Connect with us

Eveniment

FOTO: Educație modernă cu fonduri europene la două școli din Botoșani și Bălți

Publicat

Publicitate

Chiar de Sfântul Nicolae, sala multimedia a Colegiului Național „Mihai Eminescu” a găzduit   un eveniment de diseminare privind declansarea campaniei de bune practici organizate în cadrul proiectului transfrontalier „Innovative teaching and learning through developing of digital competences and implementation of STEM educational program” (Predare și învățare inovatoare prin dezvoltarea competențelor digitale și implementarea programului educațional STEM) – realizat de Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani – România, în calitate de coordonator principal şi partenerii – Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi – Republica Moldova şi asociaţia de părinţi „Copiii noştri, minţi educate” Botoşani – România,  cod EMS-ENI 2SOFT/1.1/53, România – Republica Moldova, finanțat cu fonduri de la Uniunea Europeană, ce a debutat în luna martie 2021.

Astfel de activități de prezentare a bunelor practici au avut loc, în această săptămână, la școala nr.13, Colegiul Economic „Octav Onicescu” și Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi”.

Principala prioritate a activităților din proiect o constituie cooperarea instituţională în domeniul educaţional pentru creşterea accesului la educaţie şi a calităţii actului educativ. În acest sens sunt urmărite o serie de obiective precum colaborarea eficientă între instituţiile de învăţământ, capabilă să determine creşterea calităţii programelor educaţionale disponibile în zona eligibilă și consolidarea abilităţilor și cunoştinţelor elevilor în domeniul STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), printr-o abordare interdisciplinară şi prin schimburi de bune practici transfrontaliere. O altă prioritate a proiectului o reprezintă promovarea cercetării şi inovării în educaţie.

Despre toate acestea s-a discutat în cadrul conferinței de bune practici de la școala botoșăneană implicată în proiect.

Cu adevărat remarcabilă este realizarea unei table de tip lightboard – un proiect ingenios, creat de profesorul Pintilei Aurelian şi premiat în cadrul selecţiei naţionale „Creatori de educaţie” 2021.

Mai exact, despre acest lightboard. Elevii sunt curioși şi entuziasmaţi să interacţioneze cu profesorul, care, păstrând contactul vizual cu elevii săi (tabla este dintr-un material transparent), poate scrie pe tablă, imaginea a ceea ce se scrie fiind inversată, printr-un program. Folosirea ei este originală şi şi-a dovedit utilitatea mai ales pentru transmiterea informaţiilor în mediu on line. Lightboard-ul a fost creat în cadrul proiectului transfrontalier, elevii fiind familiarizaţi cu tehnicile care au stat la baza creării unui lightboard: materialul folosit (plexiglas, grosime de 10 mm, cadru, sistemul de iluminare, banda cu leduri pentru iluminare), sistemul de transmitere a luminii, formarea imaginii. Foaia transparentă (plexiglas), prinsă într-un cadru, cu sistem de iluminare prin leduri, permite transmiterea informaţiei scrise prin inversarea imaginii, ceea ce se realizează fie prin oglindă, fie printr-o extensie de pe Google Chrome, disponibilă pentru orice dispozitiv.

Publicitate

Privitorii ecranului (elevii) pot vedea prin imaginea reflectată ceea ce se scrie, păstrând în acelaşi timp contactul vizual cu profesorul, datorită foii transparente. Dispozitivul se află în laboratorul de fizică L1 de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani.

La Instituția Publică Liceul „Mihai Eminescu” din Bălți, Republica Moldova au fost creați tot în cadrul activităților STEM a atelierelor de co-creare ozoboții. Aceștia sunt niște roboţi de mici dimensiuni, concepuţi pentru a urma o linie trasată pe o foaie sau un carton. Ei s-au dovedit a fi instrumente nu numai amuzante, ci şi practice în activităţile STEM implementate în atelierele de co-creare realizate la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi. De formă aproape sferică, ozobotul, odată activat, poate urma diferite linii trasate atât pe suprafeţe fizice, cât şi digitale. Este ajutat de senzori de mişcare, care îl ţin mereu pe traseu, indiferent dacă e desenat pe o hârtie sau pe o tabletă. Pe lângă abilitatea de a se deplasa, ozobotul poate înţelege culorile, putând să se deplaseze cu o viteză mai mare, să-şi încetinească viteza de deplasare sau să se rotească.

Prin proiectul transfrontalier „Innovative teaching and learning through developing of digital competences and implementation of STEM educational program”, cele două licee partenere au beneficiat de achiziţii importante pentru modernizarea infrastructurii şcolare, cadrele didactice din ambele instituţii s-au perfecţionat, experimentând metode şi strategii didactice utile, ce au favorizat schimburi de bune practici şi idei inovatoare. Prin impactul său pozitiv, proiectul îşi dovedeşte utilitatea, contribuind la creşterea semnificativă a calităţii actului educativ.

Dotări şi investiții utile în cele două licee implicate în proiect

  • Videoproiectoare şi table albe magnetice în fiecare clasă la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Botoşani dispune, datorită achiziţiilor efectuate în cadrul proiectului, de material modern şi util pentru toţi elevii. În toate sălile de clasă există videoproiectoare, table albe magnetice şi softuri moderne.
  • Un laborator de informatică complet echipat la Colegiul Naţional „Mihai

 Eminescu” Botoşani Unul dintre cele 5 laboratoare de informatică din liceu a fost complet modernizat prin achiziţia de calculatoare cu desktop, monitoare şi mobilier aferent pentru 28 de elevi.

  • Săli de clasă dotate cu table interactive şi calculator la Liceul Teoretic

 „Mihai Eminescu” Bălţi Proiectul a permis modernizarea a 20 de săli de clasă la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi, care dispun actual de tablă interactivă şi calculator.

  • Modernizarea laboratorului de fizică al Liceului Teoretic „Mihai Eminescu”

Bălţi  Prin implementarea proiectului, liceul beneficiază actual de mobilier funcţional, tablă interactivă, calculatoare, cântare electronice, panouri cu sisteme optice etc. Laboratorul oferă acum echipamente şi utilităţi necesare pentru a testa teoriile studiate într-o manieră atractivă şi dinamică. Laboratorul a devenit un spaţiu favorabil experimentelor practice de laborator, un adevărat centru de cercetare, experimentare şi generare de idei creative, adecvat desfăşurării experimentelor de fizică, dar adaptat şi proiectelor inter şi transdisciplinare.

  • Modernizarea laboratorului de chimie al Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi

Liceul dispune actual de un laborator modern de chimie, cu o capacitate de 32 de locuri, iar elevii pot asista la lucrări şi experimente practice de laborator, prin achiziţionarea unor instrumente de lucru şi a unor soft-uri educaţionale practice şi utile.

  • Laboratoare lingofonice la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi

Prin implementarea proiectului s-au modernizat laboratoarele lingofonice ale liceului, prin achiziţii de table interactive, calculatoare, console şi căşti pentru fiecare elev. Achiziţiile sporesc motivaţia elevilor pentru studiul limbilor moderne şi facilitează sarcini de lucru specifice (studiul documentelor audio-video).

  • Biblioteca şcolară de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi – centru modern de informare şi cercetare

Biblioteca şcolară de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bălţi îşi sporeşte utilitatea prin valorificarea spaţiului de lucru existent şi dotarea cu instrumente TIC adecvate (6 calculatoare, imprimantă multifuncţională), mobilier aferent. Toate dotările şi achiziţiile efectuate în cadrul proiectului contribuie la creşterea calităţii educaţiei, prin implicarea activă a elevilor în demersul didactic, prin motivaţia acestora de a studia.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Reforma administrației publice locale: Situația posturilor, discutată la Guvern cu reprezentanții primăriilor

Publicat

Publicitate

Situația posturilor din administrația publică locală a fost discutată, miercuri, la guvern cu reprezentanții primăriilor și consiliilor județene.

Consultările Guvernului cu structurile asociative pe tema reformei administrației publice locale au continuat cu o nouă întâlnire desfășurată la Palatul Victoria, relatează alba24.ro.

Vicepremierii Marian Neacșu și Tánczos Barna și ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Attila Cseke, au analizat împreună cu reprezentanții primarilor și consiliilor județene mai multe aspecte cuprinse în proiectul de lege pentru reforma administrației publice locale.

Unul dintre subiecte l-a constituit situația posturilor din administrația publică locală, în contextul obiectivului asumat de reducere a cheltuielilor și de creștere a eficienței activității.

Pe baza datelor transmise de către unitățile administrativ-teritoriale, a fost realizată o situație ce cuprinde numărul total al posturilor aprobate potrivit organigramelor, numărul posturilor ocupate și al celor vacante.

De asemenea, această analiză arată numărul posturilor ocupate în funcție de serviciile publice pe care le oferă, precum evidența persoanei, poliția locală, asistență socială, asigurarea derulării proiectelor finanțate din fonduri europene etc.

Îmbunătățirea grilei de personal

O altă temă de discuție a fost legată de îmbunătățirea grilei de stabilire a numărului de personal din primării și autorități publice locale în funcție de numărul de locuitori din unitatea administrativ-teritorială, astfel încât să crească eficiența serviciilor publice.

Publicitate

Tot în acest context reprezentanții Guvernului și cei ai autorităților publice locale au analizat posibilitatea redimensionării structurilor interne din instituțiile publice – direcții și servicii – tot în scopul eficientizării activității.

Finanțarea investițiilor

Continuarea investițiilor din fonduri naționale și europene a fost un alt subiect aflat pe agenda consultărilor de miercuri.

Reprezentanții Guvernului au menționat că finanțarea proiectelor susținute prin PNRR va fi prioritizată și că se va asigura predictibilitate și transparență pentru susținerea investițiilor din Programul Anghel Saligny.

La consultările de la Palatul Victoria au participat, din partea Guvernului,   vicepremierul Marian Neacșu, vicepremierul Tánczos Barna, și ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Attila Cseke, iar din partea autorităților asociative ale administrației publice reprezentanți ai Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, ai Asociației Comunelor din România, ai Asociației Municipiilor din România și ai Asociației Orașelor din România.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (387)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

 

Cristian Pătrăşconiu, în „Ramuri” nr. 4 din 2020, publică un interviu cu Martin S. Martin, chirurg român stabilit în SUA. Una din întrebările puse este: „Unde e punctul sau zona de maximă criză în privinţa sistemului educaţional american?”. Martin S. Martin consideră că trei factori au dus la „ruperea filmului” cu tradiţia americană: „1. secularismul – critica religiei, falsa interpretare a principiului de neamestec al bisericii în treburile statului; 2. atitudinea antiamericană a noilor generaţii de educatori din colegii şi universităţi – în şcolile de stat nu se mai recită în fiecare dimineaţă, cum era regula, jurământul de loialitate pentru Statele Unite. (…) Unii profesori sunt cu adevărat convinşi de superioritatea ideilor de stânga, alţii fac tot ce pot să „mimeze” aderenţa lor la ele, aşa cum cei din generaţia mea repetau textele cu limba de lemn care ni se cereau în comunism, fără să credem în ele. E mai de bon ton să fii antiamerican decât patriot, să fii „de stânga” decât conservator; 3. corectitudinea politică – pe care istoricul englez Paul Johnson a numit-o „o boală mintală”, este o ideologie a frustraţilor, nemulţumiţilor care vor să blameze pentru mediocritatea lor orice altceva decât propria vină. Dar este şi va rămâne o cale periculoasă de a schimba felul de a gândi al oamenilor, un instrument de a submina criteriile riguroase de merit şi valoare pentru a face loc slăbănogilor plângăcioşi”;

Am citit, am reţinut: Răzvan Voncu: „Poezia este partea cea mai solidă şi, în acelaşi timp, mai originală a literaturii noastre”; Răzvan Voncu: „Poezia, astăzi, se găseşte, aşadar, într-o poziţie paradoxală. Continuă să fie la un înalt nivel estetic prin unele opere, precum o „regină” a literaturii, devenind, în schimb, o „cenuşăreasă” în ce priveşte difuzarea, receptarea, relevanţa publică a celor care o scriu”;

Publicitate

Alex Ştefănescu, la rubrica „Viaţă şi operă” din „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020, îl prezintă pe Petre Ţuţea. Distinsul critic reţine şi câteva adevăruri tăioase ale filosofului: 1. „Comuniştii au vrut să ne facă fericiţi cu forţa: Bă, să fiţi fericiţi, că vă ia mama dracului!”; 2. „Am fost acuzaţi, noi ăştia de dreapta, că exagerăm puterea naţiunii. Toate popoarele fac aşa. Nemţii se consideră buricul pământului, englezii două buricuri ale pământului, francezii trei buricuri şi jumătate”; 3. „Social-democraţia e laptele bătut al comunismului”; 4. „Când va dispărea ultimul ţăran din lume – la toate popoarele, vreau să spun -, va dispărea şi ultimul om din specia om. Şi atunci or să apară maimuţe cu haine”;

Marius Chivu, în „Dilema veche” nr 842 din 2020, reţine un punct de vedere al poetului Florin Iaru cu privire la manualele şcolare: „Pentru cine nu ştie, cu rare excepţii, manualele de limba şi literatura română sunt, vorba lui Creangă, cumplit meşteşug de tâmpenie. Ce au putut aduna între paginile lor autorii e o poveste de pe tărâmul celălalt. Adică texte ce nu pot fi citite fără să nu ţi se rupă fălcile de la căscat, fără dicţionar de termeni arhaici sau fără batistuţe pline cu mucii sentimentelor nobile, texte care nu ar fi primite, azi, nici la poşta redacţiei, nici pe un blog cu floricele, albinuţe şi păsărele, texte care nu interesează pe nimeni, de parcă ar fi scrise în persana veche. Pe scurt, manualele de română sunt cel mai mare duşman al cititului”;

George Apostoiu, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 5 din 2020, reţine un citat din Eugen Simion despre Mite Kremnitz: „Într-o scrisoare pe care Elena Văcărescu i-o trimitea de la Paris lui Iorga, la 10august 1935, am găsit aceste rânduri care mă surprind. Le iau ca o reacţie de invidie – destul de frecvente printre femeile intelectuale -, fără să le contest ab initio: „În paginile dumitale intuiţia se împleteşte cu deducţia, deopotrivă de exacte. M(ite) K(remnitz) era o spioană pe care însuşirile ei intelectuale o împiedicau să pară suspectă. Şi-apoi, pe vremea aceea, nu se cunoştea adevăratul geniu al rasei germanice, care se aplică mai ales la spionaj… Mite K. lucra pentru Goluchowski ( ministrul de externe al Austro-Ungariei- n.n.) şi Bulow (fost ambasador al Germaniei la Bucureşti – n.n.), după cum desigur arată arhivele de la Viena” (Document semnalat de Andrei Pippidi în „Agenda literară”, 1985);

Cu interes citesc serialul despre viaţa şi opera unor scriitori, serial pe care, în „Luceafărul de dimineaţă”, Alex Ştefănescu îl susţine număr de număr. În „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020, criticul amintit caută să descopere personajele din unii scriitori. Titlurile puse incită la lectură: „Caragiale în rolul lui Trahanache”, „Eugen Lovinescu sau democraţia practicată cu graţie”, „George Călinescu era un om grăbit”, „Petre Ţuţea – profet şi măscărici” sau „Cum se juca Titus Popovici”;

Dan Ionescu, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020, ne atenţionează că se împlinesc 100 de ani de la apariţia romanului „Ion” de Liviu Rebreanu. Reţinem: „Pentru „Ion”, nucleul originar este scena cu ţăranul care îngenunchează şi sărută pământul: „Ion”, mărturiseşte romancierul, îşi trage seva dintr-o scenă pe care am văzut-o acum vreo trei decenii. Era o zi de început de primăvară. Pământul, jilav, lipicios. Ieşisem cu puşca la porumbei sălbatici. Hoinărind pe coastele dimprejurul satului Prislop, am zărit un ţăran în straie de sărbătoare. El nu mă vedea. Deodată s-a aplecat şi a sărutat pământul, l-a sărutat ca pe o ibovnică…Scena m-a urmărit şi mi s-a întipărit în minte, dar fără vreun scop deosebit, ci numai ca o simplă observaţie. Nici măcar n-am fost curios să aflu de ce a sărutat omul glia. M-a observat pe urmă şi el, căci prefăcându-se că e grăbit, a luat-o repede spre sat. Cu toate că nu-i văzusem faţa şi deci nu-l cunoscusem, aş fi putut afla cine a fost şi ce l-a îndemnat la acest gest atât de neobişnuit, dar, repet, m-a interesat numai ca o bizarerie, ca o ciudăţenie ţărănească”;

Ion Pop, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 2 din 2020, preia un punct de vedere al lui Mircea Martin despre critica literară: „Nu înţeleg actul critic altfel decât ca participare, ca „experienţă”. Critica e una, indiferent de pretext, şi identitatea ei o dă efortul interpretativ. Pentru mine această participare presupune o încercare de identificare infinit repetată. Ţinta oricărei exegeze trebuie să fie aceea de a întâlni conştiinţa unei opere (nu pe cea a autorului) şi de a-i reda (sau atribui) o coerenţă semnificativă. Nu există critică în afara unei fidelităţi fundamentale faţă de operă, a cărei „deformare” (inevitabilă) e de dorit să se producă în punctul cel mai înalt cu putinţă”;

Martin S. Martin, întrebat de Cristian Pătrăşconiu cum este „omul recent” american, face o clasificare a acestuia: 1. omul recent american tradiţional – „deşi a trecut prin educaţia superioară, a rămas fidel valorilor americane din generaţiile anterioare: modestie, politeţe, muncă asiduă, respect şi atenţie pentru familie, responsabilitate în educaţia copiilor, decenţă în opţiunile politice, rezervă faţă de excesul de modernism, practică religioasă fără exagerări”; â

2. omul recent american modificat de educaţia superioară: „nu mai seamănă cu părinţii săi, pe care îi contestă. Nu vrea să se zbată prea mult, „visul american” îi este străin. A luat de bune toate poncifele instilate în mintea lui de profesorii de ideologie radicală neomarxistă şi este de acord să arunce cu uşurinţă acuzaţii nefondate despre cei care nu gândesc la fel ca el: rasism, sexism, retrograd, incorect politic”; 3. omul recent american indiferent: „care nu citeşte, are numai păreri preluate de la posturile favorite de tv. Şi de la blogurile de pe Facebook, este mediocru dotat şi colegiul nu l-a atras, nu a realizat nimic meritoriu şi a ajuns nemulţumit cronic. Răspunde cu entuziasm la ideile politice care promit „totul gratis”: ajutoare sociale, învăţământ gratuit, asistenţă medicală free, salariu social universal”; 4. omul recent american motivat şi obsedat de activisme: „ei sunt de toate felurile: antisemiţi, albi suprematişti, feministe care se dezbracă pentru proteste „toples”, antiglobalişti, anticapitalişti, antiFA, Trump-haters, gay-pride etc. Au apărut în ultimele generaţii şi se caracterizează prin intoleranţă, violenţă, refuzul dezbaterilor, afirmaţii nedovedite. Sunt proştii americani „încremeniţi în proiect” (vezi „Ramuri” nr. 4 din 2020)

 

 

Citeste mai mult

Cultura

Filarmonica Botoșani deschide stagiunea cu „Carmina Burana” de Carl Orff

Publicat

Publicitate

Deschiderea unei noi stagiuni la Filarmonica Botoșani se anunță a fi nu doar un eveniment muzical, ci o adevărată sărbătoare culturală. Anul acesta, cortina se ridică în sunetele uneia dintre cele mai puternice și spectaculoase lucrări corale ale secolului XX: „Carmina Burana” de Carl Orff, prezentată într-un an cu o semnificație aparte – marcarea a 130 de ani de la nașterea compozitorului german.

Considerată o operă monumentală, „Carmina Burana” este mai mult decât muzică: este un imn al vieții și al iubirii, o meditație asupra destinului și o celebrare a pasiunii. Partiturile ei surprind contrastul dintre fragilitatea umană și forța implacabilă a sorții, dintre jocul norocului și efemeritatea clipei, dintre umbră și lumină. În fiecare acord se simte vibrația unei lumi care arde intens și trecător deopotrivă.

Pentru melomani, debutul acestei stagiuni nu este doar un concert, ci o experiență ce promite să emoționeze și să înalțe. Publicul este invitat să asculte cu mintea, dar și cu inima, redescoperind prin muzică frumusețea universală a artei. Un început de stagiune sub semnul grandorii muzicale, menit să aducă împreună comunitatea și să celebreze arta în forma ei cea mai intensă.

Biletele vor fi disponibile online începând de luni, 22 septembrie, iar în ziua concertului vor putea fi achiziționate și la intrarea în sala de spectacol.

Citeste mai mult

Educație

Ce salarii sunt în învățământul românesc. Cât câștigă un profesor sau un educator

Publicat

Publicitate

Ce salarii sunt în învățământul românesc. Un profesor câștigă, în medie, 5.000 de lei net pe lună, în timp ce salariul unui educator ajunge la doar 4.000 lunar, arată datele Salario, comparatorul de salarii realizat de eJobs, informează alba24.ro.

Totodată, un bibliotecar pleacă acasă lunar cu aproximativ 4.000 de lei, potrivit aceleiași surse.

Comparatorul de salarii funcționează pe baza datelor introduse de utilizatori sau de specialiști. „Educația rămâne unul dintre pilonii esențiali ai societății, însă piața muncii din acest domeniu nu este lipsită de provocări”, spune Raluca Dumitra, șefa de marketing în cadrul eJobs, citată de libertatea.ro.

Având în vedere salariile pe care specialiștii le-au publicat în Salario, veniturile în educație continuă să fie sub media altor sectoare dinamice.

„O tendință vizibilă este diversificarea carierei în educație: mulți profesioniști aleg să completeze veniturile prin meditații, cursuri online sau colaborări cu platforme educaționale.

Această flexibilitate aduce un plus de atractivitate domeniului, dar și o diferențiere puternică între veniturile celor care rămân exclusiv în sistemul public și ale celor care valorifică oportunitățile alternative”, adaugă Dumitra.

Publicitate

De asemenea, veniturile din învățământ diferă în funcție de nivelul la care predă cadrul didactic, dar și de experiența acumulată și de gradul profesional obținut.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending