Connect with us

Educație

Drepturile și obligațiile elevilor în școli și licee: Ce le este INTERZIS și ce SANCȚIUNI riscă ELEVII în noul an școlar

Publicat

Publicitate

Din noul an școlar, statutul de elev vine la pachet nu doar cu un set de drepturi ci și cu un set de obligații, iar printre îndatoririle elevilor se numără și obligația de a se prezenta la școală într-o ținută vestimentară decentă și adecvată, relatează alba24.ro. În cazul în care sunt bolnavi, elevii trebuie să anunțe dirigintele și să se prezinte la cabinetul medical. 

Potrivit legii, elevilor le este interzis să părăsească perimetrul unității de învățământ în timpul programului școlar, cu anumite excepții. De asemenea, acestora le este interzis să participe la jocuri de noroc în perimetrul unității de învățământ, să dețină sau să consume droguri, băuturi alcoolice sau alte substanțe interzise, țigări, sau substanțe etnobotanice.

Pe lângă obligații, elevii au și anumite drepturi. Printre acestea se numără respectarea imaginii, demnității și personalității proprii, precum și dreptul la protecția datelor personale. Conform legii învățământului preuniversitar, elevii au dreptul de a primi burse școlare și alte forme de sprijin prevăzute de legislație.

Elevii au totodată dreptul de a fi informați cu privire la notele acordate, înainte ca acestea să fie trecute de profesori în catalog.

Drepturile și obligațiile beneficiarilor sistemului de învățământ sunt menționate în Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar, Secțiunea a 2-a. 

Drepturile și obligațiile elevilor

Antepreșcolarii, preșcolarii și elevii, precum și persoanele adulte înscrise într-o unitate de învățământ preuniversitar au următoarele drepturi:

Publicitate
  • dreptul de a avea acces la educație de calitate și gratuită, în sistemul de învățământ de stat;
    • Accesul la educație presupune, printre altele, și:
      • posibilitatea studierii în limba maternă
      • accesul la servicii de informare și consiliere școlară, profesională și psihologică, conexe activității de învățământ
      • accesul la biblioteci, săli și spații de sport, computere conectate la Internet
      • accesul la alte resurse necesare realizării activităților și proiectelor școlare în afara programului școlar, în limitele resurselor disponibile
      • manuale școlare gratuite
  • dreptul de a învăța în spații adecvate desfășurării activităților didactice și conexe;
    • Spațiile trebuie să respecte normele de igienă, de protecție a muncii, de protecție civilă și de pază contra incendiilor. De asemenea, acestea trebuie să fie adaptate particularităților de vârstă și nevoilor de învățare și numărului de beneficiari primari.
  • dreptul de a învăța într-un mediu care sprijină libertatea de expresie;
    • Elevii au dreptul de a învăța într-un mediu care sprijină libertatea de expresie, fără încălcarea drepturilor și libertăților celorlalți participanți.
  • dreptul de a fi protejați împotriva discriminărilor;
    • Elevii beneficiază de tratament nediscriminatoriu, din partea conducerii, a personalului didactic, nedidactic și din partea altor elevi din cadrul unității de învățământ.
  • dreptul la respectarea imaginii, demnității și personalității proprii
  • dreptul la protecția datelor personale
    • Elevii au dreptul la protecția datelor persoanale, cu excepția situațiilor prevăzute de lege.
  • dreptul la evaluare obiectivă și corectă
    • Elevii au posibilitatea contestării rezultatelor evaluării lucrărilor scrise.

Drepturile și obligațiile elevilor – Elevi au dreptul să fie informați cu privire la notele acordate, înainte să fie trecute în catalog

Conform legii, beneficiarii primari ai învățământului preuniversitar au dreptul de a fi informat cu privire la notele acordate, înaintea consemnării acestora. 

De asemenea, elevii au dreptul la planificarea materiei pe parcursul întregului an școlar. Totodată, aceștia au dreptul la acordarea rezultatelor evaluărilor scrise în termen de maximum 15 zile lucrătoare, precum și la actele școlare proprii ce stau la baza situației școlare.

Potrivit legii, elevii mai au următoarele drepturi:

  • dreptul de a fi susținuți în conformitate cu nevoile educaționale sau sociale în vederea finalizării învățământului obligatoriu;
    • Statul și unitățile de învățământ preuniversitar sprijină elevii cu CES. Sprijinul vizează inclusiv condițiile de acces, de studiu și evaluare adaptate dizabilităților, problemelor medicale sau tulburărilor specifice de învățare. Elevii cu CES au dreptul la școlarizare la domiciliu sau în unități complexe de asistență medicală, de tip spital.
  • dreptul de a participa la concursuri școlare, olimpiade, activități extrașcolare sau programe de pregătire suplimentară;
    • Elevii au dreptul de a decide, în funcție de vârsta acestora, privind disciplinele din CDEOȘ, tipul și forma de învățământ pe care le vor urma. De asemenea, au dreptul de a participa la concursuri școlare, olimpiade și alte activități extrașcolare organizate de unitatea de învățământ preuniversitar sau unitățile de educație extrașcolară. Totodată, au dreptul de a participa la programele de pregătire suplimentară organizate în cadrul unității de învățământ.
  • dreptul de a primi premii și recompense;
    • Elevii au dreptul de a primi premii și recompense pentru rezultate deosebite la activitățile școlare și extrașcolare, în limita resurselor disponibile.
  • dreptul la asistență medicală, psihologică și logopedică gratuită;
    • Asistența se poate acorda în cabinete medicale, psihologice și logopedice școlare ori în unități medicale de stat.
  • dreptul de a primi burse școlare și alte forme de sprijin prevăzute de legislația în vigoare

Obligațiile preșcolarilor și elevilor

Antepreșcolarii, preșcolarii și elevii, precum și persoanele adulte înscrise într-o unitate de învățământ preuniversitar au următoarele îndatoriri:

  • obligația de a frecventa toate cursurile;
    • Elevii au obligația de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu în vederea dobândirii competențelor și însușirii cunoștințelor prevăzute de programele școlare.
  • obligația de a respecta regulamentele și deciziile unității de învățământ preuniversitar;
    • Elevii au obligația de a cunoaște prevederile Statutului elevului și ale regulamentului de organizare și funcționare a unității de învățământ, în funcție de nivelul de înțelegere și de particularitățile de vârstă și individuale ale acestora.
  • obligația de a se prezenta la școală într-o ținută vestimentară decentă și adecvată;
    • Elevii trebuie să respecte regulamentul unității de învățământ preuniversitar.
  • obligația de a manifesta înțelegere, toleranță și respect față de întreaga comunitate școlară;

Drepturile și obligațiile elevilor – Elevii au obligația de a sesiza ilegalități

Potrivit legii, elevii au obligația de a sesiza ilegalități sau situații care pot pune în pericol siguranța acestora.

Elevii au obligația de a sesiza reprezentanții unității de învățământ și, după caz, autoritățile competente cu privire la orice ilegalități în desfășurarea procesului de învățământ și a activităților conexe acestuia. De asemenea, elevii au obligația de a sesiza autoritățile cu privire la orice situație care ar pune în pericol siguranța acestora și a personalului unității de învățământ.

Totodată, elevii mai au următoarele îndatoriri:

  • obligația de a utiliza în mod corespunzător, conform destinației stabilite, toate facilitățile școlare la care au acces;
  • obligația de a păstra integritatea și buna funcționare a bazei materiale puse la dispoziția lor de către unitățile de învățământ;
    • Obligația se aplică și în cazul manualelor școlare primite gratuit, beneficiarii primari având obligația restituirii acestora în stare bună, la sfârșitul anului școlar.
  • obligația de a respecta curățenia, liniștea și ordinea în spațiul școlar;
  • obligația de a cunoaște și de a respecta normele de securitate și sănătate în muncă sau de stingere a incendiilor;
    • În funcție de nivelul de înțelegere și de particularitățile de vârstă și individuale ale acestora, elevii au obligația de a respecta normele de securitate și sănătate în muncă, normele de prevenire și de stingere a incendiilor, normele de protecție civilă, precum și normele de protecție a mediului.
  • obligația de a anunța, în caz de îmbolnăvire, profesorul diriginte;
    • Elevii au obligația de a anunța, în caz de îmbolnăvire, profesorul diriginte, direct sau prin intermediul părinților, tutorilor sau susținătorilor legali. De asemenea, aceștia au obligația de a se prezenta la cabinetul medical și, în funcție de recomandările medicului, mai ales în cazul unei afecțiuni contagioase, de a nu pune în pericol sănătatea colegilor și a personalului din unitate.

Ce le este interzis elevilor să facă la școală

Potrivit legii, elevilor le este interzis:

  • să distrugă, să modifice sau să completeze documentele școlare (cataloage, foi matricole, carnete de elev și orice alte documente din aceeași categorie), sau să deterioreze bunurile din patrimoniul unității de învățământ;
  • să introducă și să difuzeze în unitatea de învățământ preuniversitar materiale care, prin conținutul lor, atentează la independența, suveranitatea, unitatea și integritatea națională a țării, care cultivă violența, intoleranța sau care lezează imaginea publică a unei persoane;
  • să blocheze căile de acces în spațiile de învățământ;
  • să dețină sau să consume droguri, băuturi alcoolice sau alte substanțe interzise, țigări, substanțe etnobotanice;
  • să participe la jocuri de noroc în perimetrul unității de învățământ;
  • să introducă și/sau să facă uz în perimetrul unității de învățământ de orice tipuri de arme sau alte produse pirotehnice, precum muniție, petarde, pocnitori sau altele asemenea, sprayuri lacrimogene, paralizante sau altele asemenea care, prin acțiunea lor, pot afecta integritatea fizică și psihică a elevilor și a personalului unității de învățământ.
    • Elevii nu pot fi deposedați de bunurile personale care nu atentează la siguranța personală sau a celorlalte persoane din unitatea de învățământ, în conformitate cu prevederile legale;
  • să difuzeze materiale electorale, de prozelitism religios, cu caracter obscen sau pornografic în incinta unităților de învățământ sau în cadrul activităților desfășurate în mediul online;
  • să aibă comportamente jignitoare, indecente, de intimidare, de discriminare și să manifeste violență în limbaj și în comportament față de colegi și față de personalul unității de învățământ;
  • să provoace, să instige și să participe la acte de violență;

Drepturile și obligațiile elevilor – Le este interzis elevilor să iasă din curtea școlii?

Conform legii învățământului preuniversitar, elevilor le este interzis să părăsească perimetrul unității de învățământ în timpul programului școlar. Excepție fac elevii majori și anumite situații prevăzute de regulamentul unității de învățământ.

De asemenea, elevilor le este interzis:

  • să invite sau să faciliteze intrarea în școală a persoanelor străine fără acordul conducerii școlii și al diriginților;
  • să promoveze idei, concepții, doctrine, un limbaj, simboluri și materiale antițigăniste.

Drepturile și obligațiile elevilor – utilizarea telefonului mobil la cursuri, interzisă

Utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicații electronice de către elevi este interzisă. Restricția se aplică pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial.

Utilizarea acestor dispozitive este interzisă inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ. Există totuși o excepție: utilizarea în scop educativ sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

Regulamentul intern al liceelor poate interzice folosirea de către elevi a dispozitivelor menționate în întreaga sau doar o parte din incinta unității de învățământ. Măsura se poate aplica și în timpul activităților care se desfășoară în afara liceului.

Interzicerea utilizării echipamentelor de comunicații nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească.

Nerespectarea prevederilor poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ. Acesta va fi predat, după caz, către părinți/tutori legali ai elevilor.

Sancțiuni aplicabile elevilor

Potrivit legii, elevii răspund disciplinar pentru încălcarea prevederilor menționate anterior. Analiza disciplinară poate fi inițiată de personalul școlar în urma unei încălcări a regulamentelor unității de învățământ preuniversitar sau a comportamentului inadecvat al elevului.

Elevul și părinții/tutorii legali sunt informați cu privire la natura încălcării și sunt convocați la o întâlnire formală.

Elevii au dreptul la apărare și nu pot fi supuși unor sancțiuni colective.

Pentru a putea fi sancționați, faptele trebuie să se petreacă în perimetrul unității de învățământ, în cadrul activităților extrașcolare sau în cadrul activităților desfășurate în mediul online.

Sancțiuni aplicabile elevilor, în funcție de gravitatea faptei

Sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcție de gravitatea faptei, sunt:

  • observație individuală;
  • mustrare scrisă;
  • retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul;
  • mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ;
  • suspendarea elevului pe o durată limitată de timp;
  • preavizul de exmatriculare;
  • exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul școlar următor, în aceeași unitate de învățământ;
  • exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul școlar următor, în altă unitate de învățământ;
  • exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învățământul postliceal.

Toate sancțiunile aplicate se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât și părinților/tutorilor legali. Sancțiunea se aplică din momentul comunicării acesteia sau ulterior, după caz.

Sancționarea elevilor sub forma mustrării în fața colectivului clasei sau al școlii este interzisă în orice context.

Violența fizică sub orice formă se sancționează conform dispozițiilor legale în vigoare.

Sancțiuni aplicabile elevilor – situații în care elevii nu pot fi sancționați

Potrivit legii, mutarea disciplinară, suspendarea elevului, preavizul de exmatriculare și exmatricularea cu drept de reînscriere nu se pot aplica în învățământul primar.

Preavizul de exmatriculare și exmatricularea cu drept de reînscriere în aceeași unitate de învățământ se pot aplica în învățământul obligatoriu numai în situații foarte grave. Respectiv atunci când prezența elevului în școală pune în pericol siguranța elevilor sau a personalului din școală.

Suspendarea elevului se poate realiza pentru o durată de maximum 5 zile lucrătoare. Un elev nu poate fi suspendat pe durata unui an școlar pentru mai mult de 15 zile lucrătoare.

Elevii care au fost sancționați cu suspendare, preaviz de exmatriculare și exmatriculare cu drept de reînscriere beneficiază de consiliere, intervenție psihologică și psihoterapie. De asemenea, aceștia beneficiază și de activități remediale.

Sancțiunile prevăzute pot fi însoțite și de scăderea notei la purtare.

Sancțiuni aplicabile elevilor – procedura de aplicare a sancțiunilor

Procedura de aplicare a sancțiunilor prevede în mod obligatoriu:

  • informarea elevilor și a părinților/tutorilor legali;
  • intervievarea elevilor, în prezența părinților/tutorilor legali;
  • după caz, consultarea managerului de caz desemnat de DGASPC;
  • oferirea posibilității de contestare a sancțiunii.

În procesul de sesizare și analiză disciplinară a elevilor, comunicarea cu părinții/tutorii legali se realizează în absența elevilor, într-un spațiu dedicat, care asigură confidențialitatea, în prezența consilierului școlar și a mediatorului școlar, dacă este necesar.

Elevii care deteriorează sau sustrag bunurile unității de învățământ sunt obligați să acopere cheltuielile cu lucrările necesare reparațiilor. De asemenea, după caz, aceștia sunt obligați să restituie bunurile ori să suporte cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate sau sustrase.

În cazul distrugerii sau deteriorării manualelor școlare primite gratuit, elevii vinovați înlocuiesc manualul deteriorat cu un exemplar nou. Acesta trebuie să fie corespunzător disciplinei, anului de studiu și tipului de manual deteriorat. În caz contrar, elevii vor achita contravaloarea manualelor respective. Elevii nu pot fi sancționați cu scăderea notei la purtare pentru distrugerea sau deteriorarea manualelor școlare.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (400)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

 DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Răzvan Voncu, în „România literară” nr.  23 din 2020,  ne îndeamnă să renunţăm numai  la clişeul de „ poet-filosof” al lui Lucian Blaga, spre a-l cunoaşte şi pe cel plin de pasiune, plin de sevă, care preferă materia în spirit. Scrie eseul „Lucian Blaga marele degustător” din care reţinem: 1. „Lui Lucian Blaga îi place, întâi de toate, via, ca privelişte a preaplinului naturii, şi viţa, ca plantă ce simbolizează rezistenţa şi regenerarea”; 2. „dacă via are mai degrabă o dimensiune feminină, a senzualităţii şi fertilităţii, poetul îi atribuie vinului frumuseţea prieteniei şi extazul”;

Ştefan Borbely, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 6 din 2020, despre viaţa literară de azi: „saturată de experimentalisme dintre cele mai năstruşnice, zgomotoase, de poeme suprasexualizate exacerbat, sau infuzate de un sarcasm apter, adolescentin, de joasă calitate”;

Din „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020,  poemul „Secret” de poeta croată Ana Brnardic: „Mi-am forjat un secret de o mare gravitate / din faptul că mă duc uneori, pe-ascuns, să trăiesc / într-o altă ţară / curăţ usturoi şi-mi fac o cafea în bucătăria altcuiva / mă duc până  la mănăstire şi aprind o lumânare / dincolo de gard o congregaţie de mesteceni vorbeşte / într-o limbă mută. / în oglindă chipul meu e dublu / trist şi rotund o cântare de aur îl acoperă // noaptea, îmi las deoparte trupul, degetele, îmi smulg / scoarţa / în dormitorul rece ne-nveleşte cu barba lui lungă / de dimineaţă sunt un copac tânăr sădit în faţa casei / un os descărnat care se crapă de ziuă.” Cu siguranţă că aţi recunoscut ţara în care pleacă poeta, „pe-ascuns”, să trăiască;

Dan Stanca, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020,  despre poeţii de azi: „În general, autorii, mai ales cei cu pretenţii, sunt blazaţi, afişează un jemanfişism toxic, fug de vorbe mari, se închid într-un orgoliu sumbru. Dar ei sunt poeţii pe care-i respectăm. La naivi nu prea ne uităm. Nu-i vorbă că mulţi dintre ei scriu prost, sunt patetici până la a fi stridenţi, nu au cultură poetică şi nu ştiu care sunt tendinţele actuale.”;

Publicitate

Martin S. Martin, în „Ramuri” nr. 4 din 2020, prezintă punctele nodale, marile „vertrebe” ale sistemului de educaţie din SUA: 1. „infrastructura (clădiri, autobuze şcolare, materiale educative, laboratoare şi biblioteci dotate, aparatură digitală, manuale) – foarte dependentă de bani”; 2. „profesorii de calitate şi devotaţi, metodele de predare şi curricula  aduse la zi, sistemele de control. Şi această componentă depinde de resursele financiare, dar nu integral. Valoarea profesională şi dedicaţia corpului profesoral primează”; 3.”implicarea activă, devotată şi constantă a familiei”;

Mihaela Helmis, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 6 din 2020, publică un interviu cu Eugen Simion. Reţinem: 1. „Am debutat cu o carte despre proza lui Eminescu, pe care n-am mai citit-o din 1964. S-a găsit, totuşi, un grup în frunte cu Mihai Cimpoi, să reimprime această carte, şi am mers pe mâna lui şi a celor de la Chişinău”; 2. „Cea dintâi carte a mea care mă reprezintă este „Lovinescu, scepticul mântuit”. A fost o confruntare cu un mare critic, cu creatorul modernităţii”; 3. „Dumnezeu nu pune talentul întotdeauna într-o bibliotecă, în conac. Poate să-l pună şi într-o casă părăsită din Câmpia Dunării, cum se întâmpla cu Preda, cu Creangă…”; 4. „De mulţi ani am părerea că a dispărut ca instituţie intelectuală critica literară. Critica literară nu mai este instituţia pe care a fondat-o Saint-Beuve la jumătatea secolului al XIX-lea, devenit un gen al literaturii”; 5. „Cultura noastră se bazează pe marii poeţi şi marii critici. Este absolut miraculos să ai un critic precum Lovinescu, care să-şi consacre viaţa creării modernităţii, să ai un critic genial cum este Călinescu; 6. „Critica literară şi literatura  au doi piloni dintre cei mai importanţi. Primul e pilonul naţional. O literatură nu se naşte în neant, se naşte undeva, unde printre rădăcini, are un sol, un spaţiu, ceea ce înseamnă o istorie, o tradiţie spirituală, mentalităţi specifice, un mod de a fi.  Stâlpul al doilea este autonomia estetică. Un roman poate să aibă o ideologie extraordinară, să fie o carte morală: dacă nu are valoare estetică, nimic nu e”;  7. „După Revoluţie a dispărut critica literară ca instituţie, şi anume instituţia literară şi intelectuală, care face selecţia, care dă o justificare estetică operei literare, care pune opera într-o ierarhie, care stabileşte câteva modele literare”;

George Vulturescu, în „Tribuna” nr. 426 din 1-15 iunie 2020, scrie despre orfismul „poemului fără sunet” la Şt. Aug. Doinaş. Reţin: 1. „Orfeul lui M. Eminescu „azvârle” harfa „sfărâmată” în mare, Lucian Blaga eliberează „harfa” de formele ei de prisos închipuindu-şi o „harfă de-ntuneric, iar Şt. Aug. Doinaş tinde spre …”poezia fără sunet”. Extrapolând, sunt, împreună, în vecinătatea lui Constantin Brâncuşi, cel care a  „eliberat sculptura de tot ce era de prisos şi ne-a redat conştiinţa formei pure, cum spunea răspicat Henry Moore”; 2. „Ne putem întreba – cum tace sunetul în „poezia fără sunet”? Se pare că poezia la care râvnea Doinaş este a unei materialităţi fonice care dilată cuvântul, răbufneşte prin coaja lui precum mugurii pe creangă, devine el însuşi sunet-cuvânt, precum ghinda devine copacul. Desigur, nu ştim unde – şi cât de departe –  ar fi dus / ajuns cu „experimentul” poemului fără sunet: poetul şi-a reinventat poezia de mai multe ori din magma sa proteică drept „melodie a timpului circular.”;

Cristian Pătrăşconiu, în „Orizont” nr. 5 din 2020, publică un interviu cu Silviu Lupescu, directorul Editurii „Polirom”, la împlinirea unui sfert de veac. M-am oprit la două afirmaţii: 1. „Profesorul meu de matematică, Traian Cohal, transforma cel puţin o oră pe trimestru într-una de citit poezii – Minulescu, Blandiana, Brumaru, în fine, poezii pentru adolescenţi de liceu. Liceul „Negruzzi” avea un cenaclu, o revistă literară…”; 2. „Degeaba ne lăudăm cu Enescu (deşi nu avem nici măcar o singură integrală a operelor sale muzicale în ultimii 30 de ani), cu Brâncuşi (pentru care nu s-a găsit bani pentru „Cuminţenia pământului”) sau Eminescu (din a cărui poezie, un recent ministru al Culturii, de la o universitate de rang doi,  nu a fost în stare să recite nici măcar două versuri). Suntem ultimii în Europa la consumul cultural, nu doar la carte, în oricare dintre statisticile realizate independent, nu în cele ale institutelor aservite politic.”;

Adrian Alui Gheorghe citându-l pe Umberto Eco: „Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr.  Reţelele de socializare dau drept de cuvânt unor legiuni de imbecili care înainte vorbeau numai la bar după un pahar de vin, fără a dăuna colectivităţii. Erau imediat puşi sub tăcere, în timp ce acum au acelaşi drept la cuvânt ca şi un premiat cu Nobel. Este invazia imbecililor.” (vezi „România literară” nr. 24 din 2020)

Cum defineşte Honore de Balzac, la nivelul anului 1844, boemul: „Cuvântul boem spune tot. Boemul nu deţine nimic şi trăieşte din ceea ce are. Speranţa-i este religie, încrederea în sine este regulă, iar caritatea îi este bugetul. Toţi aceşti tineri sunt mai mari decât nefericirea lor, se plasează sub auspiciile norocului şi înfruntă destinul”. Nu-i aşa că v-aţi gândit la cine m-am gândit şi eu, la Florentin Florescu?;

Citeste mai mult

Eveniment

Accident la Ungureni: O mașină a intrat într-o căruță. Un bărbat de 43 de ani a ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Un bărbat în vârstă de 43 de ani a fost transportat la spital, în această după-amiază, în urma unui accident rutier produs pe Drumul Național 29, în localitatea Ungureni. În coliziune au fost implicate un autoturism și un atelaj hipo.

La locul evenimentului au intervenit pompierii din cadrul Stației Săveni, cu o autospecială de stingere dotată cu modul de descarcerare, precum și două echipaje ale Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

Potrivit primelor informații, salvatorii au constatat că niciuna dintre persoanele implicate nu era încarcerată. Unul dintre bărbații aflați în căruță a suferit răni și a fost preluat de echipajul medical, fiind transportat la spital pentru îngrijiri de specialitate.

Pompierii au acționat ulterior pentru înlăturarea pericolului de incendiu, întrucât în urma impactului exista risc de scurgeri de combustibil.

Reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoșani atrag atenția conducătorilor auto să circule cu prudență și să respecte regulile de circulație, pentru a evita producerea unor evenimente similare.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Se alege praful din turismul românesc: Numărul voucherelor de vacanță s-a redus cu 85% față de 2024

Publicat

Publicitate

Numărul tichetelor de vacanță emise în luna septembrie a acestui an a fost mai mic cu aproape 85% față de aceeași perioadă din 2024, iar cel al tichetelor decontate a înregistrat o reducere cu 39%, arată datele centralizate de un tur-operator pe baza informațiilor furnizate de Ministerul Finanțelor.

Această diminuare a valorii și volumului voucherelor de vacanță afectează unul dintre puținele instrumente directe de sprijin pentru turismul intern, atrage atenția tur-operatorul, într-un comunicat remis vineri AGERPRES.

‘Deși voucherele de vacanță continuă să fie utilizate și în septembrie, datele arată o scădere semnificativă față de anul precedent. Comparativ cu aceeași lună din 2024, numărul tichetelor de vacanță emise a fost mai mic cu aproape 85%, iar cel al tichetelor decontate a înregistrat o reducere de 39% (…) Consecințele se resimt în întreaga industrie a ospitalității, care se confruntă cu presiuni suplimentare și cu o scădere a atractivității pieței locale, încurajând astfel migrarea turiștilor către destinații externe sau forme de turism nefiscalizate din România’, se menționează în comunicatul Bibi Touroperator.

Informațiile furnizate de Ministerul Finanțelor relevă că, în primele nouă luni ale anului 2025, s-au emis cu aproape 70% mai puține vouchere decât în perioada similară din 2024, iar numărul celor decontate a scăzut cu 31%.

‘Diferența dintre ritmul de scădere al voucherelor emise și al celor decontate se explică prin faptul că, în circulație, mai există încă vouchere emise în 2024, în valoare de 1.600 lei. Acestea contribuie temporar la menținerea unui nivel mai ridicat al decontărilor. Odată cu epuizarea acestor tichete, vor rămâne în circulație doar cele emise în acest an, în valoare de 800 lei, al căror volum este, de asemenea, în scădere. Avertismentele formulate anterior de către specialiștii în turism s-au confirmat: deciziile guvernamentale au avut un impact negativ asupra turismului intern, vizibil încă din prima lună de vară’, spune tur-operatorul.

Potrivit sursei citate, reducerea valorii voucherelor de vacanță, creșterea TVA și scăderea puterii de cumpărare au contribuit la deteriorarea progresivă a situației, cu efecte accentuate pentru 2026.

Publicitate

‘Este esențial ca Guvernul să intervină rapid și să stimuleze mecanismele economice. Măsurile de austeritate în sectorul public nu trebuie confundate cu o frânare generală a economiei. În lipsa unor acțiuni corective, riscul declanșării unei spirale recesioniste crește, cu consecințe directe: creșterea șomajului și închiderea unui număr tot mai mare de afaceri. Așteptăm decizia fermă ca TVA nu va crește și mai mult de la 1 ianuarie, ceea ce ar pune definitiv pe butuci turismul. Și mai așteptăm o indexare a valorii voucherelor de vacanță, așa cum s-a anunțat pentru indexarea tichetelor de masă de la 40 la 50 lei/zi’, a declarat Adrian Voican, vicepreședinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT) și președinte al Bibi Group4travel.

Bibi Touroperator, membru Bibi Group4Travel, este unul dintre cei mai importanți tur-operatori pe piața locală de turism, specializat pentru România, cu o cifră de afaceri a grupului de peste 13 milioane euro. Compania a implementat, în premieră, în România, conceptul ‘Înscrieri Timpurii’.

Citeste mai mult

Educație

Ziua porților deschise la Liceul „Ștefan D. Luchian” din Ștefănești: Lucrările de modernizare, aproape finalizate

Publicat

Publicitate

Lucrările de reabilitare și modernizare a Liceului „Ștefan D. Luchian” din orașul Ștefănești se apropie de final, iar administrația locală a anunțat organizarea unui eveniment special dedicat comunității. Primarul Florin Buțura a invitat locuitorii orașului să participe, astăzi, la Ziua Porților Deschise, programată să înceapă la ora 12:00.

„Bună dimineața cu cele mai bune gânduri și o invitație! Lucrările de reabilitare și modernizare a liceului sunt aproape gata, iar toți cei interesați sunt așteptați să vadă cum arată interiorul școlii, sălile de clasă și investițiile realizate”, a transmis primarul Florin Buțura.

Evenimentul oferă șansa localnicilor, părinților și elevilor să descopere noile spații modernizate, dotările educaționale și îmbunătățirile aduse unității de învățământ, în cadrul unui proiect amplu de reabilitare susținut de administrația locală.

Potrivit edilului, elevii și profesorii își vor relua cursurile în noile săli imediat după încheierea minivacanței, într-un mediu modern, luminos și adaptat cerințelor actuale ale procesului educațional.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending