Connect with us
Publicitate

Actualitate

Drumarii anunță că se pregătesc de proteste. Acuză conducerea CNAIR pentru lipsa de dialog social

Publicat

Publicitate

Sindicatul Drumarilor Elie Radu critică conducerea CNAIR pentru lipsa de dialog social și pentru planurile de reorganizare a companiei. Potrivit sindicatului, conducerea CNAIR nu ține cont de părerea angajaților. Drumarii anunță că se pregătesc de proteste.
Sindicatul Drumarilor Elie Radu, sindicat reprezentativ la CNAIR, informează că, deşi compania are peste 7000 de salariaţi şi un sindicat care coalizează peste 5000 de oameni, dialogul social lipseşte cu desăvârşire. Sindicatul susține că a realizat propria analiză, a fost în audienţă la ministerul de resort, a făcut adrese după adrese să convingă conducerea CNAIR că este nevoie de un dialog social pentru a putea găsi cele mai bune soluţii în privinţa acestei companii.

„Nici o adresă însă pare să nu aibă impact asupra conducerii acestei companii, care de mai bine de o lună refuză dialogul asupra măsurilor care vor avea un impact major asupra activităţii şi salariaţilor CNAIR. Toate demersurile făcute de conducerea companiei sunt ţinute la secret şi ne aşteptăm ca peste noapte organigramele să treacă avizate de Consiliul de Administraţie şi aprobate de Adunarea Generală a Acţionarilor, fără nicio analiză serioasă şi temeinică. Din acest motiv, Sindicatul Drumarilor Elie Radu va începe o activitate de sesizare a autorităţilor competente cu privire la legalitatea oricăror măsuri care se vor lua fără a respecta dialogul social. Vom solicita efectuarea unor controale de către Inspectoratul Teritorial de Muncă şi nu în ultimul rând, va începe pichetarea sediului CNAIR şi ale Direcţiilor Regionale de Drumuri şi Poduri şi Secţiilor de Drumuri Naţionale”, transmite sindicatul citat.

Compania are nevoie de reorganizare, spun sindicaliștii, însă nu în sensul dorit de conducerea actuală, respectiv comasarea oricăror structuri doar să iasă numărul de salariaţi în subordine pentru înfiinţarea acestora, crearea de noi posturi de conducere pe care le vor da cu dedicaţie, fără un concurs real, fără niciun fel de transparentă.

Publicitate

Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” apreciază că lucrările de întreținere și reparare a drumurilor naționale și autostrăzilor trebuie şi pot să fie realizate de către propriii angajați, în regie proprie, nu în baza unor contracte, cu firme private, unde costurile sunt mai mari cu cel puţin 35% (studiu depus de sindicat încă din 2002, an în care s-a făcut externalizarea tuturor lucrărilor la firme private şi s-au disponibilizat 3400 de muncitori.)

„Activitatea acestei companii se poate îmbunătăţi prin angajarea de muncitori, deservenți de utilaje, respectiv alocarea de bugete pentru achiziționarea de utilaje pentru a face în regie proprie lucrările de reparații suprafețe degradate (plombări), colmatări, reparații ziduri de sprijin, întreținere podețe, decolmatări și desfundări șanțuri și camere de cădere, întreținerea mijloacelor pentru siguranța circulației, semnalizare rutieră verticală și orizontală și a parapetelor direcționali,etc.

Lucrările de întreținere curentă fac obiectul de activitate al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, iar acestea se fac cu muncitori. Numărul muncitorilor de la Districtele de drumuri a scăzut foarte mult în ultimii ani, ajungând la 33 % din totalul personalului companiei. Acest lucru s-a întâmplat în detrimentul drumurilor care nu pot fi întreținute cu un număr mic de muncitori și fără uneltele și utilajele necesare. De suferit au inclusiv participanții la trafic care își strică mașinile pe drumurile din România, C.N.A.I.R. plătind sute de milioane de lei despăgubiri, bani cu care s-ar putea cumpăra aceste echipamente.

Publicitate

Spre exemplu, Transfăgărășanul, care pe sectorul cuprins între Bălea Lac și Vidraru are 4 tunele, 394 podețe, peste 30 poduri și peste 20.000 metri de ziduri de sprijin, a ajuns să fie întreținut de 8 muncitori, un deservent de utilaj și 2 șefi de district”, arată sindicatul.

În plus, autostrăzile sunt întreținute de către Centrele de Întreținere și Coordonare (CIC), care pentru fiecare 30 km de autostradă ar trebui să aibă 2 ingineri șef CIC, 5 ingineri sau tehnicieni pentru programare și urmărire lucrări, urmărirea exploatării autostrăzii și 70 muncitori din diferite domenii (instalatori, conducători auto, magaziner, mecanici de utilaje, muncitori calificați construcții și muncitori necalificați). În prezent, un CIC are angajați 1-2 ingineri şi 4-9 muncitori calificați și deservenți, care, suplimentar față de lucrările de întreținere curentă și igienizare a autostrăzii (în programul de lucru), asigură intervenția la evenimentele rutiere produse pe sectorul administrat, indiferent de oră și ziua producerii, pentru asigurarea semnalizării rutiere corespunzătoare și a degajării părții carosabile.

Din dotările CIC-urilor lipsesc buldoexcavatoare, freze de zăpadă, utilaje multifuncționale dotate cu perie, motocoasă, tăietor de crengi, autobasculantă, automăturătoare, utilaj pentru curățat drenuri și canalizări etc. Astfel, şi lucrările simple, cum ar fi curățirea unui șanț pentru asigurarea scurgerii apelor, ajunge să trebuiască externalizată, fapt generator atât de costuri suplimentare (firma către care se externalizează, pe lângă costurile generate de materiale, manoperă și utilaje trebuie să își asigure profitul), cât și de întârzieri în execuția lucrărilor (procesul de externalizare necesitând următorii pași: producerea evenimentului/degradării/defecțiuni, stabilirea finanțării, întocmirea unui caiet de sarcini, publicarea anunțului de licitație și licitația propriu – zisă. Abia ulterior se poate acționa pentru înlăturarea cauzei care a generat evenimentul/degradarea/defecțiunea.

Publicitate

În tot acest timp, angajații CIC-ului sau ai Districtului, cu resurse (materiale, manoperă, utilaje) extrem de limitate, sunt nevoiți să asigure condiții sigure pentru desfășurarea traficului rutier.

„În trecut se făceau toate lucrările de întreținere în regie proprie, cu proprii salariați și cu utilajele din dotare. De asemenea, Districtele erau dotate cu buldoexcavator sau încărcător, tractor, cilindru compactor, alte echipamente necesare întreţinerii drumurilor, iar fiecare județ, respectiv secție de drumuri, avea 2-3 stații pentru prepararea mixturilor asfaltice, trusă pentru tratamente asfaltice și mașină de marcaj. Mai toate acestea au fost externalizare, mai exact predate pe nimic, firmelor desprinse din Administrația Drumurilor, ca mai apoi compania să realizeze că tot mai bine și mai ieftin se execută lucrările în regie proprie. Timid, au început să achiziționeze utilaje specifice lucrărilor de drumuri și angajații C.N.A.I.R. văd pe ici, pe colo, cum mai apare câte un utilaj, dar nu este de ajuns! Prin achiziția a 1-2 autobasculante sau utilaje multifuncționale dotate cu lamă și răspânditor de materiale antiderapante și a unui buldoexcavator (și angajarea deservenților aferenți) pe fiecare district, se poate asigura prevenirea și combaterea poleiului cel puțin în prima și ultima lună de iarnă a fiecărui sezon de timp friguros, precum și reducerea considerabilă a costurilor aferente deszăpezirii pe tot sezonul, iar pe perioada propice execuției lucrărilor, acestea vor putea fi utilizate pentru reducerea costurilor cu contractele de întreținere pe timp de vară. Costul mediu al unui ATB închiriat pentru activitate iarna, conform Acord Cadru este de cca 20000 euro/sezon (fără TVA, ICC, carburant), rezultă că numai din activitatea de iarnă un ATB cu lamă şi RSP se amortizează în 6 ani. Dacă acestea s-ar achiziţiona la fiecare secţie de drumuri, pe timp de vară se pot folosi la transport materiale pentru lucrările în regie proprie (completări acostamente, transport material rezultat din tăieri acostamente şi cavalieri, etc.”, adaugă sindicatul.

Costul mediu al unui încărcător/buldoexcavator închiriat pentru activitate iarna, conform Acord Cadru este de cca 21000 euro/sezon (fără TVA, ICC, carburant). Ţinând cont că pe întreg C.N.A.I.R. sunt un număr de 378 de districte şi CIC -uri care, toate au închiriate minum 1 buldoexcavator, sumele plătite de C.N.A.I.R. pe sezonul de iarnă la firmele private se ridică la minim 7.938.000, 00 euro/an fără TVA. Rezultă, conform sindicaliștilor, că numai din activitatea de iarnă un buldoexcavator se amortizează în 5 ani. Dacă s-ar achiziţiona câte 1 buldoexcavator măcar la 2 districte de drumuri pe timp de vară buldoexcavatorele se pot folosi la încărcat materiale pentru lucrările în regie proprie, decolmatări şanţuri şi rigole, curăţiri camere de cădere, bazine de retenţie, cămine de vizitare, podețe, intervenţii la accidente de circulaţie, manipulări de materiale cu echipamentul ” labe stivuitor”.

Prin utilizarea resurselor proprii (materiale, manoperă, utilaje), se poate asigura și o gestionare mult mai eficientă a costurilor generate de activitățile de întreținere, existând o mult mai mare predictibilitate atâta timp cât se reduce dependența de firmele terțe ale căror strategie de formare a prețurilor este clar optimizarea profiturilor și mai puțin a calității lucrărilor.

„Ţinând cont că legea austerităţii ne obligă să reducem drastic cheltuielile, Sindicatul Drumarilor” Elie Radu” consideră că trebuie făcut un program sustenabil, atât în ceea ce privește politica de personal, prin angajarea de muncitori la nivelul necesar, cât și pentru dotarea tuturor districtelor cu minimul utilajelor specifice lucrărilor de întreținere curentă”, informează Biroul de presă – Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Proroc Avdie

Publicat

Publicitate

Sfântul Proroc Avdie era din pământul Sihem, satul Vitaharam și a trăit cu 800 de ani înainte de nașterea Domnului Iisus Hristos. Sfântul Proroc Avdie slujea la curtea împăratului, fiind ispravnic al casei împărătești a lui Ahav. Mai întâi a slujit lui Ahav și apoi fiului acestuia, Ohozia.

După moartea lui Ahav a luat împărăția lui Israel, Ohozia. În timpul persecuției regelui Ahav asupra prorocilor, cerută de Isabela, soția regelui care era de alta credință, Avdie a adăpostit de prigoană 100 de proroci ai lui Israel. În vreme aceea, Avdie slujea în rândurile ostașilor. Au fost trimise trei trupe conduse de trei căpitani pentru a fi adus Sfântul Proroc Ilie la împărat.

Peste doi dintre căpitanii de oști a căzut foc din cer și i-a ars, după cuvântul prorocului. Avdie, al treilea căpitan, a fost miluit pentru că s-a apropiat cu smerenie de Sfântul Proroc Ilie și s-a închinat în genunchi înaintea lui și l-a rugat, zicând: „Omule al lui Dumnezeu, cruță sufletul meu și sufletele robilor tăi!”. Deci Sfântul Ilie l-a cruțat pe el și l-a ridicat de la pământ, ducându-se împreună cu el la împărat. Din acel moment, copleșit de bunătatea Lui Dumnezeu, Sfântul Proroc Avdie a lăsat slujba împăratului și a mers în urma Sfântului Proroc Ilie, luând duhul prorociei, ca cel ce urmase prorocului Domnului.

Publicitate

După moartea sa, Sfântul Proroc Avdie, a fost îngropat cu mare cinste lângă părinții săi.

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Cătălin Silegeanu, prim-vicepreședinte AUR Botoșani, își anunță viziunea pentru o Românie puternică: „Este timpul să acționăm!”

Publicat

Publicitate

Cătălin Silegeanu, prim-vicepreședinte al AUR Botoșani și candidat la Senatul României, a făcut recent o vizită în piața din Dragalina și orașul Dorohoi, unde a discutat cu cetățenii despre #PlanulSimion și viziunea AUR.

În cadrul întâlnirilor, Silegeanu a subliniat importanța responsabilității personale, citând-o pe Elisabeth Kubler-Ross: “Cred că noi suntem singurii responsabili de alegerile noastre şi trebuie să acceptăm consecinţele fiecărei fapte, fiecărui cuvânt şi gând de-a lungul întregii noastre vieţi.”

 

Publicitate

Adresându-se botoșănenilor, Silegeanu a subliniat că AUR se află în mijlocul unei campanii de reconstrucție și transformare a României într-o țară respectată de Uniunea Europeană. El a evidențiat planurile economice și culturale ale partidului, atât pe plan intern, cât și extern, menționând măsuri de dezvoltare reale pentru fiecare român.

 

„Este timpul să recunoaștem realitatea: țara noastră a fost afectată de politici care au vândut resursele noastre și au subminat potențialul de dezvoltare, din dorința unor lideri de a-și servi doar interesele personale și de partid,” a declarat Silegeanu. El a făcut apel la cetățeni să devină patrioți adevărați și să se alăture luptei pentru o Românie mai bună.

Publicitate

 

Silegeanu a reafirmat angajamentul AUR față de valorile tradiționale și principiile românești autentice, subliniind că este momentul să acționăm pentru viitorul țării și al familiilor noastre. „Partidul AUR este angajat în susținerea valorilor tradiționale și a principiilor românești autentice,” a concluzionat el.

 

Publicitate

Această declarație vine într-o perioadă crucială pentru AUR, care își propune să aducă o schimbare semnificativă în peisajul politic românesc, prin promovarea unei viziuni clare și determinante pentru viitorul României. CMF 11240014

Citeste mai mult

Eveniment

Atelier de pictură icoane pe sticlă la Centrul educațional al Protopopiatului Dorohoi

Publicat

Publicitate

În dimineața zilei de 16 noiembrie, în cadrul Centrului educațional al Protopopiatului Dorohoi s-a desfășurat un atelier de pictură icoane pe sticlă. 

Desfășurat la inițiativa și prin implicarea părintelui protopop, Ionuț-Ștefan Apetrei, activitatea a reunit 25 de copiii din zona municipiului Dorohoi, care, sub coordonarea voluntarelor Evelina Mihalache și Alexandra Damian, studente la Iași și membre ale ASCOR Iași, au fost inițiați în tainele picturii pe sticlă. Urmând pașii necesari, copiii au avut de realizat câte o icoană după chipurile Sfântului Apostol Andrei, ocrotitorul României și ale Sfântului Ierarh Nicolae al Mirelor Lichiei, sărbătoriți în perioada următoare, timp în care au făcut cunoștință cu viața și personalitatea acestora, prin dialog și jocuri de cunoaștere. Icoanele realizate de copii vor fi cuprinse într-o expoziție prezentată cu ocazia tradiționalului Concert de colinde, organizat de Protopopiatului Dorohoi în luna decembrie 2024.

Alături de atelierele de scriere creativă (poezii, scrisori, povești), teatru (scenetă de Crăciun) și muzică (colinde), experiența picturii icoanelor pe sticlă se înscrie în rândul activităților pe care Centrul educațional al Protopopiatului Dorohoi le organizează în perioada 5 noiembrie – 12 decembrie pentru copiii din zona municipiului Dorohoi și a localităților limitrofe.

Publicitate

Activitățile vor continua și săptămâna viitoare (18 – 25 noiembrie), după următorul program:

  • Scriere creativă (scrisori, povești, poezii), marți 19 noiembrie, orele 11.00 – 12.30, prof. Munteanu Gabriela;

  • Teatru, joi 21 noiembrie, orele 18.30 – 20.00, prof. Onofrei Anamaria;

    Publicitate
  • Colinde, sâmbătă, 23 noiembrie, orele 10.00 – 12.00, prof. Sarafim Răzvan.

Citeste mai mult

Eveniment

Rămăşiţe umane din preistorie, descoperite pe un şantier din Iași

Publicat

Publicitate

Rămăşiţe umane şi vestigii arheologice datând din preistorie au fost descoperite în timpul lucrărilor la şantierul Spitalului Regional de Oncologie (SRU) Iaşi.

Directorul Agenţiei de Dezvoltare a Infrastructurii pentru Sănătate (ANDIS), Adrian Popa, afirmă, prin intermediul unei postări pe reţele de socializare, că în cadrul cercetărilor arheologice de pe amplasamentul viitorului Spital Regional de Urgenţă din Iaşi, cercetătorii Institutului de Arheologie al Academiei Române, filiala Iaşi, au descoperit mai multe complexe datând din preistorie.

Conform sursei citate, echipa Institutului de Arheologie, condusă de dr. Măriuca Vornicu, a reuşit să atribuie vestigiile, pe baza resturilor ceramice descoperite în timpul săpăturilor arheologice, culturii arheologice Horodiştea-Erbiceni, dată la circa 3.500 î.Hr.

Publicitate

„Această cultură arheologică reprezintă o legătură importantă între sfârşitul culturii Cucuteni (Eneolitic) şi începutul Epocii Bronzului. În acea perioadă au avut loc schimbări sociale importante în întreaga Europă şi, de asemenea, în regiunea carpatică, prin afluxul de populaţii venite din zonele nord pontice, aflux care a remodelat harta genetică a acestei părţi din Lumea Veche. De remarcat sunt gropile care, conform estimărilor iniţiale, pot fi interpretate ca monumente funerare, conţinând rămăşiţele a cel puţin 14 indivizi. Cel puţin o parte dintre morminte sunt înmormântări secundare. După terminarea cercetărilor arheologice, resturile umane din gropile descoperite urmează să fie examinate în ceea ce priveşte modul lor de viaţă, cauza morţii şi bolile lor patologie, folosind metode moderne de cercetare ştiinţifică, analize ADN, analize izotopice, examinări antropologice”, menţionează Adrian Popa, în postarea pe Facebook.

Contactat telefonic, directorul ANDIS a declarat, pentru AGERPRES, că descoperirile arheologice nu vor afecta continuarea lucrărilor la SRU Iaşi.

„Lucrările nu sunt afectate. Zona este cumva separată. Acolo vor fi împrejmuirea şi pompele de căldură, lucrări care vor fi executate în ultima parte din proiect. Nu afectează fundaţia. Ea poate fi turnată, lucrările la clădire pot fi începute şi se pot desfăşura în paralel. Ce e bine e faptul că descărcările arheologice nu au scos la iveală aşezăminte care ar fi putut stopa lucrările. Deocamdată suntem într-un scenariu optimist”, a explicat ANDIS, Adrian Popa. AGERPRES

Publicitate

 

Sursa foto: Agenţia Naţională pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Sănătate/Facebook

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending