Connect with us

Eveniment

Firmele de taxi din Botoșani verificate „la sânge” de inspectorii de muncă

Publicat

Publicitate

În cursul lunii mai 2023, în domeniul Relaţii de Muncă, au fost efectuate 101 controale.

Au fost constatate 106 deficienţe, pentru care au fost dispuse măsuri de remediere şi au fost aplicate 18 sancţiuni contravenționale, din care 6 avertismente și 12 amenzi în valoare totală de 287.500 lei.

In totalul controalelor sunt incluse și cele 17 efectuate in cadrul campaniei dispuse de conducerea Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani pentru verificări la agenții economici care desfășoară activitate de transport persoane in regim de ‘’Taxi’’.

 

În cadrul Compartimentului Contracte Colective de Muncă şi Monitorizare Relaţii de Muncă, în cursul lunii mai 2023, au fost eliberate 2.325 de certificate/rapoarte cu informaţii extrase din baza de date gestionată de Inspecţia Muncii, 71 de parole pentru transmiterea on-line a registrului electronic al salariaţilor și un număr de 20 carnete de muncă aflate în gestiune şi neridicate de titulari în termenul legal.

Totodată au fost preluate la sediul inspectoratului de muncă, un număr de 160 de registre electronice de evidenţă a salariaţilor.

Publicitate

 

În ceea ce privește interacțiunea directă cu cetățenii și problemele pe care aceștia le-au reclamat la Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani, în luna mai 2023, au fost înregistrate 32 de petiții, din care 2 au fost redirecționate către alte instituții. Motivele cele mai des intâlnite ale acestora au fost:

17-pentru neplată salarii, 8-pentru neplată ore suplimentare, 7-pentru neefectuare concediu odihnă, 7-neeliberarea documentelor pentru încetarea activității , 6-pentru muncă nedeclarată, 4-program lucru, 2-fișă aptitudini, 2-echipament protecție, 1-sporuri, 1- fișa postului, 1-calificare, 5-alte motive.

 

În domeniul Securitate şi Sănătate în Muncă, în cursul lunii mai 2023, s-au desfăşurat următoarele activităţi:

  • au fost efectuate controale la un număr de 67 agenţi economici, au fost constatate 117 neconformităţi şi au fost dispuse 129 de măsuri, fiind aplicate 4 amenzi în valoare de 28.000 de lei și 110 avertismente;
  • 8 evenimente au fost comunicate în această lună de către angajatori către inspectoratul teritorial de muncă;
  • 6 evenimente au fost cercetate de angajatori și avizate de Inspectoratul Teritorial de Muncă;
  • au fost înregistrate 3 persoane accidentate în accidente de muncă, toate cu incapacitate temporară de muncă.

Cele mai des întalnite deficienţe în cadrul acţiunilor de control au fost:

  • neinformarea lucrătorilor despre riscurile de accidentare și de îmbolnăvire profesională precum și măsurile de prevenire;
  • neinstruirea ucrătorilor la angajare;

–   lipsa evaluării riscurilor de accidentare şi de îmbolnavire profesională;

–    neasigurarea verificării de către angajator a aplicării prevederilor legale SSM , inclusiv la          utilizarea echipamentului individual de protecție;

  • neasigurarea efectuării examenului medical la angajarea lucrătorilor şi a examenului medical periodic;
  • necomunicarea, de indată, a unui eveniment în care a fost implicat un lucrător angajat.

Valoarea totală a amenzilor aplicate de către  ITM Botoşani, în cadrul domeniilor  Sănătate şi Securitate în Muncă şi Relaţii de Muncă în cursul lunii mai 2023 este de 315.500 lei.

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Clădirea „Elena Doamna” din Botoșani, transformată într-un sediu modern pentru Evidența Persoanelor. Lucrările au fost recepționate

Publicat

Publicitate

O clădire istorică din Botoșani, aflată mult timp în stare nefuncțională, a prins din nou viață. Consiliul Județean Botoșani a recepționat lucrările de renovare a imobilului „Elena Doamna”, care va deveni sediul Serviciului Public Comunitar Județean de Evidența Persoanelor (SPCJEP).

Un sediu nou pentru servicii moderne

După investiții de peste 3,5 milioane de lei, spațiul va găzdui servicii destinate cetățenilor într-un mediu modern, bine dotat și cu costuri reduse de întreținere. Noul sediu promite condiții mai bune de lucru pentru angajați și o experiență mai plăcută pentru botoșănenii care vor apela la serviciile de evidență a persoanelor.

Lucrări ample, finanțare prin PNRR

Renovarea a durat din ianuarie 2024 până în iunie 2025 și a inclus consolidarea clădirii pentru a rezista la cutremure, recompartimentarea spațiilor interioare, înlocuirea tâmplăriei, izolarea termică a fațadei, montarea unui nou acoperiș și a unor sisteme moderne de încălzire și apă caldă.

Pe lângă acestea, imobilul a fost dotat cu panouri fotovoltaice, instalații de iluminat eficiente, sisteme de ventilație cu recuperare de căldură, echipamente de siguranță antiincendiu și infrastructură pentru viitoare stații de încărcare a mașinilor electrice.

Publicitate

Proiectul a fost finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta Valul Renovării, valoarea nerambursabilă ridicându-se la aproape 4 milioane de lei, la care s-a adăugat contribuția Consiliului Județean Botoșani.

Siguranță, eficiență și costuri reduse

Noile intervenții asigură un nivel sporit de siguranță la cutremure, dar și o reducere semnificativă a consumului de energie și a emisiilor de CO2. Astfel, pe lângă economiile la întreținere, clădirea se aliniază standardelor europene pentru eficiență energetică și protecția mediului.

„Prin acest proiect, am reușit să transformăm o clădire veche într-un spațiu modern, deschis botoșănenilor, care vor beneficia de servicii la standarde europene”, au transmis reprezentanții Consiliului Județean.

Citeste mai mult

Educație

Ministrul Sănătății: Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate va fi modernizată. Care sunt schimbările

Publicat

Publicitate

Până la finalul acestui an vor fi disponibile primele module ale noii Platforme Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS), a anunțat vineri ministrul Sănătății, Alexadru Rogobete. Potrivit acestuia, modernizarea PIAS, un proiect finanţat prin PNRR, are o valoare de 100 de milioane de euro, scrie alba24.ro.

„Sănătatea oamenilor nu mai poate fi lăsată prizonieră birocrației și sistemelor vechi. Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) este cel mai important proiect de digitalizare din istoria sistemului sanitar românesc și are o valoare de 100 de milioane de euro, finanțare prin PNRR. Este un angajament pe care ni l-am asumat ca echipă și pe care îl ducem la bun sfârșit.

Astăzi, peste 16 milioane de cetățeni depind de PIAS. Mai mult de 70.000 de furnizori de servicii medicale sunt conectați zilnic, iar sistemul validează și raportează peste 700.000 de servicii, dintre care aproximativ 200.000 sunt rețete medicale. Toate aceste procese vitale rulează încă pe echipamente instalate începând cu anul 2002 – învechite, fragile, pentru care nu se mai produc nici măcar piese de schimb. Este de neacceptat ca, în 2025, medicii și pacienții să piardă timp prețios în fața unor servere blocate”, a declarat ministrul Sănătății.

Care sunt schimbările

Potrivit acestuia, odată cu noua platformă:

  • dispar tipizatele și hârtiile rătăcite;
  • biletele de trimitere, scrisorile medicale și concediile devin documente digitale, disponibile instant;
  • dosarul electronic al pacientului și rețeta electronică devin realități funcționale;
  • istoricul medical va putea fi accesat oricând și oriunde – de pe web sau telefon.

„Primele module vor fi disponobile la finalul acestui an. Până în august anul viitor, întregul sistem va fi operațional. Nu sunt doar promisiuni. Sunt pași concreți, vizibili.

Știu, oamenii și-au pierdut de multe ori încrederea când au auzit de digitalizare. Dar acum lucrurile sunt diferite. Ritmul este accelerat. Rezultatele apar. Și se vor vedea direct în viața fiecărui pacient și a fiecărui medic.

Publicitate

Vreau să fiu sincer: nu suntem perfecți. Uneori greșim. Și știm că sistemul de sănătate are încă multe probleme. Dar tocmai de aceea muncim zi de zi, ascultăm semnalele venite de la oamenii din sistem, de la colegi și de la pacienți și încercăm să facem cât mai bine și cât mai mult pentru oameni.

Aceasta este forța noastră: o echipă unită, care știe că reforma se face prin fapte, nu prin vorbe.

Pacienții din România au dreptul la un sistem medical corect, sigur și modern. Și îl vor avea”, a mai transmis Alexandru Rogobete, pe pagina de Facebook.

Citeste mai mult

Economie

ANPIS: Peste 270.000 de români au primit tichetele de energie pentru plata facturilor din iulie și august. Cum se folosesc

Publicat

Publicitate

Peste 270.000 de români au primit tichetele de energie pentru plata facturilor din iulie și august. Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), prin agențiile teritoriale, a anunțat că a finalizat verificarea cererilor validate automat prin intermediul aplicației informatice EPIDS și s-au emis primele tichete de energie pentru plata facturilor aferente lunilor iulie și august 2025, scrie alba24.ro.

Tichetul emis confirmă faptul că solicitantul este eligibil pentru acordarea sprijinului pentru energie.

Peste 270.000 de români au primit tichetele de energie pentru plata facturilor din iulie și august

Vineri, 19 septembrie, ANPIS a efectuat plata pentru primii 274.541 beneficiari de tichet de energie, în valoare totală de 27.384.900 lei.

Astfel, începând din 23 septembrie 2025, aceștia vor putea utiliza suma pentru plata facturilor de energie electrică, aferente lunilor iulie și august.

Potrivit ANPIS, procesul de stabilire a eligibilității cererilor înregistrate aferente lunilor iulie și august 2025 este un proces în continuă desfășurare, până la data de 27 septembrie 2025, dată limită de depunere a cererilor raportate la perioada menționată anterior.

După această dată, sprijinul financiar va fi acordat începând cu luna în care este depusă cererea, până la 31 martie 2026.

Publicitate

Tichetul nu trebuie prezentat la achitarea facturii în oficiile poștale, nu este transmisibil și nu poate fi utilizat pentru alte locuri de consum, în afara celui pentru care a fost acordat.

Informații suplimentare și asistență, privind procesul de solicitare și utilizare a tichetului de energie, se pot obține prin Call-center ANPIS: 021.9309.

Întrebări și răspunsuri privind tichetele de energie

Cine poate beneficia de sprijinul pentru energie electrică?

Potrivit AJPIS, pot beneficia de sprijin pentru plata facturilor la energia electrică persoanele care îndeplinesc următoarele condiții de eligibilitate:

  • Persoane singure cu venit net lunar ≤ 1.940 lei;
  • Familii – venitul net lunar mediu pe membru ≤ 1.784 lei.

Cine nu poate beneficia de sprijinul pentru energie electrică?

Solicitanții care se află într-una dintre situațiile enumerate nu sunt eligibili pentru acordarea sprijinului de energie:

  • Solicitantul nu are domiciliul sau reședința în România;
  • Solicitantul nu are act de identitate valabil;
  • Beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial (public sau privat);

Care este perioada pentru care se aplică sprijinul pentru energie?

Măsura de sprijin financiar cu o valoare de 50 de lei pe lună se aplică pentru perioada 1 iulie 2025 – 31 martie 2026.

Cum pot folosi sprijinul?

Sprijinul poate fi folosit pentru plata facturii de energie electrică care se face la oficiul poștal. Nu este necesară prezentarea tichetului de energie, ci doar a facturii.

Pentru obținerea sprijinului este obligatoriu ca solicitantul să fie titularul contractului de furnizare de energie electrică?

Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu titular al contractului de furnizare de energie electrică.

Care sunt veniturile luate în calcul?

Se iau în calcul următoarele categorii de venituri:

  • Venituri realizate în luna anterioară solicitării sprijinului:pensii din sistemul public;
    • pensii din sistemele de pensii neintegrate sistemului public (case de pensii sectoriale, ale cultelor religioase, ale avocaților și notarilor, magistraților, etc.);
    • venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale;
    • indemnizația socială pentru pensionari (OUG nr. 6/2009);
  • Venituri realizate în anul 2024: din activități independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din cedarea folosinței bunurilor,venituri din investiții, venituri din premii și jocuri de noroc,venituri din alte surse, definite conform art. 114 și 117 din Legea nr. 227/2015;
  • Media veniturilor din ultimele 6 luni, reprezentând salarii și asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Legea nr. 227/2015.

Cum se stabilește venitul mediu lunar pentru a deveni beneficiar de sprijin?

Se însumează toate veniturile nete realizate de membrii familiei (pensii, salarii, indemnizații, chirii, venituri din activități independente, jocuri de noroc), iar totalul se împarte la numărul membrilor de familie.

Ce venituri nu se iau în calcul?

Nu se iau în calcul alocațiile pentru copii și ajutoarele de stat cu destinație specială (ex.: burse sociale).

Unde se poate depune cererea?

Cererea se poate depune:

  • direct în aplicația informatică EPIDS
  • la primăria de domiciliu
  • la oficiul poștal

Trebuie depusă o cererere în fiecare lună ?

Nu. Cererea se depune o singură dată pentru întreaga perioadă iulie 2025 – martie 2026, iar sprijinul se acordă lunar, după verificarea îndeplinirii condițiilor de acordare.

Când trebuie să depun cererea pentru decontarea facturilor aferente lunilor iulie 2025-august 2025?

Pentru a beneficia de sprijin pentru plata facturilor din luna iulie si luna august 2025, trebuie să depuneți cererea până la data de 27 septembrie 2025, iar dacă depuneți după aceasta dată, veți primi sprijnul începând cu luna depunerii cererii, până la 31 martie 2026.

Ce date sunt necesare pentru completarea cererii?

Pentru completarea cererii, sunt necesare următoarele date:

  • Numele, prenumele și CNP-ul solicitantului, respectiv ale membrilor familiei
  • Codul POD al locului de consum pentru care se solicită sprijinul și codul de client al contractului de energie electrică
  • Adresă de e-mail valabilă (dacă există) și un număr de telefon
  • După caz, informații privind veniturile.

Ce înseamnă cod POD și unde pot să îl regăsesc pe factură?

Codul POD reprezintă identificatorul unic al locului de consum de energie electrică. Acesta este meționat pe pagina a doua sau în  anexa facturii la energie.

Ce se întâmplă în situația în care, pe factură, am mai multe locuri de consum, respectiv POD-uri?

Sprijinul financiar poate fi utilizat pentru un singur loc de consum (POD), cel declarat în cerere.

Cum pot intra în posesia tichetului electronic de energie?

Tichetul de energie se generează automat prin intermediul aplicației EPIDS, după verificarea îndeplinirii condițiilor de acordare și se transmite pe adresa de email din cerere.

Dacă este precizat în cerere că dorește tichetul tipărit, acesta va fi expediat, prin Poștă, în termen de 15 zile lucrătoare de la emitere.

Pentru ce se utilizează tichetul de energie?

Tichetul confirmă faptul că, solicitantul este eligibil pentru acordarea sprijinului. Acesta nu este necesar pentru plata facturii de energie electrică la Poșta Română.

Pot da tichetul altei persoane?

R: Tichetul nu este transmisibil și nu poate fi utilizat pentru alte locuri de consum, în afara celui pentru care a fost acordat.

Citeste mai mult

Eveniment

,,Alege să fii fair-play”: Elevii din Săveni s-au întâlnit cu jandarmii

Publicat

Publicitate

Astăzi, 19 septembrie, jandarmii botoșăneni au desfășurat, la Liceul Teoretic ,,Dr. Mihai Ciucă” Săveni, o activitate în cadrul campaniei preventiv-educative ,,Alege să fii fair-play!”, adresată elevilor de liceu.

Activitatea, la care au participat aproximativ 160 de elevi și cadre didactice, s-a desfășurat sub forma unor discuții despre prevenirea faptelor antisociale la manifestările publice cu caracter sportiv, dar au fost abordate și teme privind siguranța școlară, evitarea victimizării și a bullyingului, precum și consecințele legale ale săvârșirii unor fapte de natură penală sau contravențională.

În anul școlar 2025 – 2026, pe lângă campania menționată, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani va derula la unitătile de învățământ din competență încă două campanii destinate elevilor, respectiv ,,Patrula prieteniei”, care se adresează claselor primare și ,,Școala ta în siguranță”, pentru elevii de gimnaziu.

În vederea desfășurării cu eficiență a acestor campanii preventiv-educative, inițiate la nivel național de Jandarmeria Română, au fost desemnați ofițeri și subofițeri cu experiență din structurile operative de ordine publică, pentru gestionarea activităților și evaluarea impactului acestora în mediul școlar.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending