Connect with us

Economie

Este OFICIAL: Decizia ASF privind falimentul Euroins, publicată în Monitorul Oficial. CEC Bank se pregătește să emită polițe RCA

Publicat

Publicitate

După prăbușirea Euroins, statul român a venit cu o soluție: vrea să emită polițe prin CEC Bank, iar în același timp, Autoritatea de Supraveghere Financiară a confirmat prin publicarea în Monitorul Oficial decizia de retragerea a autorizaţiei de funcţionare a societăţii Euroins România, relatează alba24.ro

Mai mult de atât, reprezentații ASF au explicat cum românii își pot recupera banii, după falimentul companiei Euroins.

Mai exact cererile de despăgubire pot fi depuse la Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA).

Retragerea autorizației publicată în Monitorul Oficial

Retragerea autorizaţiei de funcţionare a societăţii Euroins România, a fost publicată în Monitorul Oficial numărul 233/2023

Asta iînsemană că după decizia de retragere a autorizației pot fi depuse cererile de despăgubire la Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA).

De asemenea,  ASF a decis să ceară în instanţă falimentul companiei şi să numească FGA ca administrator temporar, în vederea conservării activului.

Publicitate

La 60 de zile după publicarea deciziei în Monitorul Oficial vor putea începe şi plăţile, la 90 de zile după deschiderea procedurii de faliment expiră automat toate poliţele Euroins, iar la 90 de zile după declararea definitivă a falimentului expiră perioada în care pot fi depuse cereri de despăgubire.

Odată publicată decizia în Monitorul Oficial, ASF va putea formula către instanţa competentă cerere de faliment, aşa cum prevede decizia Consiliului numărul 262/2023.

FGA va înregistra cererile de plată şi le va analiza în ordinea primirii şi înregistrării.

Ce spun reprezentații ASF

Valentin Ionescu, director la ASF, a declarat luni că Autoritatea a efectuat 17 controale la Euroins, soldate cu 26 de amenzi şi a amendat compania cu amenzi istorice de aproape 6 milioane de lei la vremea respectivă.

”Noi am făcut toţi paşii legali, trebuia să lăsăm compania să temine planul de redresare la jumătatea lunii iunie 2022, să aşteptăm rezultatele financiare să le trimită la ASF.

Le-am primit în luna august, cu o întârziere de 4 luni şi tot în august le-am primit şi pe cele din 2021, o situaţie unică în istoria ASF. Pentru noi a fost dificil să evaluăm solvabilitatea companiei pentru că aşteptam datele la sfârşit de aprilie, ele nu au venit”, a spus Ionescu.

Directorul din ASF a precizat că Autoritatea a efectuat 17 controale la Euroins, soldate cu 26 de amenzi. ”Nu toate au fost grave sau foarte grave, două dintre ele au fost la sfârşitul anului 2020, când conducerea executivă  fost demisă, directorul general şi cel adjunct, de către Autoritate, pentru că trimiteau bani la companii din grupul Bulgaria, pe o perioadă de timp, acei bani nu mai reveneau, făceau anexe la acele contracte şi aşa se finanţau alte companii din Bulgaria”, a precizat Valentin Ionescu.

Valentin Ionescu a mai spus că ASF a câştigat în ultimii doi ani toate procesele cu Euroins.

”Prevenţia a fost făcută, dar dacă oamenii nu înţeleg, dacă cei care fac aceste lucruri, să se corecteze, ce putem face noi, la Autoritate? Să nu aplicăm legea?”, a afirmat el.

Ce se întâmplă cu polițele de asigurare încheiate cu Euroins

Contractele de asigurare încheiate cu Societatea Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA rămân valabile până la expirare, dacă nu intervine una dintre următoarele situaţii:

–  titularul poliţei denunţă contractul de asigurare

–  se împlineşte termenul legal de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului, moment în care poliţele de asigurare încetează de drept.

– lichidatorul judiciar numit de instanţă odată cu deschiderea în instanţă a procedurii falimentului denunţă poliţele de asigurare, cu informarea prealabilă a asiguratului”, anunţă FGA.

În privinţa încheierii unui alt contract de asigurare, la un alt asigurător, acest proces ar trebui derulat în paralel cu acţiunea de denunţare a poliţei de asigurare încheiate la asigurătorul aflat în insolvenţă/faliment.

ASF vrea să calmeze piața asigurărilor

Poliţele RCA vor reveni la preţurile de acum un an.

Mai exact, un şofer sub 30 de ani cu un motor de 1,2 litri va plăti cu 42% mai puţin, în timp ce unul sub 40 de ani, cu o maşină de 1.500 de cmc, va economisi 35%.

Cel mai mult se vor ieftini poliţele pentru cei sub 50 de ani, cu motoare mai puternice: o scădere de aproape 75%, până la nivelul din martie 2022.

Asta înseamnă de fapt o plafonare a prețurilor RCA. Decizia ar putea fi luată într-o ședință de guvern ce va avea loc săptămâna viitoare.

Statul vrea ca CEC Bank să vândă polițe de asigurare

Cec Bank ar fi nevoită care în descurs de o lună să depună documentele în aşa fel încât să obţină autorizaţie pentru a putea emite poliţe RCA.

Ministrul de finanțe, Adrian Câciu a explicat că n momentul ”n care începe procedura de autorizare ASF-ul va da tot concursul ca autorizaţiile să vină, respectând toate criteriile legale. Să vină rapid şi să intre cât mai rapid în piaţă”, legat de intrarea pe piața asigurărilor a CEC Bank.

CEC Bank va intra pe o piaţă în care au mai rămas doar şase companii.

Analiștii financiari nu sunt foarte încântați de intrarea pe piața asigurărilor a CEC Bank

Gabriel Biriş, analist fiscal a comentat intrarea pe piață a Cec Bank.

”Avem o companie deţinută de stat care vinde energie electrică, care e amendată pe bandă rulantă de ANRE pe motiv că nu e în stare să factureze. Să facă CEC-ul o companie de asigurări… nu văd ce l-a împiedicat până acum. Dacă era un business care să aibă sens”, a precizat acesta.

Rămâne problema celor aproape trei milioane de poliţe Euroins. Îşi păstrează valabilitatea, dar nu mai sunt acceptate în majoritatea service-urilor.

De asemenea Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR a spus despre situația actuală că: ”intrăm într-un colaps. Veţi vedea că păgubiţii nu vor mai avea unde să-şi repare maşinile, service urile vor intra în colaps, în incapacitate de plată”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

A intrat peste un bătrân și i-a ucis câinele: Tânăr din Todireni, arestat preventiv 30 de zile

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 26 de ani, din comuna Todireni, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunilor de uciderea animalelor cu intenție, fără drept și violare de domiciliu.

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, la data de 10 decembrie 2025, ar fi pătruns în curtea unui bărbat, de 82 de ani, din comuna Todireni, având asupra sa un obiect tăietor despicător și i-ar fi ucis câinele, aplicându-i mai multe lovituri la nivelul capului.

Tânărul a fost identificat de către polițiști în apropierea locului faptei, fiind condus la sediul poliției pentru cercetări. Ulterior, față de acesta a fost dispusă măsura arestării preventive pentru 30 de zile, fiind introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă.

Citeste mai mult

Eveniment

IGPR îi contrazice pe sindicaliștii de la Europol referitor la timpul în care este emis un ordin de protecție

Publicat

Publicitate

Inspectoratul General al Poliției Române îi contrazice pe reprezentanții sindicatului „Europol” care arată că timpul necesar în parcurgerea întregii proceduri pentru emiterea ordinului de protecție durează 8 ore și 40 de minute.

Polițiștii de la Sindicatul Europol spun că timpul necesar pentru parcurgerea întregii proceduri pentru emiterea ordinului de protecție și montarea și calibrarea sistemului de monitorizare electronică. ar fi nevoie de 520 de minute, adicăaproximativ 8 ore și 40 de minute.

„La acesta se adaugă încă minimum 3 ore și 30 de minute pentru întocmirea dosarului penal și pentru deplasările la unitatea medicală și prezentarea avocatului la sediul poliției”, scrie Europol pe site-ul oficial al organizației.

Inspectoratul General al Poliției Române transmite însă că timpul este mult mai scurt, cel mult o oră.

IGPR îi contrazice pe sindicaliștii de la Europol cu privire la timpul în care este emis un ordin de protecție

„Având în vedere informațiile transmise în spațiul public de către o organizație sindicală cu privire la timpii de intervenție și gestionarea cazurilor de violență domestică de către polițiști, Centrul de Informare și Relații Publice din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române este abilitat să comunice următoarele:

Publicitate

În ceea ce privește timpii de reacție la evenimentele semnalate, conform analizei realizate în primele 10 luni ale anului 2025, reiese faptul că la 70% dintre acestea polițiștii ajung la fața locului în mai puțin de 10 minute și, în doar 5% din cazuri, timpul de reacţie este mai mare de 20 de minute, situații care se regăsesc în mare parte în mediul rural, acolo unde distanțele de deplasare sunt mai mari decât în mediul urban.

De asemenea, timpul de deplasare de la locul de intervenție şi până la sediul subunității de poliție nu are o durată prestabilită, acesta variind de la un caz la altul și fiind influențat de mai mulți factori externi, cum ar fi distanța de deplasare, intensitatea traficului rutier, condițiile meteo etc.

Pentru gestionarea cât mai eficientă a cazurilor de violență domestică, la nivelul Poliției Române, printr-un efort instituțional considerabil, a fost implementată Aplicația Integrată Menținere (A.I.M.) și au fost achiziționate dispozitive electronice mobile (tablete și imprimante), cu ajutorul cărora este redus timpul de întocmire a documentelor specifice şi este simplificată modalitatea de gestionare a acestora.

Astfel, întocmirea documentelor aferente intervenției la eveniment, precum și cele privind gestionarea cazurilor de violență domestică, respectiv formularul de evaluare a riscului, emiterea ordinului de protecție provizoriu, inclusiv cu dispunerea măsurii de monitorizare electronică, odată cu implementarea aplicației A.I.M., oferă posibilitatea completării automate a datelor de identificare a persoanelor implicate, a locației în care se întocmesc documentele, precum și a polițiștilor care întocmesc documentele.

De asemenea, modelele prestabilite furnizate de aplicație se completează în mod facil prin selectarea unor itemi prestabiliți, aspecte care conduc la reducerea semnificativă a timpului de întocmire a acestora, oferind și posibilitatea imprimării documentelor la fața locului, aspecte care, în multe cazuri, elimină necesitatea conducerii persoanelor la sediul subunității de poliție.

În concret, la o intervenție privind violența domestică, suplimentar perioadei de timp necesară întocmirii documentelor pentru o sesizare de natură penală, care nu vizează acest domeniu, este necesar ca polițiștii să desfășoare și următoarele activități:

– întocmire formular de evaluare a riscului : 5-10 minute;

– emitere ordin de protecție provizoriu și documentele conexe acestuia: 15-20 de minute;

– punerea în aplicare a măsurii monitorizării electronice (montare dispozitiv, sincronizarea dispozitivelor și întocmirea documentelor specifice) : 25-30 de minute.

În aceste cazuri, prezentarea drepturilor și obligațiilor persoanelor implicate se realizează odată cu întocmirea documentelor, nefiind o activitate distinctă care să necesite alocarea suplimentară de timp.

Astfel, bugetul de timp suplimentar necesar parcurgerii tuturor activităților în cazurile de violență domestică este de 45 – 60 de minute, în condițiile în care evenimentul se desfășoară în parametrii normali (2-3 persoane implicate, fără probleme tehnice ale rețelei de telefonie, întocmirea documentelor se face în format electronic etc.).

Prin comparație, dacă anterior momentului achiziționării dispozitivelor electronice mobile (tablete și imprimante) şi implementării aplicației A.I.M., respectiv în anul 2024, bugetul de timp alocat întocmirii documentelor specifice contextului de violenţă domestică, în format letric era de aproximativ 2-3 ore, în momentul de față, în condițiile arătate mai sus, acest timp se reduce la maximum 60 minute”, a transmis IGPR.

 

Conform unui raport oficial, peste 40.000 de intervenții a avut Poliția Română în cazuri de violență domestică în 2025. În urma acestora au fost emise aproximativ 12.000 de ordine de protecție provizorii. Mai mult de jumătate au fost confirmate de instanțe.

sursa: newsweek.ro

Citeste mai mult

Cultura

Memorialul Ipotești caută voluntari pentru Zilele Eminescu 2026

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești se pregătește pentru o nouă ediție a „Zilelor Eminescu – Ziua Culturii Naționale”. Ipoteștiul este un spațiu viu al culturii și poeziei, iar tu poți face parte din echipă! Căutăm voluntari entuziaști care vor să contribuie la unul dintre cele mai frumoase evenimente.

Voluntarii vor avea oportunitatea de a sprijini organizarea evenimentelor culturale, de a interacționa cu invitați, artiști și vizitatori și de a contribui la desfășurarea atelierelor, recitalurilor și activităților educative planificate pe durata evenimentului. Aceștia vor dobândi experiență practică în managementul evenimentelor culturale, vor primi certificate de voluntariat și vor participa la crearea unei atmosfere unice.

Persoanele interesate să se alăture echipei de voluntari se pot înscrie completând formularul disponibil online: https://forms.gle/UXda3Jb3zBCzfRMb7

 

Citeste mai mult

Eveniment

Primăria Comunei Vorona, premiată pentru responsabilitate socială la Gala Turismului „Descoperă Nord-Est”

Publicat

Publicitate

Primăria Comunei Vorona a fost distinsă cu un premiu important la categoria „Responsabilitate socială” în cadrul Ediției a X-a a Galei Turismului „Descoperă Nord-Est”, eveniment aniversar desfășurat anul acesta la Botoșani. Distincția recunoaște eforturile administrației locale de a transforma Vorona într-o destinație rurală cu identitate puternică și vizibilitate în creștere pe harta turistică a Moldovei.

Reușita vine ca o confirmare a investițiilor și proiectelor prin care comuna promovează patrimoniul natural, cultural și religios, punând în valoare atât tradițiile vii ale comunității, cât și peisajele deosebite ce atrag tot mai mulți vizitatori.
Organizatorii galei au apreciat modul în care Primăria Vorona a reușit să dezvolte inițiative sustenabile, orientate spre protejarea mediului și crearea unor condiții favorabile pentru turismul responsabil, dar și implicarea constantă în evenimente cu impact cultural și social.

Premiul obținut la ediția aniversară „Descoperă Nord-Est” consolidează reputația comunei drept una dintre cele mai dinamice zone rurale din regiune, un spațiu în care tradiția se împletește cu modernizarea, iar valorile locale sunt promovate cu respect și consecvență.

Pentru comunitate, distincția reprezintă nu doar o apreciere oficială, ci și un impuls pentru continuarea proiectelor care pun în lumină autenticitatea Voronei și potențialul ei turistic. Administrația locală transmite că va continua să investească în inițiative ce contribuie la dezvoltarea durabilă a zonei și la creșterea atractivității acesteia pentru turiștii din țară și din străinătate.

Evenimentul de la Botoșani a reunit numeroși reprezentanți ai administrațiilor locale, ai industriei turistice și ai mediului cultural, fiind dedicat promovării celor mai valoroase proiecte menite să evidențieze frumusețea și diversitatea regiunii Nord-Est.

Pentru Vorona, premiul este o recunoaștere bine-meritată și un pas înainte în consolidarea statutului de destinație rurală de referință, apreciată pentru autenticitate, tradiții și ospitalitate.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending