Connect with us

Eveniment

FOTO: Educație modernă cu fonduri europene la două școli din Botoșani și Bălți

Publicat

Publicitate

Chiar de Sfântul Nicolae, sala multimedia a Colegiului Național „Mihai Eminescu” a găzduit   un eveniment de diseminare privind declansarea campaniei de bune practici organizate în cadrul proiectului transfrontalier „Innovative teaching and learning through developing of digital competences and implementation of STEM educational program” (Predare și învățare inovatoare prin dezvoltarea competențelor digitale și implementarea programului educațional STEM) – realizat de Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani – România, în calitate de coordonator principal şi partenerii – Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi – Republica Moldova şi asociaţia de părinţi „Copiii noştri, minţi educate” Botoşani – România,  cod EMS-ENI 2SOFT/1.1/53, România – Republica Moldova, finanțat cu fonduri de la Uniunea Europeană, ce a debutat în luna martie 2021.

Astfel de activități de prezentare a bunelor practici au avut loc, în această săptămână, la școala nr.13, Colegiul Economic „Octav Onicescu” și Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi”.

Principala prioritate a activităților din proiect o constituie cooperarea instituţională în domeniul educaţional pentru creşterea accesului la educaţie şi a calităţii actului educativ. În acest sens sunt urmărite o serie de obiective precum colaborarea eficientă între instituţiile de învăţământ, capabilă să determine creşterea calităţii programelor educaţionale disponibile în zona eligibilă și consolidarea abilităţilor și cunoştinţelor elevilor în domeniul STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), printr-o abordare interdisciplinară şi prin schimburi de bune practici transfrontaliere. O altă prioritate a proiectului o reprezintă promovarea cercetării şi inovării în educaţie.

Despre toate acestea s-a discutat în cadrul conferinței de bune practici de la școala botoșăneană implicată în proiect.

Cu adevărat remarcabilă este realizarea unei table de tip lightboard – un proiect ingenios, creat de profesorul Pintilei Aurelian şi premiat în cadrul selecţiei naţionale „Creatori de educaţie” 2021.

Mai exact, despre acest lightboard. Elevii sunt curioși şi entuziasmaţi să interacţioneze cu profesorul, care, păstrând contactul vizual cu elevii săi (tabla este dintr-un material transparent), poate scrie pe tablă, imaginea a ceea ce se scrie fiind inversată, printr-un program. Folosirea ei este originală şi şi-a dovedit utilitatea mai ales pentru transmiterea informaţiilor în mediu on line. Lightboard-ul a fost creat în cadrul proiectului transfrontalier, elevii fiind familiarizaţi cu tehnicile care au stat la baza creării unui lightboard: materialul folosit (plexiglas, grosime de 10 mm, cadru, sistemul de iluminare, banda cu leduri pentru iluminare), sistemul de transmitere a luminii, formarea imaginii. Foaia transparentă (plexiglas), prinsă într-un cadru, cu sistem de iluminare prin leduri, permite transmiterea informaţiei scrise prin inversarea imaginii, ceea ce se realizează fie prin oglindă, fie printr-o extensie de pe Google Chrome, disponibilă pentru orice dispozitiv.

Publicitate

Privitorii ecranului (elevii) pot vedea prin imaginea reflectată ceea ce se scrie, păstrând în acelaşi timp contactul vizual cu profesorul, datorită foii transparente. Dispozitivul se află în laboratorul de fizică L1 de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani.

La Instituția Publică Liceul „Mihai Eminescu” din Bălți, Republica Moldova au fost creați tot în cadrul activităților STEM a atelierelor de co-creare ozoboții. Aceștia sunt niște roboţi de mici dimensiuni, concepuţi pentru a urma o linie trasată pe o foaie sau un carton. Ei s-au dovedit a fi instrumente nu numai amuzante, ci şi practice în activităţile STEM implementate în atelierele de co-creare realizate la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi. De formă aproape sferică, ozobotul, odată activat, poate urma diferite linii trasate atât pe suprafeţe fizice, cât şi digitale. Este ajutat de senzori de mişcare, care îl ţin mereu pe traseu, indiferent dacă e desenat pe o hârtie sau pe o tabletă. Pe lângă abilitatea de a se deplasa, ozobotul poate înţelege culorile, putând să se deplaseze cu o viteză mai mare, să-şi încetinească viteza de deplasare sau să se rotească.

Prin proiectul transfrontalier „Innovative teaching and learning through developing of digital competences and implementation of STEM educational program”, cele două licee partenere au beneficiat de achiziţii importante pentru modernizarea infrastructurii şcolare, cadrele didactice din ambele instituţii s-au perfecţionat, experimentând metode şi strategii didactice utile, ce au favorizat schimburi de bune practici şi idei inovatoare. Prin impactul său pozitiv, proiectul îşi dovedeşte utilitatea, contribuind la creşterea semnificativă a calităţii actului educativ.

Dotări şi investiții utile în cele două licee implicate în proiect

  • Videoproiectoare şi table albe magnetice în fiecare clasă la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani dispune, datorită achiziţiilor efectuate în cadrul proiectului, de material modern şi util pentru toţi elevii. În toate sălile de clasă există videoproiectoare, table albe magnetice şi softuri moderne.
  • Un laborator de informatică complet echipat la Colegiul Naţional „Mihai

 Eminescu” Botoşani Unul dintre cele 5 laboratoare de informatică din liceu a fost complet modernizat prin achiziţia de calculatoare cu desktop, monitoare şi mobilier aferent pentru 28 de elevi.

  • Săli de clasă dotate cu table interactive şi calculator la Liceul Teoretic

 „Mihai Eminescu” Bălţi Proiectul a permis modernizarea a 20 de săli de clasă la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi, care dispun actual de tablă interactivă şi calculator.

  • Modernizarea laboratorului de fizică al Liceului Teoretic „Mihai Eminescu”

Bălţi  Prin implementarea proiectului, liceul beneficiază actual de mobilier funcţional, tablă interactivă, calculatoare, cântare electronice, panouri cu sisteme optice etc. Laboratorul oferă acum echipamente şi utilităţi necesare pentru a testa teoriile studiate într-o manieră atractivă şi dinamică. Laboratorul a devenit un spaţiu favorabil experimentelor practice de laborator, un adevărat centru de cercetare, experimentare şi generare de idei creative, adecvat desfăşurării experimentelor de fizică, dar adaptat şi proiectelor inter şi transdisciplinare.

  • Modernizarea laboratorului de chimie al Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi

Liceul dispune actual de un laborator modern de chimie, cu o capacitate de 32 de locuri, iar elevii pot asista la lucrări şi experimente practice de laborator, prin achiziţionarea unor instrumente de lucru şi a unor soft-uri educaţionale practice şi utile.

  • Laboratoare lingofonice la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi

Prin implementarea proiectului s-au modernizat laboratoarele lingofonice ale liceului, prin achiziţii de table interactive, calculatoare, console şi căşti pentru fiecare elev. Achiziţiile sporesc motivaţia elevilor pentru studiul limbilor moderne şi facilitează sarcini de lucru specifice (studiul documentelor audio-video).

  • Biblioteca şcolară de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi – centru modern de informare şi cercetare

Biblioteca şcolară de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi îşi sporeşte utilitatea prin valorificarea spaţiului de lucru existent şi dotarea cu instrumente TIC adecvate (6 calculatoare, imprimantă multifuncţională), mobilier aferent. Toate dotările şi achiziţiile efectuate în cadrul proiectului contribuie la creşterea calităţii educaţiei, prin implicarea activă a elevilor în demersul didactic, prin motivaţia acestora de a studia.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Noi studii despre postul intermitent: Ce spun cercetătorii despre beneficiile „fastingului”

Publicat

Publicitate

Un studiu condus de Universitatea din Granada, Universitatea Publică din Navarra și CIBER, publicat în prestigioasa revistă Nature Medicine, evidențiază beneficiile postului intermitent în pierderea în greutate și îmbunătățirea sănătății cardiovasculare la persoanele cu obezitate, scrie alba24.ro.

Metodologia studiului

Potrivit Cadena Ser , cercetarea a implicat 197 de participanți cu vârste între 30 și 60 de ani, toți cu supraponderalitate sau obezitate. Aceștia au fost împărțiți aleatoriu în patru grupuri:

Tratament obișnuit: 49 de participanți au urmat un program standard de educație nutrițională bazat pe dieta mediteraneană și stiluri de viață sănătoase.

Post intermitent timpuriu: 49 de participanți și-au restricționat alimentația între orele 9:00 și 17:00, evitând mesele după această perioadă.

Post intermitent târziu: 52 de participanți au consumat alimente într-o fereastră de opt ore, începând după-amiaza și continuând până seara.

Publicitate

Post intermitent auto-selectat: 47 de participanți și-au ales propria fereastră de opt ore pentru alimentație.

Rezultatele studiului

După 12 săptămâni, s-a observat că grupurile care au practicat postul intermitent au înregistrat o pierdere în greutate medie de 3-4 kg, comparativ cu grupul de control. În mod special, grupul care a urmat postul intermitent timpuriu a prezentat o reducere semnificativă a grăsimii subcutanate abdominale și o îmbunătățire a reglării nivelului de glucoză în sânge.

Studiul sugerează că postul intermitent, în special atunci când ultima masă este consumată înainte de ora 17:00, poate fi o strategie eficientă și sigură pentru gestionarea greutății și îmbunătățirea sănătății cardiovasculare la persoanele cu supraponderalitate sau obezitate. Cercetătorii subliniază importanța continuării studiilor pe termen lung pentru a confirma și extinde aceste descoperiri.

Cum se practică postul intermitent (fasting)

Postul intermitent, cunoscut și sub denumirea de intermittent fasting, reprezintă un stil de alimentație care alternează perioadele de hrană cu cele de post. Această metodă se concentrează pe timpul de consum al alimentelor, mai degrabă decât pe reducerea calorică strictă, și poate fi adaptată în funcție de preferințele și stilul de viață al fiecăruia.

Metode populare de post intermitent

  1. Metoda 16/8
    • Implică post timp de 16 ore și consumul alimentelor într-o fereastră de 8 ore.
    • Exemplu: Ultima masă la ora 18:00, iar următoarea masă la ora 10:00 a doua zi.
  2. Metoda 5:2
    • Se mănâncă normal timp de 5 zile pe săptămână și se reduc caloriile la aproximativ 500-600 timp de 2 zile neconsecutive.
  3. Post alternativ (Alternate Day Fasting)
    • O zi se consumă alimente normal, iar în următoarea zi se reduce semnificativ aportul caloric.
  4. Metoda 24 de ore (Eat-Stop-Eat)
    • Implică un post complet timp de 24 de ore, o dată sau de două ori pe săptămână.
    • Exemplu: Post de la cină la cină.
  5. Post restricționat în timp (Time-Restricted Eating – TRE)
    • Consumul alimentelor într-o anumită perioadă din zi, de obicei între 6 și 12 ore, cu post în restul timpului.

Recomandări pentru o experiență sigură și eficientă

  • Hidratare adecvată: În timpul postului, consumul de apă, ceaiuri neîndulcite sau cafea este esențial.
  • Evitarea exceselor: În fereastra de alimentație, se recomandă consumul de alimente sănătoase și echilibrate, precum proteine slabe, legume, fructe și grăsimi sănătoase.
  • Adaptare treptată: Dacă ești nou în practicarea postului, începe cu metode mai blânde, cum ar fi 12/12, și crește treptat durata perioadelor de post.
  • Consultarea unui specialist: Persoanele cu afecțiuni medicale (diabet, boli cardiovasculare, sarcină etc.) ar trebui să discute cu un medic înainte de a adopta postul intermitent.

Beneficii documentate

  • Pierdere în greutate și reducerea grăsimii corporale.
  • Îmbunătățirea sensibilității la insulină.
  • Reglarea nivelului de glucoză și colesterol.
  • Susținerea sănătății cardiovasculare și reducerea inflamației.

Citeste mai mult

Eveniment

Burse școlare 2025: Plata burselor în ianuarie. Ce sume vor primi elevii, pe categorii de burse

Publicat

Publicitate

Burse școlare 2025: elevii primesc cel târziu luni, 20 ianuarie, bursele pentru luna decembrie. Cuantumul acestora va varia în funcție de categorie și zilele de școală, scrie alba24.ro.

Bursa de merit va fi de peste 300 de lei, iar cea tehnologică de peste 200 de lei, potrivit calculelor edupedu.ro.

Banii au ajuns la inspectoratele școlare, iar acestea le virează în conturile școlilor.

Burse școlare 2025: plata burselor în ianuarie

În luna ianuarie, bursa de merit va fi de 307 lei, iar bursele de reziliență și tehnologice, de 205 lei, potrivit sursei citate.

  • 22 de zile lucrătoare în luna decembrie (15 zile de cursuri și 7 zile lucrătoare în timpul vacanței) și 7 zile de vacanță școlară: (450:22) x (22-7).

„Zilele de 25, 26, 27 decembrie sunt zile din intervalul de vacanță conform structurii anului școlar”, a confirmat Florian Lixandru pentru Edupedu.ro.

Potrivit unui alt model de calcul – 15 zile de cursuri din 20 de zile lucrătoare și 5 zile de vacanță:

Publicitate
  •  (450:20) x (20-5)= 338 lei bursa de merit
  • (300:20) x (20-5) = 225 de lei bursele de reziliență și tehnologice.

În lipsa unui calcul unitar și a unor precizări clare privind zilele de vacanță și lucrătoare și care sunt acestea, din partea Ministerului Educației, bursele ar putea fi plătite în cuantumuri diferite pe 20 ianuarie pentru elevii din țară, mai notează edupedu.ro.

Pentru luna noiembrie, plățile din 20 decembrie au fost de: 429 de lei bursa de merit pentru luna noiembrie și 286 de lei bursa de reziliență și tehnologică.

Burse școlare 2025: Cuantumul minim al burselor în anul școlar 2024 – 2025

  • bursa de excelență – 700 de lei tipul II sau 925 / 1.850 / 2.775 / 3.700 de lei tipul I
  • bursa de merit – 450 lei/lună;
  • bursa de reziliență – 300 lei/lună;
  • bursa socială – 300 lei/lună;
  • bursa tehnologică – 300 lei/lună;
  • pentru mamele minore – 700 lei/lună.

Valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administrație ale unităților de învățământ în funcție de:

  • sumele alocate de autoritățile administrației publice locale;
  • alte venituri obținute potrivit legii.

Citeste mai mult

Eveniment

TikTok, oficial interzisă în Statele Unite, din 19 ianuarie. Decizie la Curtea Supremă

Publicat

Publicitate

Rețeaua de socializare TikTok va fi oficial interzisă în Statele Unite. Curtea Supremă a respins vineri recursul depus de rețeau pentru a împiedica interzicerea sa în Statele Unite, scrie alba24.ro.

Legea a fost adoptată de Congres în aprilie. De duminică, 19 ianuarie, TikTok va fi oficial interzisă în Statele Unite, potrivit g4media.ro

În SUA, rețeaua are are 170 de milioane de utilizatori, potrivit Le Figaro.

Aplicația este acuzată că este supusă legilor chineze ce impun companiilor tehnologice să contribuie la colectarea de informații. Astfel, teoretic, ar oferi autorităților chineze acces la datele utilizatorilor americani.

În perioada următoare, guvernul american ar trebui să oblige magazinele de aplicații mobile să elimine rețeaua socială de pe platformele lor. TikTok nu va mai fi disponibil pentru descărcare. Nu se vor mai face actualizări pentru cei care deja au aplicația.

Interdicția va intra în vigoare în ajunul învestiturii lui Donald Trump. Însă acesta pare hotărât să salveze aplicația video, notează sursa citată.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Echipa de handbal junioare III de la CS Unirea Săveni, pe podium la Turneul Național de Handbal „Transylvania Winter Cup”

Publicat

Publicitate

CS Unirea Săveni, urmare participării echipei de handbal-junioare III, antrenor Gabriela Răducanu și instructor sportiv Andreea Scutariu, a obținut locul al II-lea la Turneul national de Handbal „Transylvania Winter Cup” organizat la Brașov sub tutela Federației Române de Handbal!

Echipa de handbal junioare III de la CS Unirea Săveni, sub coordonarea antrenorului Gabriela Răducanu și a instructorului sportiv Andreea Mariana Scutariu, a obținut un remarcabil loc al II-lea la Turneul Național de Handbal „Transylvania Winter Cup”, desfășurat la Brașov între 10 și 12 ianuarie 2025. Turneul a fost organizat de Clubul Sportiv Transilvania Brașov în parteneriat cu Asociația Județeană de Handbal Brașov, sub egida Federației Române de Handbal. Această performanță plasează handbalul săvinean și județul Botoșani pe podiumul handbalului românesc.
Performanța echipei este cu atât mai impresionantă cu cât jucătoarele au început activitatea sportivă în urmă cu doar doi ani, în cadrul programului „Olimpiada Sportului Săveni”, o inițiativă dedicată sprijinirii sportului pentru toți, lansată de Primăria orașului Săveni. Sub coordonarea primarului Relu Petru Tîrzioru și a viceprimarului Bogdan Ilie Catruc, acest program a oferit sprijin constant pentru sportivi, asigurându-le condiții optime de antrenament și participare la competiții locale, naționale și internaționale.

Antrenoarea Gabriela Răducanu și instructorul sportiv Andreea Mariana Scutariu au avut un rol esențial în pregătirea și succesul echipei, contribuind cu dedicație și profesionalism la dezvoltarea sportivelor. De asemenea, sprijinul părinților și al companiilor locale a fost vital pentru susținerea acestui demers sportiv.

O mențiune specială îi revine sportivei Adelina Airinei, desemnată cea mai bună extremă stânga la categoria junioare III și inclusă în echipa ideală a turneului. Adelina, care activează la o categorie superioară de vârstă, este încă junioară IV, dar reușește să se remarce prin ambiția și talentul său. Practică handbalul de doar doi ani, prima sa competiție având loc la Olimpiada Națională a Sportului Școlar, faza județeană, la minihandbal mixt. Antrenoarea Gabriela Răducanu o descrie ca pe un copil inteligent, muncitor, modest și plin de talent.

„Felicitări întregii echipe pentru acest rezultat deosebit! Această performanță este dovada clară că ambiția, munca și talentul sunt cheile succesului. Mulțumim tuturor celor care au susținut acest proiect: autorități locale, părinți și sponsori. Împreună am demonstrat că handbalul săvinean are un viitor promițător!”, a declarat Flavius Damean, CEO al Asociației „Arlechin” și coordonator al programului Olimpiada Sportului Săveni.

Imagini și înregistrări video din timpul competiției pot fi accesate pe site-ul www.funsports.ro, iar informații suplimentare despre activitățile sportive din Săveni sunt disponibile pe www.saveni7days.ro .

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending