Peste 3700 de elevi din Botoșani, alături de colegi din țară au susținut marți proba la Română în cadrul examenului de Evaluare Națională 2022. Aceștia au avut două ore la dispoziție pentru a răspunde cerințelor din broșura de examen.
În broșura de examen, elevii au primit două texte la prima vedere: unul din „Toate pânzele sus”, de Radu Tudoran și „Frânturi din viața lui Delavrancea”, de Cella Delavrancea. Pe baza acestora au avut de rezolvat 9 itemi (cerințe) la primul text și 8 pentru al doilea.
Au avut de asociat fragmentul din „Toate pânzele sus!” de Radu Tudoran cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare morală/culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
De asemenea, au avut de scris un text narativ, de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinte cea mai frumoasă întâmplare din vacanță, incluzând o secvență descriptivă, de minimum 30 de cuvinte, și o secvență dialogată, de minimum patru replici.
Un profesor de Română a oferit variante de răspuns la cerințele din broșura de examen, pentru libertatea.ro.
Potrivit sursei citate, subiectele au fost relative ușoare, cu un grad de dificultate mediu.
- ”La primul subiect, elevii puteau nota: cabluri de oțel, cuie, șuruburi.
- La punctul doi, prima grilă: persoana responsabilă de pregătirea mesei este Ismail a), conform textului.
- La punctul 3: Șmil este un câine din rasa brac din Dalmația, răspunsul corect este b).
- La exercițiul 4, răspunsul corect este a): casa familiei Delavrancea se afla în fața Grădinei Icoanei.
- La exercițiul 5, primele două enunțuri sunt corecte, al treilea este incorect, al patrulea este corect și al cincilea este incorect.
- Pentru 6, fragmentul este ofertant. Putem găsi o caracterizare în mod direct realizată de narator, putem vedem că a portretizat caracteristicile fizice. Am putea extrage, de asemenea, și câteva trăsături morale.
- Exercițiul 7: elementul de conținut comun poate fi câinele – prietenul omului -, putem vorbi de loialitatea față de stăpân, dar putem vorbi și de călătorie.
- Exercițiul 8: opinia cu privire la o temă, o părere proprie; de exemplu, ”nu este plicitisitor să vizitezi de mai multe ori un loc dacă acesta îți provoacă emoții puternice și te face fericit”. Alte posibile argumente: familiaritatea, retrăirea unor amintiri, bogăția culturală care îl face pe om să fie umil în fața istoriei.
- Exercițiul 9: de exemplu, iubirea pentru animale sau ocrotirea acestora ca și cum ar fi trei oameni; alte texte: „Cum e lumea” – de Adina Popescu, „Dumbrava minunată” – de Mihail Sadoveanu, „Viața lui Pi” de Yann Martel. Pot fi și alte texte, important e să menționăm valoarea morală, să menționăm titlul și autorul și să menționăm legătura dintre cele două texte.
Subiectul B
- Exercițiul 1 – răspunsul corect a).
- Exercițiul 2: răspunsul corect este c).
- Exercițiul 3: răspunsul corect este d)
- Exercițiul 4: răspunsul corect este d).
- Punctul 5, verbele sunt: ar fi vrut (condițional optativ), să întrebe (conjuctiv), socoți (indicativ), trebuie (indicativ), să fie (conjuctiv), lăsă și încredință (indicativ).
- Punctul 6: „lumina lămpii m-a orbit” este un exemplu de enunț, iar al doilea ar putea fi „despre el vorbeai când ne-am întâlnit?”
- Exercițiul 7: sintaxa frazei. Prima regulă – să identificăm predicatele, sunt doar 2: „mânca” și „trăiește”. Prin urmare avem două propoziții și, astfel, trebuie să identificăm elementul de relație – „care”. În momentul acesta putem separa propozițiile.
- Exercițiul 8: răspunsurile corecte sunt: „aș vrea”, „să fii”, „străzii”, „a căror”, „mândri”.
- Pentru ultimul punct, sunt mai multe elemente – text narativ, prin urmare personaje, acțiune, momente ale acțiunii și repere de timp și spațiu. De asemenea, să povestim de ce a fost cel mai frumos moment al vacanței. Apoi, să adăugăm o secvență descriptivă și una dialogată. Replicile ar trebui să fie unele interesante, nu scurte” – profesor de Română Beatrice Simion (liceu din București).
Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News