Connect with us

Actualitate

Drumarii anunță că se pregătesc de proteste. Acuză conducerea CNAIR pentru lipsa de dialog social

Publicat

Publicitate

Sindicatul Drumarilor Elie Radu critică conducerea CNAIR pentru lipsa de dialog social și pentru planurile de reorganizare a companiei. Potrivit sindicatului, conducerea CNAIR nu ține cont de părerea angajaților. Drumarii anunță că se pregătesc de proteste.
Sindicatul Drumarilor Elie Radu, sindicat reprezentativ la CNAIR, informează că, deşi compania are peste 7000 de salariaţi şi un sindicat care coalizează peste 5000 de oameni, dialogul social lipseşte cu desăvârşire. Sindicatul susține că a realizat propria analiză, a fost în audienţă la ministerul de resort, a făcut adrese după adrese să convingă conducerea CNAIR că este nevoie de un dialog social pentru a putea găsi cele mai bune soluţii în privinţa acestei companii.

„Nici o adresă însă pare să nu aibă impact asupra conducerii acestei companii, care de mai bine de o lună refuză dialogul asupra măsurilor care vor avea un impact major asupra activităţii şi salariaţilor CNAIR. Toate demersurile făcute de conducerea companiei sunt ţinute la secret şi ne aşteptăm ca peste noapte organigramele să treacă avizate de Consiliul de Administraţie şi aprobate de Adunarea Generală a Acţionarilor, fără nicio analiză serioasă şi temeinică. Din acest motiv, Sindicatul Drumarilor Elie Radu va începe o activitate de sesizare a autorităţilor competente cu privire la legalitatea oricăror măsuri care se vor lua fără a respecta dialogul social. Vom solicita efectuarea unor controale de către Inspectoratul Teritorial de Muncă şi nu în ultimul rând, va începe pichetarea sediului CNAIR şi ale Direcţiilor Regionale de Drumuri şi Poduri şi Secţiilor de Drumuri Naţionale”, transmite sindicatul citat.

Compania are nevoie de reorganizare, spun sindicaliștii, însă nu în sensul dorit de conducerea actuală, respectiv comasarea oricăror structuri doar să iasă numărul de salariaţi în subordine pentru înfiinţarea acestora, crearea de noi posturi de conducere pe care le vor da cu dedicaţie, fără un concurs real, fără niciun fel de transparentă.

Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” apreciază că lucrările de întreținere și reparare a drumurilor naționale și autostrăzilor trebuie şi pot să fie realizate de către propriii angajați, în regie proprie, nu în baza unor contracte, cu firme private, unde costurile sunt mai mari cu cel puţin 35% (studiu depus de sindicat încă din 2002, an în care s-a făcut externalizarea tuturor lucrărilor la firme private şi s-au disponibilizat 3400 de muncitori.)

„Activitatea acestei companii se poate îmbunătăţi prin angajarea de muncitori, deservenți de utilaje, respectiv alocarea de bugete pentru achiziționarea de utilaje pentru a face în regie proprie lucrările de reparații suprafețe degradate (plombări), colmatări, reparații ziduri de sprijin, întreținere podețe, decolmatări și desfundări șanțuri și camere de cădere, întreținerea mijloacelor pentru siguranța circulației, semnalizare rutieră verticală și orizontală și a parapetelor direcționali,etc.

Lucrările de întreținere curentă fac obiectul de activitate al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, iar acestea se fac cu muncitori. Numărul muncitorilor de la Districtele de drumuri a scăzut foarte mult în ultimii ani, ajungând la 33 % din totalul personalului companiei. Acest lucru s-a întâmplat în detrimentul drumurilor care nu pot fi întreținute cu un număr mic de muncitori și fără uneltele și utilajele necesare. De suferit au inclusiv participanții la trafic care își strică mașinile pe drumurile din România, C.N.A.I.R. plătind sute de milioane de lei despăgubiri, bani cu care s-ar putea cumpăra aceste echipamente.

Publicitate

Spre exemplu, Transfăgărășanul, care pe sectorul cuprins între Bălea Lac și Vidraru are 4 tunele, 394 podețe, peste 30 poduri și peste 20.000 metri de ziduri de sprijin, a ajuns să fie întreținut de 8 muncitori, un deservent de utilaj și 2 șefi de district”, arată sindicatul.

În plus, autostrăzile sunt întreținute de către Centrele de Întreținere și Coordonare (CIC), care pentru fiecare 30 km de autostradă ar trebui să aibă 2 ingineri șef CIC, 5 ingineri sau tehnicieni pentru programare și urmărire lucrări, urmărirea exploatării autostrăzii și 70 muncitori din diferite domenii (instalatori, conducători auto, magaziner, mecanici de utilaje, muncitori calificați construcții și muncitori necalificați). În prezent, un CIC are angajați 1-2 ingineri şi 4-9 muncitori calificați și deservenți, care, suplimentar față de lucrările de întreținere curentă și igienizare a autostrăzii (în programul de lucru), asigură intervenția la evenimentele rutiere produse pe sectorul administrat, indiferent de oră și ziua producerii, pentru asigurarea semnalizării rutiere corespunzătoare și a degajării părții carosabile.

Din dotările CIC-urilor lipsesc buldoexcavatoare, freze de zăpadă, utilaje multifuncționale dotate cu perie, motocoasă, tăietor de crengi, autobasculantă, automăturătoare, utilaj pentru curățat drenuri și canalizări etc. Astfel, şi lucrările simple, cum ar fi curățirea unui șanț pentru asigurarea scurgerii apelor, ajunge să trebuiască externalizată, fapt generator atât de costuri suplimentare (firma către care se externalizează, pe lângă costurile generate de materiale, manoperă și utilaje trebuie să își asigure profitul), cât și de întârzieri în execuția lucrărilor (procesul de externalizare necesitând următorii pași: producerea evenimentului/degradării/defecțiuni, stabilirea finanțării, întocmirea unui caiet de sarcini, publicarea anunțului de licitație și licitația propriu – zisă. Abia ulterior se poate acționa pentru înlăturarea cauzei care a generat evenimentul/degradarea/defecțiunea.

În tot acest timp, angajații CIC-ului sau ai Districtului, cu resurse (materiale, manoperă, utilaje) extrem de limitate, sunt nevoiți să asigure condiții sigure pentru desfășurarea traficului rutier.

„În trecut se făceau toate lucrările de întreținere în regie proprie, cu proprii salariați și cu utilajele din dotare. De asemenea, Districtele erau dotate cu buldoexcavator sau încărcător, tractor, cilindru compactor, alte echipamente necesare întreţinerii drumurilor, iar fiecare județ, respectiv secție de drumuri, avea 2-3 stații pentru prepararea mixturilor asfaltice, trusă pentru tratamente asfaltice și mașină de marcaj. Mai toate acestea au fost externalizare, mai exact predate pe nimic, firmelor desprinse din Administrația Drumurilor, ca mai apoi compania să realizeze că tot mai bine și mai ieftin se execută lucrările în regie proprie. Timid, au început să achiziționeze utilaje specifice lucrărilor de drumuri și angajații C.N.A.I.R. văd pe ici, pe colo, cum mai apare câte un utilaj, dar nu este de ajuns! Prin achiziția a 1-2 autobasculante sau utilaje multifuncționale dotate cu lamă și răspânditor de materiale antiderapante și a unui buldoexcavator (și angajarea deservenților aferenți) pe fiecare district, se poate asigura prevenirea și combaterea poleiului cel puțin în prima și ultima lună de iarnă a fiecărui sezon de timp friguros, precum și reducerea considerabilă a costurilor aferente deszăpezirii pe tot sezonul, iar pe perioada propice execuției lucrărilor, acestea vor putea fi utilizate pentru reducerea costurilor cu contractele de întreținere pe timp de vară. Costul mediu al unui ATB închiriat pentru activitate iarna, conform Acord Cadru este de cca 20000 euro/sezon (fără TVA, ICC, carburant), rezultă că numai din activitatea de iarnă un ATB cu lamă şi RSP se amortizează în 6 ani. Dacă acestea s-ar achiziţiona la fiecare secţie de drumuri, pe timp de vară se pot folosi la transport materiale pentru lucrările în regie proprie (completări acostamente, transport material rezultat din tăieri acostamente şi cavalieri, etc.”, adaugă sindicatul.

Costul mediu al unui încărcător/buldoexcavator închiriat pentru activitate iarna, conform Acord Cadru este de cca 21000 euro/sezon (fără TVA, ICC, carburant). Ţinând cont că pe întreg C.N.A.I.R. sunt un număr de 378 de districte şi CIC -uri care, toate au închiriate minum 1 buldoexcavator, sumele plătite de C.N.A.I.R. pe sezonul de iarnă la firmele private se ridică la minim 7.938.000, 00 euro/an fără TVA. Rezultă, conform sindicaliștilor, că numai din activitatea de iarnă un buldoexcavator se amortizează în 5 ani. Dacă s-ar achiziţiona câte 1 buldoexcavator măcar la 2 districte de drumuri pe timp de vară buldoexcavatorele se pot folosi la încărcat materiale pentru lucrările în regie proprie, decolmatări şanţuri şi rigole, curăţiri camere de cădere, bazine de retenţie, cămine de vizitare, podețe, intervenţii la accidente de circulaţie, manipulări de materiale cu echipamentul ” labe stivuitor”.

Prin utilizarea resurselor proprii (materiale, manoperă, utilaje), se poate asigura și o gestionare mult mai eficientă a costurilor generate de activitățile de întreținere, existând o mult mai mare predictibilitate atâta timp cât se reduce dependența de firmele terțe ale căror strategie de formare a prețurilor este clar optimizarea profiturilor și mai puțin a calității lucrărilor.

„Ţinând cont că legea austerităţii ne obligă să reducem drastic cheltuielile, Sindicatul Drumarilor” Elie Radu” consideră că trebuie făcut un program sustenabil, atât în ceea ce privește politica de personal, prin angajarea de muncitori la nivelul necesar, cât și pentru dotarea tuturor districtelor cu minimul utilajelor specifice lucrărilor de întreținere curentă”, informează Biroul de presă – Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Grenadă de mână defensivă descoperită la Drăgușeni

Publicat

Publicitate

Pirotehnicienii botoșăneni au intervenit, în această după-amiază, în localitatea Drăgușeni, după ce un muncitor care lucra la fundația unei clădiri a descoperit un element de muniție rămas neexplodat din timpul conflictelor armate.

 

Conștient de pericolul iminent, acesta a alertat autoritățile. La caz s-a deplasat echipa pirotehnică din cadrul ISU Botoșani, cu autospeciala pirotehnică. Aceasta a identificat obiectul ca fiind o grenadă de mână defensivă, aflată în perfectă stare de funcționare, care ar fi putut exploda la orice atingere mecanică.

 

Muniția a fost ridicată în condiții de siguranță și transportată în poligonul militar de la Copălău, unde urmează să fie distrusă controlat, la o dată stabilită ulterior.

 

Publicitate

Recomandări pentru populație

 

În scopul prevenirii unor evenimente tragice, reamintim cetățenilor că, în cazul în care identifică obiecte metalice ce pot părea elemente de muniție neexplodată, este esențial să respecte următoarele măsuri de siguranță:

 

✅ Nu atingeți, nu mutați și nu loviți obiectele suspecte;

✅ Nu le demontați, nu încercați să le deschideți și nu le predați altor persoane;

✅ Nu le introduceți în locuințe, clădiri sau alte spații închise;

✅ Nu le folosiți în scop decorativ sau ca unelte improvizate;

✅ Evitați folosirea focului deschis în apropierea acestora;

✅ Apelați de urgență numărul 112 pentru anunțarea autorităților competente.

Citeste mai mult

Eveniment

Obligație nouă pentru învățători în anul școlar 2025-2026: Trebuie să țină 2 ore pe săptămână pentru pregătire remedială

Publicat

Publicitate

Obligație nouă pentru învățători în anul școlar 2025-2026: toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar au incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, scrie alba24.ro.

Prevederea se aplică din toamna acestui an și până la începutul anul școlar 2029-2030, potrivit Edupedu.

De menționat este că, abia vineri, 5 septembrie, Ministerul Educației și Cercetării a pus în consultare publică regulile pentru organizarea orelor de învățare remedială în învățământul primar.

Cu 3 zile înainte de prima zi de cursuri a anului școlar 2025-2026, Ministerul Educației și Cercetării a pus în dezbatere publică Metodologia de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar.

Obligație nouă pentru învățători în anul școlar 2025-2026
Odată cu punerea în consultare publică a metodologiei, învățătorii au aflat că trebuie să le organizeze pe grupe de copii.

”Art. 2 – „(1) Programul ÎR se organizează pe grupe eterogene formate, de regulă, din 6 -12 elevi, astfel încât să se asigure învățarea diferențiată, colaborativă și adaptată nivelului individual de competență.

Publicitate

În funcție de situația specifică fiecărei clase, numărul elevilor dintr-o grupă poate varia, iar grupa poate fi constituită sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevăzut.

(3) Învățarea remedială se desfășoară înainte sau după programul școlar obligatoriu, în funcție de resursele disponibile și se planifică în orar în două zile pe săptămână, pentru a asigura continuitatea și eficiența intervenției pedagogice; durata unei activități este de 45 de minute.

(4) Activitățile se pot desfășura în spațiile proprii ale unității de învățământ, în alte unități școlare, sau în spații puse la dispoziție de autoritățile locale, cu condiția ca acestea să fie autorizate pentru desfășurarea activităților educaționale” precizează documentul citat de Edupedu.

 

Citeste mai mult

Eveniment

A mințit că nu va conduce în România, dar a fost prins la volan la intrarea în țară

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Racovăț efectuează cercetări în privinţa unui cetățean cu dublă cetățenie română-R. Moldova, care a fost depistat conducând un autovehicul, deşi avea dreptul de a conduce suspendat.

 

În data de 08 septembrie a.c., în jurul orei 00.30, în Punctul de Trecere a Frontierei Racovăț–ITPF Iași s-a prezentat pentru efectuarea formalităţilor de control pentru a intra în ţară, o persoană cu dublă cetățenie, română și R. Moldova, în vârstă de 49 de ani, în calitate de conducător auto al unui autoturism înmatriculat în România.

Cu ocazia efectuării controlului, bărbatul a prezentat pe lângă documentele solicitate și un permis de conducere emis de către autoritățile din R. Moldova, despre care a declarat că i-a fost reținut anterior în România și restituit pe baza unei declarații pe propria răspundere ca nu va circula pe teritoriul României, având dreptul de a conduce suspendat.

În urma verificărilor efectuate în bazele de date specifice, declarația bărbatului a fost confirmată, iar în cauză, poliţiştii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată, la finalizare urmând a fi dispuse măsurile legale care se impun.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Duminică plină pentru jandarmi: Scandal pentru un câine și bătaie în Parcul Tineretului

Publicat

Publicitate

În ziua de duminică, 7 septembrie, în jurul orei 17.00, un echipaj de jandarmerie s-a deplasat pe strada Aprodul Purice din municipiul Botoșani, în urma unui apel 112 prin care era sesizat un scandal între vecini.

Conflictul verbal a pornit de la niște neînțelegeri mai vechi privind lăsarea unui câine liber și fără botniță pe casa scării și s-a finalizat cu amenințări cu acte de violență din partea proprietarului câinelui la adresa vecinilor care i-au atras atenția.

În urma verificărilor efectuate, jandarmii au întocmit acte de sesizare a organelor de urmărire penală sub aspectul săvârșirii infracțiunii de amenințare, faptă care se pedepsește cu închisoare de la trei luni la un an sau cu amendă.
Tot duminică, dar trei ore mai târziu, un alt apel 112 i-a direcționat pe jandarmi în zona străzii Parcul Tineretului, unde a izbucnit o dispută între doi bărbați pe fondul consumului de băuturi alcoolice, în urma căreia unul dintre ei l-a lovit pe celalalt cu pumnii în zona feței.

De această dată, jandarmii i-au întocmit agresorului, în vârstă de 38 de ani, acte procedurale sub aspectul săvârșirii infracțiunii de lovire și alte violențe, pentru care Codul Penal prevede pedeapsa cu închisoare de la trei luni la doi ani sau amendă.

În ambele cazuri, actele de sesizare vor fi înaintate către Parchetul de pe lângă Judecătoria Botoșani, în vederea continuării cercetărilor.

Recomandăm cetățenilor să solicite cu încredere sprijinul forțelor de ordine prin apel la numărul unic de urgență 112 în cazul producerii unor fapte antisociale de natură penală sau contravențională, pentru ca intervenția acestora să aibă loc în cel mai scurt timp și să aibă efectul scontat.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending