Connect with us

Educație

Drepturi noi pentru profesori. Ce revendicări au fost admise de Guvern după negocieri cu sindicatele din Educație

Publicat

Publicitate

Profesorii primesc o serie de drepturi, după cele mai recente negocieri între Guvern și sindicate.

Ministrul Educației a anunțat că toate categoriile de personal din Educație vor primi majorări de salarii.

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au transmis în teritoriu situația actuală a revendicărilor negociate și promisiunile guvernanților, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro

Este vorba despre prevederi din contractul colectiv de muncă, discutate de cele două părți.

Drepturi pentru profesori

  • Reglementarea programului flexibil și a programului inegal de lucru
  • Plata salariului și a indemnizației de hrană pentru angajații care lucrează și în zilele libere prevăzute de lege, indiferent de numărul de ore/zile de muncă acumulat în perioada lucrată
  • Instituirea zilei de 5 Iunie ca zi nelucrătoare
  • Calcularea indemnizației de concediu cu luarea în calcul a indemnizației de hrană
  • Acordarea a 2 zile (nu o zi) lucrătoare libere plătite pentru îngrijirea sănătății copilului, respectiv 3 zile lucrătoare libere plătite – pentru familiile cu 3 sau mai mulți copii; acordarea a 5 zile libere lucrătoare libere plătite pentru salariata urmează o procedură de fertilizare „in vitro”; acordarea unei zile lucrătoare libere plătite pentru donarea de sânge
  • Instituirea și pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic/contractual încadrat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată (nu doar pentru cadrele didactice) a dreptului la concediu fără plată pe o perioadă de un an calendaristic, o dată la 10 ani de activitate în învățământ, cu aprobarea consiliului de administrație
  • Decontarea contravalorii dispozitivelor vizuale de corecție (ochelari/lentile), pentru angajații care, în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, lucrează cu un monitor, pe baza prescripției medicale și a facturii privind costul ochelarilor, conform Programului Național aprobat prin hotărâre a guvernului inițiată de Ministerul Educației în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentului contract colectiv de muncă.
  • Deducerea, pentru personalul din învățământul preuniversitar, instituită la art. 78 alin. (2) lit. a) pct. v) din Codul fiscal – respectiv contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic, precum și contravaloarea abonamentelor plătite de salariați, în limita echivalentului în lei a 400 euro anual pentru fiecare persoană.
  • Consacrarea dreptului angajaților care folosesc în mod obișnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru, cel puțin 50% din timpul de lucru, de a beneficia de examene medicale corespunzătoare ale ochilor și vederii la angajare, ulterior, la intervale regulate, precum și ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare.
  • Reglementarea posibilității ocupării unui post vacantat, prin încheierea unui contract individual de muncă pe durată determinată, până la ocuparea postului prin concurs.
  • Stabilirea la 12 luni (în loc de 6 luni) a perioadei de readaptare pentru salariatele/salariații care au beneficiat de concediu de maternitate și/sau concediu pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de 1 an, 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap.
  • Dreptul angajaților care au în îngrijire copii bolnavi în vârstă de până la 7 ani de a beneficia de reducerea programului de lucru cu până la 1/2 normă, fără afectarea calității de angajat și vechimii integrale în învățământ/muncă;
  • Reglementarea expresă a faptului că angajații nu au obligația însoțirii preșcolarilor/elevilor care fac naveta, pe mijloacele de transport în comun/microbuzele școlare/ mijloacele de transport puse la dispoziție de autoritățile administrației publice locale.
  • Au rămas în divergență propunerile federațiilor sindicale referitoare la concediul de odihnă suplimentar pentru personalul didactic de conducere, de îndrumare și de control și acordarea concediului de odihnă și a indemnizației aferente pentru activitatea prestată în regim de plata cu ora.

Vezi integral informarea sindicatelor: Informare sindicate

Precizările ministrului Deca despre salariile profesorilor

Guvernul a aprobat joi o Declaraţie, având ca anexă un memorandum, ca o „garanţie suplimentară” privind politica sectorială de salarizare a personalului din sistemul naţional de învăţământ, în acord cu solicitarea cadrelor didactice în acest sens.

Publicitate

„Toate categoriile de personal din învăţământ beneficiază şi vor beneficia de respectul pe care-l merită, de majorările salariale cuvenite.

Ca o garanţie suplimentară în acest sens, astăzi, în cadrul şedinţei de Guvern, a fost adoptată declaraţia privind politica sectorială de salarizare a personalului din sistemul naţional de învăţământ care are ca anexă un memorandum al Guvernului.

Această declaraţie se publică în Monitorul Oficial, reprimind astfel solicitarea cadrelor didactice de a avea garanţia unui act normativ publicat în Monitorul Oficial care să răspundă revendicărilor pe care, pe bună dreptate, dascălii le-au avut.

În acest memorandum sunt subliniate toate măsurile pe care Guvernul deja le-a luat. În prima parte, este vorba despre majorările salariale din ultimii doi ani, a doua parte a memorandumului vizează investiţii în infrastructura şcolară şi universitară, atât din fonduri europene, cât şi din fonduri naţionale (…)

Urmează o secţiune care subliniază, din nou, elementele din noul pachet de legi ale educaţiei ce vin în sprijinul carierei didactice, toate măsurile ce suplimentează ceea ce, deja, cadrele didactice aveau cuprins, de exemplu, în contractul colectiv de muncă”, a declarat Ligia Deca, joi, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.

Ministrul Educaţiei a adăugat că asumarea făcută de Guvern prin memorandum include două măsuri principale.

„Odată, garantarea principiului pe care se va baza nouă grilă pentru învăţământ din Legea salarizării şi anume faptul că salariul de bază al profesorului debutant sau al asistentului universitar va fi stabilită la nivelul salariului mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi care reprezintă 23% din maximul grilei de salarizare din sistemul public.

De asemenea, memorandumul asumă şi faptul că pe perioada concediului de odihnă, precum şi în zilele de concediu plătit, personalul din învăţământ va avea dreptul la o indemnizaţie de concediu calculată în raport cu numărul zilelor de concediu înmulţită cu media zilnică a salariului de bază şi a sporurilor, indemnizaţiilor de care beneficiază, potrivit legii. Ambele solicitări au făcut parte din doleanţele pe care noi le-am primit, documentat, din parte federaţiilor sindicale.

Am răspuns astăzi, încă o dată, acestor revendicări „, a declarat Deca.

Ministrul a precizat ca reprezentanţii sindicatelor au fost consultaţi înainte de elaborarea memorandumului.

„Am discutat cu federaţiile sindicale la diferite paliere, atât vizavi de această declaraţie, care are ca anexă memorandumul, cât şi vizavi de prevederile sale”, a spus Deca.

În acelaşi context, ministrul Educaţiei a explicat că memorandumul include la măsurile asumate şi menţiunea că o primă tranşă din creşterea salarială avută în vedere, respectiv 40%, urmează să se acorde de la 1 ianuarie 2024.

Negocierile continuă

Deca a spus că dialogul Ministerului Educaţiei cu sindicatele va continua pe liniile precizate de premierul Ciucă.

„Domnul prim-ministru a subliniat două direcţii de continuare a dialogului. Pe de-o parte, dialogul care ţine de procesul educaţional şi de Contractul colectiv de muncă, ambele se află la Ministerul Educaţiei, şi pe partea cealaltă discuţiile legate de viitoarea Lege a salarizării, care ţin de Ministerul Muncii”, a spus ea.

Întrebată dacă Declaraţia adoptată de Guvern este un act normativ, Deca a explicat: „Această declaraţie este un angajament guvernamental publicat în Monitorul Oficial”.

„Este un document adoptat de Guvernul României şi publicat în Monitorul Oficial. O serie întreagă de decizii importante se asumă de către Guvernul României prin memorandum. Grila de salarizare se asumă prin Legea salarizării care se află în negociere la Ministerul Muncii.

Angajamentul pe care dascălii l-au dorit într-o formă oficială publicată în Monitorul Oficial este cuprins în acest memorandum „, a declarat ministrul Educaţiei, potrivit Agerpres.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Tânăr de 31 de ani, din Păltiniș, dus cu escortă la locul de detenție. Infracțiunea care l-a băgat după gratii

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Darabani au identificat, marți, un tânăr, de 31 de ani, din comuna Păltiniș, pe numele căruia era emis de către Judecătoria Darabani, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea.

 

Acesta a fost condamnat la 3 ani și 2 luni de închisoare cu executare pentru comiterea infracțiunii de furt calificat.

 

Tânărul a fost depistat în localitatea de domiciliu, fiind reținut și ulterior, escortat către Penitenciarul Botoșani, în vederea încarcerării.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Cursuri de formare pentru profesori la PRAGA

Publicat

Publicitate

Inspectoratul Școlar Județean Botoșani este beneficiarul /coordonatorul de consorțiu din cadrul Proiectului de Acreditare Erasmus nr. de referință 2024-1-RO01-KA121-SCH-000209212, Program Erasmus+, Acțiunea cheie 1, Mobilități, Educație școlară (SCH), finanțat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, proiect în cadrul căruia și-a propus ca rezultate principale: asigurarea educației incluzive adaptată învățământului online și integrării mijloacelor TIC în activitatea didactică, sprijinirea schimbului și transferului de bune practici, consolidarea capacității școlilor partenere din mediul rural de a se angaja într-un proiect de cooperare europeană Erasmus+ sau eTwinning.

În acest scop, în anul III de implementare, 30 cadre didactice selectate din școlile din consorțiu au participat la cursuri de formare structurate pe tematica privind incluziunea, integrarea și utilizarea TIC la clasă, realizarea schimbului și transferului de bune practici și utilizarea metodelor didactice inovatoare.

În perioada 03-07.02.2025 s-a desfășurat la Praga, Republica Cehă, cursul de formare structurat Inclusive education din cadrul Proiectului Erasmus+ nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000209212, coordonat de Inspectoratul Școlar Județean Botoșani. În cadrul acestui proiect au fost implicate următoarele unități de învățământ din mediul rural:

  1. Școala Gimnazială Nr. 1 Blândești
  2. Școala Gimnazială „Dimitrie Pompeiu” Broscăuți
  3. Școala Gimnazială Nr. 1 Copălău
  4. Școala Gimnazială Nr. 1 Cristești
  5. Școala Gimnazială „Mihai Constantineanu” Dorobanți
  6. Școala Gimnazială Nr. 1 Dumeni
  7. Școala Gimnazială Nr. 1 Gorbănești
  8. Școala Gimnazială „Gheorghe Popovici” Lozna
  9. Școala Gimnazială Nr. 1 Mileanca

În cadrul celor 5 zile de formare, participanții au abordat pe parcursul a 10 module, teme diverse: educație incluzivă, comunicarea nonviolentă, tipuri de evaluare, metode de comunicare, dezvoltare psiho-socială, activități artistice, abordări transcurriculare în clasa incluzivă, adaptare curriculară și strategii inovatoare pentru integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale.

În fiecare zi de curs s-a lucrat pe grupe, s-au folosit metode moderne, jocuri didactice și s-a pus accent pe latura practică a învățării. Fiecare informație prezentată a fost pusă în aplicare în cadrul grupului de lucru, rezultând planșe, postere, precum și alte materiale create de cursanți. De asemenea, participanții au avut ocazia să descopere și aspecte culturale specifice capitalei Republicii Cehe.

„Felicit cadrele didactice participante la mobilități Erasmus, iar strategiile didactice inovatoare însușite vor contribui cu siguranță la îmbunătățirea procesului educațional din școlile noastre, inspirând atât colegii, cât și elevii!” a declarat prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat de 50 de ani, din Darabani, trimis în judecată pentru omor, tentativă la omor calificat, și violare de domiciliu

Publicat

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani a dispus trimiterea în judecată în stare de arest preventiv a inculpatului C.R., în vârstă de 50 de ani, din orașul Darabani, jud. Botoșani, cercetat pentru săvârşirea infracţiunilor de „tentativă la omor calificat”, „violare de domiciliu” și „omor”.

S-a reţinut următoarea situație de fapt:

În seara de 03.12.2024, aflându-se în locuința sa, pe fondul consumului de alcool, inculpatul a lovit în mod repetat cu obiecte contondente la nivelul capului persoana vătămată C.A., după care a înjunghiat-o cu un obiect tăietor-înțepător la nivelul abdomenului, cauzându-i leziuni care au condus la deces.

În data de 05.12.2024, în intervalul orar 00.00-01.00, inculpatul a pătruns fără drept în locuința persoanei vătămate C.V., în vârstă de 92 de ani, pe care a lovit-o cu obiecte contondente și tăietor-înțepătoare la nivelul capului și corpului, cauzându-i leziuni pentru vindecarea cărora a necesitat 28-30 de zile de îngrijiri medicale.

Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale şi trimiterea rechizitoriului la instanţă spre judecare, situaţie care nu poate în niciun fel să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Ce poți să faci dacă ți-ai pierdut cartea de muncă. Poți ajunge în instanță pentru reconstituirea ei

Publicat

Publicitate

Ce poți să faci dacă ți-ai pierdut cartea de muncă: Până în 2011 când a fost eliminată, cartea de muncă era de fapt un carnet în care se regăseau o serie de documente: dovada tuturor locurilor de muncă unde cineva a fost angajat, salariile pe care le-a avut, dar și vechimea pe care a acumulat-o. La începutul anului 2011, cărțile de muncă au fost eliminate și de atunci vechimea în muncă este înregistrată digital, relatează alba24.ro.

Dacă ți-ai pierdut cartea de muncă, există câțiva pași pe care îi poți urma pentru a obține un duplicat sau un document echivalent care să ateste vechimea în muncă:

Verifică dacă ai o copie

Înainte de a solicita un duplicat, verifică dacă ai o copie a cărții de muncă sau contracte de muncă care pot dovedi vechimea ta.

 

Solicită un extras din arhive

Publicitate

Dacă ai lucrat înainte de 2011 (anul în care cărțile de muncă au fost eliminate), datele tale sunt păstrate în arhivele Casei Județene de Pensii sau la fostul angajator.

Pentru a obține un extras privind vechimea în muncă, trebuie să:

  • Depui o cerere la Casa Județeană de Pensii din județul în care ai domiciliul.
  • Anexezi o copie a cărții de identitate și eventual alte documente justificative.
  • Plătești o eventuală taxă de arhivare (dacă este necesară).

Contactează fostul angajator sau arhivele private

Dacă angajatorul există încă, poți solicita un adeverință de vechime.

Dacă firma s-a desființat, documentele pot fi arhivate la o firmă specializată. Poți verifica acest aspect la Registrul Comerțului sau Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM).

Verifică Registrul Electronic de Evidență a Salariaților (REVISAL)

Pentru contractele încheiate după 2011, angajatorii sunt obligați să înregistreze datele în REVISAL, gestionat de Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM).

Poți solicita un extras REVISAL care să ateste perioada de muncă la fiecare angajator.

Obține o adeverință de vechime pentru pensie

Dacă ai nevoie de vechimea în muncă pentru calculul pensiei, poți solicita Casei de Pensii o adeverință de vechime bazată pe contribuțiile plătite.

Ce poți să faci dacă ți-ai pierdut cartea de muncă: poți ajunge în instanță pentru reconstituirea ei

Reconstituirea cărții de muncă nu este obligatorie, dacă există alte metode de a dovedi vechimea în muncă. Totuși, dacă e necesară, implică adresarea către instanța de judecată, potrivit Știrile ProTV.

Mai exact, dacă vrei reconstituirea cărții de muncă, trebuie să te adresezi unui avocat specializat în dreptul muncii.

Trebuie să pui la dispoziție probe, pentru ca avocatul să obțină o hotărâre judecătorească prin care să se reinventariere toate locurile unde ai muncit astfel încât să poți constitui dosarul de pensie și să ți se recunoască vechimea în muncă.

Primul pas pe care trebuie să îl faci este să declari cartea de muncă pierdută, furată sau deteriorată la Monitorul Oficial.

Abia după ce ți se publică anunțul te poți adresa instanței de judecată pentru a începe procedura de reconstituire a cărții de muncă.

Totodată, trebuie să te adresezi tuturor angajatorilor pentru care ai lucrat de-a lungul timpului.

Dacă o companie la care ai lucrat nu mai există, trebuie să apelezi la Arhivele Naționale, unde există copii ale tuturor documentelor firmelor.

Dacă firma a dat faliment, arhivele ar putea fi la un executor judiciar, caz în care trebuie să iei legătura cu acesta.

Acest lucru era valabil înainte de 1 septembrie 2024. Legea nr.360/2023 am intrat în vigoare anul trecut și elimină obligația de reconstituire a Cărții de muncă pierdute sau distruse.

De reținut: Noua lege a pensiilor prevede eliminarea obligației de reconstituire a Cărții de muncă pierdute sau distruse.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending