Connect with us
Publicitate

Eveniment

Evaluarea Națională decalată cu o săptămână, începând din 2024

Publicat

Publicitate

Ministerul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat, joi, că este posibil ca începând cel mai devreme din anul 2024 examenul de Evaluare naţională să aibă loc cu o săptămână mai devreme decât în prezent, pentru ca repartiţia elevilor să nu fie întârziată din cauza admiterii la unele colegii.

Ministrul a precizat că propunerea de organizare a admiterii în unele colegii este parte a proiectului legii învăţământului preuniversitar, iar acest proiect şi cel al învăţământului superior vor fi îmbunătăţite cu unele propuneri primite în perioada de dezbatere publică a actelor normative şi cu observaţiile entităţilor avizatoare.

„Admiterea în liceu urmează să se organizeze nu numai în colegii naţionale, dar şi în colegii. Nu este un element obligatoriu, ci este o şansă în plus pentru acele colegii care doresc să îşi formeze clase de excelenţă, clase de performanţă, clase de specializare. O şansă în plus.

Examenele de admitere în colegiile naționale, doar după Evaluarea Națională

Acest concurs de admitere urmează să se susţină în colegiile care vor dori acest lucru, după susţinerea Evaluării naţionale. Doar după ce ambele procese se vor fi încheiat, există posibilitatea integrării în calendar astfel încât să nu se întârzie să nu se intre mult în vară cu repartiţia elevilor.

Pot să vă spun că se va face nu mai târziu de data pe care o cunoaştem acum pentru repartiţia computerizată a elevilor. Acest lucru este posibil prin susţinerea Evaluării naţionale cu o săptămână mai devreme, iar în săptămâna care urmează să avem concursurile proprii de admitere, acolo unde colegiile vor decide şi vor solicita acest lucru”, a afirmat, Cîmpeanu, joi, într-o conferinţă de presă.

Ministrul a explicat că acele colegii care vor să organizeze examene proprii de admitere, în plus faţă de Evaluarea naţională, vor solicita elaborarea de subiecte la nivelul Centrului Naţional de Evaluare sau de alte entităţi.

Publicitate

Cine va elabora subiectele pentru examenul de admitere

„Vom vedea până atunci, pentru că va fi cel mai devreme în anul 2024, vom vedea şi disponibilitatea de implicare a altor entităţi. Spre exemplu, am discutat deja cu Academia Română şi există disponibilitate prin instituţiile Academiei Române să fie sprijiniţi în elaborarea acelor subiecte.

Oricum, ele vor fi elaborate la nivel naţional, la solicitarea centralizată anunţată din timp a acelor colegii care vor să şi organizeze admitere proprie, în plus faţă de Evaluarea naţională. (…) Este libertatea fiecărui colegiu să decidă acest lucru în Consiliu de Administraţie. Odată ce a decis acest lucru, toate probele de examenul în mod evident vor face parte din programa şcolară de gimnaziu”, a adăugat Cîmpeanu.

Ministrul şi-a exprimat convingerea că structura subiectelor la română şi matematică va fi diferită la admiterea proprie a colegiilor de cea a Evaluării naţionale, iar colegiile vor putea include şi o probă în plus de testare – de exemplu informatică sau limba germană/engleză.

Publicitate

„Colegiile au şansa să propună, cu condiţia să anunţe din timp o altă probă şi am dat exemplul informatică, am dat exemplu limba germană sau limba engleză. Vom vedea solicitările colegiilor.

Profesorii din colegii nu vor fi impiedicați să dea meditații în privat

Şi pentru aceste probe se vor organiza subiecte în altă parte decât în colegiu. Din păcate, am fost nevoit să înţeleg că încrederea în şcoală şi în profesorii, inclusiv în profesori şi îm profesorii din colegii este la o cotă foarte scăzută. Este un lucru trist pentru mine, este şi un lucru ilogic, pentru că noi părinţii dorim foarte mult să ne trimitem elevii în nişte colegii naţionale, în care tot noi părinţii afirmăm că nu avem încredere.

Dar am reţinut, este o realitate. Nu vreau să comentez mai mult, subiectele vor fi elaborate în afara colegiilor. Speculaţia că vor face meditaţii cu profesorii din colegiu nu are niciun fel de sens, niciun fel de logică. Poate să facă meditaţii cu oricine, subiectele vor fi făcute în altă parte”, a mai spus Cîmpeanu.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Generațiile sacrificate. Consecințele incredibile ale închiderii școlilor de arte și meserii

Publicat

Publicitate

Efectele desfințării, în 2009, a școlilor de arte și meserii se fac resimțite și astăzi, spun specialiștii în domeniul ocupării forțelor muncii. Și sunt destul de grave, mai ales pentru județele sărace. În primul rând, s-a creat o penurie de meseriași, iar mulți au rămas fără școală, scrie ADEVĂRUL

Școlile profesionale au fost reînfințate

Pe data de 11 februarie 2009, școlile de arte și meserii, adică acele ”fabrici” de meseriași în domenii atât de căutate pe piața muncii din România, încetau să mai existe. Propriu-zis, printr-o hotărâre de Guvern, cifrele de școlarizare aferente școlilor de arte și meserii au fost preluate de către liceele tehnologice. Motivele invocate erau creșterea cifrei de școlarizare la liceele industriale și tehnologice dar și că ”liceele tehnologice sunt mai bine pregătite pentru un învățământ de calitate”, preciza Ecaterina Andronescu, ministrul Educației de la aceea vreme. Rezultatele dezastruoase la Bacalaureat obținute de elevii de la liceele tehnologice ani la rând a venit să demonstreze contrariul. Era un eșec răsunător, arată și rapoartele ulterioare. În plus, așa cum spun specialiștii în ocuparea forțelor muncii, acea perioadă de aproximativ două generații a lăsat urme adânci atât pe piața muncii, dar mai ales în societate, cu precădere în județele sărace.

 

Mii de oameni fără școală

Una dintre principalele consecințe ale închiderii școlilor de arte și meserii a fost crearea unor cohorte de copii de clasa a VIII a, rămași la nivelul de opt clase. Și asta fiindcă părinții nu aveau bani să-i întrețină, patru ani, la școlile din oraș. În plus, nici nu vedeau rostul, având în vedere că mulți doreau să învețe o meserie, iar de la 16-17 ani să plece deja la muncă pentru a-și întreține familia. Așa s-a ajuns la situația în care, numai în județul Botoșani, în jur de 2282 de persoane active au doar opt clase sau mai puțin. Evident, închiderea școlilor de arte și meserii nu este singurul sau principalul motiv pentru această situație, dar l-a încurajat în multe cazuri. „Acum ceva ani, pe când ministru al Educației era Ecaterina Andronescu,la nivel de Guvern s-a luat decizia închiderii Școlilor de Arte și Meserii și orientarea tuturor elevilor către clasele de liceu. Efectele acelei măsuri nu s-au produs imediat, dar le resimțim și acum, chiar dacă la ora actuală există reînfințate acele clase de școală profesională”, spune Anca Apăvăloaie, director AJOFM Botoșani. La nivel național, impactul educațional al acelei măsuri este demonstrat și de alte rapoarte oficiale.

Cel mai elocvent este “Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului 2014-2020”, elaborat de Ministerul Muncii. În acel raport se precizeză că, din cauza desfințării școlilor de arte și meserii, 10% dintre absolvenții de clasa a VIII a din România nu au mai putut continua studiile. „Desfiintarea Scolilor de Arte si Meserii a condus la necontinuarea studiilor a cel putin 10% dintre elevii care au terminat clasa a VIII-a, in principal din cauza faptului ca familiile nu pot sa acopere costurile a 4 ani de scolarizare”, se arată în raport. Imposibilitatea continuării studiilor, la școli profesionale, i-a condamnat la meserii plătite modest, în cel mai bun caz.

Publicitate

Mai precis, cu opt clase, nu pot accede la cursuri de calificare de nivel 2 sau 4 și pot fi doar muncitori în agricultură sau femei de serviciu, printre altele. Cei mai afectați de lipsa școlilor de arte și meserii au fost elevii din mediul rural. ”A reprezentat o importanta provocare in ceea ce priveste dreptul la educatie al copiilor care finalizasera 8 clase de studiu si care doreau sa urmeze un parcurs de profesionalizare de 2-3 ani, care sa-i ajute sa invete o meserie”,se arată în același document.

Lipsă de meseriași pe piața muncii

Această situație nu i-a afectat doar pe elevi sau angajați, ci și pe angajatori. Patronii firmelor de construcții, confecții sau în general orice activitate ce presupune o nevoie de meseriași s-au trezit fără angajați calificați. Cei care mai rămăseseră preferau străinătatea. „Dar a existat o perioada de câțiva ani, în care practic inexistența acestor școli de arte și meserii a dus la lipsa unor persoane calificate pe o anumită perioadă, lipsă care s-a reflectat în aceea nevoie a angajatorului de forță de muncă calificată. Să nu credeti că toți angajatorii au nevoie de personal cu studii superioare. Angajatorii au nevoie si de mecanici, electricieni, dulgheri, confecționeri, de aceea forță de muncă medie, cu care să-și ducă activitățile la capăt”, adaugă Anca Apăvăloaie.

Publicitate

Mulți dintre cei care nu au putut accesa slujbe mai bine plătite au început să se mulțumească cu ajutoarele sociale sau munca cu ziua prin sate. Alții au preferat să plece la muncă în străinătate, în agricultură, acolo unde puteau profesa cu nivelul de opt clase.

Sursa: ADEVĂRUL

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfânta întâia muceniță și întocmai cu apostolii Tecla

Publicat

Publicitate

Sfânta Tecla s-a născut în Iconia (astăzi Konya, în Turcia) în prima jumătate a secolului I după Hristos. În anul 45, când Sfântul apostol Pavel a venit în acest oraş să propovăduiască credinţa în Hristos, tânăra Tecla l-a întâlnit în casa lui Onisifor.

Ca urmare a cuvintelor Apostolului, Tecla a îmbrăţişat noua credinţă şi s-a dedicat unei vieţi în feciorie, renunțând la intenția de a se mărita. Mama sa, Teocleia, și Tamir, logodnicul ei, s-au opus acestei decizii. Ca urmare a acuzațiilor aduse de aceştia înaintea guvernatorului provinciei, Sfântul apostol Pavel a fost întemniţat. La proces s-a hotărât ca Sfântul Pavel să fie alungat din oraș.

Guvernatorul şi rudele au încercat să o îndepărteze pe Sfânta Tecla de credinţa în Hristos şi idealul fecioriei, dar ea a refuzat. Plină de furie, mama ei l-a convins pe judecător să o condamne să fie arsă de vie. Tecla a făcut semnul Crucii peste flăcări și a fost înconjurată de lumină, rămânând neatinsă de flăcări. Ploaia şi grindina care au urmat au stins focul, iar tunetele i-au alungat pe cei care doreau să o omoare.

Părăsind teafără locul execuţiei, Tecla i-a găsit pe Pavel și pe însoțitorii lui, inclusiv pe Sfântul apostol Barnaba. Aceştia se ascundeau într-o peșteră din apropierea orașului. Împreună cu ei, a mers să propovăduiască Evanghelia lui Hristos în Antiohia, făcând multe minuni și suferind numeroase chinuri de-a lungul vieții ei. După aceea, cu binecuvântarea Sfântului Pavel, Sfânta Tecla s-a retras într-o regiune pustie și aspră din Seleucia Isauriei, unde a continuat să propovăduiască Evanghelia și să săvârşească numeroase vindecări.

La vârsta de 90 de ani, vrăjitori păgâni au venit în locul unde ea se nevoia, având intenţia să o batjocorească. Când Sfânta Tecla L-a chemat pe Mântuitorul în ajutor, un munte uriaș s-a despicat în două și o stâncă a acoperit-o, ea dându-și astfel sufletul în mâinile Domnului.

Moaștele Sfintei Tecla

Publicitate

Fragmente din moaștele Sfintei Mucenițe Tecla se află la Mănăstirea „Sfânta Tecla” (Mar Taqla) din Maaloula, localitate situată la 70 km vest de Damasc, capitala Siriei.

În România, moaştele Sfintei Tecla se găsesc la Mănăstirea Neamţ şi la Mănăstirea „Sfânta Tecla” din localitatea Predești, Dolj.

Fragmente din moaștele unei Sfinte cu numele Tecla se mai găsesc și în Europa Occidentală. Capul Sfintei este așezat spre cinstire în Domul din Milano, iar alte fragmente din moaștele aceleiași Sfinte se mai găsesc în Franța, Italia și Spania.

Publicitate

Referitor la cultul Sfintei Tecla în Spania, acesta a început cu sute de ani în urmă, în perioada „Reconquista” (718-1492). La Tarragona se organizează anual Festivalul „Santa Tecla”, între 15-25 septembrie, fiind recunoscut drept Festival Tradiţional de Interes Naţional de Guvernul Cataloniei şi drept Festival de interes turistic statal de guvernul spaniol. Festivalul sărbătoreşte aducerea moaştelor Sfintei Tecla în oraş (mâinile sfintei) în 1321, din Antiohia. În cinstea acestui eveniment, oraşul a pregătit impresionate ceremonii de întâmpinare a moaştelor Sfintei Tecla.

Citeste mai mult

Eveniment

Comisarii Gărzii de Mediu Botoșani, cu ochii pe pescari. Două dosare penale după ce au găsit setci și năvoade folosite ilegal

Publicat

Publicitate
În baza Planului cadru de Cooperare încheiat între IGPR, IGPFR, ANR și GNM și a planurilor de acțiune CLEAN WATERS 2024 și SIGURANȚA ȘI SECURITATEA PE APĂ 2024 comisari din cadrul Garda de Mediu Botoșani , ofițerii și agenții din cadrul Biroului de Poliție Transporturi Navale – Stânca Costești au verificat în data de 21.09.2024 activități limitrofe râului Prut și zona Lacului de Acumulare Stânca Costești (deversare de ape uzate neepurate, exploatare de agregate minerale, activități de pescuit comercial, activități de pescuit recreativ).
Au fost verificați 2 operatori economici și 14 autorizații/licențe/premise de pescuit.
Ca urmare a constatărilor urmează a fi efectuate de către ofițerii judiciari două cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de deținere sau folosirea la pescuit de către persoane neautorizate a setcilor, năvoadelor precum și a altor unelte de pescuit și pescuit comercial sau sportiv fără licență sau autorizație de pescuit.
Totodată s-au aplicat două sancțiuni pentru neconformitățile prevăzute de Legea 176/2024 a pescuitului şi a protecţiei resursei acvatice vii și o sancțiune pentru neconformitățile prevăzute de Legea Apelor 107/1996.
„În vederea îndeplinirii obiectivului: prevenirea și combaterea poluării voluntare și accidentale, prevenirea și combaterea pescuitului ilegal, a deținerii și folosirii uneltelor de pescuit interzise, asigurarea respectării legislației în vigoare referitoare la extracția și valorificarea produselor de balastieră, vom intensifica în zona de competență, activitățile de inspecție și control”, transmit comisarii Gărzii de Mediu.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO ȘTIREA TA: „Lac artificial” în Parcul Tineretului din municipiul Botoșani. Legat de pierderile locatarilor, toată lumea se face că nu vede

Publicat

Publicitate

Locatarii unui bloc din Parcul Tineretului, municipiul Botoșani, mai au puțin și dau la pește în micul lac care s-a format pe stradă din apa care curge necontenit dintr-o conducta care s-a spart după ploaia de săptămâna trecută. Oamenii se plâng că au făcut numeroase solicitări și încă nu a venit nimeni să constate pierderile imense de apă ale căror costuri se vor regăsi pe facturile locatarilor.

„Am sunat la ei și pe o voce plăcută ne spun că vor trimite, dar de o săptămână n-a venit nimeni. Azi a venit de la Poliția locală și au sunat și ei la Apă ca să vină să remedieze. Nici pe ei nu i-au băgat în seamă. De aproximativ o săptămână apa dintr-o conductă spartă. Este vorba de următoarea locație: Strada Parcul Tineretului nr. 6, scara A, lângă magazinul industrial Meseriașul și aproape de Biserica Izvorul Tămăduirii. Sesizările locatarilor s-au dus pe apa sâmbetei. Însă, această ieșire din fire a apei se va regăsi în facturile locatarilor. Câtă apă trebuie să mai curgă?”, au întrebat câțiva dintre locatarii afectați.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending