Connect with us

Eveniment

Examen de admitere la liceu: ce spune ministrul Educației despre concursul de admitere și pregătirea elevilor pentru testări

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Ligia Deca, a dat detalii despre organizarea examenelor de admitere la licee, prevăzută în proiectul legii învățământului preuniversitar. Concurs de admitere va putea fi organizat de licee cel mai devreme în 2027, în funcție de aprobarea noului act normativ.

Ministrul spune că această schimbare nu vizează elevii aflați acum în clasele de gimnaziu, ci posibil doar începând cu generația care intră în clasa a V-a din anul școlar viitor (2023-2024).

Până atunci, se va definitiva metodologia și va exista o perioadă de pilotare a noii măsuri.

”Avem timp să definitivam metodologia, să o pilotăm, ca să vedem cum ar funcționa, să tragem concluziile de rigoare și, dacă este nevoie să corectăm anumite aspecte, să le corectăm. Nu va afecta viața niciunui copil care se află acum în gimnaziu.

Vom avea o pilotare a acestui examen de admitere înainte ca el să intre în vigoare pentru toți copiii, dacă vor opta ei sau dacă vor opta liceele pentru a avea acest examen pe profile”, a declarat Deca, la Digi24.

Potrivit sursei citate, elevii care vor să dea admitere separată la liceu vor putea fi pregătiți și în cadrul programului ”Școală după școală”.

Publicitate

Reamintim că ministrul Ligia Deca a anunțat, luni, la prezentarea proiectelor legilor Educației, că examen de admitere poate fi organizat de către licee pentru clasele/specializările unde este concurență, pe cel mult 60% din locuri. Restul vor fi doar cu Evaluare Națională/repartizare computerizată. De asemenea, toți elevii de clasa a VIII-a vor da examenul de Evaluare Națională, însă unii vor putea susține și probele de admitere separată.

”Toate studiile pedagogice ne spun că este bine să avem diversitate în sala de clasă, deci este bine să avem și copii de capabili de performanță înaltă, este bine să avem și copii de nivel mediu, pentru că, practic, această raportare la vârf stimulează concurența, stimulează progresul academic”, mai spune ministrul.

Ce prevede proiectul legii învățământului preuniversitar

Art. 98

(1) După absolvirea învățământului gimnazial, elevii susțin evaluarea națională, obligatorie. Evaluarea națională a absolvenților clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele Limba și literatura română, Matematică, respectiv Limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile gimnaziale într-o limbă a minorităților naționale, fiind organizată conform unei metodologii aprobate anual prin ordin al ministrului educației.

(2) Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 60% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale.

(3) Minimum 10% dintre locuri sunt ocupate fără concurs, pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională și conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată, de către elevi cu dizabilități și/sau CES, și de către elevi de etnie romă.

(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului și repartizarea în urma acestuia conform alin. (2) și (3) se atribuie pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată.

5) În situația în care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul școlar următor.

(6) Data desfășurării concursului de admitere este stabilită de Ministerul Educației și se face publică la începutul fiecărui an școlar.

(7) Organizarea concursului și criteriile de admitere se stabilesc prin hotărârea consiliului de administrație al unității de învățământ, care se publică pe site-ul acesteia, la începutul fiecărui an școlar. Concursul de admitere constă în administrarea a două probe, stabilite la nivelul unității de învățământ, care vizează discipline aferente profilului/specializării.

(8) Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate și unice la nivel național, fiind elaborate sub coordonarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, pe baza programei școlare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.

(9) Pot participa la concursul de admitere elevii care au obținut cel puțin nota 5 (cinci) la fiecare probă a evaluării naționale. Candidații sunt admiși în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiția promovării fiecărei probe cu minimum nota 5 (cinci). Elevii care nu au fost admiși la concursul de admitere participă la repartiția computerizată.

Admiterea la liceele vocaționale, duale

(10) Prin excepție de la prevederile alin. (2) și (3), unitățile de învățământ organizează, pentru filiera vocațională, anterior susținerii evaluării naționale, probe de aptitudini specifice pentru admitere.

(11) Unitățile de învățământ din cadrul învățământului liceal tehnologic și tehnologic dual stabilesc condițiile de acces în colaborare cu operatorii economici parteneri.

(12) Pentru situațiile prevăzute la alin. (10) și (11) unitățile de învățământ au obligația de a publica pe site-ul lor disciplina sau disciplinele la care se susțin probele de aptitudini, programele și procedurile de organizare a acestora, pentru fiecare generație, până cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a.

Probele suplimentare de admitere se susțin la cel mult două discipline.

(13) Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a repartizării și admiterii în învățământul liceal este adoptată prin ordin al ministrului educației. Calendarul de desfășurare a repartizării și admiterii în învățământul liceal se publică, pentru fiecare generație, cel mai târziu la începutul anului școlar.

”Avem timp să definitivam metodologia, să o pilotăm, ca să vedem cum ar funcționa, să tragem concluziile de rigoare și, dacă este nevoie să corectăm anumite aspecte, să le corectăm. Nu va afecta viața niciunui copil care se află acum în gimnaziu.

Vom avea o pilotare a acestui examen de admitere înainte ca el să intre în vigoare pentru toți copiii, dacă vor opta ei sau dacă vor opta liceele pentru a avea acest examen pe profile”, a declarat Deca, la Digi24.

Potrivit sursei citate, elevii care vor să dea admitere separată la liceu vor putea fi pregătiți și în cadrul programului ”Școală după școală”.

Reamintim că ministrul Ligia Deca a anunțat, luni, la prezentarea proiectelor legilor Educației, că examen de admitere poate fi organizat de către licee pentru clasele/specializările unde este concurență, pe cel mult 60% din locuri. Restul vor fi doar cu Evaluare Națională/repartizare computerizată. De asemenea, toți elevii de clasa a VIII-a vor da examenul de Evaluare Națională, însă unii vor putea susține și probele de admitere separată.

”Toate studiile pedagogice ne spun că este bine să avem diversitate în sala de clasă, deci este bine să avem și copii de capabili de performanță înaltă, este bine să avem și copii de nivel mediu, pentru că, practic, această raportare la vârf stimulează concurența, stimulează progresul academic”, mai spune ministrul.

Ce prevede proiectul legii învățământului preuniversitar

Art. 98

(1) După absolvirea învățământului gimnazial, elevii susțin evaluarea națională, obligatorie. Evaluarea națională a absolvenților clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele Limba și literatura română, Matematică, respectiv Limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile gimnaziale într-o limbă a minorităților naționale, fiind organizată conform unei metodologii aprobate anual prin ordin al ministrului educației.

(2) Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 60% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale.

(3) Minimum 10% dintre locuri sunt ocupate fără concurs, pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională și conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată, de către elevi cu dizabilități și/sau CES, și de către elevi de etnie romă.

(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului și repartizarea în urma acestuia conform alin. (2) și (3) se atribuie pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată.

5) În situația în care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul școlar următor.

(6) Data desfășurării concursului de admitere este stabilită de Ministerul Educației și se face publică la începutul fiecărui an școlar.

(7) Organizarea concursului și criteriile de admitere se stabilesc prin hotărârea consiliului de administrație al unității de învățământ, care se publică pe site-ul acesteia, la începutul fiecărui an școlar. Concursul de admitere constă în administrarea a două probe, stabilite la nivelul unității de învățământ, care vizează discipline aferente profilului/specializării.

(8) Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate și unice la nivel național, fiind elaborate sub coordonarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, pe baza programei școlare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.

(9) Pot participa la concursul de admitere elevii care au obținut cel puțin nota 5 (cinci) la fiecare probă a evaluării naționale. Candidații sunt admiși în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiția promovării fiecărei probe cu minimum nota 5 (cinci). Elevii care nu au fost admiși la concursul de admitere participă la repartiția computerizată.

Admiterea la liceele vocaționale, duale

(10) Prin excepție de la prevederile alin. (2) și (3), unitățile de învățământ organizează, pentru filiera vocațională, anterior susținerii evaluării naționale, probe de aptitudini specifice pentru admitere.

(11) Unitățile de învățământ din cadrul învățământului liceal tehnologic și tehnologic dual stabilesc condițiile de acces în colaborare cu operatorii economici parteneri.

(12) Pentru situațiile prevăzute la alin. (10) și (11) unitățile de învățământ au obligația de a publica pe site-ul lor disciplina sau disciplinele la care se susțin probele de aptitudini, programele și procedurile de organizare a acestora, pentru fiecare generație, până cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a.

Probele suplimentare de admitere se susțin la cel mult două discipline.

(13) Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a repartizării și admiterii în învățământul liceal este adoptată prin ordin al ministrului educației. Calendarul de desfășurare a repartizării și admiterii în învățământul liceal se publică, pentru fiecare generație, cel mai târziu la începutul anului școlar.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Șofer depistat la volan cu o alcoolemie uriașă, reținut de polițiști

Publicat

Publicitate

EtilotestDuminică ,polițiștii din cadrul Biroului Rutier au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat, de 47 de ani, din municipiul Botoșani, cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, ar fi condus un autoturism, pe strada I.C. Brătianu, din municipiul Botoșani fiind sub influența alcoolului. Valoarea rezultată de aparatul etilotest a fost de 1,34 mg/l alcool pur în aerul expirat.

Bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani, cercetările fiind continuate sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat reținut de polițiști, după ce a sustras 16.000 de lei din casa unei bătrâne

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 1 Botoșani au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat, de 47 de ani, din județul Suceava, bănuit de comiterea infracțiunii de furt calificat.

În urma probatoriului administrat s-a stabilit faptul că acesta, la data de 23 iunie 2025, s-ar fi prezentat la locuința victimei, o femeie de 85 de ani, din comuna Stăuceni, sub pretextul că dorește să-i vândă lemne și ar fi pătruns, fără drept, în locuința acesteia, de unde ar fi sustras 16.000 de lei.

La data de 29 iunie polițiștii au pus în executare un mandat de percheziție domiciliară la locuința bărbatului, prilej cu care au fost identificate și ridicate mai multe bunuri care prezintă interes în cauză.

Bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani, cercetările fiind continuate pentru infracțiunea de furt calificat, sub coordonarea procurorului de caz, din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Botoșabatranani.

Citeste mai mult

Eveniment

Statistică demografică. Mișcarea naturală a populației în luna aprilie 2025

Publicat

Publicitate

În luna aprilie 2025, mișcarea naturală a populației a prezentat variații notabile. Comparativ cu luna aprilie 2024, numărul nașterilor a înregistrat o scădere, ceea ce sugerează o tendință de diminuare a natalității în această perioadă. Pe de altă parte, numărul deceselor a crescut față de același interval de timp din anul anterior, indicând o posibilă îmbătrânire a populației sau influențe externe ce au contribuit la sporirea mortalității, informează Institutul Național de Statistică.

Cu toate acestea, comparativ cu luna martie 2025, numărul deceselor a scăzut, ceea ce poate reflecta fluctuații sezoniere sau alte dinamici temporare.

În ansamblu, sporul natural al populației a rămas negativ pentru luna aprilie 2025. Această situație, cu mai multe decese decât nașteri, accentuează provocările demografice cu care se confruntă societatea, evidențiind necesitatea unor politici eficiente destinate să stimuleze natalitatea și să îmbunătățească condițiile de viață pentru a contracara trendurile negative.

Observarea acestor date statistice este esențială pentru a înțelege dinamica populației și pentru a formula strategii adecvate în domeniul social și economic.

Citeste mai mult

Eveniment

Județul Botoșani a fost plasat sub COD GALBEN

Publicat

Publicitate

Cod❗️Cod Galben de vânt pentru județul Botoșani❗️

 

Meteorologii au emis un nou cod galben de intensificări ale vântului, valabil astăzi, între orele 11:10 – 17:00, în județul Botoșani. În acest interval, vântul va sufla cu viteze de 50-70 km/h.

 

Echipajele de pompieri de la toate subunitățile din județ sunt pregătite să intervină, în cel mai scurt timp, în sprijinul cetățenilor.

 

Publicitate

Pentru a preveni situațiile de urgență, recomandăm cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

 

✔ fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;

 

✔ nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt și nu vă adăpostiți aproape de construcții improvizate;

 

✔ parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;

 

✔ îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;

 

✔ nu atingeți firele căzute la pământ.

 

Reamintim faptul că, în condiții de vânt puternic, folosirea focului deschis în gospodării este foarte periculoasă, fiind interzisă. Vântul poate propaga focul, într-un timp foarte scurt, la locuințe, anexe gospodărești, păduri, rețele de electricitate etc.

 

Pentru a preveni incendiile, nu trebuie aruncate resturi de țigară sau bețe de chibrit aproape de căpițele de fân sau de locurile în care sunt depozitate furaje, lemne de foc, substanțe inflamabile sau alte materiale combustibile și nici pe terenuri cu vegetație uscată.

 

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

 

#ISU_Botoșani #pompierii #salvatorii #vânt #prevenire

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending