Modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor PISA. Cele două rapoarte despre sistemul de educație din România au fost realizate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în 2017, respectiv 2024 la solicitarea Guvernului României. Ambele rapoarte oficiale au recomandat desființarea examenului de titularizare din România, care în forma actuală le permite profesorilor să predea chiar dacă nu obțin nota de trecere, adică 7, scrie EDUPEDU.ro.
Atât în 2017, cât și în 2024, România a fost sfătuită să renunțe la acest examen sau să îl completeze cu metode de evaluare mai eficiente, cum ar fi recertificarea. Cu toate acestea, titularizarea este folosită în continuare de statul român, este menținut în noua lege a educației inițiată de ministrul Ligia Deca și promulgată de președintele Klaus Iohannis pentru a aplica „reforma prezidențială România educată”.
În raportul realizat de OCDE în anul 2017, experții au constatat că examenul de titularizare din România din 2015 nu a fost promovat de 73% dintre candidați. Anul acesta, mai puțin de jumătate dintre participanți au reușit să obțină note peste 7, arată rezultatele. 37,34% au reușit să se califice pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), adică au obținut note între 5,00-6,99.
Titularizarea este examenul în urma căruia profesorii se pot angaja într-o școală pe perioadă nedeterminată. Pentru a obține titlul de titulari, aceștia trebuie să obțină minimum nota 7 la examenul scris și să existe un post pentru care să aplice la angajare.
Folosirea titularizării „ca principala modalitate de selectare a potențialelor cadre didactice este mult mai ineficientă decât stabilirea unor standarde înalte pentru admiterea în programele de formare inițială a cadrelor didactice și a unei ample pregătiri didactice inițiale”, avertizază experții OECD în raportul realizat asupra sistemului de învățământ din România.
OCDE a recomandat ca examenul de titularizare să fie înlocuit sau completat cu „metode de recrutare a cadrelor didactice ce răspund mai bine nevoilor școlilor”. Este vorba de interviuri, evaluare a portofoliilor și observarea practicii pedagogice.
Concret, angajarea profesorilor ar trebui făcută de școli, așa cum prevedea inițial Legea educației din 2011, ci nu de inspectoratele județene, spun experții OCDE.
Măsura descentralizării a fost propusă recent și de fostul secretar de stat în Ministerul Educației Mihaela Popa. „Titularizarea este un examen învechit, supracentralizat, pe care nu îl găsiți nicăieri în lume și care a dus la starea învățământului de azi! Definitivatul să fie pe țară cu minimul 7 la care ești definitiv în învățământ. Apoi fiecare școală să-și facă politica de atragere a resursei umane”, a spus aceasta.
Raportul din 2024 intitulat „Reforma învățământului preuniversitar în România: Consolidarea sistemelor de conducere, de evaluare și de sprijin”, realizat de OCDE la cererea Ministerului român al Educației, a recomandat României încă o dată, chiar anul acesta, să înlocuiască examenul de titularizare cu evaluări pentru recertificare, care ar rezolva problema cadrelor didactice care rămân în funcție deși nu devin titulari.
Această modificare ar atrage, la rândul ei, alte măsuri ce vor trebui implementate, spun experții OCDE:
„Prima va fi una legată de scop. Dacă scopul este de a garanta îndeplinirea standardelor de bază, ceea ce pare a fi principala preocupare în România, atunci guvernul ar putea stabili o cerință generală (de exemplu, toate cadrele didactice trebuie să solicite recertificarea după zece ani în profesie dacă nu au promovat o formă de evaluare în vederea promovării în această perioadă)”;
Recertificarea ulterioară s-ar baza pe performanțe (de exemplu, cadrele didactice care au performanțe slabe ar trebui să urmeze cursuri de formare pentru a-și remedia deficiențele și să solicite din nou certificarea după doi ani)”.
Paginile 75, 76 – Recomandările făcute în 2024 de OCDE Ministerului Educației condus de Ligia Deca, prin Raportul „Reforma învățământului preuniversitar în România: Consolidarea sistemelor de conducere, de evaluare și de sprijin” realizat la solicitarea Guvernului României
În ciuda recomandărilor din partea OCDE, Ministerul Educației păstrează examenul de titularizare, prevăzut în noua Lege a Educației care a fost inițiată de ministrul educației Ligia Deca și promulgată de președintele Klaus Iohannis, ambii prezentând-o ca parte a proiectului prezidențial „România educată”.
Ministrul Educației, Ligia Deca, pledează în favoarea titularizării, argumentând că protecția oferită profesorilor de acest tip de angajare este ceea ce încă atrage forță de muncă în educație: „Faptul că există o stabilitate în sistem odată ce s-au titularizat pe un post este unul dintre argumentele pentru care încă avem doritori pentru profesia didactică”.
Aceasta trece cu vederea semnalele de alarmă trase de OCDE cu privire la profesorii care, deși nu obțin nota de trecere la titularizare, pot preda în continuare, și susține ca aceștia să profeseze fără a susține examene ulterioare de recertificare: „Titularizarea nu este o barieră, cum să vă spun, insurmontabilă pentru cariera didactică. Luăm în calcul faptul că unii oameni poate au avut o zi mai grea. Acest lucru nu înseamnă că ei nu pot continua în sistem”.