Pe 25 octombrie 2022 va avea loc Eclipsa parțială de Soare, anunță reprezentanții Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”. Aceasta va fi vizibilă ca parțială din România, în jurul prânzului, relatează alba24.ro.
Fenomenul va avea loc când Soarele se va afla sus pe cer și poate fi observat numai cu filtre speciale: filtru de sudură foarte închis la culoare sau filtru Mylar.
Nu încercați să vedeți eclipsa prin ochelari de Soare sau alte metode improvizate pentru că vă puteți pierde vederea, mai transmit reprezentanții Observatorului Astronomic ”Amiral Vasile Urseanu”.
Eclipsa parțială de soare vizibilă și în România
Fenomenul va putea fi observat de pe tot teritoriul țării noastre, acoperirea Soarelui fiind între 33 și 44%. Zonele în care acoperirea va fi mai mare se află în nord-estul țării, cu acoperire de 44%.
Eclipsa începe la momente diferite, dar care nu diferă cu mult. Cel mai devreme începe în nord-vestul țării, la ora 12:20, iar cel mai târziu în sud-est, la ora 12:28.
Luna va începe să acopere Soarele din dreapta-sus. Durata fenomenul depinde de procentul de acoperire al Soarelui. Unde acoperirea este mai mare și durata este mai lungă.
Maximul eclipsei se produce și el la ore diferite, dar diferențele sunt doar de câteva minute.
Publicitate
Momentele în care va fi văzută în România eclipsa parțială de soare
Pentru București maximul vine la ora 13:38, cu acoperire de 38%, iar în restul țării cu maxim 10 minute mai devreme sau mai târziu. La Cluj-Napoca, eclipsa debutează la ora 12h21m și se încheie la ora 14h42m, maximul de acoperire (38%) fiind înregistrat la ora 13h32m. La Alba Iulia eclipsa debutează la ora 12h22m.
Găsiți date despre momentele când începe eclipsa în tabelul de mai jos.
Cum pot observa eclipsa
Eclipsa poate fi observată fără instrumente astronomice. Puteți privi spre Soare, în siguranță, folosind un filtru de sudură verde, foarte închis la culoare. Cel mai bun filtrul este Mylar, ce poate fi găsit de la magazinele specializate de astronomie.
Se pot folosi și ochelari de eclipsă, dar nu ochelari de Soare.
Ce este o eclipsa de soare
O eclipsă de Soare are loc atunci când Luna trece între Pământ și Soare, obturând astfel, total sau parțial, imaginea Soarelui pentru un privitor de pe Pământ.
Locuitorii sunt avertizați să nu privească direct spre Soare, la acel moment, ci să folosească filtre speciale / ochelari de eclipsă.
Avertizările specialiștilor: expunerea ochilor fără protecție în timpul unei eclipse solare poate determina afectarea celulelor fotosenzitive la nivelul retinei. Se poate ajunge la orbire, din cauza arsurilor retiniene.
Eclipsa din 25 octombrie 2022, a 16-a eclipsă de Soare, va fi vizibilă din Europa (cu excepția Peninsulei Iberice), Urali și Siberia de Vest, Orientul Mijlociu, Asia de Vest și din nord-estul Africii. Faza maximă a eclipsei parțiale va fi înregistrată în Câmpia Siberiei de Vest din Rusia, lângă Nijnevartovsk.
Este a doua eclipsă de Soare din acest an, însă prima (din 30 aprilie) nu a putut fi observată din România (doar din Pacific și America de Sud).
Următoarea eclipsă de Soare va fi în 20 aprilie 2023 (hibridă, va începe ca inelară și apoi totală; nu va putea fi observată din România/Europa).
Tipuri de eclipse
Eclipsa totală: Soarele este obturat complet de Lună. Imaginea luminoasă a Soarelui este înlocuită pentru câteva minute de Lună și se vede doar coroana Soarelui, care este mai strălucitoare decât Luna. Eclipsele totale sunt rare și se pot vedea doar pe o fâșie îngustă de pe suprafața Pământului.
Eclipsa Inelară: Soarele și Luna sunt aliniate exact cu pământul, iar diametrul lunii apare ca și cum ar fi mai mic decât cel al Soarelui. Din Soare se mai vede doar marginea, care apare ca un inel strălucitor care înconjoară Luna întunecată. Eclipsele de Soare sunt evenimente destul de rare.
Eclipsa hibrid: eclipsă intermediară între o eclipsă totală de Soare și una inelară. În unele puncte de pe Pământ poate fi văzută ca fiind totală, în timp ce în altele apare ca inelară. Este un tip de eclipsă rar întâlnit.
Eclipsă parțială: Soarele și Luna nu sunt aliniate exact și Luna obturează Soarele doar parțial. Se poate observa de pe o mare parte a Pământului.
În general se produc mai multe eclipse inelară decât totale, iar asta pentru că Luna este situată prea departe de Pământ pentru a acoperi Soarele.
Alte fenomene astronomice în luna octombrie
13 octombrie, ora 6.46: Luna în conjuncţie cu Pleiadele (2.7º) – dimineaţa
15 octombrie, ora 7.28: Luna în conjuncţie cu planeta Marte (3.6º) – dimineaţa
17 octombrie, ora 13:21: Luna la apogeu (404.330 km) – dimineaţa / 17 octombrie, ora 18.41: Luna în conjuncţie cu steaua Pollux (1.8º)
21 octombrie, ora 21.00: Maximul curentului de meteori Orionidele (ZHR=20)
23 octombrie, ora 0.00: Planeta Venus în conjuncţie superioară – invizibil
24 octombrie, ora 7.00: Luna în conjuncţie cu planeta Mercur – dimineaţa
25 octombrie, ora 14.00 Eclipsă parţială de Soare – vizibil din România
28 octombrie, ora 5.48: Luna în conjuncţie cu steaua Antares (2.3º) – seara
29 octombrie, ora 16.48: Luna la perigeu (368.289 km) – seara
31 octombrie, ora 17.00 Soarele intră pe teritoriul constelaţiei Balanţa (Libra)
Alte fenomene astronomice vizibile din România – 2022
În 8 decembrie 2022, Luna va oculta planeta Marte. Fenomenul este cu atât mai spectaculos cu cât în data respectivă, Marte se va afla la opoziţie, moment în care planeta are strălucire maximă şi diametrul aparent maxim vizibil prin telescop.
9 noiembrie: Planeta Uranus la opoziţie (vizibilă toată noaptea)
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Un incendiu violent a izbucnit, duminică după-amiază, în parcarea unui service auto din municipiul Botoșani, provocând pagube importante și un val de panică în rândul celor aflați în zonă. Flăcările au cuprins rapid două autoturisme, extinzându-se ulterior către clădirea service-ului și amenințând să afecteze alte patru mașini aflate în apropiere. Doar intervenția rapidă și profesionistă a pompierilor a prevenit o catastrofă.
Alarma a fost dată de un bărbat care a observat coloana de fum și flăcările puternice care ieșeau din zona parcării. A sunat imediat la 112, iar la fața locului s-au deplasat, în cel mai scurt timp, echipaje din cadrul Detașamentului de Pompieri Botoșani, cu două autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD.
Ajunși la fața locului, salvatorii au constatat că incendiul se manifesta cu violență la două autoturisme, iar căldura degajată a afectat și un al treilea vehicul. Flăcările au pătruns până la ușile și geamurile atelierului auto, deteriorând inclusiv o parte din acoperiș. Aproximativ 70 de metri pătrați din acoperișul clădirii au fost cuprinși de foc, iar fumul gros s-a ridicat deasupra cartierului, fiind vizibil de la distanță.
Pompierii au reușit să izoleze focul înainte ca acesta să se propage la restul construcției, care are o suprafață totală de aproximativ 300 de metri pătrați, precum și la alte patru autoturisme parcate în vecinătate. Intervenția promptă a echipajelor a fost crucială pentru limitarea dezastrului și evitarea unui incendiu de proporții mai mari.
Potrivit primelor concluzii, cel mai probabil, incendiul a fost provocat de un scurtcircuit electric la unul dintre autoturisme.
Reprezentanții ISU Botoșani fac apel la responsabilitate și reamintesc șoferilor câteva măsuri esențiale pentru prevenirea incendiilor auto:
Publicitate
Verificați în mod regulat instalația electrică a vehiculului;
Nu efectuați improvizații la sistemele electrice;
Nu neglijați eventualele scurgeri de carburanți sau uleiuri;
Asigurați-vă că instalațiile de iluminat nu sunt defecte sau neizolate;
Verificați periodic valabilitatea stingătorului din autovehicul.
„Astfel de incidente pot degenera rapid și pot pune în pericol nu doar bunurile materiale, ci și viețile celor aflați în apropiere. Recomandăm tuturor cetățenilor să trateze cu maximă seriozitate verificările tehnice și să intervină la primele semne de nereguli”, a transmis Inspectoratul pentru Situații de Urgență.
Pompierii botoșăneni rămân mobilizați 24 de ore din 24 pentru gestionarea tuturor situațiilor de urgență din județ. Evenimentele de acest tip sunt atent monitorizate de Centrul Operațional Județean, care are ca principal obiectiv coordonarea operativă a intervențiilor în sprijinul cetățenilor.
Ancheta privind cauza exactă a incendiului este în desfășurare. În paralel, se evaluează și pagubele materiale produse. Din fericire, nu au fost înregistrate victime.
Noul Guvern care va fi condus de Ilie Bolojan va avea cinci vicepremieri, șase miniștri de la PSD, patru – PNL, patru – USR și doi – UDMR, relatează agerpres.ro.
PSD, PNL, UDMR și USR au stabilit în acest sfârșit de săptămână propunerile de miniștri care vor face parte din Guvernul Bolojan.
O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:
EMINESCU PEDAGOG (VIII)
În preocupările lui Eminescu privind didactica se pot întâlni și puncte de vedere privind personalitatea învățătorului. În raportul nr. 217 / 76 pe care Eminescu îl adresează Ministerului Instrucției de atunci, Toma Chiricuță găsește o atitudine tranșantă: „Asupra unui învățător nu trebuie însă să atârne nici măcar pretextul unei desconsiderări din partea concetățenilor și a școlarilor săi”. În „Raportul asupra conferințelor cu învățătorii din județul Iași” (vezi „Opere complete”) atrage atenția că învățătorii buni nu sunt doar produsul școlilor care i-au format, ci mai mult ai naturii, care i-a înzestrat cu un adânc simț pedagogic: „aceștia sunt învățătorii născuți”. Și față de școlile care i-au format ca învățători, Eminescu este destul de realist: „Cunoștințele lor consistă în genere în vorbe moarte, a căror realitate vie n-o pricep”. Sensul acestei fraze este întărit de o explicație a autorului studiului, Toma Chiricuță: „Școlile au dat acestor învățători mai mult cunoștințe superficiale și o metodă insuficientă”. Din raportul amintit, Toma Chiricuță extrage: 1) „lipsa absolută de mijloace pedagogice”; 2) „lipsa unei foi învățătorești”; 3) „cărțile didactice, câte sunt la noi, sunt pentru licee. Învățătorii rurali n-au ce citi, chiar dacă vor”; 4) „deși programul școalelor noastre rurale e încărcat cu aceste științe, totuși pentru a-i face apți pe învățători la propunerea unor asemenea cunoștințe, nu există până astăzi un singur mijloc, nici măcar un organ periodic”.
Toma Chiricuță descoperă în finalul raportului amintit o idee eminesciană cu privire la „desăvârșirea culturii profesionale a oamenilor școalei”, reluând acest pasaj: „Atrăgându-vă atenția asupra acestor lipsuri, vă rog totodată, Domnule Ministru, să binevoiți a hotărî dacă n-ar fi bine ca aceste conferințe să se ție pe viitor în feriile Crăciunului și ale Paștelor. Atunci petrec în genere în Iași profesorii de la institutele secundare, din mijlocul cărora s-ar găsi mulți a căror metodă ar servi de model învățătorilor rurali și ale căror prelegeri le-ar putea îmbogăți cunoștințele”. Observând prezența unui mare număr de suplinitori în învățământ, Eminescu scrie în raportul către ministru: 1. „Totdeauna am crezut că în locul unor suplinitori inepți e mai bine să nu fie de fel”; 2. „Școala să fie școală, Statul stat și omul om”. În fapt Eminescu dorea ca primăriile de comune să aloce sumele necesare școlilor și salariului învățătorului, „popa să fie bun”, „dările să fie mici”, iar „învățătorii pedagogi” ca cea mai înaltă accepție în care se poate lua cuvântul învățător. În recenzia la „Manualul de Istoria românilor” a lui Gr. Cristescu, Eminescu cere învățătorilor să fie colaboratori științifici la munca pedagogilor: „O recomandăm cartea învățătorilor și dorim ca fiecare să-și facă observațiile sale asupra ei, căci autorul, după câte știm, va da edițiilor sale viitoare toate schimbările, câte i s-ar propune de către învățătorii practici și competenți. Căci numai astfel se creează o adevărată literatură didactică: prin munca comună a întregului corp învățătoresc”. Adevărul este, observă Toma Chiricuță, că marele nostru poet are meritul de a fi enunțat câteva idei mari: 1) că pedagogia nu este o știință creată numai de câțiva, ci este o muncă colectivă care se adună și se desăvârșește necontenit; 2) că se gândește numai la un câmp restrâns, pe care ar trebui să se afirme colaborarea profesorilor: câmpul literaturii didactice; 3.) are meritul de a pune problemapedagogiei experimentale; 4) este, până la un punct, un creator în domeniul educației; 5) are contribuții pe tărâmul istoriei pedagogiei și culturii românești; 6) a propus crearea unei biblioteci pedagogice pentru învățători; 7) propune întemeierea unei publicații periodice pentru învățători; 8) recomandă instituirea unor cursuri de vacanță în vederea perfecționării culturii învățătorilor. Și să nu uităm, toate acestea la nivelul anului 1875. (VA URMA)