Connect with us

Actualitate

Drumarii anunță că se pregătesc de proteste. Acuză conducerea CNAIR pentru lipsa de dialog social

Publicat

Publicitate

Sindicatul Drumarilor Elie Radu critică conducerea CNAIR pentru lipsa de dialog social și pentru planurile de reorganizare a companiei. Potrivit sindicatului, conducerea CNAIR nu ține cont de părerea angajaților. Drumarii anunță că se pregătesc de proteste.
Sindicatul Drumarilor Elie Radu, sindicat reprezentativ la CNAIR, informează că, deşi compania are peste 7000 de salariaţi şi un sindicat care coalizează peste 5000 de oameni, dialogul social lipseşte cu desăvârşire. Sindicatul susține că a realizat propria analiză, a fost în audienţă la ministerul de resort, a făcut adrese după adrese să convingă conducerea CNAIR că este nevoie de un dialog social pentru a putea găsi cele mai bune soluţii în privinţa acestei companii.

„Nici o adresă însă pare să nu aibă impact asupra conducerii acestei companii, care de mai bine de o lună refuză dialogul asupra măsurilor care vor avea un impact major asupra activităţii şi salariaţilor CNAIR. Toate demersurile făcute de conducerea companiei sunt ţinute la secret şi ne aşteptăm ca peste noapte organigramele să treacă avizate de Consiliul de Administraţie şi aprobate de Adunarea Generală a Acţionarilor, fără nicio analiză serioasă şi temeinică. Din acest motiv, Sindicatul Drumarilor Elie Radu va începe o activitate de sesizare a autorităţilor competente cu privire la legalitatea oricăror măsuri care se vor lua fără a respecta dialogul social. Vom solicita efectuarea unor controale de către Inspectoratul Teritorial de Muncă şi nu în ultimul rând, va începe pichetarea sediului CNAIR şi ale Direcţiilor Regionale de Drumuri şi Poduri şi Secţiilor de Drumuri Naţionale”, transmite sindicatul citat.

Compania are nevoie de reorganizare, spun sindicaliștii, însă nu în sensul dorit de conducerea actuală, respectiv comasarea oricăror structuri doar să iasă numărul de salariaţi în subordine pentru înfiinţarea acestora, crearea de noi posturi de conducere pe care le vor da cu dedicaţie, fără un concurs real, fără niciun fel de transparentă.

Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” apreciază că lucrările de întreținere și reparare a drumurilor naționale și autostrăzilor trebuie şi pot să fie realizate de către propriii angajați, în regie proprie, nu în baza unor contracte, cu firme private, unde costurile sunt mai mari cu cel puţin 35% (studiu depus de sindicat încă din 2002, an în care s-a făcut externalizarea tuturor lucrărilor la firme private şi s-au disponibilizat 3400 de muncitori.)

„Activitatea acestei companii se poate îmbunătăţi prin angajarea de muncitori, deservenți de utilaje, respectiv alocarea de bugete pentru achiziționarea de utilaje pentru a face în regie proprie lucrările de reparații suprafețe degradate (plombări), colmatări, reparații ziduri de sprijin, întreținere podețe, decolmatări și desfundări șanțuri și camere de cădere, întreținerea mijloacelor pentru siguranța circulației, semnalizare rutieră verticală și orizontală și a parapetelor direcționali,etc.

Lucrările de întreținere curentă fac obiectul de activitate al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, iar acestea se fac cu muncitori. Numărul muncitorilor de la Districtele de drumuri a scăzut foarte mult în ultimii ani, ajungând la 33 % din totalul personalului companiei. Acest lucru s-a întâmplat în detrimentul drumurilor care nu pot fi întreținute cu un număr mic de muncitori și fără uneltele și utilajele necesare. De suferit au inclusiv participanții la trafic care își strică mașinile pe drumurile din România, C.N.A.I.R. plătind sute de milioane de lei despăgubiri, bani cu care s-ar putea cumpăra aceste echipamente.

Publicitate

Spre exemplu, Transfăgărășanul, care pe sectorul cuprins între Bălea Lac și Vidraru are 4 tunele, 394 podețe, peste 30 poduri și peste 20.000 metri de ziduri de sprijin, a ajuns să fie întreținut de 8 muncitori, un deservent de utilaj și 2 șefi de district”, arată sindicatul.

În plus, autostrăzile sunt întreținute de către Centrele de Întreținere și Coordonare (CIC), care pentru fiecare 30 km de autostradă ar trebui să aibă 2 ingineri șef CIC, 5 ingineri sau tehnicieni pentru programare și urmărire lucrări, urmărirea exploatării autostrăzii și 70 muncitori din diferite domenii (instalatori, conducători auto, magaziner, mecanici de utilaje, muncitori calificați construcții și muncitori necalificați). În prezent, un CIC are angajați 1-2 ingineri şi 4-9 muncitori calificați și deservenți, care, suplimentar față de lucrările de întreținere curentă și igienizare a autostrăzii (în programul de lucru), asigură intervenția la evenimentele rutiere produse pe sectorul administrat, indiferent de oră și ziua producerii, pentru asigurarea semnalizării rutiere corespunzătoare și a degajării părții carosabile.

Din dotările CIC-urilor lipsesc buldoexcavatoare, freze de zăpadă, utilaje multifuncționale dotate cu perie, motocoasă, tăietor de crengi, autobasculantă, automăturătoare, utilaj pentru curățat drenuri și canalizări etc. Astfel, şi lucrările simple, cum ar fi curățirea unui șanț pentru asigurarea scurgerii apelor, ajunge să trebuiască externalizată, fapt generator atât de costuri suplimentare (firma către care se externalizează, pe lângă costurile generate de materiale, manoperă și utilaje trebuie să își asigure profitul), cât și de întârzieri în execuția lucrărilor (procesul de externalizare necesitând următorii pași: producerea evenimentului/degradării/defecțiuni, stabilirea finanțării, întocmirea unui caiet de sarcini, publicarea anunțului de licitație și licitația propriu – zisă. Abia ulterior se poate acționa pentru înlăturarea cauzei care a generat evenimentul/degradarea/defecțiunea.

În tot acest timp, angajații CIC-ului sau ai Districtului, cu resurse (materiale, manoperă, utilaje) extrem de limitate, sunt nevoiți să asigure condiții sigure pentru desfășurarea traficului rutier.

„În trecut se făceau toate lucrările de întreținere în regie proprie, cu proprii salariați și cu utilajele din dotare. De asemenea, Districtele erau dotate cu buldoexcavator sau încărcător, tractor, cilindru compactor, alte echipamente necesare întreţinerii drumurilor, iar fiecare județ, respectiv secție de drumuri, avea 2-3 stații pentru prepararea mixturilor asfaltice, trusă pentru tratamente asfaltice și mașină de marcaj. Mai toate acestea au fost externalizare, mai exact predate pe nimic, firmelor desprinse din Administrația Drumurilor, ca mai apoi compania să realizeze că tot mai bine și mai ieftin se execută lucrările în regie proprie. Timid, au început să achiziționeze utilaje specifice lucrărilor de drumuri și angajații C.N.A.I.R. văd pe ici, pe colo, cum mai apare câte un utilaj, dar nu este de ajuns! Prin achiziția a 1-2 autobasculante sau utilaje multifuncționale dotate cu lamă și răspânditor de materiale antiderapante și a unui buldoexcavator (și angajarea deservenților aferenți) pe fiecare district, se poate asigura prevenirea și combaterea poleiului cel puțin în prima și ultima lună de iarnă a fiecărui sezon de timp friguros, precum și reducerea considerabilă a costurilor aferente deszăpezirii pe tot sezonul, iar pe perioada propice execuției lucrărilor, acestea vor putea fi utilizate pentru reducerea costurilor cu contractele de întreținere pe timp de vară. Costul mediu al unui ATB închiriat pentru activitate iarna, conform Acord Cadru este de cca 20000 euro/sezon (fără TVA, ICC, carburant), rezultă că numai din activitatea de iarnă un ATB cu lamă şi RSP se amortizează în 6 ani. Dacă acestea s-ar achiziţiona la fiecare secţie de drumuri, pe timp de vară se pot folosi la transport materiale pentru lucrările în regie proprie (completări acostamente, transport material rezultat din tăieri acostamente şi cavalieri, etc.”, adaugă sindicatul.

Costul mediu al unui încărcător/buldoexcavator închiriat pentru activitate iarna, conform Acord Cadru este de cca 21000 euro/sezon (fără TVA, ICC, carburant). Ţinând cont că pe întreg C.N.A.I.R. sunt un număr de 378 de districte şi CIC -uri care, toate au închiriate minum 1 buldoexcavator, sumele plătite de C.N.A.I.R. pe sezonul de iarnă la firmele private se ridică la minim 7.938.000, 00 euro/an fără TVA. Rezultă, conform sindicaliștilor, că numai din activitatea de iarnă un buldoexcavator se amortizează în 5 ani. Dacă s-ar achiziţiona câte 1 buldoexcavator măcar la 2 districte de drumuri pe timp de vară buldoexcavatorele se pot folosi la încărcat materiale pentru lucrările în regie proprie, decolmatări şanţuri şi rigole, curăţiri camere de cădere, bazine de retenţie, cămine de vizitare, podețe, intervenţii la accidente de circulaţie, manipulări de materiale cu echipamentul ” labe stivuitor”.

Prin utilizarea resurselor proprii (materiale, manoperă, utilaje), se poate asigura și o gestionare mult mai eficientă a costurilor generate de activitățile de întreținere, existând o mult mai mare predictibilitate atâta timp cât se reduce dependența de firmele terțe ale căror strategie de formare a prețurilor este clar optimizarea profiturilor și mai puțin a calității lucrărilor.

„Ţinând cont că legea austerităţii ne obligă să reducem drastic cheltuielile, Sindicatul Drumarilor” Elie Radu” consideră că trebuie făcut un program sustenabil, atât în ceea ce privește politica de personal, prin angajarea de muncitori la nivelul necesar, cât și pentru dotarea tuturor districtelor cu minimul utilajelor specifice lucrărilor de întreținere curentă”, informează Biroul de presă – Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Spectacolele „Bani din cer” și „Domnul Zero” la Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani, la sfârșitul acestei săptămâni

Publicat

Publicitate

Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani vă invită în acest sfârșit de săptămână, la spectacolele „Bani din cer” de Ray Cooney și Domnul Zero de Elmer Rice.

Botoșănenii sunt invitați sâmbătă, 1 noiembrie, de la ora 1900 la Teatrul „Mihai Eminescu” la spectacolul „Bani din cer” de Ray Cooney, în regia lui Alexandru Vasilachi.

Regia artistică şi coloana sonoră: Alexandru Vasilachi

Scenografia: Mihai Pastramagiu

Distribuția:

Jean Perkins – Dana Bucătaru

Publicitate

Henry Perkins – Sorin Ciofu

Bill – Ioan Crețescu

Davenport – Gheorghe Frunză

Betty Johnson – Lorena-Petronela Chiribuță

Vic Johnson – Răzvan Amitroaei

Slater – Vali Popa

Un trecător – Petruț Butuman

„Orice situaţie de acest fel te învaţă ceva, te reface!”

Ray Cooney, autorul textului este, în primul rând, actor. El ştie ce înseamnă pentru un actor o situaţie foarte incitantă, explozivă. El ştie ce înseamnă replica. A scris un şir de piese ştiind toate cele spuse şi „Bani din cer” nu face excepţie de la „regulă”. Este o piesă scrisă pentru actori. Textul aduce la rampă, în primul rând, actorii. Situaţiile se schimbă din trei în trei minute, dacă nu şi mai repede. Şi actorul şi personajul sunt puşi în situaţii limită. Este vorba de limita comediei, să ne înţelegem, nu de limita umanului! Iar echipa de actori de la Botoşani a probat reacţii deosebite, evident, în situaţii cu totul şi cu totul deosebite!

Orice situaţie de acest fel – când capeţi, surprinzător – o sumă mare de bani – te învaţă ceva, te reface! Chiar dacă, până la urmă, nu vei avea parte de acei bani!

Duminică, 2 noiembrie, de la ora 1900, vă invităm la spectacolul Domnul Zero” de Elmer Rice, regia Vlad Cepoi. Vlad Cepoi este și cel care a făcut traducerea și adaptarea textului, dar și scenografia și ilustrația muzicală a spectacolului. Coregrafia spectacolului este realizată de Victoria Bucun. Din distribuție fac parte: Răzvan Amitroaei, Andreea Moțcu, Alexandra Vicol, Cezar Amitroaei, Petruț Butuman, Florin Aionițoaei, Lorena-Petronela Chiribuță, Irina Mititelu, Radu Dragoș, Crenola Muncaciu, Bogdan Muncaciu, Silvia Răileanu, Sorin Ciofu, Oana-Maria Tudoran, Valentin Popa, Lidia Uja, Ioan Crețescu.

Piesa „Mașina de calcul”, scrisă de Elmer Rice în 1923, investighează teme fundamentale legate de condiția umană, alienare și impactul tehnologiei asupra vieții individuale. Acțiunea se desfășoară în anii ’20 și se axează pe Domnul Zero, un contabil obișnuit, al cărui destin suferă o schimbare dramatică atunci când își pierde slujba de lungă durată din cauza automatizării și introducerii mașinilor de calcul. La distanță de un secol, constatăm că preocupările societății străbunicilor noștri sunt încă surprinzător de actuale în contextul societății contemporane.

Povestea explorează adâncimea relației dintre individ și tehnologie, subliniind impactul alienării asupra vieții personale și conexiunilor umane. Prin adaptarea textului clasic, „Domnul Zero” servește ca oglindă a fricilor și anxietăților pe care le experimentăm astăzi, subliniind caracterul ciclic al preocupărilor umane în fața schimbărilor tehnologice și sociale. Astfel, piesa rămâne un testament al relevanței sale de-a lungul decadelor, provocând publicul să reflecteze asupra propriei sale relații cu tehnologia și schimbările în evoluția societății.

 Biletele se găsesc la Agenția teatrală din Teatrul „Mihai Eminescu”, intrarea din strada Cuza Vodă.

Preț bilet : 50 lei – stal; 60 lei – lojă;

Preț bilet elevi – 20; pensionari – 25 lei

Tel. 0735.779.821 ▪marți-vineri: 10°°-18°° ▪ sâmbătă, duminică: 13°°-19°°

 https://eventbook.ro/program/teatrul-mihai-eminescu-botosani

Citeste mai mult

Eveniment

Pelerinaj pentru suflet la Sfințirea Catedralei Naționale: Un moment istoric pentru credincioșii din Botoșani

Publicat

Publicitate

În perioada 26–27 octombrie 2025, Protopopiatul Botoșani a organizat un pelerinaj la Sfințirea Catedralei Mântuirii Neamului, un eveniment istoric pentru întreaga țară. Delegația botoșăneană a fost condusă de părintele Daniel-Constantin Țăranu, misionar protopopesc și paroh al Bisericii „Izvorul Tămăduirii”.

Pentru credincioșii botoșăneni, pelerinajul a fost o trăire de suflet, un prilej de rugăciune și recunoștință față de Dumnezeu pentru împlinirea unui vis vechi de generații: ridicarea și sfințirea Catedralei Naționale, simbol al credinței și demnității poporului român.

Slujba de sfințire a fost oficiată de Sanctitatea Sa Bartolomeu I, Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului, și de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, alături de ierarhii Sfântului Sinod, preoți, diaconi și zeci de mii de credincioși veniți din toate colțurile țării.

În ziua de 26 octombrie, când întreaga capitală a fost cuprinsă de emoție și rugăciune, Catedrala Mântuirii Neamului s-a arătat în toată splendoarea sa – o lucrare a credinței și a speranței, devenită realitate prin efortul și jertfa multor oameni.

„A fost o mare bucurie să fim părtași la acest moment unic. Catedrala Națională nu este doar o clădire, ci o dovadă a credinței și a unității noastre ca popor”, a spus părintele Daniel-Constantin Țăranu, la întoarcerea din pelerinaj.

Anul 2025 marchează și 100 de ani de la ridicarea Bisericii Ortodoxe Române la rangul de Patriarhie, iar sfințirea Catedralei Mântuirii Neamului a fost cel mai important moment din acest an jubiliar.

Publicitate

După sfințire, Catedrala Națională va rămâne deschisă credincioșilor, pentru rugăciune și slujire liturgică.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: O femeie a murit după ce a fost lovită de o mașină

Publicat

Publicitate

Un accident rutier soldat cu moartea unei femei în vârstă de 67 de ani s-a produs în noaptea de luni spre marți pe DN 29, care face legătura între municipiile Botoșani și Suceava.

Potrivit reprezentanților Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, femeia, care circula pe partea dreaptă a drumului, a fost lovită de un autoturism care se deplasa dinspre Botoșani spre Suceava.


Foto: (c) CRISTIAN LUPAŞCU / AGERPRES


‘Conducătorul auto se deplasa din direcția localității Baisa către localitatea Vlădeni și a acroșat pietonul care circula neregulamentar pe partea carosabilă’, a precizat IPJ.

În urma impactului, victima a fost proiectată în rigola betonată de pe marginea drumului, decedând pe loc. La fața locului a ajuns o ambulanță SMURD de terapie intensivă mobilă, însă echipajul nu a putut face nimic pentru a o salva.

Șoferul care a produs accidentul are 35 de ani și este cercetat pentru ucidere din culpă. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

PSD Botoșani: Cifrele eșecului lui Valeriu Iftime la conducerea CJ Botoșani

Publicat

Publicitate

Astăzi se împlinește un an de la preluarea conducerii Consiliului Județean Botoșani de către președintele PNL, Valeriu Iftime. Un an în care județul, în loc să evolueze așa cum a promis în campania electorală, a stagnat și chiar a regresat. Și asta în condițiile în care actualul președinte „a moștenit” de la Administrația Federovici proiecte de zeci de milioane de euro, atât din fonduri europene și PNRR, cât și din alte surse de finanțare națională.

„În doar un an, domnul președinte Valeriu Iftime a reușit să blocheze un mecanism care începuse să funcționeze. A coborât județul Botoșani de la performanță la mediocritate. A blocat dezvoltarea, a pierdut ritmul și, mai grav, a pierdut încrederea botoșănenilor. Iar aceste afirmații sunt susținute de execuția bugetară la 9 luni, care arată un grad de efectuare a plăților la Secțiunea de Dezvoltare de doar 29,6% — echivalentul a puțin peste 14 milioane de euro. Sumele sunt, de departe, cele mai mici din ultimii cinci ani și provin exclusiv din proiecte demarate de vechea administrație”, arată grupul consilierilor județeni ai PSD Botoșani.

Consilierii județeni PSD își bazează afirmațiile pe cifrele execuțiilor bugetare din anii precedenți. Astfel, în perioada ianuarie-septembrie a anului 2021, Consiliul Județean Botoșani, condus de Doina Federovici, a atras pentru proiectele de dezvoltare 17 milioane de euro, iar în aceeași perioadă din 2022 — 50 de milioane de euro, din care 33 de milioane au fost fonduri europene. De asemenea, în primele nouă luni ale anilor 2023 și 2024, valoarea proiectelor implementate de CJ Botoșani a fost de 26 de milioane de euro, respectiv 20 de milioane de euro.

„Vă place sau nu să recunoașteți, domnule Valeriu Iftime, sub conducerea doamnei președinte Doina Federovici, Consiliul Județean Botoșani a cunoscut o perioadă de dezvoltare fără precedent, de care suntem departe acum. Și nu o spunem noi, consilierii județeni ai PSD, ci cifrele execuției bugetare la 9 luni, pe care chiar dumneavoastră le-ați prezentat în ședința de ieri. Botoșaniul are nevoie de o administrație care muncește, nu care mimează. Are nevoie de lideri implicați, preocupați zi de zi de proiectele mici sau mari ale județului, nu de oameni care se laudă pe Facebook și TikTok”, se mai arată în poziția oficială a PSD Botoșani, care concluzionează: „După un an de mandat al lui Valeriu Iftime, bilanțul este clar: avem un județ blocat, proiecte întârziate și finanțări în pericol de a fi pierdute”.

(comunicat de presă)

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending