Connect with us

Actualitate

Drone pentru măsurarea calității aerului, la Garda de Mediu: 46 de sisteme aeropurtate vor monitoriza poluarea orașelor

Publicat

Publicitate

Drone cu senzori și 21 de autolaboratoare pentru măsurarea calității aerului vor intra în dotarea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului și Garda de Mediu. Decizia a fost luată în ședință de Guvern, iar bugetul alocate este de peste 57 de milioane de lei, informează alba24.ro.

Executivul a aprobat în ședință de Guvern, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor proiectul de HG „Extinderea și modernizarea infrastructurii de monitorizare și control a calității aerului în scopul creșterii acurateței informațiilor și a capacității de răspuns la episoadele de poluare”.

„Obiectivul general al proiectului îl reprezintă îmbunătățirea sistemului național de evaluare și monitorizare a calității aerului și implică extinderea și modernizarea infrastructurii de monitorizare a calității aerului din administrația instituțiilor aflate în subordinea autorității publice centrale pentru protecția mediului.

Scopul proiectului este creșterea acurateței informațiilor specifice și a capacității de răspuns la episoadele de poluare, în vederea îmbunătățirii condițiilor de mediu din zona urbană și promovarea măsurilor de reducere a poluării aerului.

În cadrul acestui proiect se vor achiziționa: 21 de sisteme integrate mobile de monitorizare a calităţii aerului, 46 de sisteme aeropurtate dotate cu senzori şi echipamente specifice activăţilor de inspecţie şi control, precum și o platformă online pentru managementul sistemelor aeropurtate”, transmite Ministerul Mediului.

21 de stații mobile pentru măsurarea calității aerului și 46 de sisteme aeropurtate
Potrivit comunicatului de presă, se are în vedere dotarea Agențiilor pentru Protecția Mediului (APM) din subordinea ANPM cu 21 de stații mobile (autolaboratoare) și a Gărzii Naționale de Mediu cu 46 de sisteme aeropurtate, echipate conform specificațiilor impuse prin directivele europene de monitorizare a calității aerului.

Publicitate

Datele colectate de aceste sisteme vor putea completa, ulterior implementării prezentului proiect, bazele de date deja existente pentru calitatea aerului.

„Cele 21 de stații mobile de monitorizarea a calității aerului vor intra în directa utilizare a ANPM/APM, acestea fiind echipate conform legislației în vigoare (compușii monitorizați fiind gaze SO2, NOx, NO2, COV, particule în suspensie (PM2.5, PM10), la care se adaugă H2S și NH3).

Astfel, este îmbunatățită acoperirea națională a sistemului integrat mobil pentru monitorizarea calitații aerului (SIMMCA) și este vizată creșterea capacității de răspuns a autorității, în eventualitatea unor evenimente de poluare/solicitări ale cetățenilor.

Cum vor fi echipate cele 46 sisteme UAV
– 45 module de senzori pentru monitorizarea calitații aerului;
– 45 module de senzori pentru monitorizarea gazului de depozit provenit de la deșeurile menajere;
– 15 module de senzori pentru monitorizarea incineratoarelor de deșeuri;
– 5 module de senzori pentru monitorizarea compușilor rezultați din industria prelucrării lemnului;
– 2 module de senzori pentru monitorizarea următorilor compuși: metil mercaptan, HCN, HCl, CS2, Cl2.
Fiecare sistem UAV va fi dotat cu camera de termoviziune, câte un modul de senzori pentru monitorizarea calitații aerului și modul de senzori pentru monitorizarea gazului de depozit al deșeurilor menajere.

Celelalte module de senzori vor fi distribuite uniform la nivel național, pentru cele 8 regiuni”, se arată în comunicat.

Ministerul Mediului precizează că prin aplicația mobilă dezvoltată în proiect, publicul larg va fi alertat în privința posibilelor episoade de poluare și va avea posibilitatea să semnaleze evenimente cu potențial ridicat de amenințare a siguranței de mediu.

57 milioane lei pentru stații mobile și drone
Perioada de implementare a proiectului este de 24 de luni, cu un buget total de 57,032 milioane de lei, iar finanțarea proiectului se realizează din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.

„Rolul stațiilor mobile va fi de a răspunde interesului cetățenilor privind anumite tematici problematice privind calitatea aerului, precum și de a răspunde sesizărilor, petițiilor sau reclamațiilor vizând disconfortul cauzat de un anumit nivel al calității aerului.

Sistemul se dorește a fi un instrument modern și puternic pentru fundamentarea deciziilor operative în cazul unor fenomene cu impact major asupra calității aerului, dar prin flexibilitatea și mobilitatea ridicată, va completa în orice moment posibilele nefunctionalități punctuale din cadrul RNMCA (indisponibilizări echipamente, zone cu o densitate a locuitorilor/monitorizare mai redusă, dar pentru care există sesizări din partea cetățenilor etc.).

De asemenea, sistemul va răspunde cetățenilor și autorităților în ceea ce privește calitatea aerului pe o rază de la 1 la 300 km.

În prezent, la nivel național, există un număr de 12 autolaboratoare pentru măsurarea poluanților din aerul înconjurător, acestea fiind puse în funcțiune în perioada 2000-2018.

Astfel, 5 bucăți datează din anul 2000 (județele Argeș, Bihor, Constanța, Mehedinți, Suceava), 3 bucăți din anul 2007 (Maramureș, Prahova, Sibiu), 1 din anul 2008 (București), 1 din anul 2011 (Mureș), 1 din anul 2014 (Neamț) și 1 din 2018 (Alba)”, precizează Ministerul Mediului.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Dispariție la Dorohoi: Un tânăr de 36 de ani a fost dat în urmărire după ce nu a revenit acasă

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Dorohoi, județul Botoșani, desfășoară activități de căutare pentru găsirea unui bărbat de 36 de ani, care a plecat de la domiciliu și nu a mai revenit.

Potrivit informațiilor transmise de Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Botoșani, la data de 20 octombrie 2025, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi au fost sesizați cu privire la dispariția lui Florea Andrei-Valentin, domiciliat în municipiul Dorohoi.

Din primele verificări, s-a stabilit că bărbatul a plecat voluntar de la locuință și nu a mai revenit, iar familia nu a reușit să ia legătura cu acesta până în prezent.

Semnalmentele persoanei dispărute

Conform datelor oferite de poliție, Florea Andrei-Valentin are următoarele semnalmente:

Vârstă: 36 de ani
Înălțime: aproximativ 1,70 m
Greutate: circa 90 kg
Păr: șaten
Ochi: căprui

Publicitate

La momentul dispariției, poliția nu a precizat cum era îmbrăcat, însă orice informație despre locul unde s-ar putea afla este esențială pentru anchetă.

Autoritățile fac apel la cetățenii care pot oferi detalii despre bărbatul dispărut să contacteze cea mai apropiată unitate de poliție sau să sune de urgență la 112.

„Rugăm persoanele care pot furniza informații ce pot conduce la depistarea bărbatului să anunțe imediat Poliția Municipiului Dorohoi sau să apeleze numărul unic de urgență 112”, au transmis reprezentanții IPJ Botoșani.

Cazurile de dispariții voluntare în rândul adulților sunt tratate cu prioritate de autorități, iar fiecare sesizare declanșează proceduri de căutare la nivel județean și național. Polițiștii verifică locurile frecventate de persoana dispărută, contactează rudele și prietenii apropiați și colaborează cu alte structuri pentru localizare.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani, tras pe linie moartă: Trenurile spre Suceava suspendate din cauza datoriilor CFR Călători

Publicat

Publicitate

Circulația mai multor trenuri operate de Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători ‘CFR Călători’ SA va fi suspendată, începând de marți, ca urmare a neachitării la termen a unor sume restante de peste 100 milioane de lei, aferente achitării Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (TUI), conform obligațiilor contractuale, a anunțat CFR SA.

„Compania Națională de Căi Ferate ‘CFR’ SA, în calitate de manager al infrastructurii feroviare naționale, informează publicul că, începând cu data de 21 octombrie 2025, ora 00:01, se suspendă temporar circulația unui număr de trenuri operate de Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători ‘CFR Călători’ SA, ca urmare a neachitării la termen a sumelor restante aferente achitării Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (TUI), conform obligațiilor contractuale. La această dată, sumele restante aferente achitării TUI-ului se ridică la 100.203.237,65 lei”, se menționează în comunicat.

Potrivit CFR SA, trenurile Regio suspendate începând cu 21 octombrie 2025 sunt: R 5431, R 5432: Bacău – Suceava Nord și retur; R 5539, R 5540: Pașcani – Suceava Nord și retur; R 5568, R 5570: Botoșani – Suceava Nord și retur; R 7035, R 7038 (din 25.10.2025): București Nord – Urziceni și retur; R 8003: București Obor – Fetești; R 8005: București Obor – Constanța; R 5106, R 5107: Mărășești – Buzău și retur; R 5071, R 5072: Brazi – Buzău și retur; R 3030: Brașov – București Nord; R 3029: București Nord Gr. B – Brașov; R 3115, R 3116, R 3117, R 3118: Timișoara Nord – Oradea și retur; R 3126, R 3129: Gurahonț – Arad și retur; R 3127, R 3128: Arad – Brad și retur; R 4105, R 4106: Bistrița Nord – Cluj Napoca și retur; R 5002, R 5003, R 5016, R 5017: Buzău – București Nord și retur; R 4331, R 4338: Oradea – Halmeu și retur.

Totodată, alte trenuri Regio care vor fi suspendate sunt: R 4332: Satu Mare – Oradea; R 4401, R 4402, R 4405, R 4406: Satu Mare – Halmeu și retur; R 4502: Siculeni – Brașov; R 4533, R 4536: Târgu Mureș – Războieni și retur; R 2441, R 2443: Târgu Mureș – Sibiu și retur; R 2445, R 2447: Teiuș – Târgu Mureș și retur; R 2560, R 2561: Mediaș – Sibiu și retur; R 2563: Sibiu – Sighișoara; R 2564: Beia Hm – Sibiu; R 2567, R 2568: Sibiu – Sighișoara și retur.

Conform CFR SA, trenurile InterRegio (IR) suspendate începând cu 7 noiembrie 2025, până la noi dispoziții, sunt: IR 1634 și IR 1633: Brașov – București Nord și retur; IR 1661 și IR 1662: București Nord – Iași și retur; IR 1571 și IR 1574: București Nord – Galați și retur; IR 1599 și IR 1590: București Nord – Drobeta Turnu Severin și retur; IR 1531: Timișoara Nord – Baia Mare; IR 1530: Baia Mare – Timișoara Nord (anulat din 8 noiembrie 2025); IR 1532: Satu Mare – Timișoara Nord; IR 1533: Timișoara Nord – Satu Mare (anulat din 10.11.2025); IR 1537 și IR 1539: Timișoara Nord – Oradea și retur; IR 1743 și IR 1744: Arad – Oradea și retur și IR 1745 și IR 1746: Târgu Mureș – Cluj Napoca și retur.

CFR SA subliniază că aceste măsuri au caracter temporar, urmând ca circulația trenurilor să fie reluată imediat ce restanțele vor fi achitate integral. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

ANPIS, campanie de control la nivel național. Se verifică eligibilitatea pentru alocațiile de plasament și indemnizații de sprijin

Publicat

Publicitate

O nouă campanie tematică de control este derulată de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS). În perioada octombrie 2025 – noiembrie 2025, ANPIS desfășoară o campanie tematică de control privind verificarea respectării prevederilor art. 55 alin. (2) și (3) din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, cu modificările și completările ulterioare.

În conformitate cu prevederile legale menționate anterior, tinerii care își continuă studiile pot beneficia, la cerere, de protecție specială până la finalizarea acestora, dar nu mai târziu de împlinirea vârstei de 26 de ani.

De asemenea, tinerii care nu își continuă studiile, care nu se pot întoarce în familie și se află în risc de excludere socială, pot solicita acordarea unei forme de protecție specială pe o perioadă de până la doi ani, în vederea sprijinirii integrării lor sociale. Acest drept încetează în situația în care tânărul refuză sau pierde, din motive imputabile lui, cel puțin de două ori, un loc de muncă ori o locuință oferită.

Campania tematică de control se desfășoară la nivel național, în baza Planului de control al Inspecției Sociale, aprobat pentru anul 2025 și are ca obiectiv principal, verificarea respectării criteriilor de eligibilitate pentru:

  • acordarea alocației de plasament;
  • acordarea indemnizației lunare de sprijin pentru tinerii care au împlinit 18 ani și beneficiază de prelungirea măsurii de protecție specială, în condițiile legii.

Activitățile de control din cadrul campaniei se vor centra pe două paliere:

  • La nivelul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului (DGASPC), se va verifica îndeplinirea condițiilor legale privind prelungirea măsurii de protecție specială.
  • La nivelul agențiilor teritoriale, se va urmări respectarea condițiilor de eligibilitate pentru acordarea alocației de plasament și a indemnizației lunare de sprijin.

La finalul campaniei, ANPIS va elabora, pe baza rapoartelor transmise de la nivel județean, un Raport tematic național, care va include constatările, concluziile și măsurile dispuse în urma verificărilor efectuate.

Publicitate

Prin această acțiune, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) își reafirmă angajamentul de a asigura respectarea drepturilor copiilor și tinerilor aflați în sistemul de protecție specială, precum și utilizarea corectă și responsabilă a fondurilor publice destinate acestora.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident la Victoria, Stăuceni! Un microbuz și un autoturism s-au ciocnit, doi tineri răniți au refuzat transportul la spital

Publicat

Publicitate

❗️Conduceți prudent❗️

 

Un accident rutier a avut loc, în urmă cu puțin timp, în localitatea Victoria, comuna Stăuceni. În eveniment au fost implicate un autoturism și un microbuz.

 

La fața locului s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare, precum și două echipaje aparținând Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

 

Publicitate

Aceștia au constatat faptul că nu erau persoane încarcerate.

 

Șoferul autoturismului, un bărbat de 37 de ani, dar și o tânără de 26 de ani, pasageră în microbuz, au primit îngrijiri medicale la fața locului de la echipajele SAJ. Aceștia au refuzat transportul la spital.

 

Pompierii au asigurat măsurile de prevenire a incendiilor, iar cazul a rămas în atenția Poliției pentru cercetări.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending