Connect with us
Publicitate

Actualitate

Evaluare Națională 2023: Programele de examen, la Română și Matematică, publicate de minister. Ce vor avea de învățat elevii

Publicat

Publicitate

Examenul de Evaluare Națională pentru clasa a VIII-a din anul 2023 se va organiza ținând cont de programele dinainte de pandemie, a anunțat luni ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

Potrivit calendarului provizoriu, probele de examen se vor desfășura în perioada 19-22 iunie 2023, elevii de clasa a VIII-a urmând să încheie cursurile în 9 iunie. 

„Având în vedere că în anul școlar 2021-2022 nu au fost perioade de întrerupere a școlii, în ipoteza în care nici în anul școlar 2022-2023 nu vor exista întreruperi, s-a decis, în acord cu partenerii de dialog social, revenirea la programele de examen în vigoare înainte de debutul pandemiei, atât pentru evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, cât și pentru examenul național de bacalaureat”, a precizat ministrul.

Programele de examen sunt incluse într-un ordin ME publicat în Monitorul Oficial, potrivit edupedu.ro.

Evaluare Națională 2023 – programele de examen

Evaluare Națională 2023: PROGRAMA pentru absolvenții clasei a VIII-a – ROMÂNĂ

În evaluarea competențelor și a conţinuturilor se vor urmări permanent aspectele normative ortografice, ortoepice, morfologice şi de punctuaţie, utilizându-se constant Dicționarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (Editura Univers Enciclopedic Gold, ediția a III-a revăzută și adăugită, 2021 – DOOM 3), Dicţionarul explicativ al limbii române etc. .

Competenţe generale și competențe specifice

Publicitate

1. Receptarea textului scris de diverse tipuri

  • identificarea informaţiilor importante, a temei, a ideilor principale/secundare din texte literare și nonliterare, continue, discontinue şi multimodale
  • corelarea informaţiilor explicite şi implicite din texte literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale
  • recunoașterea modurilor în care sunt organizate informaţiile în texte literare și nonliterare, continue, discontinue şi multimodale
  • prezentarea unor răspunsuri personale, critice sau creative pe marginea unor texte diverse
  • compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse
  • compararea a cel puțin două texte sub aspectul temei, al ideilor şi al structurii
  • evaluarea informațiilor și a intențiilor de comunicare din texte literare, nonliterare, continue, discontinue și multimodale
  • argumentarea punctelor de vedere pe marginea a două sau mai multe texte de diverse tipuri, având în vedere posibilitatea unor interpretări multiple

2. Redactarea textului scris de diverse tipuri

  • redactarea unui rezumat sau a unui text, simplu sau complex, având în vedere etapele procesului de scriere și structurile specifice, pentru a comunica idei și informații sau pentru a relata experiențe trăite sau imaginate
  • redactarea unui text complex, de exprimare a unor puncte de vedere argumentate, pe diverse teme sau cu referire la diverse texte citite
  • adecvarea textului scris la situația și scopul de comunicare
  • analizarea constantă a propriului scris/a unor texte diverse din punctul de vedere al corectitudinii, al lizibilităţii, al coerenţei şi al clarităţii
  • aplicarea constantă a normelor privind etica redactării pentru crearea unor texte originale

3. Utilizarea corectă, adecvată şi eficientă a limbii în procesul comunicării orale și scrise

Publicitate
  • analizarea elementelor de dinamică a limbii, prin utilizarea achiziţiilor de sintaxă, morfologie, fonetică, lexic şi semantică prin raportare la limbile modern
  • folosirea achizițiilor privind structuri morfosintactice complexe ale limbii române literare, pentru înţelegere corectă şi exprimare nuanţată a intenţiilor communicative
  • aplicarea achiziţiilor lingvistice pentru înţelegerea şi producerea unor texte diverse
  • aplicarea conştientă a regulilor şi a convenţiilor ortografice şi ortoepice pentru o comunicare corectă
  • valorificarea relaţiei dintre normă, abatere şi uz în adecvarea strategiilor individuale de comunicare
  • raportarea conştientă la normă în exprimarea intenţiei de comunicare, din perspectivă morfosintactică, fonetică şi lexical
  • redactarea unor texte, valorificând gândirea logică și analogică (analiză, sinteză, generalizare şi abstractizare) prin utilizarea deprinderilor de comunicare corectă în limba română literară

4. Exprimarea identității lingvistice și culturale proprii în context național și internațional

  • identificarea unor valori culturale promovate în textele autorilor români din diferite perioade istorice
  • asocierea unor experiențe proprii de viață și de lectură cu acelea provenind din alte culturi
  • compararea unor elemente comune identificate în cultura proprie și în cultura altor popoare sau a unor tradiții românești cu tradiții din alte culture
  • argumentarea unui punct de vedere privitor la valori culturale sau la elemente specifice ale culturii naționale și ale culturii altor popoare

Conţinuturi

Teme generale: Eu și universul meu familiar; Eu și lumea din jurul meu; Orizonturile lumii și ale cunoașterii; Reflecții asupra lumii

Lectură

  • cuvinte-cheie, idee principală, idee secundară, temă; planul simplu de idei; planul dezvoltat de idei
  • tipare textuale de structurare a ideilor: textul narativ (narativul literar – în proză, în versuri: timp, spaţiu; instanţele comunicării narative: autor, narator, personaje; mijloace de caracterizare; narațiunea la persoana a III-a și la persoana I; acțiune, momentele subiectului/etapele acțiunii; narativul nonliterar: acțiune, participanți, timp, spaţiu; narativul în texte multimodale: text și imagine – banda desenată); textul descriptiv (literar – în proză, în versuri; nonliterar); textul dialogat (dialogul în textul literar; dialogul în textul scris și în spectacol; dialogul în textul nonliterar – interviul); textul explicativ; textul argumentativ.
  • versificație: rima, strofa, măsura versurilor, ritmul (intuitiv)
  • tipuri de texte: textul epic, textul liric (exprimarea emoțiilor și a sentimentelor), textul dramatic și arta spectacolului (autor, personaj dramatic; rolul indicațiilor scenice; rolul dialogului; actori, decor, costume,
    lumini, muzică)
  • texte care combină diverse structuri textuale (explicativ, narativ, descriptiv, dialogat, argumentativ etc.).
  • Strategii de comprehensiune: inferențe simple (relații cauză-efect, problemă-soluţie etc.); predicții; împărtășirea impresiilor de lectură; reprezentări mentale, integrarea informațiilor textului în propriul univers cognitiv și afectiv; reflecții asupra limbajului și a structurii textelor de tip epic, liric, dramatic; compararea a două sau mai multe texte sub aspectul conținutului și al structurii.
  • Strategii de interpretare: răspuns afectiv; mesajul/mesajele textului; interpretarea limbajului figurat (personificarea, comparaţia, epitetul, enumerația, repetiția, metafora, aliterația, hiperbola, antiteza); interpretări multiple; argumentarea punctelor de vedere pe marginea textelor citite; dezbateri pe marginea textelor citite.

Redactare

  • etapele scrierii: generarea ideilor, planificarea, scrierea, rescrierea textului pentru a-i da coerență și claritate, pentru a nuanța ideile; corectarea greșelilor; prezentarea textului: scrisul de mână, așezarea în pagină; părţile textului: introducere, cuprins, încheiere; paragrafe; prezentarea textului: organizarea unui text în funcție de situația de comunicare; adecvarea la temă.
  • planul simplu de idei; planul dezvoltat de idei, rezumatul; transformarea vorbirii directe în vorbire indirect
  • tipare textuale de structurare a ideilor: narativ, descriptiv, dialogat, explicativ, argumentativ, integrarea părților; comparaţie, analogie, pro-contra, „întrebările jurnalistului” (cine? ce? când? unde? de ce?); integrarea părților.
  • comentarea unor pasaje din textele citite, descrierea unei emoţii; caracterizarea personajului; modalități de exprimare a preferințelor și a opiniilor; alte tipuri de texte: scrisoarea, e-mailul, jurnalul etc.;
  • etica redactării: originalitate; stil: proprietatea termenilor, puritate şi adecvare situaţională, originalitate, naturaleţe, eufonie, varietate, originalitate, concizie, corectitudine gramaticală, respectarea normelor ortografice şi de punctuaţie.

Elemente de construcție a comunicării

Gramatică

  • enunțul: enunțuri asertive, interogative, exclamative, imperative; enunțuri eliptice; propoziția simplă; propoziția dezvoltată; propoziția afirmativă; propoziția negativă; norme de punctuaţie.
  • fraza: coordonarea prin juxtapunere și prin joncțiune; conjuncții coordonatoare; subordonarea prin conjuncții subordonatoare, prin pronume și adverbe relative; norme de punctuație (virgula, punctul-şi-virgula)
  • construcţii sintactice: construcţii active/construcţii pasive cu verbul a fi; construcţii impersonale; construcţii cu pronume reflexive; construcţii incidente; construcții concesive și condiționale.
  • predicatul verbal; predicatul nominal; numele predicativ; acordul numelui predicativ; subiectul exprimat (simplu şi multiplu); subiectul neexprimat (inclus, subînțeles); acordul predicatului cu subiectul; atributul (realizări prin adjectiv, substantiv, pronume, numeral, adverb); apoziţia; norme de punctuaţie
  • complementul: complementul direct, complementul indirect, complementul prepozițional; circumstanțialul de mod, circumstanțialul de timp, circumstanțialul de loc, circumstanțialul de cauză, circumstanțialul de scop; topica în propoziție; norme de punctuaţie (virgula).
  • realizări propoziționale ale unor funcții sintactice: atributiva, completiva directă, completiva indirectă, completiva prepozițională, circumstanțiala de loc, de timp, de mod, cauzala, finala.
  • verbul (flexiunea verbului în raport cu numărul, persoana, modul și timpul): moduri verbale (indicativul, imperativul, conjunctivul şi condiţionalul-optativ) și timpurile lor; timpuri simple şi compuse; structura timpurilor compuse: verbe auxiliare (a fi, a avea, a vrea); verbe copulative (a fi, a deveni, a ajunge, a ieși, a se face, a părea, a rămâne, a însemna); forme verbale nepersonale; utilizări sintactice ale formelor verbale nepersonale: infinitivul, gerunziul, participiul, supinul; posibilități combinatorii ale verbului.
  • prepoziția
  • substantivul: genul, numărul, cazul; tipuri de substantive: comun, propriu; substantive colective, substantive defective; punctuaţia vocativului; corelarea cazului morfologic cu funcția sintactică; posibilități combinatorii ale substantivului; articolul; posibilități combinatorii ale substantivului.
  • pronumele: tipuri de pronume – pronumele personal, personal de politețe (flexiunea pronumelui personal în raport cu persoana, numărul, genul; flexiunea cazuală); pronumele reflexiv (diferența dintre pronumele reflexiv și pronumele personal); posibilități combinatorii ale pronumelui; anticiparea și reluarea prin clitice pronominale în cazul unor complemente; aspecte ortografice; pronumele posesiv şi adjectivul pronominal posesiv; pronumele demonstrativ şi adjectivul pronominal demonstrativ; folosirea corectă a pronumelor și a adjectivelor pronominale: interogativ, relativ şi nehotărât, a adjectivului pronominal de întărire; pronumele şi adjectivul pronominal negativ şi negaţia în propoziţie; posibilități combinatorii ale pronumelor și ale adjectivelor pronominale.
  • adjectivul: gradele de comparație; articolul demonstrativ; acordul adjectivului cu substantivul; topica adjectivului; adjectivul participial; posibilități combinatorii ale adjectivului.
  • adverbul: tipuri de adverbe (de mod, de timp, de loc); gradele de comparație
  • numeralul: tipuri de numeral (cardinal, ordinal); aspecte normative; posibilități combinatorii ale numeralului.
  • interjecția; onomatopeele; interjecția predicativă.

Ortoepie şi ortografie

  • alfabetul limbii române, ordonarea cuvintelor după criteriul alfabetic, dicţionarul, articolul de dicționar; tipuri de sunete: vocală, consoană, semivocală; corespondenţa sunet-literă; structura fonologică a cuvintelor: diftong, triftong, hiat; silaba, despărțirea în silabe (principiul fonetic); accentul, utilizarea corectă a accentului, variante accentuale admise/neadmise de normă; scrierea şi pronunţia cuvintelor de origine străină, conţinând foneme nespecifice limbii române.

Vocabular

  • cuvântul, unitate de bază a vocabularului: formă şi sens (sensul de bază și sensul secundar; sensul propriu, sensul figurat); rolul contextului în crearea sensului; categorii semantice: sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice; câmpul lexical; mijloace de îmbogăţire a vocabularului (interne: derivarea, compunerea, conversiunea; cuvânt de bază şi cuvânt derivat; familia lexicală; externe: împrumuturi lexicale); îmbinări libere de cuvinte, locuțiuni, cuvinte compuse; confuzii paronimice, pleonasmul.

Variaţie stilistică

  • limba standard; normă și abatere; limba vorbită şi limba scrisă (selecţia lexicală, construcţia frazei); istoria cuvintelor – variații ale formei și ale sensului în timp; limbaj popular, variaţie regională a limbii, variații de registru, jargonul, argoul; limbaj colocvial, limbaj cultivat (familiarizare); termeni ştiinţifici; valori stilistice ale diminutivelor; organizarea coerentă a textului: succesiunea ideilor, folosirea corectă a timpurilor verbale şi a anaforelor.

Elemente de interculturalitate

  • identitate personală – identitate națională – diversitate culturală și lingvistică; elemente de mitologie românească; carte românească de învățătură: de la prima carte tipărită la cartea digitală; modele comportamentale în legende greco-romane, în textele literaturii universale; valori ale culturii populare în spațiul românesc; valori etice în legendele popoarelor; relații culturale constructive; noi și ceilalți; valori culturale românești în lume; despre limba și cultura țărilor din vecinătatea României; limba română în Europa; comunitatea lingvistică a vorbitorilor de limbă română de pretutindeni; contacte culturale.

Conținuturile vor fi abordate din perspectiva competențelor generale și specifice.

Noutăți la Evaluarea Națională 2023 și admitere liceu

Pentru Evaluarea Națională 2023, elevii de clasa a VIII-a vor susține probă scrisă atât la Limba română, cât și la Matematică. Cei care studiază într-una dintre limbile minorităților naționale vor da probă scrisă și la Limba maternă.

Până acum, media de admitere pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu s-a calculat ca medie ponderată între Media Generală la Evaluarea Națională (care are o pondere de 80%) și Media Generală de absolvire a claselor V-VIII (care are o pondere de 20%).

Ministrul Educației a anunțat însă, luni, că media claselor V-VIII nu va mai fi luată în calcul pentru media de admitere liceu. Va rămâne doar cea de la Evaluare Națională, integral.

Evaluare Națională 2023 – calendar provizoriu

  • 6 – 9 iunie 2023: Înscrierea la evaluarea națională
  • 9 iunie 2023: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 19 iunie 2023: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 21 iunie 2023: Matematica – probă scrisă
  • 22 iunie 2023: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 28 iunie 2023 (până la ora 14:00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 28 iunie 2023 (ora 16:00 – ora 19:00) – 29 iunie 2023 (ora 8:00 – ora 12:00): Depunerea contestațiilor
  • 29 iunie – 4 iulie 2023: Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2023: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Structura anului școlar 2022-2023: cursuri și vacanțe – JUDEȚUL ALBA

  • cursuri (modulul 1) – de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022
  • vacanţă (vacanța 1) – de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022
  • cursuri (modulul 2) – de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022
  • vacanţă (vacanța 2) – de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023
  • cursuri (modulul 3) – de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 17 februarie 2023 (în Alba)
  • vacanţă (vacanța 3) – o săptămână: de luni, 20 februarie până vineri, 24 februarie, în Alba
  • cursuri (modulul 4) – de luni, 27 februarie 2023 până joi, 6 aprilie 2023
  • vacanţă (vacanța 4) – de vineri, 7 aprilie 2023, până marţi, 18 aprilie 2023
  • cursuri (modulul 5) – de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023
  • vacanţă (vacanța 6, de vară) – de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.

Anul școlar 2022-2023 – „Şcoala altfel”, „Săptămâna verde” și încheierea cursurilor pentru clasele VIII și XII-XIII

În ziua de 5 octombrie – Ziua internaţională a educaţiei şi în zilele nelucrătoare/ de sărbătoare legală prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.

Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ.

Derularea celor două programe nu se planifică în acelaşi interval de cursuri (modul de învăţare).

Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 2 iunie 2023.

Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 9 iunie 2023.

Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, pentru clasele din învățământul postliceal, cu excepția calificărilor din domeniul sănătate și asistență pedagogică, și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 23 iunie 2023.

Vacanța din februarie în celelalte județe

  • Vacanță în perioada 6-10 februarie: Ilfov, Suceava
  • Vacanță în perioada 13-17 februarie: Argeș, Bihor, Bistrița-Năsăud, Călărași, Cluj, Dâmbovița, Gorj, Hunedoara, Teleorman, Prahova.
  • Vacanță în 20-24 februarie: Sibiu, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Satu Mare, Sălaj, Maramureș, Arad, Timiș, Constanța, Tulcea, Giurgiu, Ialomița, Olt, Dolj, Mehedinți, Caraș-Severin, Vâlcea, Buzău, Brăila, Galați, Vrancea, Bacău, Vaslui, Neamț, Iași, Botoșani.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Temperaturile se prăbușesc începând de duminică: De la 34 de grade la cel mult 15 grade. Vin ploile

Publicat

Publicitate

Directorul general al Administraţiei Naţionale de Meteorologie (ANM), Elena Mateescu, a declarat, joi seară, că, începând de duminică, se va înregistra o prăbuşire a regimului de temperaturi, de la 34 de grade, la cel mult 15 grade în regiunile intracarpatice, cele mai mari cantităţi de precipitaţii fiind aşteptate în Oltenia, Muntenia, Carpaţii Meridionali şi de Curbură, relatează agerpres.ro.

“Dacă astăzi, mâine, vineri, şi sâmbătă contăm pe o vreme deosebit de caldă, vineri, mâine, vom înregistra cea mai călduroasă zi din această săptămână cu 33 – 34 de grade Celsius în sudul extrem (…), chiar şi sâmbătă 26 – 33 de grade în sudul ţării, situaţia se va schimba începând de duminică când, de la 34 de grade, practic o prăbuşire a regimului de temperaturi la cel mult 15 în regiunile intracarpatice, posibil doar 22 în partea de sud-est a ţării”, a afirmat directorul ANM, la şedinţa convocată, la Palatul Victoria, de premierul Marcel Ciolacu pentru a analiza măsurile ce se impun în condiţiile avertizărilor meteorologice emise de specialişti.

 

Elena Mateescu a explicat că acest lucru înseamnă că urmează fenomene meteo extreme care impun o atenţie deosebită în intervalul următor.

“Ce înseamnă acest lucru, o spunem de fiecare dată – un schimb de masă de aer foarte rece pe un fond preexistent de masă de aer foarte cald înseamnă fenomene meteo extreme care impun o atenţie deosebită în intervalul următor”, a punctat ea.

Publicitate

Potrivit directorului general al ANM, pe baza următoarelor date, în cadrul Consilului de prognoză se va emite o alertă generală, la început pentru partea de vest, nord-vest a ţării.

“La început în partea de vest, nord-vest probabil cu siguranţă un Cod galben având în vedere cantităţile de precipitaţii prognozate la acest moment de până la 30 – 40 l/mp, după care, începând de duminică şi până luni, aici contăm pe un vârf în ceea ce priveşte acest episod de vreme instabilă deosebit de accentuat să avem zone în ţară de Cod galben, posibil toată ţara, şi chiar şi aereale de Cod portocaliu”, a explicat Elena Mateescu.

Cele mai mari cantităţi de precipitaţii sunt aşteptate în Oltenia, Muntenia, Carpaţii Meridionali şi de Curbură, a spus ea.

Publicitate

“Cele mai mari cantităţi de 60 – 80 litri/mp, posibil de peste 90 de litri/mp le aşteptăm, aşa cum arată datele de azi, în Oltenia, Muntenia, Carpaţii Meridionali şi de Curbură. Cu siguranţă, mâine dimineaţă, în funcţie de ultimele informaţii, vom interveni conform datelor, astfel încât, dacă există o probabilitate foarte mare de a avea cantităţi care să depăşească pe secvenţe scurte de timp sau prin acumulare în 24 de ore valori de peste 100 litri/mp, fie să dublăm avertizarea generală de avertizări meteorologice de Cod roşu de tip nowcasting, fie Cod roşu de la început, dacă aria în care anticipăm aceste cantităţi este una destul de extinsă şi mă refer aici la zone din Oltenia şi Muntenia în mod deosebit şi zona Carpaţilor Meridionali şi de Curbură”, a adăugat directorul general ANM.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 26 septembrie 2024

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 26 septembrie 2024, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 26 septembrie 2024:

Loto 6 din 49: 32, 15, 1, 39, 41, 40

Loto 5 din 40: 30, 2, 24, 32, 10, 27

Noroc: 5 7 9 3 8 1 2

Noroc Plus: 1 1 8 5 9 1

Publicitate

Super Noroc: 8 4 2 2 3 5

Joker: 29, 20, 27, 31, 36 + 4

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Valeriu Iftime continuă întâlnirile cu locuitorii din cartierele din Botoșani

Publicat

Publicitate

Noul președinte ales al Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, alături de candidații PNL la Parlamentul României, continuă întâlnirile cu botoșănenii în cartierele din municipiul reședință de județ Botoșani, iar astăzi, a transmis un nou mesaj către electorat.

“Astăzi vreau să vă pun și vouă aceeași întrebare pe care le-am pus-o botoșănenilor care au fost alături de mine, în stradă, zilele acestea. Voi ce așteptări aveți de la președintele Consiliului Județean? Ce ar trebui, concret, să facă un lider care ar trebui să vă reprezinte interesele?

Pentru mine, un președinte trebuie să fie constant printre oameni, pe stradă, de vorbă cu ei, la curent cu tot ce mișcă în comunitate. Ar trebui să dea dovadă de transparență, muncă lipsită de interese ascunse, onestitate și autenticitate, să încurajeze discuții și întâlniri cu botoșănenii înainte de luarea oricăror decizii.

Vreau să promovăm județul, să atragem atenția investitorilor asupra potențialului nostru și să facem din Botoșani un adevărat punct de interes pe harta României”, a transmis noul președinte ales al Consiliului Județean Botoșani,  Valeriu Iftime.

Citeste mai mult

Educație

În sfârșit: Din anul școlar 2024-2025 și ELEVII din clasele PRIMARE vor putea primi PREMII

Publicat

Publicitate

O nouă prevederea inclusă în noul Statut al Elevului arată că și elevii din clasele primare vor putea primi premii, din anul școlar 2024-2025.  Condiția este ca acești elevi să aibă calificativul ”Foarte bine”, relatează alba24.ro.

 

Până acum, luau premii doar elevii claselor gimnaziale, liceale și profesionale, potrivit edupedu.ro.

”Elevii din învățământul primar, gimnazial, liceal, profesional pot obține premii dacă:

  • au obținut primele medii generale pe clasă și acestea nu au valori mai mici de 9.00, respectiv calificativul Foarte bine — în cazul elevilor din ciclul primar; pentru următoarele medii se pot acorda mențiuni conform reglementărilor interne ale unității de învățământ
  • s-au distins la una sau la mai multe discipline/module de studiu
  • au obținut performanțe la concursuri, festivaluri, expoziții și la alte activități extrașcolare desfășurate la nivel local, județean/al municipiului București, național sau internațional
  • s-au remarcat prin fapte de înaltă ținută morală și civică”, se arată în document.

Excepție vor fi elevii din clasele pregătitoare, pentru că aceștia nu primesc calificative.

Cum se stabilesc calificativele

Potrivit ROFUIP 2024, la clasele I-IV se stabilesc calificative anuale la fiecare disciplină de studiu.

Publicitate

Se aleg două calificative cu frecvența cea mai mare, acordate în timpul anului școlar

În perioadele de recapitulare și de consolidare a materiei, în urma aplicării unor probe de evaluare sumativă, cadrul didactic poate opta pentru unul dintre cele două calificative, în baza următoarelor criterii:

  • progresul sau regresul elevului
  • raportul efort-performanță realizată
  • creșterea sau descreșterea motivației elevului
  • realizarea unor sarcini din programul suplimentar de pregătire sau de recuperare, stabilite de cadrul didactic și care au fost aduse la cunoștința părintelui/reprezentantului legal.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending