Connect with us

Cultura

Documentar: Regele Ferdinand Întregitorul. Cum a influențat regalitatea, destinul României Mari

Publicat

Publicitate

Regele Ferdinand I al României, cunoscut și sub numele de „Întregitorul,” a fost monarhul care a condus România într-o perioadă crucială a istoriei sale, inclusiv în timpul Primului Război Mondial și al unirii Transilvaniei, Banatului, Crișanei și Maramureșului cu Regatul României în 1918.

Ferdinand I s-a născut pe 24 august 1865 și a devenit rege al României în octombrie 1914, succedându-i unchiului său, Carol I.

Împreună cu regina Maria, Ferdinand a avut un rol important în consolidarea independenței României și în extinderea teritoriului său în timpul Primului Război Mondial.

Ferdinand Întregitorul

Domnia regelui Ferdinand (1914-1927) a fost marcată de multe evenimente istorice, cele mai importante pentru români fiind participarea României la Primul Război Mondial (1916-1919), un prilej pentru afirmarea dezideratului naţional şi pentru realizarea lui, în contextul unor împrejurări favorabile luptei de eliberare naţională a popoarelor aflate sub dominaţie străină.

Procesul realizării statului unitar român început în 1859, prin unirea Moldovei cu Ţara Românească, a continuat cu unirea Dobrogei în 1878, a Basarabiei în martie 1918, a Bucovinei în noiembrie 1918 şi a Transilvaniei, Banatului, Crişanei şi Maramureşului în decembrie 1918.

incoronare 2

Ioan Scurtu, în volumul ”Istoria românilor în timpul celor patru regi – Ferdinand I” (2004), consemnează că singurul monarh care a reuşit să domnească peste o ţară mare, întregită, la care visaseră înaintaşii săi, a fost Ferdinand I, ”regele tuturor românilor”.

Publicitate

Născut la 12/24 august 1865, la castelul Sigmaringen, în Germania, Ferdinand Victor Albert Meinrad de Hohenzollern-Sigmaringen, al doilea fiu al principelui Leopold de Hohenzollern şi al principesei Antonia de Braganza, infanta Portugaliei, şi nepot al regelui Carol I (domnitor 1866-1881; rege al României 1881-1914), a vizitat pentru prima dată România în 1881, cu prilejul încoronării regelui Carol I.

În baza prevederilor Pactului de familie din 1881, Ferdinand a fost numit succesor al lui Carol I de Hohenzollern la tronul României, principele Leopold (fratele lui Carol) renunţând la prerogativele de moştenitor al tronului României în 1880.

Ferdinand, moștenitorul tronului

În 1889, Ferdinand a fost declarat oficial moştenitor al tronului României.

Principele Ferdinand s-a căsătorit cu Maria Alexandra Victoria (1875-1938), principesă de Marea Britanie şi Irlanda, fiica lui Alfred I, duce de Edinburgh şi de Saxa-Coburg-Gotha (al doilea fiu al reginei Victoria) şi a Mariei Aleksandrovna, mare ducesă a Rusiei (unica fiică a ţarului Aleksandru al II-lea al Rusiei).

Perechea moştenitoare a tronului României a sosit la Bucureşti la 23 ianuarie 1893.

Au avut şase copii: Carol (1893), Elisabeta (1894), Maria (1900), Nicolae (1903), Ileana (1909) şi Mircea (1913), toţi botezaţi în religia ortodoxă.

Acest fapt i-a atras principelui Ferdinand excomunicarea din rândul Bisericii Catolice.

În cadrul Consiliului de Coroană din 21 iulie/3 august 1914, la care au participat regele Carol I, principele moştenitor Ferdinand, prim-ministrul Ion I.C. Brătianu şi toţi membrii guvernului, toţi foştii prim-miniştri conservatori şi liberali, s-a hotărât starea de neutralitate militară a ţării noastre.

Regele Carol I s-a pronunţat pentru intrarea României în război alături de Puterile Centrale, fiind, însă, sprijinit doar de Petre I. Carp, care considera că expansiunea Rusiei reprezenta pentru România cea mai mare primejdie.

În urma unor dezbateri aprinse, Consiliul de Coroană a respins intrarea în război, deoarece Puterile Centrale, prin agresiunea asupra Serbiei, au încălcat caracterul defensiv, de apărare, al Tratatului din 1883.

La aproape două luni de la acest eveniment, regele Carol I înceta din viaţă la Castelul Peleş.

Ferdinant I, jurământul de Rege al României

La 28 septembrie/11 octombrie 1914, principele moştenitor Ferdinand I depunea jurământul în calitate de Rege al României, în prezenţa Corpurilor legiuitoare, a membrilor familiei domnitoare şi a Mitropolitului primat.

Principele Ferdinand a devenit rege într-o perioadă tensionată, în contextul unor condiţii internaţionale extrem de complexe, determinate de izbucnirea Primului Război Mondial şi de hotărârea de neutralitate adoptată de România.

Starea de neutralitate nu putea fi prelungită la nesfârşit. În iunie 1916, generalul M.V. Alekseev, şeful Statului Major al armatei ruse şi generalul Joseph Joffre, comandantul-şef al armatelor franceze, cereau intrarea României în război ”acum, ori niciodată”, potrivit sursei menţionate mai sus.

Convenţiile politică şi militară negociate de Ion I.C. Brătianu, la 4/17 august 1916, proces urmărit îndeaproape de regele Ferdinand I, au stat la baza intrării României în război.

Convenţia politică prevedea că Franţa, Marea Britanie, Italia şi Rusia recunoşteau României dreptul de a-şi uni teritoriile naţionale aflate în Imperiul Austro-Ungar, respectiv ale Bucovinei, Banatului, Maramureşului, Crişanei şi a toată Transilvania, locuite în majoritate de români (art. III).

De asemenea, în cadrul unui alt articol, se specifica că cele patru state ”se obligă ca în Tratatul de Pace” să fie confirmată apartenenţa acestor teritorii la România, ceea ce însemna confirmarea pe plan juridic internaţional a Unirii.

România, pe această bază, se obliga să declare război şi să atace Austro-Ungaria cel mai târziu la 15/28 august 1916.

Astfel, regele Ferdinand a acceptat, în Consiliul de Coroană din 14/27 august 1916, intrarea României în Primul Război Mondial de partea Antantei, realizând astfel pasul cel mai important pentru realizarea idealului României Mari.

În Proclamaţia către ţară semnată de regele Ferdinand şi de membrii guvernului, se arăta, printre altele:

”(…) Înaintaşii noştri au reuşit să întemeieze statul român prin Unirea Principatelor, prin războiul Independenţei, prin munca lor neobosită pentru renaşterea naţională.

Astăzi ne este dat nouă să întregim opera lor, închegând pentru totdeauna ceea ce Mihai Viteazul a înfăptuit numai pentru o clipă, unirea românilor de pe cele două părţi ale Carpaţilor”, potrivit lucrării ”Istoria românilor în timpul celor patru regi – Ferdinand I” (Editura Enciclopedică, 2004).

Şi în ordinul de zi către ostaşi, semnat de rege, se afirma:

”V-am chemat ca să purtaţi steagurile noastre peste hotarele unde fraţii noştri vă aşteaptă cu nerăbdare şi cu inima plină de nădejde.

(…) De-a lungul veacurilor un neam întreg vă va binecuvânta şi vă va slăvi”, menţionează aceeaşi sursă.

În noaptea de 14/27-15/28 august 1916, armata română a început operaţiunile militare pentru eliberarea Transilvaniei şi Bucovinei, înregistrând în faza iniţială unele succese, urmate apoi de un şir de înfrângeri: dezastrul de la Turtucaia (24 august 1916), spargerea frontului pe Jiu (octombrie 1916) şi pierderea bătăliei pentru apărarea oraşului Bucureşti (noiembrie 1916).

Au fost înregistrate pierderi grele în efective şi materiale de război, iar două treimi din teritoriul ţării au fost ocupate de inamic.

În aceste împrejurări, Curtea Regală, guvernul, Parlamentul, instituţiile statului, dar şi oameni din toate categoriile sociale s-au refugiat la Iaşi.

Starea de apăsare care domnea supra românilor, în acel moment, era marcată de imense suferinţe fizice şi morale.

În aceste condiţii, regina Maria a început să viziteze spitalele de răniţi şi bolnavi, adresând cuvinte de încurajare, dobândindu-şi titlul de ”Mama răniţilor”.

De cealaltă parte, regele Ferdinand şi-a concentrat eforturile în direcţia reorganizării, dotării şi instruirii armatei, precum şi a elaborării unui plan de acţiune militară, care urma să fie pus în aplicare în primăvara anului 1917.

De asemenea, între ianuarie şi mai 1917, s-a aflat în România, în fruntea unei misiuni militare, în calitate de şef al Comandamentului aliat al Dunării, generalul francez Henri Mathias Berthelot, unul dintre cei mai importanţi lideri militari ai Franţei (în prima parte a războiului), pentru a ajuta armata română să se reorganizeze.

În aceste condiţii, în vara anului 1917, când trupele germane au trecut la ofensivă pe frontul român, armata română a reuşit să oprească înaintarea prin victoriile de la Mărăşti, Mărăşeşti şi Oituz.

Context istoric

Victoriile militare din vara lui 1917 au fost obţinute aproape numai de români, situaţia pe Frontul de Est fiind schimbată radical de revoluţia din Rusia.

Aliatul de bază al României, cu 1 milion de persoane pe frontul din Moldova, ieşea din război. La 20 noiembrie/3 decembrie 1917, generalul Dimitri Grigorievici Şcerbacev, comandantul frontului rus din Moldova, a propus germanilor încheierea unui armistiţiu cu trupele ruse şi române de pe frontul român, potrivit volumului ”O istorie a românilor” (Ion Bulei, Ed. Meronia, 2007).

În aceste condiţii, România a rămas singură să facă faţă presiunii forţelor armate ale Puterilor Centrale pe Frontul Oriental, fără nicio legătură cu Aliaţii, fiind obligată să încheie cu Puterile Centrale armistiţiul de la Focşani (26 noiembrie/9 decembrie 1917).

Armistiţiul încheiat cu Puterile Centrale a atras după sine şi tratative de pace, pe care guvernul român încerca să le amâne.

Însă, după semnarea păcii de către guvernul sovietic la Brest-Litovsk (18 februarie/3 martie 1918), românii au fost nevoiţi să accepte, mai întâi preliminariile de la Buftea (5/18 martie) şi apoi Pacea separată de Bucureşti (23 aprilie/7 mai 1918).

Condiţiile păcii au fost distructive pentru România: cedarea Dobrogei (Cadrilaterul şi o parte a judeţului Constanţa anexate Bulgariei, iar restul sub condominiul Germaniei, Austro-Ungariei, Bulgariei şi Turciei), rectificare importantă de frontieră pe Carpaţi, în favoarea Austro-Ungariei (5.600 km pătraţi), concesionarea petrolului, grâului, pădurilor ş.a. (prin convenţii economice înrobitoare), libera trecere a trupelor austro-ungare spre Odessa ş.a, aminteşte volumul menţionat mai sus.

Muntenia rămânea ocupată până la pacea generală, România fiind lipsită de iniţiativă militară şi diplomatică.

În aceste triste împrejurări, un eveniment de o deosebită importanţă pentru români s-a desfăşurat la 27 martie/9 aprilie 1918, când Basarabia s-a declarat unită cu România.

Puterile Centrale au insistat pe lângă guvernul Marghiloman ca Tratatul de Pace de la Bucureşti să fie ratificat de Parlament. După lungi discuţii tensionate, la 15 iunie 1918, Tratatul a fost votat de Parlament şi înaintat regelui spre promulgare.

Regele Ferdinand a refuzat să ratifice acest document, în ciuda presiunilor Puterilor Centrale.

În urma victoriilor Aliaţilor pe Frontul Apusean, cu Germania înfrântă, tratatul a fost anulat.

În acest context, guvernul generalului Constantin Coandă a proclamat imediat mobilizarea generală şi, la 28 octombrie/10 noiembrie 1918, România a reintrat în război.

Astfel, în aprilie 1919, respingând un atac ungar, armata română a intrat în defileul Apusenilor şi a ocupat oraşele Satu Mare, Carei, Salonta, Oradea, ajungând până la Tisa.

Armata lui Bela Kun a atacat armata română pe Tisa, care a respins atacul şi a preluat ofensiva, oprindu-se la Budapesta, pe care a ocupat-o la 4 august, potrivit volumului ”Istoria României în date” (Editura Enciclopedică, 2004).

Întrunit la 15/28 noiembrie, Congresul general al Bucovinei a votat în unanimitate ”Unirea necondiţionată şi pentru vecie a Bucovinei, în vechile ei hotare până la Ceremuş, Colacin şi Nistru cu Regatul României”.

La 18 noiembrie/1 decembrie 1918, la Alba Iulia, a fost convocată o Adunare Naţională a Românilor din Transilvania şi Ungaria, în care au fost aleşi 600 de deputaţi pe bază de vot universal şi 628 de reprezentanţi ai organizaţiilor şi societăţilor culturale, reprezentanţi ai românilor din Transilvania, Banat, Crişana, Maramureş.

Cei 1.228 de deputaţi s-au reunit în sala Cazinoului din Alba Iulia şi au decis în unanimitate unirea Transilvaniei, Banatului, Crişanei şi Maramureşului cu România.

S-a constituit, de asemenea, Marele Consiliu Naţional Român, format din 200 de membri aleşi şi 50 de membri cooptaţi.

A doua zi, acest Consiliu a numit un guvern provizoriu, Consiliul Dirigent al Transilvaniei, în frunte cu Iuliu Maniu. Acesta a trimis o delegaţie la Bucureşti, condusă de episcopul de Caransebeş, Miron Cristea (viitorul patriarh al României), care, la 1/14 decembrie, a înmânat declaraţia de la Alba Iulia regelui Ferdinand I. La 11/24 decembrie, regele Ferdinand a promulgat decretul de sancţionare a unirii, totodată, şi a Bucovinei şi Basarabiei.

Turneu regal prin țară

În ziua în care, la Alba Iulia, Transilvania se unea cu România, desăvârşindu-se astfel statul naţional unitar român, regele Ferdinand şi regina Maria se reîntorceau în Capitală, alături de armata română, după doi ani petrecuţi în refugiu la Iaşi.

podul-din-Cimpeni-inaugurat-de- regele Ferdinand-si-regina-Maria

În primăvara anului 1919, regele împreună cu regina Maria, au vizitat mai multe oraşe din Transilvania.

În mai 1920, regele s-a aflat în Bucovina, mergând la Suceava, Putna şi Cernăuţi.

A participat, la 24 octombrie 1930, la inaugurarea Universităţii româneşti din Cernăuţi. Regele Ferdinand a vizitat Basarabia, întâlnindu-se şi discutând, la Chişinău, cu fruntaşi politici şi oameni de cultură.

Tratatele de pace din cadrul Conferinţei de Pace de la Paris (sistemul Versailles) din 1919-1920 au recunoscut înfăptuirea unităţii statale naţionale – unirea Basarabiei, Bucovinei şi Transilvaniei cu România.

La 15 octombrie 1922, la Catedrala Reîntregirii din Alba Iulia, avea loc ceremonia încoronării regelui Ferdinand I şi a reginei Maria.

Coroanei regale de oţel a regelui Carol I, ce amintea de Plevna, i s-au adăugat însemnele Basarabiei, Bucovinei şi Transilvaniei, simbolizând actul unirii tuturor provinciilor istorice româneşti sub sceptrul aceluiaşi monarh.

Regele Ferdinand, schimbări importante pentru România

În plan intern, regele Ferdinand I a sprijinit iniţiativele ce au determinat schimbări importante în structura economică, social-politică şi culturală a României:

  • reforma electorală, bazată pe votul universal (pentru bărbaţi),
  • reforma agrară (promisă de rege, pe front, în 1917, ca un act de justiţie socială, dar şi ca o recunoaştere a contribuţiei ţăranilor în haine ostăşeşti la războiul de întregire naţională).

Totodată, a fost promulgată o nouă Constituţie (28 martie 1923), prin care s-a asigurat temeiul juridic pentru dezvoltarea României Mari.

A avut, de asemenea, o contribuţie importantă la dezvoltarea cultural-ştiinţifică a ţării, potrivit volumului ”Enciclopedia şefilor de stat şi de guvern ai României” (Nicolae C. Nicolescu, Ed. Meronia, 2011).

Criza dinastică

Suveranul s-a confruntat cu o gravă criză dinastică provocată de principele Carol, care în trei rânduri (1918, 1919, 1925) a renunţat la drepturile şi prerogativele ce-i reveneau în calitate de principe moştenitor la Tronul României.

La 4 ianuarie 1926, Adunarea Naţională Constituantă a adoptat legile prin care se accepta renunţarea principelui Carol la tronul României, se modifica Statutul Casei Regale, principele Mihai era proclamat moştenitorul tronului şi se constituia o Regenţă care să exercite prerogativele suveranului, în cazul că acesta ar ajunge pe tron înainte de vârsta majoratului.

Regenţa se compunea din trei persoane: principele Nicolae, patriarhul Miron Cristea şi Gheorghe Buzdugan, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

În tot acest timp, sănătatea regelui Ferdinand s-a deteriorat continuu. La 27 mai 1927, suveranul a plecat din Bucureşti şi s-a retras la vila sa de la Scroviştea.

A murit la 20 iulie 1927, la Sinaia şi a fost înmormântat la Curtea de Argeş, alături de regele Carol I şi de regina Elisabeta.

În aceeaşi zi, nepotul său, principele Mihai (în vârstă de şase ani) a devenit rege al României, atribuţiile sale fiind exercitate de Regenţa stabilită la 4 ianuarie 1926.

Sursă: AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Îngrijorări privind salariile în construcții în 2025: Cum influențează noile modificări fiscale piața muncii

Publicat

Publicitate

Acest articol prezintă o analiză a opțiunilor pe care le are un angajator din domeniul construcțiilor în ceea ce privește salariile angajaților, în contextul modificărilor fiscale de la 1 ianuarie 2025. După apariția la finalul anului 2024 a așa-numitei Ordonanțe-trenuleț (care a elimina facilitățile fiscale pentru sectoarele construcții, IT, agricultură și industria alimentară), angajatorii din sectorul construcțiilor sunt nevoiți să analizeze profund impactul creșterii fiscalității salariale asupra activităților lor, informează alba24.ro.

Este vorba despre aproximativ 82492 de întreprinderi, cu un număr mediu de 484032 salariați, conform Institutului Național de Statistică (Ordonanţa de urgenţă nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 1334/31.12.2024).

Salariile în construcții din 2025

Începând cu data de 1 ianuarie 2025, pentru sectorul construcții, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabilește la suma de 4.582 lei lunar (fără a include indemnizațiile, sporurile şi alte adaosuri), pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând în medie 27,714 lei/oră.

Îngrijorările deținătorilor de afaceri din domeniu au apărut pe fondul modificărilor fiscale care nu mai acordă angajaților din acest domeniu anumite facilități fiscale: scutirea de impozit pe veniturile din salarii și asimilate (10%), precum și cota redusă de contribuție la asigurările sociale (care era 20,25% față de 25% cota generală).

De la începutul anului 2025, aceste facilități nu mai sunt valabile, chiar dacă Guvernul României, prin acordul încheiat cu Federaţia Patronatelor Societăţilor din Construcţii, declara începând cu 1 ianuarie 2019 sectorul construcţiilor sector prioritar, de importanţă naţională pentru economia românească pentru următorii 10 ani.

Facilități fiscale anulate

Pare că, deși trebuiau să fie menținute aceste facilități fiscale până în anul 2029, “pereții” guvernamentali fiscali care au susținut salariile s-au surpat și o privire atentă asupra pieței construcțiilor din România ne arată un mediu vulnerabil la schimbările fiscale. Discutăm despre un domeniu confruntat deja cu o mare fluctuație a forței de muncă și cu marje de profit ale afacerilor din ce în ce mai scăzute, pe fondul inflației ridicate, a costurilor materialelor, costurilor mari ale îndatorării bancare, birocrației excesive din domeniul autorizărilor, termenelor de finalizare dificil de respectat etc.

Publicitate

Ultimele statistici ale Institutului Național de Statistică, din decembrie 2024, ne arată că în perioada 1.01-31.10.2024, volumul lucrărilor de construcţii a scăzut, faţă de perioada 1.01-31.10.2023, ca serie brută, cu 4,1%.

Un comunicat din noiembrie 2024 al Institutului Național de Statistică arată că 12,1% dintre întreprinderile din România activează în domeniul construcțiilor și 11,4% dintre salariații din România lucrează în construcții (ultimele date disponibile, aferente anchetei anului 2023, AICI)

Salariile din construcții: comparație cu decembrie 2024

Calculele de mai jos arată situația comparativă a salariilor din domeniul construcțiilor în decembrie 2024, față de ianuarie 2025.

A fost analizat un salariu brut lunar de 4582 lei (minimul), precum și câteva valori brute cu titlu de exemplu – 6000 lei, 8000 lei, 10000 lei și 12000 lei. Se observă din analiza aferentă lunii decembrie 2024, că la salariul minim brut de 4582 lei, un angajat obținea o sumă netă de 3196 lei, în timp ce, în luna ianuarie 2025, prin creșterea fiscalității, un salariat va obține salariul net de 2739 lei (pentru același salar minim brut lunar de 4582 lei), cu 457 de lei mai puțin (14,3% scădere salariu net).

Sumele nete pierdute de salariații din construcții cresc pe măsura creșterii salariului brut analizat (spre exemplu, salariatul cu un salariu brut de 10000 lei va pierde 1125 lei, 16,13% din salariul net).

Scăderea salariilor din construcții. Efecte

Dacă facem un exercițiu de analiză a acestei situații de scădere drastică a salariilor nete din construcții din perspectiva angajaților, înțelegem că moralul și productivitatea acestora vor fi afectate în perioada imediat următoare. Pe de altă parte, analiza situației trebuie să fie efectuată și din perspectiva angajatorilor din construcții.

Ca să mențină salariile nete la niveluri atractive, angajatorii din construcții vor fi nevoiți să analizeze dacă afacerile lor se pot menține pe “linia de plutire” a profitabilității(și așa fragile din domeniu) și dacă aleg să aloce mai mult buget pentru salarii. O analiză a unei asemenea alternative, în care angajatorii din construcții pot să suporte creșterea taxelor aferente salariilor, arată că dacă optează să acorde salariatului un salariu net lunar de 3196 lei – echivalent minimului din decembrie 2024 – cheltuielile angajatorului cresc din ianuarie 2025 cu 18,31%, iar taxele încasate de stat cu 57,62%.

Cheltuielile suplimentare ale angajatorului se majorează chiar și cu 19,24% pentru un salar net de 5580 lei (echivalent vechiului brut de 8000 lei), iar taxele încasate de stat în acest caz cresc cu 60,54%.

Opțiuni pentru angajatori

Ce opțiune au angajatorii ? Fie să suporte ei această creștere a cheltuielilor cu forța de muncă din profit (cu riscul de a nu mai fi profitabili), fie să le recupereze de la clientul final (dacă este posibil), ceea ce va conduce la o creștere generalizată a prețurilor în domeniul construcțiilor – care și așa erau prohibitive pentru populația generală.

Evident, angajatorii din toate sectoarele afectate de eliminarea facilităților fiscale vor întâmpina aceleași probleme, fiind nevoiți să regândească și să bugeteze foarte atent toată structura de costuri specifică fiecărui business.

În concluzie, problemele deficitului fiscal uriaș și ale îndatorării publice fără precedent a României, pe fondul cărora au crescut de la 1 ianuarie 2025 taxele fiscale pentru angajații din construcții, par să genereze în cascadă efecte puțin prezentate detaliat în spațiul public, referitoare la situația generală a profitabilității și continuității afacerilor din domeniul construcțiilor. Este posibil ca numeroși angajatori din construcții să nu aibă posibilitatea să suporte taxele fiscale suplimentare și salariații să piardă sume considerabile din salariile nete – aceasta pare a fi opțiunea generală a angajatorilor din construcții, care nu își permit să majoreze cheltuielile salariale nete din propriile profituri, deja fragilizate de credite bancare semnificative cu dobânzi în creștere, prețuri majorate ale materialelor în condiții de inflație mare, fluctuații de personal, activitate sezonieră și adesea îngreunată de dificultăți administrative birocratice publice etc.

Profesor universitar dr. Adela Socol – contributor Alba24

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Cuvios Teodosie Cel Mare

Publicat

Publicitate

Cuviosul parintele nostru Teodosie era de fel din satul Mogarisos din Capadocia. Tatăl său se numea Proeresie si mama sa Evloghia, si erau amândoi credinciosi si cucernici.

Teodosie a intrat în viata calugareasca, si luând haina aceasta, a pornit spre Ierusalim, când se adunase la Calcedon Sinodul al patrulea Ecumenic, în anul 451; si trecând prin Antiohia s-a dus la marele Simeon Stâlpnicul, de la care a deprins înclinarea spre viata cea îmbunatatita si care i-a proorocit ca va fi păstor peste multe oi cuvântatoare. Apoi a sihastrit lânga un oarecare Longhin, în jurul Ierusalimului.

În urma s-a dus într-un munte, unde era o pestera si acolo a petrecut viata aleasa, ajungând la atâta înfrânare, încât timp de 50 de ani n-a gustat pâine, ci numai ierburi si roade de finic. Rugaciunea lui era neîncetata si lacrimile de pe obraz nu i se uscau niciodata. În jurul lui s-au strâns ucenici multi, care îi ascultau povetele si-i urmau viata. A facut si minuni. Si facându-se dascal al multor ucenici, a adormit întru Domnul.

 

 

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pompieri botoșăneni printre campionii excelenței și curajului! Au fost premiați în cadrul „Galei celor mai buni sportivi”

Publicat

Publicitate

Astăzi, în cadrul „Galei celor mai buni sportivi”, am sărbătorit pompierii militari care ne-au făcut mândri prin performanțele lor remarcabile în diverse competiții:

concursuri profesionale – excelență și pregătire în intervenții tactice. Aceste competiții includ probe practice și teoretice care testează abilitățile specifice ale pompierilor, precum intervențiile în situații de urgență sau manevrele de salvare.
– „Cel mai puternic pompier” – plt. adj. șef Eugen – Paul Dohotaru, sld. Tudorel Ioan Bunduc, sld. Elvis Gabriel Cazacu
„Scări pe toacă” – plt. adj. șef Adrian Șovan, sld. Gabriel Condur, sld. Gabriel Gheorghiu
„Concursurile Serviciilor Profesioniste pentru situații de urgență” – Lotul reprezentativ al ISU Botoșani: Căpitan Adrian Gabriel Loluță, plutonier adjutant Sobariu Dorin, plutonier adjutant șef Dutcovschi Doru, plutonier adjutant Honciuc Ionuț, plutonier Ochian Andrei, sergent major Baltag Andrei, soldat Dascălu Bogdan, soldat Roman Andrei, soldat Silion Cosmin, soldat Dutcovschi Eusebiu, soldat Amariei Răzvan
alpinism – curaj și stăpânire de sine în cele mai dificile condiții

concursuri naționale și internaționale: plt. adj. șef Ionuț Honciuc
atletism – demonstrând forță și rezistență pe pistele de concurs.

atletism, săritură în lungime și badminton –
plt. adj. șef Doru Dutcovschi, plt. adj. Cristina Mihai, sg. maj. Andrei Baltag, sld. Răzvan Amariei

șah – unde strategia și concentrarea au fost cheia succesului.
plt.adj. Ovidiu Țurcanu
fotbal și minifotbal – spirit de echipă și fairplay la superlativ.

Lotul de minifotbal al ISU Botoșani – plutonier adjutant șef Gabriel Ciubotaru; plutonier adjutant Leonard Orășanu; plutonier adjutant Alin Agavriloaie; plutonier major Adian Drăgan; plutonier major Laurențiu Boteanu; plutonier major Cătălin Huștiuc; plutonier major Ovidiu Pavel; soldat Alexandru Arcip; soldat Robert Baltariu; soldat Gabriel Apostol; soldat Bogdan Melinte; soldat Gabriel Condre; căpitan Adrian – Gabriel Loluță – șef de lot; profesor Cristian Frumuz – antrenor;
Lotul de minifotbal Old Boys +40 ani – plt. adj. șef Gabriel Ciubotaru, plt. adj. Leonard Orășanu, plt. adj. Alin Agavriloaie, plt. adj. Cristi Străteanu, plt. adj. șef Doru Dutcovschi, plt. adj. șef Silviu Pascaru, plt. adj. George Burlacu și plt. adj. Răzvan Ionuț Burac
pescuit – răbdare și perseverență în cele mai relaxante provocări.
plt. adj. Cristi Strateanu, plt. adj. Mihai Asavei, plt. adj. Oliver Codău, plt. adj. Dorin Sobariu, plt.adj. Vlad Grigoruță și sg.maj. Cezar Toma

Publicitate

tenis de masă- precizie, rapiditate, rezistență fizică și psihică.
Plt. Andrei Puiu și Andrei Ochian.
Sg.maj. Andrei Baltag a fost desemnat sportivul anului 2024 A.S.P.R.

Premierea anuală a pompierilor militari care s-au remarcat la diferite concursuri naționale și internaționale este un eveniment important ce recunoaște excelența, dedicarea și profesionalismul acestora, fiind organizată de Asociația Sportivă a Pompierilor din România din cadrul ISU Botoșani.

„Felicitări tuturor pentru munca, dedicarea și rezultatele extraordinare! Sunteți adevărați ambasadori ai valorilor noastre”, le-au transmis colegii.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Anul trecut, comisarii Gărzii de Mediu Botoșani au întreprins peste 60 de controale pentru a verifica nivelul poluării industria

Publicat

Publicitate
Având în vedere monitorizarea Comisiei Europene pentru neîndeplinirea obligațiilor României față de prevederile Directivei privind valorile-limită pentru dioxidul de sulf, dioxidul de azot și oxizii de azot, pulberile în suspensie și plumbul din aerul înconjurător echipe de comisari din cadrul Comisariatului Județean Botoșani au desfășurat în perioada ianuarie –decembrie 2024 un număr de 63 acțiuni de inspecție și control pentru îmbunătățirea calității aerului și controlul poluării industriale pe amplasamente:
-unde s-au înregistrat arderi necontrolate de deșeuri, incendii de vegetație, incendii la unități economice în activitate cât și la cele inactive, incendii care au putut determina schimbări ale caracteristicilor componentei de mediu aer;
– șantierele de constructii, în cadrul cărora s-au urmărit respectarea condițiilor din actele de reglementare, existența instalațiilor de spălare a autocamioanelor, modul de gestionare a deșeurilor rezultate din activitatea de construcții, existența mijloacelor de protecție împotriva degajărilor de pulberi sedimentabile;
-unde s-au înregistrat petiții care semnalează aspecte privind disconfort olfactiv, zgomot şi vibraţii, generate de activități cu impact de mediu, în conformitate cu atribuțiile GNM;
– pentru verificarea măsurilor de conservare, ameliorare și extinderea spațiilor verzi publice.
Pentru neconformitățile constatate s-au stabilit în sarcina persoanelor fizice și juridice responsabile măsuri cu termen în vederea remedierii acestora și s-au aplicat 23 sancțiuni principale: 12 avertismente și 11 amenzi în valoare totală de 415000 lei.
Pentru faptele ce constituie infracțiuni prevazute de OUG 92/2021, art.66, alin (1), lit.e, lit.f și lit.g, OUG 57/2007, art.52, alin(1) lit d, OUG 195/2005, art.98, alin(1), lit.a, respectiv: incendierea/îngroparea/eliminarea deșeurilor în afara spațiilor autorizate, arderea miriștilor, stufului, tufarișurilor și vegetației ierboase din ariile protejate au fost înaintate organelor de cercetare penală 9 sesizări.
Agenția pentru Protecția Mediului Botoșani realizează monitorizarea calității aerului în conformitate cu prevederile Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător prin intermediul celor două stații de monitorizare din municipiul Botoșani:
– stația BT1 de tip fond urban, amplasată în B-dul Mihai Eminescu 44
– stația BT2 de tip trafic, amplasată în Catea Națională 90
În anul 2024 au fost înregistrate în total:
– la stația BT1 de tip fond urban:13-depășiri ale VL (valoare limită) zilnică a concentrației PM10, din 35 maxime permise anual;
– la stația BT2 de tip trafic, (în 2 luni de funcționare): 5 depășiri ale VL (valoare limită) zilnică a concentrației PM10, din 35 maxime permise anual;
Sursele de emisii pentru PM10 identificate ca fiind responsabile pentru aceste depășiri sunt: traficul rutier care emite particule și antrenează particulele depuse pe calea de rulare, încălzirea rezidențială specifică sezonului rece.
Condițiile meteorologice din zilele cu depășiri au favorizat acumularea poluantului în apropierea solului, dispesia fiind redusă din cauza vitezelor mici ale vântului și/sau perioade de calm atmosferic, temperaturilor scăzute ale aerului, presiunii atmosferice scăzute, valori ridicate ale umidității atmosferice, ceață.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending