Connect with us
Publicitate

Actualitate

FOTO: Prea mulți copii abuzați sexual, bătuți, puși la muncă. Salvați Copiii România cere Guvernului un plan de măsuri imediate

Publicat

Publicitate

Radiografia situației copilului în România, în 10 puncte esențiale: Neparticipare școlară ridicată, acces discriminatoriu la servicii echitabile de sănătate, precaritate a bunăstării emoționale, abuz sexual, decalaj semnificativ urban/rural

Salvați Copiii România cere Guvernului un plan de măsuri imediate

 

Publicitate
  • Mulți copii români au probleme frecvente legate de somn (cu o incidență care ajunge la peste 41% în cazul fetelor de 15 ani), se simt frecvent nervoși (cu o incidență de până la 57% tot în cazul fetelor de 15 ani), se simt singuri frecvent sau în permanență (32% din fetele de 15 ani);
  • Procentul neparticipării școlare crește odată cu vârsta, atingând 13,25% în cazul copiilor de 14 ani, 17,26 % în cazul celor de 15 ani și 19,01% în cazul celor de 16 ani[1];
  • Anual, peste 7.000 de copii se nasc din mame minore. Deși neajunse încă la vârsta majoratului, aproape 1.200 dintre aceste mame sunt la a doua sau chiar a treia naștere.
  • Peste jumătate de milion de copii (536.000) au avut recent cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate;
  • 46% dintre copii declară că părinții lor recurg la pedeapsa corporală, un procent mult mai mare decât cel al părinților care admit că folosesc astfel de pedepse[2].
  • Peste jumătate dintre copiii români (55,1%) își doresc să plece din țară și să se stabilească peste granițe;
  • Conform OCDE[3], România este unul dintre statele în care diferența de performanță generată de statutul socioeconomic al elevilor atinge cel mai înalt nivel.
  • Dintre sesizările cu privire la fapte penale de abuz sexual cu victime minore, mai puțin de 20% sunt finalizate prin trimiterea în judecată a agresorilor.

 

București, 17 ianuarie 2024: Unu din cinci copii români nu ajunge să finalizeze școala la timp, România fiind statul membru al UE cu cel mai scăzut nivel de participare în educație la vârsta finalizării învățământului obligatoriu (81%)[4]; anual, peste 7.000 de copii români se nasc din mame minore, aproape 1.200 dintre aceste mame sunt la a doua sau chiar a treia naștere; peste jumătate de milion de copii au avut recent cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate; în mediul rural, rata mortalității infantile continuă să fie sensibil mai ridicată în comparație cu mediul urban (6,5 vs. 4,2 la mie). Ținând seama de datele îngrijorătoare care reflectă situația copilului din România, Organizația Salvați Copiii atrage atenția Guvernului României că este nevoie de politici sociale integrate, care să restabilească imediat dreptul tuturor copiilor la sănătate și educație de calitate și în condiții de echitate.  

 

Publicitate

Salvați Copiii România vă prezintă analiza principalilor indicatori care reflectă situația copilului român:

 

  1. Sărăcie și excluziune socială

Copiii României continua să fie cei mai vulnerabili la nivelul Uniunii Europene, 41,5% dintre ei aflându-se în risc de sărăcie sau excluziune socială[5]. În ceea ce privește diferențele generate de mediul de locuire, datele anului 2022 ne indică în continuare mari decalaje, indicatorul atingând (pentru toate grupele de vârstă) un nivel de 18,9% în marile orașe, 30,8% în orașele mici și 47,9% în mediul rural[6].

Publicitate

 

Datele statistice ilustrează în mod clar efectul sărăciei și inflației asupra traiului zilnic, mai ales în cazul familiilor cu copii. Analizând din perspectiva imposibilității de a-și permite, măcar o dată la două zile, o masă cu pește, carne sau proteină vegetală echivalentă[7], observăm că tendința este una îngrijorătoare la nivelul întregii populații (procentul crescând de la 19,2 în 2021 la 22,1 în 2022), familiile cu copii fiind cele care au suportat în principal acest impact (cu o creștere de la 17,7% în 2021 la 22,9% în 2022 a proporției celor confruntate cu această imposibilitate), în timp ce situația familiilor fără copii s-a îmbunătățit ușor (de la 21,2% în 2021 la 20,9% în 2022). Cu toate acestea, situația a ajuns să fie de-a dreptul dramatică în rândul familiilor cu trei sau mai mulți copii, peste o treime dintre acestea (37,7%) dintre acestea neputându-și permite o hrană adecvată în 2022, față de 17,5% în 2019 și 23,6% în 2021.

 

Publicitate

Peste un sfert dintre familiile cu trei sau mai mulți copiii nu își permit să mențină locuința adecvat încălzită. Analizând evoluția acestui indicator[8], în funcție de structura familiei, observăm că familiile cu copii au fost semnificativ mai afectate de criza energetică (cu o creștere de la 9,7% în 2021 la 17,2% în 2022), în comparație cu familiile fără copii (10,6% în 2021 și 12,6% în 2022), iar familiile cu 3 sau mai mulți copii înregistrează o dublare a valorii acestui indicator de vulnerabilitate energetică (de la 13,3% în 2021 la 27,4% în 2022).

 

  1. Participarea la educație

Conform OCDE[9], România este unul dintre statele în care diferența de performanță generată de statutul socioeconomic al elevilor atinge cel mai înalt nivel. Variația de performanță explicată strict prin statutul socioeconomic al elevului (eliminând toți ceilalți factori) atinge, în România, nivelul de 25,8%, în comparație cu o medie OCDE de 15,5% și în creștere față de valoarea înregistrată de țara noastră la testarea anterioară (18%).

 

Diferența de punctaj mediu, la matematică, între elevii cei mai avantajați și cei mai dezavantajați este de 132 de puncte în cazul României (față de o medie OCDE de 93 de puncte), în creștere cu 24 de puncte față de ediția anterioară a testării. De altfel, România este indicată și printre țările în care această diferență generată de statutul socioeconomic s-a adâncit semnificativ în ultimii 10 ani, ca excepție de la tendința generală la nivelul OECD (unde această diferență a suferit doar o creștere minoră).

 

Cuprinderea în educația timpurie este extrem de scăzută pentru nivelul antepreșcolar, în condițiile în care studiile arată că o intervenție susținută de la cele mai mici vârste ar putea aduce o egalizare a șanselor, cu investiții reduse. În România, doar 0,8% dintre copiii sub doi ani au acces la educație timpurie (înjumătățit față de 1,6% în 2020 și comparat cu 9,2% media UE), iar procentul ajunge la doar 15,1%  în cazul celor care au împlinit 2 ani (în scădere drastică față de 21,1% în 2020 și față de 33,3% media UE)[10].

 

Probleme semnificative legate de participarea la educație apar încă de la gimnaziu, cu un procent de 12,2% dintre copiii români care au vârsta corespunzătoare acestui nivel de educație, dar nu sunt cuprinși în școală[11], iar procentul crește odată cu vârsta, atingând 13,25% în cazul copiilor de 14 ani, 17,26 % în cazul celor de 15 ani și 19,01% în cazul celor de 16 ani[12].

 

Un copil din cinci nu ajunge să finalizeze școala la timp, România fiind statul membru al UE cu cel mai scăzut nivel de participare în educație la vârsta finalizării învățământului obligatoriu (81%)[13].

Aproape jumătate dintre elevii români de 15 ani au competențe scăzute la matematică (48,6% versus 29,5% media UE), procente similare înregistrându-se și în cazul științelor (44% versus 24,2% media UE) sau lecturii (41,7% versus 26,2% media UE).[14]

 

Pentru România, procentul elevilor cu performanțe de top în cel puțin o arie curriculară testată este de 5%, în timp ce o treime dintre elevi (33,2%) au obținut rezultate slabe (sub nivelul 2 PISA) pentru toate cele trei arii testate (procentul este în creștere față de 29,8% în 2018)[15].

 

Nu doar rezultatele testării PISA ilustrează nevoia urgentă a unei serioase reforme curriculare, ci și opinia elevilor. Astfel, conform unui sondaj reprezentativ la nivel național, în zece ani (între 2013 și 2023), în România, s-a înjumătățit proporția elevilor care consideră că materia învățată la școală le va fi de folos în viitor (de la 66% la 33% – pe primele două niveluri de satisfacție), o tendință similară înregistrându-se și în ceea ce privește rolul școlii în dezvoltarea intereselor și pasiunilor personale (de la 62% la 34%).[16]

 

Un capitol nevralgic separat este cel al copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES). În peste jumătate (54,7%) dintre școlile unde învață și elevi cu cerințe educaționale speciale, consilierul școlar vine doar săptămânal/ocazional, în vreme ce doar 44,3% beneficiază de serviciile unui consilier școlar permanent, arată o anchetă Salvați Copiii România. În anul școlar 2022-2023, au fost cuprinși în învățământul de masă 46.779 de copii și adolescenți cu cerințe educaționale speciale și 19.023 de copii și adolescenți în învățământul special, arată datele Ministerului Educației.

 

Conform noii Legi a Învățământului Preuniversitar, orientarea școlară pentru acești elevi se va realiza în ciclurile primar, gimnazial și liceal, pe baza unui sistem complex de sprijin educațional organizat pe patru niveluri: bazal, suplimentar, intensiv și special. Pentru implementarea acestei abordări, e nevoie de echipe multidisciplinare formate din profesori-logopezi, profesori psihopedagogi, kinetoterapeuți, consilieri școlari, psihologi școlari, analiști comportamentali, asistenți sociali și cadre didactice de sprijin și itinerante. Din experiențele relatate de specialiști, reprezentanții școlilor ori de către părinți, nu doar în mediul rural, ci și în comunitățile urbane dezvoltate economic, programele școlare adaptate și ghidurile pentru părinți lipsesc, școlile nu dispun de spații speciale pentru derulare de activități specifice și este menționată absența serviciilor de sprijin psiho-educațional pentru a fi integrați și menținuți în învățământul de masă.

 

  1. Protecția copiilor cu părinți plecați la muncă în alte țări

Peste jumătate de milion de copii (536.000) au avut recent cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate, iar consecințele acestui fapt asupra fenomenelor de risc la care sunt expuși copiii sunt semnificative:

  • Copiii cu cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate au o probabilitate de cinci ori mai mare de a consuma frecvent alcool, în comparație cu ceilalți copii;
  • Copiii cu cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate au o probabilitate dublă, prin

comparație cu ceilalți copii, de a fuma frecvent;

  • Copiii cu cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate au o probabilitate de șase ori mai

mare de a genera conflicte cu ceilalți copii;

  • Copiii cu cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate au o probabilitate de peste șase ori mai mare de a consuma etnobotanice sau substanțe interzise, în comparație cu ceilalți copii;
  • Copiii cu cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate au o probabilitate de două ori mai

mare decât în rândul celorlalți copii să aibă un comportament agresiv față de alți copii[17].

 

 

 

  1. Violența împotriva copiilor

Conform unui raport reprezentativ la nivel național, 46% dintre copii declară că părinții lor recurg la pedeapsa corporală, un procent mult mai mare decât cel al părinților care admit că folosesc astfel de pedepse[18]. Unu din 10 copii mărturisește că este victimă a acestei forme de violență des sau foarte des, cu o incidență mai mare în cazul copiilor din mediul rural. Mai mult decât atât, răspunsurile copiilor indică persistența unor forme severe de violență din partea adulților din familie, cum ar fi: obligarea de a sta în genunchi (5%), arsurile intenționate (1%) sau pedepsele fizice care necesită spitalizare (1%).

 

În ceea ce privește abuzul sexual, același raport al Organizației Salvați Copiii arată că 3% dintre părinți cunosc faptul că unul dintre copiii lor a fost victimă a abuzului sexual în ultimul an, în 2/3 dintre cazuri agresorul indicat fiind o persoană străină. Răspunsurile copiilor indică o incidență a abuzului sexual care variază între 1% și 5%, în funcție de dimensiunea/forma de abuz măsurată, iar, indiferent de tipul de abuz, incidența crește odată cu vârsta copiilor.

 

Pe lângă incidența îngrijorătoare, fenomenul abuzului sexual împotriva copiilor generează îngrijorare și în ceea ce privește cadrul instituțional și procedural de sancționare a acestor fapte. Astfel, potrivit unui raport realizat de Salvați Copiii pe baza consultărilor cu profesioniștii din domeniu[19]:

 

  • În interacțiunea cu personalul judiciar și extra-judiciar implicat în procedurile aferente cazului, copiii victime ale abuzului sexual sunt nevoiți să relateze evenimentele traumatice de cel puțin 6,         ajungându-se însă și la 10 repetări în unele situații.
  • Faptul că nu toți profesioniștii implicați sunt formați în comunicarea cu victimele copii generează ”pierderea” a numeroase cazuri pe traseul procedural. Astfel, în 50% dintre cazuri nu se ajunge la urmărirea penală, 25% dintre plângeri sunt închise datorită insuficienței probelor, în 5% dintre dosare acuzatul este găsit nevinovat, 12% dintre dosare se încheie cu acorduri de recunoaștere a vinovăției și în doar 8% dintre dosare se ajunge la pronunțarea unei pedepse.

 

  1. Bullyingul

Deși tot mai multe incidente grave, inclusiv sinucideri, cu victime printre copii sunt puse pe seama bullyingului, fenomenul continuă să crească atât ca incidență, cât și ca gravitate, în lipsa unor măsuri adecvate de răspuns.

 

Astfel, potrivit unei consultări[20] realizate de Organizația Salvați Copiii cu aproape 4500 de elevi:

  • 99% dintre elevi sunt familiarizați cu termenul de bullying;
  • 82% dintre elevi (peste 4 din 5) au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață,

28% dintre respondenți afirmând că au asistat cu frecvență ridicată (des și foarte des) la astfel de situații;

  • Aproape trei sferturi dintre elevi (73%) afirmă ca au asistat la situații de bullying în clasă,

21% afirmând că frecvența acestor situații a fost ridicată;

  • În grupul de prieteni – incidența fenomenului pare a fi mai redusă, aproape jumătate dintre

elevi (45%) spunând că au asistat la astfel de situații în grupul de prieteni, în timp ce frecvențele ridicate au fost semnalate de doar 1 din 10 copii;

  • Rețelele de socializare sunt indicate ca mediu în care copiii asistă frecvent la situații de

bullying – 79% dintre ei afirmând că au asistat la astfel de situații, iar 45% declarând că asistă la cyberbullying des sau foarte des;

  • Aproape jumătate dintre respondenți (49%) afirmă că au fost victime ale bullyingului, în timp

ce 1 din 10 spune că s-a aflat des sau foarte des în astfel de situații;

  • Peste un sfert dintre elevi (27%) admit că s-au aflat în poziția de autor al actelor de bullying, în schimb proporția celor care admit frecvențe ridicate ale acestui comportament este de doar 2%;
  • Trei sferturi dintre copii (74%) susțin că discută cu adulții despre situațiile de bullying, iar

22% din ei afirmă că fac acest lucru rar sau foarte rar;

  • Peste trei sferturi dintre respondenți (77%) afirmă că, în situații de bullying, adultul care

intervine este profesorul diriginte. Cu o frecvență mai redusă (51%) a fost indicat directorul, urmat de alte cadre didactice (42%), alți elevi (35%), profesorul de serviciu (25%), consilierul școlar (18%), în timp ce 2% dintre respondenți susțin că nimeni nu intervine în astfel de situații.

 

  1. Accesul la servicii de sănătate

Anual, peste 7.000 de copii se nasc din mame minore. Deși neajunse încă la vârsta majoratului, aproape 1.200 din aceste mame sunt la a doua sau chiar a treia naștere.

Deși semnificativ mai mică față de acum 20 ani, rata mortalității infantile înregistrată de țara noastră continuă să fie mult peste media Uniunii Europene (5,2 la mie versus 3,2 la mie) și depășește media înregistrată la nivelul anului 2004 în cele 27 de state membre în configurația actuală a Uniunii.

În mediul rural, rata mortalității infantile continuă să fie sensibil mai ridicată în comparație cu mediul urban (6,5 vs. 4,2 la mie).

 

Analizând situația copiilor și familiilor din mediul urban și cel rural, observăm că persistă disparitățile severe în accesul la sănătate, în condițiile în care în mediul rural se află doar:

  • 10% din spitale
  • 0,2% din cabinetele stomatologice școlare
  • 13,5% din cabinetele medicale școlare
  • 40% din cabinetele de medicină de familie și 32,8% din medicii de familie
  • 33% din farmacii[21].

 

Discrepanțele pe medii de rezidență privind asigurarea populației cu personal medical sunt evidențiate de numărul mai mare de locuitori care au revenit unui cadru medico-sanitar, comparativ cu mediul urban, astfel: în mediul rural au revenit de 11,0 ori mai mulți locuitori unui medic (de 1,9 ori unui medic de familie), de 7,7 ori mai mulți locuitori unui medic stomatolog și de 5,3 ori mai mulți locuitori unui farmacist.

 

Confruntate cu o dublă vulnerabilitate (mediul de locuire și statutul socioeconomic), gravidele din medii dezavantajate reprezintă o categorie care necesită atenție și sprijin de urgență din perspectiva asigurării accesului la sănătate, atât pentru ele, cât și pentru viitorii lor copii:

  • una din 10 gravide nu a fost la control la medicul de familie în timpul sarcinii;
  • 34% dintre gravide nu au fost la control la medicul ginecolog în cazul sarcinii curente din cauza lipsei

banilor sau din cauza distanței mari până la primul cabinet;

  • 50% dintre gravidele care au fost la control la medicul ginecolog în timpul sarcinii menționează că

analizele, ecografiile, consultațiile nu au fost gratuite;

  • 70% dintre gravide afirmă că nu au utilizat nici o metodă contraceptivă până în prezent[22].

 

  1. Bunăstare  emoțională și comportamentele de risc

Nivelul bunăstării emoționale în cazul copiilor români (măsurat conform indexului Organizației Mondiale a Sănătății, pe o scală de la 0 la 100[23]) scade semnificativ odată cu vârsta: în cazul fetelor, de la un scor mediu de 65,6 la vârsta de 11 ani, la 52 la vârsta de 13 ani, respectiv 49,4 la 15 ani, iar în cazul băieților de la 71,8 în cazul celor de 11 ani, la 65,4 în cazul celor de 13 ani și 61,7 în cazul celor de 15 ani.

 

Același raport al OMS relevă o serie de probleme legate de bunăstarea emoțională a copiilor români: mulți dintre ei au probleme frecvente legate de somn (cu o incidență care ajunge la peste 41% în cazul fetelor de 15 ani) se simt frecvent nervoși (cu o incidență de până la 57% tot în cazul fetelor de 15 ani), se simt singuri frecvent sau în permanență (32% din fetele de 15 ani).

 

Datele disponibile cu privire la comportamentele de risc la copii și adolescenți argumentează solid nevoia unor intervenții rapide, prin programe solide de prevenție și limitare a riscurilor la care sunt expuși cei mai tineri dintre cetățenii României:

  • Peste un sfert (27,3%) dintre adolescenții români fumează produse din tutun[24];
  • Peste jumătate (50,1%) dintre adolescenții români consumă alcool[25];
  • 14% dintre copii au recunoscut că au practicat jocuri de noroc pe bani, dar impactul fenomenului este mult mai amplu, 40% dintre ei menționând că au prieteni implicați în astfel de activități[26].

 

  1. Copiii români vor să emigreze

În ultimii 20 de ani, numărul copiilor din România a scăzut cu mai mult de un milion (de la aproape 4.800.000 la 3.740.300[27]).

 

Peste jumătate dintre copiii români (55,1%) își doresc să plece din țară și să se stabilească peste granițe, în vreme ce o treime dintre aceștia și-ar dori să-și continue studiile în străinătate. Printre principalele motive care i-ar determina să emigreze se numără oportunitățile legate de educație (26,3%), neîncrederea sau nemulțumirea față de condițiile de viață din România  (21,9%).[28]

 

Deși în funcție de mediul de locuire, copiii României sunt egal distribuiți între orașe și sate[29], măsura în care le sunt asigurate drepturile continuă să fie marcată de semnificative disparități, în detrimentul celor din mediul rural.

 

  1. Protecția copiilor împotriva abuzului sexual

Consiliul Europei a estimat în 18 noiembrie 2020 (Ziua europeană a protecției copiilor împotriva exploatării și abuzurilor sexuale) că, în Europa, „unul din cinci copii cade victimă unei forme a abuzului sexual”, și se constată faptul că majoritatea agresiunilor sexuale (între 70 și 85%) sunt inițiate de o persoană pe care copilul o cunoaște și care aparține cercului său social, iar 90% dintre aceste cazuri nu ajung în atenția poliției ori a instanțelor judecătorești. Dovadă sunt datele statistice ale Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, în 2022 fiind înregistrate la nivelul serviciilor de asistență socială 1.485 de abuzuri sexuale asupra copiilor (804 cazuri între 1 ianuarie 2023–30 iunie 2023), în cazul cărora doar pentru aproximativ trei sferturi s-a inițiat urmărirea penală a agresorului (1.108 cazuri în 2022 și 622 în primele șase luni ale anului 2023).

 

În România, conform Consiliului Superior al Magistraturii (2020), în medie, 80% dintre cele 18.549 de sesizări cu privire la fapte penale de abuz sexual cu victime minore (1 februarie 2014-29 iulie 2020), mai puțin de 20% (3.496) au fost finalizate prin trimiterea în judecată a agresorilor, iar pentru două treimi (12.636) au fost adoptate soluții de clasare. De asemenea, a fost evidențiat faptul că instanțele judecătorești și parchetele nu urmează o „practică stabilă și coerentă”, conform solicitării Consiliului Europei, încadrarea abuzului sexual comis asupra copilului la „viol” ori „act sexual cu un minor” fiind supusă hazardului.[30]

 

În mediul online, conform analizei Salvați Copiii, 29% dintre copii afirmă ca au primit imagini sau video-uri cu conținut care înfățișează nuditate sau ipostaze sexuale pe Internet și 20% dintre copii afirmă că li s-au cerut fotografii sau video-uri care să îi înfățișeze nud sau într-o ipostază sexuală.[31] De altfel, în cadrul liniei de raportare organizate de Salvați Copiii, esc_ABUZ (www.oradenet.ro), ce vizează conținutul dăunător pentru copii și tineri în mediul online, au fost primite 3.415 astfel de raportări, din care 42,82% (1254) ilustrau imagini cu abuz sexul asupra copiilor (CSAM) sau materiale cu minori în ipostaze sexualizate, iar 653 dintre ele reprezentând materiale generate chiar de către minori (CSAM). Din 2016 până la sfârșitul anului 2023, au fost primite 33.281 de notificări. Materialele identificate sunt trimise de către specialiștii Salvați Copiii către IGPR, unde acestea sunt investigate, urmărindu-se eliminarea conținutului de pe internet, identificarea și asistența oferită victimei, precum și anchetarea agresorilor.

 

Salvați Copiii a solicitat Guvernului României, Președinției și Parlamentului demararea urgentă a unui proces de reconsiderare și reelaborare a dispozițiilor Codului Penal prin crearea unui grup de lucru. Salvați Copiii își oferă disponibilitatea de a contribui la găsirea celor mai adecvate soluții juridice de combatere a abuzului sexual împotriva copiilor.

 

  1. Dreptul la participare a copiilor în luarea deciziilor care-i privesc

În ceea ce privește implicarea copiilor în viața comunității, conform legislației actuale, nu există obligativitatea înființării unor structuri consultative ale copiilor. Autoritățile locale au făcut eforturi sporadice de înființare a unor structuri de consultare a tinerilor, omițând dreptul la participare a copiilor.

 

Asociațiile și consiliile elevilor au solicitat, de-a lungul anilor, implicarea lor în procesele decizionale, prin asigurarea participării lor în consiliile de administrație ale unităților de învățământ. Noua lege a educației (Legea 198/2023) nu a integrat solicitările elevilor și ale Salvați Copiii de a permite participarea reală a copiilor în deciziile școlilor. La fel ca în anii trecuți, din cota rezervată părinților, poate fi prezent în ședințele consiliilor de administrație ale școlilor un singur elev, cu condiția ca acesta să fi împlinit 18 ani, legislația nerespectând  principiul fundamental al participării copiilor.

 

În domeniul protecției mediului, copiii pot deveni cei mai importanți actori ai schimbărilor pozitive. Cei mai mulți dintre copiii români (67%) sunt îngrijorați de calitatea aerului, trei sferturi dintre ei (78%) sunt dispuși să facă schimbări în viața lor pentru a reduce daunele aduse mediului, iar aproape două treimi (63%) nu sunt de acord cu afirmația că politicienii români acționează pentru a preveni și reduce probleme climatice și de mediu.

 

Adunarea Generală a Națiunilor Unite, la propunerea Save the Children International și a altor organizații neguvernamentale, a adoptat, în 9 februarie 2012, Protocolul al treilea la Convenția Națiunilor Unite privind Drepturile Copilului pentru crearea unui mecanism de plângeri cu privire la încălcările drepturilor copilului. Noul protocol va permite Comitetului pentru Drepturile Copilului de la Geneva să examineze plângerile provenite de la copii si reprezentanții lor. După ratificarea de către 10 state (14 aprilie 2014), Protocolul a intrat în vigoare. Trebuie reținut că, potrivit procedurii, copiii din statele care nu au ratificat Protocolul (chiar dacă a fost semnat de reprezentantul Statului respectiv) nu pot trimite nicio plângere Comitetului.[32] România nu a ratificat acest instrument internațional.

 

 

Recomandări imediate ale Salvați Copiii:

  • Consolidarea serviciilor de asistență socială pentru identificarea precoce a situațiilor de risc pentru copii, printr-o bugetare constantă și în acord cu nevoile locale;
  • Întărirea cooperării inter-instituționale dintre serviciile de asistență socială și școli pentru asigurarea de servicii de suport pentru copiii cu părinții plecați la muncă în străinătate;
  • Dezvoltarea serviciilor de educație timpurie, în special în mediul rural;
  • Creșterea investițiilor economice în comunitățile rurale;
  • Extinderea programului național „Masă sănătoasă în școli”, începând cu anul școlar 2025-2026, pentru fiecare copil în creșele, grădinițele și școlile din comunitățile vulnerabile economic (în special în unitățile de învățământ din mediul rural și urban mic);
  • Reglementări pentru asigurarea de către autoritățile locale, în fiecare comună, a unei echipe mixte de informare și intervenție integrată formate din: asistent medical comunitar, asistent medical și asistent social;
  • Acoperirea, din surse bugetare centrale sau locale, a costurilor de transport spre orașe la medicul specialist pentru gravidele vulnerabile din comunitățile dezavantajate;
  • Educație pentru sănătate începând cu perioada preșcolară și pentru sănătatea sexuală și a reproducerii cât mai timpuriu (după modelul de intervenție dezvoltat de Salvați Copiii);
  • Îmbunătățirea calității și echității în educație prin atragerea și reținerea în mediile dezavantajate socioeconomic a cadrelor didactice pregătite și motivate profesional;
  • Asigurarea predictibilității în alocarea resurselor financiare în educație și respectarea obligației legale de alocare bugetară a minimum 15% din cheltuielile bugetului general consolidat pentru educație;
  • Sprijinirea școlilor în procesul de creare a grupurilor de acțiune anti-bullying din școli;
  • Asigurarea numărului optim de medici și asistente de neonatologie şi moaşe, pentru a combate mortalitatea infantilă;
  • Dezvoltarea serviciilor sociale și a instituțiilor implicate în protecția copiilor împotriva abuzului sexual și pregătirea specialiștilor (asistenți sociali, psihologi, polițiști, procurori, judecători) în acest sens;
  • Extinderea la nivel național a programului Barnahus dezvoltat de Salvați Copiii și DGASPC Sector 6, singurul în măsură să asigure audierea și protecția copiilor victime ale abuzului sexual;
  • Adoptarea de către Parlamentul României a celui de-al 3-lea Protocolul facultativ privind Procedura comunicării la Convenția ONU cu privire la drepturile copilului.
  • Crearea de echipe multidisciplinare formate din profesori-logopezi, profesori psihopedagogi, kinetoterapeuți, consilieri școlari, psihologi școlari, analiști comportamentali, asistenți sociali și cadre didactice de sprijin și itinerante, pentru elevii cu CES.

[1] Date pentru anul 2021, sursa datelor: Baza de date Eurostat, Out-of-school rate by sex and age – as % of the population of the corresponding age [educ_uoe_enra27__custom_7951168], accesat la 8 ianuarie 2024

[2] Organizația Salvați Copiii, 2021, Studiu privind incidența violenței asupra copiilor

[3] OECD, 2023, ”PISA 2022 – Volume 1 The state of learning and equity in education”

[4] Date pentru anul 2021, sursa datelor: Baza de date Eurostat, Students participation at the end of compulsory education – as % of the corresponding age population [educ_uoe_enra09], accesat la 8 ianuarie 2024

[5] Date pentru anul 2022. INS, baza de date TEMPO ONLINE, cod tabel SAR114A accesat la 8 ianuarie 2024

[6] Date pentru anul 2022, toate grupele de vârstă. Sursa datelor Baza de date Eurostat, Persons at risk of poverty o r social exclusion by degree of urbanisation [ilc_peps13n], accesat la 8 ianuarie 2024

[7] Baza de date Eurostat, Inability to afford a meal with meat, chicken, fish (or vegetarian equivalent) every second day – EU-SILC survey [ilc_mdes03__custom_7950478], accesat la 8 ianuarie 2024

[8] Baza de date Eurostat, Inability to keep home adequately warm – EU-SILC survey [ilc_mdes01__custom_7919503], accesat la 8 ianuarie 2024

[9] OECD, 2023, ”PISA 2022 – Volume 1 The state of learning and equity in education”

[10] Date pentru anul 2021. Sursa datelor: Baza de date Eurostat, Pupils in early childhood and primary education by education level and age – as % of corresponding age population [educ_uoe_enrp07__custom_7951540], accesat la 8 ianuarie 2024

[11] Date pentru anul 2021, sursa datelor: Baza de date Eurostat, Out-of-school rate in population of lower secondary school age, by sex [educ_uoe_enra28], accesat la 8 ianuarie 2024

[12] Date pentru anul 2021, sursa datelor: Baza de date Eurostat, Out-of-school rate by sex and age – as % of the population of the corresponding age [educ_uoe_enra27__custom_7951168], accesat la 8 ianuarie 2024

[13] Date pentru anul 2021, sursa datelor: Baza de date Eurostat, Students participation at the end of compulsory education – as % of the corresponding age population [educ_uoe_enra09], accesat la 8 ianuarie 2024

[14] Rezultatele testării PISA 2022, sursa datelor: Baza de date Eurostat, Low achieving 15-year-olds in reading, mathematics or science by sex (source: OECD) [EDUC_OUTC_PISA__custom_9244689], accesat la 8 ianuarie 2024

[15] OECD, 2023, ”PISA 2022 – Volume 1 The state of learning and equity in education”

[16] Organizația Salvați Copiii, 2023, Cunoașterea, importanța și respectarea drepturilor copilului în România

[17] Organizația Salvați Copiii, 2023, Evaluarea situației copiilor ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate

[18] Organizația Salvați Copiii, 2021, Studiu privind incidența violenței asupra copiilor

[19] Organizația Salvați Copiii, 2023, https://stopabuz.ro/wp-content/uploads/2023/02/Raport-Barnahus-decembrie-2022.pdf

[20] Organizația Salvați Copiii, 2022, https://www.salvaticopiii.ro/sites/ro/files/2023-11/studiu-peste-un-sfert-dintre-copii-au-fost-agresori-jumatate-spun-ca-au-fost-victime-ale-bullying-ului.pdf

[21] Procente pentru anul 2022, calculate pe baza numerelor absolute publicate de Institutul Național de Statistică, 2023, Activitatea rețelei sanitare și de ocrotire a sănătății în anul 2022, https://insse.ro/cms/ro/content/activitatea-re%C8%9Belei-sanitare-%C8%99i-de-ocrotire-s%C4%83n%C4%83t%C4%83%C8%9Bii-%C3%AEn-anul-2022

[22] Organizația Salvați Copiii, 2023, Anchetă sociologică pe un eșantion reprezentativ de 10% din comunitatea de femei gravide dezavantajate selectate din 17 județe, cu vârsta între 13 și 42 de ani, în perioada septembrie – octombrie 2023

[23] WHO, 2023, Health Behaviour in School-aged Children international report from the 2021/2022 survey

[24] Date pentru grupa de vârstă 15 – 19 ani, cele mai recente date sunt pentru anul 2019, sursa datelor: baza de date Eurostat, Smoking of tobacco products by sex, age and educational attainment level [hlth_ehis_sk1e__custom_9267715] accesat la 9 ianuarie 2024

[25] Date pentru grupa de vârstă 15 – 19 ani, cele mai recente date sunt pentru anul 2019, sursa datelor: baza de date Eurostat, Frequency of alcohol consumption by sex, age and educational attainment level [hlth_ehis_al1e__custom_9267932]accesat la 9 ianuarie 2024

[26] Organizația Salvați Copiii, 2023, https://www.salvaticopiii.ro/sites/ro/files/2023-11/cp_-salvati-copiii-solicita-masuri-urgente-pentru-combaterea-dependentei-de-jocuri-de-noroc-la-minori.pdf

[27] La 1 ianuarie 2004, numărul copiilor în populația rezidentă era de 4.792.967. La 1 ianuarie 2023, numărul era de 3.740.300 (date provizorii). Sursa datelor – INS, baza de date TEMPO ONLINE, cod tabel POP105A, accesat la 8 ianuarie 2024

[28] Organizația Salvați Copiii, 2023, Cunoașterea, importanța și respectarea drepturilor copilului în România

[29] La 1 ianuarie 2023, procentul era de 50,68% în mediul urban, respectiv 49,31% în mediul rural (date provizorii). Sursa datelor – INS, baza de date TEMPO ONLINE, cod tabel POP105A, accesat la 8 ianuarie 2024

[30] Fișa României, Departamentul de Punere în Executare a Deciziilor Curții Europene a Drepturilor Omului. https://rm.coe.int/16807097cf

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Zeci de elevi din Botoșani s-au întrecut pentru trofeul ,,Prietenii Pompierilor”

Publicat

Publicitate

80 de elevi s-au întrecut, astăzi, pentru trofeul “Prietenii Pompierilor”. Organizat de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani și Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, concursul s-a desfășurat pe terenul de sport al Liceului cu Program Sportiv din municipiul Botoșani și a reunit la start opt echipaje de la unități de învățământ din municipiul Botoșani, Roma, Pomârla și Leorda.

Concursul „Prietenii Pompierilor” este destinat elevilor din învățământul gimnazial și este organizat în scopul dezvoltării capacității de înțelegere și apreciere a pericolelor generate de situațiile de urgență, precum și pentru dezvoltarea unor calități precum iniţiativa, spiritul de echipă, curajul și disciplina. Echipajele, formate din câte nouă membri și o rezervă, au avut de trecut o probă teoretică, cu întrebări din domeniul prevenirii și stingerii incendiilor, o pistă cu obstacole și o ştafetă de 400 m, cu obstacole.

În urma rezultatelor obținute, clasamentul se prezintă astfel:

Publicitate

La categoria fete

Locul I –Școala Gimnazială nr.1 Leorda
Locul II –Liceul cu Program Sportiv Botoșani
Locul III –Liceul Teoretic “Anastasie Bașotă ” Pomârla

La categoria băieți
Locul I – Liceul cu Program Sportiv Botoșani
Locul II –Liceul Teoretic “Anastasie Bașotă ” Pomârla
Locul III –Școala Gimnazială nr.1 Roma.

Publicitate

Competiția s-a încheiat cu o festivitate de premiere. Câștigătorii au primit diplome, medalii și cupe.

Adresăm felicitări tuturor elevilor care au participat și instituțiilor de învățământ din care aceștia au făcut parte: Liceul cu Program Sportiv Botoșani, Liceul Teoretic „Anastasie Bașota” Pomârla, Școala Gimnazială nr. 1 Roma, Școala Gimnazială nr. 7 Botoșani și Școala Gimnazială Nr. 1 Leorda.

Competiția a fost organizată cu sprijinul Consiliului Județean Botoșani, Liceului cu Program Sportiv Botoșani și voluntarilor din cadrul programului național “Salvator din Pasiune “.

Publicitate

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bani pentru reabilitări energetice și panouri fotovoltaice. Cine și cum poate intra în posesia voucherelor date de stat

Publicat

Publicitate

Ministrul Fondurilor Europene anunță că UE dă drumul la 300 de milioane de euro, bani sub formă de vouchere ce pot fi folosite pentru reabilitări energetice și panouri fotovoltaice. 

Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene Adrian Câciu a anunţat că „300 milioane euro disponibile pentru consumatorii vulnerabili de energie care vor beneficia de vouchere pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice în cadrul gospodăriilor individuale”, deoarece a fost lansat în dezbatere publică ghidul pentru această schemă de sprijin finanţată din capitolul RepowerEU al PNRR. El a mai spus că, la finalul lunii iunie, are în intenţie lansarea apelului de proiecte.

„300 milioane euro disponibile pentru consumatorii vulnerabili de energie care vor beneficia de vouchere pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice în cadrul gospodăriilor individuale. Am lansat în dezbatere publică ghidul pentru această schemă de sprijin finanţată din capitolul RepowerEU al PNRR, iar la finalul lunii iunie ne propunem lansarea apelului de proiecte!”, a scris Adrian Câciu, vineri pe Facebook.

Publicitate

Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a mai spus că, în cadrul acestui apel beneficiarii (persoane fizice) pot opta să achiziţioneze:

Reabilitare clădiri rezidenţiale – valoare maximă voucher 14.000 euro;

  • Instalare panouri fotovoltaice – valoare maximă voucher 5.000 euro.

 

Publicitate

El a mai precizat că beneficiarul final este consumatorul vulnerabil de energie, proprietar de locuinţă unifamilială, iar solicitant de finanţare va fi parteneriatul format din firma prestatoare de lucrări de construcţie şi firma de instalare panouri fotovoltaice. „Firma de construcţii va fi lider de parteneriat”, a adăugat Câciu.

„Aceasta este prima etapă din finanţarea de care vor beneficia cetăţenii români pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice a gospodăriilor.

În etapa a doua, disponibila din toamna acestui an, alte 300 milioane euro vor fi alocate, de această dată beneficiarii fiind celelalte tipuri de consumatori casnici”, a conchis ministrul.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Înscrieri la grădiniță sau creșă 2024. De luni, 20 mai, se pot depune cereri pentru reînscrieri

Publicat

Publicitate

Părinții/reprezentanții legali ai copiilor care împlinesc 3 ani la începutul anului școlar și care nu sunt reînscriși în grupa mică – nivel preșcolar în unitățile de învățământ pot depune dosarul de înscriere la o altă unitate de învățământ.Pentru reînscriere la grădiniță, părintele/reprezentantul legal al copilului completează o cerere scrisă adresată conducerii unității de învățământ respective, scrie alba24.ro.

În cazul înscrierii, părintele/reprezentantul legal al copilului atașează și documentele doveditoare, care sunt analizate și validate de către comisia de înscriere de la nivelul unității, potrivit metodologiei.

Copiii din grupa mare – nivel antepreșcolar din cadrul unităților de învățământ pot fi reînscriși, la cererea părinților/reprezentanților legali, în grupa mică – nivel preșcolar din unitatea respectivă.

Publicitate

În cazul unui număr mai mare de copii de 3 ani decât numărul locurilor alocate prin planul de școlarizare pentru grupa mică de nivel preșcolar, cererile părinților/reprezentanților legali care solicită reînscrierea la unitatea de învățământ pe care aceștia au frecventat-o și în anul școlar anterior se procesează în ordinea descrescătoare a vârstei.

Apoi, în limita capacității de școlarizare a unității de învățământ, inspectoratele școlare, la solicitarea conducerii unității de învățământ, pot aproba suplimentarea numărului de locuri/grupe mici de nivel preșcolar pentru reînscrierea copiiilor de 3 ani.

Părinții/reprezentanții legali ai copiilor care împlinesc 3 ani la începutul anului școlar și care nu sunt reînscriși în grupa mică – nivel preșcolar în unitățile de învățământ pot depune dosarul de înscriere la o altă unitate de învățământ.

Publicitate

Înscrieri la grădiniță sau creșă 2024. Unde poate fi înscris copilul

În grupele de nivel antepreșcolar (creșă) pot fi înscriși copiii cu vârsta de până la 3 ani, în limita locurilor disponibile.

În grupele de nivel preșcolar (grădiniță) pot fi înscriși copiii cu vârste între 3 și 6 ani, în limita locurilor disponibile.

Prin cifra de școlarizare se asigură, cu prioritate, cuprinderea generației de copii de 4 ani în grupa mijlocie și a copiilor de 5 ani în grupa mare.

Publicitate

Unitatea de învățământ aleasă de părinte/reprezentantul legal al copilului poate fi o creșă sau grădiniță din apropierea domiciliului/reședinței sau din apropierea locului de muncă.

Părintele/reprezentantul legal al copilului poate opta pentru înscrierea în orice unitate de învățământ cu personalitate juridică, cu grupe de nivel antepreșcolar respectiv preșcolar. Condiția este ca aceasta să aibă locuri libere rămase după etapa de reînscrieri.

Înscrieri la grădiniță sau creșă 2024. Criterii generale – înscrieri la creșă 2024

Criteriile generale care se aplică pentru nivelul antepreșcolar (creșă) sunt următoarele:

Publicitate
  • copilul are vârsta de 2 ani împliniți până la sfârșitul anului calendaristic în curs
  • domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal se află în apropierea unității de învățământ unde depune cererea de înscriere
  • ambii părinți ai copilului/părintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucrează/părintele prezintă adeverință de reîntoarcere la serviciu, în momentul validării cererii/în termen de 30 de zile de la începutul anului școlar sau
    • părintele copilului nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și îngrijirea copilului
      • situațiile în care părintele/reprezentantul legal face dovada existenței unei activități de tip PFA/SRL se asimilează cu cea a părinților/reprezentanților legali care lucrează
  • cel puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului urmează o formă de învățământ la zi
  • existența unui document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție specială stabilită în condițiile Legii nr.272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului
  • existența unui document care dovedește că este în grija unui singur părinte (familie monoparentală)/ existența unui document care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii (familie numeroasă)
  • cel puțin unul dintre părinți/părintele unic/reprezentantul legal al copilului se încadrează în una dintre situațiile:
    • pensionat în conformitate cu prevederile legale
    • cu certificat de handicap
    • șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă
  • părintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar) și/sau un alt copil înmatriculat în unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea

Criteriile generale – înscrieri la grădiniță 2024

  • copilul are vârsta de 4 sau 5 ani împliniți la începutul anului școlar (1 septembrie 2024)
  • domiciliul/reședința copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal se află în apropierea unității de învățământ unde părintele/reprezentantul legal depune cererea-tip de înscriere
  • cel puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului urmează o formă de învățământ la zi
  • existența unui document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție specială stabilită în condițiile Legii nr.272/2004
  • existența unui document care dovedește că este în grija unui singur părinte (familie monoparentală)/ existența unui document care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii (familie numeroasă)
  • ambii părinți/părintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucrează sau cel puțin unul dintre ei se încadrează în una dintre situațiile
    • pensionat în conformitate cu prevederile legale
    • cu certificat de handicap
    • șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă
  • existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului și/sau a certificatului de orientare școlară și profesională eliberat de CJRAE/CMBRAE
  • existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea.

Înscrieri la grădiniță sau creșă 2024. Acte necesare pentru înscrieri

Dosarul de înscriere la creșă/grădiniță/ serviciul de educație timpurie complementar cuprinde următoarele documente:

  • cerere-tip: pe această cerere, părintele/reprezentantul legal al copilului va trece trei opțiuni (trei unități de învățământ) pe care acesta le are în vedere pentru copil
  • copie de pe certificatul de naștere al copilului
  • copie de pe actele de identitate ale părinților/reprezentantului legal
  • adeverință de angajat pentru fiecare dintre părinți/reprezentantul legal sau adeverință privind perioada concediului de creștere și îngrijire copil, pentru tipul de program prelungit, respectiv pentru înscrierea în învățământul antepreșcolar
  • alte documente doveditoare care fac obiectul criteriilor generale sau specifice de înscriere și care sunt analizate în timpul procesului de înscriere.
  • (după caz) în situația transmiterii prin e-mail sau prin poștă a cererii-tip, părintele va transmite unității de învățământ o declarație pe propria răspundere cu privire la veridicitatea informațiilor completate în cerere.
  • (dacă este cazul) dovada modului în care se exercită autoritatea părintească în cazul părinților divorțați și informații privind părintele la care a fost stabilită locuința minorului.

Înscrieri și grădiniță sau creșă 2024. Calendar

  • 20-24 mai: reînscrierea copiilor care frecventează creșa/grădinița în acest an școlar
  • 24 mai: afișarea listei copiilor înscriși și a numărului de locuri libere după etapa de reînscrieri
  • 27 mai – 14 iunie: înscrieri Etapa I, pe baza celor trei opțiuni exprimate de părinți
  • 14 iunie: afișarea listei copiilor înscriși și a numărului de locuri libere după prima etapă de înscrieri
  • 17 iunie – 5 iulie: înscrieri – Etapa a II-a, pe baza celor trei opțiuni exprimate de părinți
  • 5 iulie: afișarea listei copiilor înscriși și a numărului de locuri libere după a doua etapă
  • 19-29 august: etapa de ajustări – înscrierea copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape/nu au participat la înscriere
  • 30 august: afișarea listei copiilor înscriși și a numărului de locuri libere după etapa de ajustări

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfinții Mucenici: Petru, Dionisie și Paulin

Publicat

Publicitate

În timpul persecuției împotriva creștinilor, inițiată de împăratul roman Deciu, au dat mărturia martirică foarte mulți creștini, între care se află și martiri cinstiți astăzi Sfinții Mucenici Petru, Dionisie și Paulin. Un tânăr cu numele Petru a fost prins în Lampsac, o cetate aflată în Helespont. Petru a fost adus la dregătorul Optimus și silit să jertfească zeiței Afrodita. Adus înainte autorităților, guvernatorul l-a întrebat: “Creștin ești? Petru a răspuns: Sunt creștin cu adevărat”.

Demnitarul i-a spus atunci: “Iată, ai înaintea ochilor poruncile nebiruiților împărați; deci, jertfește marii zeițe Venera”. Tânărul răspunse: “Ighemoane, mă minunez că voiești a mă îndemna să mă închin unei femei spurcate și desfrânate, care a făcut atâtea fapte urâte, încât îmi este rușine a le pomeni. Oare, voi, nu pedepsiți pe cei ce îndrăznesc să facă astfel de desfrânări, pe care le-a făcut zeița voastră? Dacă voi o numiți desfrânată, apoi cum să mă închin și să-i aduc jertfă ei, fiind atât de spurcată și desfrânată. Mie mi se cade să mă închin lui Dumnezeu Cel viu și adevărat, împăratul tuturor veacurilor, lui Hristos Domnul meu. Lui să-I aduc jertfă de rugăciune, de umilință și de laudă”. Auzind acestea, dregătorul i-a zdrobit trupul cu legături, cu butuci și cu roți și neputându-l despărți de Hristos, i-a tăiat capul, primind astfel cununa muceniciei.

Sfântul Dionisie, probabil din Mesopotamia, era un creștin închis pentru credința în Hristos alături de ostașii Pavel și Andrei și de o creștină, fecioară de 16 ani, cu numele Cristina. Ostașii o sileau pe Sfântă, fiind frumoasă și în vârstă de nuntă, ca să se desfrâneze. Ea nu s-a înduplecat și s-a întâmplat ca în loc să fie biruită, să le schimbe gândul celor doi ostași, făcându-i să-l mărturisească pe Hristos. Drept aceea, și ei și Dionisie au fost uciși și îngropați de mulțimea pietrelor aruncate de popor asupra lor, iar Sfintei Cristina i s-a tăiat capul. Sfântul Paulin, care era din Atena, propovăduia Evanghelia lui Hristos alături de Sfinții Iraclie și Venedim.

Publicitate

Cei trei au fost prinși și dați dregătorului Atenei, care, după ce i-a supus la chinuri, a poruncit să li se taie capetele. Sfinții martiri au avut întotdeauna în inima lor cuvintele Sfântului Apostol Pavel care se întreba cu privire la suferințele îndurate. „Ce vom zice deci la acestea?, scrie el. Dacă Dumnezeu e pentru noi, cine este împotriva noastră? El, Care pe Însuși Fiul Său nu L-a cruțat, ci L-a dat morții, pentru noi toți, cum nu ne va da, oare, toate împreună cu El? Cine va ridică pâră împotriva aleșilor lui Dumnezeu? Cine ne va despărți pe noi de iubirea lui Hristos? Necazul, sau strâmtorarea, sau prigoană, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia, sau sabia? Precum este scris: «Pentru Ține suntem omorâți toată ziua, socotiți am fost că niște oi de junghiere». Dar în toate acestea suntem mai mult decât biruitori, prin Acela Care ne-a iubit. Căci sunt încredințat că nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici cele de acum, nici cele ce vor fi, nici puterile, nici înălțimea, nici adâncul și nici o altă făptură nu va putea să ne despartă pe noi de dragostea lui Dumnezeu, cea întru Hristos Iisus, Domnul nostru.”

Acesta este cuvântul credinței, această a fost credința martirilor.

 

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending