Connect with us

LIFESTYLE

Este lege! Cabinetele de medicină de familie pot primi, la cerere, statutul de utilitate publică

Publicat

Publicitate

Președintele Klaus Iohannis a semnat marți legea care aduce modificări importante în sistemul medical din România, permițând cabinetelor de medicină de familie să fie declarate unități sanitare de utilitate publică la cerere.

Această modificare afectează Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Conform noului act normativ, „asistența medicală primară este asigurată prin cabinetul de medicină de familie, care poate obține statutul de unitate sanitară de utilitate publică prin solicitare”.

Pentru a primi acest statut, cabinetelor de medicină de familie trebuie să facă o cerere în acest sens, potrivit Agerpres.

Legea permite ca aceste cabinete să deschidă până la două puncte secundare de lucru, cu condiția ca solicitantul să asigure un program fracționat de minimum 10 ore pe săptămână în norma sa de bază sau peste norma de bază.

De asemenea, aceste puncte secundare de lucru pot obține, la cerere, statutul de utilitate publică.

Publicitate

Ce presupune statutul de utilitate publică
În timpul dezbaterilor parlamentare, deputatul PNL Cristina Vecerdi, unul dintre inițiatorii legii, a subliniat că acordarea statutului de utilitate publică permite cabinetelor de medicină de familie să utilizeze gratuit spațiile proprietate publică ale unităților administrativ-teritoriale pentru a-și desfășura activitatea.

Această lege poate avea un impact semnificativ asupra accesului la servicii medicale primare și poate îmbunătăți infrastructura pentru aceste servicii în întreaga țară.

Statutul de utilitate publică în România este o recunoaștere oficială acordată unei entități sau organizații (cum ar fi o instituție, asociație, fundație sau unitate medicală) de către autoritățile publice sau guvernamentale.

Această recunoaștere implică anumite beneficii, responsabilități și obligații pe care entitatea le dobândește în conformitate cu legislația românească.

De regulă, entitățile cu statut de utilitate publică pot beneficia de scutiri fiscale sau de facilități fiscale pentru a-și desfășura activitatea în beneficiul comunității și pot avea acces la finanțare publică sau la granturi guvernamentale pentru a sprijini proiectele și activitățile lor.

Foto: Pixabay

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Hramul Capelei din Penitenciarul Botoșani: Credință, speranță și rugăciune dincolo de gratii

Publicat

Publicitate

Capela Penitenciarului Botoșani a găzduit sâmbătă, 14 iunie 2025, un moment de profundă încărcătură spirituală, odată cu sărbătorirea hramului „Duminica Tuturor Sfinților”. Evenimentul a reunit preoți, angajați ai instituției și persoane private de libertate într-un cadru de rugăciune, reflecție și apropiere de valorile creștine.

Slujba religioasă a fost oficiată de un sobor de preoți condus de iconom stavrofor Petru Fercal, protopop al Protopopiatului Botoșani. Alături de acesta au slujit preotul capelei, Sergiu Brașoveanu, și alți slujitori ai altarului din județ: pr. Marius Ciobanu (Biserica Spitalului de Copii), pr. Bogdan Zara (Parohia Șupitca – Coșula), pr. Ionuț Simionică (Parohia Mesteacăn – Vorona), pr. Marius Babiuc (Parohia Uspenia), pr. Marcel Asmarandei (Parohia Sf. Nicolae) și pr. Teodor Cenușă (Biserica Armatei Botoșani).

Participanții au trăit momente de reculegere și înălțare sufletească, într-o atmosferă în care fiecare rugăciune a fost o adiere de speranță, iar fiecare cuvânt rostit – o invitație la vindecare interioară. Pentru mulți dintre cei prezenți, întâlnirea cu credința a însemnat o șansă reală de întoarcere spre sine și spre Dumnezeu, dincolo de limitele impuse de ziduri.

„Cei ce seamănă cu lacrimi, cu bucurie vor secera” (Psalmul 125:5) a fost versetul care a însoțit spiritual întreaga zi, într-un demers care a depășit dimensiunea ritualului, devenind expresia dorinței de renaștere morală.

Capela Penitenciarului Botoșani rămâne, prin astfel de momente, un loc în care credința deschide drumuri nevăzute, iar demnitatea umană este reafirmată, chiar și în cele mai dificile împrejurări.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (360)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Ionuţ Iamandi, în „Dilema veche” nr. 832 din 2020,  scrie despre contribuţia lui Lenin în domeniul lagărelor de concentrare. Redăm un text pe care autorul amintit îl preia dintr-o telegramă a lui Lenin către responsabilii de la Nijni-Novgorod, pe 9 august 1919: „Trebuie să dăm un exemplu. 1) Spânzuraţi (şi spun spânzuraţi, în aşa fel încât oamenii să vadă) nu mai puţin de 100 de culaci, bogătani, băutori de sânge cunoscuţi. 2) Publicaţi-le numele. 3) Confiscaţi-le grânele. 4. Identificaţi ostatici aşa cum v-am indicat în telegrama noastră de ieri. Faceţi aceasta  în aşa fel încât în sute de locuri, unul după altul, oamenii să vadă, să tremure, să ştie şi să spună: îi omoară şi vor continua să-i omoare pe culacii însetaţi de sânge. Telegrafiaţi-mi că aţi primit şi executat aceste instrucţiuni. Al dumneavoastră, Lenin”;

Ioana Pârvulescu, în „România literară” nr. 47 din 2003, despre intelectualul occidental şi cel român: „Faţă de intelectualul occidental, cel român ar avea – într-o posibilă analiză statistică – un avantaj şi două handicapuri. La capitolul literatură, românii stau mai bine decât occidentalii şi se pot impune cu eleganţă într-o discuţie pe o temă, în schimb cultura muzicală şi cea teologică, firesc asimilate de orice ins trecut prin şcoală în vestul Europei sunt, la noi, aproape inexistente. Dacă incultura muzicală e îndeobşte ascunsă, cu un sentiment de jenă, incultura religioasă nu face pe nimeni să roşească”;

Andrei Pleşu, în „Formula As” nr. 596 din decembrie 2003, despre etica ortodoxă şi spiritul tranziţiei: „Ortodoxia livrează un cod de valori care este foarte util în perioada grea a tranziţiei: 1) răbdarea; 2) mulţumirea cu puţin; 3) neaşteptarea unei recompense imediate; 4) să dai mai mult decât să ceri”; 

Dan Cristea, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 1 din 2020, despre poezia „Somnoroase păsărele” de  Mihai Eminescu: „Trecând de la registrul religios la acela al graţiosului, categorie estetică implicând tandreţea, delicateţea tonului, precum şi, în general, fragilitatea obiectului evocat, ne putem opri la mult mai populara poezie (datorită şi faptului că a fost pusă pe muzică) „Somnoroase păsărele”. Poezia se păstrează în trei manuscrise, toate din epoca gazetăriei bucureştene  şi a fost inclusă de Titu Maiorescu în volumul „Poesii” din 1883. Muzica a fost compusă un an mai târziu, în 1884, de un bucovinean, Tudor cavaler de Flondor. G. Călinescu se dovedeşte total nedrept cu suava compunere, socotind-o o „imitaţie”, după un model „obscur şi minor”, care n-ar merita atenţia criticii. Alex Ştefănescu, în „Eminescu poem cu poem”, găseşte, dimpotrivă, cuvinte de laudă, şi nu puţine, pentru această „miniatură lirică” pe care o vede ca pe o „poezie de leagăn”, de o „simplitate rafinată”.  Este de ajuns, după părerea mea, să privim numai şi primele versuri ale acestei poezii (despre cuibărirea unanimă în somn) pentru a ne da seama de diferenţa dintre limbajul poetic şi acela comun. O mică lecţie de poezie poate începe chiar de aici. Gândiţi-vă că în loc de admirabile frazare „Somnoroase păsărele / Pe la cuiburi se adună”, păstrând lucrurile în parţialitate, în vagul mnearticulării, am fi avut un soi de definiţie-silogism: „Păsărelele somnoroase se adună pe la cuiburi”. O oroare!”; 

Publicitate

„România literară” nr. 9 din 2020, dedică  Anei Blandiana pagini semnate de Mihai Zamfir, Răzvan Voncu, Paul Aretzu şi Vasile Spiridon. Reţinem: Mihai Zamfir: „…avem în faţă poeme de mare clasă, mai ales pentru că sistemul alcătuirii lor a rămas surprinzător de egal cu el însuşi, de la volumul „A treia taină din 1969 şi până la tragicul „Variaţiuni pe o temă dată” din 2018, plângere a unui Orfeu feminin pe urmele unei Euridice care şi-a schimbat genul”; Răzvan Voncu: 1. „Sunt două Ane în poezia Anei Blandiana: prima este Ana care vine, spre a îndeplini un destin sacrificial asumat, cea de-a doua este Ana cea zidită, care îşi trăieşte conştient, cu bucuria datoriei împlinite, acest destin”; 2. „Adesea se uită, repet, că avem de-a face cu poeta care a întemeiat (dacă nu cumva chiar a inventat) blagianismul în poezia postbelică şi, totodată, cu o scriitoare care a meditat permanent la rosturile şi instrumentele poeziei”; 3. „Poezia nu este  pentru ea un discurs public, o mască pe care o arborează de câte ori păşeşte în agora, ci însuşi discursul ei taciturn, adevărata ei existenţă”; Paul Aretzu: 1. „Avidă de cunoaştere, răstoarnă cunoscuta afirmaţie rimbaldiană „Je est un autre” în „Totul este eu însămi”; 2. „Poezia Anei Blandiana este, în fond, o confesiune de idei. Poeta se simte angrenată definitiv în tot ceea ce a fost şi în tot ceea ce va fi. Cunoaşterea este asemenea fluxului şi refluxului, descoperire şi acoperire, schimbând mereu configuraţia realităţii”; Vasile Spiridon: „În prima parte a creaţiei, Ana Blandiana conferea, adolescentin, lumii propriul chip şi se recunoştea jubilatoriu în tot ce există. (…) Treptat, Ana Blandiana începe să-şi uite silueta adolescentină, ea intenţionând să anuleze orice corespondenţă între vârsta biologică şi aceea a lirismului”;

 Sintagme, termeni, concepte: „privirea-gândire”(Gellu Naum); „politeţe retrospectivă” (Andrei Pleş)”; „privatizarea cuvintelor”(Mircea Platon); „agresivitate lăţi-lungilă”(Mircea Mihăieş); „blestematele chestiuni insolubile”(Marin Preda); 

Alex Ştefănescu, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 1 din 2020, reţine o apreciere făcută horei  de Alexandru Vlahuţă: „La ţară hora e temeiul jocului. Ea înfăţişează în închipuirea poporului , ca şi în cântecele poeţilor, împăcarea, frăţia, unirea tuturor într-un singur cuget, – e veche, de la întemeierea neamului nostru, ş-aceeaşi a rămas în toate părţile locuite de români.  Celelalte jocuri (brâul, sârba, căzăceasca, ţâitura, joiana, bătuta, învârtita, ca la Breaza ş. a.) se mai amestecă, se mai schimbă după locuri. Hora însă e aceeaşi peste tot unde se vorbeşte româneşte.”;

Horia Corcheş, în „Dilema veche” nr. 837 din martie 2020,  despre lectură: “Cine a citit “Fahrenheit 451” al lui Ray Bradbury îşi aduce aminte că romanul propune o distopie în care societatea e organizată pe principiul evitării lecturii, al distrugerii cărţilor. Considerate periculoase. “O carte e o puşcă încărcată, ascunsă în casa vecină: pune-o pe foc, smulge-i   armei focosul, zdrobeşte cugetul omului! Cine ştie ce poate să pună la cale un om cult!” Îmi vine în minte şi romanul lui Daniel Pennac, “Necazuri cu şcoala”, în care lectura este “considerată o pierdere de vreme, reputată ca fiind dăunătoare activităţii şcolare”;

Ştefan Borbely, citind cartea lui Ion Pop, “Lista de aşteptare”, clasifică / defineşte „sindromul de prag” (vezi „Contemporanul – ideea europeană” nr. 1 din 2020): „Sindromul de prag se poate trăi în două feluri: în mod oriental şi în mod occidental. Pentru orientali, învăţaţi cu nemişcarea şi cu vidul, lumea de aici e doar o anticameră fantasmatică a liniştii de dincolo. În termeni occidentali, accentul cade pe desprinderea de lumea terestră, ceea ce explică şi motivul pentru care impasul existenţial major al „trecerii” la occidentali îl reprezintă teama. Or, aşa cum spunea unul dintre personajele lui Malraux, această anxietate e din cale-afară de zgomotoasă, uneori de-a dreptul insuportabil de locvace.”;

Ştiutita” este un nou termen introdus de Valeriu Nicolae într-un eseu din „Dilema veche” nr. 837 din martie 2020. Ştiutita este definită astfel: „Tupeul de a pretinde că ştii orice pentru că vrei să salvezi”;

Vă propun o „Invocaţie simplităţii” de Adrian Popescu (vezi „România literară nr. 1-2 din 2020): „Dă-mi, simplitate, hainele de doc, / Vestonul gri şi pasul meu elastic, / Pe-ocrotitorul invizibil să-l invoc, / În cal să văd centaurul fantastic… / Să pot să scriu pe geamul aburos / Al gerului, troznind de Bobotează, / Numele magilor ce-l află pe Cristos. / El ochii-şi strânge, înţepaţi de rază.”;

Cristian Pătrăşconiu, în „România literară nr. 1-2 din 2020, publică un interviu cu Adam Michnik. Reţin:

  1. „pornirea mea e să accept un alt fel de liberalism – un liberalism cu faţă umană”;
  2. „dacă legea pieţii ar fi singura care ar guverna societatea, nu am avea nici muzee, nici operă”;
  3. „nu iubesc absolut deloc sistemul sovietic, doar că îmi place foarte mult cultura rusă. Şi Rusia, în sine, ca ţară; iubesc Rusia”;
  4. „terapia cu adevăr, chiar dacă poate fi şi dureroasă, este foarte eficientă”;
  5. „România şi Polonia au avut o elită fantastică, extraordinară şi a recupera spiritul acestei elite ar fi, în mod cert, ceva unificator, ceva de împărtăşit”;
  6. „ în zilele noastre, în democraţie, onoarea nu este o valoare esenţială”;
  7. „dictaturile iubesc culorile puternice, aprinse: roşu, brun, verde, galben. Dar democraţia este gri. De aceea am scris un articol „Gri-ul e frumos”;
  8. „comunismul promite o lume fără conflicte. Or, o lume fără conflicte e posibilă doar în cimitir”;

Citeste mai mult

Eveniment

Accident grav la Văculești: O femeie încarcerată, 17 persoane implicate într-o coliziune între un microbuz și un autoturism

Publicat

Publicitate

Zece persoane au fost rănite astăzi, dumincă după-amiază, în urma unui accident rutier petrecut pe drumul național DN 29B, în localitatea Văculești. În coliziune au fost implicate un microbuz de transport persoane, în care se aflau 17 pasageri, și un autoturism. Impactul a fost extrem de puternic, iar o femeie aflată în autoturism a rămas încarcerată.

La fața locului au intervenit de urgență pompierii din cadrul Detașamentelor Botoșani și Dorohoi, cu o autospecială de stingere dotată cu modul de descarcerare, trei ambulanțe SMURD, inclusiv unitatea de terapie intensivă mobilă, cinci ambulanțe ale Serviciului Județean de Ambulanță și autospeciala pentru transportul victimelor multiple.

Femeia aflată pe scaunul din dreapta în autoturism a fost extrasă de echipajele de descarcerare în stare conștientă și cooperantă, fiind preluată de un echipaj medical și transportată la spital. Din microbuz, nouă persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale, iar ulterior au fost transportate la spital: trei la Spitalul Județean de Urgență „Mavromati” Botoșani și șase la Spitalul Municipal Dorohoi.

Bilanțul final al accidentului indică zece răniți – unul din autoturism și nouă din microbuz. Toate victimele sunt conștiente și cooperante, potrivit informațiilor furnizate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență.

Cauza accidentului este în curs de stabilire de către polițiștii care efectuează cercetarea la fața locului. Traficul în zonă este îngreunat, autoritățile recomandând șoferilor prudență sporită.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

Eminescu, trăit cu sufletul la Joldești: Copii, profesori și oameni ai locului au dat glas versului și muzici în Anul Eminescu 2025

Publicat

Publicitate

La Centrul Cultural „Luceafărul” din Joldești, Mihai Eminescu a fost mai viu ca oricând sâmbătă, 14 iunie 2025. Nu pe o scenă distantă, nu într-un manual prăfuit, ci în ochii copiilor, în glasul emoționat al celor care i-au rostit versul, în liniștea plină de sens care a însoțit fiecare moment de reculegere și frumusețe autentică.

Evenimentul „Gânduri pentru Eminescu”, organizat de Primăria Comunei Vorona, în parteneriat cu Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” și Parohia Vovidenia din Joldești, a reunit comunitatea în jurul numelui marelui poet care nu se va stinge niciodată.

Manifestarea a fost gândită ca o celebrare vie a poeziei și a identității românești. Elevii au expus lucrări plastice inspirate din creația eminesciană și au realizat colaje vizuale sub titlul „Eminescu în imaginația noastră”, dovedind că universul poetului poate renaște în viziuni proaspete, sensibile, contemporane.

În cadrul unei ample manifestări artistice au fost rostite versuri, s-au aplaudat momente de o simplitate profundă și s-au lăsat tăceri în locurile unde cuvântul nu mai avea nevoie să spună nimic. Apoi, Grupul vocal-instrumental „Anastasis” din Joldești a adus un plus de vibrație și sensibilitate, legând firul poeziei de cel al muzicii.

Evenimentul a debutat cu lansarea a  două volume: „Ratoșele din Moldova – file de monografie”, semnat de Angela Paveluc-Olariu, și „Cură cu acupunctură”, semnat de Ioan Mamaische, lucrări care au completat atmosfera cu tonuri de cercetare dar și reflecție și introspecție pe tărâmul epigramei.

Sub semnătura primarului Sergiu-Marian Dascălu, fost profesor și director al Liceului Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” Vorona, acest moment cultural a fost mai mult decât o comemorare – a fost o lecție de suflet, o întâlnire între generații și o reafirmare a valorii limbii române și a operei eminesciene. La Joldești, pentru câteva ore, Eminescu n-a fost doar poetul național. A fost o prezență simțită, iubită, împărtășită.

Publicitate

Iată și câteva imagini dar și întregul film surprins cu această ocazie la Joldești, o localitate care în fiecare an marchează cu mult suflet acest eveniment, mai ales că aici s-a născut mama marelui poet Mihai Eminescu, Raluca Iurașcu:

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending