Connect with us

Actualitate

Educația la răscruce: Ce prevăd Noile Planuri-Cadru pentru LICEU puse în dezbatere publică. DOCUMENTUL care schimbă major viața liceenilor și profesorilor

Publicat

Publicitate

Vineri  a fost lansat procesul de consultare publică pentru noile planuri-cadru destinate liceului. Potrivit Ministerul Educației și Cercetării ( MEC ), propunerile pot fi trimise la adresa de e-mail consultare@rocnee.ro până la data de 6 martie, relatrează alba24.ro.

Calendarul dezbaterilor

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat organizarea unei dezbateri naționale care va include patru întrevederi cu prezență fizică, programate astfel:

  • București – 11 februarie
  • Cluj-Napoca – 14 februarie
  • Iași – 25 februarie
  • Timișoara – 4 martie
  • Ulterior, o dezbatere online va fi organizată pe 6 martie.

DOCUMENT AICI: Planul cadru pentru liceu 2026-2027 – Consultare Publica

Procesul de elaborare a planurilor-cadru

Daniel David a explicat că realizarea și aprobarea noilor planuri-cadru pentru liceu reprezintă doar primul pas dintr-un proces educațional complex.

Următoarele etape includ:

  • Elaborarea programelor școlare pentru disciplinele obligatorii (finalizare preconizată pentru toamna anului 2025).
  • Inițierea redactării manualelor moderne, incluzând variante digitalizate.
  • Formarea profesorilor pe metode educaționale moderne.

Structura planurilor-cadru

Noile planuri-cadru vor respecta legislația națională și bunele practici internaționale, adaptate la contextul național. Acestea sunt structurate astfel:

Publicitate

1. Trunchiul comun (50%)

  • Asigură cultura generală și dezvoltarea competențelor-cheie.
  • Ponderea scade de la 65% la clasele IX/X la 35% la clasele XI/XII.
  • Cuprinde 15 discipline la clasele IX/X și 9 discipline la clasele XI/XII.

2. Curriculum de specialitate (35%)

  • Dezvoltă competențele specifice profilului/specializării profesionale.
  • Ponderea crește de la 25% la clasele IX/X la 45% la clasele XI/XII.

3. Curriculum la decizia elevului (15%)

  • Oferă flexibilitate, permiȒând elevilor să aleagă discipline suplimentare.
  • Ponderea crește de la 10% (1-3 ore) la 20% (5-8 ore).

Durata anului școlar și structura orelor

  • Anul școlar va avea 36 de săptămâni (34 săptămâni pentru clasa a XII-a).
  • Se vor păstra programele „Săptămâna verde” și „Școala altfel”.
  • Numărul maxim de ore săptămânal recomandat: 30.
  • Numărul total de zile de școală: 180 la clasele IX/XI și 170 la clasa a XII-a.
  • Numărul de ore pe an: 1080 la clasele IX/XI și 1020 la clasa a XII-a.

Din documentul analizat, se observă că au fost introduse următoarele discipline noi în planul-cadru pentru liceu:

Discipline obligatorii noi:

  1. Istoria evreilor. Holocaustul – O disciplină nouă introdusă prin lege, ce va fi studiată în context istoric general​
  2. Istoria comunismului din România – Introducerea acestei discipline este prevăzută prin legislație​
  3. Educația financiară – Devine disciplină obligatorie, integrată în oferta națională​
  4. Educația juridică – O nouă disciplină destinată dezvoltării cunoștințelor despre sistemul legal și drepturile cetățenilor​
  5. Elemente de educație antreprenorială – Parte a curriculumului național, inclusă pentru dezvoltarea gândirii economice și de afaceri
  6. Autocunoaștere și autoreglare personală – Materie menită să sprijine dezvoltarea personală a elevilor
  7. Stil de viață sănătos – Disciplină care pune accent pe sănătate fizică și mentală

Opționale noi disponibile în oferta națională și la decizia școlii:

  • Istoria filmului românesc – Opțional disponibil pentru clasa a XI-a.
  • Istoria filmului universal – Opțional pentru clasa a XII-a.
  • Noțiuni de casting – Opțional disponibil pentru oricare dintre anii de liceu.
  • Spectacologie – Opțional pentru clasele a XI-a și a XII-a.
  • Estetică teatrală – Opțional destinat clasei a XI-a.
  • Principii de analiză a creației artistice – Opțional pentru clasa a XII-a.
  • Elemente de teatru muzical – Disponibil ca opțional pentru toți cei patru ani de liceu.
  • Utilizarea tehnologiilor în arte – O disciplină nouă care vizează aplicarea tehnologiei în domeniul artistic.
  • Armonie și expresivitate corporală – Nouă disciplină pentru clasele a IX-a și a X-a.
  • Introducere în biostatistică și bioinformatică/Genetica populațiilor – Opțional nou destinat specializărilor din științele naturii.
  • Literatura science-fiction – Nouă disciplină opțională destinată elevilor pasionați de literatură și scriere creativă.

Discipline modificate sau cu conținut nou integrat:

  • Limba și literatura română – Va include unități de învățare pentru gramatică, mai ales la clasele a IX-a și a X-a.
  • Disciplinele socio-umane – Se vor reconfigura pentru a include domenii precum dezvoltarea personală, economie și filosofie.
  • Educația tehnologică și antreprenorială – Va integra și elemente din educația digitală și economia sustenabilă.

Impactul asupra profesorilor

Se estimează o creștere a numărului de norme didactice cu 1,08% – 4,86%, cu efecte pozitive asupra cadrelor din învățământul tehnologic și teoretic. Impactul asupra normelor din învățământul vocațional va fi minim, sub 2%.

Implementarea noului curriculum

  • Noile planuri-cadru vor intra în vigoare pentru elevii de clasa a IX-a din anul școlar 2026-2027.
  • Prima generație va susține noul examen național de bacalaureat conform Legii 198/2023.
  • Elevii claselor a X-a – a XII-a/a XIII-a din acel an vor continua pe actualul curriculum.

Planuri-cadru pentru trasee specifice

Vor fi elaborate planuri-cadru distincte pentru:

  • învățământul minorităților naționale
  • învățământul liceal special
  • învățământul seral și cu frecvență redusă
  • învățământul bilingv
  • Programul „A doua șansă”
  • Alternative educaționale

Acestea vor fi dezvoltate pe baza planurilor-cadru finale, rezultate în urma consultării publice și dezbaterilor naționale.

Aspecte esențiale ale reformei curriculare

Conform documentului oficial de consultare publică:

  • Se pune accent pe flexibilitate și adaptabilitate pentru fiecare profil de liceu.
  • Curriculumul tehnologic va integra calificări profesionale de nivel 3 și 4.
  • Învățământul dual va fi extins la întreg parcursul liceal tehnologic.
  • Educația pentru carieră și orientarea profesională vor fi incluse în mod constant pe parcursul liceului.

Noile planuri-cadru sunt rezultatul colaborării cu experți educaționali și reprezintă un pas semnificativ în modernizarea sistemului educațional românesc

Documentul oficial conține mai multe informații detaliate despre planurile-cadru pentru învățământul liceal, incluzând următoarele aspecte relevante:

1. Direcții de dezvoltare a planurilor-cadru

  • Se urmărește creșterea predictibilității și a echității în învățământ.
  • Accent pe adaptabilitate și flexibilitate, cu opțiuni de schimbare a traseului educațional.
  • Curriculumul este centrat pe competențe-cheie, astfel încât absolvenții să fie mai bine pregătiți pentru piața muncii sau studiile superioare.

2. Nivelurile de suport pentru educație și formare

  • Curriculumul este structurat pe trei segmente: Trunchiul comun, Curriculumul de specialitate și Curriculumul la decizia elevului (CDEOȘ).
  • Se asigură compatibilitatea cu standardele internaționale ISCED pentru o mai bună recunoaștere a studiilor.

3. Planuri-cadru specifice pentru fiecare filieră și profil

  • Documentul detaliază structura fiecărei filiere (teoretică, tehnologică, vocațională).
  • În cadrul filierelor sunt specificate disciplinele obligatorii și opționale, precum și ponderea lor în totalul orelor de studiu.
  • Există mențiuni clare despre modificările aduse profilurilor tehnologic și vocațional, inclusiv integrarea învățământului dual.

4. Flexibilitate și personalizare a traseului educațional

  • Elevii vor putea alege discipline suplimentare pentru aprofundare.
  • Învățământul tehnologic oferă posibilitatea obținerii de certificări profesionale încă din timpul liceului.
  • Examenele de bacalaureat vor avea un grad mai mare de personalizare, permițând elevilor să aleagă discipline relevante pentru traseul lor profesional.

5. Implicații asupra profesorilor și infrastructurii școlare

  • Creștere a numărului de norme didactice, în special în domeniul tehnologic.
  • Mai multă autonomie a școlilor în organizarea curriculumului și în alegerea disciplinelor din oferta națională.

6. Monitorizare și revizuire periodică

  • Procesul de implementare va fi evaluat constant, iar ajustările se vor face pe baza feedback-ului din teren.
  • Se pune accent pe inovație educațională, inclusiv utilizarea tehnologiei în predare.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Bărbat de 38 de ani, din Hudești, dat jos de la volan pentru că nu avea permis

Publicat

Publicitate

Marți, polițiștii din Darabani au oprit pentru control, pe drumul județean DJ 298, un autoturism condus de un bărbat, de 38 de ani, din comuna Hudești.

 

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că acesta are exercitarea dreptului de a conduce autovehicule suspendată, din luna septembrie a.c.

 

Cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere fără permis.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 20 de ani, din Avrămeni, depistat la volanul unei mașini neînmatriculate

Publicat

Publicitate

Marți, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Săveni au oprit pentru control, pe drumul național DN 29, un autovehicul condus de un tânăr de 20 de ani, din comuna Avrămeni.

 

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că autovehiculul nu este înmatriculat sau înregistrat, conform prevederilor legale.

 

Polițiștii continuă cercetările pentru infracțiunea de punere în circulație a unui autovehicul neînmatriculat.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Intervenții ale polițiștilor botoșăneni în ultimele 24 de ore

Publicat

Publicitate

În ultimele 24 de ore, polițiștii botoșăneni au desfășurat activități preventive pe raza întregului județ, fiind organizate acțiuni punctuale, pe raza întregului județ cu sprijinul jandarmilor, în zonele de interes, în funcție de situația operativă.

 

Polițiștii care s-au aflat în teren au constatat aproximativ 140 de sancțiuni contravenționale în valoare de 77.000 de lei și au fost reținute 15 permise de conducere și certificate de înmatriculare.

 

Cele mai multe dintre sancțiuni au fost aplicate pentru nerespectarea normelor de conviețuire socială și pentru abateri la regimul rutier.

Publicitate
Citeste mai mult

Administratie

România își păstrează accesul la finanțările UE. Măsurile Guvernului Bolojan, validate la Bruxelles

Publicat

Publicitate

Comisia Europeană a decis să înghețe procedura de suspendare a fondurilor europene pentru România, confirmând că măsurile fiscale adoptate de Guvernul Bolojan au efecte reale în reducerea deficitului bugetar. Anunțul a fost făcut marți de Ministerul Finanțelor, care subliniază că evaluarea Bruxelles-ului validează strategia de consolidare bugetară începută în ultimele luni, scrie alba24.ro.

Într-un comunicat oficial, Ministerul Finanțelor arată că procedura de deficit excesiv (EDP) aplicată României din 2020 rămâne deschisă, dar este menținută în suspensie, fără sancțiuni și fără riscul blocării finanțărilor europene.

CE confirmă impactul măsurilor Bolojan: reducerea cheltuielilor și disciplină bugetară
Decizia survine după ce Guvernul Bolojan a adoptat un pachet amplu de reforme bugetare, care vizează reducerea risipelor, limitarea excepțiilor fiscale și controlul strict al creșterii cheltuielilor publice. Comisia Europeană notează în evaluarea sa că:

-creșterea netă a cheltuielilor în 2025 va fi de doar 0,1% din PIB peste plafonul recomandat
în 2026 România se va încadra integral în limitele stabilite
– deficitul bugetar este proiectat să scadă la 8,4% în 2025 și la aproximativ 6% în 2026
Aceste proiecții sunt fundamentul deciziei de a nu activa suspendarea fondurilor europene, un risc major semnalat în ultimele luni.

Ministrul Finanțelor: „Un câștig strategic pentru România și pentru Guvernul Bolojan”
Alexandru Nazare, afirmă că hotărârea Comisiei este o confirmare directă a reformelor începute de actualul Executiv. „Pentru România, decizia echivalează cu un câștig strategic.

Accesul la fonduri europene este menținut integral, iar credibilitatea fiscală este consolidată. Parteneriatul cu Comisia, bazat pe transparență și dialog, permite Guvernului Bolojan să continue investițiile și proiectele strategice cu un grad mai mare de predictibilitate”, a declarat ministrul.

Publicitate

Nazare subliniază că următorii pași esențiali sunt întărirea administrației fiscale, controlul strict al cheltuielilor și continuarea ajustării deficitului.

Ce urmează pentru România

Situația fiscală a țării va fi reevaluată pe 12 decembrie 2025, în Consiliul ECOFIN. România va continua rapoartele semestriale privind ajustarea fiscală, următorul termen fiind aprilie 2026.

Comisia Europeană va reveni cu o analiză extinsă odată cu pachetul de primăvară 2026 al Semestrului European, continuând monitorizarea strânsă a situației bugetare.

Potrivit Ministerului Finanțelor, decizia CE a fost comunicată în contextul Pachetului de Toamnă al Semestrului European 2026, care stabilește direcțiile de competitivitate și politici fiscale pentru toate statele membre.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending