Connect with us

Actualitate

Fiscul strânge lațul în jurul datornicilor: Jumătate nu au cont bancar. Cum se poate face plata în rate

Publicat

Publicitate

Dintre cei peste 2,16 milioane de contribuabili activi, aproape jumătate nu dețin conturi bancare, ceea ce face aproape imposibilă recuperarea creanțelor de către stat, se arată într-un document al MF, relatează ADEVĂRUL. Din analizele efectuate a rezultat că din totalul de 2.162.647 contribuabili activi, un număr de 1.208.411 contribuabili figurează cu conturi deschise la instituții de credit, se precizează în documentul citat.

Potrivit acestuia, din cei 2.162.647 contribuabili activi, înregistrează obligații bugetare restante un număr de 333.571 contribuabili, din care un număr de 271.314 contribuabili figurează cu conturi deschise la instituții de credit.

De asemenea, din cei 2.162.647 contribuabili activi:

– 954.236 nu dețin conturi bancare, din care: 95.293 sunt plătitori de TVA și 205.471 înregistrează datorii;

– 327.677 au conturile blocate, însă nu derulează operațiuni de încasări și plăți prin aceste conturi.

Ministerul precizează că, în perioada 2021-2023, au fost înființate popriri pentru obligații bugetare restante în valoare de 51 miliarde de lei, din care s-au încasat numai 7 miliarde de lei, întrucât debitorii nu rulează banii prin conturi.

Publicitate

Obligați să pună bunurile la dispoziția Fiscului

Ca atare, ministerul propune modificarea Codului de procedură fiscală, prin introducerea obligației debitorului/persoanei răspunzătoare de a pune la dispoziția organului fiscal, bunurile mobile deținute spre a fi identificate, în vederea evaluării și valorificării acestora, precum și pentru verificarea acestora dacă nu au fost substituite sau degradate atunci când măsurile asigurătorii au devenit executorii.

În situația în care debitorul/persoana răspunzătoare nu își îndeplinește această obligație, acesta/aceasta va fi sancționată cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii şi mari şi cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum şi pentru persoanele fizice.

Ministerul propune, de asemenea, mărirea procentului pentru care bunurile nu se sechestrează, de la 1% la 2%, respectiv dacă valoarea acestora este mai mică de 2% din cuantumul obligațiilor fiscale restante, iar debitorul nu deține alte bunuri și venituri urmăribile. „În acest mod se corelează prevederile referitoare la declararea insolvabilității fără venituri și bunuri urmăribile, cu cele privind nesechestrarea bunurilor, întrucât, chiar și în cazul în care s-ar sechestra, valoarea recuperată prin licitație poate să scadă până la 50%, ceea ce presupune un efort suplimentar pentru executorii fiscali, fără ca efectul încasărilor să fie semnificativ din acestea”, argumentează ministerul.

Bunurile sechestrate, înregistrate în Registrul de Publicitate Mobiliară

Se propune ca pentru bunurile mobile sechestrate, precum și pentru cele constând în părți sociale/acțiuni, organul de executare silită care a instituit sechestrul trebuie să solicite înscrierea garanției legale asupra acestor bunuri în Registrul National de Publicitate Mobiliară și/sau la organele fiscale locale ori entităților care gestionează registrele în care au fost înregistrate, potrivit legii, astfel încât la orice tranzacție ulterioară sechestrării, potențialii creditori/cumpărători să fie avertizați cu privire la existența sechestrului asupra bunurilor respective. De asemenea, solicitarea organului de executare silită va fi însoțită de un exemplar al procesului-verbal de sechestru.

Taxa pentru participarea la licitație, achitată pe loc la POS doar de adjudecatar

Ministerul propune simplificarea principiilor de valorificare a bunurilor la licitație, având drept scop, pe de o parte, flexibilizarea condițiilor de participare la licitație, iar pe de altă parte, crearea cadrului legal pentru digitalizarea activității de organizare a licitațiilor prin platfoma on-line.

În fapt, prin PNRR este finanțat un proiect de dezvoltare a unei platforme de licitații electronice, care are în vedere, pe de o parte realizarea unei mediatizari mai facile a bunurilor sechestrate de ANAF, iar pe de altă parte, de valorificare printr-o procedura transparentă și concurențială, astfel încât prețul bunurilor valorificate să crească, mai precizează ADEVĂRUL.

În acest sens, se propune eliminarea condiționării participanților la licitație să depună oferta de cumpărare și o serie de documente la organul de executare, cu o zi inainte de organizarea licitatiei, întrucât acestea pot fi prezentate și la momentul organizării licitatiei. Pe de altă parte, pentru a nu fi blocate resursele financiare ale ofertanților care participa la licitatie, se propune eliminarea plății taxei de participare la licitație, taxă ce trebuia achitată înainte de organizarea licitației, urmând ca ulterior să fie restituită participanților care nu au fost adjudecati.

Totuși, se va achita o taxa de adjudecare la licitație, de cel puțin 10% din prețul de pornire la licitație, doar de către persoana care a fost declarată adjudecatar la finalul licitației, care se va achita pe loc, cu card bancar, prin intermediul unui POS ce va fi pus la dispoziție în acest sens.

În cazul în care ofertantul declarat câștigător nu deține lichiditățile financiare pentru a achita taxa de adjudecare la licitație, se oferă posibilitatea celorlalți ofertanți, în ordine descrescătoare a prețurilor oferite, să plătească taxa de adjudecare la licitație.

Bunurile nu mai pot fi vândute la licitație la prețuri mici

În cazul în care la finalul licitației se constată că niciunul dintre ofertanți nu deține banii necesari pentru a achita taxa de adjudecare, licitația se va relua, la o altă dată, cu același preț de pornire. Totodată, se elimină posibilitatea valorificării bunurilor imobile cu un preț sub 50% din prețul de evaluare, râmânând valabilă această prevedere numai în cazul bunurilor mobile, ținând cont de faptul că, în situația în care se constată că acestea nu au valoare de piață, bunurile mobile se restituie debitorilor potrivit art. 255.

De asemenea, pentru a crește șansele de vânzare a bunurilor sechestrate, anunțurile vor putea fi afișate și pe platforme de comerț electronic specializate.

Ținând cont de necesitatea digitalizării valorificării bunurilor, prin intermediul unor platforme specializate, se impune eliminarea din cuprinsul anunțului de vanzare, a unor elemente care nu sunt relevante pentru potențialii cumpărători, respectiv numărul dosarului de executare silită si datele de identificare ale debitorului pentru care se realizează anunţul privind vânzarea bunurilor”, se arată în document, scrie ADEVĂRUL.

Totodată, a fost introdus un nou alineat prin care s-a prevăzut faptul că procedura reglementată pentru valorificarea prin licitație a bunurilor sechestrate se aplică și pentru valorificarea bunurilor confiscate în materie civilă și penală.

Cum se poate face plata în rate

Pe de altă parte, pentru creanţele fiscale înscrise în titlurile executorii ce au stat la baza sechestrului pentru care s-a realizat valorificarea bunului cu plata în rate, pe lângă faptul că se suspendă executarea silită, așa cum este prevederea legală în prezent, în plus, nu se vor calcula obligații fiscale accesorii până la încasarea diferenţei de preţ. În fapt, prin valorificarea bunurilor cu prețul în rate, debitorul nu mai este proprietar al bunului, intrucat s-a realizat transferul de proprietate către adjudecatar, astfel că debitorul nu mai trebuie ținut de plata accesoriilor aferente obligațiilor fiscale, până la concurența prețului rămas de achitat.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Prima zi de școală ar putea să fie zi liberă plătită pentru părinți. Proiect legislativ depus de PSD la Senat

Publicat

Publicitate

Un proiect de lege depus la Senat propune ca prima zi de școală să fie liberă pentru părinții care au copii în grădiniță, clasele primare sau gimnaziu. Inițiativa prevede acordarea unei zile libere plătite angajaților, astfel încât aceștia să poată participa la festivitățile de deschidere a noului an școlar, relatează alba24.ro.

Potrivit expunerii de motive, măsura vine în sprijinul familiilor, având în vedere că începutul școlii coincide, de regulă, cu o zi lucrătoare. În prezent, mulți părinți sunt nevoiți fie să își ia o zi din concediul de odihnă, fie să solicite învoire de la locul de muncă pentru a putea fi alături de copii. În unele situații, angajatorii au refuzat învoirea sau chiar au sancționat întârzierile.

„Festivitatea de deschidere a fiecărui an şcolar reprezintă un moment încărcat de emoţii, atât pentru copii, cât şi pentru părinţi. Din păcate, începutul coincide cu o zi lucrătoare, iar pentru ca părinţii să fie prezenţi la festivitate este nevoie să îşi ia o zi liberă. Statul trebuie să fie partenerul familiei, nu un obstacol în calea ei”, se arată în document.

Proiectul se află în prezent la Senat, urmând ca în perioada următoare să fie stabilite procedurile parlamentare.

Citeste mai mult

Economie

Recoltă bogată în „Patria Usturoiului”: Cât costă kilogramul de usturoi de Copălău

Publicat

Publicitate

Comuna Copălău, supranumită de ani buni „Patria Usturoiului”, se bucură în această toamnă de o recoltă bogată, iar producătorii locali au scos deja pe piață binecunoscutul usturoi alb și roșu.

Usturoiul de Copălău este recunoscut la nivel național pentru aroma sa intensă, gustul puternic și capacitatea de a rezista peste iarnă fără să-și piardă proprietățile. În fiecare an, gospodarii din zonă muncesc terenurile manual, respectând tradiția cultivării acestui aliment care a devenit un adevărat brand al județului Botoșani.

Producătorii spun că cererea este ridicată încă de la primele loturi scoase pe piață. Mulți clienți îl caută special pentru murături și conserve de toamnă, dar și pentru consumul zilnic, fiind preferat în detrimentul usturoiului de import. „Este un produs curat, crescut pe pământurile noastre, cu multă muncă și pricepere. Clienții apreciază faptul că este 100% românesc și revin an de an”, a declarat unul dintre fermieri.

Prețul de vânzare a fost stabilit la 20 de lei kilogramul, o sumă considerată accesibilă de cumpărători, având în vedere calitatea și renumele acestui produs tradițional românesc.

Pe lângă piața locală din Botoșani, usturoiul de Copălău ajunge și la târgurile din județele vecine, unde este la mare căutare. Mulți cumpărători vin special pentru acest produs, considerat un simbol al agriculturii locale.

Recolta bună din acest an le dă speranțe agricultorilor că vor reuși să-și acopere cheltuielile și să obțină un câștig decent, într-un context economic în care multe culturi au fost afectate de secetă și schimbările climatice.

Publicitate

Astfel, Copălău își consolidează încă o dată renumele de „Patria Usturoiului”, oferind consumatorilor un produs natural, autentic și apreciat de generații întregi.

Citeste mai mult

Eveniment

Razie în Piața Centrală și Centrul Vechi din Botoșani. Polițiștii au aplicat 13 sancțiuni în valoare de 4.500 de lei

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni au desfășurat astăzi, 14 septembrie, o amplă acțiune de verificare și prevenire în zona Centrului Vechi și a Pieței Centrale din municipiu. La controale au participat echipe mixte din cadrul Biroului de Investigații Criminale, sprijinite de polițiști de la ordine publică, rutieră, economic și acțiuni speciale, dar și de jandarmi și reprezentanți ai SC Locativa.

Operațiunea a avut ca scop prevenirea și combaterea faptelor antisociale, precum și verificarea situației locative din imobilele administrate de SC Locativa.

Pe parcursul intervenției, polițiștii au legitimat 163 de persoane și au efectuat verificări în mai multe imobile. În paralel, echipajele rutiere au acționat pe arterele din apropiere, vizând prevenirea accidentelor și sancționarea șoferilor care pun în pericol siguranța traficului.

În urma neregulilor constatate, oamenii legii au aplicat 13 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de aproximativ 4.500 de lei. Cele mai multe amenzi au vizat încălcarea normelor de conviețuire socială și abateri la regimul rutier.

Polițiștii transmit că astfel de acțiuni vor continua și în perioada următoare, cu scopul de a spori siguranța cetățenilor și de a descuraja comportamentele antisociale.

Publicitate
Citeste mai mult

Administratie

Munți de gunoaie pe toate drumurile: Peste 100 de sancțiuni aplicate de Garda de Mediu Botoșani comunelor din județ

Publicat

Publicitate

Comisarii Gărzii de Mediu Botoșani au aplicat peste 100 de sancțiuni în perioada 14 iulie – 12 septembrie 2025 după ce au desfășurat o amplă acțiune de inspecție și control la toate cele 78 de unități administrativ-teritoriale (UAT) din județ. Scopul verificărilor a fost evaluarea modului în care autoritățile locale gestionează deșeurile și respectă obligațiile legale privind colectarea separată și reciclarea.

Ce au urmărit inspectorii

După cum au transmis responsabilii Gărzii de Mediul Botoșani, controalele au vizat mai multe aspecte esențiale pentru protecția mediului, printre care:

  • implementarea sistemelor de colectare separată de către ADI și UAT-uri și dotarea corespunzătoare a punctelor de colectare;

  • respectarea programelor de colectare separată pentru hârtie, metal, plastic și sticlă;

  • atingerea țintelor de reutilizare și reciclare stabilite pentru anul 2024;

  • transportul deșeurilor colectate separat fără a fi amestecate;

    Publicitate
  • gestionarea deșeurilor periculoase generate în gospodării;

  • trasabilitatea deșeurilor de la generator la valorificare sau eliminare;

  • verificarea amplasamentelor fostelor depozite rurale închise în 2009 și a zonelor unde au fost semnalate abandonări de deșeuri.

Rezultatele controalelor

Toate UAT-urile din județ au beneficiat de servicii de salubrizare și au contracte încheiate cu operatori specializați. Cu toate acestea, niciun UAT nu a reușit să îndeplinească ținta de reutilizare și reciclare pentru anul 2024 în ceea ce privește deșeurile de hârtie, metal, plastic și sticlă.

În cadrul Sistemului Integrat de Management al Deșeurilor din județul Botoșani au fost stabilite cinci zone de delegare a serviciului public de colectare și transport, operate de patru firme de salubrizare. Fiecare zonă are puncte de precolectare dotate cu eurocontainere și pubele, însă platformele nu sunt echipate complet pentru toate tipurile de deșeuri reciclabile.

Situația pe zone

  • Zona I Transfer Dorohoi – operată de SC Fritehnic SRL, cu 466 puncte de precolectare și aproape 2.000 eurocontainere;

  • Zona II Transfer Săveni – SC Ritmic Com SRL, cu 182 puncte de precolectare și 853 eurocontainere;

  • Zona III Transfer Ștefănești – SC Diasil Service SRL, cu 111 puncte de precolectare și 490 eurocontainere;

  • Zona IV Transfer Botoșani – SC Urban Serv SRL, cu 489 puncte de precolectare și peste 3.600 eurocontainere;

  • Zona V Transfer Flămânzi – SC Fritehnic SRL, cu 73 puncte de precolectare și 424 eurocontainere.

De asemenea, au fost distribuiți către UAT-uri 18.600 saci albaștri și 58.620 saci galbeni pentru colectarea deșeurilor reciclabile, iar unele localități au optat pentru sistemul „din poartă în poartă”. Printre acestea se numără municipiile Botoșani și Dorohoi, orașul Flămânzi și mai multe comune din jur.

Sancțiuni aplicate

În urma verificărilor, 60 de UAT-uri au fost sancționate, fiind aplicate în total 109 sancțiuni:

  • 55 de avertismente;

  • 54 de amenzi, în valoare totală de 2.240.000 lei.

Cele mai frecvente nereguli constatate au fost: depozitarea deșeurilor în afara spațiilor special amenajate, lipsa colectării separate, gestionarea necorespunzătoare a deșeurilor periculoase și lipsa hotărârilor de consiliu local privind reglementarea gestionării deșeurilor.

Cea mai mică amendă aplicată a fost de 20.000 lei, iar cea mai mare a ajuns la 100.000 lei. Există însă și UAT-uri care nu au primit nicio sancțiune, printre care: Botoșani, Blândești, Broscăuți, Corni, Cristinești, Hănești, Pomârla, Răchiți sau Vârfu Câmpului.

Concluzii: Nerespectarea regulilor atrage și sancțiuni financiare consistente

Reprezentanții Gărzii de Mediu Botoșani atrag atenția că protecția mediului este un obiectiv de interes public major, iar responsabilitatea revine atât autorităților, cât și cetățenilor. Nerespectarea regulilor de colectare separată și reciclare nu doar că afectează mediul, dar atrage și sancțiuni financiare consistente.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending