Connect with us

Actualitate

”Family Start” și ”Student Invest”: Condițiile pentru CREDITE studenți și familii tinere, vor fi SCHIMBATE

Publicat

Publicitate

Programele de creditare Family Start și Student Invest vor fi îmbunătățile. Vor crește sumele acordate și vârsta solicitanților, a anunțat ministrul Gabriela Firea, conform alba24.ro.

De asemenea, se va putea achiziționa orice tip de autoturism, nu doar cu 7 locuri. Vor fi extinse și categoriile persoanelor eligibile: vor fi incluși medicii rezidenți, masteranzii, doctoranzii.

Până în prezent, prin programele Student Invest și Family Start au fost acordate 650 de credite.

„Continuăm aceste proiecte extrem de importante pentru tinerii din România și pregătim modificări care să le facă și mai accesibile.

De exemplu, și familiile monoparentale sau medicii rezidenți vor putea aplica în aceste programe”, a scris Gabriela Firea pe Facebook.

Potrivit ministrului, creditele cu garanția statului și dobânda plătită de Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalității de Șanse au fost extrem de solicitate în ultima lună a anului 2022.

Publicitate

”Până la sfârșitul lui decembrie au fost acordate aproape 500 de credite pentru studenți și 150 pentru familii la început de drum.

În total, garanțiile plătite de stat pentru aceste credite se ridică la circa 30 de milioane de lei”, a precizat Firea.

Ce se schimbă

Ministrul spune că sunt în lucru modificări importante, în urma solicitărilor și mesajelor primite prin intermediul băncilor.

„De exemplu, propunem introducerea unor criterii care le vor permite familiilor monoparentale, din ce în ce mai multe în România, dar și asistenților maternali să poată accesa aceste credite.

În programul Student Invest vrem să le dăm posibilitatea și medicilor rezidenți să se poată înscrie, pe lângă studenți, masteranzii sau doctoranzii.

De aceea, propunem modificarea vârstei până la maximum 45 de ani. De asemenea, vom crește nivelul maxim al vârstei doritorilor și pentru creditele Family Start.

Propunem și majorarea sumelor care pot fi accesate. Scenariile discutate sunt maximum 75.000 de lei în programul Student Invest și până la 150.000 de lei, la Family Start.

De asemenea, va exista și o ajustare a pragului de venituri pentru familii.

Vor exista modificări majore și asupra cheltuielilor eligibile. Astfel, banii vor putea fi folosiți și pentru achiziția unor mașini second hand, pentru renovarea sau dotarea cu panouri fotovoltaice a unei locuințe, dar chiar și pentru electrocasnice noi”, a scris Firea.

Programul guvernamental „FamilyStart” – varianta actuală

Se poate obține finanţare de către tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniți şi până la 45 de ani neîmpliniți, care își întemeiază o familie și care au venituri de până la maximum 7.500 de lei net per familie, luându-se în calcul veniturile ambilor soţi sau parteneri de viaţă.

Creditul în valoare de maximum 75.000 lei este garantat de stat în proporţie de 80%, prin Fondul Român de Contragarantare, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare; Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse suportă comisionului de analiză și de gestiune adiacente creditului/garanției.

 

Dobânda aferentă programului este IRCC trimestrial plus o marjă de 5.5%, comisionul de analiză al băncii este de 0.2% la acordare, iar comisionul de gestiune a garanţiei este de 0.4% anual.

Împrumutul se va acorda sub forma unui credit cu una sau mai multe tranşe, în funcţie de documentele justificative prezentate la decontare.

Creditul se acordă pentru o perioadă de maximum 10 ani, inclusiv perioada de grație.

Pentru un credit de 75.000 lei, rata lunară ajunge la 625 de lei.

La ce poate fi folosit creditul „Family Start”

– achitarea costurilor ce decurg din evenimente care conduc la obținerea statutului de familie, precum cununia religioasă, cununia civilă sau ceremonia cu prilejul căsătoriei – nu mai mult de 20.000 lei; solicitarea decontării se face în termen de maximum 90 de zile de la data la care a avut loc evenimentul

– decontarea cheltuielilor cu spitalizarea în cazul nașterilor

– plata, pentru tinerii părinți căsătoriți a cheltuielilor cu creșa, grădinița, școala, programele after school, precum şi a taxelor pentru cursuri extrașcolare: cursuri de limbi străine, cursuri sportive, robotica și programare, pictură

achiziția de către tinerii căsătoriţi a echipamentelor necesare în procesul de tranziție digitală: laptopuri, calculatoare, tablete

– avansul pentru achiziția de către tinerii căsătoriţi a unor autoturisme familiale noi, numai pentru cele de 7 persoane/locuri

– plata pentru tinerii căsătoriţi a cheltuielilor aferente taxelor de studii, inclusiv licență, master, doctorat, precum şi a celor aferente cărţilor de specialitate şi rechizitelor

– plata pentru tinerii căsătoriţi a cheltuielilor aferente publicării cărţilor sau a studiilor de specialitate

– plata taxelor de participare la manifestări ştiinţifice şi concursuri, precum și a cheltuielilor de transport pentru deplasări

– achiziţionarea de calculatoare, laptop-uri, imprimante, softuri de specialitate

– plata chiriei maximum 300 euro/lună (la cursul BNR din ziua plății)

– parte/avans din achiziţia unei locuinţe

– costul serviciilor dentare şi al intervenţiilor chirurgicale.

Programul guvernamental „Student Invest”

În programul național „Student Invest”, tinerii cuprinși în sistemul de învățământ superior autorizat de către Ministerul Educației Naționale pot obține credit în valoare de maxim 50.000 lei.

Beneficiari:

– tineri cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniți şi până la 31 de ani neîmpliniți, care sunt cuprinşi în sistemul de învăţământ superior autorizat de către Ministerul Educației

 

Credit:

– maximum 50.000 lei, garantat în proporţie de 80%, de către stat, prin Fondul Român de Contragarantare, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare; suportarea dobânzilor şi a cheltuielilor adiacente creditului

dobânda aferentă programului este IRCC trimestrial plus o marjă de 5.5%

– comisionul de analiză al băncii este de 0.2% la acordare comisionul de gestiune a garanţiei este de 0.4% anual

pentru acordarea creditului, beneficiarul va fi însoţit de cel puţin un codebitor, dacă nu este angajat

– împrumutul se acordă sub forma unui credit cu una sau mai multe tranşe, în funcţie de documentele justificative prezentate la decontare

– creditul se acordă pentru o perioadă de maximum 10 ani, inclusiv perioada de grație.

Pentru un credit de 50.000 de lei rata lunară ajunge la 417 lei.

Banii pot fi cheltuiți pentru:

– taxe de studii, inclusiv licență, master, doctorat

– plata cărţilor, rechizitelor

– costul publicării cărţilor sau al studiilor de specialitate

– taxa de participare la manifestări ştiinţifice şi concursuri, precum și cheltuielile de transport pentru deplasări

– achiziţionarea de calculatoare, laptop-uri, imprimante, softuri de specialitate

– plata chiriei, în cuantum de maximum 300 euro/lună, la cursul BNR din ziua plății

– plata locurilor de cazare în căminele studențești

– parte/avans din achiziţia unei locuinţe

– cheltuieli cu transportul pentru bursele Erasmus, în baza documentelor justificative: convenție, adeverința sau alt document care atestă înscrierea în program

– decontarea, pentru studenții care sunt părinți, a cheltuielilor cu creșa, grădinița, școala, programele after school, precum şi a taxelor pentru cursuri extrașcolare: cursuri de limbi străine,cursuri sportive, robotica și programare, pictură

– costul serviciilor dentare şi al intervenţiilor chirurgicale

Sursa: Alba24.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Încasarea serviciilor  S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani

Publicat

Publicitate

Plata serviciilor S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani este reglementată prin proceduri de lucru care stabilesc clar care sunt pașii pe care trebuie să-i parcurgă o persoană fizică sau juridică în relația cu operatorul.

Astfel, S.C. Nova Apaserv Botoșani informează populatia cu privire la faptul că angajații societății pot încasa în teren, cu chitanță, doar serviciile cuprinse în cadrul facturilor emise de societate.

Consumatorilor li se aduce la cunoștință faptul că este interzisă încasarea oricăror altor tipuri de servicii sau produse (reparații la instalația interioară, înlocuire contori, sigilare contori, execuția sau modificarea branșamentelor etc.). Aceste servicii nu fac obiectul unor plăți efectuate direct în teren iar angajații desemnați pentru activitatea de încasare au obligația de a prezenta o legitimație de serviciu valabilă.

Pentru a menține transparența și integritatea proceselor interne, S.C. Nova Apaserv Botoșani monitorizează și sancționează orice abatere de la această procedură, prin toate mijloacele legale și administrative disponibile. Respectarea acestui principiu reprezintă atât o obligație legală, cât și o responsabilitate morală asumată constant de companie.

În cazul în care utilizatorii sau colaboratorii societății observă practici neconforme cu regulamentul privind încasările, îi încurajăm să informeze conducerea companiei. Pentru raportarea aspectelor menționate anterior, S.C. Nova Apaserv pune la dispoziția persoanelor care doresc sa faca o astfel de sesizare (care poate fi probata), adresa de e-mail integritate@apabotosani.ro, unde aceste sesizări sunt înaintate exclusiv conducerii în condiții de confidențialitate.

S.C. Nova Apaserv Botoșani asigură toți utilizatorii serviciilor sale, partenerii și angajații, că vor fi luate toate măsurile necesare pentru a preveni și sancționa orice practici ilegale în desfășurarea activităților sale, atât în relațiile cu persoanele fizice, cât și cu cele juridice.

Publicitate

Citeste mai mult

LIFESTYLE

Festivalul – Concurs de Ouă Încondeiate 22-23martie 2025, ediţia a IX-a, Rogojești, Botoșani

Publicat

Publicitate

Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, instituție publică de cultură aflată în subordinea Consiliului Județean Botoșani, în colaborare cu Parohia „Nașterii Maicii Domnului” Rogojești, se bucură și în acest an de numărul mare de participanți înscriși în cadrul concursului, peste 20 de participanți la secțiunea adulți, și peste 30 de participanți la secțiunea copii.  

 

În cele două zile de desfășurare a Festivalului-Concurs de Ouă Încondeiate, care se va desfășura în Casa Praznicală a Parohiei „Nașterea Maicii Domnului”, vor răsuna și câteva pricesne pe care le vor interpreta tineri soliști talentați, după cum urmează:

  • Sâmbătă, ora 12:30: Didi Cojocariu, Denisia Georgiana Sănduleac și Grupul vocal „Flori din plai botoșănean” al Școlii Populare de Arte „George Enescu” Botoșani, profesor coordonator Alexandra Trofin-Ojog.
  • Duminică, ora 13:30: Elisabeta Șeremet, Ionela Prîsniac, Andreea Macuc.

Totodată, sâmbătă, va avea loc și lansarea catalogului „Meșteșugul ouălor încondeiate din zona etnografică a Botoșanilor”, realizat de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, coordonator Daliana Bejan.                                                                        În cercetarea de teren pe care am făcut-o pentru realizarea acestui material, am găsit ouă cu motive specifice Botoșaniului, remarcă pe care o făcea doamna etnograf Angela Paveliuc-Olariu în cartea „Zona Etnografică Botoșani”, referitor la ornamentica ouălor, menționând că: „Modelul izvorăște din imaginația femeii. Privind-o cum lucrează, îți dai seama că arta ei se sprijină pe marea îndemânare de a reda simplu imagini de ființe sau lucruri din lumea ei obișnuită. Așa se explică prezența motivelor inspirate din viața zilnică: motive legate de agricultură (grapa, fierul plugului, hârlețul, etc.), de industrie casnică (vârtelnița, fusul, etc.) sau alte motive inspirate din flora zonei.” Cercetarea de teren făcută în localitățile: Botoșani (Colecția de ouă încondeiate a Muzeului Județean Botoșani-Muzeul de Etnografie), Bucecea (Tun Sofia, Ursulean Maria, Huțu Sofia și Elena), Chiscovata, comuna Vorona (Alexa Elena), Vorona (Matraș Lucreția), Vlădeni (Podariu Daniela Onica – Director la Școala Gimnazială Nr.1 din Vlădeni, coordonatoare a următorilor elevi din cadrul școlii: Tudorache Matilde-Ioana, Burlacu Anastasia, Amănălăchioaei Ana, Pintilei Alexia, Tapalagă Alessia, Constantineanu Delia-Maria, Horomnia Miruna-Elena, Naschi Parascheva-Mariana, Muraru Elena, Muraru Claudia, Sănduleac Simona-Elena, Țăpoi Alexia-Elena, Ungureanu David-Andei, Cucu Bianca-Andreea), Vlădeni (Murariu Dorina), Vlădeni (Constantin Anamaria), Mihai Viteazu – comuna Ungureni (Cojocariu Aurica) și Rogojești (Nistor Celica Iuliana, Bîlbă Maria), ne-a demonstrat încă o dată faptul că arta populară s-a născut în procesul muncii, oamenii îmbinând utilul cu plăcutul, reprezentând într-o formă corespunzătoare, necesitățile practice ale vieții de zi cu zi.

Anul acesta în cadrul concursului sunt așteptați meșteri populari din județele Botoșani și  Suceava. Alături de meșterii populari, ne-au confirmat prezența și câteva instituții de învățământ și o instituție educațională: Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Suceava”, Școala Gimnazială Nr. 1, Vlădeni, Botoșani, Școala Gimnazială Mihăileni „Maria Enescu Cosmovici” , Colegiul Tehnic „Lațcu Vodă” din Siret, Suceava și Clubul Copiilor din Vatra Dornei (Cercul Artă Populară), instituții care vor participa cu elevi, meșteri populari, mai mici și mai mari, care învăță meșteșugul încondeierii ouălor de la înaintașii lor.                                                                                  Juriul   este alcătuit din meștera populară Maria Zoițanu, meștera populară Celica Iuliana Nistor și meșterul popular Gabriel-Viorel Scalschi. Jurații vor evalua ouăle închistrite de concurenți la fiecare secțiune, ținând cont de acurateţe, cromatică, complexitatea motivelor ornamentale, dificultatea din punct de vedere tehnic, etc.

Invitate speciale în acest an sunt doamna Silvia Cozmîncă, meșter popular și președintele Asociației „Art-Meșteșugurile Prutului”, și doamna etnograf Steliana Băltuță.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Prezidențiale2025: Peste 5.400 de cereri de vot prin corespondență primite până marți. Termenul expiră în 2 zile

Publicat

Publicitate

Un număr de 5.430 de cereri de vot prin corespondență la scrutinul prezidențial din 4 mai s-au înregistrat până marți pe portalul www.votstrainatate.ro, în două zile urmând să expire termenul până la care cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate pot depune cereri în acest sens.

Cetățenii români din străinătate s-au putut înregistra până la data de 4 martie, ora 23:59, și ca alegător în străinătate la o secție de votare, fiind depuse 2.611 cereri în acest sens, dintre care 2.238 au îndeplinit condițiile legale prevăzute la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru a putea fi organizate, cu acordul autorităților din țara respectivă, secții de votare, conform Autorității Electorale Permanente (AEP).

La alegerile prezidențiale, alegătorul român poate vota la orice secție de votare din străinătate, chiar dacă nu s-a înregistrat pe portalul www.votstrainatate.ro. Înregistrarea pe portal este necesară doar pentru votul prin corespondență sau pentru înființarea unei secții de votare în localitățile sau grupurile de localități în care au optat să voteze cel puțin 100 de alegători.

Pentru a vota prin corespondență, alegătorul român trebuie să aibă domiciliul sau reședința în străinătate.

Termenul – limită de înscriere în Registrul electoral ca alegător în străinătate prin corespondență este 20 martie 2025, ora 23:59.

Conform site-ului AEP, cele mai multe cereri pentru vot prin corespondență s-au înregistrat până în prezent în Germania – 1.237, urmată de Marea Britanie – 928, Elveția – 465, Franța – 446, Statele Unite – 348, Spania – 265 și Italia – 253.

Publicitate

AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

Botoșani: Peste două sute de elevi au absentat la a doua probă a simulării examenului de Evaluare Națională pentru elevii

Publicat

Publicitate

Astăzi, 18 martie 2025, s-a desfășurat a doua probă a simulării examenului de Evaluare Națională pentru elevii clasei a VIII-a, la disciplina Matematică.

Din totalul celor 3778 de elevi înscriși, 3570 de elevi au fost prezenți, iar 208 de elevi au absentat.

„Reamintim că evaluarea lucrărilor se va realiza digitalizat, iar rezultatele vor fi comunicate individual în data de 31 martie 2025, iar notele nu se trec în catalog decât la solicitarea scrisă a părintelui”, se arată într-un comunicat al Inspectoratului Școlar Botoșani remis redacției.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending