Connect with us

Economie

Este OFICIAL: Decizia ASF privind falimentul Euroins, publicată în Monitorul Oficial. CEC Bank se pregătește să emită polițe RCA

Publicat

Publicitate

După prăbușirea Euroins, statul român a venit cu o soluție: vrea să emită polițe prin CEC Bank, iar în același timp, Autoritatea de Supraveghere Financiară a confirmat prin publicarea în Monitorul Oficial decizia de retragerea a autorizaţiei de funcţionare a societăţii Euroins România, relatează alba24.ro

Mai mult de atât, reprezentații ASF au explicat cum românii își pot recupera banii, după falimentul companiei Euroins.

Mai exact cererile de despăgubire pot fi depuse la Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA).

Retragerea autorizației publicată în Monitorul Oficial

Retragerea autorizaţiei de funcţionare a societăţii Euroins România, a fost publicată în Monitorul Oficial numărul 233/2023

Asta iînsemană că după decizia de retragere a autorizației pot fi depuse cererile de despăgubire la Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA).

De asemenea,  ASF a decis să ceară în instanţă falimentul companiei şi să numească FGA ca administrator temporar, în vederea conservării activului.

Publicitate

La 60 de zile după publicarea deciziei în Monitorul Oficial vor putea începe şi plăţile, la 90 de zile după deschiderea procedurii de faliment expiră automat toate poliţele Euroins, iar la 90 de zile după declararea definitivă a falimentului expiră perioada în care pot fi depuse cereri de despăgubire.

Odată publicată decizia în Monitorul Oficial, ASF va putea formula către instanţa competentă cerere de faliment, aşa cum prevede decizia Consiliului numărul 262/2023.

FGA va înregistra cererile de plată şi le va analiza în ordinea primirii şi înregistrării.

Ce spun reprezentații ASF

Valentin Ionescu, director la ASF, a declarat luni că Autoritatea a efectuat 17 controale la Euroins, soldate cu 26 de amenzi şi a amendat compania cu amenzi istorice de aproape 6 milioane de lei la vremea respectivă.

”Noi am făcut toţi paşii legali, trebuia să lăsăm compania să temine planul de redresare la jumătatea lunii iunie 2022, să aşteptăm rezultatele financiare să le trimită la ASF.

Le-am primit în luna august, cu o întârziere de 4 luni şi tot în august le-am primit şi pe cele din 2021, o situaţie unică în istoria ASF. Pentru noi a fost dificil să evaluăm solvabilitatea companiei pentru că aşteptam datele la sfârşit de aprilie, ele nu au venit”, a spus Ionescu.

Directorul din ASF a precizat că Autoritatea a efectuat 17 controale la Euroins, soldate cu 26 de amenzi. ”Nu toate au fost grave sau foarte grave, două dintre ele au fost la sfârşitul anului 2020, când conducerea executivă  fost demisă, directorul general şi cel adjunct, de către Autoritate, pentru că trimiteau bani la companii din grupul Bulgaria, pe o perioadă de timp, acei bani nu mai reveneau, făceau anexe la acele contracte şi aşa se finanţau alte companii din Bulgaria”, a precizat Valentin Ionescu.

Valentin Ionescu a mai spus că ASF a câştigat în ultimii doi ani toate procesele cu Euroins.

”Prevenţia a fost făcută, dar dacă oamenii nu înţeleg, dacă cei care fac aceste lucruri, să se corecteze, ce putem face noi, la Autoritate? Să nu aplicăm legea?”, a afirmat el.

Ce se întâmplă cu polițele de asigurare încheiate cu Euroins

Contractele de asigurare încheiate cu Societatea Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA rămân valabile până la expirare, dacă nu intervine una dintre următoarele situaţii:

–  titularul poliţei denunţă contractul de asigurare

–  se împlineşte termenul legal de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului, moment în care poliţele de asigurare încetează de drept.

– lichidatorul judiciar numit de instanţă odată cu deschiderea în instanţă a procedurii falimentului denunţă poliţele de asigurare, cu informarea prealabilă a asiguratului”, anunţă FGA.

În privinţa încheierii unui alt contract de asigurare, la un alt asigurător, acest proces ar trebui derulat în paralel cu acţiunea de denunţare a poliţei de asigurare încheiate la asigurătorul aflat în insolvenţă/faliment.

ASF vrea să calmeze piața asigurărilor

Poliţele RCA vor reveni la preţurile de acum un an.

Mai exact, un şofer sub 30 de ani cu un motor de 1,2 litri va plăti cu 42% mai puţin, în timp ce unul sub 40 de ani, cu o maşină de 1.500 de cmc, va economisi 35%.

Cel mai mult se vor ieftini poliţele pentru cei sub 50 de ani, cu motoare mai puternice: o scădere de aproape 75%, până la nivelul din martie 2022.

Asta înseamnă de fapt o plafonare a prețurilor RCA. Decizia ar putea fi luată într-o ședință de guvern ce va avea loc săptămâna viitoare.

Statul vrea ca CEC Bank să vândă polițe de asigurare

Cec Bank ar fi nevoită care în descurs de o lună să depună documentele în aşa fel încât să obţină autorizaţie pentru a putea emite poliţe RCA.

Ministrul de finanțe, Adrian Câciu a explicat că n momentul ”n care începe procedura de autorizare ASF-ul va da tot concursul ca autorizaţiile să vină, respectând toate criteriile legale. Să vină rapid şi să intre cât mai rapid în piaţă”, legat de intrarea pe piața asigurărilor a CEC Bank.

CEC Bank va intra pe o piaţă în care au mai rămas doar şase companii.

Analiștii financiari nu sunt foarte încântați de intrarea pe piața asigurărilor a CEC Bank

Gabriel Biriş, analist fiscal a comentat intrarea pe piață a Cec Bank.

”Avem o companie deţinută de stat care vinde energie electrică, care e amendată pe bandă rulantă de ANRE pe motiv că nu e în stare să factureze. Să facă CEC-ul o companie de asigurări… nu văd ce l-a împiedicat până acum. Dacă era un business care să aibă sens”, a precizat acesta.

Rămâne problema celor aproape trei milioane de poliţe Euroins. Îşi păstrează valabilitatea, dar nu mai sunt acceptate în majoritatea service-urilor.

De asemenea Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR a spus despre situația actuală că: ”intrăm într-un colaps. Veţi vedea că păgubiţii nu vor mai avea unde să-şi repare maşinile, service urile vor intra în colaps, în incapacitate de plată”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Titularizare 2025: Marți, 15 iulie, candidații susțin proba scrisă. Unde sunt organizate centrele de examinare la Botoșani

Publicat

Publicitate

Marți, 15 iulie 2025, la Botoșani, la fel ca în toată țara, va avea loc proba scrisă din cadrul Concursului național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor din unitățile de învățământ preuniversitar, sesiunea 2025.

Inspectoratul Școlar Județean Botoșani a transmis astăzi într-un comunicat că accesul candidaților în sălile de concurs în vederea susținerii probei scrise se va face în intervalul orar 7.00 – 8.00. După primirea subiectelor, durata de redactare a lucrărilor este de 4 (patru) ore.

La prezentarea în centrul de concurs, candidații vor avea asupra lor  buletin de identitate/ carte de identitate/ carte de identitate provizorie, pașaport sau, în mod excepțional, permisul de conducere sau cartea de alegător.

Primele rezultate vor fi afișate în data de 22 iulie 2025, pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani și pe site-ul titularizare.edu.ro.

Contestațiile se depun/se transmit, în scris, la sediul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani sau la adresa de e-mail: titularizarebt@isjbt.ro

  1. în data de 22 iulie 2025 contestațiile se depun, în scris, până la ora 21:00;
  2. în data de 23 iulie 2025 contestațiile se depun, în scris, până la ora 12:00.

Contestația la proba scrisă se depune/se transmite la inspectoratul școlar personal de către candidat sau prin împuternicit, acesta din urmă prezentând procura notarială în original.

Publicitate

Candidatul anexează la contestația depusă/transmisă la inspectoratul școlar și o copie a buletinului de identitate/cărții de identitate. Nu pot fi contestate lucrările scrise ale altor candidați.

Rezultatele finale vor fi publicate în data de 30 iulie 2025.

În județul Botoșani, pentru susținerea probei scrise s-au înscris 744 de candidați, dintre care  140 de candidați provin din promoția curentă.

Subiectele și baremele de evaluare pentru cele 42 discipline de concurs sunt elaborate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare  și vor fi publicate după susținerea probei scrise, pe site-ul subiecte.edu.ro, la ora 15:00.

La nivelul județului Botoșani sunt disponibile 158 de posturi didactice/catedre vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată (97 în mediul urban și 61 în mediul rural). Cele mai multe posturi vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată vizează următoarele discipline/specializări: 23 posturi de Învățător/institutor pentru învățământul primar/profesor pentru învățământul primar (126 de candidați) și 14 posturi de Educator/institutor pentru învățământul preșcolar/profesor pentru învățământul preșcolar (154 de candidați).

„Examenul de titularizare reprezintă un moment de maximă importanță în parcursul profesional al cadrelor didactice, este pasul esențial spre construirea unei cariere în învățământul preuniversitar, dar și o asumare profundă a misiunii nobile de a modela minți și caractere. Prin obținerea titularizării, candidații dobândesc nu doar stabilitate, ci și recunoașterea competențelor profesionale.

Tuturor candidaților, le transmit întreaga mea apreciere pentru alegerea acestei profesii și mult succes la concurs!” a declarat inspectorul școlar general, prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC.

La nivelul județului Botoșani, proba scrisă a Concursului Național de ocupare a posturilor/catedrelor vacante/rezervate din data de 15 iulie 2025, se va desfășura în trei centre de concurs, repartizarea candidaților pe sălile de concurs fiind publicată la adresa:

https://isjbotosani.ro/noutati/repartizare-sali_proba-scrisa-15-iulie-2025_titularizare.html

 

Unde vor da examenele candidații la Titularizare:

 

CENTRUL NR. 1:

LICEUL TEHNOLOGIC „ȘTEFAN CEL MARE ȘI SFÂNT” VORONA

Localitatea Vorona, Str. Principală, Nr. 365,  Județul Botoșani

Telefon: +40231 588 656 

NR. CRT.  

DISCIPLINA DE CONCURS

 

1. AGRICULTURA – HORTICULTURA
2. ALIMENTATIE PUBLICA
3. ARTE VIZUALE (EDUCATIE PLASTICA / EDUCATIE VIZUALA / EDUCATIE ARTISTICA)
4. CONFECTII TEXTILE – TRICOTAJE – FINISAJ TEXTIL
5. CONFECTII TEXTILE – TRICOTAJE – FINISAJ TEXTIL (MAISTRI INSTRUCTORI)
6. EDUCATIE MUZICALA SPECIALIZATA
7. FIZICA
8. KINETOTERAPIE
9. LIMBA SI LITERATURA ROMANA SI MATEMATICA, ELEMENTE DE PEDAGOGIE SCOLARA, METODICA PREDARII LIMBII SI LITERATURII ROMANE / COMUNICARII IN LIMBA ROMANA SI METODICA PREDARII MATEMATICII / MATEMATICII SI EXPLORARII MEDIULUI IN INVAȚAMANTUL PRIMAR
10. MATEMATICA
11. MECANICA
12. PROTECTIA MEDIULUI
13. SOCIOLOGIE

  

CENTRUL NR. 2:

LICEUL „DEMOSTENE BOTEZ” TRUŞEŞTI

Localitatea Trușești, Str. Demostene Botez, Nr. 16, Județul Botoșani

Telefon: +40 231 567 920 

NR. CRT.  

DISCIPLINA DE CONCURS

 

1. AGRICULTURA, HORTICULTURA (MAISTRI INSTRUCTORI)
2. ALIMENTATIE PUBLICA (MAISTRI INSTRUCTORI)
3. CONSILIERE PSIHOPEDAGOGICA
4. EDUCATIE FIZICA SI SPORT – PROFESORI
5. ELECTROTEHNICA, ELECTROMECANICA
6. ELECTROTEHNICA, ELECTROMECANICA, ENERGETICA (MAISTRI INSTRUCTORI)
7. ESTETICA SI INGRIJIREA CORPULUI OMENESC (MAISTRI INSTRUCTORI)
8. INDUSTRIE ALIMENTARA
9. INDUSTRIE ALIMENTARA (MAISTRI INSTRUCTORI)
10. ISTORIE
11. LIMBA SI LITERATURA ENGLEZA
12. LIMBA SI LITERATURA FRANCEZA
13. LIMBA SI LITERATURA ROMANA
14. LIMBA SI LITERATURA ROMANA, INTRODUCERE IN PEDAGOGIE – EDUCATIE TIMPURIE SI CURRICULUMUL PENTRU EDUCATIA TIMPURIE A COPIILOR SUB 3 ANI, METODICA DESFASURARII ACTIVITATILOR INSTRUCTIV – EDUCATIVE IN CRESA
15. RELIGIE ORTODOXA

 

 CENTRUL NR. 3:

LICEUL TEHNOLOGIC „ALEXANDRU VLAHUȚĂ” ȘENDRICENI

Localitatea Șendriceni, Str. Principală, Nr. 44, Județul Botoșani

Telefon: +40 231 610 124 

NR. CRT.  

DISCIPLINA DE CONCURS

 

1. BIOLOGIE
2. CHIMIE
3. COMERT
4. ECONOMIE, EDUCATIE ANTREPRENORIALA, ECONOMIE APLICATA SI EDUCATIE SOCIALA – EDUCATIE ECONOMICO – FINANCIARA
5. EDUCATIE MUZICALA
6. EDUCATIE SOCIALA (GANDIRE CRITICA SI DREPTURILE COPILULUI, EDUCATIE INTERCULTURALA, EDUCATIE PENTRU CETATENIE DEMOCRATICA)
7. FILOSOFIE SI LOGICA, ARGUMENTARE SI COMUNICARE
8. GEOGRAFIE
9. INFORMATICA SI TEHNOLOGIA INFORMATIEI
10. LIMBA SI LITERATURA ROMANA, PEDAGOGIA PRESCOLARA SI METODICA DESFASURARII ACTIVITAȚILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE IN GRADINIȚA DE COPII
11. LIMBA SI LITERATURA UCRAINEANA MATERNA
12. MECANICA (MAISTRI INSTRUCTORI)
13. PSIHOPEDAGOGIE SPECIALA
14. TRANSPORTURI (MAISTRI INSTRUCTORI)

 

Citeste mai mult

Eveniment

Superliga pornește la drum: FC Botoșani debutează acasă LUNI cu Farul. Ce transferuri s-au făcut în lotul lui Leo Grozavu

Publicat

Publicitate

FC Botoșani se pregătește de startul oficial al noii ediții de Superligă, programat în weekendul 12–14 iulie. Primul meci al botoșănenilor va avea loc luni, 14 iulie, de la ora 19:00, pe teren propriu, împotriva vicecampioanei Farul Constanța.

Pentru sezonul 2025–2026, clubul a operat mai multe schimbări în lot. Printre transferurile de vară se numără sosirile lui Dumiter (UTA), Bordeianu (Poli Iași), Suta (Gabela) și Mailat (Sepsi). În schimb, au părăsit echipa Celea, Mouadib, Iacob, Chică-Roșă, Șeroni, R. Filip și Matricardi.

Tehnicianul Leo Grozavu mizează pe un prim „11” competitiv, format din: Anestis – Adams, Miron, Suta, Ilaş (U21) – Bordeianu, Aldair, Mitrov – Cîmpanu, Mailat și Enzo Lopez. Portughezul Aldair Ferreira rămâne omul de bază al echipei și principala vedetă a lotului.

Startul de sezon nu va fi lipsit de provocări pentru botoșăneni. După partida cu Farul, urmează deplasarea la Dinamo București (21 iulie) și meciul de acasă cu Unirea Slobozia (28 iulie). În etapa a patra, FC Botoșani se va deplasa la Rapid.

Oficialii clubului au transmis deja că obiectivul este consolidarea unei echipe echilibrate, capabile să adune puncte importante și să evite emoțiile din sezonul trecut. Suporterii sunt așteptați în număr cât mai mare la stadion pentru a susține echipa încă de la primul fluier al noii ediții de campionat.

Sursa foto ilustrativ: FC Botoșani

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Drumul județean DJ 294B Dobârceni – Murguța – Ștefănești, modernizat complet și recepționat oficial

Publicat

Publicitate

Consiliul Județean Botoșani a anunțat prin vocea vicepreședintelui Dorin Birta finalizarea și recepția lucrărilor de modernizare a drumului județean DJ 294B, pe sectorul Dobârceni – Murguța – Ștefănești, o investiție importantă pentru comunitățile din zonă.

Lucrările au vizat un tronson de 10,6 kilometri, care acum oferă condiții optime de siguranță și confort pentru participanții la trafic.

„Recepția lucrărilor a fost realizată cu succes. Acum se poate circula în cele mai bune condiții pe toată lungimea acestui drum. Este o arteră vitală pentru locuitorii din Dobârceni, Murguța și Ștefănești, care asigură legătura directă cu drumul național DN 24C și facilitează deplasările către județul Iași, dar și spre Vama Stânca – Costești”, a transmis vicepreședintele Consiliului Județean Botoșani, Dorin Birta.

Acesta a subliniat că modernizarea și reabilitarea infrastructurii rutiere județene rămân printre cele mai importante priorități ale mandatul actualilor consilieri județeni. „Modernizarea infrastructurii rutiere județene a fost și rămâne principalul meu obiectiv. Pentru îndeplinirea acestui scop am depus eforturi susținute pe tot parcursul activității mele de vicepreședinte al Consiliului Județean.”

Totodată, oficialul a evidențiat importanța colaborării și atragerii de fonduri pentru dezvoltarea județului. „Finalizarea acestui proiect demonstrează încă o dată că munca în echipă aduce rezultate pe măsură. Aceste realizări sunt cea mai bună motivație pentru continuarea demersurilor de atragere a fondurilor necesare dezvoltării județului Botoșani”, a explicat Birta.

Investiția în modernizarea drumului DJ 294B este parte din strategia Consiliului Județean din ultimii cinci ani pentru a îmbunătăți rețeaua de transport, de a stimula dezvoltarea locală și de a crește siguranța rutieră în județ. Autoritățile județene dau asigurări că vor continua să prioritizeze astfel de proiecte pentru a facilita mobilitatea și accesul la servicii în toate comunitățile botoșănene.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cum va fi calculat și cât de mare va ajunge impozitul pe proprietate în 2026. Anunțul premierului Ilie Bolojan

Publicat

Publicitate

Se pregătesc modificări majore la impozitul pe proprietate din 2026, iar acesta va fi calculat în funcție de valoarea de piață, cu aplicare de la 1 ianuarie 2026, a anunțat premierul Ilie Bolojan, citat de alba24.ro.

Acesta a spus că impozitul pe proprietate urmează să fie recalculat astfel încât să reflecte cât mai fidel valoarea de piață a bunului imobiliar.

Noul mecanism ar putea intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2026, după o perioadă de analiză și consultare cu autoritățile locale.

„În ceea ce priveşte impozitele pe proprietate, calculul acestora va fi stabilit pe baza dialogului cu autorităţile publice locale, în aşa fel încât să reflecte cât mai cu acurateţe valoarea proprietăţii”, a declarat Ilie Bolojan.

Premierul a explicat că noua formulă de calcul va ține cont de mai mulți factori, printre care suprafața imobilului, localizarea acestuia, rangul localității și distanța față de centrele urbane majore.

„Această valoare a proprietăţii este dată de suprafaţă şi de localizarea într-o anumită zonă a unei localităţi – dacă este într-o reşedinţă de judeţ sau într-o comună aflată la 80 de kilometri.

Publicitate

Toţi aceşti indicatori vor fi analizaţi, iar în funcţie de ghidul notarilor sau de evaluările realizate de primării, vor fi stabilite mecanismele de impozitare”, a adăugat Bolojan.

Oficialul a oferit și un exemplu de aplicare a noii formule: pentru un imobil situat în București, impozitul ar urma să fie mai mare decât pentru unul dintr-un alt oraș reședință de județ, iar acesta, la rândul său, mai mare decât într-un orășel mic sau într-o comună.

Modificări la impozitul pe proprietate 2026. Proiectul, prezentat la 1 septembrie

Bolojan a mai precizat că pachetul legislativ privind noul impozit pe proprietate va fi finalizat și prezentat public până la 1 septembrie, pentru a oferi autorităților locale timpul necesar pregătirii și implementării măsurilor.

Veniturile rezultate vor rămâne la bugetele locale, urmând să fie gestionate direct de administrațiile publice.

„Trebuie să reflecte această valoare de piaţă. Asta va fi calculată în perioada următoare. Și va fi un pachet pe care ni l-am asumat că îl vom pune în practică și îl vom anunţa până la data de 1 septembrie, în aşa fel încât primăriile să îşi poată face calculele, evaluările, analizele şi să îl poată aplica de la 1 ianuarie 2026”, a conchis premierul.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending