Connect with us

Cultura

Festivalul Zilele Nordului revine la Darabani: Cultură, comunitate și dialog despre viitorul orașelor mici

Publicat

Publicitate

Pe 31 iulie, la Darabani începe a 11-a ediție a festivalului Zilele Nordului, un eveniment care aduce împreună oameni ai locului, tineri din diaspora și specialiști din toată țara, într-un proiect unic de regenerare comunitară prin cultură.

Inițiat în 2014 de un grup de dărăbăneni plecați prin alte orașe ale României, festivalul își propune să „mobilizeze comunitățile locale și diaspora Nordului în proiecte de regenerare comunitară prin cultură”. În fiecare an, Darabaniul se transformă pentru câteva zile într-un centru efervescent de idei, concerte, dezbateri și ateliere.

Programul evenimentului include:

Concerte și proiecții de film în aer liber;
Dezbateri pe teme culturale și civice;
Lansări de carte și expoziții;
Ateliere interactive pentru copii și tineri;
Competiții sportive și gastronomice.
Anul acesta, la dezbaterile din seria „Întâlnirile Nordului” vor participa invitați de marcă precum Elena Calistru, președintele Funky Citizens, Liviu Jicman, președintele Institutului Cultural Român, scriitoarea Ala Sainenco, directoarea Memorialului Ipotești, și Iulia Popovici, redactor la „Observatorul Cultural”.

Un moment important al ediției va fi cea de-a doua ediție a Forumului Orașelor Mici, o platformă de dialog dedicată administrațiilor locale din orașele sub 30.000 de locuitori. La Darabani sunt așteptați primari, arhitecți, urbaniști și reprezentanți ai administrației centrale. Printre participanți se numără Liviu Băileșteanu (Ministerul Dezvoltării), Ștefan Bâlici (președintele Ordinului Arhitecților din România), Tiberiu-Constantin Florescu (președintele Registrului Urbaniștilor din România), Nicolas Triboi (președintele Asociației Peisagiștilor din România) și consilierul prezidențial Mihai Jurcă, City Manager al municipiului Oradea.

Zilele Nordului nu este doar un festival, ci o misiune asumată de a aduce în prim-plan potențialul comunităților mici, care pot deveni exemple de bune practici în dezvoltare locală sustenabilă. „Vrem ca oamenii să redescopere Darabaniul și Nordul Moldovei ca pe un loc viu, care merită să crească prin oameni care se întorc acasă cu idei noi”, spun organizatorii.

Publicitate

Evenimentul se va desfășura în perioada 31 iulie – 4 august 2025, iar programul detaliat poate fi consultat pe site-ul oficial al festivalului.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Botoșănenii, chemați să devină ctitori ai Bisericii „Sfânta Teodora de la Sihla”. După doi ani de osteneli și rugăciune, parohia a obținut autorizația de construire

Publicat

Publicitate

După doi ani de osteneli și rugăciune, comunitatea parohială a obținut autorizația de construire pentru biserică, paraclis și anexe.

După o perioadă de peste doi ani marcată de pregătiri, documentație, rugăciune și răbdare, Parohia Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla a primit autorizația de construire pentru noua biserică, paraclis, anexe și împrejmuire. Momentul este considerat de slujitorii și credincioșii locului o binecuvântare și o împlinire mult așteptată, care marchează începutul unei noi etape în viața comunității.

„Este o bucurie mare pentru noi toți. A fost un drum lung, dar fiecare pas a fost însoțit de rugăciune și de ajutorul lui Dumnezeu. De acum putem începe efectiv lucrarea de zidire a bisericii, pentru slava Domnului și pentru mângâierea sufletelor”, a declarat preotul paroh Cătălin Ailenei.

Un vis care prinde contur

Potrivit reprezentanților parohiei, noul ansamblu va cuprinde biserica parohială, un paraclis și mai multe anexe gospodărești, toate integrate într-un spațiu binecuvântat și armonios. Într-un film de prezentare realizat recent, se pot vedea planurile și randările proiectului, care reflectă viziunea unei construcții inspirate din tradiția ortodoxă românească.

„Ne dorim o biserică ce să devină loc de rugăciune, dar și un reper de credință pentru generațiile viitoare”, a mai spus părintele. „Va fi o lucrare născută din dragostea și jertfa credincioșilor, a celor care Îl iubesc pe Dumnezeu și vor să lase o mărturie de credință peste vremi.”

Publicitate

Ctitorie pentru suflet și neam

Prin această inițiativă, comunitatea este invitată să participe la lucrarea de zidire, după cuvântul Sfântului Ioan Gură de Aur:

„Cine zidește o biserică pe pământ, își zidește sufletul în cer.”
Apelul la implicare este deschis tuturor celor care doresc să devină ctitori ai unui lăcaș nou, continuând tradiția înaintașilor care, din puținul lor, au ridicat altare spre slava lui Dumnezeu și spre mântuirea neamului.

Reprezentanții parohiei subliniază că fiecare gest, oricât de mic, contează — fie că este o rugăciune, un ajutor material sau o mână întinsă la lucru.

„Fiecare contribuție este o piatră vie în zidirea acestei biserici. Este lucrarea lui Dumnezeu prin oameni”, a adăugat părintele paroh.

Apel către credincioși

Parohia îi invită pe toți cei care iubesc Biserica lui Hristos să se alăture acestui demers sfânt. Cei care doresc să sprijine  construirii acestei biserica ce se va ridica va fi o mărturie peste generații, un semn al dragostei pentru Hristos, al credinței lucrătoare și al comuniunii în Duhul Sfânt.

Cum puteți deveni ctitori:

Prin donație în contul parohiei:

Titular cont: PAROHIA SF. CUV. TEODORA DE LA SIHLA – BOTOȘANI
IBAN: RO13CECEB00030RON2913441
Banca: CEC Bank
Cod SWIFT: CECEROBUXXX

📞 Telefon: 0754 857 903 – Pr. Ailenei Cătălin

Telefon: 0754 857 903 – Pr. Ailenei Cătălin

Site: www.parohiasfteodoradelasihla.ro

„Cu adâncă recunoștință, aducem mulțumiri tuturor celor care au sprijinit și vor sprijini această lucrare sfântă, în care se împletesc credința, jertfa și nădejdea.

Cu inimă smerită, înălțăm rugăciuni către Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla, ocrotitoarea și rugătoarea noastră înaintea Tronului Preasfintei Treimi, să ne fie povățuitoare, ajutătoare și mijlocitoare în această lucrare de zidire sfântă”, a adăugat părintele Cătălin.

Citeste mai mult

Eveniment

Stadiul pregătirii pentru iarna 2025–2026 în județul Botoșani: Măsuri pentru gestionarea situațiilor de urgență

Publicat

Publicitate

Gestionarea situațiilor de urgență generate de fenomenele meteo periculoase specifice sezonului rece – stadiul pregătirii pentru iarna 2025 – 2026 a instituţiilor publice și unităților administrativ-teritoriale de pe raza județului Botoșani

 

În contextul apropierii sezonului rece, autoritățile publice și unitățile administrativ-teritoriale din județul Botoșani și-au intensificat pregătirile pentru a asigura o gestionare eficientă și promptă a situațiilor de urgență provocate de fenomenele meteorologice extreme, precum ninsori abundente, viscol, polei și temperaturi extreme.

Măsurile şi responsabilităţile ce revin fiecărei structuri implicate au fost cuprinse în Planul de protecţie şi intervenţie în cazul căderilor masive de zăpadă, a producerii gheţii şi poleiului în judeţul Botoşani – iarna 2025 – 2026, fiind prezentate în cadrul ședinței Colegiului Prefectural.

Pentru elaborarea acestuia, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Botoșani, prin Secretariatul Tehnic Permanent, a solicitat și centralizat date de interes operativ de la Comitetele Locale pentru Situații de Urgență, instituții publice și operatori economici cu atribuții în acest sens. Este vorba de identificarea tuturor resurselor disponibile pentru a asigura un răspuns prompt în caz de nevoie, pregătirea tehnică a vehiculelor de intervenție, utilajelor de deszăpezire și echipamentelor pentru degajarea drumurilor. Totodată, s-a avut în vedere verificarea și completarea stocurilor de materiale antiderapante, combustibil și echipamente de prim ajutor, necesare pentru desfășurarea intervențiilor în condiții extreme.

Potrivit datelor furnizate de unitățile administrative – teritoriale, acestea dispun de 412 mijloace auto și utilaje de deszăpezire ( 373 proprii și 39 închiriate).

Publicitate

Stocul de materiale antiderapante este de 11.505 tone de nisip, sare și alte materiale.

Pentru intervenția în situații de urgență generate de fenomenele meteorologice specifice sezonului rece, structurile locale ale Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Apărării Naționale au pregătite 202 mijloace tehnice.

Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice sezonului rece, ISU Botoșanio va acţiona şi cu două vehicule utilitare de teren 8×8 pe şenile, tip UTV, aflate în dotarea inspectoratului (unul la Detașamentul de Pompieri Botoșani și unul la Detașamentul de Pompieri Dorohoi).

De asemenea, ISU Botoșani mai are în dotare şi patru autofreze de zăpadă multifuncţionale (Detașamentul de Pompieri Botoșani, Detașamentul de Pompieri Dorohoi, Stația de Pompieri Săveni, Garda de Intervenție) şi care, în cazul misiunilor de degajare a căilor de circulaţie blocate de depuneri de zăpadă, sunt utilizate numai pentru asigurarea accesului / deplasării autospecialelor de intervenţie din dotarea inspectoratului.

Identificarea persoanelor vulnerabile – vârstnici, persoane cu dizabilități, dependente de oxigen sau dializă, familii aflate în dificultate sau gravide în trimestrul III de sarcină, persoane fără adăport, din toate localitățile județului, este un alt aspect extrem de important. Au fost stabilite măsuri speciale, inclusiv verificarea periodică a acestor persoane și sprijinirea acestora în situații de acces limitat la servicii de bază.

În evidențele Direcției de Sănătate Publică, a furnizorilor de servicii de dializă și a autorităților publice locale, la nivelul județului Botoșani există 6382 persoane vurnerabile. Dintre acestea, 266 sunt pacienți dializați, 344 persoane diabetice insulino-dependente și 91 gravide aflate în în trimestrul III de sarcină.

Conform datelor primite de la furnizorul de energie electric, în județul Botoșani, sunt 135 de persoane a căror viață depinde de aparatele medicale alimentate cu energie electrică. Potrivit datelor transmise de primării, în județ sunt 2472 persoane cu dizabilități (imobilizate, greu deplasabile) și 3074 persoane singure, izolate, în vârstă.

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Rămășițele domnitorului Grigore Alexandru Ghica vor fi repatriate și reînhumate lângă Palatul Culturii din Iași

Publicat

Publicitate

Rămășițele pământești ale ultimului domnitor al Principatului Moldovei, Grigore Alexandru Ghica, vor fi readuse în țară și înhumate lângă Palatul Culturii, a declarat, pentru AGERPRES, primarul Mihai Chirica.

Potrivit sursei citate, demersurile de repatriere a ultimului domn al Principatului Moldovei, Grigore Alexandru Ghica, ale cărui rămășițe sunt înhumate în apropiere de Paris, au fost purtate cu familia moștenitoare, moștenitorul de drept, precum și cu autoritățile franceze.

‘Domnitorul Grigore Alexandru Ghica va fi astfel adus la Iași, unde sunt înmormântați și alți domnitori care au fost personalități istorice importante precum Dimitrie Cantemir, Vasile Lupu și Alexandru Ioan Cuza. Rămășițele domnitorului vor fi deshumate pe 7 noiembrie, dintr-un cimitir din Franța, și vor fi aduse la București pe 8 noiembrie’, a declarat, pentru AGERPRES, primarul Mihai Chirica.

Primarul Iașiului a menționat că procesiunea de reînhumare în țară a ultimului domnitor al Moldovei va fi una specială.

‘Va avea loc o procesiune oficială pentru reînhumare. Au existat discuții cu familia privind locul de reînhumare, acesta fiind în preajma Palatului Culturii din Iași și nu va afecta poziția monumentului lui Ștefan cel Mare și Sfânt’, a explicat, pentru AGERPRES, primarul Mihai Chirica.

Conform acestuia, procedura de aducere în țară și reînhumare a ultimului domnitor al Moldovei va fi una specială, cu un ceremonial dedicat unui șef de stat. De asemenea, va fi construit și un monument funerar.

Publicitate

Grigore Alexandru Ghica (1807 – 1857) a fost domnitor al Moldovei între 1849 și 1853 și între 1854 și 1856. El a fost ultimul domn al Principatului Moldovei.

‘Grigore Alexandru Ghica a fost un domnitor important, inițiator al primului corp de jandarmi din România după modelul francez, a contribuit la dezrobirea romilor și la dezvoltarea Moldovei’, a mai punctat primarul Mihai Chirica. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Amenzile de circulație vor putea fi plătite online, într-un cont unic. Guvernul aprobă noile condiții

Publicat

Publicitate

Amenzile de circulație vor putea fi plătite online, într-un cont unic. Guvernul aprobă, în ședința de joi, 30 octombrie, normele de aplicare a unei legi din 2018, ce prevederea această posibilitate, informează alba24.ro.

Prin Legea nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale, cu modificările și completările ulterioare sunt reglementate măsuri pentru facilitarea achitării amenzilor contravenționale prin constituirea unui cont unic de plată.

De asemenea, se prevedea sistem de urmărire a creanțelor bugetare și de stingere a acestora ca urmare a încasării amenzilor contravenționale respective.

A fost reglementată, pe de o parte, deschiderea contului unic la Trezoreria Statului în care persoanele fizice să achite amenzile contravenționale și, pe de altă parte a fost reglementată obligația utilizării unei serii de evidență unică a proceselor-verbale de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii.

Însă aceste prevederi nu au putut fi aplicate de șapte ani, pentru că nu au fost emise normele de aplicare.

Guvernul precizează că, din 2019 (intrarea în vigoare a legii) și până în prezent, o serie din reglementări au fost modificate. Una dintre acestea este formatul procesului-verbal de contravenție.

Publicitate

Textul Legii nr.203/2018 a fost armonizat cu cel al OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice și după dezvoltarea sistemului IT necesar implementării facilității.

Cum se plătesc amenzile de circulație

Prin aceste norme, sunt reglementate modalitățile de plată a amenzilor contravenționale. Plata se face în cont unic deschis la Trezoreria Operativă Centrală din cadrul Ministerului Finanțelor.

Amenzile pot fi achitate prin:

  • decontare bancară, inclusiv internet banking, home-banking, mobile banking sau alte mijloace de plată la distanță puse la dispoziția plătitorilor de instituțiile de credit
  • prin mandat poștal, prin intermediul contului tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanțelor la instituții de credit cu care sunt încheiate convenții,
  • în numerar, la orice unitate teritorială a trezoreriei statului
  • prin intermediul cardurilor bancare utilizând echipamentele POS instalate la orice unitate teritorială a trezoreriei statului
  • în numerar, la casieriile organelor fiscale locale ale autorităților administrației publice locale
  • prin intermediul cardurilor bancare utilizând Sistemul Național Electronic de Plăți (ghiseul.ro)
  • prin intermediul echipamentelor POS instalate la sediile organelor fiscale locale ale autorităților administrației publice locale

Achitarea amenzilor contravenționale în contul unic se poate efectua de către contravenient sau de către orice altă persoană fizică.

Procedura pentru banii încasați din amenzile rutiere

Prin normele ce sunt aprobate, se reglementează mecanismele și procedurile de achitare a sumelor reprezentând amenzi contravenționale, în sistem pilot, în cazul în care sancțiunile se aplică de către agenții constatatori ai MAI.

Sumele astfel încasate în contul unic deschis la Trezoreria operativă centrală din cadrul Ministerului Finanțelor se fac venit la bugetul local al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale în care domiciliază contravenientul.

Distribuirea sumelor se realizează de Trezoreria operativă centrală pe baza datelor privind evidența persoanelor fizice existente la nivelul Ministerului Finanțelor valabile la momentul efectuării transferului.

Prin excepție, sumele reprezentând amenzile contravenționale aplicate persoanelor fizice fără domiciliu în România sau cu domiciliu necunoscut, încasate în condițiile prezentei legi, se fac venit la bugetul de stat.

Procesul verbal de constatare a contravenției

A fost stabilită unitar și semnificația seriei de evidență unică a procesului-verbal de contravenție care este constituită din douăzeci și trei de caractere organizate în cinci grupe numerice, după cum urmează:

  • prima grupă reprezintă codul alocat instituției emitente care identifică în mod unic ordonatorul principal de credite de care aparține organul din care face parte agentul constatator și este formată din 4 cifre
  • a doua grupă, reprezentând anul tipăririi procesului-verbal, este formată din 2 cifre, respectiv ultimele două cifre ale anului calendaristic
  • a treia grupă este formată din 7 cifre și poate fi folosită pentru eventuale codificări considerate necesare. În cazul în care nu sunt folosite, se va completa cu 7 cifre de „0” (zero)
  • a patra grupă este formată din 8 cifre și reprezintă numărul de ordine al procesului-verbal de contravenție
  • a cincea grupă este formată din 2 cifre și reprezintă cifrele de control obținute conform algoritmului de generare a acestora transmis ordonatorului principal de credite de care aparține organul din care face parte agentul constatator, de către Ministerul Finanțelor.

În contextul în care prezentele norme metodologice se vor aplica în sistem pilot, amenzilor contravenționale la regimul circulației pe drumurile publice aplicate conducătorilor de autovehicule, stabilite de agenții constatatori ai MAI, Ministerului Afacerilor Interne i se alocă numărul „1000” pentru a constitui codul alocat instituției emitente ca primă grupă numerică a seriei de evidență unică a procesului-verbal de contravenție.

Procesele-verbale de contravenție întocmite de agenții constatatori din cadrul organelor emitente ale titlurilor de creanță electronice pot cuprinde și elemente care să faciliteze plata amenzii, precum coduri de bare, coduri QR sau altele asemenea.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending