Connect with us

Actualitate

Fenomenul copiilor DISPĂRUȚI a devenit alarmant în România: Aproape 10.000 de sesizări în ultimul an

Publicat

Publicitate

Fenomenul copiilor dispăruți a devenit tot mai  alarmant în România, mai ales în condițiile în care, dintre cele 9.902 de sesizări privind minori dispăruți, procesate în perioada aprilie 2023 – aprilie 2024, peste jumătate reprezintă plecări voluntare din locuințele sociale, căminele școlare sau centrele D.G.A.S.P.C, potrivit statisticii IGPR, solicitate de Organizația Salvați Copiii România.

Dintre aceste sesizări, active mai sunt, în acest moment, 424, dintre care majoritatea (295) privesc minori cu vârsta cuprinsă între 14 și 17 ani. Experții Salvați Copiii atrag atenția că aceste plecări voluntare ale copiilor sunt adesea un simptom al uneia sau mai multor experiențe negative care li se întâmplă.

Prin comparație, între 30 aprilie 2022 și 22 aprilie 2023 au fost 8.722 de sesizări referitoare la dispariția minorilor, cu 1.145 mai mult decât în anul anterior.

Din totalul sesizărilor privind disparițiile de minori în ultimul an:

  • 97 se referă la copii cu vârsta sub 5 ani;
  • 163 la copii cu vârsta cuprinsă între 5 și 10 ani;
  • 300 privesc copii cu vârsta între 10 și 14 ani;
  • 342 sunt sesizări care se referă la disparițiile unor copii din grupa de vârstă 14 – 17 ani.

În fiecare an, în Europa sunt raportați în jur de 250.000 de copii dispăruți. Missing Children Europe, federația europeană dedicată copiilor dispăruți și exploatați sexual, publică anual, de Ziua Internațională a Copiilor Dispăruți, raportul său „Cifre și tendințe”. Acest raport colectează și analizează date din rețeaua sa de linii telefonice de urgență pentru copii dispăruți, pentru a ajuta profesioniștii din domeniu să înțeleagă mai bine complexitatea problemei și să dezvolte strategii eficiente pentru a proteja copiii vulnerabili. În 2023, linia telefonică europeană de urgență 116 000 pentru copii dispăruți a primit 67.345 de apeluri referitoare la 7.274 de cazuri de copii dispăruți.

Cele mai recente cazuri raportate în 2023 dezvăluie că 66% dintre copiii dispăruți fie au fugit fie au fost alungați de acasă sau din instituțiile de îngrijire, evidențiind vulnerabilitatea lor profundă. Cazurile de răpire de către părinți (18 %) și dispariția copiilor migranți (6 %), raportate la liniile telefonice de urgență, prezintă, de asemenea, tendințe îngrijorătoare care necesită atenție și sprijin imediat (Cifre și tendințe 2023). În plus, membrii Missing Children Europe și-au exprimat îngrijorarea crescândă cu privire la fenomenul grooming-ului, fie online, fie offline, ca factor semnificativ care determină copiii să fugă. Din cauza vulnerabilității lor mai mari, acești copii sunt expuși riscului de a fi exploatați sexual și traficați. 

Publicitate

De ce fug copiii: cinci cauze

O problemă principală în lupta pentru prevenirea plecărilor de acasă ale copiilor este percepția greșită a fenomenului și în special asocierea cu termenul voluntar. De cele mai multe ori, aceste plecări sunt denumite plecări voluntare, însă acest termen neagă complexitatea și natura fenomenului. 

Motivele pentru care copiii fug de acasă:

  1. Copiii fug în primul rând din cauza problemelor de acasă, iar în fruntea listei se află diferitele forme de violență, conflictul, abuzul și neglijarea. Schimbările în dinamica familială, stilul parental prea autoritar și consumul de alcool și droguri al unui părinte reprezintă de asemenea probleme identificate acasă.
  2. Două traiectorii principale sunt identificate atunci când se cercetează motivațiile din spatele fugarului. Aceste traiectorii sunt: pleacă de acasă din cauza a ceva și pleacă de acasă spre ceva. Copiii care fac parte din traiectoria „pleacă de acasă din cauza a ceva” identifică fuga ca un mijloc de a se distanța de o situație dificilă. În schimb, copiii care fac parte din traiectoria „pleacă de acasă spre ceva” identifică frecvent fuga cu dorința lor de a se apropia de o persoană sau de o situație care par mai dezirabile decât cele actuale.
  3. Sănătatea mintală este identificată ca un motiv comun pentru a fugi, deseori aparținând traiectoriei „pleacă de acasă din cauza a ceva”. Din această categorie fac parte mai ales tinerii cu episoade depresive și ideație suicidară.
  4. Copiii din centrele de plasament reprezintă unul dintre grupurile de tineri cele mai expuse riscului și cu probabilitate crescută de a fugi și a avea dificultăți în accesarea ajutorului. Motivele comune includ dorința lor de a se alătura familiei de origine sau cuiva apropiat lor și problemele ce țin de ocrotirea lor din centrele de plasament.
  5. Cea mai frecventă problemă pe care copiii o experimentează la școală are legătură cu bullyingul, urmată de tulburările de învățare, frecvența redusă la ore și presiunea socială din partea colegilor.

Psihologul Salvați Copiii România, Mihaela Dinu, a explicat: “Sunt esențiale prevenția și sprijinul oferit copiilor în momentele dificile. Momentul întoarcerii acasă sau în centru este o etapă delicată în traiectoria copiilor fugari, ceea ce necesită o atenție sporită din partea familiilor și a profesioniștilor. Tinerii au identificat momentul întoarcerii ca un pas semnificativ care le influențează decizia de a fugi din nou sau nu. Părinții, îngrijitorii și familiile rămân cei mai importanti factori pentru prevenire și sprijin, tinerii având nevoie de comunicare deschisă, ascultare, empatie și o relație bazată pe grijă și compasiune. Copiii au nevoie de adulți în care să aibă încredere”.

Missing Children Europe încurajează comunitatea largă să reflecteze asupra acestor povești și să răspândească informații despre această zi prin campania „Missing Dreams”.

„Missing Dreams” reamintește că fiecare copil are visuri și aspirații pentru viitorul său, iar atunci când un copil dispare, viețile și visurile acelor copii și ale familiilor lor sunt distruse. Alăturându-vă campaniei „Missing Dreams” ne veți ajuta să ne asigurăm că niciun copil nu este lăsat în urmă cu visurile neîmplinite.

Missing Children Europe coordonează, de asemenea, liniile telefonice de urgență care oferă servicii esențiale, cum ar fi sprijin pentru sănătate mintală, consiliere juridică și servicii sociale. Aceste linii telefonice, disponibile 24 de ore din 24, 7 zile din 7, asigură faptul că familiile și copiii care se confruntă cu aceste probleme nu sunt niciodată lăsați singuri în gestionarea acestor obstacole. Missing Children Europe face apel la publicul larg, organizații și autorități să fie solidare cu copiii dispăruți și să continue să sprijine liniile telefonice de urgență 116000. Finanțarea consecventă pentru consolidarea capacităților și îmbunătățirea accesului la serviciile de asistență telefonică sunt pași cruciali pentru a consolida eficiența liniilor de urgență 116000 în protejarea copiilor din întreaga Europă.

În martie 2020, Missing Children Europe a lansat proiectul RADAR, cu scopul de a obține progrese palpabile în ceea ce privește conștientizarea, înțelegerea și protejarea copiilor care se văd nevoiți să plece de acasă.

Rețeaua de linii de asistență telefonică pentru copii dispăruți 116000 este operată de organizații naționale din 32 de țări din Europa.

Copiii și familiile care apelează la această linie pentru copii dispăruți beneficiază gratuit de asistență psihologică, socială, legală și administrativă 24/7. Se oferă, de asemenea, un punct central de contact și coordonare vitală pentru cazurile transfrontaliere.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Un pas important pentru Botoșani: Guvernul a aprobat exproprierile necesare construirii Șoselei de Centură

Publicat

Publicitate

Municipiul Botoșani se apropie de concretizarea unuia dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din ultimii ani. Guvernul României a aprobat declanșarea procedurilor de expropriere pentru terenurile aflate pe traseul viitoarei Șosele de Centură – un pas esențial pentru începerea lucrărilor. Exproprierile vor fi realizate de Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, cu o alocare de 2,29 milioane de lei destinată despăgubirii proprietarilor.

            „Este un proiect la care s-a muncit foarte mult, cu răbdare și încredere. Domnul primar Cosmin Andrei, alături de echipa Zonei Metropolitane Botoșani, a crezut cu tărie în acest demers. Șoseaua de Centură va scoate traficul greu din oraș și va lega două axe rutiere importante ale județului: Botoșani – Suceava și Botoșani – Iași. Va aduce nu doar fluidizarea traficului, ci și o șansă reală de dezvoltare pentru întreg județul. Mă bucur că am avut ocazia, în calitate de consilier de stat, să susțin acest proiect în fazele-cheie de la nivel guvernamental. E o responsabilitate pe care o privesc cu seriozitate, dar și cu entuziasm – pentru că știu cât de mult înseamnă pentru botoșăneni”, a declarat Florin Gavril, consilier de stat și unul dintre susținătorii constanți ai proiectului.

            Cu o viziune orientată spre rezultate concrete, Florin Gavril face parte din noua generație social-democrată, care crede că marile proiecte de infrastructură pot face diferența și pot reduce decalajele față de restul țării. Un astfel de proiect este și cel al Centurii Botoșani. Prima etapă a Variantei Ocolitoare va avea 10 kilometri și va include un nod rutier cu pasaj suprateran în zona Baisa (conexiune cu DN29 și viitorul Drum Expres Botoșani – Suceava) și două sensuri giratorii, la Băiceni și Lebăda.

            Valoarea totală a proiectului depășește 58 de milioane de euro, dintre care doar 2% reprezintă contribuția municipalității, restul fiind acoperit din fonduri europene, prin Programul de Transport 2021–2027.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

„Combate poluarea cu plastic!”, tema Zilei Mondiale a Mediului 2025

Publicat

Publicitate

ANMAP –jud. Botoşani organizează, în această perioadă, o campanie de conștientizare și informare dedicată sărbătoririi, pe 5 iunie 2025, a Zilei Mondiale a Mediului.

Tema aleasă în acest an de Programul Națiunilor Unite pentru Mediu: „Combate poluarea cu plastic!” atrage atenția asupra pericolului repezentat de poluarea mediului cu deșeuri din plastic și îndeamnă la acțiuni comune.

Poluarea cu plastic este scăpată de sub control. Susținută de producția și consumul nesustenabil, creșterea gradului de poluare cu plastic a creat o problemă gravă la nivel global, punând în pericol sănătatea populației și bunăstarea economică și socială.

Programul de activităţi stabilit pentru campania de informare Zilele Mediului 2025 a debutat cu acțiunile dedicate marcării Zilei internaționale a biodiversității, pe 22 mai 2025, și continuă, în aceste zile, cu activități educative specifice desfășurate în colaborare cu unităţile de învăţământ şi instituţii partenere, și anume: întâlniri pe teme de mediu în şcoli, expoziţii de desene, dezbateri de specialitate, activități practice etc.

 

“Deși utilizarea plasticului a adus beneficii umanității, de la economisirea energiei la conservarea resurselor, totuși, poluarea cu plastic amenintă atât planeta, cât și sănătatea oamenilor. De decenii,poluarea cu plastic a pătruns în fiecare colt al planetei, contaminând apa potabilă, mâncarea și aerul pe care îl respirăm.Ziua Mondială a Mediului mobilizează comunitățile pentru a implementa soluții pentru a combate poluarea cu plastic. Schimbarea are loc cu ajutorul nostru. Este necesar să regândim proiectarea, fabricarea, utilizarea și reutilizarea plasticului.” au declarat reprezentanții instituției.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

5 iunie – Ziua Învățătorului

Publicat

Publicitate

Ziua învățătorului, instituită prin Legea nr. 289/2007, este sărbătorită, anual, la data de 5 iunie, ziua nașterii marelui pedagog Gheorghe Lazăr.

Un proiect legislativ privind instituirea Zilei Învățătorului a fost depus de mai mulți deputați și senatori, în mai 2007. ‘Ziua Învățătorului se dorește a fi un bun prilej de reflecție asupra școlii și slujitorilor ei, o oportunitate pentru a ne manifesta recunoștința față de dascăli, în special a ‘fondatorului învățământului în limba națională în Țara Românească’ – Gheorghe Lazăr, care s-a născut la data de 5 iunie’, se arată în expunerea de motive, conform https://www.cdep.ro/. Senatul a adoptat proiectul de lege la 20 iunie 2007 și Camera Deputaților, la 9 octombrie 2007.

Legea nr. 289/2007 privind instituirea zilei de 5 iunie ca Ziua Învățătorului a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 749 din 5 noiembrie 2007. Potrivit legii, Ziua Învățătorului este sărbătorită în toate unitățile de învățământ de stat, particulare și confesionale din sistemul românesc. De asemenea, se precizează că Ministerul Educației și alte instituții pot acorda premii, distincții, medalii și titluri onorifice cadrelor didactice și elevilor, pentru merite deosebite.

Ziua Învățătorului este zi nelucrătoare pentru personalul din învățământ, începând din 2024, fiind introdusă în Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Activitate Învățământ Preuniversitar, semnat în 2023, potrivit https://www.portalinvatamant.ro/ și https://www.edupedu.ro/.

***

Gheorghe Lazăr (n. 5 iunie 1779, după alte surse, 9 ianuarie 1782 – m. 17 sept. 1823) – pedagog, teolog, traducător și inginer – este considerat fondatorul învățământului în limba română din Țara Românească. A înființat, în București, în 1818, prima școală cu predare în limba română.

Publicitate

Și-a început educația la școala primară din Avrig, localitatea natală, apoi, a urmat liceul piarist din Cluj (1798-1805). În 1802 a învățat la liceul catolic din Sibiu, iar în 1805 – la Cluj. Studiile variate – limbi străine, teologie, drept, filosofie, științe – au pus bazele viitoarei pregătiri enciclopedice a lui Gheorghe Lazăr. A obținut o bursă și a devenit student la Viena. Aici a audiat cursuri de teologie, filosofie, drept, pedagogie, literatură, matematică, inginerie, științe militare, medicină, fiind influențat de curentul iluminist, potrivit lucrării ‘Dicționarul literaturii române de la origini până la 1900’ (București, Editura Academiei, 1979).

În 1811 era profesor la Seminarul Episcopiei Ortodoxe din Sibiu. După o serie de ostilități din partea autorităților și, mai ales, din partea episcopului Vasile Moga, Gheorghe Lazăr a plecat la Brașov. În continuare a avut de suferit, încercările de a-și tipări lucrările traduse, în 1814-1815, fiind supuse eșecului. Arhidiacon din 1814, a candidat în 1815 la scaunul episcopal de la Arad, dar a fost înlăturat de un contracandidat susținut de mitropolitul Stratimirovci. În cele din urmă, Lazăr a fost destituit din profesorat. A trecut munții, în 1816, și s-a stabilit în București, unde a predat în particular.

Pentru a-și putea duce la capăt planul de înființare a primei școli naționale de nivel superior în limba română, cărturarul ardelean trebuia mai întâi să se facă cunoscut, să își demonstreze competența în chestiuni școlare și să obțină sprijinul boierilor-efori din București, dar și al altor cărturari români, potrivit lucrării ‘Cultură națională și spirit european (1818-1864)’ (Nicolae Isar, Editura Universității din București, 2004).

Anafora boierilor-efori, semnată la data de 6 martie 1818, a reprezentat actul de întemeiere al primei școli naționale românești. Între semnatarii acesteia, pe lângă mitropolitul Nectarie, se numărau Constantin Bălăceanu, Iordache Golescu, Grigore Dimitrie Ghica.

Cererea boierilor-efori a fost aprobată la 24 martie 1818, de domnul Ioan Caragea (1812-1818), care a consfințit deschiderea în august a primei școli superioare românești, în localul de la ‘Sf. Sava’. La început, elevii săi erau băieți de mici meseriași, târgoveți și dascăli, pentru că fiii de boieri frecventau în continuare școala grecească.

Școala și-a început activitatea în august 1818, fiind inaugurată prin lansarea cunoscutei ‘Înștiințări’ aparținând lui Gheorghe Lazăr, în care acesta a expus un adevărat proiect de organizare a învățământului românesc în patru trepte (‘tagme’) de învățături.

În procesul de predare, Gheorghe Lazăr a fost frecvent ajutat de Eufrosin Poteca, Petrache Poenaru, Simion Marcovici, Ioan Pandele și, din 1819, de fostul său elev Ion Heliade-Rădulescu. El însuși a predat matematica și filosofia în prelegeri destinate elevilor, dar și în prelegeri publice, prin care urmărea nu numai educația culturală a auditoriului, ci și o educație patriotică și națională.

Vasta acțiune didactică includea și pregătirea viitorilor profesori români, cerință reflectată în decizia Eforiei Școalelor de a trimite, în 1820, la studii în străinătate, la Pisa și la Paris, pe Eufrosin Poteca, Costache Moroiu, Simion Marcovici și pe Ioan Pandele.

Principala operă a lui Gheorghe Lazăr o constituie faptele sale culturale și activitatea sa pedagogică, bazată pe ideea iluministă potrivit căreia răspândirea culturii și științei în limba poporului va pune capăt înapoierii sociale și asupririi naționale. Școala de la ‘Sf. Sava’ a dat roade în plan național prin pregătirea generației pașoptiste.

Ideile lui s-au reflectat cel mai bine în cele două discursuri extrașcolare, singurele cunoscute, în ‘Cuvânt al lui G. Lazăr, la înscăunarea mitropolitului Dionisie’ (1819), o înscăunare care punea capăt unui lung șir de mitropoliți greci, sau în cel dedicat înscăunării domnului Grigore Dimitrie Ghica la 30 iulie 1822, după revoluția condusă de Tudor Vladimirescu. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Masterclass „Prin Patrimoniul Muzical, la pas”: Muzică bizantină și orientală la Iași. Printre participanți sunt și botoșăneni

Publicat

Publicitate

În perioada 2–6 iunie, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași găzduiește un eveniment de excepție dedicat pasionaților de muzică: masterclass-ul intitulat „Prin Patrimoniul Muzical, la pas – O incursiune teoretică și practică în sisteme muzicale orientale”. Activitatea este organizată în parteneriat cu Asociația pentru Cultură și Tradiție „Anton Pann” și Mitropolia Moldovei și Bucovinei și se desfășoară zilnic, între orele 12:00–15:00, în Sala „Eduard Caudella” a Casei Balș.

Masterclass-ul este susținut de muzicologul dr. Constantin Răileanu, fondator și lider al Ansamblului de Muzică Veche „Anton Pann”, apreciat pentru contribuțiile sale semnificative în cercetarea și valorificarea muzicii de tradiție orientală.

Participanții au oportunitatea de a explora teme precum teoria muzicii modale, stiluri orientale – bizantin, turcesc, arab și persan –, clasificarea modurilor, structurile ritmice și melodice, ornamentația, agogica, precum și practici interpretative și compoziționale caracteristice acestor tradiții.

Evenimentul se adresează studenților, cadrelor didactice, muzicienilor și tuturor celor interesați de patrimoniul muzical estic, oferind un prilej rar de dialog cu un specialist de marcă în domeniu.

Constantin Răileanu a vorbit despre cum a luat naștere acest masterclass, subliniind importanța proiectului „Prin patrimoniu muzical la pas”, structurat în două componente esențiale:

Proiectul „Prin patrimoniu muzical la pas” are două componente. Una este teoretic-educativă, oarecum materializată sub forma unui masterclass, iar a doua componentă este una artistică, concertistică. În cea educativă, am venit cu intenția de a oferi celor interesați – în special muzicienilor, cunoscători ai unui limbaj muzical de specialitate, dar și publicului larg – o acomodare cu o realitate muzicală anterioară anului 1900, și anume tezaurul muzical de sorginte orientală, care cuprinde, pe de o parte, repertoriul bizantin, iar pe de altă parte, repertoriul de lume – muzica de lume –, care utilizează, de altfel, expresii și terminologie orientală.

Publicitate

Proiectul a fost gândit și inițiat din convingerea că mulți dintre interpreții de astăzi nu se pot apropia de muzica veche românească din cauza necunoașterii unei metode de lucru care să le permită o interpretare corectă a acestui repertoriu. Prin urmare, am decis ca, în decurs de patru zile, să explic o variantă redusă de acompaniament instrumental, care să le permită să înțeleagă o partitură, să poată interpreta o astfel de partitură și să o facă cât mai corect posibil.

Totodată, în cadrul masterclass-ului au fost prezenți și câte un reprezentant al cântăreților bisericești din cele 13 protopopiate ale Arhiepiscopiei Iașilor, în contextul misiunii Centrului de Formare Continuă al Arhiepiscopiei, prin programul Formare cântăreț bisericesc.

Mai multe detalii despre acest demers ne-au fost oferite de arhidiaconul Ciprian Rusu, directorul programului Formare cântăreț bisericesc:

Suntem încântați și onorați că am reușit să pecetluim această primă întâlnire a responsabililor cu cântăreții bisericești din Arhiepiscopia Iașilor prin intermediul acestui curs de înaltă ținută academică. În cadrul Centrului de formare continuă, ne dorim să creăm o echipă de lucru care să contribuie la creșterea nivelului profesional al psaltului, la conștientizarea responsabilității și a misiunii pe care acesta o are în comunitate și, bineînțeles, la consolidarea statutului său.

După cum spunea domnul Răileanu în cadrul cursului, psaltul ar trebui să fie un intelectual al comunității – nu doar cântăreț, ci și profesor, dirijor, catehet –, având un statut nobil. Îi mulțumim domnului Răileanu atât pentru informațiile teoretice de mare valoare, cât și pentru soluțiile oferite în fața provocărilor cu care se va confrunta echipa de responsabili cu cântăreții bisericești din Arhiepiscopia Iașilor.

Constantin Răileanu are studii de licență în teologie (2001) și muzică (2006 și 2007). În anul 2014 a absolvit studiile doctorale în cadrul Universității Naționale de Muzică din București, cu teza „Paradigme sistemico-diastematice în muzica bizantină” – o analiză a sistemelor intonationale orientale. În prezent este doctorand al Universității „Aristotel” din Tesalonic, cu teza „Analogion and Icon” – o analiză semiotică si fenomenologică a relatiei sunet-semn-culoare. Este coordonatorul Ansamblului „Anton Pann” (din 2003), iar din anul 2006 este președintele Asociației pentru Cultură și Tradiție „Anton Pann”. Din anul 1998 este coordonatorul Grupului Vocal de Muzică Bzantină „Anton Pann”. Începând cu anul 2007 este membru al Universității Naționale de Muzică București, Facultatea de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie Muzicală, Departamentul de Studii Masterale, Specializarea Muzică bizantină. A publicat mai multe studii și articole tematice și a înregistrat mai multe CD-uri cu muzică veche românească.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending