Connect with us

Actualitate

Educația la răscruce: Ce prevăd Noile Planuri-Cadru pentru LICEU puse în dezbatere publică. DOCUMENTUL care schimbă major viața liceenilor și profesorilor

Publicat

Publicitate

Vineri  a fost lansat procesul de consultare publică pentru noile planuri-cadru destinate liceului. Potrivit Ministerul Educației și Cercetării ( MEC ), propunerile pot fi trimise la adresa de e-mail consultare@rocnee.ro până la data de 6 martie, relatrează alba24.ro.

Calendarul dezbaterilor

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat organizarea unei dezbateri naționale care va include patru întrevederi cu prezență fizică, programate astfel:

  • București – 11 februarie
  • Cluj-Napoca – 14 februarie
  • Iași – 25 februarie
  • Timișoara – 4 martie
  • Ulterior, o dezbatere online va fi organizată pe 6 martie.

DOCUMENT AICI: Planul cadru pentru liceu 2026-2027 – Consultare Publica

Procesul de elaborare a planurilor-cadru

Daniel David a explicat că realizarea și aprobarea noilor planuri-cadru pentru liceu reprezintă doar primul pas dintr-un proces educațional complex.

Următoarele etape includ:

  • Elaborarea programelor școlare pentru disciplinele obligatorii (finalizare preconizată pentru toamna anului 2025).
  • Inițierea redactării manualelor moderne, incluzând variante digitalizate.
  • Formarea profesorilor pe metode educaționale moderne.

Structura planurilor-cadru

Noile planuri-cadru vor respecta legislația națională și bunele practici internaționale, adaptate la contextul național. Acestea sunt structurate astfel:

Publicitate

1. Trunchiul comun (50%)

  • Asigură cultura generală și dezvoltarea competențelor-cheie.
  • Ponderea scade de la 65% la clasele IX/X la 35% la clasele XI/XII.
  • Cuprinde 15 discipline la clasele IX/X și 9 discipline la clasele XI/XII.

2. Curriculum de specialitate (35%)

  • Dezvoltă competențele specifice profilului/specializării profesionale.
  • Ponderea crește de la 25% la clasele IX/X la 45% la clasele XI/XII.

3. Curriculum la decizia elevului (15%)

  • Oferă flexibilitate, permiȒând elevilor să aleagă discipline suplimentare.
  • Ponderea crește de la 10% (1-3 ore) la 20% (5-8 ore).

Durata anului școlar și structura orelor

  • Anul școlar va avea 36 de săptămâni (34 săptămâni pentru clasa a XII-a).
  • Se vor păstra programele „Săptămâna verde” și „Școala altfel”.
  • Numărul maxim de ore săptămânal recomandat: 30.
  • Numărul total de zile de școală: 180 la clasele IX/XI și 170 la clasa a XII-a.
  • Numărul de ore pe an: 1080 la clasele IX/XI și 1020 la clasa a XII-a.

Din documentul analizat, se observă că au fost introduse următoarele discipline noi în planul-cadru pentru liceu:

Discipline obligatorii noi:

  1. Istoria evreilor. Holocaustul – O disciplină nouă introdusă prin lege, ce va fi studiată în context istoric general​
  2. Istoria comunismului din România – Introducerea acestei discipline este prevăzută prin legislație​
  3. Educația financiară – Devine disciplină obligatorie, integrată în oferta națională​
  4. Educația juridică – O nouă disciplină destinată dezvoltării cunoștințelor despre sistemul legal și drepturile cetățenilor​
  5. Elemente de educație antreprenorială – Parte a curriculumului național, inclusă pentru dezvoltarea gândirii economice și de afaceri
  6. Autocunoaștere și autoreglare personală – Materie menită să sprijine dezvoltarea personală a elevilor
  7. Stil de viață sănătos – Disciplină care pune accent pe sănătate fizică și mentală

Opționale noi disponibile în oferta națională și la decizia școlii:

  • Istoria filmului românesc – Opțional disponibil pentru clasa a XI-a.
  • Istoria filmului universal – Opțional pentru clasa a XII-a.
  • Noțiuni de casting – Opțional disponibil pentru oricare dintre anii de liceu.
  • Spectacologie – Opțional pentru clasele a XI-a și a XII-a.
  • Estetică teatrală – Opțional destinat clasei a XI-a.
  • Principii de analiză a creației artistice – Opțional pentru clasa a XII-a.
  • Elemente de teatru muzical – Disponibil ca opțional pentru toți cei patru ani de liceu.
  • Utilizarea tehnologiilor în arte – O disciplină nouă care vizează aplicarea tehnologiei în domeniul artistic.
  • Armonie și expresivitate corporală – Nouă disciplină pentru clasele a IX-a și a X-a.
  • Introducere în biostatistică și bioinformatică/Genetica populațiilor – Opțional nou destinat specializărilor din științele naturii.
  • Literatura science-fiction – Nouă disciplină opțională destinată elevilor pasionați de literatură și scriere creativă.

Discipline modificate sau cu conținut nou integrat:

  • Limba și literatura română – Va include unități de învățare pentru gramatică, mai ales la clasele a IX-a și a X-a.
  • Disciplinele socio-umane – Se vor reconfigura pentru a include domenii precum dezvoltarea personală, economie și filosofie.
  • Educația tehnologică și antreprenorială – Va integra și elemente din educația digitală și economia sustenabilă.

Impactul asupra profesorilor

Se estimează o creștere a numărului de norme didactice cu 1,08% – 4,86%, cu efecte pozitive asupra cadrelor din învățământul tehnologic și teoretic. Impactul asupra normelor din învățământul vocațional va fi minim, sub 2%.

Implementarea noului curriculum

  • Noile planuri-cadru vor intra în vigoare pentru elevii de clasa a IX-a din anul școlar 2026-2027.
  • Prima generație va susține noul examen național de bacalaureat conform Legii 198/2023.
  • Elevii claselor a X-a – a XII-a/a XIII-a din acel an vor continua pe actualul curriculum.

Planuri-cadru pentru trasee specifice

Vor fi elaborate planuri-cadru distincte pentru:

  • învățământul minorităților naționale
  • învățământul liceal special
  • învățământul seral și cu frecvență redusă
  • învățământul bilingv
  • Programul „A doua șansă”
  • Alternative educaționale

Acestea vor fi dezvoltate pe baza planurilor-cadru finale, rezultate în urma consultării publice și dezbaterilor naționale.

Aspecte esențiale ale reformei curriculare

Conform documentului oficial de consultare publică:

  • Se pune accent pe flexibilitate și adaptabilitate pentru fiecare profil de liceu.
  • Curriculumul tehnologic va integra calificări profesionale de nivel 3 și 4.
  • Învățământul dual va fi extins la întreg parcursul liceal tehnologic.
  • Educația pentru carieră și orientarea profesională vor fi incluse în mod constant pe parcursul liceului.

Noile planuri-cadru sunt rezultatul colaborării cu experți educaționali și reprezintă un pas semnificativ în modernizarea sistemului educațional românesc

Documentul oficial conține mai multe informații detaliate despre planurile-cadru pentru învățământul liceal, incluzând următoarele aspecte relevante:

1. Direcții de dezvoltare a planurilor-cadru

  • Se urmărește creșterea predictibilității și a echității în învățământ.
  • Accent pe adaptabilitate și flexibilitate, cu opțiuni de schimbare a traseului educațional.
  • Curriculumul este centrat pe competențe-cheie, astfel încât absolvenții să fie mai bine pregătiți pentru piața muncii sau studiile superioare.

2. Nivelurile de suport pentru educație și formare

  • Curriculumul este structurat pe trei segmente: Trunchiul comun, Curriculumul de specialitate și Curriculumul la decizia elevului (CDEOȘ).
  • Se asigură compatibilitatea cu standardele internaționale ISCED pentru o mai bună recunoaștere a studiilor.

3. Planuri-cadru specifice pentru fiecare filieră și profil

  • Documentul detaliază structura fiecărei filiere (teoretică, tehnologică, vocațională).
  • În cadrul filierelor sunt specificate disciplinele obligatorii și opționale, precum și ponderea lor în totalul orelor de studiu.
  • Există mențiuni clare despre modificările aduse profilurilor tehnologic și vocațional, inclusiv integrarea învățământului dual.

4. Flexibilitate și personalizare a traseului educațional

  • Elevii vor putea alege discipline suplimentare pentru aprofundare.
  • Învățământul tehnologic oferă posibilitatea obținerii de certificări profesionale încă din timpul liceului.
  • Examenele de bacalaureat vor avea un grad mai mare de personalizare, permițând elevilor să aleagă discipline relevante pentru traseul lor profesional.

5. Implicații asupra profesorilor și infrastructurii școlare

  • Creștere a numărului de norme didactice, în special în domeniul tehnologic.
  • Mai multă autonomie a școlilor în organizarea curriculumului și în alegerea disciplinelor din oferta națională.

6. Monitorizare și revizuire periodică

  • Procesul de implementare va fi evaluat constant, iar ajustările se vor face pe baza feedback-ului din teren.
  • Se pune accent pe inovație educațională, inclusiv utilizarea tehnologiei în predare.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Un bărbat de 62 de ani, din Hulub, a suferit arsuri după un incident cumplit

Publicat

Publicitate

Un bărbat, în vârstă de 62 de ani, din localitatea Hulub, are nevoie de îngrijiri medicale după ce a suferit arsuri pe corp. S-a întâmplat în urmă cu puțin timp, pe un câmp de la marginea satului. Din cauza unei afecțiuni cronice, acesta a căzut lângă focul aprins chiar de el. Alarma a fost dată de un trecător, care a observat flăcările și s-a apropiat să vadă ce se întâmplă.

La fața locului s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Gărzii de Intervenție Trușești și Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere și ambulanța de terapie intensivă mobilă SMURD, o ambulanță SAJ, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Dângeni. Primii care au ajuns la fața locului au fost pompierii voluntari. Aceștia au constatat faptul că bărbatul prezenta arsuri pe mai bine de jumătate din suprafața corpului, fiind conștient. Acesta a fost preluat de echipajul medical și transportat la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate, de către echipajul de terapie intensivă mobilă SMURD.

Pompierii au stins incendiul, care a cuprins vegetația uscată de pe aproximativ 50 de metri pătrați.

Atragem atenția asupra faptului că folosirea focului deschis pentru igienizarea terenurilor, arderea gunoaielor, a deșeurilor și a altor materiale combustibile pot avea consecințe grave, atât asupra mediului înconjurător, cât și asupra proprietății sau chiar vieții oamenilor.

În astfel de cazuri, flăcările se pot întinde cu repeziciune pe o suprafață mare, iar în condiții de vânt, incendiile de vegetație uscată sau de deșeuri menajere pot devenin și mai periculoase dacă se manifestă aproape de locuințe, de rețele de electricitate sau de locuri cu pericol de explozie.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Publicitate

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea vieții.

Nu uitați! Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și din aplicația de mobil DSU care poate fi descprcată gratuit din APP Store și Google Play.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 34 de ani din Botoșani, dus cu escortă la Penitenciarul Botoșani. A fost condamnat pentru deținere de droguri de mare risc

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Botoșani au identificat, miercuri, un tânăr, de 34 de ani, pe numele căruia era emis de către Judecătoria Botoșani,  un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea.

 

Acesta a fost condamnat la un an de închisoare pentru săvârșirea infracțiunii de deținere de droguri de mare risc, în vederea consumului propriu, fără drept.

 

Tânărul a fost escortat către Penitenciarul Botoșani, în vederea încarcerării.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 32 de ani, din Dorohoi, arestat preventiv pentru mai multe infracțiuni 

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi au emis ordonanță de reținere, pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 32 de ani, din municipiul Dorohoi, cercetat pentru săvârșirea infracțiunilor de furt în scop de folosință, conducere fără permis, conducere sub influența alcoolului.

 

În urma probatoriului administrat a reieșit faptul că acesta, la data de 5 februarie 2025, în jurul orei 14:00, în timp ce se afla împreună cu un alt tânăr, ar fi profitat de neatenția sa și i-ar fi sustras autoturismul, fără acord, pe care, ulterior, l-a condus pe o stradă din oraș, provocând un accident cu pagube materiale.

 

Tânărul a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind de 0,61 mg/l alcool pur în aerul expirat. De asemenena, acesta avea exercitarea dreptului de a conduce autovehicule suspendat, din luna ianuarie 2025 pentru conducere fără permis.

 

Publicitate

Mai mult decât atât, rezultatul testării pentru a stabili existența în organism a unor substanțe interzise a fost pozitiv.

 

La data de 6 februarie 2025, instanța de judecată a dispus arestarea preventivă a tânărului pentru 30 zile, acesta fiind introdus în Centrul de Reține și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani.

Citeste mai mult

Educație

Titularizare și Definitivat 2025. Cum se organizează examenele pe specializări. Detalii pentru candidați

Publicat

Publicitate

Titularizare și Definitivat 2025. Centralizatorul cu disciplinele pentru examene a fost publicat în Monitorul Oficial, informează alba24.roSe pot înscrie absolvenți ai învățământului liceal pedagogic, postliceal și superior ale căror specializări sunt cuprinse în document.

Este vorba despre ordinul ministrului educației nr. 7.887 din 23 decembrie 2024, potrivit edupedu.ro.

”Absolvenții învățământului superior tehnic, silvic, economic sau agricol care au finalizat cu diplomă de licență/master specializări/programe de studii universitare cuprinse în Centralizator și pentru discipline din învățământul preuniversitar din ariile curriculare matematică și științe sau om și societate au dreptul de

  • a ocupa posturi didactice/catedre vacante/rezervate în învățământul preuniversitar constituite din aceste discipline în cadrul etapelor de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar sau prin concurs
  • a susține examenul național de definitivare în învățământ la aceste discipline.

Candidații ale căror specializări nu se regăsesc în Centralizator primesc acceptul de participare la etapele de mobilitate a personalului didactic din învățământul preuniversitar, la concursurile de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar sau la examenul național de definitivare în învățământ dacă specializarea înscrisă pe diploma de studii a candidatului/ programul de studii universitare finalizat de candidat poate fi asimilată uneia dintre specializările/asimilat unuia dintre programele de studii universitare incluse în acest Centralizator.

În aceste situații acceptul de participare la etapele de mobilitate a personalului didactic din învățământul preuniversitar, la concursurile de ocupare a posturilor didactice din învățământul preuniversitar sau la examenul național de definitivare în învățământ se acordă cu aprobarea Ministerului Educației, prin direcțiile de specialitate”, se arată în ordin.

Titularizare 2025

Proba scrisă va fi organizată în 15 iulie 2025. Candidații se pot înscrie în perioada 5-16 mai 2025. Pentru cei care se înscriu exclusiv online, perioada este 5-12 mai 2025.

Publicitate

Titularizare 2025: calendarul concursului

  • 15-16 aprilie 2025: depunerea și înregistrarea, la secretariatele unităților de învățământ, a cererilor personalului didactic angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată
  • pentru prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026
  • până în 29 aprilie:
    • înregistrarea, analizarea şi soluţionarea cererilor de concediu fără plată în consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ
    • aprobarea în consiliul de administraţie al ISJ/ISMB a listei posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată
  • 24; 25 şi 28 aprilie 2025 – reactualizarea dosarelor personale, la inspectoratele şcolare, a cadrelor didactice care au primit acordul de principiu privind prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026
  • până în 30 aprilie 2025: reactualizarea listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate
  • 5-16 mai 2025: emiterea şi comunicarea deciziilor de repartizare

Înscrieri

  • 5-16 mai 2025: înregistrarea dosarelor de înscriere ale candidaților, inclusiv pentru absolvenții promoției 2025 – la inspectoratele şcolare/centrele de înscriere
  • 5-12 mai 2025: în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online
  • 6-12 mai 2025: validarea înscrierii, prin semnătură, de către candidați sau împuterniciții acestora prin procură notarială în original
  • 16-21 mai 2025: transmiterea de către candidaţi, inclusiv de către absolvenții promoției 2025, la inspectoratul şcolar/centrul de înscriere la concurs, a declarațiilor privind veridicitatea datelor de înscriere sau a cererilor de corectare a datelor de înscriere, după caz, conform procedurilor stabilite la nivelul ISJ/ISMB
  • 8-10 iulie: validarea înscrierii pentru absolvenții promoției 2025/absolvenţii 2025 ai programelor de pregătire psihopedagogică oferite de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic/candidaţii cuprinşi în programe recunoscute de Ministerul Educației

În perioada 5-16 mai 2025, respectiv în perioada 5-12 mai 2025 în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online, pot depune dosare de înscriere şi cadrele didactice a căror reducere de activitate a apărut în perioada martie-mai 2025.

Titularizare 2025: termen pentru afișarea listei candidaților înscriși

  • 23 mai 2025: afișarea, pe pagina web a inspectoratelor şcolare, a:
    • listei candidaților înscriși și a graficului privind susținerea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă
    • listei cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei înscrise la concursul naţional care solicită repartizarea pe perioadă nedeterminată pe postul didactic/catedra pe care sunt angajate şi a listei posturilor didactice/catedrelor pe care sunt angajate aceste cadre didactice
    • listei unităţilor de învăţământ în care se organizează probele scrise (centrelor de concurs pentru proba scrisă)
    • comunicarea centrelor de concurs direcţiei de resort din cadrul Ministerul Educaţiei

În perioada 23 mai-27 iunie 2025, candidaţii pot solicita, dacă este cazul, inspectoratelor şcolare/centrelor de înscriere la concurs corectarea datelor de înscriere la concurs.

Titularizare 2025: Probele practice/orale și inspecțiile la clasă

  • 30 mai – 27 iunie 2025: organizarea și desfășurarea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă şi soluţionarea contestaţiilor la aceste probe.

În perioada 30 mai-27 iunie 2025 pot participa la probele practice/orale şi inspecţiile la clasă şi cadrele didactice titulare rămase cu reducerea de activitate nesoluţionată sau a căror reducere de activitate a apărut în perioada martie-mai 2025.

Cadrele didactice titulare solicitate pentru detaşare în interesul învăţământului pot participa la probele practice/orale în perioada 30 mai – 13 iunie 2025.

  • 4 iulie 2025: afişarea rezultatelor la probele practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă
  • 11 iulie 2025: afişarea datelor de înscriere reactualizate ale candidaţilor

Titularizare 2025: Proba scrisă și rezultate

  • 15 iulie 2025: desfășurarea probei scrise
  • 22 iulie 2025: comunicarea rezultatelor iniţiale
  • 22-23 iulie 2025: înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora comisiilor de soluţionare a contestaţiilor
  • 24-29 iulie 2025: soluţionarea contestațiilor
  • 30 iulie 2025: comunicarea rezultatelor finale
  • 31 iulie – 1 august: repartizarea candidaţilor

Definitivat 2025

Proba scrisă va fi organizată în 8 iulie 2025.

Prin concursul de definitivat, cadrele didactice cu cel puțin un an de vechime în învățământ dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar. Examenul este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice.

Pentru a promova examenul, candidații trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

  • efectuarea unui stagiu de predare în specialitate de cel puțin un an
  • calificativul pentru anul școlar în curs „Bine” sau „Foarte bine”
  • media aritmetică a notelor obținute la inspecțiile la clasă și la evaluarea portofoliului profesional – minimum 8 (dar note nu mai mici de 7 la fiecare din probele respective).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending