Connect with us

Actualitate

Emisiune de mărci poștale, dedicate aviației românești. De luni, în magazinele Romfilatelia

Publicat

Publicitate

Romfilatelia anunţă introducerea în circulaţie, începând de luni, a emisiunii „Ziua Mărcii Poştale Româneşti” cu tema „Evenimente. Aviaţie”.

Potrivit unui comunicat al Romfilatelia, transmis luni AGERPRES, emisiunea este alcătuită din patru timbre, o coliţă filatelică dantelată, un plic „prima zi” şi un album filatelic special realizat în tiraj limitat.

În imaginile mărcilor poştale, coliţei filatelice şi plicului „prima zi” sunt ilustrate câteva momente-eveniment din istoria aviaticii româneşti în care sunt incluse şi portretele a trei personalităţi ale domeniului – Traian Vuia, Aurel Vlaicu şi Henri Coandă. De asemenea, este prezentat şi un moment-premieră realizat de compania TAROM – primul zbor în jurul lumii, în urmă cu 55 de ani. Constructorii de avioane româneşti sunt omagiaţi cu două realizări importante: primul avion de vânătoare (1939) şi primul avion cu reacţie fabricat în România (1974).

Traian Vuia, pionier al aviaţiei mondiale (marca poştală cu valoarea nominală de 4 lei) a realizat şi a pilotat primul avion de zbor cu decolare autonomă. Zborul demonstrativ a avut loc în ziua de 18 martie 1906 la Montesson (lângă Paris).

Aurel Vlaicu, inginer, constructor şi pilot al primului avion conceput şi fabricat în România (marca poştală cu valoarea nominală de 5 lei) al cărui zbor inaugural a avut loc la 17 iunie 1910, este recunoscut ca un reprezentant de frunte al aviaţiei naţionale şi mondiale. Ultimul său proiect, avionul Vlaicu III, primul avion din lume construit din metal, a fost finalizat după moartea sa (1913) de prietenii săi Constantin Silişteanu şi Giovanni Magnani, în anul 1914.

Henri Coandă, inventator de talie mondială, specialist în aerodinamică, este prezent în istoria aviaţiei ca fiind constructorul primului avion cu reacţie, realizat în anul 1910 (marca poştală cu valoarea nominală de 33 lei din coliţa filatelică). Avionul IAR-93 a cărei imagine este reprodusă lângă portretul lui Henri Coandă este cunoscut ca primul avion cu reacţie fabricat în România, având ca ghid şi programul INCREST (al cărui director începând cu anul 1969 a fost Henri Coandă) şi care a avut primul zbor în anul 1974.

Publicitate

Avionul de vânătoare IAR-80 (marca poştală cu valoarea nominală 6 lei) a fost conceput şi construit la I.A.R. Braşov, iar zborul inaugural a avut loc pe 12 aprilie 1939. Avioanele de serie au participat la acţiunile de luptă din timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Compania TAROM înscrie un eveniment important în existenţa sa, în anul 1969, prin realizarea primului zbor în jurul lumii, cu un avion IL-18D (marca poştală cu valoarea nominală de 13 lei). Zborul desfăşurat între 11 decembrie 1969 şi 7 ianuarie 1970, a însumat peste 50.000 kilometri, parcurşi în aproape 80 de ore de zbor efectiv.

Ziua Mărcii Poştale Româneşti, sărbătorită pentru prima dată în anul 1932 cu ocazia primei Expoziţii Filatelice Române, a fost înscrisă în lista evenimentelor de importanţă naţională urmare a Legii nr. 62/2024. S-a stabilit ca în ziua de 15 iulie a fiecărui an să fie sărbătorită Ziua Mărcii Poştale Româneşti.

Emisiunea este disponibilă de luni în reţeaua magazinelor Romfilatelia din Bucureşti, Bacău, Braşov, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, precum şi online pe https://romfilatelia.ro/store/. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Lotul 3 al Autostrăzii A0, aproape de deschidere. Lucrările sunt în plin proces de finalizare

Publicat

Publicitate

Lucrările executate pe lotul 3 al Autostrăzii A0, secțiunea Joița – Bragadiru, se află într-un stadiu avansat de finalizare, iar circulația se apropie de deschidere, a scris pe pagina sa Facebook, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol.

‘Constructorul grec Aktor este în plin proces de finalizare a ultimelor lucrări necesare pentru a permite deschiderea circulației pe acest tronson esențial (…) Lotul 3 al A0 Sud (18 km) este crucial pentru conectarea în regim de autostradă între A1 și A2, pe coridorul 4 Pan-european, în proximitatea Bucureștiului. Deși termenul de finalizare era sfârșitul anului 2023, iar mobilizarea constructorului a întârziat proiectul, lucrările sunt acum într-un stadiu avansat. Mă aștept ca această ultimă etapă să fie finalizată în scurt timp, permițând șoferilor să beneficieze de o autostradă modernă și sigură’, a punctat oficialul.

Potrivit sursei citate, pe acest tronson al A0 mai sunt de realizat câteva lucrări de mică anvergură, dar indispensabile pentru siguranța și funcționalitatea autostrăzii: montarea a 3 km de parapete; instalarea a șapte atenuatori de șoc; fixarea plaselor de protecție pe șase structuri; montarea consolelor la 15 stâlpi; trasarea a 3 km de marcaje rutiere; instalarea a 7 km de gard de protecție; montarea a 200 de metri de panouri fonoabsorbante; instalarea a zece portaluri de semnalizare pe A1; finalizarea relocării rețelei de înaltă tensiune care intersectează traseul autostrăzii.

Segmentul A0 Sud lot 3 cuprinde 15,465 km din Centura de Sud și 2,5 km din Centura de Nord, despărțite de autostrada A1 spre Pitești, cu un pasaj impresionant peste autostrada A1 în zona Ciorogârla. Proiectul mai include patru poduri, șase pasaje (overpass-uri), nouă pasaje pe autostradă, 46 de podețe, două parcări de scurtă durată și două zone de servicii.

După deschiderea acestui lot se va putea circula în regim de autostradă de la Constanța la Curtea de Argeș (A2-A0-A1) și de la Constanța la Craiova (A2-A1-DEx12). AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Populația școlară a fost de aproape 3,5 milioane de elevi și studenți în anul școlar/universitar 2024-2025

Publicat

Publicitate

Populația școlară din sistemul național de educație a fost de aproape 3,5 milioane de mii elevi și studenți, în anul școlar/universitar 2024-2025, în creștere cu 19.100 comparativ cu anul școlar/universitar precedent, arată datele Institutului Național de Statistică.

Comparativ cu anul precedent, populația școlară a înregistrat cele mai semnificative creșteri în învățământul profesional (+3,9%) și învățământul superior (+4,4%).

Numărul absolvenților din anul școlar/universitar 2023-2024 a fost de 502.400 elevi și studenți, în scădere cu 0,5% comparativ cu anul școlar/universitar precedent.

Conform datelor INS, în anul școlar/universitar 2024-2025, aproape jumătate din populația școlară s-a regăsit în învățământul primar și gimnazial (45,6%), iar circa o treime în învățământul liceal (17,3%) și în educația timpurie (15,8%). Învățământul postliceal a fost cel mai puțin reprezentat în totalul populației școlare (2,3%).

Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, circa jumătate (50,1%) au fost elevi și studenți de sex feminin, iar aproape trei sferturi (73,3%) au studiat în mediul urban.

Comparativ cu anul școlar/universitar precedent, învățământul profesional și respectiv învățământul superior sunt nivelurile
educaționale care au înregistrat cele mai importante creșteri ale populației școlare (+3.600 elevi, respectiv +24.000 studenți/cursanți).

Publicitate

Datele INS mai arată că învățământul primar și gimnazial, precum și cel postliceal, au cunoscut cele mai semnificative diminuări ale numărului de elevi înscriși în anul școlar 2024-2025 față de cel anterior (-8.200, respectiv -1.100).

Populația școlară a fost cuprinsă cu preponderență (94,3%) în unitățile școlare publice.

Pe niveluri educaționale, cea mai semnificativă pondere a elevilor înscriși în unitățile din învățământul privat s-a regăsit în învățământul postliceal (41,3%).

Gradul de cuprindere în învățământ al elevilor din grupa de vârstă 6-10 ani a înregistrat cel mai ridicat procent (84,7%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă.

În ceea ce privește învățământul superior, în anul universitar 2024-2025 au fost înscrișir 568.600 studenți, din care 55,4% au fost studente. Cele mai atractive specializări (conform clasificării ISCED-F) din învățământul superior au fost cele din grupa afaceri, administrație și drept (23,9% din totalul studenților), respectiv inginerie, prelucrare și construcții (19,9% din totalul studenților).

Unitățile/instituțiile de învățământ care au funcționat în anul școlar/universitar 2024-2025 au aparținut, în principal, nivelurilor de educație primar și gimnazial (55,5%), liceal (20,5%), respectiv antepreșcolar și preșcolar (19,3%).

În profil teritorial, populația școlară din anul școlar/universitar 2024-2025 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (585.500 persoane), respectiv București-Ilfov (543.500 persoane).

Distribuția populației școlare pe regiuni de dezvoltare și niveluri educaționale față de totalul fiecărei regiuni, arată că cea mai ridicată pondere s-a înregistrat în învățământul primar și gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (53,0%). La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au înregistrat în învățământul postliceal din regiunile Centru și București-Ilfov (având ponderea de 1,6%, respectiv de 1,5%).

În învățământul superior, cea mai ridicată pondere a numărului de studenți înscriși față de totalul fiecărei regiuni a fost în București-Ilfov (33,3%).

De asemenea, în anul școlar/universitar 2024-2025, personalul didactic din cadrul sistemului educațional a însumat 251.900 persoane. Astfel, raportul mediu dintre populația școlară și numărul cadrelor didactice a fost 14 copii/elevi/studenți la un cadru didactic. Ponderea personalului didactic de sex feminin a fost majoritară, atât la nivelul întregului sistem educațional preuniversitar (83,0%), cât și defalcat pe nivelurile educaționale, astfel: antepreșcolar și preșcolar (99,7%), primar și gimnazial (82,2%), postliceal (74,6%), liceal (72,7%), respectiv profesional (67,1%).

Potrivit INS, în anul școlar/universitar 2023-2024 au absolvit 502.400 elevi și studenți aparținând nivelurilor educaționale: gimnazial, liceal, profesional, postliceal, respectiv superior (licență, master și doctorat, cursuri postuniversitare și programe postdoctorale de cercetare avansată). Preponderente au fost absolventele, în număr de 265.500, reprezentând 52,9%. Din totalul absolvenților, 83,8% au finalizat un nivel educațional în mediul urban, restul în mediul rural.

La sfârșitul anului școlar 2023-2024 au absolvit învățământul gimnazial 174.900 elevi, cei mai mulți dintre aceștia înregistrându-se în regiunea Nord-Est (18,6%). Ponderea băieților (51,3%) o devansează pe cea a fetelor, cu 2,6 puncte procentuale. În mediul urban, absolvenții de gimnaziu au reprezentat 60,4% din totalul absolvenților din acest nivel. În profil teritorial, regiunile Nord-Est și Sud-Muntenia au înregistrat ponderi mai mari ale absolvenților din mediul rural (52,6% pentru fiecare în parte).

În învățământul liceal, la sfârșitul anului școlar 2023-2024 au absolvit 149.900 elevi, mai mult cu 4,5% comparativ cu anul școlar anterior.

Majoritatea absolvenților de liceu au urmat cursurile învățământului cu frecvență – program de zi (87,3%).

‘Situația absolvenților din învățământul liceal a evidențiat că circa jumătate au frecventat cursurile filierei teoretice (52,2% din totalul absolvenților), 38,2% pe cele din filiera tehnologică, iar 9,6% au urmat cursurile liceelor din filiera vocațională’, se precizează în comunicatul INS.

În privința examenului de bacalaureat, statistica arată că s-au prezentat 136.600 absolvenți, din care 123.300 proveniți din promoția anului 2024 (90,3%). Au fost declarate reușite 108.500 persoane (79,4%), din care 103.600 persoane (84,1%) din promoția anului 2024.

În învățământul profesional au absolvit 20.300 elevi, din care 97,3% au urmat cursurile unităților de învățământ aparținând sectorului public, iar în învățământul postliceal au absolvit 30.200 elevi, din care 58,6% au urmat cursurile unităților de învățământ aparținând sectorului public.

În învățământul superior, numărul absolvenților cu diplomă a fost 127.100 studenți. Studentele au reprezentat 59,0% din numărul totalul al absolvenților cu diplomă.

Absolvenții cu diplomă ai învățământului superior au provenit cu preponderență din facultățile cu profil afaceri, administrație și drept (25,6%), inginerie, prelucrare și construcții (17,1%), respectiv sănătate și asistență socială (12,3%).

În ceea ce privește rata abandonului în anul școlar 2023/2024, aceasta a înregistrat următoarele valori: 0,9% în învățământul liceal și profesional, 1% în învățământul primar, respectiv 1,0% în învățământul gimnazial.

În anul 2022, resursele financiare necesare procesului de învățământ, alocate pentru funcționarea unităților/instituțiilor de învățământ cuprinse în sistemul național de educație au fost asigurate în cea mai mare măsură (94,2%) din fonduri publice (de la bugetul de stat și din bugetele locale), restul fiind din alte surse proprii unităților/instituțiilor de învățământ, dar și din veniturile gospodăriilor.

Pe tipuri de cheltuieli ale instituțiilor publice și private, ponderea majoritară în totalul cheltuielilor de educație a fost deținută de cheltuielile curente (93,2%), diferența fiind reprezentată de cheltuielile de capital (6,8%). AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Tineri Laurieni în formare: mobilitate educațională Erasmus+ în Lituania

Publicat

Publicitate

Sfârșitul anului școlar a venit la Laurian cu două mobilități importante. În cadrul proiectului de acreditare Erasmus+, nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000217506, în perioada 05-09 mai 2025, nouă elevi şi doi profesori însoţitori de la Colegiul Național „A.T. Laurian” din Botoșani au participat la o mobilitate de grup-elevi, la Kauno Maironio Universitetine Gimnazija, din Kaunas, Lituania. Proiectul de Acreditare, Erasmus+, Educaţie şcolară, finanţat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, a avut un impact deosebit asupra elevilor noștri prin prisma dezvoltării unor atitudini pozitive față de apartenența la spațiul european și a unor abilități de comunicare într-o limbă de circulație internațională – limba engleză.

Elevii Colegiului Național „A.T. Laurian” din Botoșani, însoţiţi de profesoarele Anca-Luminița Dulgheru şi Lavinia-Elvina Ghineţ au participat activ la ore de lituaniană, engleză, economie, etică, biologie, informatică, muzică, alături de colegii lor din Kaunas, observând asemănările și deosebirile dintre cele două sisteme de învățământ. Totodată, grupe de elevi din ambele licee partenere au schimbat informații despre istoria celor două țări, despre limbă, cultură şi tradiții.

Latura digitală a educației a fost atinsă prin participarea elevilor atât la orele de IT din liceul gazdă, cât și prin vizitele de documentare de la Muzeul de Artă  și de la Muzeul Ciurlionis din Kaunas, muzee în care elevii au înțeles arta prin realitatea augmentată și prin proiecții 3D. Totodată, elevii au lucrat la paginile unei cărți virtuale a proiectului, pe platforma Book Creator.

O dovadă de educație interculturală și de comportament sustenabil față de mediu au fost activităţile de la Rumšiškės, unde elevii  au participat la un atelier tradițional de fabricare a pâinii. Astfel, au fost prezentate uneltele vechi, tradiționale, folosite pentru prepararea pâinii în casă, dar și obiceiurile legate de acest moment special pentru familia lituaninană tradițională. Elevii au fost încântați de întregul ritual, dar și de aroma pâinii calde, proaspăt scoase din cuptorul de lut.

În aceeaşi perioadă, Prof. Anca-Marcela Grădinaru a participat la un stagiu de observare, tot la Kauno Maironio Universitetine Gimnazija din Kaunas; a fost o experiență profesională și umană valoroasă, având ocazia de a observa, analiza și reflecta asupra unor modele educaționale europene, centrate pe echilibru, deschidere, flexibilitate și eficiență.

Dimensiunea incluzivă a educației a fost una remarcabilă: școala-gazdă oferă sprijin personalizat elevilor cu dificultăți de învățare, susține diversitatea culturală și promovează empatia și implicarea civică. Comunicarea deschisă cu elevii, respectul reciproc și încurajarea participării sunt valori profund înrădăcinate în cultura școlii. Conceptul de „școală ancorată în comunitate” a fost reflectat în numeroase activități extracurriculare, în parteneriatele active cu muzee, biblioteci și instituții culturale, precum și în atenția acordată educației pentru dezvoltare durabilă și patrimoniu. Elevii sunt implicați în proiecte cu impact social care îi ajută să devină cetățeni activi și responsabili.

Publicitate

”Mobilitatea de grup-elevi şi stagiul de observare au oferit un exemplu de bună practică. Elevii s-au întors mai bogați spiritual și cultural, dornici să împărtășească comunității școlii din experiența lor europeană.”, a declarat Rodica Mighiu, coordonator și persoană de contact a proiectului.

Citeste mai mult

Educație

Expoziția de arte vizuale „Suprapuneri estetice – cămașa românească”

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani găzduiește, în perioada 16-29 iunie 2025, în spațiul Colecției de Artă, expoziția de arte vizuale „Suprapuneri estetice – cămașa românească”.

Evenimentul, ajuns la a treia ediție, este organizat de Asociația Fioravante în colaborare cu Muzeul Județean Botoșani și partenerii. Expoziția reprezintă dovada spiritului creator care, plecând de la ia tradițională românească – parte esențială a costumului popular, de la elementele de artă populară, le prelucrează, în formă figurativă, stilizată sau abstractă, într-o manieră modernă, încărcată de armonie și echilibrată compozițional și cromatic, capabilă să sugereze o gamă variată de stări, emoții, trăiri, idei și concepții artistice.

Sunt expuse lucrări realizate în diverse tehnici – pictură în ulei pe pânză, acrylic pe pânză, grafică, mozaic și instalație – semnate de artiști din întreaga țară: Dănuț Aconstantinesei, Nicoleta Cristina Cărare, Margareta Catrinu, Cristian Bîrzoieș, Rodica Cojocariu, Ionela Cumpănașu, Genoveva Dolhescu, Daniela Andreea Hârjoi, Andreea Valentina Hogea, Ioana Gina Poleac, Mihaela Cristina Puciu, Nahum Sternberg, Adina Strugariu, Liviu Șoptelea, Margareta Toderică, Roua Ana Vasilescu.

Vernisajul va avea loc de Ziua Internațională a Iei, marți, 24 iunie 2025, ora 14.00, la Colecția de Artă Botoșani.

Curatorul evenimentului: Genoveva Dolhescu. Prezentare: Ana Elisabeta Coșereanu.

Program de vizitare: zilnic, 9.00 – 16.30.

Publicitate

Intrarea este gratuită.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending