Connect with us

Actualitate

Educația la răscruce: Ce prevăd Noile Planuri-Cadru pentru LICEU puse în dezbatere publică. DOCUMENTUL care schimbă major viața liceenilor și profesorilor

Publicat

Publicitate

Vineri  a fost lansat procesul de consultare publică pentru noile planuri-cadru destinate liceului. Potrivit Ministerul Educației și Cercetării ( MEC ), propunerile pot fi trimise la adresa de e-mail consultare@rocnee.ro până la data de 6 martie, relatrează alba24.ro.

Calendarul dezbaterilor

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat organizarea unei dezbateri naționale care va include patru întrevederi cu prezență fizică, programate astfel:

  • București – 11 februarie
  • Cluj-Napoca – 14 februarie
  • Iași – 25 februarie
  • Timișoara – 4 martie
  • Ulterior, o dezbatere online va fi organizată pe 6 martie.

DOCUMENT AICI: Planul cadru pentru liceu 2026-2027 – Consultare Publica

Procesul de elaborare a planurilor-cadru

Daniel David a explicat că realizarea și aprobarea noilor planuri-cadru pentru liceu reprezintă doar primul pas dintr-un proces educațional complex.

Următoarele etape includ:

  • Elaborarea programelor școlare pentru disciplinele obligatorii (finalizare preconizată pentru toamna anului 2025).
  • Inițierea redactării manualelor moderne, incluzând variante digitalizate.
  • Formarea profesorilor pe metode educaționale moderne.

Structura planurilor-cadru

Noile planuri-cadru vor respecta legislația națională și bunele practici internaționale, adaptate la contextul național. Acestea sunt structurate astfel:

Publicitate

1. Trunchiul comun (50%)

  • Asigură cultura generală și dezvoltarea competențelor-cheie.
  • Ponderea scade de la 65% la clasele IX/X la 35% la clasele XI/XII.
  • Cuprinde 15 discipline la clasele IX/X și 9 discipline la clasele XI/XII.

2. Curriculum de specialitate (35%)

  • Dezvoltă competențele specifice profilului/specializării profesionale.
  • Ponderea crește de la 25% la clasele IX/X la 45% la clasele XI/XII.

3. Curriculum la decizia elevului (15%)

  • Oferă flexibilitate, permiȒând elevilor să aleagă discipline suplimentare.
  • Ponderea crește de la 10% (1-3 ore) la 20% (5-8 ore).

Durata anului școlar și structura orelor

  • Anul școlar va avea 36 de săptămâni (34 săptămâni pentru clasa a XII-a).
  • Se vor păstra programele „Săptămâna verde” și „Școala altfel”.
  • Numărul maxim de ore săptămânal recomandat: 30.
  • Numărul total de zile de școală: 180 la clasele IX/XI și 170 la clasa a XII-a.
  • Numărul de ore pe an: 1080 la clasele IX/XI și 1020 la clasa a XII-a.

Din documentul analizat, se observă că au fost introduse următoarele discipline noi în planul-cadru pentru liceu:

Discipline obligatorii noi:

  1. Istoria evreilor. Holocaustul – O disciplină nouă introdusă prin lege, ce va fi studiată în context istoric general​
  2. Istoria comunismului din România – Introducerea acestei discipline este prevăzută prin legislație​
  3. Educația financiară – Devine disciplină obligatorie, integrată în oferta națională​
  4. Educația juridică – O nouă disciplină destinată dezvoltării cunoștințelor despre sistemul legal și drepturile cetățenilor​
  5. Elemente de educație antreprenorială – Parte a curriculumului național, inclusă pentru dezvoltarea gândirii economice și de afaceri
  6. Autocunoaștere și autoreglare personală – Materie menită să sprijine dezvoltarea personală a elevilor
  7. Stil de viață sănătos – Disciplină care pune accent pe sănătate fizică și mentală

Opționale noi disponibile în oferta națională și la decizia școlii:

  • Istoria filmului românesc – Opțional disponibil pentru clasa a XI-a.
  • Istoria filmului universal – Opțional pentru clasa a XII-a.
  • Noțiuni de casting – Opțional disponibil pentru oricare dintre anii de liceu.
  • Spectacologie – Opțional pentru clasele a XI-a și a XII-a.
  • Estetică teatrală – Opțional destinat clasei a XI-a.
  • Principii de analiză a creației artistice – Opțional pentru clasa a XII-a.
  • Elemente de teatru muzical – Disponibil ca opțional pentru toți cei patru ani de liceu.
  • Utilizarea tehnologiilor în arte – O disciplină nouă care vizează aplicarea tehnologiei în domeniul artistic.
  • Armonie și expresivitate corporală – Nouă disciplină pentru clasele a IX-a și a X-a.
  • Introducere în biostatistică și bioinformatică/Genetica populațiilor – Opțional nou destinat specializărilor din științele naturii.
  • Literatura science-fiction – Nouă disciplină opțională destinată elevilor pasionați de literatură și scriere creativă.

Discipline modificate sau cu conținut nou integrat:

  • Limba și literatura română – Va include unități de învățare pentru gramatică, mai ales la clasele a IX-a și a X-a.
  • Disciplinele socio-umane – Se vor reconfigura pentru a include domenii precum dezvoltarea personală, economie și filosofie.
  • Educația tehnologică și antreprenorială – Va integra și elemente din educația digitală și economia sustenabilă.

Impactul asupra profesorilor

Se estimează o creștere a numărului de norme didactice cu 1,08% – 4,86%, cu efecte pozitive asupra cadrelor din învățământul tehnologic și teoretic. Impactul asupra normelor din învățământul vocațional va fi minim, sub 2%.

Implementarea noului curriculum

  • Noile planuri-cadru vor intra în vigoare pentru elevii de clasa a IX-a din anul școlar 2026-2027.
  • Prima generație va susține noul examen național de bacalaureat conform Legii 198/2023.
  • Elevii claselor a X-a – a XII-a/a XIII-a din acel an vor continua pe actualul curriculum.

Planuri-cadru pentru trasee specifice

Vor fi elaborate planuri-cadru distincte pentru:

  • învățământul minorităților naționale
  • învățământul liceal special
  • învățământul seral și cu frecvență redusă
  • învățământul bilingv
  • Programul „A doua șansă”
  • Alternative educaționale

Acestea vor fi dezvoltate pe baza planurilor-cadru finale, rezultate în urma consultării publice și dezbaterilor naționale.

Aspecte esențiale ale reformei curriculare

Conform documentului oficial de consultare publică:

  • Se pune accent pe flexibilitate și adaptabilitate pentru fiecare profil de liceu.
  • Curriculumul tehnologic va integra calificări profesionale de nivel 3 și 4.
  • Învățământul dual va fi extins la întreg parcursul liceal tehnologic.
  • Educația pentru carieră și orientarea profesională vor fi incluse în mod constant pe parcursul liceului.

Noile planuri-cadru sunt rezultatul colaborării cu experți educaționali și reprezintă un pas semnificativ în modernizarea sistemului educațional românesc

Documentul oficial conține mai multe informații detaliate despre planurile-cadru pentru învățământul liceal, incluzând următoarele aspecte relevante:

1. Direcții de dezvoltare a planurilor-cadru

  • Se urmărește creșterea predictibilității și a echității în învățământ.
  • Accent pe adaptabilitate și flexibilitate, cu opțiuni de schimbare a traseului educațional.
  • Curriculumul este centrat pe competențe-cheie, astfel încât absolvenții să fie mai bine pregătiți pentru piața muncii sau studiile superioare.

2. Nivelurile de suport pentru educație și formare

  • Curriculumul este structurat pe trei segmente: Trunchiul comun, Curriculumul de specialitate și Curriculumul la decizia elevului (CDEOȘ).
  • Se asigură compatibilitatea cu standardele internaționale ISCED pentru o mai bună recunoaștere a studiilor.

3. Planuri-cadru specifice pentru fiecare filieră și profil

  • Documentul detaliază structura fiecărei filiere (teoretică, tehnologică, vocațională).
  • În cadrul filierelor sunt specificate disciplinele obligatorii și opționale, precum și ponderea lor în totalul orelor de studiu.
  • Există mențiuni clare despre modificările aduse profilurilor tehnologic și vocațional, inclusiv integrarea învățământului dual.

4. Flexibilitate și personalizare a traseului educațional

  • Elevii vor putea alege discipline suplimentare pentru aprofundare.
  • Învățământul tehnologic oferă posibilitatea obținerii de certificări profesionale încă din timpul liceului.
  • Examenele de bacalaureat vor avea un grad mai mare de personalizare, permițând elevilor să aleagă discipline relevante pentru traseul lor profesional.

5. Implicații asupra profesorilor și infrastructurii școlare

  • Creștere a numărului de norme didactice, în special în domeniul tehnologic.
  • Mai multă autonomie a școlilor în organizarea curriculumului și în alegerea disciplinelor din oferta națională.

6. Monitorizare și revizuire periodică

  • Procesul de implementare va fi evaluat constant, iar ajustările se vor face pe baza feedback-ului din teren.
  • Se pune accent pe inovație educațională, inclusiv utilizarea tehnologiei în predare.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ajutor de stat pentru motorină 2026: Depuneri până la data de 22 decembrie 2025

Publicat

Publicitate

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) Centrul Județean Botoșani primește până la data de 22 decembrie 2025 inclusiv, Cererile de acord pentru finanţare aferente schemei de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură pentru anul 2026.

Acordul prealabil pentru finanţare prin rambursare este emis de Centrele Judeţene APIA până la data de 1 martie 2026.

Cererea de acord prealabil se depune însoţită de următoarele documente:

a) copie a documentelor de identitate și a documentelor de înregistrare;

b) adeverinţă eliberată de Primărie cu suprafețele agricole aflate în exploatare, inclusiv pentru spaţii protejate/cu efectivele de animale/păsări/familii de albine/ viermi de mătase, după caz;

c) adeverinţă eliberată de către Oficiul Național al Viei și al Produselor Vitivinicole pentru suprafețele cu vie, după caz;

Publicitate

d) situația suprafețelor și a structurii estimative a culturilor pentru care solicită ajutorul de stat și/sau producția de ciuperci estimată;

e) copia documentului care atestă înregistrarea/autorizarea sanitară veterinară pentru porci/ păsări/familii de albine/viermi de mătase, după caz;

f) situația privind calculul efectivului rulat/mediu estimat anual, în funcție de specie, întocmită de beneficiar;

g) dovada că solicitantul nu figurează ca debitor la organizaţiile de îmbunătăţiri funciare şi federaţiile de organizaţii de îmbunătăţiri funciare înscrise în Registrul naţional al organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare, precum şi la Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, furnizorul de apă şi de electricitate, după caz;

h) copie de pe contractul de irigaţii/furnizare a apei, după caz;

i) cantitățile de motorină pentru care se solicită ajutorul de stat sub formă de rambursare pentru sectorul îmbunătățiri funciare;

j) angajamentul solicitantului persoana fizică cu privire la autorizarea ca persoană fizică autorizată sau întreprindere individuală, conform OUG nr. 44/2008, cu modificările și completările ulterioare.

Schema de ajutor de stat este reglementată prin HG nr. 1174/2014 și OMADR nr. 1727/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 23 de ani, din Trușești, depistat la volan cu toate că are permisul suspendat

Publicat

Publicitate

Polițiștii din  Hlipiceni au oprit pentru control, în comuna Trușești, un autoturism, condus de către un tânăr, de 23 de ani, din aceeași localitate.

 În urma verificărilor efectuate de către polițiști, s-a constatat faptul că acesta avea suspendată exercitarea dreptului de a conduce vehicule pe drumurile publice.

 Polițiștii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de conducerea unui vehicul fără permis de conducere.

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat de 51 de ani, din Leorda, dat jos de la volan pentru că a condus fără permis

Publicat

Publicitate

Duminică, polițiștii din Dorohoi au oprit pentru control, în localitatea Brăești, un autoturism condus de către un bărbat, de 51 de ani, din comuna Leorda.

 

În urma verificărilor efectuate, s-a stabilit faptul că acesta nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule, iar autoturismul pe care îl conducea i-ar fi fost încredințat spre a fi condus, de fiica sa, de 20 de ani.

 

În cauză se continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunilor de conducere fără permis și încredințarea unui autoturism unei persoane care nu deține permis de conducere.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Polițiștii botoșăneni, cu ochii pe șoferii care apasă pedala de accelerație peste limita legală

Publicat

Publicitate

Duminică, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier Botoșani au organizat o acțiune pe linia prevenirii și combaterii abaterilor la regimul legal de viteză, pe raza județului Botoșani, în zonele identificate cu risc ridicat de producerea accidentelor rutiere.

 În acest context, în urma neregulilor constatate, polițiștii au aplicat 32 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 40.000 lei.

 

Dintre sancțiuni, 22 au fost aplicate pentru depășirea limitei legale de viteză, 6 pentru nefolosirea centurii de siguranță iar 4 pentru alte abateri la regimul rutier.

 

Totodată, au fost reținute 9 permise de conducere pentru depășirea vitezei cu mai mult de 50km/h și 70 km/h.

Publicitate

 

Astfel de activități vor continua pe raza județului Botoșani, pentru combaterea principalelor cauze generatoare de risc rutier, în vederea consolidării unui climat de siguranță rutieră.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending