Connect with us

Actualitate

Drumarii anunță că se pregătesc de proteste. Acuză conducerea CNAIR pentru lipsa de dialog social

Publicat

Publicitate

Sindicatul Drumarilor Elie Radu critică conducerea CNAIR pentru lipsa de dialog social și pentru planurile de reorganizare a companiei. Potrivit sindicatului, conducerea CNAIR nu ține cont de părerea angajaților. Drumarii anunță că se pregătesc de proteste.
Sindicatul Drumarilor Elie Radu, sindicat reprezentativ la CNAIR, informează că, deşi compania are peste 7000 de salariaţi şi un sindicat care coalizează peste 5000 de oameni, dialogul social lipseşte cu desăvârşire. Sindicatul susține că a realizat propria analiză, a fost în audienţă la ministerul de resort, a făcut adrese după adrese să convingă conducerea CNAIR că este nevoie de un dialog social pentru a putea găsi cele mai bune soluţii în privinţa acestei companii.

„Nici o adresă însă pare să nu aibă impact asupra conducerii acestei companii, care de mai bine de o lună refuză dialogul asupra măsurilor care vor avea un impact major asupra activităţii şi salariaţilor CNAIR. Toate demersurile făcute de conducerea companiei sunt ţinute la secret şi ne aşteptăm ca peste noapte organigramele să treacă avizate de Consiliul de Administraţie şi aprobate de Adunarea Generală a Acţionarilor, fără nicio analiză serioasă şi temeinică. Din acest motiv, Sindicatul Drumarilor Elie Radu va începe o activitate de sesizare a autorităţilor competente cu privire la legalitatea oricăror măsuri care se vor lua fără a respecta dialogul social. Vom solicita efectuarea unor controale de către Inspectoratul Teritorial de Muncă şi nu în ultimul rând, va începe pichetarea sediului CNAIR şi ale Direcţiilor Regionale de Drumuri şi Poduri şi Secţiilor de Drumuri Naţionale”, transmite sindicatul citat.

Compania are nevoie de reorganizare, spun sindicaliștii, însă nu în sensul dorit de conducerea actuală, respectiv comasarea oricăror structuri doar să iasă numărul de salariaţi în subordine pentru înfiinţarea acestora, crearea de noi posturi de conducere pe care le vor da cu dedicaţie, fără un concurs real, fără niciun fel de transparentă.

Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” apreciază că lucrările de întreținere și reparare a drumurilor naționale și autostrăzilor trebuie şi pot să fie realizate de către propriii angajați, în regie proprie, nu în baza unor contracte, cu firme private, unde costurile sunt mai mari cu cel puţin 35% (studiu depus de sindicat încă din 2002, an în care s-a făcut externalizarea tuturor lucrărilor la firme private şi s-au disponibilizat 3400 de muncitori.)

„Activitatea acestei companii se poate îmbunătăţi prin angajarea de muncitori, deservenți de utilaje, respectiv alocarea de bugete pentru achiziționarea de utilaje pentru a face în regie proprie lucrările de reparații suprafețe degradate (plombări), colmatări, reparații ziduri de sprijin, întreținere podețe, decolmatări și desfundări șanțuri și camere de cădere, întreținerea mijloacelor pentru siguranța circulației, semnalizare rutieră verticală și orizontală și a parapetelor direcționali,etc.

Lucrările de întreținere curentă fac obiectul de activitate al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, iar acestea se fac cu muncitori. Numărul muncitorilor de la Districtele de drumuri a scăzut foarte mult în ultimii ani, ajungând la 33 % din totalul personalului companiei. Acest lucru s-a întâmplat în detrimentul drumurilor care nu pot fi întreținute cu un număr mic de muncitori și fără uneltele și utilajele necesare. De suferit au inclusiv participanții la trafic care își strică mașinile pe drumurile din România, C.N.A.I.R. plătind sute de milioane de lei despăgubiri, bani cu care s-ar putea cumpăra aceste echipamente.

Publicitate

Spre exemplu, Transfăgărășanul, care pe sectorul cuprins între Bălea Lac și Vidraru are 4 tunele, 394 podețe, peste 30 poduri și peste 20.000 metri de ziduri de sprijin, a ajuns să fie întreținut de 8 muncitori, un deservent de utilaj și 2 șefi de district”, arată sindicatul.

În plus, autostrăzile sunt întreținute de către Centrele de Întreținere și Coordonare (CIC), care pentru fiecare 30 km de autostradă ar trebui să aibă 2 ingineri șef CIC, 5 ingineri sau tehnicieni pentru programare și urmărire lucrări, urmărirea exploatării autostrăzii și 70 muncitori din diferite domenii (instalatori, conducători auto, magaziner, mecanici de utilaje, muncitori calificați construcții și muncitori necalificați). În prezent, un CIC are angajați 1-2 ingineri şi 4-9 muncitori calificați și deservenți, care, suplimentar față de lucrările de întreținere curentă și igienizare a autostrăzii (în programul de lucru), asigură intervenția la evenimentele rutiere produse pe sectorul administrat, indiferent de oră și ziua producerii, pentru asigurarea semnalizării rutiere corespunzătoare și a degajării părții carosabile.

Din dotările CIC-urilor lipsesc buldoexcavatoare, freze de zăpadă, utilaje multifuncționale dotate cu perie, motocoasă, tăietor de crengi, autobasculantă, automăturătoare, utilaj pentru curățat drenuri și canalizări etc. Astfel, şi lucrările simple, cum ar fi curățirea unui șanț pentru asigurarea scurgerii apelor, ajunge să trebuiască externalizată, fapt generator atât de costuri suplimentare (firma către care se externalizează, pe lângă costurile generate de materiale, manoperă și utilaje trebuie să își asigure profitul), cât și de întârzieri în execuția lucrărilor (procesul de externalizare necesitând următorii pași: producerea evenimentului/degradării/defecțiuni, stabilirea finanțării, întocmirea unui caiet de sarcini, publicarea anunțului de licitație și licitația propriu – zisă. Abia ulterior se poate acționa pentru înlăturarea cauzei care a generat evenimentul/degradarea/defecțiunea.

În tot acest timp, angajații CIC-ului sau ai Districtului, cu resurse (materiale, manoperă, utilaje) extrem de limitate, sunt nevoiți să asigure condiții sigure pentru desfășurarea traficului rutier.

„În trecut se făceau toate lucrările de întreținere în regie proprie, cu proprii salariați și cu utilajele din dotare. De asemenea, Districtele erau dotate cu buldoexcavator sau încărcător, tractor, cilindru compactor, alte echipamente necesare întreţinerii drumurilor, iar fiecare județ, respectiv secție de drumuri, avea 2-3 stații pentru prepararea mixturilor asfaltice, trusă pentru tratamente asfaltice și mașină de marcaj. Mai toate acestea au fost externalizare, mai exact predate pe nimic, firmelor desprinse din Administrația Drumurilor, ca mai apoi compania să realizeze că tot mai bine și mai ieftin se execută lucrările în regie proprie. Timid, au început să achiziționeze utilaje specifice lucrărilor de drumuri și angajații C.N.A.I.R. văd pe ici, pe colo, cum mai apare câte un utilaj, dar nu este de ajuns! Prin achiziția a 1-2 autobasculante sau utilaje multifuncționale dotate cu lamă și răspânditor de materiale antiderapante și a unui buldoexcavator (și angajarea deservenților aferenți) pe fiecare district, se poate asigura prevenirea și combaterea poleiului cel puțin în prima și ultima lună de iarnă a fiecărui sezon de timp friguros, precum și reducerea considerabilă a costurilor aferente deszăpezirii pe tot sezonul, iar pe perioada propice execuției lucrărilor, acestea vor putea fi utilizate pentru reducerea costurilor cu contractele de întreținere pe timp de vară. Costul mediu al unui ATB închiriat pentru activitate iarna, conform Acord Cadru este de cca 20000 euro/sezon (fără TVA, ICC, carburant), rezultă că numai din activitatea de iarnă un ATB cu lamă şi RSP se amortizează în 6 ani. Dacă acestea s-ar achiziţiona la fiecare secţie de drumuri, pe timp de vară se pot folosi la transport materiale pentru lucrările în regie proprie (completări acostamente, transport material rezultat din tăieri acostamente şi cavalieri, etc.”, adaugă sindicatul.

Costul mediu al unui încărcător/buldoexcavator închiriat pentru activitate iarna, conform Acord Cadru este de cca 21000 euro/sezon (fără TVA, ICC, carburant). Ţinând cont că pe întreg C.N.A.I.R. sunt un număr de 378 de districte şi CIC -uri care, toate au închiriate minum 1 buldoexcavator, sumele plătite de C.N.A.I.R. pe sezonul de iarnă la firmele private se ridică la minim 7.938.000, 00 euro/an fără TVA. Rezultă, conform sindicaliștilor, că numai din activitatea de iarnă un buldoexcavator se amortizează în 5 ani. Dacă s-ar achiziţiona câte 1 buldoexcavator măcar la 2 districte de drumuri pe timp de vară buldoexcavatorele se pot folosi la încărcat materiale pentru lucrările în regie proprie, decolmatări şanţuri şi rigole, curăţiri camere de cădere, bazine de retenţie, cămine de vizitare, podețe, intervenţii la accidente de circulaţie, manipulări de materiale cu echipamentul ” labe stivuitor”.

Prin utilizarea resurselor proprii (materiale, manoperă, utilaje), se poate asigura și o gestionare mult mai eficientă a costurilor generate de activitățile de întreținere, existând o mult mai mare predictibilitate atâta timp cât se reduce dependența de firmele terțe ale căror strategie de formare a prețurilor este clar optimizarea profiturilor și mai puțin a calității lucrărilor.

„Ţinând cont că legea austerităţii ne obligă să reducem drastic cheltuielile, Sindicatul Drumarilor” Elie Radu” consideră că trebuie făcut un program sustenabil, atât în ceea ce privește politica de personal, prin angajarea de muncitori la nivelul necesar, cât și pentru dotarea tuturor districtelor cu minimul utilajelor specifice lucrărilor de întreținere curentă”, informează Biroul de presă – Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 2 februarie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 2 februarie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 2 februarie 2025:

Loto 6/49: 28, 22, 21, 31, 9, 25

Loto 5/40: 32, 31, 23, 30, 6, 2

Joker: 15, 22, 44, 27, 3 + 17

Noroc: 2 1 2 1 1 4 7

Publicitate

Noroc Plus: 5 5 1 0 7 8

Super Noroc: 8 7 0 2 0 3

Citeste mai mult

Educație

Școala Gimnazială Nr. 11 Botoșani a lansat Centrul de performanță MATE+: Școala EXCELENȚEI pentru micii matematicieni

Publicat

Publicitate

Elevii capabili de performanță din clasele III-IV din județul Botoșani au început antrenamentele pentru excelență în cadrul Centrului de performanță MATE+, un program educațional dedicat celor pasionați de matematică.

Organizat de Școala Gimnazială Nr. 11 Botoșani, proiectul își propune să sprijine dezvoltarea abilităților matematice ale elevilor talentați și să îi pregătească pentru competițiile viitoare. 

Cine sunt elevii selectați?

În program sunt incluși elevi din mai multe unități de învățământ din județ: Școala Gimnazială „Grigore Antipa”, Școala Gimnazială Nr. 7, Școala Gimnazială Nr. 10, Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”, Școala Gimnazială Nr. 11, Școala Gimnazială Nr. 12, Școala Gimnazială Nr. 17, Liceul cu Program Sportiv, Liceul de Artă „Ștefan Luchian”, dar și Școala Gimnazială Nr. 1 Leorda, Școala Gimnazială Nr. 1 Vlădeni 

Cine sunt profesorii care îi pregătesc?

Elevii sunt ghidați de un colectiv de profesori pasionați, dornici să descopere și să șlefuiască viitoarele minți strălucite ale județului.

Publicitate

Pentru clasa a III-a: prof. Mirela Brehuescu, prof. Doina Răduțac, prof. Marina Pînzariu, prof. Geanina Burlacu, prof. Zvetlana Gîndu.
Pentru clasa a IV-a: prof. Corina Palade, prof. Greta Cojocariu, prof. Lenuța Musteață. 

Un proiect pentru viitorii campioni ai matematicii

Centrul de performanță MATE+ este parte a programului județean „Educația este șansa ta!”, coordonat de prof. Olguța Șchiopu, inspector școlar pentru învățământul primar, alături de prof. Corina Palade și prof. Mirela Brehuescu.

Unde are loc pregătirea?

Cursurile se desfășoară săptămânal în localul B al Școlii Gimnaziale Nr. 11 Botoșani, situat pe strada Ștefan Luchian nr. 17.

Cu determinare, muncă și sprijin din partea profesorilor dedicați, acești elevi au toate șansele să devină viitorii olimpici ai județului și ai țării, spun organizatorii, iar MATE+ se pare că nu este doar un centru de pregătire, ci va deveni un loc în care pasiunea pentru matematică va prinde contur și se va transforma în performanță.

Citeste mai mult

Eveniment

Ghid complet pentru asigurații CNAS în 2025: Drepturi, obligații și acces la servicii medicale

Publicat

Publicitate

Accesul la servicii medicale de calitate presupune atât drepturi, cât și obligații pentru persoanele asigurate în sistemul de sănătate din România, iar românii știu fosrte puține despre aceste lucruri, relatează alba24.ro. Așa că haideți că ne uităm puțin pe ghidul asiguratului de sănătate în 2025, mai ales la drepturi și obligații.

Acest ghid explică cine beneficiază de asigurare fără plată, ce drepturi au asigurații și ce responsabilități trebuie respectate pentru a beneficia de servicii medicale.

Cine beneficiază de asigurare fără plata contribuției

Nu toate persoanele trebuie să plătească contribuția de sănătate pentru a fi asigurate. Anumite categorii beneficiază de acest drept automat, fie datorită vârstei, fie datorită statutului lor social sau profesional, potrivit potrivit CNAS.

Persoanele care sunt asigurate fără plată:

  • Copiii până la 18 ani;
  • Tinerii între 18 și 26 de ani, dacă sunt: elevi (inclusiv absolvenți de liceu, până la 3 luni de la finalizarea studiilor), ucenici sau studenți,  absolvenți ai facultăților de medicină, farmacie sau stomatologie (până la 6 luni după absolvire), doctoranzi sau tineri care urmează instruirea pentru a deveni soldați/gradați profesioniști;
  • Soțul, soția și părinții fără venituri proprii, dacă sunt în întreținerea unei persoane asigurate;
  • Femeile gravide și lăuzele;
  • Persoanele cu handicap;
  • Bolnavii cu afecțiuni incluse în programele naționale de sănătate;
  • Beneficiarii legilor speciale;
  • Pensionarii;
  • Persoanele aflate în concediu medical pentru accidente de muncă sau boli profesionale;
  • Persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului până la 2 sau 3 ani, după caz;
  • Persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj.

Drepturile asiguraților

Persoanele asigurate beneficiază de o serie de drepturi care le permit accesul la servicii medicale esențiale.

Asigurații au următoarele drepturi:

Publicitate
  • Să își aleagă furnizorii de servicii medicale și casa de asigurări de sănătate;
  • Să fie înscriși pe lista unui medic de familie ales;
  • Să își schimbe medicul de familie, o dată la 6 luni;
  • Să beneficieze de consultații preventive, tratamente și servicii medicale în spitale și ambulatorii aflate în contract cu CNAS;
  • Să primească servicii medicale de urgență și anumite tratamente stomatologice;
  • Să le fie respectată confidențialitatea privind diagnosticul și tratamentul;
  • Să beneficieze de concedii și indemnizații medicale, conform legii.

Obligațiile asiguraților

Pentru a avea acces la servicii medicale, asigurații trebuie să îndeplinească anumite obligații:

  • Să se înscrie la un medic de familie;
  • Să anunțe medicul de familie dacă apar modificări în starea lor de sănătate;
  • Să se prezinte la controale medicale regulate;
  • Să anunțe în termen de 15 zile orice modificare a datelor de identitate sau a statutului de asigurat;
  • Să respecte tratamentul și indicațiile medicului;
  • Să achite contribuția de sănătate și eventualele coplăți, unde este cazul.

Statutul de asigurat poate fi verificat online, pe site-ul CNAS.

Citeste mai mult

Eveniment

Cine este George Telișcă, candidatul PSD la Primăria Avrămeni din județul Botoșani

Publicat

Publicitate

În cadrul conferinței extraordinare de astăzi, duminică, președintele PSD Botoșani, Doina Federovici, a anunțat oficial candidații partidului pentru funcția de primar la alegerile locale ce vor avea loc în luna mai în două comune din județul Botoșani. Pentru comuna Avrămeni, candidatul desemnat este George Telișcă, actual viceprimar cu atribuții de primar.

Cine este George Telișcă?

George Telișcă s-a născut pe 16 ianuarie 1988 în comuna Avrămeni, unde locuiește și în prezent, alături de familia sa. Este căsătorit și tată a doi copii. A absolvit Facultatea de Drept la Universitatea Spiru Haret și, pe lângă activitatea sa administrativă, se ocupă și de agricultură.

În noiembrie 2020, a fost ales viceprimar al comunei Avrămeni, iar în prezent exercită atribuțiile de primar.

Realizările din administrația locală

În calitate de viceprimar, George Telișcă a fost direct implicat în derularea și implementarea unor proiecte de infrastructură și dezvoltare locală, alături de regretatul primar Ioan Bucatariu, printre care:

Publicitate
  • Înființarea sistemului de alimentare cu apă;
  • Asfaltarea a 10,7 km de drumuri;
  • Implementarea unui sistem de supraveghere video în întreaga comună;
  • Modernizarea iluminatului public în trei etape;
  • Reabilitarea și modernizarea sediului Primăriei Avrămeni;
  • Construirea unui centru de zi pentru copiii cu risc de separare;
  • Dotarea școlilor din comună cu mobilier și echipamente electronice;
  • Inițierea unor proiecte aflate în curs de obținere a finanțării. 

Ce obiective și-a propus George Telișcă pentru viitor

Dacă va fi ales primar, George Telișcă a explicat că și-a propus să continue procesul de modernizare a comunei Avrămeni, și să urmeze mai multe obiective care au fost stabilite după consultarea locuitorilor comunei:

  1. Extinderea rețelei de alimentare cu apă în toate satele comunei;
  2. Asfaltarea tuturor drumurilor sătești pentru o infrastructură modernizată;
  3. Construirea a două blocuri de locuințe pentru persoanele cu situații materiale precare;
  4. Realizarea unui centru pentru vârstnici, destinat îngrijirii persoanelor în dificultate;
  5. Amenajarea și modernizarea locurilor de joacă pentru copii în toate satele comunei;
  6. Construirea unei baze sportive moderne, inclusiv o sală de sport;
  7. Modernizarea unităților de învățământ pentru creșterea eficienței energetice;
  8. Pietruirea drumurilor de exploatație pentru acces facil în zonele agricole;
  9. Amenajarea de trotuare în toate satele comunei pentru siguranța pietonilor;
  10. Atragerea de investitori în comună pentru crearea de noi locuri de muncă;
  11. Montarea de adăpători pentru animale în toate satele comunei. 

O viziune pentru dezvoltarea comunei Avrămeni

George Telișcă a explicat că își propune să transforme Avrămeni într-o comună modernă, cu infrastructură dezvoltată și condiții de trai îmbunătățite pentru toți locuitorii. Prin experiența sa administrativă și implicarea activă în proiectele comunei, George Telișcă susține că va reusși să asigure un viitor prosper pentru comunitatea sa.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending