Connect with us

Actualitate

Evaluare Națională 2023: Programele de examen, la Română și Matematică, publicate de minister. Ce vor avea de învățat elevii

Publicat

Publicitate

Examenul de Evaluare Națională pentru clasa a VIII-a din anul 2023 se va organiza ținând cont de programele dinainte de pandemie, a anunțat luni ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

Potrivit calendarului provizoriu, probele de examen se vor desfășura în perioada 19-22 iunie 2023, elevii de clasa a VIII-a urmând să încheie cursurile în 9 iunie. 

„Având în vedere că în anul școlar 2021-2022 nu au fost perioade de întrerupere a școlii, în ipoteza în care nici în anul școlar 2022-2023 nu vor exista întreruperi, s-a decis, în acord cu partenerii de dialog social, revenirea la programele de examen în vigoare înainte de debutul pandemiei, atât pentru evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, cât și pentru examenul național de bacalaureat”, a precizat ministrul.

Programele de examen sunt incluse într-un ordin ME publicat în Monitorul Oficial, potrivit edupedu.ro.

Evaluare Națională 2023 – programele de examen

Evaluare Națională 2023: PROGRAMA pentru absolvenții clasei a VIII-a – ROMÂNĂ

În evaluarea competențelor și a conţinuturilor se vor urmări permanent aspectele normative ortografice, ortoepice, morfologice şi de punctuaţie, utilizându-se constant Dicționarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (Editura Univers Enciclopedic Gold, ediția a III-a revăzută și adăugită, 2021 – DOOM 3), Dicţionarul explicativ al limbii române etc. .

Competenţe generale și competențe specifice

Publicitate

1. Receptarea textului scris de diverse tipuri

  • identificarea informaţiilor importante, a temei, a ideilor principale/secundare din texte literare și nonliterare, continue, discontinue şi multimodale
  • corelarea informaţiilor explicite şi implicite din texte literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale
  • recunoașterea modurilor în care sunt organizate informaţiile în texte literare și nonliterare, continue, discontinue şi multimodale
  • prezentarea unor răspunsuri personale, critice sau creative pe marginea unor texte diverse
  • compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse
  • compararea a cel puțin două texte sub aspectul temei, al ideilor şi al structurii
  • evaluarea informațiilor și a intențiilor de comunicare din texte literare, nonliterare, continue, discontinue și multimodale
  • argumentarea punctelor de vedere pe marginea a două sau mai multe texte de diverse tipuri, având în vedere posibilitatea unor interpretări multiple

2. Redactarea textului scris de diverse tipuri

  • redactarea unui rezumat sau a unui text, simplu sau complex, având în vedere etapele procesului de scriere și structurile specifice, pentru a comunica idei și informații sau pentru a relata experiențe trăite sau imaginate
  • redactarea unui text complex, de exprimare a unor puncte de vedere argumentate, pe diverse teme sau cu referire la diverse texte citite
  • adecvarea textului scris la situația și scopul de comunicare
  • analizarea constantă a propriului scris/a unor texte diverse din punctul de vedere al corectitudinii, al lizibilităţii, al coerenţei şi al clarităţii
  • aplicarea constantă a normelor privind etica redactării pentru crearea unor texte originale

3. Utilizarea corectă, adecvată şi eficientă a limbii în procesul comunicării orale și scrise

  • analizarea elementelor de dinamică a limbii, prin utilizarea achiziţiilor de sintaxă, morfologie, fonetică, lexic şi semantică prin raportare la limbile modern
  • folosirea achizițiilor privind structuri morfosintactice complexe ale limbii române literare, pentru înţelegere corectă şi exprimare nuanţată a intenţiilor communicative
  • aplicarea achiziţiilor lingvistice pentru înţelegerea şi producerea unor texte diverse
  • aplicarea conştientă a regulilor şi a convenţiilor ortografice şi ortoepice pentru o comunicare corectă
  • valorificarea relaţiei dintre normă, abatere şi uz în adecvarea strategiilor individuale de comunicare
  • raportarea conştientă la normă în exprimarea intenţiei de comunicare, din perspectivă morfosintactică, fonetică şi lexical
  • redactarea unor texte, valorificând gândirea logică și analogică (analiză, sinteză, generalizare şi abstractizare) prin utilizarea deprinderilor de comunicare corectă în limba română literară

4. Exprimarea identității lingvistice și culturale proprii în context național și internațional

  • identificarea unor valori culturale promovate în textele autorilor români din diferite perioade istorice
  • asocierea unor experiențe proprii de viață și de lectură cu acelea provenind din alte culturi
  • compararea unor elemente comune identificate în cultura proprie și în cultura altor popoare sau a unor tradiții românești cu tradiții din alte culture
  • argumentarea unui punct de vedere privitor la valori culturale sau la elemente specifice ale culturii naționale și ale culturii altor popoare

Conţinuturi

Teme generale: Eu și universul meu familiar; Eu și lumea din jurul meu; Orizonturile lumii și ale cunoașterii; Reflecții asupra lumii

Lectură

  • cuvinte-cheie, idee principală, idee secundară, temă; planul simplu de idei; planul dezvoltat de idei
  • tipare textuale de structurare a ideilor: textul narativ (narativul literar – în proză, în versuri: timp, spaţiu; instanţele comunicării narative: autor, narator, personaje; mijloace de caracterizare; narațiunea la persoana a III-a și la persoana I; acțiune, momentele subiectului/etapele acțiunii; narativul nonliterar: acțiune, participanți, timp, spaţiu; narativul în texte multimodale: text și imagine – banda desenată); textul descriptiv (literar – în proză, în versuri; nonliterar); textul dialogat (dialogul în textul literar; dialogul în textul scris și în spectacol; dialogul în textul nonliterar – interviul); textul explicativ; textul argumentativ.
  • versificație: rima, strofa, măsura versurilor, ritmul (intuitiv)
  • tipuri de texte: textul epic, textul liric (exprimarea emoțiilor și a sentimentelor), textul dramatic și arta spectacolului (autor, personaj dramatic; rolul indicațiilor scenice; rolul dialogului; actori, decor, costume,
    lumini, muzică)
  • texte care combină diverse structuri textuale (explicativ, narativ, descriptiv, dialogat, argumentativ etc.).
  • Strategii de comprehensiune: inferențe simple (relații cauză-efect, problemă-soluţie etc.); predicții; împărtășirea impresiilor de lectură; reprezentări mentale, integrarea informațiilor textului în propriul univers cognitiv și afectiv; reflecții asupra limbajului și a structurii textelor de tip epic, liric, dramatic; compararea a două sau mai multe texte sub aspectul conținutului și al structurii.
  • Strategii de interpretare: răspuns afectiv; mesajul/mesajele textului; interpretarea limbajului figurat (personificarea, comparaţia, epitetul, enumerația, repetiția, metafora, aliterația, hiperbola, antiteza); interpretări multiple; argumentarea punctelor de vedere pe marginea textelor citite; dezbateri pe marginea textelor citite.

Redactare

  • etapele scrierii: generarea ideilor, planificarea, scrierea, rescrierea textului pentru a-i da coerență și claritate, pentru a nuanța ideile; corectarea greșelilor; prezentarea textului: scrisul de mână, așezarea în pagină; părţile textului: introducere, cuprins, încheiere; paragrafe; prezentarea textului: organizarea unui text în funcție de situația de comunicare; adecvarea la temă.
  • planul simplu de idei; planul dezvoltat de idei, rezumatul; transformarea vorbirii directe în vorbire indirect
  • tipare textuale de structurare a ideilor: narativ, descriptiv, dialogat, explicativ, argumentativ, integrarea părților; comparaţie, analogie, pro-contra, „întrebările jurnalistului” (cine? ce? când? unde? de ce?); integrarea părților.
  • comentarea unor pasaje din textele citite, descrierea unei emoţii; caracterizarea personajului; modalități de exprimare a preferințelor și a opiniilor; alte tipuri de texte: scrisoarea, e-mailul, jurnalul etc.;
  • etica redactării: originalitate; stil: proprietatea termenilor, puritate şi adecvare situaţională, originalitate, naturaleţe, eufonie, varietate, originalitate, concizie, corectitudine gramaticală, respectarea normelor ortografice şi de punctuaţie.

Elemente de construcție a comunicării

Gramatică

  • enunțul: enunțuri asertive, interogative, exclamative, imperative; enunțuri eliptice; propoziția simplă; propoziția dezvoltată; propoziția afirmativă; propoziția negativă; norme de punctuaţie.
  • fraza: coordonarea prin juxtapunere și prin joncțiune; conjuncții coordonatoare; subordonarea prin conjuncții subordonatoare, prin pronume și adverbe relative; norme de punctuație (virgula, punctul-şi-virgula)
  • construcţii sintactice: construcţii active/construcţii pasive cu verbul a fi; construcţii impersonale; construcţii cu pronume reflexive; construcţii incidente; construcții concesive și condiționale.
  • predicatul verbal; predicatul nominal; numele predicativ; acordul numelui predicativ; subiectul exprimat (simplu şi multiplu); subiectul neexprimat (inclus, subînțeles); acordul predicatului cu subiectul; atributul (realizări prin adjectiv, substantiv, pronume, numeral, adverb); apoziţia; norme de punctuaţie
  • complementul: complementul direct, complementul indirect, complementul prepozițional; circumstanțialul de mod, circumstanțialul de timp, circumstanțialul de loc, circumstanțialul de cauză, circumstanțialul de scop; topica în propoziție; norme de punctuaţie (virgula).
  • realizări propoziționale ale unor funcții sintactice: atributiva, completiva directă, completiva indirectă, completiva prepozițională, circumstanțiala de loc, de timp, de mod, cauzala, finala.
  • verbul (flexiunea verbului în raport cu numărul, persoana, modul și timpul): moduri verbale (indicativul, imperativul, conjunctivul şi condiţionalul-optativ) și timpurile lor; timpuri simple şi compuse; structura timpurilor compuse: verbe auxiliare (a fi, a avea, a vrea); verbe copulative (a fi, a deveni, a ajunge, a ieși, a se face, a părea, a rămâne, a însemna); forme verbale nepersonale; utilizări sintactice ale formelor verbale nepersonale: infinitivul, gerunziul, participiul, supinul; posibilități combinatorii ale verbului.
  • prepoziția
  • substantivul: genul, numărul, cazul; tipuri de substantive: comun, propriu; substantive colective, substantive defective; punctuaţia vocativului; corelarea cazului morfologic cu funcția sintactică; posibilități combinatorii ale substantivului; articolul; posibilități combinatorii ale substantivului.
  • pronumele: tipuri de pronume – pronumele personal, personal de politețe (flexiunea pronumelui personal în raport cu persoana, numărul, genul; flexiunea cazuală); pronumele reflexiv (diferența dintre pronumele reflexiv și pronumele personal); posibilități combinatorii ale pronumelui; anticiparea și reluarea prin clitice pronominale în cazul unor complemente; aspecte ortografice; pronumele posesiv şi adjectivul pronominal posesiv; pronumele demonstrativ şi adjectivul pronominal demonstrativ; folosirea corectă a pronumelor și a adjectivelor pronominale: interogativ, relativ şi nehotărât, a adjectivului pronominal de întărire; pronumele şi adjectivul pronominal negativ şi negaţia în propoziţie; posibilități combinatorii ale pronumelor și ale adjectivelor pronominale.
  • adjectivul: gradele de comparație; articolul demonstrativ; acordul adjectivului cu substantivul; topica adjectivului; adjectivul participial; posibilități combinatorii ale adjectivului.
  • adverbul: tipuri de adverbe (de mod, de timp, de loc); gradele de comparație
  • numeralul: tipuri de numeral (cardinal, ordinal); aspecte normative; posibilități combinatorii ale numeralului.
  • interjecția; onomatopeele; interjecția predicativă.

Ortoepie şi ortografie

  • alfabetul limbii române, ordonarea cuvintelor după criteriul alfabetic, dicţionarul, articolul de dicționar; tipuri de sunete: vocală, consoană, semivocală; corespondenţa sunet-literă; structura fonologică a cuvintelor: diftong, triftong, hiat; silaba, despărțirea în silabe (principiul fonetic); accentul, utilizarea corectă a accentului, variante accentuale admise/neadmise de normă; scrierea şi pronunţia cuvintelor de origine străină, conţinând foneme nespecifice limbii române.

Vocabular

  • cuvântul, unitate de bază a vocabularului: formă şi sens (sensul de bază și sensul secundar; sensul propriu, sensul figurat); rolul contextului în crearea sensului; categorii semantice: sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice; câmpul lexical; mijloace de îmbogăţire a vocabularului (interne: derivarea, compunerea, conversiunea; cuvânt de bază şi cuvânt derivat; familia lexicală; externe: împrumuturi lexicale); îmbinări libere de cuvinte, locuțiuni, cuvinte compuse; confuzii paronimice, pleonasmul.

Variaţie stilistică

  • limba standard; normă și abatere; limba vorbită şi limba scrisă (selecţia lexicală, construcţia frazei); istoria cuvintelor – variații ale formei și ale sensului în timp; limbaj popular, variaţie regională a limbii, variații de registru, jargonul, argoul; limbaj colocvial, limbaj cultivat (familiarizare); termeni ştiinţifici; valori stilistice ale diminutivelor; organizarea coerentă a textului: succesiunea ideilor, folosirea corectă a timpurilor verbale şi a anaforelor.

Elemente de interculturalitate

  • identitate personală – identitate națională – diversitate culturală și lingvistică; elemente de mitologie românească; carte românească de învățătură: de la prima carte tipărită la cartea digitală; modele comportamentale în legende greco-romane, în textele literaturii universale; valori ale culturii populare în spațiul românesc; valori etice în legendele popoarelor; relații culturale constructive; noi și ceilalți; valori culturale românești în lume; despre limba și cultura țărilor din vecinătatea României; limba română în Europa; comunitatea lingvistică a vorbitorilor de limbă română de pretutindeni; contacte culturale.

Conținuturile vor fi abordate din perspectiva competențelor generale și specifice.

Noutăți la Evaluarea Națională 2023 și admitere liceu

Pentru Evaluarea Națională 2023, elevii de clasa a VIII-a vor susține probă scrisă atât la Limba română, cât și la Matematică. Cei care studiază într-una dintre limbile minorităților naționale vor da probă scrisă și la Limba maternă.

Până acum, media de admitere pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu s-a calculat ca medie ponderată între Media Generală la Evaluarea Națională (care are o pondere de 80%) și Media Generală de absolvire a claselor V-VIII (care are o pondere de 20%).

Ministrul Educației a anunțat însă, luni, că media claselor V-VIII nu va mai fi luată în calcul pentru media de admitere liceu. Va rămâne doar cea de la Evaluare Națională, integral.

Evaluare Națională 2023 – calendar provizoriu

  • 6 – 9 iunie 2023: Înscrierea la evaluarea națională
  • 9 iunie 2023: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 19 iunie 2023: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 21 iunie 2023: Matematica – probă scrisă
  • 22 iunie 2023: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 28 iunie 2023 (până la ora 14:00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 28 iunie 2023 (ora 16:00 – ora 19:00) – 29 iunie 2023 (ora 8:00 – ora 12:00): Depunerea contestațiilor
  • 29 iunie – 4 iulie 2023: Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2023: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Structura anului școlar 2022-2023: cursuri și vacanțe – JUDEȚUL ALBA

  • cursuri (modulul 1) – de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022
  • vacanţă (vacanța 1) – de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022
  • cursuri (modulul 2) – de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022
  • vacanţă (vacanța 2) – de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023
  • cursuri (modulul 3) – de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 17 februarie 2023 (în Alba)
  • vacanţă (vacanța 3) – o săptămână: de luni, 20 februarie până vineri, 24 februarie, în Alba
  • cursuri (modulul 4) – de luni, 27 februarie 2023 până joi, 6 aprilie 2023
  • vacanţă (vacanța 4) – de vineri, 7 aprilie 2023, până marţi, 18 aprilie 2023
  • cursuri (modulul 5) – de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023
  • vacanţă (vacanța 6, de vară) – de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.

Anul școlar 2022-2023 – „Şcoala altfel”, „Săptămâna verde” și încheierea cursurilor pentru clasele VIII și XII-XIII

În ziua de 5 octombrie – Ziua internaţională a educaţiei şi în zilele nelucrătoare/ de sărbătoare legală prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.

Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ.

Derularea celor două programe nu se planifică în acelaşi interval de cursuri (modul de învăţare).

Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 2 iunie 2023.

Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 9 iunie 2023.

Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, pentru clasele din învățământul postliceal, cu excepția calificărilor din domeniul sănătate și asistență pedagogică, și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 23 iunie 2023.

Vacanța din februarie în celelalte județe

  • Vacanță în perioada 6-10 februarie: Ilfov, Suceava
  • Vacanță în perioada 13-17 februarie: Argeș, Bihor, Bistrița-Năsăud, Călărași, Cluj, Dâmbovița, Gorj, Hunedoara, Teleorman, Prahova.
  • Vacanță în 20-24 februarie: Sibiu, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Satu Mare, Sălaj, Maramureș, Arad, Timiș, Constanța, Tulcea, Giurgiu, Ialomița, Olt, Dolj, Mehedinți, Caraș-Severin, Vâlcea, Buzău, Brăila, Galați, Vrancea, Bacău, Vaslui, Neamț, Iași, Botoșani.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lângă noi: Trei morţi, între care şi un copil, în maşina care a ars după ciocnirea cu o cisternă, pe DN2 la Suceava

Publicat

Publicitate

Trupurile neînsufleţite a trei persoane au fost găsite în autoturismul care a luat foc, joi, în a doua zi de Crăciun, pe drumul naţional DN 2, după coliziunea cu o cisternă, au informat reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Suceava, relatează agerpres.ro.

Potrivit acestora, printre victimele accidentului de pe raza localităţii Forăşti se află şi un copil.

„Până în momentul de faţă, din autoturism au fost identificate trei victime, respectiv, un bărbat, o femeie şi un copil, toţi trei cu leziuni incompatibile cu viaţa”, au transmis oficialii ISU.

Un grav accident rutier s-a produs, joi, pe drumul naţional DN 2, pe raza localităţii Forăşti din judeţul Suceava. În accident au fost implicate o cisternă care transporta lapte şi un autoturism, acesta din urmă luând foc.

Potrivit poliţiştilor, în primă fază nu se ştia câte persoane se aflau în autoturism în momentul impactului.

„În urma impactului dintre cele două vehicule, autoturismul a luat foc. Din primele verificări s-a constatat că autocisterna circula pe direcţia Roman către Suceava şi era încărcată cu produse lactate. În autocisternă se aflau şoferul şi soţia acestuia, care au suferit leziuni minore, fiind transportaţi la o unitate medicală. Autoturismul ar fi circulat din sens opus, însă în momentul impactului a luat foc, până la acest moment incendiul neputând fi stins astfel încât nu se poate preciza cu exactitate numărul victimelor”, au transmis oficialii IPJ Suceava.

Publicitate

Traficul a fost deviat pe rute ocolitoare, cu dirijare prin echipaje de poliţie din cadrul IPJ Iaşi şi IPJ Suceava.

Citeste mai mult

Eveniment

Accident pe drumul spre Vorona. Impact între o autoutilitară care transporta o mașină și un autoturism

Publicat

Publicitate

Un accident rutier a avut loc astăzi la Orășeni Seal, pe DJ 208 C, la intersecția drumurilor spre Vorona cu cel spre Cristești. În eveniment au fost implicate un autoturism și o autoutilitară care transporta o mașină, în care se aflau, în total, patru persoane.

La fața locului au ajuns, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere, una de descarcerare, două ambulanțe SMURD, din care cea de terapie intensivă mobilă, dar și o ambulanță aparținând SAJ Botoșani.

Aceștia au constatat faptul că o femeie era în interiorul autoturismului și avea nevoie de ajutor. Aceasta nu era încarcerată. Pompierii au scos-o din mașină, fiind preluată de un echipajul medical. Celelalte trei persoane au ieșit singure din autovehicule. Toți au primit îngrijiri medicale la fața locului, dar au refuzat transportul la spital.

“Pompierii au acționat și pentru înlăturarea pericolului de incendiu”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoşani, Dorina Lupu.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

ANES: Pentru multe femei, Crăciunul e o luptă cu frica şi tăcerea. „Persoanele aflate în situaţii dificile să ceară sprijin”

Publicat

Publicitate

Crăciunul trebuie să ofere linişte, armonie, fericire şi minunate momente memorabile în toate familiile, dar, pentru multe femei, Crăciunul este o luptă cu frica şi tăcerea, arată Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi, într-un mesaj transmis de sărbători, în care sfătuiesc persoanele aflate în situaţii dificile să ceară sprijin.

”Crăciunul este momentul în care ne dorim ca fiecare casă să fie plină de lumină, căldură şi linişte. Crăciunul este momentul când familia revine acasă şi este strânsă în jurul mesei. Crăciunul trebuie să ofere linişte, armonie, fericire şi minunate momente memorabile în toate familiile. Dar, pentru multe femei, Crăciunul este o luptă cu frica şi tăcerea. De Crăciun, să ne amintim că nimeni nu trebuie să trăiască în teamă”, precizează miercuri ANES.

Reprezentanţii Agenţiei Naţionale pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi îndeamnă persoanele aflate în situaţii dificile să ceară sprijin.

”Un dar nepreţuit pe care îl putem oferi celor dragi este liniştea unui cămin în siguranţă. Fiecare dintre noi are puterea de a sprijini, de a înţelege şi de a încuraja schimbarea. Dacă treci printr-o situaţie dificilă sau cunoşti pe cineva care are nevoie de ajutor, nu ezita să ceri sprijin. Sună la 0800 500 333 – linia naţională pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice. Specialiştii noştri lucrează non-stop, inclusiv de Crăciun. Să ne bucurăm de sărbători cu inimi deschise, cu respect şi cu şanse egale pentru toţi!”, mai transmite ANES. AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

Ce dotări au școlile ultra-moderne din comuna în care a copilărit Mihai Eminescu. Elevii de la țară care vor învăța cu realitate virtuală

Publicat

Publicitate

Poetul Mihai Eminescu s-a născut în târgul Botoșanilor, dar a copilărit începând de la vârsta de 5 ani în satul Ipoteștilor, în prezent comuna Mihai Eminescu. Acest Ipotești idilic, adesea descris cu nostalgie de marele poet, se află la numai 10 kilometri de municipiul Botoșani, iar împrejurimile sale au reprezentat o primă sursă de inspirație pentru creație eminesciană legată de natură, scrie ADEVĂRUL.

La 135 de ani de la moartea lui Mihai Eminescu, Ipoteștiul copilăriei sale a devenit una dintre cele mai moderne și populate unități administrativ teritoriale rurale din județul Botoșani. Localnicii au utilități, dar mai ales copiii lor se bucură de școli moderne. Pe scurt, școlile din comuna Mihai Eminescu sunt la standarde de secol XXI, cu dotări care depășesc unități educaționale de la oraș.

 

Table interactive, laptop pentru fiecare elev

Reabilitarea totală a școlilor din comuna Mihai Eminescu a început acum patru ani. Cinci școli din cinci sate au fost reparate și modernizate. A fost cumpărat mobilier școlar nou, modern, dar în primul rând dotări educaționale moderne. Fiind pandemie, fiecare elev a primit tabletă, iar profesorii laptopuri. În plus, clasele au fost dotate cu table interactive și videoproiectoare. După ridicarea restricțiilor din timpul pandemiei, școlile din comună au fost din nou dotate, de această dată pentru a răspunde și cerințelor orelor în format fizic. Au fost achiziționate table interactive de ultimă generație, a fost dotat un laborator de informatică, toate sălile de clasă cu sisteme all in one și imprimante.

”Modernizarea școlilor din comună a început în anul 2020. Atunci au fost reabilitate cinci școli din șase. A urmat un proiect în pandemie când, cu sprijinul Primăriei, am reușit să procurăm tablete pentru toți elevii, laptop-uri pentru toți profesorii și table interactive la școli. Printr-un alt proiect, în această vară am reușit să îmbunatățim dotarea cu modelul mai nou de tablă interactivă, un laborator de informatică, sisteme all in one în toate sălile de clasă și imprimante. Nu mai vorbim de videoproiectoare care există la fiecare sală de clase. Avem de asemenea sisteme de sunet și cameră pentru videoconferință”, precizează Eugen Vasiliu, directorul școlii. De exemplu, la ora de matematică, elevii învață, fiecare cu laptopul în față, conectați la o tablă interactivă. Elevii pot genera și desena cu ajutorul unui stilou special figuri geometrice, pot face calcule și grafice.

Publicitate

Școala de la țară unde se pregătesc lecții cu ajutorul realității virtuale

Ca ultimă noutate, școala din Ipotești este dotată și cu ochelari pentru realitate virutală. Urmează să primească soft-urile educaționale necesare. Elevii vor pătrunde cu ajutorul realității virtuale, de exemplu, în interiorul corpurilor geometrice, le vor putea manipula cum doresc. ”Așteptăm să primim soft-urile necesare. Ochelarii pentru realitate virutală i-am primit deja. Vor fi lecții interactive deosebite”, spune directorul școlii. Este probabil singura școală din mediul rural care va beneficia de astfel tehnologie la orele de curs. „Este incredibil. Merită să vii la școală numai pentru așa ceva. Nu ai cum să nu-ți dai silința, oleacă, când te distrezi și înveți în același timp. La tabla interactivă, de exemplu, pricep mai ușor. Deschizi rapid o pagină de internet, te lămurești, vezi modele, apoi scrii, frumos tare”, spune un elev de clasa a VIII a de la școala din Ipotești.

„Avem tot ce este nevoie într-o școală modernă”

Proiectele continuă în momentul de față cu un cabinet psiho-pedagogic modern, un cabinet de logopedie, iar ambele vor fi deservite de specialiști tocmai pentru a veni în ajutorul elevilor cu diferite probleme emoționale sau de vorbire. În plus, sunt achiziționate dotările pentru sala de sport. Școala din Ipotești beneficiază și de o mini-bibliotecă și o sală de lectură de top, cu multe cărți noi, moderne, enciclopedii, atlase, beletristică. În plus, sala de lectură are fotolii și canapele comode. Aici funcționează și un club de literatură și lectură.

”Am reușit în ultima perioadă să dotăm toate structurile școlii Mihai Eminescu-Ipotești cu toate mijloacele moderne necesare pentru a desfășura procesul educativ în condiții ideale. Consider că avem tot ce este nevoie într-o școală modernă. Aceste dotări sunt importante pentru toate școlile, sunt necesare pentru ca școala să fie într-adevăr atractivă pentru elevi, să vină cu plăcere la școală, să fim eficienți, să îmbinăm metodele moderne cu cele clasice”, adaugă directorul Eugen Vasiliu. De altfel, odată cu dotările moderne, abandonul școlar a dispărut la școala din Ipotești. ”Încă din învățământul online am fost nevoiți să folosim tehnologia pe care unii nu o stăpâneam foarte bine. Am învățat din mers și noi și elevii. Suntem foarte mulțumiți. Vin elevii cu mare plăcere la școală. Nu mai lipsesc de la ore și nu mai avem abandon școlar. Este un pas spre viitor”, precizează și profesoara de fizică Aurora Ailoaie. Banii pentru dotări și reabilitări au fost obținute atât din fonduri guvernamentale, dar și din fonduri europene, plus contribuția proprie a Primăriei comunei ”Mihai Eminescu”.

Sursa: ADEVĂRUL

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending