Garda Naţională de Mediu va fi dotată, începând din acest an, cu 46 de sisteme aeropurtate (drone) dotate cu senzori şi echipamente pentru inspecţie şi control. Potrivit ministrului Mediului, Tanczos Barna, acestea vor furniza informaţii în timp util de la diverse evenimente cu impact asupra mediului şi vor deveni un instrument esenţial în activitatea zilnică a comisarilor de mediu, relatează alba24.ro.
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, a semnat recent, în calitate de Lider de Parteneriat, contractul de furnizare a sistemelor aeropurtate dotate cu senzori şi echipamente specifice activităţilor de inspecţie şi control din cadrul proiectului „Extinderea și modernizarea infrastructurii de monitorizare și control a calității aerului în scopul creșterii acurateței informațiilor și a capacității de răspuns la episoadele de poluare”.
Proiectul este finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM – Axa 4) în vederea desfășurării de acțiuni destinate îmbunătățirii calității aerului, în special în mediul urban, respectiv promovării masurilor de reducere a poluării aerului.
Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP), derulează acest proiect în parteneriat cu Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM), Garda Naţională de Mediu (GNM) şi Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială Elie Carafoli (INCAS Bucureşti).
„Având în vedere importanța aerului pe care noi toți îl respirăm, una din prioritățile și preocupările MMAP, este să se asigure că structurile de control din subordinea sa au la îndemână instrumente moderne și eficiente pentru a interveni rapid în cazul în care există activități care aduc prejudicii mediului.
Derulăm acest proiect finanțat prin POIM și astăzi am semnat contractul de achiziționarea celor 46 de sisteme aeropurtate dotate cu senzori şi echipamente specifice activității de inspecție și control.
Publicitate
Acestea vor furniza informații în timp util de la diverse evenimente cu impact asupra mediului și vor deveni un instrument esențial în activitatea zilnică a comisarilor de mediu”, a declarat ministrul Barna Tanczos.
Valoarea totală a contractului de finanțare este de 57.032.004,04 lei, iar valoarea eligibilă nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională este de 48.206.969,94 lei.
Principalele activităţi din cadrul proiectului sunt:
achiziția sistemelor integrate mobile de monitorizarea calității aerului (21 autolaboratoare complet echipate conform standardelor aflate în vigoare, ce vor fi utilizate de Agențiile de Protecția Mediului din ţară);
achiziţia sistemelor aeropurtate fără pilot (UAV) – drone, dotate cu senzori şi echipamente specifice activității de inspecție şi control, care vor fi operate de către Comisariatele Gărzii de Mediu de la nivel judeţean (46 drone);
dezvoltarea unei platforme online pentru managementul sistemelor aeropurtate, astfel se va realiza o platformă unică, dedicată GNM, ce va îngloba atât date de la RNMCA, rețele independente de monitorizare a calității aerului, cât şi date stelitare.
Livrarea celor 46 de sisteme UAV se va face începând din luna iunie, în 4 loturi, urmând să se încheie până la sfârșitul acestui an.
O atenție deosebită a fost acordată județelor cu un risc accentuat de poluare a aerului prin arderile necontrolate de deșeuri.
Implementarea acestui proiect vizează îmbunătățirea sistemului național de evaluare si monitorizare a calității aerului, care implică extinderea şi modernizarea infrastructurii de monitorizare a calității aerului din administrația instituțiilor aflate în subordinea autorității publice centrale pentru protecția mediului cu scopul creșterii acurateței informațiilor specifice și a capacității de răspuns la episoadele de poluare în vederea îmbunătățirii condițiilor de mediu din zona urbană și promovarea masurilor de reducere a poluării aerului.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Flămânzi au emis ordonanță de reținere, pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 26 de ani, din comuna Frumușica, bănuit de comiterea infracțiunii de furt calificat.
În urma probatoriului administrat s-a stabilit faptul că acesta, în perioada 10-13 ianuarie a.c., ar fi sustras din incinta unei societăți comerciale, materiale de construcții, constând în material lemnos și fier fasonat, în valoare de aproximativ 3.000 de lei.
Polițiștii au pus în executare un mandat de percheziție domiciliară, la locuința acestuia, prilej cu care au fost identificate bunuri care prezintă înteres în cauză, totodată, fiind recuperat parțial prejudiciul și restituit persoanei vătămate.
Publicitate
Tânărul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani, urmând ca în cursul zilei de astăzi să fie prezentat în fața instanței de judecată cu propunere de arestare preventivă.
Cum poți scăpa de amenda radar: Sistemul de monitorizare a traficului rutier e-SIGUR, înființat prin lege încă din 2022, a fost inaugurat în ianuarie 2025, scrie alba24.ro. Poliția Română a activat sistemul e-SIGUR, iar primele radare fixe au fost deja instalate pe drumuri, potrivit unei postări de pe pagina oficială de facebook a Poliției Române.
Acestea sunt primele radare fixe pentru măsurarea vitezei implementate în România, ca parte a sistemului e-SIGUR.
Șoferii care depășesc limita de viteză pe autostrăzile A1 și A2, precum și pe drumul național DN2 din județul Vrancea, vor primi amenzile direct acasă.
„Camerele mobile (cunoscute sub numele de pistoale radar), amplasate pe marginea drumului, înregistrează activitatea din trafic în zona supravegheată. Înregistrările sunt trimise și analizate de polițiști” au precizat polițiștii.
Datele sunt incorecte: Verifică dacă informațiile despre mașină, locație sau viteză sunt corecte.
Semnătura lipsește: Dacă procesul-verbal nu este semnat de agentul constatator, acesta poate fi considerat invalid.
Termenele nu au fost respectate: Procesul-verbal trebuie să fie emis și comunicat în termenul legal specificat de lege (de obicei, 15 zile).
Solicită dovezi
În cazul unei amenzi radar, ai dreptul să ceri:
Fotografia sau filmarea care atestă viteza înregistrată. Verifică dacă:Mașina ta este clar identificabilă.
Radarul era omologat și verificat periodic.
Consultă un avocat
Un specialist în drept rutier te poate ajuta să identifici posibile greșeli în emiterea amenzii și să-ți pregătești apărarea.
De multe ori, un avocat poate crește șansele de anulare a sancțiunii.
Plătește amenda redusă (dacă nu contești)
Dacă nu dorești să contestezi amenda, poți beneficia de reducerea la jumătate a sumei, dacă o plătești în termenul legal (de obicei, 15 zile).
Cum poți scăpa de amenda radar: ce să nu faci
Nu încerca să eviți plata pe căi ilegale. Orice falsificare sau întârziere intenționată poate atrage consecințe mai grave.
Respectă legislația rutieră pe viitor pentru a evita alte amenzi.
Contestă amenda în instanță
Dacă consideri că amenda este nedreaptă, poți depune o contestație:
Termen: Ai 15 zile de la primirea procesului-verbal pentru a depune contestația la judecătoria competentă din zona unde a fost emisă amenda.
Documente necesare: Include o copie a procesului-verbal, dovada plății taxei de timbru (dacă este cazul) și orice alte dovezi relevante (fotografii, filmări, declarații).
Motive de contestație: Invocă aspecte precum erori ale radarului, neclaritatea dovezilor sau încălcarea procedurilor legale.
Cum poți scăpa de amenda radar: ce poți folosi în instanță
Instanța de judecată decide anularea amenzii auto în situațiile în care aceste informații sunt incorecte sau lipsesc:
datele de identificare ale contravenientului, inclusiv CNP-ul;
data și locul unde a fost încheiat procesul-verbal;
descrierea faptelor, inclusiv menționarea datei, orei, a locului și a împrejurărilor;
încadrarea faptei în textul legii și identificarea prevederilor legale încălcate;
semnătura agentului constatator trebuie să fie pe fiecare pagină a procesului-verbal.
Care sunt limitele de viteză în România
În România, limitele de viteză diferă în primul rând în funcție de tipul de drum pe care se aplică.
Viteza maximă acceptată este de:
50 km/h în localitate;
90 km/h pe drumurile naționale sau județene;
100 km/h pe drumurile europene;
120 km/h pe drumurile expres;
130 km/h pe autostradă.
Amenda pentru nerespectarea vitezei
10-20 km/h: 2-3 puncte de amendă;
21-30 km/h: 4-5 puncte de amendă;
31-40 km/h: 6-8 puncte de amendă;
41-50 km/h: 9-20 puncte de amendă;
peste 50 km/h: 9-20 puncte de amendă + suspendarea permisului de conducere pentru 90 de zile.
peste 70 km/h: 9-20 puncte de amendă + suspendarea permisului de conducere pentru 120 de zile.
Punctul de amendă este stabilit, începând cu 1 ianuarie 2025, la 202,5 de lei.
Asta înseamnă că cea mai mică amendă pentru depășirea limitei de viteză este de 405 lei, iar cea maximă e de 4.050 de lei.
Confuzia legată de zecile de radare fixe care urmează să fie instalate pe drumuri
În spațiul public a circulat o listă cu zeci de radare fixe care ar fi fost sau urmează să fie instalate pe tot atâtea sectoare de drum din România.
Europa Liberă a aflat că este vorba de fapt, despre o confuzie.
Lista, de fapt, include punctele cu camere pentru depistarea șoferilor care circulă fără rovinietă, explică purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Drumuri (CNAIR), Alin Șerbănescu.
Sunt aproximativ 100 de camere de monitorizare a rovinietei în România.
Confuzia vine din faptul că CNAIR are în pregătire un proiect de aproximativ 16 milioane de euro (80 de milioane de lei), cu finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), prin care ar urma să fie instalate peste 400 de radare fixe.
Contractul nu a fost încă scos la licitație publică, iar operarea sistemului are termen până la final de 2026.
„Locurile unde vom instala acele radare fixe poate să coincidă, dar în foarte puține cazuri, cu cele unde sunt camerele pentru rovinietă, care sunt adeseori în zone mai puțin expuse vitezei.
Ori prin radarele pentru depistarea vitezomanilor vizăm locurile expuse accidentelor grave”, a explicat Șerbănescu.
De altfel, până în 2030, România își propune să reducă cu 129 numărul punctelor negre de pe șosele, care semnalează o zonă cu risc ridicat de producere a accidentelor rutiere. În prezent sunt aproape 270 de astfel de zone.
România încă ascunde locuri de o frumusețe greu de imaginat. Sălbatice și nedescoperite, mărturii ale unui trecut îndepărtat, încărcat de povești și legende fabuloase. Un astfel de loc este Holmul Botoșaniului, un deal uriaș pe care se întind păduri, arbori seculari și o istorie nespusă, scrie ADEVĂRUL.
România are frumuseți naturale aparte, apreciate mai ales de călătorii străini care ajung aici mânați de străinătate. Tot ei vorbesc despre România ca de ultima zonă sălbatică a zonei central-est europeană. Dincolo de minunile naturii devenite faimoase în toată Europa, promovate mai ales pe rețele sociale sau în documentare, există o România încă nedescoperită, cu taine și frumuseți nebănuite.
Una dintre cele mai subevaluate și puțin cunoscute zone turistice din România, o reprezintă județul Botoșani, o perlă neșlefuită care așteaptă să fie descoperită. Unul dintre locurile care efectiv îți taie respirația este platoul Holmului, dominând ulițele de deasupra satului Poiana, ce ține de Flămânziul Răscoalei de la 1907.
Sus acolo, aproape de cer, pe pajiști bătute doar de ciobani și de vânturi iarna, se află una dintre cele mai frumoase zone panoramice din nordul Moldovei, de unde poți admira în voie Țara de Sus a Moldovei, să te cufunzi în pădurile pline de căprioare, păsări cântătoare și alte orătănii minunate care-și fac veacul prin vechii codrii de foioase. Pentru ca al urmă, de pe uitatul drum comercial al Țării de Sus, să te lași către Schitul Balș, de unde, în zilele senine poți admira vârfurile Ceahlăului, aflate la sute de kilometri depărtare. Este o zonă în care frumusețea autentică și sălbatică a naturii se îmbină perfect cu armonia podgoriilor dar și cu poveștile haiducești rostite tainic de bătrânii satelor la buza unei cofe de vin țărănesc.
„Muntele” din ținutul dealurilor și codrii cei vechi, paradis al căprioarelor
Una dintre cele mai frumoase zone din nordul Moldovei este situată în zona dealurilor înalte ale Botoșaniului. Este un areal administrativ cuprins între comunele Vorona,, Coșula, Tudora, Frumușica, orașul Flămânzi și Pârcovaciul Hârlăului, la marginea județului Iași. Este un ținut întins și sălbatic construit, în timpuri geologice imemoriale, din gresii și tot felul de roci peste care s-au țesut straturi întregi de humă și codrii întinși cât vezi cu ochii. Sunt păduri bătrâne de foioase în care trăiesc nenumărate specii de plante dar și cohorte întregi de bureți, gălbiori, zbârciogi și alte minunății de ciupercării care fac deliciul în bucătăria tradițională mai ales.
Publicitate
Prin rezervația de tisă de la Tudora FOTO Cosmin Zamfirache
Zona turistică începe, de fapt, din comuna Vorona, pe celebrul drum al mănăstirilor. Aproape de centrul satului Vorona, la primul giratoriu, se virează la stânga și se intră pe unul dintre cele mai frumoase dumuri rutiere care străbat pădure, în România. Un drum perfect asfaltat cu panorame incredibile. Până în capăt la E 58, drumul european ce leagă Botoșaniul de Iași există posibilitatea efectuării mai multor trasee extraordinare prin inima pădurii. Și majoritatea sunt marcate. Nu sunt trasee montane, la mare altitudine, dar au un farmec unic. Adică, orice turist are șansa de a se scufunda într-un adevărat paradis verde, sălbatic, cu o liniște tămăduitoare, întreruptă doar de trilurile păsărilor. Cele mai spectaculoas sunt traseele de pe dealurile înalte, calcaroase, cu formațiuni de roci uriașe, cu forme incredibile.
Aici se află sfinxul moldovenesc, masa tâlharilor dar și grotele lui Onufrie, misteriosul schivnic rus, mare făcător de minuni. Prin pădurile de la Coșula, legate de codrii Voronei, se ajunge ușor, pe traseu marcat la masa tâlharilor, un soi de monument megalitic creat de natură. De acolo până sus pe Holm, deasupra Flămânziului. Aici pe Holm, la peste 500 de metri altitudine, te simți ca la munte. Creșterea presiunii atmosferice se simte în timpane dar și în scăderea temperaturii.
Către pădurile haiducilor de la Holm FOTO Cosmin Zamfirache
Pe Holm, te așteaptă un platou lat, cu o panoramă de vis. De aici poți admira extremitatea nordică a Țării de Sus a Moldovei, cu podgorii, sate, codrii și formațiuni calcaroase interesante. Vezi până către Hârlău. Mergând pe urma unui vechi drum medieval, aproape pierdut prin iarbă, te pierzi din nou prin împărăția pădurii. Pe cărări marcate, cu aer curat și multă verdeață, se ajunge la Mănăstirea Balș, un schit tainici, ridicat de marii boieri ai Moldovei, sus în sălbăticie. De aici, în zile senine poți admira crestele Ceahlăului. Prin acești codrii te așteaptă și alte surprize, pe cărări pitorești către comuna Tudora și Bobeică, cel mai înalt deal din județ, depășind 550 de metri.
Pe masivele de calcar FOTO Ionuț Haidău
Odată ajuși la Bobeică, la „muntele” din ținutul dealurilor, știi sigur că te afli în rezervația naturală de tisă, o adevărată minune a naturii. Răscolind codrii este imposibil să nu dai și de Cheile Bahluiului, un canion spectaculos, făurit de ape în blocurile de calcar. Drumul prin acești codrii, care-ți pot ocupa lejer două zile încheiate, evident cu pauze la cazare, sunt o aventură totală. Adică șansa de a observa inclusiv animale sălbatice. Codrii din acest areal abundă în căprioare, cerb, mistreți, pisici sălbatice, fazani și numerose păsări cântătoare. Este o plimbare relaxată, mai ales că în zonă nu se găsesc urși sau fiare periculoase. Acestă zonă este ideală pentru plimbările în grupul de prieteni sau în familie. Cazări se găsesc lejer în municipiul Botoșani la o distanță de maxim 50 de kilometri de punctul cel mai îndepărtat al excursiei.
La stejarul lui Coroi și poveștile bandiților de drumul mare
Traseul către Holm, de exemplu, dealul înalt de deasupra Flămânziului, cu acel platou care te lasă fără cuvinte, nu este doar despre o escapadă în natură. Este și o călătorie etno-culturală. Sus, la capătul drumului, pe platou, după ce ieși de pe cărările adânci ale pădurii dai peste un arbore solitar care domină pajiștea. Uriaș, ciudat și zdrelit de vreme. Este un stejar secular, rămas fără o bună parte din coroană și cu o uriașă scorbură în mijlocul trunchiului. Este un obiectiv turistic în sine. Are câteva sute de ani și a văzut multe. Bătrânii spun că acolo se ascundeau bandiții pentru a jefui la drumul mare. Se spune că pe acele culmi înalte ale Holmului trecea înainte un mare drum comercial care legau Ieșii, Târgul Frumos, Hârlăul, de Botoșani și mai apoi, pe cealaltă parte, se pierdea către Ștefăneștiul evreiesc, la granița cu Imperiul Țarist. Pe acest drum, la înălțime, treceau care încărcate cu mărfuri, plus vite bune de iarmaroc. Se spune că bandiții pândeau în coama pădurii, către doi sau trei în pântecele scobit al stejarului și tăiau calea caravanelor. Oamenii spun că mai ales Coroi, ultimul haiduc din România, se ascundea acolo.
Stejarul lui Coroi de pe Holm FOTO Cosmin Zamfirache
„Copacul acela înalt i se spune steajul lui Coroi. Pentru că acolo se ascundea el de poteră. Și înainte mulți bandiți ieșeau în calea negustorilor. Că așa spun bătrânii, pe acolo trecea drumul de la Hârlău, acum mult timp”, spune un moș din satul Poiana, de lângă Flămânzi. Este plin de legende cu haiduci, în zonă. Bătrânii din Poiana, Coșula, chiar Copălău, le știu foarte bine. „Erau păduri pline de bandiți. La început drumul mergea pe coamă. Dar mai apoi era unul și pe jos, pe la Frumușica. Oricum ei își văceau veacul în pădure și atacau pe cine trecea cu încărcătură mare. Se duceau apoi la masa tâlharilor, acolo la pietrele mari din pădure și făceau împărțeala. Se zice că tot acolo doseau comori. Da nu se riscă nimeni să se ducă după ele că-s păzite de necuratu.”, mărturisește un alt sătean din Coșula.
Către peștera Sfântului Onufrie în zi de vară FOTO Cosmin Zamfirache
Poveștile acestea le poate afla oricine este interesat. Oamenii sunt primitori și prietenoși. În plus, dacă călătorul se abate pe la Frumușica intră într-un ținut al podgoriilor și cramelor. Frumușica face parte din celebrul areal al Cotnariului cu vinuri renumite, inclusiv țărănescul „sculău”, un vin negru puternic. Rachiurile sunt deasemenea la mare preț, cu faimosul rachiu de Rădeni, licori la care se pot depăna povești cu haiduci, Ștefan cel Mare și mari boieri ai locului.
Loc de spovedanie și regăsire spirituală
Aceste tărâmuri pot fi vizitate și din punct de vedere ecumenic. După o purificare în natura sălbatică, cu poveștile haiducești proaspete în memorie, merită și o călătorie spirituală în mănăstirile pierdute în codrii. Călătorii pot începe de la Mănăstirea Vorona, pentru a urca mai sus la Schitul Vorona, cu moaștele făcătoare de minuni ale Cuviosului Onufrie și o icoană unicat în lume, deasemenea considerată făcătoare de minuni. Drumul ecumenic te poartă la Schitul Oneaga iar mai apoi către mănăstirea Coșula, unul dintre cele mai mari centre monahale din Europa secolului al XVI lea, cu faimosul său galben, care, spun unii, rivalizează albastrul de la Voroneț.
Schitul Balș FOTO Ionuț Haidău
Călătoria se încheie la Mănăstirea Balș, un schit ascuns în codrii dintre Frumușica și Hârlău. Este o așezare monahală cu hramul Sfânta Treime ctitorită de boierii Grigore Balș, Lascăr Sturza dar și de Schimonahul Ursachi de la jumătatea secolului al XVIII lea și până la începutul secolului al XIX lea.
Fenomen rar pe cerul României: Pe 25 ianuarie 2025, pasionații de astronomie vor avea ocazia să asiste la un fenomen rar: șase planete vor fi vizibile simultan pe cer imediat după apusul Soarelui, scrie alba24.ro.
Planetele Mercur, Venus, Marte, Jupiter, Saturn și Uranus se vor alinia într-un spectacol cosmic rar întâlnit.
Toate planetele din Sistemul Solar orbitează în jurul Soarelui pe un plan plat numit ecliptică.
Unele dintre planete au orbite ușor înclinate deasupra sau sub acest plan, dar toate sunt mai mult sau mai puțin la același nivel, notează Science Alert.
De data aceasta nu doar că se vor afla de aceeași parte a Soarelui (ceea ce nu e tocmai rar) dar vor fi și aliniate. Vorbim, așadar, despre o aliniere a planetelor.
Specialiștii recomandă pregătirea echipamentelor de observație în seara zilei de 25 ianuarie, când planetele vor apărea pe cer odată cu lăsarea întunericului.
Publicitate
Condițiile ideale pentru observare includ un cer senin, o locație ferită de poluare luminoasă și utilizarea unor binocluri sau telescoape pentru planetele mai puțin vizibile.