Connect with us

Educație

Drepturi noi pentru profesori. Ce revendicări au fost admise de Guvern după negocieri cu sindicatele din Educație

Publicat

Publicitate

Profesorii primesc o serie de drepturi, după cele mai recente negocieri între Guvern și sindicate.

Ministrul Educației a anunțat că toate categoriile de personal din Educație vor primi majorări de salarii.

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au transmis în teritoriu situația actuală a revendicărilor negociate și promisiunile guvernanților, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro

Este vorba despre prevederi din contractul colectiv de muncă, discutate de cele două părți.

Drepturi pentru profesori

  • Reglementarea programului flexibil și a programului inegal de lucru
  • Plata salariului și a indemnizației de hrană pentru angajații care lucrează și în zilele libere prevăzute de lege, indiferent de numărul de ore/zile de muncă acumulat în perioada lucrată
  • Instituirea zilei de 5 Iunie ca zi nelucrătoare
  • Calcularea indemnizației de concediu cu luarea în calcul a indemnizației de hrană
  • Acordarea a 2 zile (nu o zi) lucrătoare libere plătite pentru îngrijirea sănătății copilului, respectiv 3 zile lucrătoare libere plătite – pentru familiile cu 3 sau mai mulți copii; acordarea a 5 zile libere lucrătoare libere plătite pentru salariata urmează o procedură de fertilizare „in vitro”; acordarea unei zile lucrătoare libere plătite pentru donarea de sânge
  • Instituirea și pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic/contractual încadrat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată (nu doar pentru cadrele didactice) a dreptului la concediu fără plată pe o perioadă de un an calendaristic, o dată la 10 ani de activitate în învățământ, cu aprobarea consiliului de administrație
  • Decontarea contravalorii dispozitivelor vizuale de corecție (ochelari/lentile), pentru angajații care, în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, lucrează cu un monitor, pe baza prescripției medicale și a facturii privind costul ochelarilor, conform Programului Național aprobat prin hotărâre a guvernului inițiată de Ministerul Educației în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentului contract colectiv de muncă.
  • Deducerea, pentru personalul din învățământul preuniversitar, instituită la art. 78 alin. (2) lit. a) pct. v) din Codul fiscal – respectiv contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic, precum și contravaloarea abonamentelor plătite de salariați, în limita echivalentului în lei a 400 euro anual pentru fiecare persoană.
  • Consacrarea dreptului angajaților care folosesc în mod obișnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru, cel puțin 50% din timpul de lucru, de a beneficia de examene medicale corespunzătoare ale ochilor și vederii la angajare, ulterior, la intervale regulate, precum și ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare.
  • Reglementarea posibilității ocupării unui post vacantat, prin încheierea unui contract individual de muncă pe durată determinată, până la ocuparea postului prin concurs.
  • Stabilirea la 12 luni (în loc de 6 luni) a perioadei de readaptare pentru salariatele/salariații care au beneficiat de concediu de maternitate și/sau concediu pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de 1 an, 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap.
  • Dreptul angajaților care au în îngrijire copii bolnavi în vârstă de până la 7 ani de a beneficia de reducerea programului de lucru cu până la 1/2 normă, fără afectarea calității de angajat și vechimii integrale în învățământ/muncă;
  • Reglementarea expresă a faptului că angajații nu au obligația însoțirii preșcolarilor/elevilor care fac naveta, pe mijloacele de transport în comun/microbuzele școlare/ mijloacele de transport puse la dispoziție de autoritățile administrației publice locale.
  • Au rămas în divergență propunerile federațiilor sindicale referitoare la concediul de odihnă suplimentar pentru personalul didactic de conducere, de îndrumare și de control și acordarea concediului de odihnă și a indemnizației aferente pentru activitatea prestată în regim de plata cu ora.

Vezi integral informarea sindicatelor: Informare sindicate

Precizările ministrului Deca despre salariile profesorilor

Guvernul a aprobat joi o Declaraţie, având ca anexă un memorandum, ca o „garanţie suplimentară” privind politica sectorială de salarizare a personalului din sistemul naţional de învăţământ, în acord cu solicitarea cadrelor didactice în acest sens.

Publicitate

„Toate categoriile de personal din învăţământ beneficiază şi vor beneficia de respectul pe care-l merită, de majorările salariale cuvenite.

Ca o garanţie suplimentară în acest sens, astăzi, în cadrul şedinţei de Guvern, a fost adoptată declaraţia privind politica sectorială de salarizare a personalului din sistemul naţional de învăţământ care are ca anexă un memorandum al Guvernului.

Această declaraţie se publică în Monitorul Oficial, reprimind astfel solicitarea cadrelor didactice de a avea garanţia unui act normativ publicat în Monitorul Oficial care să răspundă revendicărilor pe care, pe bună dreptate, dascălii le-au avut.

În acest memorandum sunt subliniate toate măsurile pe care Guvernul deja le-a luat. În prima parte, este vorba despre majorările salariale din ultimii doi ani, a doua parte a memorandumului vizează investiţii în infrastructura şcolară şi universitară, atât din fonduri europene, cât şi din fonduri naţionale (…)

Urmează o secţiune care subliniază, din nou, elementele din noul pachet de legi ale educaţiei ce vin în sprijinul carierei didactice, toate măsurile ce suplimentează ceea ce, deja, cadrele didactice aveau cuprins, de exemplu, în contractul colectiv de muncă”, a declarat Ligia Deca, joi, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.

Ministrul Educaţiei a adăugat că asumarea făcută de Guvern prin memorandum include două măsuri principale.

„Odată, garantarea principiului pe care se va baza nouă grilă pentru învăţământ din Legea salarizării şi anume faptul că salariul de bază al profesorului debutant sau al asistentului universitar va fi stabilită la nivelul salariului mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi care reprezintă 23% din maximul grilei de salarizare din sistemul public.

De asemenea, memorandumul asumă şi faptul că pe perioada concediului de odihnă, precum şi în zilele de concediu plătit, personalul din învăţământ va avea dreptul la o indemnizaţie de concediu calculată în raport cu numărul zilelor de concediu înmulţită cu media zilnică a salariului de bază şi a sporurilor, indemnizaţiilor de care beneficiază, potrivit legii. Ambele solicitări au făcut parte din doleanţele pe care noi le-am primit, documentat, din parte federaţiilor sindicale.

Am răspuns astăzi, încă o dată, acestor revendicări „, a declarat Deca.

Ministrul a precizat ca reprezentanţii sindicatelor au fost consultaţi înainte de elaborarea memorandumului.

„Am discutat cu federaţiile sindicale la diferite paliere, atât vizavi de această declaraţie, care are ca anexă memorandumul, cât şi vizavi de prevederile sale”, a spus Deca.

În acelaşi context, ministrul Educaţiei a explicat că memorandumul include la măsurile asumate şi menţiunea că o primă tranşă din creşterea salarială avută în vedere, respectiv 40%, urmează să se acorde de la 1 ianuarie 2024.

Negocierile continuă

Deca a spus că dialogul Ministerului Educaţiei cu sindicatele va continua pe liniile precizate de premierul Ciucă.

„Domnul prim-ministru a subliniat două direcţii de continuare a dialogului. Pe de-o parte, dialogul care ţine de procesul educaţional şi de Contractul colectiv de muncă, ambele se află la Ministerul Educaţiei, şi pe partea cealaltă discuţiile legate de viitoarea Lege a salarizării, care ţin de Ministerul Muncii”, a spus ea.

Întrebată dacă Declaraţia adoptată de Guvern este un act normativ, Deca a explicat: „Această declaraţie este un angajament guvernamental publicat în Monitorul Oficial”.

„Este un document adoptat de Guvernul României şi publicat în Monitorul Oficial. O serie întreagă de decizii importante se asumă de către Guvernul României prin memorandum. Grila de salarizare se asumă prin Legea salarizării care se află în negociere la Ministerul Muncii.

Angajamentul pe care dascălii l-au dorit într-o formă oficială publicată în Monitorul Oficial este cuprins în acest memorandum „, a declarat ministrul Educaţiei, potrivit Agerpres.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

O nouă campanie de sterilizare gratuită la Flămânzi pe 4 octombrie

Publicat

Publicitate

După succesul campaniei din 27 august, când într-o singură zi au fost sterilizate 83 de animale, orașul Flămânzi găzduiește o nouă acțiune de sterilizare gratuită a animalelor de companie, programată pe 4 octombrie. Prioritate au că Înscrierile se fac telefonic, la numărul de mai jos. De această dată, sunt așteptați nu doar locuitorii din Flămânzi, ci și cei din Frumușica, Copălău și Prăjeni. 

Acțiunea este organizată de voluntari, cu sprijinul financiar al Till Group – Germania, organizație care colectează donații pentru padocul public Flămânzi. Primăria Flămânzi este partener al campaniei, punând la dispoziție sprijin logistic și administrativ.

Intervențiile vor fi realizate de echipa Darius Vet Praxis din Brașov, formată din medicii veterinari Darius Terheș și Alex Codrea, cu o amplă experiență în astfel de campanii

În acest moment se strâng fondurile necesare pentru a transforma campania în realitate. Este nevoie de 3.000 de euro, iar orice donație contează. Contribuțiile pot fi făcute prin PayPal, direct către Till Group: https://www.paypal.com/pools/c/9i3jTX5sMy

Sterilizarea are un impact direct asupra reducerii fenomenului abandonului și a cheltuielilor de la bugetul local. Un singur câine nesterilizat poate aduce pe lume zeci de pui într-un singur an, ceea ce înseamnă și mai multe animale fără stăpân pe străzi. Prin această campanie:

Se previn sute de nașteri nedorite, contribuind la diminuarea abandonului în sate și orașe;

Publicitate

Crește siguranța comunității, prin reducerea haite­lor și a conflictelor dintre animale;

Se evită amenzile, deoarece legea prevede sancțiuni pentru proprietarii care nu își sterilizează animalele.
Înscrieri
Proprietarii trebuie doar să găsească modalitatea de a aduce femela de câine sau pisică. Toate costurile sunt acoperite prin donații.

Pentru programări și informații suplimentare: 0740 263 458 – Anca Melinte

Organizatorii își doresc ca și această ediție să depășească succesul campaniei din august și fac apel la responsabilitate: sterilizarea este cea mai etică și sustenabilă soluție pentru a preveni abandonul și pentru a proteja comunitatea. Mai puțini căței abandonați la padoc, pe câmpuri și pe străzi, comunități mai sigure și mai fericite.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfânta Cuvioasă Teodora din Alexandria

Publicat

Publicitate

Sfânta Cuvioasă Teodora se trăgea din cetatea Alexandriei și a trăit în secolul al V-lea, pe vremea împăratului Zenon. S-a născut într-o familie înstărită și Dumnezeu îi dăruise un soț iubitor și credincios. Însă prin lucrarea diavolului, Teodora a căzut în păcat cu un tânăr în lipsa soțului ei.

Din cauza mustrărilor de conștiință, la câteva zile, Teodora și-a părăsit soțul și casa și a intrat în Mănăstirea Octodeocat, fiind tunsă și îmbrăcată în haine bărbătești. După grele încercări și aspră ascultare, fratele Teodor (Sfânta Cuvioasă Teodora) a fost îmbrăcat în haina de monah.

Postul și încercările îi schimbaseră mult trăsăturile feței, astfel încât trimisă fiind după untdelemn în Alexandria și-a văzut soțul în pragul unei biserici, iar acesta a salutat-o și a trecut mai departe.

Iertându-i păcatele, Dumnezeu a învrednicit-o pe Sfânta Cuvioasă Teodora de darul minunilor.

Diavolul, însă, nu a încetat cu ispitele asupra fericitei Teodora.
Starețul mănăstirii trimițând-o pe Sfânta Cuvioasă Teodora să cumpere grâu, aceasta a înnoptat la Mănăstirea Enatului.

Aici, starețul acestei mănăstiri a primit vizita fiicei sale, deoarece fusese căsătorit înainte de a intra în mănăstire. Noaptea, Sfânta Cuvioasă Teodora se trezește în chilia în care dormea cu fata starețului care îl cere să păcătuiască cu ea. Refuzând, aceea a găsit pe altcineva cu care a păcătuit, rămânând însărcinată.

Publicitate

După ce copilul s-a născut, starețul Mănăstirii Enatului a adus copilul la Mănăstirea Octodeocat, punând fapta întâmplată pe seama fratelui Teodor. Sfânta Cuvioasă Teodora a fost alungat din mănăstire împreună cu copilul, deși avea șansa să-și dovedească nevinovăția.

Timp de șapte ani s-a chinuit într-o colibă din apropierea mănăstiri, hrănind pruncul. După cei șapte ani, monahii, văzând la ce nivel de viață îmbunătățită a ajuns Sfânta Cuvioasă Teodora, a fost reprimit în mănăstire, unde i s-a dat o chilie în care să își crească copilul, fără să fie supus nici unei ascultări mănăstirești.

După alți doi ani Cuviosul Teodor, în anul 490, s-a mutat la Domnul și abia atunci au realizat monahii din mănăstire că este femeie în momentul în care au dorit să îl schimbe pe cel adormit în straiele de înmormântare. Acest lucru a dovedit și nevinovăția ei în cazul acuzelor de desfrânare aduse.

Tot atunci, soțul Teodorei, îndrumat fiind de Dumnezeu către Mănăstirea Octodeocat, a aflat cele întâmplate și întristându-se, a cerut voie starețului să rămână în chilia Sfânta Cuvioasă Teodora și călugărindu-se, s-a nevoit în post, în rugăciuni și în lacrimi, aducându-și aminte de ostenelile cuvioasei Teodora.

Nu după multă vreme, sfârșindu-se, a trecut la Domnul. Iar copilul acela, anume Teodor, pe care cuvioasa l-a avut în loc de fiu, a moștenit obiceiurile, ostenelile, nevoințele și toată viața cea îmbunătățită a acelui nevinovat tată al său, mai bine spus a maicii sale, Sfânta Cuvioasă Teodora, și a ajuns în atâta desăvârșire, încât, după moartea egumenului mănăstirii aceleia, a fost ales egumen de toți călugării și a fost părinte bun, povățuindu-i pe fiii săi la calea mântuirii pe care și el însuși a mers.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (385)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

POLITICIANUL, O ÎNTRUCHIPARE A DIAVOLULUI

 

Între miile de pagini de critică scrise de-a lungul timpului despre clasici, romantici, moderni și neomoderni, sesizăm de fapt sindromul neputinței acestora. Stăpâni pe zona …ACOLO, ei n-au putut crea o breșă semnificativă în P2 (poarta dintre …ACOLO și… DINCOLO) ca deschidere spre orizont. Chinuindu-și simțurile la nivelul lui „a vedea”, aspect important totuși, Dumnezeu l-a creat pe Nichita Stănescu din momentul în care în poezia lui „CUVINTELE AU ÎNCEPUT SĂ SE VADĂ”, ocupând definitiv orizontul. Nu-i reușește la nivelul la care i-a reușit lui Brâncuși, însă îl putem considera un salvator al clasicilor, romanticilor, modernilor și neomodernilor.

În muzică, un echivalent al lui Nichita Stănescu a fost găsit în Johnny Răducanu. Aspectul a fost sesizat de Alex Ștefănescu, obligat de evidențe să afirme: „În momentele lor de inspirație când nu le mai ajung SUNETELE / CUVINTELE, apelează la NESUNETE / NECUVINTE”. Lucian Blaga stabilește o lege a LUMII ROMÂNEȘTI (L.R.). Aceasta s-ar defini ca o pendulare între două planuri: LUMEA ORGANICULUI (L.O.) și LUMEA TRANSCENDENȚEI (L.T.). Ca orice lege ce se poate exprima exprima printr-o formulă matematică, ecuația ar fi: (L. R.) = (L. O.) + (L. T.). Pentru Blaga ar exista un… AICI și un …DINCOLO. Între ele s-ar găsi o singură poartă (Pz) pe care o numește „ZARIȘTE”. Lucian Blaga observă că trecerea din L.O. în L.T. se face prin „înălțarea în ortodoxie”. Observația are, într-adevăr, caracter de generalitate, pentru că e aplicabilă și oamenilor simpli, fără prea multă carte. Cei școliți mai au și altă cale de trecere în L.T. decât calea „înălțării în ortodoxie”. Mai au calea „înălțării prin poezie”. Să n-o fi observat-o Blaga, măcar el? Ce fac cei care nu reușesc pe propria speță „trecerea” prin una dintre cele două căi? Apelează la alții, la un fel de punte, cum ar fi sectele, grupările de idei sau chiar prin politică. Politicienii sunt întruchiparea diavolului. Lor li se potrivesc vorbele „Scripturii”: „OCHI AU ȘI NU VĂD”. Nicolae Steinhardt spunea: „Oamenii politici sunt plini de cunoaștere, au material informativ mult, dar n-au discernământ, clarviziune”. (din Georgică Manole, „Eseu despre antigeometrie”, Editura „Agata”, Botoșani, 2002)

Publicitate

 

 

Citeste mai mult

Educație

Învățătorii vor face ore de educație remedială pentru elevii din clasele primare. Precizările ministrului Daniel David

Publicat

Publicitate

Învățătorii vor putea face cu elevii ore de educație remedială, precizează ministrul Educației, Daniel David. Se referă la o formă de meditații la clasă, astfel încât să înțeleagă mai bine materiile predate la școală, scrie alba24.ro.

 
„Un efect secundar pozitiv al acestor măsuri de criză, nu a fost intenționat, dar este un efect secundar pozitiv, faptul că la nivelul învățământului primar vom avea cele două ore de educație remedială pentru copii.

Noi întotdeauna ne-am dorit să avem program național remedial, dar nu am avut buget. Ei, uite că vom avea două ore pe săptămână la nivelul învățământului primar, în care învățătorul va lucra cu copii să-și consolideze și să-și fixeze competențele dobândite, să corecteze competențele pe care ar fi vrut să le formeze și copii n-au reușit să le asimileze”, a declarat, la RFI, Daniel David, citat de Mediafax.

Întrebat dacă aceste ore remediale sunt un fel de meditații la clasă oferite de învățător, Daniel David a răspuns: „Dacă vreți, da, puteți să le spuneți așa, dar eu prefer să le spun ore remediale”.

Testări pentru elevi

Întrebat ce presupune asta pentru învățători, ministrul Educației a precizat: „Înseamnă cele două ore din normă. De exemplu, pe săptămână ai 40 de ore norma de lucru. Până acum, să presupunem, în medie, din cele 40 de ore aveai 18 ore de predare. Acum, din cele 40 de ore norma de lucru vei avea 20 de ore de predare, iar din cele două ore în plus în zona învățătorilor, cele două ore se vor focaliza pe componenta de învățare remedială”.

Publicitate

Daniel David spune că „testările pe care le facem, clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, am introdus pentru prima dată să avem și itemi în logica PISA, că până acum aveam itemi legați direct de programe”. Este vorba, potrivit ministrului, despre „cum utilizezi conținuturile, competențele dobândite la Științe, la Matematică, în viața de zi cu zi, adică pentru probleme de viață”.

Schimbări la gimnaziu și liceu
Daniel David anunță de asemenea unele schimbări la gimnaziu și liceu: „Am reglementat că 25% din timpul alocat fiecărei discipline, un lucru care este prins în lege, dar am spus ce aș aștepta să facem acolo, 25% din timpul alocat fiecărei discipline, la nivel de gimnaziu și la nivel de liceu să fie din nou alocat unor activități remediale, ca în învățământul primar.

Pentru că noi avem o zonă de analfabetism funcțional foarte mare, avem olimpici, ne lăudăm cu ei, dar când vezi că 50% dintre copii se află în zonă de analfabetism funcțional, este clar că trebuie să investești în zona de învățământ remedial.

Și atunci la fiecare disciplină, 25% din timp nu o să mai fie lecția și ora, ci activități care merg pe consolidare, corectarea competențelor pe care nu le-au dobândit copiii, utilizarea în viața de zi cu zi și sigur, dacă vor dori profesorii și pregătirea pentru performanță”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending