Connect with us

Economie

Facturi mai simple și la gaz. Condiții pentru plata în rate și încheierea contractului de furnizare

Publicat

Publicitate

ANRE anunță că va fi simplificată și factura la gaz, după modificările privind cele de energie electrică. Un proiect de ordin propune modificarea şi completarea unor prevederi deja existente, dar și introducerea unor prevederi noi.

Se pregătește simplificarea conținutului minim al tuturor facturilor de gaze naturale, respectiv a informațiilor obligatorii a fi incluse de către furnizor în acestea, a anunțat, joi, ANRE.

Pentru o mai bună înțelegere de către clientul final a facturii, s-a stabilit că:

  • prima pagină a facturii va cuprinde doar informațiile prioritare esențiale, astfel încât clientul final să știe consumul facturat şi cât trebuie să plătească pentru acesta
  • a doua pagină a facturii va cuprinde detaliile facturii, inclusiv defalcarea componentelor din care este format prețul final facturat de către furnizor clientului final

Anexa facturii va cuprinde:

  • informaţiile adiţionale care nu se referă la facturare, dar care pot fi utile clientului final pe parcursul derulării contractului de furnizare a gazelor natural
  • informaţiile privind facturarea, care oferă periodic clientului final o perspectivă cuprinzătoare asupra consumului efectiv realizat şi a costului actual cu gazele naturale astfel încât acesta să aibă posibilitatea de a-şi ajusta propriul consum.

Modificări – eșalonări la plată și reclamații

  • eşalonarea la plată a facturii pentru clienții vulnerabili, la cererea acestora, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
  • în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura
  • detalierea modalităților de soluţionare de către furnizor a plângerilor clientului final privind facturarea; acesta nu este obligat să achite factura pentru care a înaintat o plângere furnizorului până la soluționarea plângerii.

Alte prevederi din proiectul de ordin – condiții pentru clienții finali

Clientul final are dreptul să îşi schimbe furnizorul, cu respectarea condiţiilor/clauzelor contractuale şi ale regulamentului POSF.

Clientul final are dreptul să denunțe unilateral contractul încheiat cu furnizorul său înainte de ajungerea la termen, cu respectarea condițiilor contractuale. Încetarea contractului de furnizare prin denunțare unilaterală de către clientul final nu are niciun efect asupra obligațiilor decurgând din executarea contractului până la momentul încetării acestuia.

Publicitate

Clientul final cu consum mare poate încheia pentru respectivul loc de consum simultan mai multe contracte aferente furnizării gazelor naturale în regim concurenţial, cu furnizori diferiţi. În această situaţie are obligaţia să încheie cu aceştia şi cu operatorul conductei/ sistemului la care este racordat locul de consum, cu cel puţin 5 zile calendaristice anterior perioadei de livrare, o convenţie comună privind modalitatea de alocare a cantităţilor furnizate de fiecare dintre furnizori. În cazul în care părţile nu încheie această convenţie şi cantităţile de gaze naturale furnizate înregistrează diferenţe faţă de programele stabilite, alocarea cantităţilor furnizate de fiecare furnizor se face de către operator, proporţional, conform principiului pro rata, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. În cazul în care un furnizor livrează gazele naturale în PVT, acesta nu are obligaţia să încheie convenţia comună privind modalitatea de alocare a cantităţilor furnizate; în această situaţie, toate obligaţiile referitoare la siguranţa în alimentare cu gaze naturale îi revin clientului final

Contractul de furnizare a gazului

Încheierea contractului de furnizare a gazelor naturale de către clientul final se poate realiza atât prin intermediul POSF (platforma online destinată schimbării de către clientul final a furnizorului de gaze naturale), cât şi în afara POSF prin mecanisme alternative puse la dispoziţia clientului final de către furnizori, cu respectarea regulamentului POSF și a legislației în vigoare.

Furnizorul încheie cu clientul final contractul de furnizare a gazelor naturale în maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării la furnizor a tuturor  datelor/ informaţiilor/ documentelor corecte şi complete necesare încheierii contractului. Data intrării în vigoare a unui nou contract de furnizare a gazelor naturale nu poate fi anterioară datei de încetare a contractului existent, pentru același loc de consum. În cazul încheierii contractului de furnizare de către clientul final prin intermediul POSF, termenul de încheiere a contractului de către furnizor este cel prevăzut în regulamentul POSF.

Contractul de furnizare a gazelor naturale încheiat de furnizor cu clientul final trebuie să prevadă condiţii/clauze contractuale echitabile şi transparente, prezentate într-o manieră clară, completă şi lizibilă, să respecte prevederile legislaţiei în vigoare şi să cuprindă, pe lângă elementele prevăzute în mod expres de aceasta, cel puţin următoarele:

  • a)  identitatea, adresa şi datele de contact ale furnizorului
  • b) identitatea, adresa şi datele de contact ale clientului final
  • c)  obiectul, data intrării în vigoare şi durata contractului, cu precizarea datei încetării acestuia în situația în care se încheie pe o durată determinată
  • d) prețul gazelor naturale exprimat în lei/kWhsau lei/MWh, care include componenta de achiziție și componenta de furnizare a gazelor naturale
  • e)  tipul prețului gazelor naturale din contract, respectiv fix sau variabil, caz în care se precizează în mod complet şi transparent motivele care pot conduce la variaţia preţului şi metoda prin care preţul respectiv variază
  • f)  perioada de aplicare a prețului gazelor naturale și a condițiilor asociate după intrarea în vigoare a contractului
  • g) tarifele pentru serviciile de transport și/sau distribuție în vigoare la data încheierii contractului, în situaţia în care contractul are ca obiect furnizarea gazelor naturale cu servicii de transport și/ sau distribuție incluse, care pot fi, după caz, tariful reglementat de ANRE pentru prestarea serviciului de distribuţie realizat de operatorul de distribuţie, corespunzător categorie de consum în care este încadrat clientul final, și/sau costul de transport care include costurile furnizorului aferente serviciului de transport al gazelor naturale, determinat de acesta pe baza tarifelor reglementate de ANRE pentru activitatea de transport al gazelor naturale, cu excepţia celor incluse în prețul gazelor naturale, și/ sau tariful pentru accesul terţilor la conductele de alimentare din amonte stabilit de către operatorul conductei de alimentare din amonte și/sau tariful pentru prestarea serviciului de distribuţie dintr-un sistem de distribuţie închis stabilit de către operatorul economic care desfășoară această activitate
  • h) preţul de furnizare a gazelor naturale exprimat în lei/kWhsau lei/MWh, care include preţul prevăzut la lit. f) şi, după caz, tarifele prevăzute la lit. g)
  • i)  valoarea unitară a impozitelor, comisioanelor, taxelor şi contribuţiilor stabilite prin dispoziţiile legale în vigoare, valabile la data încheierii contractului
  • j)  preţul final facturat exprimat în lei/kWhsau lei/MWh, care include preţul prevăzut la lit. h) şi elementele prevăzute la lit. i), valabile la data încheierii contractului
  • k) valoarea componentei fixe stabilită în lei/lună sau lei/zi, dacă oferta-tip include această componentă
  • l)  după caz, valoarea componentei fixe, stabilită în lei/lună sau lei/zi, şi tarifele altor servicii oferite
  • m) perioda de facturare
  • n) condiţiile de plată a facturii
  • o) modalitatea şi termenul de returnare a sumelor, inclusiv la încetarea contractului
  • p) indicarea anexelor la contract
  • q) modalitatea de transmitere de către clientul final a indexului autocitit
  • r) modalitatea de transmitere a facturilor şi a documentelor anexate acesteia/notificărilor/solicitărilor/comunicărilor
  • s)  modalităţile de plată a facturii
  • t)  condiţiile de aplicare a dobânzilor penalizatoare pentru întârziere la plata facturii
  • u) modalitatea de comunicare de către furnizor a preavizului de întrerupere a furnizării gazelor naturale la locul de consum și a preavizului de rezilierea a contractului pentru situația neachitării de către clientul final a facturii
  • v) calitatea serviciilor oferite
  • w) compensaţii acordate şi modalitatea de rambursare a acestora, în cazul în care nu sunt îndeplinite nivelurile de calitate a serviciilor prevăzute în contract, inclusiv în cazul facturării inexacte şi/sau realizate cu întârziere
  • x) tipurile de servicii de mentenanţă oferite, dacă este cazul
  • y) condiţiile de reînnoire şi de încetare a contractului şi a serviciilor, inclusiv a produselor sau serviciilor oferite suplimentar prin contract faţă de furnizarea gazelor naturale
  • z)  mijloacele prin care se pot obţine informaţii actualizate privind toate preţurile/tarifele aplicabile, inclusiv cele pentru mentenanţă, după caz
  • aa)  drepturile şi obligaţiile părţilor contractante
  • bb)  termenele şi condiţiile de denunţare unilaterală de către clientul final a contractului
  • cc)  informaţii privind modalitatea de soluţionare a plângerilor, precum și privind modalităţile de iniţiere a procedurilor de soluţionare a neînțelegerilor apărute la încheierea actelor adiționale la contract și a disputelor apărute în derularea relaţiilor contractuale
  • dd)  modalitatea de constituire/actualizare/restituire a unei garanţii financiare şi modul de executare a acesteia, după caz
  • ee)  orice alte informaţii prevăzute în oferta care a stat la baza încheierii contractului.

Cum poate fi modificat contractul de furnizare

În contractul de furnizare a gazelor naturale este interzisă includerea unor clauze care împiedică schimbarea furnizorului de gaze naturale

Condiţiile/Clauzele prevăzute în contractul de furnizare a gazelor naturale se pot modifica şi/sau completa prin acte adiţionale, cu acordul părţilor, cu condiţia ca acestea să nu contravină prevederilor legale în vigoare, după cum urmează:

  • a) furnizorul poate să inițieze modificarea și/sau completarea prin acte adiționale a contractului de furnizare a gazelor naturale şi a anexelor la acesta, atunci când apar elemente noi care necesită modificarea ori completarea prin act adițional a unor clauze contractuale;
  • b) clientul final are dreptul să solicite furnizorului modificarea şi/sau completarea contractului de furnizare şi a anexelor la acesta sau să iniţieze acte adiţionale, atunci când apar elemente noi ori când consideră necesară detalierea sau completarea unor clauze contractuale.

Furnizorul are obligaţia să notifice clientul final cu privire la orice intenţie de modificare a condiţiilor/clauzelor contractuale şi să informeze în momentul notificării cu privire la dreptul de a denunţa contractul, în cazul în care clientul final nu acceptă noile condiţii notificate.

În situația în care prețul gazelor naturale prevăzut în contract este variabil,  furnizorul are obligaţia să notifice clientul final, în mod transparent şi uşor de înţeles, orice intenţie de modificare a acestuia, precizând motivele modificării şi metoda prin care se modifică prețul, în mod direct şi în timp util, cu cel puţin 14 zile înainte de intrarea în vigoare a modificării pentru clienţii noncasnici şicu cel puţin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a modificării pentru clienţii casnici, precum şi dreptul acestora de a denunţa unilateral în mod gratuit contractul în cazul în care nu acceptă modificările notificate privind preţul gazelor naturale.

În cazul neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor în domeniul gazelor naturale sau a actelor adiţionale aferente contractelor respective, dacă părțile nu ajung la o înțelegere, acestea se pot adresa ANRE în vederea declanşării procesului de soluţionare la nivelul acesteia, conform prevederilor Procedurii privind soluţionarea neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor în sectorul energiei, aprobată de ANRE.

Contractul în regim concurențial

Clientul final poate încheia contractul aferent furnizării gazelor naturale în regim concurenţial în următoarele variante:

  • a)cu servicii de transport și/sau distribuție incluse, situaţie în care deţinerea contractelor pentru prestarea acestor servicii revine furnizorului, iar preţul de furnizare a gazelor naturale include şi tarifele corespunzătoare serviciilor prestate pentru respectivul client final;
  • b)fără servicii de transport și/sau distribuție incluse, numai pentru cantitatea de gaze naturale contractată, situaţie în care deţinerea contractelor pentru prestarea acestor servicii revine clientului final, iar preţul de furnizare nu include tarifele aferente acestor servicii

Modalitatea de facturare

Facturarea gazelor naturale furnizate la locul de consum al clientului final se realizează de către furnizor luând în considerare:

  • a) consumul de gaze naturale, exprimat în unităţi de energie, aferent perioadei de facturare stabilit conform prevederilor contractuale şi dispoziţiilor legale în vigoare;
  • b) preţul gazelor naturale stabilit prin contract sau, după caz, prin acte normative incidente pe perioada de aplicare a acestora;
  • c) tarifele pentru serviciile de transport și/sau distribuție a gazelor naturale în vigoare în perioada de facturare;
  • d) taxele, impozitele şi contribuţiile stabilite prin dispoziţii legale, în vigoare în perioada de facturare;
  • e) valoarea componentei fixe, dacă este prevăzută în contractul de furnizare a gazelor naturale şi dacă aplicarea acesteia nu contravine dispoziţiilor actelor normative incidente, în vigoare;
  • f) alte servicii prevăzute în contractul de furnizare;
  • g) alte mărimi utilizate la facturare, conform reglementărilor specifice, în vigoare;
  • h) prevederile actelor normative incidente, în vigoare

Factura emisă de către furnizor clienţilor finali poate conţine şi contravaloarea unor servicii prestate de către furnizor, altele decât cele de furnizare sau prestate de către alţi operatori economici cu care furnizorul are încheiate contracte, în vederea facturării acestor servicii. În acest caz, furnizorul nu poate condiţiona furnizarea gazelor naturale către client de achiziţionarea sau de plata de către acesta a altor produse/servicii care nu fac obiectul activităţii de furnizare a gazelor naturale.

În situația în care în perioada de facturare are loc o modificare a preţului final, valoarea consumului de gaze naturale pentru fiecare dintre perioadele de aplicare a preţurilor din perioada de facturare, se determină proporţional cu numărul de zile de aplicare a preţului.

Toate informațiile din factură

Informaţiile prioritare sunt incluse de către furnizor pe prima și pe a doua pagină a facturii emise clientului final.

(2)  Prima pagină a facturii cuprinde cel puțin următoarele informaţii:

  • a)  datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, o adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării;
  • b) numele clientului final, adresa locului de consum şi adresa de facturare, în cazul în care aceasta este diferită faţă de adresa locului de consum;
  • c)  codul de client atribuit de furnizor;
  • d) codul locului de consum atribuit de operator – CLC, cu respectarea termenului prevăzut la art. 25 alin. (7);
  • e)  data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată;
  • f)  numărul şi data emiterii facturii;
  • g) data de începere şi de sfârşit a perioadei de facturare;
  • h) consumul de gaze naturale facturat exprimat în kWh sau MWh;
  • i)  preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh;
  • j)  termenul scadent de plată;
  • k) obligaţii de plată neachitate, dacă este cazul;
  • l)  dobânzi penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, conform contractului, dacă este cazul;
  • m) valoarea totală de plată cu TVA;
  • n) numărul de telefon pus la dispoziţie de operator pentru sesizarea situaţiilor de urgenţă privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor clientului final sau ale operatorului;
  • o) datele de contact ale centrului de relaţii cu clienţii pus la dispoziţie de furnizor;
  • p) intervalul de timp în care clientul final poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile;
  • q) modalitatea/modalităţile prin care clientul final poate transmite indexul echipamentului de măsurare determinat prin autocitire, în cazul clientului final la care intervalul de citire de către operator este mai mare decât perioada de facturare (linia telefonică dedicată şi gratuită, care înregistrează atât data transmiterii indexului autocitit, cât şi conţinutul mesajului; suplimentar, se pot pune la dispoziţia clientului şi alte mijloace de transmitere a indexului, ca de exemplu, dar fără a se limita la aceastea, mijloace electronice);
  • r)  intervalul de citire de către operator a indexului echipamentului de măsurare (în cazul clienţilor casnici se va specifica „maximum 3 luni“).

A doua pagină a facturii reprezintă detaliile facturii și cuprinde cel puțin următoarele informaţii:

  • a)  denumirea produselor/serviciilor facturate, după caz, şi unităţile de măsură ale acestora;
  • b) seria contorului;
  • c)  indexul echipamentului de măsurare folosit la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de gaze naturale, exprimată în mc; în cazul clientului final la care intervalul de citire de către operator este mai mare decât perioada de facturare se va preciza modul prin care a fost determinat indexul, respectiv citire de către operator/autocitire de către clientul final/estimare pe baza convenţiei de consum;
  • d) cantitatea de gaze naturale, exprimată în mc, aferentă perioadei de facturare;
  • e)  valoarea puterii calorifice superioare aferente perioadei de facturare;
  • f)  cantitatea de energie, exprimată în MWh/kWh, ce reprezintă consumul de gaze naturale facturat;
  • g) modalitatea de conversie a cantităţii de gaze naturale, exprimată în mc, în cantitatea de energie, exprimată în kWh/MWh;
  • h) perioada stabilită de operator în care acesta efectuează citirea indexului echipamentului de măsurare;
  • i)  prețul gazelor naturale și tipul acestuia (fix/variabil);
  • j)  componentele incluse în preţul final facturat pentru furnizarea gazelor naturale, cu precizarea celor care sunt reglementate sau o referinţă cu privire la locul unde poate fi găsită o descriere detaliată a acestora;
  • k) valoarea unitară a TVA, a accizei și a altor impozite, comisioane, taxe şi contribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare, după caz;
  • l)  valoarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat.

sursă: anre.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

UE cere populației să aibă provizii pentru cel puțin trei zile, în caz de criză. Ce trebuie să conțină „kitul de supraviețuire”

Publicat

Publicitate

UE cere populației să aibă provizii pentru trei zile. Europa ar trebui să-și crească stocurile de echipamente critice și să încurajeze populația să aibă provizii suficiente pentru cel puțin 72 de ore în caz de criză, a transmis miercuri Comisia Europeană, scrie alba24.ro.

Necesarul recomandat pentru populație, pentru a rezista 72 de ore, se compune din alimente, apă, o lanternă, o baterie externă, un radio și bani în numerar. De asemenea, kitul de supraviețuire ar mai trebui să conțină o trusă medicală și medicamente. 

Comisia a declarat în noua sa strategie de pregătire pentru crize și amenințări că UE se pregătește pentru riscuri, precum dezastre naturale, atacuri cibernetice și crize geopolitice, inclusiv posibilitatea unei agresiuni armate împotriva țărilor membre.

”Familiile care trăiesc în zone inundabile ar trebui să știe ce să facă atunci când apele cresc. Sistemele de avertizare timpurie pot preveni ca regiunile afectate de incendii să piardă timp prețios”, a declarat președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, citată de Agerpres.

Strategia se concentrează pe îmbunătățirea sistemelor de avertizare timpurie, pe asigurarea continuității serviciilor esențiale, precum asistența medicală și apa potabilă, și pe sprijinirea cetățenilor de a se pregăti pentru a răspunde la situații de criză.

Hadja Lahbib, comisarul european pentru pregătire și gestionarea crizelor, a declarat că îngrijorările diferă în rândul țărilor din blocul comunitar, dar că toți cetățenii ar trebui să depună eforturi pentru a fi pregătiți pentru situații de urgență.

Publicitate

”Gata pentru orice – acesta trebuie să fie noul nostru mod de viață european”, a scris ea într-o postare pe platforma X.

Comisia ”va elabora acum linii directoare pentru a atinge o autosuficiență a populației de minim 72 de ore”, conform planului noii strategii a UE.

Într-un video postat pe rețelele sociale, Lahbib a enumerat proviziile esențiale pentru a supraviețui 72 de ore într-o situație de criză – alimente și apă, o lanternă, o baterie externă, un radio, bani în numerar și medicamente.

Ce trebuie să conțină un Kit de supraviețuire în caz de urgență

Pe lângă apă şi alimente, este important să vă faceți un kit cu accesorii utile în caz de urgență, plasat cât mai la îndemână. Acest kit trebuie să conțină:

  • deschizător de conserve
  • câte 4 seturi de baterii pentru fiecare dintre aparatele (inclusiv lanterne) folosite
  • lanterne
  • stații walkie-talkie
  • trusă de prim-ajutor
  • busolă
  • un radio de mici dimensiuni
  • obiecte de igienă (gel dezinfectant, spirt, șervețele umede, săpun, pastă şi periuță de dinți, hârtie igienică, scutece, absorbante)
  • mască de protecție respiratorie
  • chibrituri/brichete pline
  • medicamente (analgezice, antiseptice, antibiotice, antivomitive, antianxiolitice, insulină etc.), termometru, glucometru, tensiometru, rolă de fașă, comprese, bandaj, pansamente
  • fluier
  • haine şi pături groase
  • accesorii de gătit (cuțit, furculiță, lingură, tigaie, oală)
  • actele familiei sau copii ale acestora, depozitate în pungi de plastic care se închid ermetic
  • hartă
  • telefoane încărcate și acumulatoare externe

Ideal ar fi să aveți și cu ce încălzi/prepara mâncarea. Un arzător de camping bun este recomandat-  cu sistem cu valvă este bun, pentru că puteți scoate arzătorul când ați terminat de folosit și gazul rămâne în butelie.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (337)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI…

 

Augustin Păunoiu, în „Ziarul Lumina” din 26 martie 2019, despre Eminescu: „În opera lui Mihai Eminescu „Sărmanul Dionis”, personajul principal doreşte cunoaşterea absolută a lucrurilor şi, în definitiv, să dobândească nemurirea. Pentru aceasta sufletului lui călătoreşte departe de pământ în spaţii greu accesibile, unde timpul se dilată, iar universul întreg capătă proporţii necunoscute muritorilor. Destinul de veşnic şi sărman căutător al lui Dionis se schimbă doar atunci când el găseşte împlinirea în iubire, în iubirea pentru o fată.  Genul literar în care se încadrează opera eminesciană evocată este nuvela fantastică”;

 

Publicitate

Un fragment din poezia „Periscop” de Vasile Igna (vezi „Luceafărul de dimineaţă” nr. 3 din 2019):  „Casa-i mai scundă ca gardul Grădinii / gardul mai jos decât zborul albinii / capre cu clopoţei de lut / şi motani la capăt de rut / invadează pajiştea şi livada / şi ascund în iarbă dovada. / Ziua se agaţă de orizont / cu un cârlig bont / şi ademeneşte după ea lumina / cu promisiuni şi şoapte / până când se crapă de noapte / şi încep să mijească obraze de iele / sulemenite ca de sărbătoare cu stele / pitice şi miroazne de spumă lactee / ca sânul de fecioară a Maicii lui Isus”;

 

Alex Ştefănescu, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 3 din 2019,  în eseul „Satul românesc în rama poeziei”, scrie şi despre „Sara pe deal” de Mihai Eminescu. Reţinem: „Reprezentarea satului are, ca să ne exprimăm astfel,  şi imagine şi sonor. Fiecare element din enumerare este bine ales şi expresiv. Norii străpunşi de ultimele raze de soare, streşinile care, proiectate pe cer, se învecinează cu luna, cumpăna de la fântână, mişcată greoi de vânt, negura lăsată peste sat, zvonul ultimelor pregătiri pentru noapte de la stână, sunetul clopotului de la biserică propagându-se în întreg spaţiul – din toate acestea se înfiinţează în mintea noastră satul. Cu instinctul său artistic sigur, Eminescu adaugă, dar şi opune, ansamblului prezenţa incandescentă a celui care iubeşte:

„Nourii curg, raze-a lor şiruri despică,

Streşine vechi casele-n lună ridică,

Scârţie-n vânt cumpăna de la fântână,

Valea-i în fum, fluiere murmură-n stână.

 

Şi osteniţi oameni cu coasa-n spinare

Vin de la câmp; toaca răsună mai tare,

Clopotul vechi umple cu glasul lui sara,

Sufletul meu arde-n iubire ca para”;

 

Ioana Pârvulescu, în „România literară” nr. 12 din 2005,  descrie „muşcătura lebedei”, după vizita sa în Schwitzera: „Pentru cine nu ştie, precizez că muşcătura lor seamănă cu a unui copil căruia nu i-a dat încă dinţii, doar că e rece ca apa locului în care locuiesc”;

Maria Iordănescu, în „Dilema veche” nr. 799 din 2019, despre învăţatul pe de rost a versurilor în liceu: „Aşa, luată repede la întrebări, n-aş şti să spun la ce ne-a folosit: cu o singură excepţie notabilă, nici unul dintre liceenii de atunci n-am făcut carieră în lumea literară. Suntem, acum, la treizeci de ani distanţă, învăţători, profesori, psihologi, ingineri, judecători, jurnalişti. Fie mai puţin decât ne doream, fie mai mult decât speram. Dar din biografiile noastre, din amintirile noastre private fac parte Blaga, Arghezi, Eminescu, Ion Barbu, Bacovia. Ceea ce nu e, cred, puţin lucru. Recomand colegial asemenea „însoţiri” şi generaţiilor de după noi…”,

 

Zenobia Niculiţă, în „Dilema veche” nr. 799 din 2019, scrie despre un concept mai puţin abordat: onestitatea emoţională. Reţin:

„e vorba despre o modalitate conştientă şi asumată de a vorbi nu despre ceea ce s-a întâmplat, ci despre ceea ce am simţit cu privire la ceea ce s-a întâmplat, despre resorturile afective care ne-au împins spre o reacţie sau alta”;

– „onestitatea emoţională aruncă lumină asupra a ceea ce ne-am dorit, ce am avut nevoie şi ne-a fost greu să recunoaştem, chiar şi faţă de noi înşine”;

– „lipsa de onestitate emoţională ne costă mai mult decât conştientizăm sau suntem dispuşi să recunoaştem: alienarea de cei dragi, epuizarea de a menţine aparenţa de nepăsare stoică,eforturile disperate de a remedia efectele unor jocuri sociale în care nu există câştigători etc.”;

– „alte costuri ale lipsei de onestitate emoţională sunt ca dobânzile ascunse ale unor credite bancare inteligente. Nici nu le conştientizăm când ne golesc portofelele sufleteşti”;

– „a fi onest emoţional este un exerciţiu de echilibru între două extreme: manipulările şi proiecţiile noastre de toate zilele”;

– „într-o lume care se laudă cu cele mai contorsionate raţionamente şi raţionalizări, onestitatea emoţională poate avea aparenţe de naivitate”;

– „onestitatea e o atitudine de deschidere în care ne situăm pe poziţia de a spune lucruri aşa cum le înţelegem şi le simţim în momentul prezent,  conştienţi fiind că ele rezonează cu trecutul nostru”;

– „onestitatea înseamnă să laşi liber traseul dintre gândurile tale, convingerile şi amintirile care se activează şi partenerul de conversaţie, fără să încerci să prelucrezi mesajul ca să te justifici”;

– „lipsa de onestitate emoţională are capitole vechi de confruntare cu ruşinea, vinovăţia, critica şi acuzele”;

– „onestitatea e, de altfel, un element cheie în relaţiile în care există intimitate, în relaţiile apropiate şi semnificative pentru noi, în care feedback-ul celuilalt ne clădeşte sau ne dărâmă”;

 

Alex Ştefănescu, în „Luceafărul de dimineaţă”, nr. 1 din 2019,  despre lectură: „Lectura reprezintă tocmai o plăcere ritualizată, din categoria celor evitate în vremea noastră. Ca să citeşti o carte trebuie să cunoşti două sute de mii de cuvinte (nu doar o mie, câte sunt folosite în mod curent, în conversaţii). Să dai, meticulos, pagină după pagină, să urmăreşti cu privirea rând după rând şi să-ţi reprezinţi în minte situaţiile descrise cu ajutorul cuvintelor. Un asemenea efort de reprezentare nu faci când urmăreşti, pasiv, imaginile care se perindă pe ecranul televizorului”;

 

Iulian Boldea, în „Apostrof” nr. 5 din 2019, despre ultimul roman scris de Dan Lungu: Pâlpâiri” (Editura „Polirom”, 2018) e un roman cu tematică rurală, cu accente SF, despre un personaj insolit (reflector, sau alter-ego al naratorului) ce ajunge într-un sat românesc, dar e şi o satiră la adresa realităţilor postcomuniste, reprezentate prin grila grotescului şi a umorului nelipsit de accente parodice, precum în episodul calculatorului primit ca donaţie de la un american pensionar. Tuşele realiste şi irizările fantasticului se întretaie, pentru că una dintre intenţiile, mărturisite de scriitor într-un interviu, este relativizarea, redefinirea sau „destabilizarea” realităţii”; (…) „Roman al vieţii la ţară, cu ţărani, dar şi cu un personaj bizar, cu alură savantă, „Pâlpâiri” are nu puţine pasaje în care convenţia mimesisului se confruntă cu o poetică metanarativă, ce revelează disponibilitatea prozatorului la multiplele paliere ale prozei postmoderne, în care conceptul, detaliul realist, metamorfozele limbajului sunt codificate în grilă epică şi sociologică”;

 

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

Vouchere de vacanță 2025: Dezbatere publică pentru normele de accesare. Ce conține proiectul și cum se dau cei 800 de lei

Publicat

Publicitate

Vouchere de vacanță 2025: Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului a lansat miercuri în consultare publică noile norme de accesare a voucherelor de vacanță, a anunțat ministrul Bogdan Ivan, scrie alba24.ro.

”Am deschis astăzi consultarea publică pentru noile norme de accesare a voucherelor de vacanță. Am făcut întregul proces cât mai simplu posibil.

Dacă îndeplinești condițiile prevăzute de lege, vei primi 800 de lei, sumă care va fi virată de angajatorul tău pe cardul de vacanță.

În premieră, vei completa o declarație pe proprie răspundere prin care îți asumi că vei contribui cu 800 de lei din fonduri proprii la cei 800 de lei cheltuiți. Consultarea publică durează 10 zile”, a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.

Ordonanța de urgență prevede că instituțiile publice, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, precum și serviciile publice autonome de interes național, cu personalitate juridică, reglementate prin Legea nr. 41/1994 privind organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și a Societății Române de Televiziune, republicată, acordă vouchere de vacanță în cuantum de 800 lei, în perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, personalului ale cărui salarii de bază nete din luna anterioară acordării acestora sunt de până la 8.000 lei.

Voucherele de vacanță emise în cursul anului 2025 se utilizează pentru plata a cel mult 50% din contravaloarea pachetelor de servicii turistice achiziționate, respectiv 800 de lei pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 lei.

Publicitate

Vouchere de vacanță 2025: Ce conține proiectul

Conform proiectului privind Normele metodologice pentru acordarea voucherelor de vacanță, pentru anul 2025, salariații din instituțiile publice care îndeplinesc condițiile din ordonanța de urgență și optează pentru acordarea voucherelor de vacanță își exprimă în scris angajamentul de a le utiliza pentru plata a cel mult 50% din contravaloarea pachetelor de servicii turistice achiziționate.

Este vorba despre 800 de lei pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 lei și de a suporta suma de 800 lei din fonduri proprii, potrivit formularului prevăzut ca model în anexa proiectului.

”Se introduce o nouă anexă, anexa nr. 13 – Declarația pe proprie răspundere a beneficiarilor voucherelor de vacanță”, se menționează în Nota de fundamentare a proiectului.

Documentul mai prevede că unitățile emitente încheie contracte numai cu unitățile afiliate care dețin licență de turism sau certificat de clasificare, după caz, emise de autoritatea administrației publice centrale responsabilă în domeniul turismului și care sunt valabile la data încheierii contractului.

”Lista unităților turistice autorizate va fi transmisă unităților emitente de către autoritatea administrației publice centrale responsabilă în domeniul turismului prin publicarea pe site-ul oficial propriu”, mai menționează sursa citată.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Ateliere de încondeiere a ouălor pascale., în mai multe localități din Botoșani

Publicat

Publicitate

Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, instituție publică de cultură, aflată în subordinea Consiliului Județean Botoșani, organizează în perioada 1-10 aprilie 2025, următoarele ateliere de încondeiere/închistrire a ouălor pascale, după cum urmează:

  • 1 aprilie – Sediul de activitate al Asociației Părinților Copiilor cu Autism din județul Botoșani, Strada Ion Pillat, Nr. 28, Botoșani;
  • 3 aprilieBiserica Sfântul Nicolae din Sărata, Mihălășeni, Botoșani;

–          7 aprilie – Școala Gimnazială ,,Mihai Constantineanu” Dorobanți, Botoșani;

  • 8 aprilie – Școala Gimnazială 1 Blândești, Botoșani;
  • 10 aprilie – Școala Gimnazială Nr. 1 Gorbănești, Botoșani.

În cadrul primelor două ateliere de lucru, participanții vor descoperi tainele meșteșugului de la meștera populară URSULEAN MARIA din Bucecea, Botoșani, iar în cadrul celorlalte, participanții vor descoperi același meșteșug de la meștera populară ALEXA ELENA din Chiscovata, Vorona, Botoșani.

În așteptarea celei mai însemnate sărbători, sărbătoarea Paștilor sau Învierea Domnului, alături de participanți ne vom (re)aminti meșteșugurile tradiționale, precum datinile și credințele specifice perioadei următoare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending