FOTO: „Mărturisirea lui Dumnezeu pe Rețelele de Socializare: Oportunități și Provocări pentru Tinerii de Azi!”, activitate la Liceul „Demostene Botez” Trușești
„Mărturisirea lui Dumnezeu pe Rețelele de Socializare: Oportunități și Provocări pentru Tinerii de Azi!” a fost activitatea de tip dezbatere, moderată de către preotul Andrei Ionuț Bodai, în cadrul proiectului CAER „Adolescenții, Biserica și provocarile lumii contemporane!” de la Liceul „Demostene Botez” Trușești.
În era digitală, rețelele de socializare joacă un rol central în viața tinerilor și adolescenților. Deși adesea percepute ca surse de distragere și superficialitate, aceste platforme pot fi utilizate și pentru a-l găsi și mărturisi pe Dumnezeu, oferind oportunități unice de a îmbogăți viața spirituală.
Temele abordate au fost:
1.Cum ne putem folosi de rețelele de socializare să îl găsim pe Dumnezeu? Rețelele de socializare pot deveni un loc de întâlnire spirituală. Prin urmărirea paginilor și grupurilor religioase, vizionarea conținutului edificator și participarea la discuții online, tinerii pot să-și aprofundeze credința.
Aceste platforme oferă acces la resurse religioase valoroase, cum ar fi predici, meditații zilnice și comunități de credință care inspiră și sprijină.
2.Găsirea timpului pentru a vorbi cu Dumnezeu prin rugăciune! În mijlocul agitației digitale, găsirea timpului pentru rugăciune poate fi provocatoare, dar esențială. Tinerii și adolescenții pot stabili un program zilnic de rugăciune, folosind alarmele și notificările smartphone-urilor pentru a-și reaminti de aceste momente sacre. Crearea unor spații de liniște și reflecție, departe de ecranele digitale, ajută la cultivarea unui dialog autentic cu Dumnezeu.
Publicitate
3.Să nu ne rușinăm de a ne mărturisi credința! Este important ca tinerii să nu se rușineze de credința lor. Exprimarea autentică a convingerilor și valorilor creștine pe rețelele de socializare poate inspira și influența pozitiv comunitatea online.
Postările cu versete biblice, reflecții personale și mărturii de credință pot aduce lumină și speranță într-un spațiu adesea dominat de negativitate.
4.Importanța rugăciunii în viața tânărului care folosește un smartphone! Rugăciunea joacă un rol vital în viața tinerilor utilizatori de smartphone-uri. Aceasta le oferă echilibrul necesar pentru a folosi telefonul ca unealtă de dezvoltare personală și spirituală, nu ca metodă de pierdere a viziunii realității. Aplicațiile de rugăciune și meditație pot transforma smartphone-ul într-un aliat al credinței, ajutând tinerii să rămână conectați cu Dumnezeu.
5.Rolul esențial al Familiei, Școlii și Bisericii! Familia, școala și Biserica au un rol fundamental în educația și creșterea tinerilor. Împreună, aceste instituții pot veghea ca tinerii să învețe cum să se cunoască pe sine, cum să evite dependențele virtuale și să caute sprijin în relațiile reale. Îndrumarea oferită de părinți, profesori și preoți este crucială pentru dezvoltarea armonioasă a tinerilor.
6.Aplicațiile și site-urile religioase! Aplicațiile și site-urile religioase joacă un rol important în atragerea tinerilor către o trăire autentică în Hristos. Aceste platforme oferă resurse valoroase, cum ar fi texte sacre, ghiduri de rugăciune și comunități de sprijin, ajutând tinerii să își aprofundeze credința și să rămână conectați cu valorile creștine. 7.O postare creștină pentru curajul de a mărturisi credința! O postare de tip creștin poate încuraja tinerii să își arate credința fără a se teme de bullying-ul din mediul social sau de judecata prietenilor virtuali. Mesaje simple și autentice, precum un verset biblic sau o reflecție personală, pot avea un impact profund și pot promova valori pozitive într-un spațiu digital adesea ostil.
8.Dumnezeu se descoperă și prin mijloace moderne de mărturisire? Dumnezeu ni se descoperă și prin mijloacele moderne de mărturisire. Rețelele de socializare pot deveni canale prin care tinerii descoperă lucrarea continuă a iubirii și chemării Sale. Tinerii pot învăța că, indiferent de tehnologia utilizată, Dumnezeu rămâne prezent și activ în viețile lor, oferindu-le sprijin și ghidare în fiecare moment.
Rețelele de socializare, utilizate corect, pot deveni instrumente puternice pentru a-l găsi și mărturisi pe Dumnezeu. Tinerii trebuie să fie încurajați să își exprime credința cu curaj și autenticitate, să găsească timp pentru rugăciune și să folosească tehnologia într-un mod care să le îmbogățească viața spirituală. Familia, școala și biserica au un rol esențial în ghidarea tinerilor, ajutându-i să navigheze provocările mediului digital și să își construiască o viață bazată pe valori solide și autentice.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Biserica Vovidenia din Botoșani, prin grija și implicarea părintelui paroh Partenie Apostoaie, lansează din nou campania „Un ghiozdan pentru fiecare”, o inițiativă care, de peste un deceniu, schimbă destine.
În perioada 10 august – 1 septembrie 2025, credincioșii și toți oamenii cu suflet mare sunt invitați să ofere ghiozdane noi, complet echipate, care să ajungă în mâinile copiilor cu mai puține posibilități materiale. Nu este vorba doar despre caiete, creioane sau rigle, ci de faptul că fiecare ghiozdan aduce cu sine încredere, speranță și sentimentul că cineva le este alături.
„Cu ajutorul credincioșilor, această campanie a adus, an de an, bucurie și sprijin pentru sute de copii. Un ghiozdan dă aripi unui vis, iar educația le poate schimba viitorul”, spune părintele Partenie Apostoaie.
Punctul de colectare este chiar Biserica Vovidenia, situată pe strada Mihai Kogălniceanu nr. 8, Botoșani, unde ghiozdanele pot fi aduse sau trimise zilnic.
Inițiativa a fost începută în toamna anului 2013, iar de atunci a devenit o tradiție a generozității. Fiecare contribuție, oricât de mică, se transformă într-un pas uriaș pentru un copil care învață că bunătatea nu are preț.
Ministerul Mediului pregătește, împreună cu Ministerul Economiei, o inițiativă legislativă legată de conceptul de trasabilitate în cazul produselor second-hand și al deșeurilor, astfel încât cele două categorii să fie definite și separate foarte clar, a declarat sâmbătă, la Petroșani, ministra Mediului, Diana Buzoianu.
‘Sunt zeci, dacă nu sute de mii de tone, în fiecare an, care intră în România marcate ca fiind produse second-hand, care, de fapt, în realitate, sunt deșeuri. Și trebuie să rezolvăm această problemă. Deșeurile care sunt deșeuri pentru alte state europene sunt deșeuri și în România. Nu putem să avem acest standard dublu în care alte state vin și aduc deșeuri în România, dar le marchează ca produse second-hand. Apoi deșeurile respective ajung pe câmpurile noastre sau la gropile de gunoi, în cele mai bune cazuri. Sau, din păcate, unele dintre ele, o parte semnificativă, arse în case. Ceea ce înseamnă o poluare pentru noi toți, înseamnă o scurtare a vieții pentru noi toți’, a spus ministra Mediului.
Ea a precizat că actul normativ ar putea să apară până la sfârșitul anului, menționând că intenția este ca în România să nu mai ajungă deșeuri etichetate ca produse second-hand.
‘Avem legislație, avem soluții care ar putea să fie puse în practică și tocmai de aceea lucrăm zilele acestea. Eu sper că până la finalul anului, în cel mai rău caz posibil, dacă nu chiar mai rapid, să trecem în Guvern, în Parlament, indiferent care va fi instrumentul legal-juridic asumat de Guvern, un proiect, o inițiativă a Ministerului Mediului împreună cu Ministerul Economiei de a avea o trasabilitate foarte clară, o definiție foarte clară și regulamente și măsuri foarte clare de reglementare pe zona de produse second-hand și deșeuri. Ce ne interesează pe noi este ca produsele care astăzi intră în România cu eticheta produse second-hand să fie în mod real produse second-hand. Nu vrem să ajungă în România produse care sunt de fapt deșeuri și care intră în România pe o grămadă de alte portițe legislative și apoi ne otrăvesc pe noi toți. Ãsta este mecanismul pe care l-am gândit’, a arătat Diana Buzoianu.
Ministra Mediului a mai precizat că în țara noastră nu mai trebuie să ajungă alte deșeuri, în condițiile în care gropile de gunoi ‘abia mai fac față’ la cantitățile existente deja. AGERPRES
Vineri, polițiștii rutieri au desfășurat o acțiune, având drept scop prevenirea și combaterea accidentelor de circulație cauzate de viteza excesivă.
Activitățile au fost desfășurate în zonele în care s-au înregistrat accidente rutiere grave, iar in cadrul acestora au fost depistați 29 de conducători auto circulând cu viteză peste limita legală.
Astfel, față de aceștia a fost dispusă măsura sancționării contravenționale, iar ca măsură complementară le-au fost reținute permisele de conducere.
Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 a fost publicat în Monitorul Oficial vineri, 8 august, cu o lună înaintea începerii cursurilor din anul școlar 2025-2026, scrie EDUPEDU.
Procedura conține ordinea în care vor fi încadrați profesorii și noul calendar al mobilității profesorilor pentru anul școlar 2025–2026 ce prevede reluarea etapelor de continuitate, detașare și restrângere de activitate.
Documentul vizează toate tipurile de încadrare – titulari, viabilitate de post, debutanți – și introduce reguli noi pentru completarea normelor, restrângeri de activitate și mobilitate didactică.
În perioada 11-18 august se reiau activităţile privind constituirea posturilor didactice/catedrelor, încadrarea personalului didactic de predare şi soluţionarea cererilor de completare a normei didactice de predare la nivelul școlilor și grădinițelor.
În perioada 11-22 august 2025 are loc organizarea și desfășurarea activităților conform prevederilor Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare- învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare.
Amintim că a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Publicitate
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.