Connect with us

Actualitate

Formula de calcul a salariului minim european, stabilită de Guvern. Care sunt indicatorii care vor influența majorarea acestuia

Publicat

Publicitate

Formula de calcul a salariului minim european: Guvernul României stabilește o formulă de calcul a salariului european minim brut pe țară, care ține seamă de o serie de parametri economici conveniți cu Uniunea Europeană. Mai precis este vorba despre intenția UE de a determina statele membre să adopte un salariu minim european în funcție de specificul național, scrie alba24.ro.

Un proiect de hotărâre privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire a salariului minim se află pe agenda de joi a Guvernului.

La bază se află o Directivă Europeană, al cărei termen de aplicare este deja depășit.

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din data de 25.10.2022 a fost publicată Directiva (UE) 2022/2041 a Parlamentului European și a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană.

Directiva urmărește ca lucrătorii din UE să fie protejați prin salarii minime adecvate, care să le permită un trai decent oriunde lucrează.

Termenul de transpunere în legislația națională a Directivei privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană era data de 15 noiembrie 2024.

Publicitate

Formula de calcul a salariului minim european

Guvernul României își propune să adopte un document care să conțină și formula de calcul a salariului minim garantat pe țară, care ține cont de parametri precum rata inflației și creșterea productivității muncii, arată un document consultat de Alba24..

În înțelesul prezentei hotărâri, expresiile de mai jos au următorele semnificații:

a) salariul de bază minim brut t+1: salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, actualizat pentru anul următor;

b) salariul de bază minim brut t: salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare, aferent anului curent;

c) rata medie anuală a inflației se calculează scăzând 100 din indicele mediu anual al prețurilor de consum, care măsoară evoluția de ansamblu a prețurilor mărfurilor cumpărate și a tarifelor serviciilor utilizate de către populație în anul curent față de anul precedent, conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 14/2007 privind metodologia Anchetei statistice a prețurilor de consum al populației;

d) rata inflației t+1/t: rata medie anuală a inflației prognozată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză pentru anul următor față de anul curent;

e) productivitatea muncii prognozată se calculează ca raport între produsul intern brut prognozat și populația ocupată prognozată, indicatori furnizați de Comisia Națională de Strategie și Prognoză;

f) rata de creștere reală anuală a productivității muncii t+1/t se calculează pe baza productivității muncii prognozate pentru anul următor față de productivitatea muncii prognozată pentru anul curent, utilizând valori reale pentru produsul intern brut;

g) câștigul salarial mediu brut lunar reprezintă media la nivel național a sumelor brute plătite salariaților de către agenții economici în perioada de referință, cuprinzând: sumele brute plătite din fondul de salarii pentru timpul lucrat și pentru timpul nelucrat, sumele brute plătite din fondul de salarii sub forma drepturilor în natură și a ajutoarelor bănești, sumele brute acordate salariaților ca stimulente din profitul net al unității, sumele brute plătite din alte fonduri decât din fondul de salarii, conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 614/2008 privind metodologia cercetării statistice pentru Costul Forței de Muncă;

h) câștigul salarial mediu brut lunar prognozat reprezintă câștigul salarial mediu brut lunar prognozat pentru anul următor de Comisia Națională de Strategie și Prognoză;

i) produsul intern brut este egal cu suma valorilor adăugate brute ale diferitelor sectoare instituționale sau ale diferitelor ramuri de activitate, la care se adaugă impozitele și se scad subvențiile pe produse care nu sunt repartizate pe sectoare și ramuri de activitate, conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 193/2009 privind stabilirea Metodologiei de elaborare a conturilor naționale nefinanciare în România;

j) populația ocupată, conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 147/2021 privind aprobarea metodologiei cercetării statistice Ancheta Forței de Muncă în Gospodării (AMIGO), cuprinde persoanele cu vârste cuprinse între 15 și 89 de ani, în ani împliniți, la sfârșitul săptămânii de referință, care, în cursul săptămânii de referință, se încadrau în una dintre următoarele categorii:

(i) persoane care, în cursul săptămânii de referință, au lucrat cel puțin 1 oră contra plată sau pentru obținerea unui profit, inclusiv lucrătorii familiali care colaborează la întreprinderea familială;

(ii) persoane care au un loc de muncă sau o întreprindere și care au fost temporar absente de la lucru în cursul săptămânii de referință, dar au avut o legătură formală cu locul de muncă, în condițiile în care următoarele grupuri au avut o legătură formală cu locul de muncă:

(I) persoanele absente de la lucru din cauza concediilor de odihnă, a organizării timpului de lucru, a concediilor medicale, a concediului de maternitate sau de paternitate; (II) persoanele aflate la cursuri de formare profesională pentru locul de muncă; (III) persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului, care primesc și/sau au dreptul la un venit sau la prestații legate de locul de muncă sau al căror concediu pentru creșterea copilului ar trebui să dureze cel mult 3 luni; (IV) lucrători sezonieri în extrasezon, în cazul în care îndeplinesc în continuare cu regularitate sarcini și îndatoriri pentru locul de muncă sau pentru întreprindere, excluzând îndeplinirea obligațiilor legale sau administrative; (V) persoanele absente temporar de la lucru din alte motive, în cazul în care durata preconizată a absenței este de maximum 3 luni;

(iii) persoane care produc bunuri agricole destinate în cea mai mare parte vânzării sau schimbului în natură;

(iv) persoanele care lucrează în domeniul producției proprii, lucrătorii voluntari, stagiarii neremunerați și persoanele implicate în alte forme de muncă nu sunt incluse în categoria persoanelor ocupate pe baza acestor activități.

(3) În cazul în care rata medie anuală a inflației prognozate, utilizată pentru stabilirea salariului minim prevăzut la alin. (1), indică o modificare mai mică de 1%, salariul de bază minim brut garantat în plată se actualizează doar cu rata de creștere reală anuală a productivității muncii prognozate, conform prevederilor alin. (1).

(4) În situația în care atât rata medie anuală a inflației prognozate, cât și rata de creștere reală a productivității muncii prognozate indică modificări anuale de sub 1%, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată rămâne cel puțin la nivelul anului curent.

Corespondența dintre formula de calcul pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată prevăzută la art. 5. alin. (1) și criteriile stabilite la art. 4 alin. (1) este următoarea:

b) nivelul general al salariilor și distribuția acestora se regăsește în formula de calcul prin raportul dintre salariul de bază minim brut și câștigul salarial mediu brut lunar;

c) rata de creștere a salariilor se regăsește în formula de calcul prin evoluția câștigului salariul mediu brut lunar avut în vedere ca numitor în raportul dintre salariul de bază minim brut și câștigul salarial mediu brut lunar;

d) nivelurile și evoluțiile productivității pe termen lung se regăsesc în formula de calcul prin rata de creștere reală a productivității muncii.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ce se întâmplă cu salariul minim pe economie de la 1 ianuarie 2026. Discuții la reuniunea Consiliului Tripartit

Publicat

Publicitate

Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social se reunește miercuri, alături de premierul Ilie Bolojan. Discuțiile include tema salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2026, informează alba24.ro.

Guvernul și partenerii sociali trebuie să ajungă la un acord în privința majorării sau înghețării salariului minim brut garantat în plată, notează Mediafax.

În 23 octombrie, premierul Bolojan anunța „un acord de principiu” în coaliție pentru ca salariul minim actual, de 4.050 de lei brut, să fie menținut și pe parcursul anului 2026.

Ministrul Muncii, Florin Manole, a declarat, marți, că legea trebuie respectată și salariul minim trebuie să crească în 2026. Peste două milioane de oameni trăiesc de la o zi la alta cu un salariu brut cuprins între 4.050 lei și 4.500 lei. „Un om care muncește trebuie să aibă un trai decent”, afirmă Manole.

„Este puțin. Iar numărul este foarte mare. Faptul de a avea oameni care muncesc și trăiesc în risc de sărăcie mi se pare inacceptabil. (…) Este o linie roșie (dacă nu va fi de acord coaliția cu creșterea salariului minim – n.r.) raportată la puterea de cumpărare a celor care muncesc. Și eu sper să nu încalce linia”, a mai spus ministrul Florin Manole.

Dacă s-ar aplica legea salariului minim, s-ar putea crește salariul minim cu 300 de lei brut sau cu 700 de lei brut, a spus ministrul Muncii, Florin Manole.

Publicitate

Manole este convins că se va naște „o dispută, o dezbatere, o contradicție între opiniile de a nu crește salariul minim pe economie și opiniile de a crește salariul minim pe economie”.

Citeste mai mult

Economie

Românii ar putea avea câte un cont unic online pentru toate site-urile și aplicațiile statului. PROIECT, la Senat

Publicat

Publicitate

Românii ar putea avea câte un cont unic online pentru toate site-urile și aplicațiile statului, potrivit unui proiect de lege înregistrat recent la Senat. Scopul este de a oferi cetățenilor o modalitate unică și sigură de autentificare în serviciile publice digitale printr-un cont unic. Astfel, românii se vor conecta rapid la serviciile digitale, birocrația s-ar reduce, iar accesul la informații și proceduri online ar fi facilitate, informează alba24.ro.

O propunere legislativă privind utilizarea obligatorie a mecanismului național de identitate digitală ROeID și standardizarea autentificării electronice în administrația publică a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere pe 8 decembrie.

„Pentru ca România să poată participa la ecosistemul digital european şi să permită utilizarea transfrontalieră a identităţii digitate, este necesar un cadru normativ intern obligatoriu, previzibil şi implementabil unitar la nivelul administraţiei publice”, se precizează în expunerea de motive a proiectului inițiat de președintele Comisiei pentru comunicații și tehnologia informației din Senat, senatorul USR Ciprian Rus.

Obiectivele propunerii legislative sunt următoarele:

  • instituirea obligativităţii utilizării mecanismului naţional de identitate digitală ROeID sau a unui serviciu acreditat conform standardelor eIDAS pentru autentificarea în platformele digitate publice;
  • stabilirea standardelor tehnice unitare de autentificare electronică;
  • introducerea unui termen unic de implementare pentru toate entităţile publice;
  • recunoaşterea mijloacelor de identificare electronică notificate la nivelul Uniunii Europene;
  • menţinerea accesului alternativ la servicii publice pentru persoanele care nu utilizează identificarea electronică, în spiritul incluziunii;
  • instituirea unui regim de monitorizare, transparenţă şi sancţiuni proporționale;
  • alinierea mecanismului ROeID la cerinţele Portofelului European de Identitate Digitală.

Cont unic online pentru toate site-urile și aplicațiile statului

Potrivit proiectului, entităţile publice vor fi obligate să implementeze în platformele digitale publice mecanismul naţional de identitate digitală ROeID sau un serviciu de identificare electronică acreditat în vederea autentificării şi identificării persoanelor.

Publicitate

Implementarea în platformele digitale publice a mecanismului naţional de identitate digitată ROeID sau a serviciului de identificare electronică acreditat va fi obligatorie pentru asigurarea identităţii electronice unice a următoarelor categorii de persoane care utilizează serviciile electronice publice:

  • persoanele fizice;
  • persoanele juridice şi reprezentanţii acestora;
  • funcţionarii publici şi personalul contractual al entităţii publice cu atribuţii în ceea ce priveşte accesul la platformele publice de tip SSO, prin care se oferă servicii electronice publice;
  • funcţionarii publici ori personalul contractual al entităţii publice cu atribuţii în soluţionarea unei cereri, petiţii, solicitări sau altele asemenea adresate de către persoanele fizice sau persoanele juridice entităţii publice competente;

Utilizarea mecanismului naţional de identitate digitală ROeID sau a serviciului de identificare electronică acreditat va fi voluntară.

Persoanele care aleg să nu utilizeze autentificarea şi identificarea electronică, în condiţiile prevăzute de lege, nu vor fi lipsite de accesul la serviciile publice la care au dreptul prin alte mijloace legale.

De asemenea, potrivit proiectului, entitățile publice vor accepta mijloace de identificare electronică şi portofelele europene de identitate digitală notificate sau recunoscute la nivelul Uniunii Europene, fără a supune utilizatorii unor cerinţe suplimentare.

Autoritățile publice vor implementa mecanismul național de identitate digitală ROeID ca sistem de identificare și autentificare electronică sau un serviciu de identificare electronică acreditat în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

Standarde tehnice de autentificare şi identificare electronică

Autentificarea şi identificarea electronică realizată prin mecanismului naţional de identitate digitală ROeID sau prin serviciul de identificare electronică acreditat se va realiza cu respectarea standardelor tehnice aprobate prin normele metodologice.

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) va publica pe site-ul propriu şi pe portalul informatic naţional roeid.ro un ghid care cuprinde documentaţia tehnică, modul de utilizare şi alte date informatice pentru a facilita implementarea mecanismului naţional de identitate digitală ROeID.

ADR va ține un registru actualizat, disponibil pe site-ul propriu, care va cuprinde următoarele informații:

  • lista entităţilor publice care au implementat mecanismului naţional de identitate digitală ROeID;
  • lista entităţilor publice aflate în curs de implementare a mecanismului naţional de identitate digitală ROeID;
  • lista entităţilor publice care nu au început implementarea mecanismului naţional de identitate digitală ROeID în termenul prevăzut;
  • menţiuni privind progresul tehnic şi statusul operaţional al mecanismului naţional de identitate digitală ROeID.

Sancțiuni pentru autoritățile publice

Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, nerespectarea de către conducătorii entităţilor publice a dispoziţiilor prevăzute în proiect.

Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii aferente se va face de către ADR.

Citeste mai mult

Eveniment

Adolescentă din Botoșani dată dispărută. Poliția cere sprijinul populației pentru găsirea ei

Publicat

Publicitate

O adolescentă din municipiul Botoșani este căutată de autorități după ce, potrivit familiei, a plecat de acasă și nu a mai revenit. Polițiștii au fost alertați și au deschis o anchetă pentru a stabili împrejurările dispariției și pentru a o găsi cât mai rapid.

Asiminei Denisa-Magdalena, în vârstă de 17 ani, născută la data de 14 septembrie 2008 în Botoșani, a fost văzută ultima dată în municipiul Botoșani. Conform informațiilor transmise, aceasta a plecat de la domiciliu la data de 6 decembrie 2025, îndreptându-se către o destinație necunoscută, fără a mai lua legătura cu familia.

Semnalmente

  • Înălțime: aproximativ 160 cm

  • Greutate: 50 kg

  • Constituție: slabă

    Publicitate

Până la această oră, nu există date care să indice locul în care s-ar putea afla, iar verificările sunt în desfășurare. Ancheta vizează toate ipotezele, iar polițiștii fac apel la cetățeni să ofere orice informație utilă identificării adolescentei.

Persoanele care dețin informații cu privire la dispariția Denisei-Magdalena Asiminei sunt rugate să anunțe de urgență Poliția, apelând 112 sau adresându-se celei mai apropiate unități de poliție.

Citeste mai mult

Economie

Revisal dispare din 2026: ITM Botoșani avertizează angajatorii să se înroleze în REGES-Online

Publicat

Publicitate

Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani informează toți angajatorii din județ cu privire la obligativitatea înrolării în platforma REGES-Online până la data de 31 decembrie 2025.

 

Începând cu 1 ianuarie 2026, aplicația Revisal nu va mai fi disponibilă, iar transmiterea registrului general de evidență a salariaților se va realiza exclusiv prin intermediul platformei REGES-Online.

 

Nerespectarea obligației de a efectua trecerea la noul sistem până la termenul stabilit poate atrage sancțiuni contravenționale semnificative, conform prevederilor legale în vigoare.

 

Publicitate

Pentru sprijinirea angajatorilor în procesul de înrolare, Inspecția Muncii pune la dispoziție un document cu întrebări și răspunsuri utile, ce conține explicații clare privind procedurile necesare, pașii de urmat și aspectele tehnice legate de utilizarea REGES-Online. Documentul reprezintă un instrument practic menit să faciliteze adaptarea rapidă și corectă la noul sistem electronic. Se regăsește accesând linkul: https://www.inspectiamuncii.ro/documents/66402/85254633/%C3%8Entreb%C4%83ri+%C8%99i+r%C4%83spunsuri+REGES+ONLINE.pdf/690a056b-bcec-49ff-85e5-8d264e7301bc

 

De asemenea, pentru a-i sprijini în demersul de autentificare și de cunoaștere a funcționalităților noului sistem, recomandăm angajatorilor să acceseze:

-„Ghidul de Utilizare (Aplicație Angajator)” din secțiunea „Ajutor” pe portalul Reges-OnIine.

Reprezentanții ITM Botoșani își exprimă întreaga disponibilitate de a oferi sprijin și îndrumare angajatorilor care întâmpină dificultăți pe parcursul procesului de înrolare. Consultanța poate fi oferită atât telefonic, cât și la sediul instituției, în cadrul programului de relații cu publicul.

 

„Trecerea la REGES-Online este un pas esențial în digitalizarea evidenței muncii și ne dorim ca toți angajatorii să facă această tranziție în timp util și fără dificultăți. Suntem aici pentru a-i ajuta cu toate informațiile și clarificările necesare”, transmit reprezentanții ITM Botoșani – Daniela Petronela Lozneanu – Inspector-Șef și Alina Pahone – Inspector-Șef Adjunct Relații de Muncă .

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending