După 100 de ani misterul “fetei diavol” Eleonora Zugun de la Dorohoi, primul caz numit „Romanian poltergeist“, rămâne pe mai departe de nedescifrat.
Eleonora Zugun, o botoşăneancă născută acum 110 ani, la 24 mai 1913, într-o familie de ţărani din satul Talpa, comuna Cândeşti, judeţul Botoşani, a fost numită de săteni „fata diavol“ şi a fost considerată responsabilă pentru zeci de fenomene paranormale terifiante: obiectele zburau în jurul ei prin aer, lovind și rănind membrii familiei, îi apăreau mușcături și zgârieturi pe tot corpul, era însoțită de o mulțime de fenomene de levitație, și, mai mult, deși era practic analfabetă, fata avea capacitatea de a scrie în mai multe limbi. A stârnit şi interesul cercetătorilor din afara României, care au numit-o „Romanian poltergeist“.
Despre ea se spunea că este posedată de un poltergeist (un spirit neliniştit, malefic), fiind capabilă să mute şi să arunce obiecte oricât de mari şi de grele ar fi fost. Totodată, la intervale regulate, Eleonora Zugun se umplea de stigmate: muşcături, zgârieturi, umflături de origine necunoscută.
Fenomenele au început să apară când Eleonora Zugun a împlinit 7 ani și au durat timp de opt ani, până a împlinit 15 ani.
Inițial, pentru că părinții sau speriat de toate fenomenele din jurul copilei, familia a ajuns în fața preoților de la mănăstirea Gorovei, pentru mai multe slujbe de exorcizare, iar apoi la Zamostea. Fiind fără rezultate, următoarea slujbă s-a făcut la mănăstirea „Sfântul Ioan cel Nou” din Suceava. Cum nici aceasta nu a avut mai multe șanse de izbândă, fata a fost dusă la un sanatoriu pentru bolnavii psihic din Cernăuți.
Acest sanatoriu a fost momentul în care a atras atenția specialiștilor, mai ales după ce a stârnit curiozitatea contesei Zoë Wassilko von Serecki (foto – stânga). Pasionată de astrologie și supranatural, contesa a găzduit-o în casa ei din Viena pentru a studia fenomenele paranormale alături de alți specialiști ai vremurilor.
Publicitate
Din 1926, Eleonora Zugun a fost dusă în Londra pentru a fi studiată de specialiştii englezi de la Laboratorul Naţional de Cercetare Psihică.
Interesaţi de cazul ei au fost nu numai specialiştii în fenomene paranormale, ci şi trei membri ai Societăţii Regale din Marea Britanie: dr. R.J. Tillyard, dr. R. Fielding-Ould şi profesorul Edward Heron-Allen. Era de 11 luni în Londra, iar fenomenele paranormale din laboratoarele institutului britanic se înmulţeau. Presa Commonwealth-ului dezbătea cu lux de amănunte cazul şi vorbea aproape zilnic despre „fata poltergeist“ din România.
Zgărieturile apăreau în mod misterios pe faţa Eleonorei spre surprinderea auditoriului. „Un grup de persoane servea ceaiul în laborator, când Eleonora a ridicat ceaşca de pe masă, după care a ţipat şi a tras repede mâneca hainei de pe antebraţ. Brusc, îi apăruseră urme de dinţi adânc înfipţi în carne, ca şi cum cineva ar fi muşcat-o cu sălbăticie. Urmele dinţilor s-au colorat din roşu în alb, transformându-se în umflături uriaşe. Într-o oră dispăruseră fără urmă“, se preciza în articolul „Fenomene uluitoare: fată posedată de diavol“, apărut în pagina 29 a publicaţiei „Sunday Mail“ din Brisbane, Australia, pe 12 decembrie 1926.
Fascinaţia pentru Eleonora Zugun, „fata posedată“ a continuat în Commonwealth, ziarele considerând-o subiect de presă şi la un an de la sosirea sa.
„A fost adusă la Londra în luna septembrie a anului trecut (n.r. – 1926) de contesa Wassilko-Serecki la institut pentru a fi testată în privinţa manifestărilor de tip poltergeist care i se atribuie şi a misterioaselor semne care-i apar pe trup“, se arăta în articolul intitulat „O fată «fantomă» din România: mister neelucidat după mai multe teste“, apărut sâmbătă, 16 aprilie 1927, în pagina 11 a cotidianului „The Adverteiser“, cu sediul în Adelaide, Australia.
De altfel, pe toată durata testării ei în Laboratorul Naţional de Cercetare Psihică din South Kensington, Londra, a fost vizitată de numeroşi reporteri de la diverse publicaţii ale vremii. Descrierile din presa internaţională sunt doar o mică parte din povestea semilegendară care a înconjurat-o pe Eleonora Zugun cel puţin în prima parte e vieţii ei.
Sute de mărturii culese de parapsihologi şi specialişti în paranormal de la începutul secolului al XX-lea îi creează un portret terifiant: o tânără posedată de un spirit şi capabilă de activităţi paranormale rar întâlnite.
Când Eleonora Zugun a ajuns la vârsta de 15 ani toate aceste fenomene au încetat, însă nici după 100 de ani misterele din jurul “fetei diavol” din Dorohoi nu au fost descifrate.
Iată și câteva imagini care au fost filmate în urmă cu 100 de ani. Youtube oferă inclusiv posibilitatea de a fi setată traducerea în limba română.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Elevii vor primi bursele școlare aferente lunii mai în cursul lunii iunie, cel mai probabil în jurul datei de 20 iunie, conform metodologiei citate de Edupedu.ro. Plățile se efectuează diferențiat, în funcție de categoria bursei, scrie alba24.ro.
Valoarea burselor în anul școlar 2024–2025:
Bursa de excelență – 700 lei (tip II) sau 925 / 1.850 / 2.775 / 3.700 lei (tip I)
Bursa de merit – 450 lei/lună
Bursa de reziliență – 300 lei/lună
Bursa socială – 300 lei/lună
Bursa tehnologică – 300 lei/lună
Publicitate
Pentru mamele minore – 700 lei/lună
Primele trei tipuri de burse (merit, reziliență și tehnologică) se calculează în funcție de cuantumul minim stabilit, zilele lucrătoare și cele de vacanță din luna respectivă. Bursa socială are o valoare fixă, neinfluențată de structura lunii.
Calendarul plăților:
În iunie, elevii primesc bursele pentru luna mai
În iulie, vor fi virate bursele aferente lunii iunie
Elevii care susțin Evaluarea Națională sau Examenul de Bacalaureat vor beneficia de burse inclusiv pentru zilele în care participă la examene, până la afișarea rezultatelor.
Posibilitatea suplimentării burselor:
Consiliile de administrație ale unităților de învățământ pot decide majorarea cuantumului burselor în funcție de:
Fondurile alocate de autoritățile publice locale
Alte venituri obținute în conformitate cu legislația în vigoare
Ministerul Educației a publicat luni, 16 iunie, noile planuri-cadru pentru învățământul liceal de zi, care stabilesc numărul de ore alocat fiecărei discipline, în funcție de profil și specializare, scrie alba24.ro. Ministerul Educației a publicat luni, 16 iunie, noile planuri-cadru pentru liceu. Acestea includ detalii despre numărul de ore pe discipline, pentru fiecare profil și specializare, la învățământul liceal de zi.
Planurile-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi se aplică progresiv, începând cu generația de elevi care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2026−2027.
În anul școlar 2025-2026, pentru învățământul liceal și cel profesional se mențin în aplicare planurile-cadru care au fost aplicate în anul școlar 2024-2025.
”Proiectul planului-cadru pentru învățământul liceal va reprezenta fundamentul de la care se va pleca în pilotarea acestuia în școlile pilot.
Avem la nivel liceal conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu.
Noile planuri-cadru au rezultat din integrarea unor sugestii din perioada dezbaterilor naționale (februarie-martie 2025)”, a anunțat ministrul Daniel David, într-un comunicat.
Noile planuri-cadru pentru liceu. Discipline
Potrivit comunicatului transmis de minister, principalele idei cuprinse în Ordinele de ministru pentru planurile-cadru din învățământul liceal:
Publicitate
gramatica, istoria și geografia se reîntorc explicit în curriculumul de la nivel liceal / crește numărul de ore dedicate acestor discipline față de propunerile inițiale, doar cu condiția focalizării acestora pe cultura națională
disciplinele legate de stilul de viață sănătos, autocunoașterea și autoreglarea psihologică, sportul în echipă și arte vor fi obligatoriu prezentate în oferta școlii către elevi (opționale)
educația antreprenorială este integrată cu disciplina obligatorie de economie și vor fi incluse unități de învățare explicite în disciplina de consiliere și orientare
Noile planuri-cadru pentru liceu. Competențe cheie
Cele opt (8) competențe cheie sunt:
(1) competențe de limbă/comunicare (alfabetizare)
(2) competențe multilingvistice
(3) competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică)
(4) competențe digitale
(5) competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm)
(6) competențe civice
(7) competențe antreprenoriale
(8) competențe de expresie și sensibilitate culturală
Noile planuri cadru pentru liceu. Detalii
La nivelul filierei teoretice, nu s-au tăiat ore. În cazul unor discipline, o parte din ore s-a descentralizat la decizia școlii și/sau a elevilor, transmite ministrul.
Profilarea specializării: Matematica, Informatica și Tehnologia informației și a comunicațiilor au fiecare câte o oră în plus, pe parcursul ciclului liceal.
Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal.
Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
Profilul real, specializarea științe ale naturii
Profilarea specializării: Fizica rămâne cu același număr de ore, iar chimia și biologia au fiecare o oră în plus în fiecare an, ajungând astfel la nivelul fizicii și matematicii.
Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează și pot fi completate cu ore din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ, pe parcursul ciclului liceal.
Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
Profilul umanist, specializarea științe sociale
Profilarea specializării: Disciplina socio-umană, limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal.
Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal.
Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
Profilul umanist, specializarea filologie
Profilarea specializării: Limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare câte două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal.
Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal.
Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
Planurile-cadru pentru filiera vocațională și cea tehnologică au fost elaborate pentru a satisface constrângerile specifice acestor domenii.
Noile planuri-cadru de liceu. Variantă propusă pentru pilotare
”Pe lângă varianta standard, am propus pentru pilotare o variantă de plan-cadru care încurajează mai mult descentralizarea și personalizarea educației la nivel de unitate școlară și elevi, cu asistența de specialitate din partea ministerului pentru asigurarea calității educației în procesul de personalizare și în avizarea finală a variantei propuse de școala care alege să piloteze.
Variantele propuse pentru pilotare trebuie să aibă ca țintă profilul absolventului și examenul de bacalaureat. Constrângerile sunt determinate și de obligativitatea introducerii disciplinelor din trunchiul comun al planurilor-cadru standard și de congruența cu filiera/profilul/specializarea unde se implementează.
Unitatea care pilotează se va prezenta public ca atare, inclusiv pe site-ul propriu, și va include planurile-cadru specifice pilotate în contractul educațional. Ministerul va stimula calitatea educației prin comisiile de experți care vor oferi consultanță în procesul de personalizare a planului-cadru și vor aviza varianta finală a acestora”, mai precizează minstrul David.
Elaborarea programelor. Conținuturi relevante și aerisite, după modele europene, vor fi create de echipe mixte de specialiști din mediul preuniversitar și universitar, pentru a se asigura continuitate între cele două cicluri.
Un procent de 25% din orele pentru fiecare disciplină va trebui să fie folosit pentru: (1) consolidarea competențelor; (2) activități remediale și (3) extinderea competențelor dobândite la utilizarea în viața cotidiană.
Acest demers va fi însoțit de standarde de evaluare și notare, pentru a face comparabile evaluările între unități școlare și profesori, precum și pentru fundamentarea unor decizii ulterioare de politici educaționale.
Noile manuale. Acestea vor fi gândite prin relație cu programele propuse și după modele europene, combinând versiunile clasice cu cele digitalizate (inclusiv activități interactive online/gaming/inteligență artificială etc.), în funcție de specificul disciplinei și practicile europene.
Formarea profesorilor. Profesorii vor fi invitați în programe de formare, pentru a implementa eficient noul model curricular, mai transmite ministerul.
Un accident rutier a avut loc, în urmă cu puțin timp, în localitatea Lunca. În eveniment au fost implicate două autoturisme.
La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare și două ambulanțe SMURD, printre care și cea de terapie intensivă mobilă.
Aceștia au constat faptul că nu erau persoane încarcerate, ambele mașini fiind în afara părții carosabile.
Trei persoane au fost rănite. Acestea au fost preluate de echipajele SMURD și transportate la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.
Pompierii au acționat și pentru înlăturarea pericolului de incendiu, fiind deconectate bornele bateriilor.
Ministerul Educației și Cercetării a semnat, luni, contractul de finanțare aferent proiectului non-competitiv ‘Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU)’.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, obiectivul general al proiectului îl constituie consolidarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră (COC) din învățământul primar, gimnazial și liceal, prin alinierea acestora la bunele practici europene și la tendințele pieței muncii actuale și viitoare.
Proiectul are o durată de implementare de 48 de luni, începând cu data de 1 iulie, și beneficiază de o finanțare totală eligibilă în valoare de 128.777.992,45 lei (echivalentul a 25.755.598,49 euro).
‘Consolidarea serviciilor de consiliere și orientare în carieră, pentru a trece dincolo de forme fără fond, este un angajament fundamental al Ministerului Educației și Cercetării față de sistemul de educație din țară. Acest proiect deblochează demersuri angajate de mai mult timp prin legislație, dar adesea amânate ca urmare a unor probleme economico-financiare, cu impact pozitiv asupra formării de resursă umană calificată, dotărilor cu materiale de specialitate, creării unor resurse naționale complexe și accesibile online și, nu în ultimul rând, asupra politicilor în domeniu. În final, câștigătorii vor fi școala și copiii’, a afirmat ministrul interimar al Educației, Daniel David, citat în comunicat.
Proiectul ConsEDU își propune formarea a 2.500 de consilieri școlari, 2.000 de diriginți și 500 de învățători, prin programe specializate, precum și dotarea a 2.500 de unități de învățământ cu kituri de testare și instrumente de consiliere.
Dezvoltarea și extinderea serviciilor de consiliere și orientare profesională oferite la nivelul unităților de învățământ și al structurilor specializate (CJRAE/CMBRAE), furnizarea de servicii de informare, consiliere, coaching individual, evaluare vocațională și orientare pentru elevi și familiile acestora sunt alte obiective ale proiectului.
Publicitate
De asemenea, se urmăresc dezvoltarea unei platforme naționale IT dedicate consilierii și orientării în carieră, care va integra resurse educaționale digitale, instrumente de evaluare psihoaptitudinală, module de consiliere online, baze de date și rapoarte personalizate și pilotarea modelului integrat whole school approach prin activități de mentorat desfășurate cu elevi din clasele a VIII-a și a XII-a.
Alte obiective sunt elaborarea cadrului național actualizat privind standardele de calitate pentru activitatea de consiliere, profilul profesional al consilierului școlar și codul etic aferent și derularea unui program acreditat de formare profesională continuă pentru specialiștii în consiliere și orientare.
Proiectul este finanțat în cadrul Programului Educație și Ocupare, Prioritatea P07 – Creșterea calității ofertei de educație și formare profesională pentru asigurarea echității sistemului și o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic, Obiectiv specific ESO4.5, Acțiunea 7.e.2 – Facilitarea accesului informat și a participării active la programe de educație, în acord cu interesele și competențele elevilor, cât și cu nevoile pieței muncii.
Ministerul Educației și Cercetării implementează proiectul în parteneriat cu Universitatea din București, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională – CMBRAE, Casa Corpului Didactic București și Inspectoratul Școlar Județean Iași.
Proiectul se va desfășura la nivel național, în toate cele opt regiuni de dezvoltare ale țării, adresându-se direct elevilor din învățământul preuniversitar, cadrelor didactice, consilierilor școlari și familiilor. AGERPRES