Connect with us

Actualitate

”Family Start” și ”Student Invest”: Condițiile pentru CREDITE studenți și familii tinere, vor fi SCHIMBATE

Publicat

Publicitate

Programele de creditare Family Start și Student Invest vor fi îmbunătățile. Vor crește sumele acordate și vârsta solicitanților, a anunțat ministrul Gabriela Firea, conform alba24.ro.

De asemenea, se va putea achiziționa orice tip de autoturism, nu doar cu 7 locuri. Vor fi extinse și categoriile persoanelor eligibile: vor fi incluși medicii rezidenți, masteranzii, doctoranzii.

Până în prezent, prin programele Student Invest și Family Start au fost acordate 650 de credite.

„Continuăm aceste proiecte extrem de importante pentru tinerii din România și pregătim modificări care să le facă și mai accesibile.

De exemplu, și familiile monoparentale sau medicii rezidenți vor putea aplica în aceste programe”, a scris Gabriela Firea pe Facebook.

Potrivit ministrului, creditele cu garanția statului și dobânda plătită de Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalității de Șanse au fost extrem de solicitate în ultima lună a anului 2022.

Publicitate

”Până la sfârșitul lui decembrie au fost acordate aproape 500 de credite pentru studenți și 150 pentru familii la început de drum.

În total, garanțiile plătite de stat pentru aceste credite se ridică la circa 30 de milioane de lei”, a precizat Firea.

Ce se schimbă

Ministrul spune că sunt în lucru modificări importante, în urma solicitărilor și mesajelor primite prin intermediul băncilor.

„De exemplu, propunem introducerea unor criterii care le vor permite familiilor monoparentale, din ce în ce mai multe în România, dar și asistenților maternali să poată accesa aceste credite.

În programul Student Invest vrem să le dăm posibilitatea și medicilor rezidenți să se poată înscrie, pe lângă studenți, masteranzii sau doctoranzii.

De aceea, propunem modificarea vârstei până la maximum 45 de ani. De asemenea, vom crește nivelul maxim al vârstei doritorilor și pentru creditele Family Start.

Propunem și majorarea sumelor care pot fi accesate. Scenariile discutate sunt maximum 75.000 de lei în programul Student Invest și până la 150.000 de lei, la Family Start.

De asemenea, va exista și o ajustare a pragului de venituri pentru familii.

Vor exista modificări majore și asupra cheltuielilor eligibile. Astfel, banii vor putea fi folosiți și pentru achiziția unor mașini second hand, pentru renovarea sau dotarea cu panouri fotovoltaice a unei locuințe, dar chiar și pentru electrocasnice noi”, a scris Firea.

Programul guvernamental „FamilyStart” – varianta actuală

Se poate obține finanţare de către tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniți şi până la 45 de ani neîmpliniți, care își întemeiază o familie și care au venituri de până la maximum 7.500 de lei net per familie, luându-se în calcul veniturile ambilor soţi sau parteneri de viaţă.

Creditul în valoare de maximum 75.000 lei este garantat de stat în proporţie de 80%, prin Fondul Român de Contragarantare, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare; Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse suportă comisionului de analiză și de gestiune adiacente creditului/garanției.

 

Dobânda aferentă programului este IRCC trimestrial plus o marjă de 5.5%, comisionul de analiză al băncii este de 0.2% la acordare, iar comisionul de gestiune a garanţiei este de 0.4% anual.

Împrumutul se va acorda sub forma unui credit cu una sau mai multe tranşe, în funcţie de documentele justificative prezentate la decontare.

Creditul se acordă pentru o perioadă de maximum 10 ani, inclusiv perioada de grație.

Pentru un credit de 75.000 lei, rata lunară ajunge la 625 de lei.

La ce poate fi folosit creditul „Family Start”

– achitarea costurilor ce decurg din evenimente care conduc la obținerea statutului de familie, precum cununia religioasă, cununia civilă sau ceremonia cu prilejul căsătoriei – nu mai mult de 20.000 lei; solicitarea decontării se face în termen de maximum 90 de zile de la data la care a avut loc evenimentul

– decontarea cheltuielilor cu spitalizarea în cazul nașterilor

– plata, pentru tinerii părinți căsătoriți a cheltuielilor cu creșa, grădinița, școala, programele after school, precum şi a taxelor pentru cursuri extrașcolare: cursuri de limbi străine, cursuri sportive, robotica și programare, pictură

achiziția de către tinerii căsătoriţi a echipamentelor necesare în procesul de tranziție digitală: laptopuri, calculatoare, tablete

– avansul pentru achiziția de către tinerii căsătoriţi a unor autoturisme familiale noi, numai pentru cele de 7 persoane/locuri

– plata pentru tinerii căsătoriţi a cheltuielilor aferente taxelor de studii, inclusiv licență, master, doctorat, precum şi a celor aferente cărţilor de specialitate şi rechizitelor

– plata pentru tinerii căsătoriţi a cheltuielilor aferente publicării cărţilor sau a studiilor de specialitate

– plata taxelor de participare la manifestări ştiinţifice şi concursuri, precum și a cheltuielilor de transport pentru deplasări

– achiziţionarea de calculatoare, laptop-uri, imprimante, softuri de specialitate

– plata chiriei maximum 300 euro/lună (la cursul BNR din ziua plății)

– parte/avans din achiziţia unei locuinţe

– costul serviciilor dentare şi al intervenţiilor chirurgicale.

Programul guvernamental „Student Invest”

În programul național „Student Invest”, tinerii cuprinși în sistemul de învățământ superior autorizat de către Ministerul Educației Naționale pot obține credit în valoare de maxim 50.000 lei.

Beneficiari:

– tineri cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniți şi până la 31 de ani neîmpliniți, care sunt cuprinşi în sistemul de învăţământ superior autorizat de către Ministerul Educației

 

Credit:

– maximum 50.000 lei, garantat în proporţie de 80%, de către stat, prin Fondul Român de Contragarantare, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare; suportarea dobânzilor şi a cheltuielilor adiacente creditului

dobânda aferentă programului este IRCC trimestrial plus o marjă de 5.5%

– comisionul de analiză al băncii este de 0.2% la acordare comisionul de gestiune a garanţiei este de 0.4% anual

pentru acordarea creditului, beneficiarul va fi însoţit de cel puţin un codebitor, dacă nu este angajat

– împrumutul se acordă sub forma unui credit cu una sau mai multe tranşe, în funcţie de documentele justificative prezentate la decontare

– creditul se acordă pentru o perioadă de maximum 10 ani, inclusiv perioada de grație.

Pentru un credit de 50.000 de lei rata lunară ajunge la 417 lei.

Banii pot fi cheltuiți pentru:

– taxe de studii, inclusiv licență, master, doctorat

– plata cărţilor, rechizitelor

– costul publicării cărţilor sau al studiilor de specialitate

– taxa de participare la manifestări ştiinţifice şi concursuri, precum și cheltuielile de transport pentru deplasări

– achiziţionarea de calculatoare, laptop-uri, imprimante, softuri de specialitate

– plata chiriei, în cuantum de maximum 300 euro/lună, la cursul BNR din ziua plății

– plata locurilor de cazare în căminele studențești

– parte/avans din achiziţia unei locuinţe

– cheltuieli cu transportul pentru bursele Erasmus, în baza documentelor justificative: convenție, adeverința sau alt document care atestă înscrierea în program

– decontarea, pentru studenții care sunt părinți, a cheltuielilor cu creșa, grădinița, școala, programele after school, precum şi a taxelor pentru cursuri extrașcolare: cursuri de limbi străine,cursuri sportive, robotica și programare, pictură

– costul serviciilor dentare şi al intervenţiilor chirurgicale

Sursa: Alba24.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 8 iunie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 8 iunie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 8 iunie 2025:

Loto 6 din 49: 18, 36, 20, 38, 16, 25

Loto 5 din 40: 9, 34, 28, 18, 37, 19

Joker: 29, 44, 8, 7, 12 + 15

Noroc: 5, 7, 0, 2, 6, 7, 2

Publicitate

Noroc Plus: 1, 6, 3, 5, 3, 1

Super Noroc: 3, 6, 1, 4, 0, 8

Citeste mai mult

Educație

Bacalaureat 2025: Examenele încep marți, 10 iunie. Reguli pentru candidați. Ce obiecte sunt interzise în sala de examen

Publicat

Publicitate

Sesiunea de vară a examenului de Bacalaureat 2025 debutează marți, 10 iunie, cu proba scrisă la Limba și literatura română. În total, probele scrise se vor desfășura în perioada 10–16 iunie, în 447 de centre de examen organizate la nivel național, relatează mediafax.ro.

La această sesiune sunt așteptați aproximativ 108.000 de candidați. Dintre aceștia, peste 94.000 sunt absolvenți ai promoției curente, în timp ce peste 13.800 provin din promoțiile anterioare.

Candidații vor susține fie toate probele, fie doar pe cele pe care nu le-au promovat în sesiunile precedente, în funcție de situația individuală.

Potrivit calendarului oficial, pe 11 iunie (miercuri) va avea loc proba obligatorie a profilului, pe 13 iunie (vineri) proba la alegere a profilului/specializării iar pe 16 iunie (luni) proba la Limba și literatura maternă.

Primele rezultate vor fi afișate pe 20 iunie (vineri), până în ora 12:00. Tot vineri se vor putea depune contestații, în intervalul 14:00 – 18:00. În zilele de 23-24 iunie este programată vizualizarea lucrărilor și depunerea contestațiilor.

Rezultatele finale vor fi afișate pe 30 iunie (luni).

Publicitate

Conform datelor înregistrate și transmise de comisiile județene/comisia Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB), sunt așteptați să participe circa 108.000 de candidați (peste 94.400 de candidați din promoția curentă și peste 13.800 de candidați din seriile anterioare).

Aceștia vor susține toate probele sau, în funcție de rezultatele obținute în sesiunile anterioare și recunoscute ca atare, doar probele nepromovate.

Bacalaureat 2025

Acces

Probele încep la ora 9:00, accesul candidaților în săli fiind permis, în baza unui act de identitate valid, până la ora 8:30.

Timp de lucru

Pentru redactarea unei lucrări scrise/rezolvarea subiectelor sunt prevăzute trei (3) ore, calculate din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor în sala de examen. Beneficiază de prelungire (cu cel mult două ore) candidații cărora li s-a aprobat solicitarea în acest sens de către comisiile județene, în concordanță cu Procedura de asigurare a condițiilor privind egalizarea șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare.

Instrumente de lucru permise în sălile de examen

Pentru rezolvarea subiectelor, candidații vor folosi numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor și a desenelor vor utiliza numai creion negru.

Pentru probele scrise la Matematică și Geografie candidații pot apela doar la instrumente de desen.

La probele scrise, hârtia folosită este doar cea distribuită în sălile de examen.

Obiecte interzise

Este interzisă introducerea în sălile de examen a unor obiecte (ghiozdane, rucsacuri, sacoșe, poșete etc.), precum și a oricărui mijloc electronic de calcul, de stocare de informații sau de comunicare (stickuri de memorie, telefoane, tablete etc.). De asemenea, elevii vor fi informați că nu este permis accesul în săli cu manuale, dicționare, notițe, însemnări etc.

În același timp, candidaților le este interzis să comunice între ei sau cu exteriorul, să transmită ori să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notițe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru comunicare în interior sau cu exteriorul.

Candidații surprinși în aceste situații vor fi eliminați din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceștia ori de alți candidați, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane și indiferent dacă ei au primit ori au transmis materialele interzise. Drept urmare, acești candidați nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului de bacalaureat.

Pe durata desfășurării probelor, toate sălile de examen sunt supravegheate audio-video.

În ceea ce privește organizarea programului școlar în perioada susținerii probelor scrise din această sesiune a examenului național de bacalaureat, în funcție de particularități, activitățile didactice se pot desfășura în format asincron și/sau se vor identifica soluții pentru suplinirea cadrelor didactice implicate în comisiile de examen (alte detalii sunt disponibile aici).

Reprezentanții Ministerului Educației au precizat că în acest context că numărul de centre de examen reprezintă circa 30% dintre liceele din țară (cele mai multe centre selectate fiind unități de învățământ doar cu nivel liceal).

Vizualizarea lucrărilor/depunerea contestațiilor

Candidații pot solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor proprii după afișarea rezultatelor inițiale, în conformitate cu prevederile procedurii stabilite de către Comisia Națională de Bacalaureat. La vizualizarea lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoțit obligatoriu de un părinte/reprezentant legal.

Depunerea contestațiilor nu este condiționată de vizualizarea lucrărilor. În aceeași măsură, vizualizarea lucrărilor nu obligă candidatul la depunerea contestației.

Candidații care contestă rezultatul inițial al evaluării trebuie să completeze, să semneze și să depună/transmită prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere.

Comunicarea rezultatelor

Comunicarea rezultatelor se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților. Aceste coduri sunt distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă pe care o susțin.

Pentru comunicarea notelor obținute, înainte de etapa de depunere și soluționare a contestațiilor, comisiile din unitățile de învățământ/centrele de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de bacalaureat, care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învățământ de proveniență, județul, promoția, forma de învățământ absolvită, specializarea, notele obținute la fiecare probă scrisă, media sau mențiunile „reușit”/„respins”/„neprezentat”/„eliminat din examen”, după caz.

În baza metodologiei-cadru (cu modificările ulterioare) și ale Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), comisiile din unitățile de învățământ/centrele de examen afișează/postează, utilizând codurile individuale ale candidaților care au depus contestații, notele obținute în urma rezolvării contestațiilor, la loc vizibil, la avizier și pe website-ul unității de învățământ.

Rezultatele examenului național de bacalaureat ale candidaților anonimizați sunt afișate atât pe pagina dedicată examenului, cât și pe site-urile inspectoratelor școlare pentru o perioadă de 2 ani.

Promovarea examenului

Pentru a promova examenul, un absolvent de liceu trebuie să îndeplinească următoarele condiții (cumulat):

  • susținerea tuturor probelor de evaluare a competențelor lingvistice și digitale;
  • susținerea tuturor probelor scrise și obținerea notei 5 (cel puțin) la fiecare dintre acestea;
  • obținerea cel puțin a mediei 6 la probele scrise (media notelor obținute la probele scrise).

Alte informații utile

În zilele în care se desfășoară probele scrise, Ministerul Educației și Cercetării pune la dispoziția celor interesați, între orele 8:00 – 16:00 (excepție face ziua de vineri, 13 iunie, când intervalul de funcționare este cuprins între orele 8:00 – 14:00), linia TELVERDE 0800801100 pentru sesizarea eventualelor disfuncționalități privind organizarea/desfășurarea examenului.

Menționăm că activitățile din cadrul examenului național de bacaluareat se realizează prin intermediul platformei dedicate evaluării digitalizate.

Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare va publica subiectele și baremul de corectare pentru fiecare probă scrisă, zilnic, la ora 15:00, pe site-ul dedicat.

Citeste mai mult

Educație

Delincvența juvenilă, sub lupa profesorilor de socio-umane și magistraților: Botoșaniul caută soluții într-o problemă tot mai vizibilă

Publicat

Publicitate

La sfârșitul săptămânii trecute, Școala Gimnazială „Tiberiu Crudu” din Tudora a găzduit reuniunea Cercului profesorilor de științe socio-umane din județul Botoșani. Tema discutată – „Metode și practici de prevenire a delicvenței juvenile în unitățile de învățământ și adiacente acestora” – a fost prezentată de prof. Anca Colescu și a generat dezbateri consistente.

Printre invitați s-au numărat inspectorul școlar general prof. Bogdan Surugiuc, inspectorul de specialitate Ana Gabriela Tănasă și judecătorul Lucian Brînzac, președintele Tribunalului Botoșani. Sala a fost plină, iar prezența numeroasă a cadrelor didactice a arătat clar că tema este de maxim interes în școlile botoșănene.

Au fost discutate cauzele principale ale comportamentelor deviante în rândul elevilor: lipsa supravegherii parentale, anturajul negativ, consumul de alcool sau droguri, abandonul școlar, expunerea la violență în online și lipsa unor intervenții educaționale timpurii.

Datele locale prezentate sunt îngrijorătoare: în anul 2024, în județul Botoșani s-au înregistrat 102 infracțiuni în incinta și zona adiacentă unităților de învățământ. Dintre acestea, 94 au avut loc în interiorul școlilor, iar 8 în apropierea acestora. 59 de cazuri au fost înregistrate în mediul rural, ceea ce indică o creștere alarmantă a infracționalității în zonele defavorizate. Cele mai frecvente fapte: loviri, violențe fizice și agresiuni în timpul pauzelor, în lipsa supravegherii.

În paralel, au fost aduse în discuție și acțiunile concrete deja derulate în județ. Polițiștii Biroului Siguranța Școlară au desfășurat peste 440 de activități educative, în care au fost implicați peste 20.000 de elevi. Temele abordate: bullying, consum de substanțe, răspunderea penală și soluționarea non-violentă a conflictelor.

Tot la nivelul județului Botoșani, în perioada ianuarie–septembrie 2023 au avut loc 22 de acțiuni polițienești, inclusiv 4 de amploare, în parteneriat cu Jandarmeria și Poliția de Frontieră. Acestea au vizat depistarea elevilor care absentau nejustificat, verificarea locațiilor frecventate de minori și prevenirea consumului de droguri în jurul școlilor.

Publicitate

În completare, profesorul Anca Colescu a prezentat și programul național „Împreună prindem curaj”, finanțat cu peste 1,4 milioane de lei, a implicat mii de elevi și părinți în activități de prevenire a comportamentelor agresive.

Evenimentul de la Tudora a subliniat faptul că soluțiile există și trebuie aplicate coerent: educație juridică, colaborare între școală, poliție și familie, consiliere psihopedagogică, proiecte comunitare și intervenții rapide în cazurile de risc.

Concluzia unanimă: delincvența juvenilă nu mai este un semnal izolat, ci o realitate care impune intervenție fermă și solidaritate între toți actorii educaționali.

Finalul acțiunii a fost și locul în care mai mulți elevi din această unitate școlară au prezentat o mică scenetă în care au simulat un proces între elevi pe baza unor fapte care au avut loc într-o sală de clasă.

Iată mai multe imagini, declarații ale celor implicați în acțiune, și chiar o scenetă jucată de elevii Școlii Gimnaziale„Tiberiu Crudu” din Tudora, care au fost surprinse cu această ocazie:

Citeste mai mult

Eveniment

Razie pe D.N. 29D la Botoșani: 28 de șoferi amendați și 15 permise reținute pentru viteză excesivă

Publicat

Publicitate

Polițiștii rutieri din cadrul Serviciului Rutier Botoșani au desfășurat vineri, 7 iunie, o amplă acțiune de prevenire a accidentelor grave pe Drumul Național 29D, un sector de drum cunoscut pentru riscurile ridicate în trafic.

Intervenția forțelor de ordine a fost concentrată pe combaterea excesului de viteză, una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere grave înregistrate în ultimele luni pe acest tronson.

În doar câteva ore, polițiștii au aplicat 28 de sancțiuni contravenționale în valoare totală de peste 45.000 de lei. De asemenea, 15 șoferi au rămas fără permis după ce au fost surprinși circulând cu peste 50 km/h peste limita legală.

Reprezentanții Poliției atrag atenția că viteza excesivă sau neadaptată la condițiile de drum crește semnificativ riscul de producere a unor accidente rutiere cu urmări tragice.

Șoferii sunt sfătuiți să respecte limita legală de viteză, să conducă prudent și să adapteze permanent viteza în funcție de trafic și condițiile de drum.

Acțiunile preventive vor continua și în perioada următoare, în special pe tronsoanele cu risc ridicat de accidente, au transmis polițiștii de la Botoșani.

Publicitate

În același timp, polițiștii care s-au aflat în teren au constatat peste 300 de sancțiuni contravenționale în valoare de 250.000 de lei, fiind reținute 23 de permise de conducere și 7 certificate de înmatriculare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending