Se apropie sezonul rece și mulți șoferi iau cu asalt vulcanizările sau atelierele auto pentru a-și schimba cauciucurile de vară cu cele de iarnă. O parte sunt ferm convinși că anvelopele de iarnă trebuie montate până la 1 noiembrie. Alții cred că, de fapt, au timp până pe 15 noiembrie. Legislația românească în vigoare spune cu totul altceva și nu se leagă de nicio dată calendaristică, scrie Adevărul.
Când se schimbă cauciucurile de iarnă 2024
Potrivit OUG nr.195/2002, în România, este interzisă circulația autovehiculelor pe drumurile publice acoperite cu gheață, polei sau zăpadă dacă nu sunt echipate cu anvelope de iarnă. Este singura prevedere legală referitoare la obligațiile șoferilor în sezonul rece privind schimbarea cauciucurilor. Cu alte cuvinte, nu există o dată de la care șoferii sunt obligați să aibă mașina echipată cu anvelope de iarnă. Fiecare pune cauciucurile de iarnă când vrea, numai să nu circule cu mașina pe zăpadă, polei sau gheață cu cele de vară.
Se recomandă ca șoferii care nu se grăbesc să facă schimbarea de anvelope să fie atenți la prognoza meteo, mai ales dacă vor să facă un drum lung, de câteva zile, timp în care vremea s-ar putea schimba. De reținut este faptul că dacă suntem surprinși de schimbările meteo, pe drum, tot sunt buni de plată dacă ne oprește Poliția și încă avem cauciucuri de vară. Tocmai de aceea, șoferii precauți schimbă cauciucurile până la 1 decembrie și după ce au consultat prognoza meteo pe următoarele trei săptămâni. Reprezentanții service-urilor auto recomandă ca schimbarea anvelopelor să se facă încă de la începutul lunii noiembrie, tocmai pentru a fi evitate cozile și aglomerație.
Ce amendă riscă șoferii dacă nu au cauciucuri de iarnă
Pedepsele pentru cei prinși cu mașina pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, polei sau gheață, dar fără cauciucuri de iarnă sunt destul de aspre. Penalizarea este cuprinsă între 9 și 20 de puncte amendă, adică între 1485 de lei și 3300 de lei. În plus, polițiștii pot reține și certificatul de înmatriculare auto, fără de care șoferii nu pot circula cu respectivul autoturisme. Certificatul este înapoiat doar atunci când se face dovada remedierii problemei pentru care a fost reținut, în speță montarea cauciucurilor de iarnă. În plus, dacă un șofer este implicat într-un accident auto și mașina pe care o conducea nu avea cauciucuri de iarnă, iar drumul era acoperit cu zăpadă sau gheață, nu va putea beneficia de acele despăgubiri garantate prin asigurarea auto.
De ce se schimbă anvelopele în sezonul rece
Dincolo de amenzi și reținerea certificatului de înamtriculare, lipsa cauciucurilor de iarnă pe un drum cu zăpadă sau gheață ne poate pune în pericol viața. Atât nouă cât și a celorlalți participanți la trafic sau pasagerilor din mașină. Este aproape un gest de inconștiență circulația cu cauciucuri de vară pe un drum plin de zăpadă. În primul rând, cauciucurile de vară își pierd aderența sub o temperatură exterioară de 7 grade Celsius. Chiar și dacă drumul este uscat. Ele nu sunt făcute pentru a avea aderență pe drumurile cu polei sau gheață.
Așa că riscul pierderii controlului mașinii este foarte crescut. În plus, frânarea nu este eficientă tocmai din cauza aderenței scăzute. Principala calitate a anvelopelor de iarnă este aceea de a avea o aderență sporită la sol, ceea ce implică o distanță de frânare mai mică.
La ce trebuie să avem grijă când alegem anvelopele de iarnă
Atunci când ne pregătim să echipăm mașina cu anvelope de iarnă trebuie să fim atenți la o serie de aspecte, tocmai pentru a conduce în siguranță pe timp de iarnă. În primul rând, trebuie verificată uzura anvelopelor de iarnă. Legea prevede ca adâncimea minim acceptată a profilului cauciucului de iarnă trebuie să fie de 1.6 mm, deși se recomandă ca acestea să nu scadă sub 4 mm, tocmai pentru a avea o aderență adecvată. În plus, sunt specialiști auto care recomandă șoferilor să cumpe alte cauciucuri de iarnă după cinci ani de utilizare a celor vechi, chiar dacă nu s-a atins limita de uzură.
În plus, aceiași specialiști recomandă achiziționarea de cauciucuri de iarnă marcată cu litera A, chiar dacă sunt mai costisitoare, tocmai datorită performanțelor acestora. De exemplu, conform testelor, distanța de frânare asigurată de o anvelopă de iarnă categoria A este cu 18 metri mai mică decât cea a cauciucurilor de iarnă categoria G. Cauciucurile de iarnă mai calitative pot contribui la reducerea consumului de carburant cu până la 8%
Dacă trebuie să cumpărăm cauciucuri de iarnă, prețul acestora variază în funcție de dimensiuni, calitate, dar și brand. Cauciucurile de marcă sunt mai scumpe. La fel și cele cu dimensiuni mai mari, pentru SUV-uri de exemplu. Manopera poate varia de la 120 de lei și până la 400 de lei, în funcție de ceea ce trebuie să facă mecanicii. Adică pe lângă montarea anvelopelor de iarnă, trebuie făcută o echilibrare a roților, dar și montarea de plumbi pentru jante.
Sursa: Adevărul