Connect with us

Actualitate

Dramă încă fără soluție: Peste jumătate dintre părinții care muncesc în alte țări nu vin acasă de SĂRBĂTORI

Publicat

Publicitate

Mai mult de jumătate –  55% –  dintre părinții care lucrează peste graniță nu vor petrece sărbătorile pascale în țară, alături de copiii lor, în vreme ce 39% spun că vor veni acasă pentru Paște, iar 6% nu erau încă deciși cu privire la venirea în țară, arată datele unei anchete realizate de Salvați Copiii România, în rândul beneficiarilor programului dedicat copiilor cu părinții plecați din țară.

În ceea ce privește motivele pentru care părinții nu pot veni, cel mai des menționate au fost lipsa banilor alocați drumului până în România și faptul că nu reușesc să își ia concediu/zile libere în această perioadă.

Organizația Salvați Copiii România va extinde programul de suport pentru copiii rămași singuri acasă în urma migrației economice a părinților, program care a oferit sprijin pentru peste 25.600 de copii şi adulţi, dintre care 4.600 doar cu sprijinul PEPCO România, prin activităţi de conectare părinţi – copii, derulate atât în centrele locale Salvaţi Copiii, cât şi în peste 60 de şcoli partenere.

Astfel, copiii cu părinţii plecaţi la muncă în străinătate împreună cu părinţii lor şi persoanele în grija cărora au rămas din șase judeţe – Suceava, Iași, Vaslui, Mureș, Hunedoara și Dâmbovița – vor fi integrați în programe complexe de sprijin psiho-socio-educațional, cu sprijinul PEPCO România. Totodată, în cadrul acestui program este continuată şi campania de conștientizare a importanței timpului de calitate părinte-copil, lansată în 2022 sub egida mesajului „Împreună totul este mai bine!”, prin dezvoltarea de materiale şi ghiduri cu activităţi specifice şi recomandări, organizarea de activităţi de conectare părinţi/persoane în grija cărora au rămas copiii – copii, de caravane de informare şi consiliere în mediul rural, de workshopuri pentru cadre didactice pentru stimularea preluării modelelor de activităţi în cât mai multe şcoli.

TABLOU DE ȚARĂ: SITUAȚIA PE REGIUNI

Conform studiului naţional cu privire la situaţia copiilor cu părinţii plecaţi la muncă în străinătate realizat de Salvaţi Copiii România în 2022, 13,8% dintre copiii din România, 536.000 de copii, au avut în perioada iunie 2021 – iunie 2022 unul sau ambii părinți plecați la muncă în străinătate.

Publicitate

În perioada vizată de studiu înregistram următoarele volume de copii cu cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate în ultimul an:

  • Regiunea Nord-Est – 138.065 de copii, respectiv 17.8% din copiii din regiune (în medie unu din șase copii);
  • Regiunea Sud-Muntenia – 107.150 de copii, respectiv 20.3% din copiii din regiune (în medie unu din cinci copii);
  • Regiunea Nord-Vest – 71.374 de copii, respectiv 13.9% din copiii din regiune (în medie unu din șapte copii);
  • Regiunea Sud-Est – 57.513 copii, respectiv 12.1% din copiii din regiune (unu din opt copii);
  • Regiunea Vest – 48.177 de copii, respectiv 14.7% dintre copiii din regiune (unu din șapte copii);
  • Regiunea București Ilfov – 45.725 de copii, respectiv 10.2% din copiii din regiune (în medie unu din zece copii);
  • Regiunea Sud-Vest Oltenia – 44.025 de copii, respectiv 13.0% din copiii din regiune (aproximativ unu din opt copii);
  • Regiunea Centru – 24.465 de copii, respectiv 5.1% din copiii din regiune (în medie unu din douăzeci de copii).

Estimările au avut la bază volumul calculat la nivel național, reprezentativitatea selecției în plan regional depășind marja de eroare a eșantionului total.

Campania destinată creșterii gradului de conștientizare a părinților cu privire la importanța comunicării cu copiii și a petrecerii de timp de calitate cu aceștia va fi continuată începând cu perioada  sărbătorilor de Paște. Părinții și aparținătorii copiilor din program vor fi implicați sau îndrumați către diferite activiăți de conectare specifice, de la distanță, având în vedere că majoritatea părinților nu se  întorc în țară, sau directe, inspirate din materialele campaniei promovate în rândul acestora. De asemenea, peste 60 de școli partenere stimulează realizarea unor astfel de activități.

Pentru copiii ai căror părinți sunt nevoiți să muncească în alte țări, sărbătorile sunt grele, atunci când părinții nu reușesc să vină acasă. Sentimentul de singurătate este acutizat în astfel de momente și de aceea este vital ca legătura cu părinții să fie păstrată, chiar și de la distanță. Sunt consecințe emoționale, dar și sociale ale acestui fenomen atât de specific țării noastre”, spune Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

„Perioada sărbătorilor este una în care familiile trebuie să fie împreună, iar copiii să aibă prilejul de a petrece momente valoroase alături de părinții lor. Însă, există un număr foarte mare de copii care nu au această șansă, deoarece părinții lor nu au posibilitatea de a se întoarce acasă nici măcar de sărbători. Astfel, continuăm să susținem demersurile organizației Salvați Copiii, pentru a veni în sprijinul acestor copii dar și al părinților și aparținătorilor lor. Ne bucurăm sincer că aceștia vor fi integrați în programe complexe de sprijin psiho-socio-educațional, pentru a menține conexiunea fizică și emoțională atât de necesară pentru o dezvoltare sănătoasă”, spune Bogdan Grigoriu, Head of Region at PEPCO Romania, Bulgaria and Greece. 

Servicii ale organizaţiei Salvaţi Copiii destinate protecției copiilor cu părinții plecați la muncă în străinătate

Amploarea fenomenului copiilor cu părinții plecați la muncă în străinătate a făcut necesară dezvoltarea unei rețele de servicii specializate destinate acestor copii. Organizația Salvați Copiii a creat astfel de servicii, adresate atât copiilor, cât și părinților lor și persoanelor în grija cărora au rămas copiii, începând cu anul 2010.

În centrele de zi destinate acestor copii, echipele interdisciplinare formate din psihologi, asistenţi sociali şi cadre didactice oferă servicii de consiliere psihologică şi socială, activităţi de suport şcolar şi activităţi de socializare pentru copii, precum şi activităţi de educaţie parentală, consiliere socială şi îndrumare juridică pentru adulţi.

Programul a fost derulat în Bucureşti şi 18 judeţe: Argeş, Braşov, Caraş-Severin, Constanţa, Dâmboviţa, Dolj, Galaţi, Hunedoara, Iaşi, Mureş, Neamţ, Olt, Suceava, Timiş, Tulcea, Vaslui, Vâlcea și Vrancea. Doar în 2023, am derulat programe locale în 50 de şcoli din aceste judeţe.

Peste 130.000 de persoane, părinți, copii și specialiști, au fost informate cu privire la impactul negativ pe care plecarea părinților îl are asupra copiilor rămași acasă, respectiv la obligațiile ce le revin părinților la părăsirea țării.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Contractul pentru construcția unui nou tronson al Autostrăzii Unirii (A8) intră în procedură de licitație

Publicat

Publicitate

Contractul pentru construcția unui nou tronson al Autostrăzii Unirii (#A8) intră în procedură de licitație, a anunțat vineri ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

‘CNIR a transmis validare la ANAP documentația pentru proiectarea și execuția tronsonului Târgu Frumos-Lețcani (28,8 km). După validarea documentației, va fi stabilit termenul pentru depunerea ofertelor și va fi publicat în SEAP anunțul pentru participarea la licitație. Contractul, cu o valoare maximă estimată de 5,5 miliarde lei (fără TVA), finanțat prin Programul Transport (PT) 2021-2027, prevede construcția acestui nou tronson de autostradă în 46 de luni (10 luni pentru etapa de proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor)’, a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.

Pe traseu urmează să fie construite 19 poduri (cel mai lung dintre poduri va avea o lungime de 1130 metri), două tuneluri, două noduri rutiere (Nod Podul Iloaiei și Nod Lețcani), două spații de servicii, două parcări de scurtă durată și un Centru de Întreținere și Coordonare.

Un sector de patru km va funcționa și ca Variantă Ocolitoare a localității ieșene Podul Iloaiei. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Din nou ceață: Cod galben de ceață și polei până la ora 10:00 în 15 comune din județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Meteorologii au actualizat prognoza și au prelungit Codul galben de ceață și polei, pentru o parte din județul Botoșani, până la ora 10:00.

Din această cauză, pe drumurile din Hudești, Coțușca, Suharău, Havârna, Rădăuți-Prut, Cristinești, George Enescu, Păltiniș, Mileanca, Darabani, Drăgușeni, Viișoara, Concești, Mitoc și Adășeni se reduce vizibilitatea sub 200 de metri, izolat sub 50 de metri.

În funcție și de condițiile locale, fenomenul va favoriza formarea ghețușului.

Pentru evitarea producerii unor evenimente nedorite, vă recomandăm:

▪️conduceți prudent;

▪️reduceți viteza;

Publicitate

▪️măriți distanța dintre autovehicule;

▪️evitați orice manevră riscantă;

▪️dacă sunteți pietoni, fiți atenți la drum pentru a nu aluneca!

În situații de urgență, care vă pun în pericol viață sau bunurile, sunați imediat la 112. Pompierii militari sunt la datorie 24 de ore din 24, gata pentru a vă sprijini în situații de urgență”, a transmis ISU Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

24 ianuarie 1859: „Mica Unire”, primul pas spre România. Unirea Principatelor Române sub domnia lui Cuza

Publicat

Publicitate

Ziua de 24 ianuarie a rămas în istoria românilor ca data la care s-a înfăptuit Unirea Principatelor Române, în anul 1859, la foarte scurt timp după numirea lui Alexandru Ioan Cuza ca domn al Moldovei și Țării Românești. Este MICA UNIRE din 24 ianuarie 1859 – Unirea Principatelor Române.

După mai mulți ani în care pașii spre îndeplinirea acestei dorințe au fost „mărunțiți” de atitudinea marilor puteri ale Europei, aceasta a devenit realitate, într-un context favorabil, care a dus, pe parcurs, la transformarea „României” de atunci într-un stat modern, aducând pentru prima dată câteva elemente occidentale în viața românilor.

Unirea Principatelor Române, cunoscută ca Mica Unire (Marea Unire fiind cea de la 1 Decembrie 1918, de la Alba Iulia), reprezintă unificarea vechilor principate, Moldova și Țara Românească, într-un Principat unit.

La mijlocul secolului al XIX-lea, soarta principatelor Moldovei și Țării Românești era în mâinile Rusiei și ale Imperiului Otoman, care se opuneau unirii lor.

Situația s-a schimbat în urma războiului Crimeii, dintre 1853 și 1856, când Rusia a fost învinsă de Marile Puteri, formate din Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei, Imperiul Francez, Regatul Sardiniei și Imperiul Otoman.

MICA UNIRE din 24 ianuarie 1859 – Unirea Principatelor Române: Principatele române, din mâinile rușilor și turcilor, în ale marilor puteri europene

Publicitate

După război, în 1856, prin Tratatul de Pace de la Paris se iau decizii care privesc și principatele Moldovei și Țării Românești.

De exemplu, Moldovei i se atașează trei județe din sudul Basarabiei, Cahul, Ismail și Bolgrad.

În contextul discuțiilor despre unirea celor două principate, în 1857 Marile Puteri acordă acestora dreptul organizării unui „referendum” (consultarea populației cu drept de vot) despre Unire.

În acest scop, se constituiau adunări Ad-hoc, în care se discutau alegerile pentru Divanurile Ad-hoc, care urmau să se pronunțe asupra organizării politice și sociale a țărilor române.

MICA UNIRE din 24 ianuarie 1859 – Unirea Principatelor Române: Falsificarea alegerilor, un obstacol pentru Unire

În Țara Românească, majoritatea membrilor din Divanul Ad-hoc au spus „Da” pentru Unire, însă în Moldova, situația a fost mai controversată. Aici, caimacanul (locțiitor la conducerea Moldovei), Nicolae Vogoride, sprijinit de Imperiul Otoman, care îi promitea domnia dacă Unirea nu se va realiza, a falsificat listele electorale de reprezentare în divanul Ad-hoc.

Șansa a făcut însă ca Vogoride să se destăinuie, prin scrisori, fratelui său din Constantinopol, iar corespondența a fost furată și publicată în presa europeană, la Bruxelles.

Descoperirea a iscat scandaluri atât printre români, cât mai ales la nivel european. Marile Puteri au rupt relația cu Imperiul Otoman, au solicitat întâlniri cu împăratul Franței, Napoleon, și regina Marii Britanii, Victoria, iar falsele alegeri au fost, astfel, anulate.

În toamna anului 1857, în urma noilor alegeri, toți s-au pronunțat pentru Unirea Pprincipatelor Moldovei și Țării Românești.

În 1858, Convenția de la Paris a stabilit mai multe prevederi referitoare la principatele române, dintre care cea mai semnificativă a fost unirea parțială a principatelor Moldovei și Valahiei sub denumirea „Principatele Unite ale Moldovei și Valahiei”, care rămâneau sub suzeranitatea „Maiestății Sale Sultanul” și sub protecția Marilor Puteri.

Unirea propusă aici s-a dovedit a fi mai degrabă una formală, cele două principate urmând să funcționeze separat în mare parte, ca până atunci, cu doar câteva puncte comune: o Comisie Centrală la Focșani, care reprezenta un fel de Parlament mai mic, Înalta Curte de Justiție și Casație și Armata. Capitalele rămâneau aceleași, la București și Iași, și se intenționa ca domnitorii să fie diferiți.

MICA UNIRE din 24 ianuarie 1859 – Unirea Principatelor Române: Problema Principatelor a fost pusă în cadrul Congresului de contele Walewski, ministrul de Externe al Franţei.

Principale măsuri care au vizat Principatele au fost:

  • desfiinţarea protectoratului rusesc şi înlocuirea lui cu o garanţie colectivă a Marilor Puteri. Prin acest fapt s-a reuşit eliminarea influenţei ruseşti şi asigurarea că trupele ţariste nu vor mai putea străbate teritoriul Principatelor fără acordul puterilor garante. Astfel, era se stopată posibila înaintare a Rusiei în Balcani.
  • cedarea sud-estului Basarabiei Principatului Moldovei. Această măsură a îndepărtat Rusia de gurile Dunării.
    libera circulaţie pe Dunăre sub atenta supraveghere a Comisiei Europene a Dunării. Scoaterea Dunării de sub influenţa rusească era o prioritate strategică pentru puterile din centrul Europei.
  • suzeranitatea otomană era menţinută. Fiind sub suzeranitate otomană, Principatele nu puteau avea propria politică externă, fapt ceea ce constituia o garanţie în plus că cele două teritorii nu vor cădea sub sfera de influenţă rusească.
  • armata naţională. Măsura dădea Principatelor posibilitatea de a-şi asigura ordinea internă.

MICA UNIRE din 24 ianuarie 1859 – Unirea Principatelor Române: opiniile Marilor Puteri,  împărţite

  • Franţa. Instrumentul din cadrul politicii externe franceze elaborată de Napoleon al III-lea avea la bază principiul naţionalităţilor, care presupunea ca fiecare naţiune să îşi decidă singură soarta. Acesta era doar un pretext dintr-un proiect mult mai amplu prin care împăratul francez a încercat pe tot parcursul domniei sale să refacă prestigiul ţării sale după Congresul de la Viena din 1815 şi să readucă Franţa la statul de primă putere de pe continent. Se înţelege astfel de ce problema Principatelor a fost adusă în discuţie tocmai de Franţa. De asemenea, unirea Principatelor constituia un pretext în rivalitatea franco-habsburgică.
  • Rusia. Fiind puterea învinsă, ea nu a avut un cuvânt de spus, însă nu era deranjată de o eventuală unire a Principatelor.
    Sardinia. Franţa îi cere să aibă o atitudine pozitive pentru a lovi în interesele habsburgice. Regatul Piemontului şi a Sardiniei dorea la rândul său unificarea Italiei sub casa de Savoia. Era important pentru a lovi în Imperiul Habsburgic, deoarece Lombardia şi Veneto se aflau sub stăpânirea sa.
  • Prusia. Prusia dorea, de asemenea, să lezeze interesele habsburgice deoarece îşi dorea unificarea Germaniei în jurul ei sub casa de Hohenzollern şi nu în jurul Austriei şi casei de Habsburg.
  • Marea Britanie. Deşi iniţial susţine ideea unirii, în cele din urmă s-a opus deoarece Imperiul Otoman a garantat neutralitatea strâmtorilor (niciunui vas militar sub pavilion străin nu i se va permite străbaterea strâmtorilor), iar Marea Britaniei nu mai avea astfel nici un interes strategic.
  • Imperiul Otoman. S-a împotrivit deoarece se putea constitui un precedent.
  • Imperiul Habsubrigic s-a opus pentru a leza interesele Franţei.

În cele din urmă s-a decis ca Principatele să-şi decidă singure soarta în cadrul unor divanuri ad-hoc.

MICA UNIRE din 24 ianuarie 1859 – Unirea Principatelor Române: Surpriza alegerilor domnitorilor din cele două principate

În anul următor, în data de 5/17 ianuarie 1859, au fost organizate alegeri la Iași, în Moldova, iar noul domnitor a fost desemnat Alexandru Ioan Cuza. Peste o săptămână, în 12/24 ianuarie 1859, au avut loc alegeri și la București, iar profitând de faptul că Marile Puteri nu specificau clar că principatele române nu pot fi conduse de același domnitor, și aici a fost ales tot Alexandru Ioan Cuza.

Puse în fața faptului împlinit, Marile Puteri au avut brusc de a face cu două principate conduse de același domnitor.

Marele merit al lui Cuza a fost că a reușit să aducă recunoașterea internațională a Unirii Principatelor Române și, prin reformele sale din toate domeniile, a pus bazele statului român modern. Noua țară a început să se numească România abia după abdicarea lui Cuza, din anul 1866, când a fost redactată prima constituție.

MICA UNIRE din 24 ianuarie 1859 – Unirea Principatelor Române: primul pas spre Marea Unire de la 1 decembrie 1918

În tot acest timp, în care două dintre principatele române au reușit să se unească, Transilvania se afla sub stăpânire austriacă, iar din 1867, sub dominație austro-ungară, până în 1918, când a avut loc Marea Unire de la Alba Iulia.

După 160 de ani de când s-au întâmplat toate acestea, ziua de 24 ianuarie ne va face din nou să retrăim, cel puțin la nivel de poveste, acești câțiva pași făcuți de strămoșii noștri pentru tot ce înseamnă astăzi România.

Mulțumim istoricului Liviu Zgârciu de la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia pentru disponibilitatea și răbdarea cu care ne-a povestit cum s-a petrecut evenimentul.

surse: Enciclopedia României, Wikipedia, Liviu Zgârciu – istoric Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfânta XENIA

Publicat

Publicitate

Xenia Grigorievna Petrova a fost soţia unui ofiţer de armată, Andrei Fedeorovici Petrov. Ea a devenit văduvă la vârsta de 26 de ani când soţul său a murit brusc, la o petrecere. Ea a plâns moartea soţului ei, şi în special faptul că el a murit fără spovedanie şi împărtăşanie.

Din acel moment, Xenia şi-a pierdut interesul pentru toate lucrurile lumeşti şi a urmat calea grea a nebuniei pentru Hristos.
Ea a început să îmbrace hainele soţului ei şi să insiste să fie numită Andrei Feodorovici. Ea le-a spus oamenilor că ea a murit, nu soţul ei. Într-un anumit fel, acest lucru era adevărat.

A abandonat felul ei de viaţă anterior, deci a murit lumii, şi a incept sa vieze numai pentru Dumnezeu, deci a trăit o profundă renaştere spirituală.
Când a dăruit altora casa şi tot ceea ce avea, rudele sale s-au plâns autorităţilor. După ce au vorbit cu Xenia, autorităţile au fost convinse că ea este totuși în posesia facultăţilor sale mintale, şi că avea dreptul să dea tot ce avea în ce mod dorea si cui alegea ea. În curând, ea nu a mai avut nimic pentru ea, aşa că a început să se plimbe prin zona săracă a Petersburgului, fără vreun loc unde să îşi culce capul.

Ea a refuzat orice ajutor de la rudele sale, fericită să fie liberă de orice legături cu lumea.
Când uniforma roşie şi verde a soţului ei s-a învechit, ea a continuat să se îmbrace în zdrenţe de aceleaşi culori. După un timp, Sfânta Xenia a părăsit Petersburgul pentru 8 ani. Se crede că a fost în pelerinaj la locurile sfinte din întreaga Rusie. Se poate ca ea să fi vizitat pe Sfântul Teodor de Sanaxar pomenit în 19 februarie, de asemenea militar. Viaţa lui s-a schimbat dramatic după ce un tânăr ofiţer a murit în timpul unei petreceri, la băut. Poate că acest ofiţer a fost soţul Sfintei Xenia. În orice caz, ea îl ştia pe Sfântul Teodor şi a avut de câştigat în urma sfaturilor sale.
Sfânta Xenia s-a întors până la urmă în Petersburg unde toti îşi băteau joc de ea şi o insultau pentru comportamentul ei straniu. Când accepta bani de la oameni, primea doar monede mici, pe care le folosea să ii ajute pe cei săraci. Îşi petrecea nopţile în rugăciuni, fără să doarmă, pe un câmp din apropierea oraşului.

În curând, virtutea sa şi darurile sale au început să fie observate. Ea a prezis evenimente viitoare care urmau sa afecteze cetăţenii Petersburgului şi chiar pe familia regală. Împotriva voii ei, ea a început să fie cunoscută ca cineva plăcut lui Dumnezeu. Oamenii considerau vizitele ei în casele sau căminele lor, ca mari binecuvântări.

Sfânta Xenia a trăit cam 45 de ani după moartea soţului ei, şi a plecat la Domnului la vârsta de 71 de ani. Data exactă şi împrejurările nu sunt cunoscute, dar se crede că a avut loc pe la sfârşitul secolului 18. A fost înmormântată în cimitirul Smolensk.
Prin anii 1820, oamenii făceau pelerinaj la mormântul ei, să se roage pentru sufletul ei şi să o roage să se roage lui Dumnezeu pentru noi. Atât de mulţi vizitatori luau pământ din mormântul ei, încât trebuia să fie înlocuit în fiecare an. Mai târziu a fost construită o capelă pe mormântul ei.
Cei care îşi îndreaptă rugăciunile către Sfânta Xenia, primesc vindecare din bolile lor şi eliberare de probleme. Este de asemenea cunoscută pentru ajutorarea celor care îşi caută un loc de muncă.
Sfantă Xenia, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi, ca să ne mântuim!

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending