Chiar de Sfântul Nicolae, sala multimedia a Colegiului Național „Mihai Eminescu” a găzduit un eveniment de diseminare privind declansarea campaniei de bune practici organizate în cadrul proiectului transfrontalier „Innovative teaching and learning through developing of digital competences and implementation of STEM educational program” (Predare și învățare inovatoare prin dezvoltarea competențelor digitale și implementarea programului educațional STEM) – realizat de Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani – România, în calitate de coordonator principal şi partenerii – Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi – Republica Moldova şi asociaţia de părinţi „Copiii noştri, minţi educate” Botoşani – România, cod EMS-ENI 2SOFT/1.1/53, România – Republica Moldova, finanțat cu fonduri de la Uniunea Europeană, ce a debutat în luna martie 2021.
Astfel de activități de prezentare a bunelor practici au avut loc, în această săptămână, la școala nr.13, Colegiul Economic „Octav Onicescu” și Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi”.
Principala prioritate a activităților din proiect o constituie cooperarea instituţională în domeniul educaţional pentru creşterea accesului la educaţie şi a calităţii actului educativ. În acest sens sunt urmărite o serie de obiective precum colaborarea eficientă între instituţiile de învăţământ, capabilă să determine creşterea calităţii programelor educaţionale disponibile în zona eligibilă și consolidarea abilităţilor și cunoştinţelor elevilor în domeniul STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), printr-o abordare interdisciplinară şi prin schimburi de bune practici transfrontaliere. O altă prioritate a proiectului o reprezintă promovarea cercetării şi inovării în educaţie.
Despre toate acestea s-a discutat în cadrul conferinței de bune practici de la școala botoșăneană implicată în proiect.
Cu adevărat remarcabilă este realizarea unei table de tip lightboard – un proiect ingenios, creat de profesorul Pintilei Aurelian şi premiat în cadrul selecţiei naţionale „Creatori de educaţie” 2021.
Mai exact, despre acest lightboard. Elevii sunt curioși şi entuziasmaţi să interacţioneze cu profesorul, care, păstrând contactul vizual cu elevii săi (tabla este dintr-un material transparent), poate scrie pe tablă, imaginea a ceea ce se scrie fiind inversată, printr-un program. Folosirea ei este originală şi şi-a dovedit utilitatea mai ales pentru transmiterea informaţiilor în mediu on line. Lightboard-ul a fost creat în cadrul proiectului transfrontalier, elevii fiind familiarizaţi cu tehnicile care au stat la baza creării unui lightboard: materialul folosit (plexiglas, grosime de 10 mm, cadru, sistemul de iluminare, banda cu leduri pentru iluminare), sistemul de transmitere a luminii, formarea imaginii. Foaia transparentă (plexiglas), prinsă într-un cadru, cu sistem de iluminare prin leduri, permite transmiterea informaţiei scrise prin inversarea imaginii, ceea ce se realizează fie prin oglindă, fie printr-o extensie de pe Google Chrome, disponibilă pentru orice dispozitiv.
Publicitate
Privitorii ecranului (elevii) pot vedea prin imaginea reflectată ceea ce se scrie, păstrând în acelaşi timp contactul vizual cu profesorul, datorită foii transparente. Dispozitivul se află în laboratorul de fizică L1 de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani.
La Instituția Publică Liceul „Mihai Eminescu” din Bălți, Republica Moldova au fost creați tot în cadrul activităților STEM a atelierelor de co-creare ozoboții. Aceștia sunt niște roboţi de mici dimensiuni, concepuţi pentru a urma o linie trasată pe o foaie sau un carton. Ei s-au dovedit a fi instrumente nu numai amuzante, ci şi practice în activităţile STEM implementate în atelierele de co-creare realizate la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi. De formă aproape sferică, ozobotul, odată activat, poate urma diferite linii trasate atât pe suprafeţe fizice, cât şi digitale. Este ajutat de senzori de mişcare, care îl ţin mereu pe traseu, indiferent dacă e desenat pe o hârtie sau pe o tabletă. Pe lângă abilitatea de a se deplasa, ozobotul poate înţelege culorile, putând să se deplaseze cu o viteză mai mare, să-şi încetinească viteza de deplasare sau să se rotească.
Prin proiectul transfrontalier „Innovative teaching and learning through developing of digital competences and implementation of STEM educational program”, cele două licee partenere au beneficiat de achiziţii importante pentru modernizarea infrastructurii şcolare, cadrele didactice din ambele instituţii s-au perfecţionat, experimentând metode şi strategii didactice utile, ce au favorizat schimburi de bune practici şi idei inovatoare. Prin impactul său pozitiv, proiectul îşi dovedeşte utilitatea, contribuind la creşterea semnificativă a calităţii actului educativ.
Dotări şi investiții utile în cele două licee implicate în proiect
Videoproiectoare şi table albe magnetice în fiecare clasă la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani dispune, datorită achiziţiilor efectuate în cadrul proiectului, de material modern şi util pentru toţi elevii. În toate sălile de clasă există videoproiectoare, table albe magnetice şi softuri moderne.
Un laborator de informatică complet echipat la Colegiul Naţional „Mihai
Eminescu” Botoşani Unul dintre cele 5 laboratoare de informatică din liceu a fost complet modernizat prin achiziţia de calculatoare cu desktop, monitoare şi mobilier aferent pentru 28 de elevi.
Săli de clasă dotate cu table interactive şi calculator la Liceul Teoretic
„Mihai Eminescu” Bălţi Proiectul a permis modernizarea a 20 de săli de clasă la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi, care dispun actual de tablă interactivă şi calculator.
Modernizarea laboratorului de fizică al Liceului Teoretic „Mihai Eminescu”
Bălţi Prin implementarea proiectului, liceul beneficiază actual de mobilier funcţional, tablă interactivă, calculatoare, cântare electronice, panouri cu sisteme optice etc. Laboratorul oferă acum echipamente şi utilităţi necesare pentru a testa teoriile studiate într-o manieră atractivă şi dinamică. Laboratorul a devenit un spaţiu favorabil experimentelor practice de laborator, un adevărat centru de cercetare, experimentare şi generare de idei creative, adecvat desfăşurării experimentelor de fizică, dar adaptat şi proiectelor inter şi transdisciplinare.
Modernizarea laboratorului de chimie al Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi
Liceul dispune actual de un laborator modern de chimie, cu o capacitate de 32 de locuri, iar elevii pot asista la lucrări şi experimente practice de laborator, prin achiziţionarea unor instrumente de lucru şi a unor soft-uri educaţionale practice şi utile.
Laboratoare lingofonice la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi
Prin implementarea proiectului s-au modernizat laboratoarele lingofonice ale liceului, prin achiziţii de table interactive, calculatoare, console şi căşti pentru fiecare elev. Achiziţiile sporesc motivaţia elevilor pentru studiul limbilor moderne şi facilitează sarcini de lucru specifice (studiul documentelor audio-video).
Biblioteca şcolară de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi – centru modern de informare şi cercetare
Biblioteca şcolară de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi îşi sporeşte utilitatea prin valorificarea spaţiului de lucru existent şi dotarea cu instrumente TIC adecvate (6 calculatoare, imprimantă multifuncţională), mobilier aferent. Toate dotările şi achiziţiile efectuate în cadrul proiectului contribuie la creşterea calităţii educaţiei, prin implicarea activă a elevilor în demersul didactic, prin motivaţia acestora de a studia.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Cu ocazia zilei de 1 Martie, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier, împreună cu reprezentanții Registrului Auto Român au oferit doamnelor și domnișoarelor întâlnite în trafic mărțișoare.
Acestea au primit și recomandări privind conduita preventivă la volan pentru a evita implicarea în evenimente nedorite.
Cu această ocazie, urăm doamnelor și domnișoarelor o primăvară frumoasă, fără evenimente rutiere!
Într-un pas semnificativ pentru dezvoltarea durabilă a comunei Avrămeni, viceprimarul George Telișcă a anunțat astăzi semnarea unui contract de finanțare pentru construirea unui parc fotovoltaic cu o capacitate de 240 kWh. Evenimentul a avut loc într-un cadru oficial alături de Sebastian Burduja, Ministrul Energiei.
Proiectul reprezintă o realizare importantă în direcția modernizării infrastructurii locale și a adoptării unor soluții ecologice pentru producerea de energie. Conform declarațiilor viceprimarului, implementarea acestui parc fotovoltaic va contribui considerabil la reducerea costurilor cu energia pentru gospodăriile din Avrămeni, dar și la protejarea mediului înconjurător prin utilizarea surselor de energie regenerabilă.
„Semnarea acestui contract este o mare realizare pentru comuna noastră. Acest proiect este un pas important spre un viitor mai curat și mai eficient energetic. Ne dorim să sprijinim locuitorii comunei Avrămeni, reducându-le cheltuielile cu energia, în timp ce contribuim la protejarea mediului. Vom rămâne transparenți și vă vom ține la curent cu evoluția proiectului,” a declarat viceprimarul George Telișcă.
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a subliniat importanța proiectelor de acest tip pentru dezvoltarea sustenabilă a regiunilor și pentru reducerea dependenței de sursele de energie convenționale.
„Parcul fotovoltaic din Avrămeni este un exemplu clar al modului în care autoritățile locale pot colabora cu ministerele și cu cetățenii pentru a construi un viitor mai verde. Investițiile în energia regenerabilă nu sunt doar o necesitate globală, ci și o oportunitate de a crea economii semnificative pentru comunitățile locale,” a explicat ministrul Burduja.
Parcul fotovoltaic va fi construit pe un teren deja identificat, iar autoritățile locale promit că lucrările vor începe în scurt timp, în conformitate cu termenii stabiliți în contract. Acesta va fi dotat cu echipamente de ultimă generație, care vor asigura o eficiență maximă în producția de energie solară.
Publicitate
Multe dintre instituțiile publice din Avrămeni vor beneficia de pe urma acestui proiect prin accesul mai facil la surse de energie mai ieftine și mai ecologice.
Autoritățile locale promit că vor continua să sprijine inițiativele de dezvoltare a infrastructurii regenerabile și în viitor, încurajând cetățenii să participe activ la proiectele de modernizare ale comunei.
Tradiții de primăvară: Babele. Ce semnifică, cum se aleg și care este legenda Babei Dochia. Tradițiile de primăvară sunt pline de semnificații și obiceiuri transmise din generație în generație. Unul dintre cele mai cunoscute este cel al Babelor, care marchează începutul lunii martie, informează alba24.ro.
Primele 9 sau chiar 12 zile din această lună sunt dedicate Babei Dochia, un personaj legendar din folclorul românesc.
Zilele Babelor sunt legate de obiceiul Babei Dochia de a urca cu oile la munte. Acest obicei simboliza moartea și renașterea naturii, în legătură cu schimbările care au loc în timpul primăverii, aproape de echinocțiul de primăvară.
Ciclul începe pe 1 martie, ziua în care creștinii o sărbătoresc pe Sfânta Muceniță Evdochia, iar numele Babei Dochia ar veni chiar de la această sfântă.
Baba Dochia, un personaj dinainte de creștinism
Baba Dochia nu este un personaj de origine creștină, ci precreștină, așa cum notează Ion Ghinoiu. Ea a preluat doar numele și ziua de sărbătoare de la Sfânta Evdochia, dar, de fapt, este un simbol al unui personaj negativ. Este descrisă ca fiind o femeie urâtă și răutăcioasă, care își supune nora la mari încercări.
Publicitate
În tradițiile populare, Baba Dochia nu este doar cunoscută pentru cele 9 sau 12 cojoace, dar și pentru vremea schimbătoare și capricioasă din primele zile ale lunii martie. În mitologia românească, ea este considerată personificarea anului vechi și mama lui Dragobete, zeul iubirii, care este opusul ei, reprezentând principiile pozitive și iubirea.
Legenda Babei Dochia
Se spune că legenda Dochiei stă la baza mitului babelor, care apare frecvent în folclorul românesc. Babele sunt femei înțelepte, cu o legătură strânsă cu divinitatea. În multe povești, ele sunt descrise ca ursitoare, moașe sau femei care aveau leacuri pentru orice boală, potrivit historia.ro.
Conform tradiției, pe 1 martie, fetele și femeile „își pun o babă”. În funcție de cum va fi vremea în acea zi, ele își vor ghici soarta pentru tot anul: dacă vor fi frumoase sau urâte, vesele sau supărate.
Cum se aleg Babele
În zilele noastre, obiceiul spune că fiecare persoană dintr-un grup primește una dintre zilele celor 9 sau 12 dedicate Babelor. Acest obicei este strâns legat de legenda Babei Dochia, care simbolizează schimbările sezoniere și confruntarea între iarnă și vară.
Dacă ziua ta de naștere are o cifră mai mare de 9, se adună cele două cifre pentru a afla ce zi îți corespunde din zilele Babei. De exemplu, dacă te-ai născut pe 23, ziua ta va fi 5 martie, pentru că aduni 2 + 3 și obții 5.
Unii aleg ziua în funcție de data lor de naștere, iar alții o fac la întâmplare. Se spune că ziua aleasă reprezintă cum va fi sufletul și firea acelei persoane în acel an.
Zilele senine și calde sunt asociate cu fericirea, norocul și împlinirile, în timp ce zilele reci și ploioase simbolizează tristețea, neîmplinirile și greutățile.
Alte semnificații ale Babelor
O altă interpretare a legendelor despre Baba Dochia, conform lui Ion Ghinoiu, ar fi că aceasta este pusă în contrast cu nora sa. Această confruntare simbolizează opoziția între iarnă și vară. Baba Dochia reprezintă iarna, iar nora este simbolul primăverii și al verii.
În cele 9 sau 12 zile, iarna și vara se luptă, iar în zilele reci și cu viscol, iarna pare să câștige, iar în cele calde și însorite, vara iese învingătoare. La final, după moartea Babei Dochia, vara triumfă.
În concepția tradițională, Baba Dochia era văzută ca o figură maternă, lunară, în timp ce Soarele, simbol al paternității, era asociat cu ziua, vara și viața.
Zilele Babei semnifică, așadar, lupta între forțele întunericului și ale luminii, între noapte și zi. Potrivit credinței populare, după aceste zile capricioase ale Babei Dochia, urmează alte 9 zile mai blânde, numite „zilele moșilor”.
Ziua Internațională a Protecției Civile este marcată anual pe 1 martie, fiind dedicată conștientizării importanței protecției civile și a măsurilor de prevenire și intervenție în situații de urgență, scrie alba24.ro.
Această zi a fost instituită de Organizația Internațională de Protecție Civilă (OIPC) pentru a evidenția rolul esențial al structurilor de protecție civilă în gestionarea dezastrelor naturale, accidentelor tehnologice și situațiilor de urgență.
OIPC a fost fondată în 1931 și are misiunea de a coordona eforturile internaționale pentru protejarea populației și bunurilor împotriva riscurilor majore.
Scopul Zilei Internaționale a Protecției Civile
Creșterea gradului de conștientizare asupra măsurilor de protecție civilă
Recunoașterea eforturilor profesioniștilor din domeniu (pompieri, salvatori, paramedici, voluntari).
Promovarea educației în domeniul siguranței și pregătirii pentru situații de urgență
Consolidarea cooperării internaționale în gestionarea dezastrelor.
Publicitate
În multe țări, inclusiv în România, sunt organizate demonstrații, exerciții de simulare a situațiilor de urgență, conferințe și campanii de informare.
Inspectoratele pentru Situații de Urgență desfășoară acțiuni de pregătire pentru cetățeni, iar în unele locuri se desfășoară expoziții de echipamente și tehnică de intervenție.
Este o zi importantă pentru a reflecta asupra necesității unui sistem eficient de protecție civilă și pentru a recunoaște munca celor care își dedică viața protejării comunităților în fața pericolelor.