Măsurile fiscale ce intră în vigoare din 1 august. Legea 141/2025 cu primul pachet de măsuri fiscale pe care Guvernul Bolojan și-a asumat răspunderea a fost publicată în Monitorul Oficial, relatează alba24.ro
Noile prevederi includ schimbări privind cota TVA, contribuția la asigurările sociale de sănătate și impozitare.
Măsurile fiscale ce intră în vigoare din 1 august
Cote de TVA 21% si 11%
De la 1 august intră în vigoare două cote de TVA.
Cota standard se aplică asupra bazei de impozitare pentru operaţiunile impozabile care nu sunt scutite de taxă sau care nu sunt supuse cotei reduse, iar nivelul acesteia este 21%.
Cota redusă de 11% se aplică asupra bazei de impozitare pentru anumite prestări de servicii şi/sau livrări de bunuri.
Cota redusă de 11% TVA. Pentru ce servicii sau livrări de bunuri se aplică
Cota redusă de 11% se aplică pentru:
Publicitate
livrarea de medicamente de uz uman
livrarea de alimente, inclusiv băuturi, destinate consumului uman şi animal, animale şi păsări vii din specii domestice
Excepție: băuturile alcoolice; băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202; alimentele cu zahăr adăugat, al căror conţinut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, altele decât laptele praf pentru nou-născuţi, sugari şi copii de vârstă mică; suplimentele alimentare
serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare
livrarea apei pentru irigaţii în agricultură
livrarea de îngrăşăminte şi pesticide de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă, altele decât cele prevăzute la lit. f), seminţe şi alte produse agricole destinate însămânţării sau plantării
prestările de servicii de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă
livrarea de îngrăşăminte chimice şi de pesticide chimice de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă
livrarea de manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, pe suport fizic şi/sau pe cale electronică, cu excepţia celor care au, în totalitate sau în mod predominant, un conţinut video sau un conţinut muzical audio şi a celor destinate exclusiv sau în principal publicităţii
serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice, grădini zoologice şi botanice
Cota redusă de 11% TVA. Lemn de foc
livrarea către persoanele fizice de:
lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00,
rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 31 00 şi 4401 32 00
livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 şi 4401 49 00, realizată către persoanele fizice în calitate de utilizatori finali
pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului
livrarea către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv şcoli, spitale, dispensare medicale şi unităţi de asistenţă socială, de lemn de foc şi de rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn, aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare
livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 şi 4401 49 00, realizată către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului
livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată următoarelor categorii de consumatori: populaţie; spitale publice şi private; unităţi de învăţământ publice şi private; organizaţii neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum şi unităţile de cult; furnizori de servicii sociale, publici şi privaţi, acreditaţi, care prestează servicii sociale
Cota redusă de 11% TVA. Alte livrări de produse
livrarea locuinţelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construită locuinţa include şi amprenta la sol a locuinţei.
Prin locuinţă livrată ca parte a politicii sociale se înţelege:
livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni şi de pensionari
livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii şi centre de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap
cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcţie similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping
serviciile de restaurant şi de catering, cu excepţia băuturilor alcoolice, precum şi a băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202.
CASS la pensii mai mari de 3000 de lei
De la 1 august 2025 se introduce obligația de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru veniturile din pensii, pentru partea care depășește suma de 3.000 lei lunar. Se va aplica temporar, până la 1 ianuarie 2028.
Contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată se stabilește prin deducerea din venitul brut a plafonului lunar de 3.000 de lei, pentru fiecare drept de pensie.
Coasigurați CASS: declarație de venit și plata contribuției în 2 tranșe
Se elimină din asigurarea CASS fără contributie toți coasigurații (soț, soție, copii). Aceștia vor mai fi asigurați până în 1 septembrie 2025. Dacă aceste persoane vor să fie asigurate în sistemul de stat depun declarație unică și plătesc CASS 10% la nivelul a 6 salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la data de 1 ianuarie a anului în care se exercită opţiunea.
Plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de către aceștia se efectuează în 2 tranşe, după cum urmează:
25% din contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată, la data depunerii declaraţiei prin care se exercită opţiunea
75% din contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opţiunea.
Indemnizația pentru concediu medical
Indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă, din cauza unor boli obișnuite sau accidente în afara muncii (concediu medical) scade la:
55% din baza de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru 1-7 zile de incapacitate temporară de muncă
65% din baza de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru 8-14 zile
75% din baza de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru peste 15 zile.
Accize
De la 1 august, accizele cresc cu 10% la carburanți și băuturi alcoolice și cu 3% pentru produse din tutun.
Cotă redusă 9% de TVA pentru achiziția de locuințe. Condiții
Persoana fizică, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, poate achiziţiona în perioada 1 august 2025-31 iulie 2026 inclusiv o singură locuinţă cu cota redusă de TVA de 9%, dacă se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:
locuinţa are o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, şi o valoare, inclusiv a terenului pe care este construită, care nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată
locuinţa în momentul livrării, care nu poate depăşi data de 31 iulie 2026, să poată fi locuită ca atare, conform condiţiilor legale în vigoare la data încheierii actelor juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe.
nu a achiziţionat o altă locuinţă cu cotă redusă de TVA începând cu 1 ianuarie 2023, conform informaţiilor din „Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA”
a încheiat până la data de 1 august 2025 un act juridic între vii care are ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe.
Pentru actele juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei locuinţe, încheiate în perioada 3 iulie-31 iulie 2025 inclusiv, la data livrării locuinţei trebuie să facă dovada achitării unui avans de 20% din valoarea locuinţei exclusiv TVA, achitat integral până la data de 31 iulie 2025 inclusiv.
Cotă redusă de TVA de 9% pentru livrarea de clădiri pentru închiriere
Până la data de 1 august 2026 se aplică o cotă redusă de TVA de 9% pentru livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, către primării:
în vederea atribuirii de către acestea cu chirie subvenţionată unor persoane sau familii a căror situaţie economică nu le permite accesul la o locuinţă în proprietate
sau închirierea unei locuinţe în condiţiile pieţei,
dacă au fost încheiate până la data de 1 august 2025 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea acestora.
Stabilirea impozitului pentru unele venituri din dobânzi
Veniturile sub formă de dobânzi plătite de societatea emitentă şi înregistrate în contul contribuabilului în cursul anului fiscal se impun cu o cotă de 10% din suma acestora.
Impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi se calculează de contribuabili pe baza declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, depusă potrivit prevederilor art. 122.
Impozitul pe dividende. Din 1 ianuarie 2026
De la 1 ianuarie 2026: Impozitul pe dividende se stabileşte prin aplicarea unei cote de impozit de 16% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române. Impozitul pe dividende se declară şi se plăteşte la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se plăteşte dividendul
Impozitul crește de la 10% la 16%.
Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv, se impozitează cu o cotă de 16% din suma acestora, impozitul fiind final.
Obligaţia calculării şi reţinerii impozitului pe veniturile sub formă de dividend revine persoanelor juridice, odată cu plata dividendelor/sumelor reprezentând câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare de către acţionari/asociaţi/investitori.
Termenul de virare a impozitului este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se face plata.
În cazul dividendelor/câştigurilor obţinute ca urmare a deţinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost plătite acţionarilor/asociaţilor/investitorilor până la sfârşitul anului în care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende/câştig se plăteşte până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor distribuirii. Impozitul datorat se virează integral la bugetul de stat.
Impozitare suplimentară, pe cifra de afaceri, pentru bănci
Instituţiile de credit – persoane juridice române şi sucursalele din România ale instituţiilor de credit – persoane juridice străine datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare:
2%, pentru perioada 1 ianuarie 2025-30 iunie 2025 inclusiv, respectiv 4%, pentru perioada 1 iulie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv
4%, pentru perioada 1 ianuarie 2026-31 decembrie 2026 inclusiv
2%, pentru perioada 1 iulie 2025-31 decembrie 2026 inclusiv, prin excepţie de la lit. a) şi b), pentru instituţiile de credit – persoane juridice române şi sucursalele din România ale instituţiilor de credit – persoane juridice străine, care deţin o cotă de piaţă mai mică de 0,2% din totalul activelor nete ale sectorului bancar din România, calculată ca medie aritmetică a cotelor de piaţă ale instituţiei de credit/sucursalei, din anul precedent celui de calcul. Cota de piaţă reprezintă procentul aferent activelor instituţiei de credit/sucursalei în totalul activelor sectorului bancar şi se calculează ca raport între totalul activelor contabile nete ale instituţiei de credit/sucursalei şi totalul activelor contabile nete agregate pentru sectorul bancar, inclusiv sucursalele din România ale instituţiilor de credit persoane juridice străine.
Impozitarea veniturilor din jocuri de noroc
Veniturile din jocuri de noroc se impozitează prin reţinere la sursă. Impozitul datorat se determină la fiecare plată, prin aplicarea următorului barem de impunere asupra fiecărui venit brut primit de un participant de la un organizator sau plătitor de venituri din jocuri de noroc:
Tranşe de venit brut lei / Impozit lei
până la 10.000: inclusiv 4%
peste 10.000 (66.750 inclusiv): 400 + 20% pentru ceea ce depăşeşte suma de 10.000 lei
peste 66.750: 11.750 + 40% pentru ceea ce depăşeşte suma de 66.750 lei
Impozitul datorat în cazul veniturilor obţinute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine şi lozuri, cu valoare mai mare decât plafonul neimpozabil de 66.750 lei, se determină prin aplicarea baremului prevăzut la alin. (2) asupra fiecărui venit brut primit de un participant, iar din rezultatul obţinut se scade suma de 11.750 lei.
Impozitarea jocurilor de noroc crește astfel: pentru operatori de la 21% la 30%/ pentru jucători de la 3% la 4% (taxa de retragere a banilor). Crește cu 30% taxa pe aparat.
Se introduce obligativitatea producătorilor de a instala GPS-uri în toate aparatele.
Iată toate măsurile fiscale din Legea nr. 141/2025 care intră în vigoare începând din 1 august 2025
1. Creșterea impozitului pe dividende
Ce se schimbă:
Cota de impozitare a dividendelor crește de la 8% la 16%, atât pentru persoane fizice cât și pentru juridice.
Ce înseamnă:
Dacă primești dividende dintr-o firmă, vei plăti un impozit dublu față de prezent.
Impozitul este final și se plătește până în 25 a lunii următoare distribuirii dividendului.
2. Impozit nou pentru dobânzile la obligațiuni emise în străinătate
Ce se schimbă:
Se introduce o cotă de impozit de 10% pentru dobânzile plătite de companiile românești pentru obligațiuni emise pe burse externe.
Ce înseamnă:
Dacă deții astfel de obligațiuni, va trebui să plătești un impozit de 10% pe dobânda încasată, prin declarație unică.
3. Impozit progresiv pe jocurile de noroc
Ce se schimbă:
Se aplică următorul barem progresiv:
până la 10.000 lei: 4%
între 10.000 – 66.750 lei: 400 lei + 20% pe ce depășește 10.000
peste 66.750 lei: 11.750 lei + 40% pe ce depășește
Ce înseamnă:
Jucătorii la cazino, păcănele, pariuri etc. vor plăti mai mult dacă retrag sume mari.
4. TVA – Modificări majore
Ce se schimbă:
Cota standard de TVA crește de la 19% la 21%.
Cota redusă aplicabilă alimentelor, apei, lemnului de foc, cărților etc. devine 11%.
Ce înseamnă:
Prețurile vor crește în general, inclusiv la bunuri de bază.
Exceptate de la TVA redusă sunt: băuturi alcoolice, băuturi nealcoolice (ex. sucuri carbogazoase), alimente cu mult zahăr, suplimente alimentare.
5. Contribuția la sănătate (CASS) – Extindere masivă
Ce se schimbă:
Se vor plăti contribuții la sănătate pentru:
Pensii peste 3.000 lei/lună
Pensiile din străinătate
Drepturi speciale: revoluționari, deportați, veterani etc.
Indemnizații de șomaj, creșterea copilului, ajutor de incluziune
Ce înseamnă:
Pensionarii cu venituri mari sau multiple vor suporta 10% CASS pentru partea care depășește 3.000 lei/lună.
Statul elimină multe scutiri la CASS, afectând și ajutoarele sociale sau indemnizațiile speciale.
6. Reglementări speciale pentru pensii și fonduri private
Ce se schimbă:
Se introduce impozit și CASS pentru plăți unice sau eșalonate din fonduri de pensii private, facultative și ocupaționale.
Ce înseamnă:
Atât la plata integrală cât și la plata în rate, veniturile care depășesc contribuțiile nete vor fi impozitate și vor suporta contribuții de sănătate (după depășirea pragului de 3.000 lei lunar).
7. Impozit pe veniturile din reciclare și deșeuri
Ce se schimbă:
Se introduc în sfera impozitării veniturile din predarea metalelor feroase și neferoase din patrimoniul personal.
Ce înseamnă:
Persoanele care duc fier vechi la centrele de colectare vor fi impozitate pentru sumele încasate.
8. Impozit suplimentar pentru bănci
Ce se schimbă:
Băncile vor plăti un impozit de 4% pe cifra de afaceri, începând cu 1 iulie 2025.
Cele cu cotă de piață sub 0,2% vor plăti doar 2%.
Ce înseamnă:
Se așteaptă o eventuală creștere a comisioanelor bancare pentru a compensa noua taxă.
9. Accize majorate
Ce se schimbă:
Creșteri semnificative ale accizelor la:
bere (+14%)
vinuri spumoase
băuturi fermentate (ex: cidru, hidromel)
Ce înseamnă:
Prețurile la băuturile alcoolice vor crește.
10. Opțiune de plată CASS pentru persoanele întreținute
Ce se schimbă:
Persoanele fizice pot opta să plătească CASS pentru cei aflați în întreținere (ex: copii majori, părinți).
Ce înseamnă:
Plata se face pe baza a 6 salarii minime brute/an, în două tranșe (25% la depunerea declarației, 75% până la 25 mai anul următor).
11. Modificări administrative și de declarații
Ce se schimbă:
Se clarifică obligațiile de reținere CASS pentru toți plătitorii: case de pensii, ANOFM, AJPIS, etc.
Se introduc reguli clare pentru calculul CASS aferent sumelor retroactive (ex: recalculări de pensii).
12. Condiții pentru personalitatea juridică a școlilor
Modificare la art. 16 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
Unitățile de învățământ de stat pot avea personalitate juridică doar dacă îndeplinesc una dintre următoarele condiții minime:
500 de elevi (sau elevi + preșcolari/antepreșcolari)
250 de preșcolari și/sau antepreșcolari
200 de antepreșcolari
300 de elevi în cazul școlilor postliceale
50 de elevi (sau elevi + preșcolari) în școli speciale
Explicație: Această reglementare urmărește comasarea școlilor mici și creșterea eficienței administrative.
13. Redimensionarea claselor și grupelor
Modificare la art. 23 alin. (1):
Se stabilesc noi limite pentru efectivele din clase și grupe:
Antepreșcolar: 7–11 copii/grupă (medie 9)
Preșcolar: 12–22 copii/grupă (medie 17)
Primar: 12–24 elevi/clasă (medie 18)
Gimnazial: 12–28 elevi (medie 20)
Liceal: 16–30 elevi (medie 23)
Postliceal: 20–32 elevi (medie 26)
Special: între 3 și 10 elevi, în funcție de gradul de sprijin
Explicație: Se urmărește optimizarea resurselor și standardizarea grupelor de elevi în funcție de nivelul de studii.
14. Reguli speciale pentru clasele subdimensionate
Alin. (6), (11)-(13):
Se permite depășirea limitelor cu ±2–4 elevi în cazuri excepționale.
Clase simultane sunt permise în zone izolate sau minoritare.
În școlile cu predare în limbile minorităților, clasele și școlile pot funcționa cu 60–80% din efectivele normale.
Explicație: Se asigură flexibilitate în zonele cu populație redusă sau cu specific etnic.
15. Transportul elevilor – extindere și clarificări
Modificări la art. 83:
Se decontează transportul pentru toți elevii (primar, gimnazial și liceal) care învață în altă localitate.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Este vorba despre bursele de merit, bursele sociale și bursele tehnologice. Bursele de merit vor fi reduse ca număr, conform noilor condiții: doar pentru 15% din elevii fiecărei clase, cu condiția să aibă media între 9 și 10, potrivit ministrului Educației. Criteriile de note nu sunt în lege, acestea vor fi în metodologia-cadru de acordare a burselor care stabilește și cuantumul acestora și care urmează să fie aprobată prin hotărâre a Guvernului.
Exemple de calcul pentru bursele de merit într-o clasă, în funcție de numărul de elevi:
Număr elevi în clasă
15% calculat
Burse de merit (rotunjit în sus)
20
3.0
3
21
3.15
4
22
3.3
4
23
3.45
4
24
3.6
4
25
3.75
4
26
3.9
4
27
4.05
5
28
4.2
5
29
4.35
5
30
4.5
5
31
4.65
5
32
4.8
5
33
4.95
5
34
5.1
6
Bursele pentru olimpici dispar, la fel și cele de reziliență. Ministrul Daniel David a avut și un mesaj pentru olimpicii internaționali, după ce a decis să le taie bursele de excelență:„ din premiul primit îți permiți cu siguranță să-ți dai tu o bursă de merit în fiecare lună”, a spus acesta.
Redăm forma articolului din legea 141/2025 privitor la burse:
Publicitate
„După articolul 108 se introduce un nou articol, art. 1081, cu următorul cuprins:
„Art. 1081. — (1) Elevii de la cursurile cu frecvență de zi din învățământul preuniversitar de stat obligatoriu beneficiază de burse. Metodologia-cadru de acordare a burselor și cuantumul acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării, la propunerea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar.
(2) Bursele care se acordă elevilor din sistemul de învățământ preuniversitar de stat sunt:
a) bursă de merit;
b) bursă socială;
c) bursa tehnologică, pentru elevii care frecventează învățământul profesional.
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), elevii din unitățile de învățământ preuniversitar particular și confesional beneficiază, de la bugetul de stat, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, de:
a) burse sociale, dacă sunt școlarizați fără taxe;
b) burse tehnologice, pentru elevii care frecventează învățământul profesional, dacă se încadrează în specializările și condițiile stabilite prin metodologia-cadru.
(4) Elevii care beneficiază de bursă socială au dreptul la păstrarea confidențialității asupra identității, datelor cu caracter personal și informațiilor referitoare la situația de dificultate în care se află.
(5) Dreptul la bursă socială al elevilor proveniți din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, se acordă în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune a familiei elevului. Acordarea dreptului se face în urma comunicării de către agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București a listei elevilor care frecventează învățământul cu frecvență, proveniți din familii beneficiare de ajutor de incluziune, în luna anterioară celei de raportare a listei.
(6) Bursele sociale se acordă în baza unor condiții privind venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitării, conform hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1).
(7) Prin excepție de la prevederile alin. (6), în cazul elevilor cu situații medicale speciale, inclusiv al elevilor cu afecțiuni oncologice și/sau cronice școlarizați, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni, în cadrul «Școlii din Spital» sau la domiciliu, al elevilor care revin după școlarizarea din cadrul «Școlii din Spital» în unitatea de învățământ preuniversitar la care au fost înmatriculați anterior, al elevilor asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție specială, precum și al elevilor orfani de unul sau de ambii părinți, bursa socială nu este condiționată de venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitării.
(8) Elevii înscriși în «Școala din Spital» beneficiază de burse sociale necondiționate de venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitării, și pot beneficia și de burse de merit sau de burse tehnologice.
(9) Sumele alocate pentru bursele elevilor sunt neimpozabile și nu sunt luate în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obținerea venitului minim garantat, precum și pentru alte beneficii sociale.
(10) Elevii pot beneficia și de alte tipuri de burse, pe bază de contract încheiat cu operatori economici ori cu alte persoane juridice sau fizice sau acordate de autoritatea publică locală sau județeană. Acestea pot fi cumulate cu bursele provenite de la bugetul de stat.
(11) Elevii străini din învățământul preuniversitar pot beneficia de burse, potrivit prevederilor legale.
Județul Botoșani: Instituțiile de urgență, în alertă în contextul Codurilor Portocaliu și Galben. Prefectul județului a convocat Comitetul Județean pentru Situații de Urgență
În conformitate cu prevederile legale privind gestionarea situațiilor de urgență, prefectul județului Botoșani, Dan Nechifor, a convocat astăzi, 28 iulie, o ședință extraordinară a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Botoșani, ca urmare a emiterii de către autoritățile meteorologice și hidrologice a mai multor avertizări Cod Portocaliu și Galben, ce vizează instabilitate atmosferică accentuată și posibile inundații pe râurile Siret, Jijia, Prut și afluenții acestora.
Este important de menționat faptul că, potrivit legislației în vigoare, prefectul are obligația de a convoca CJSU ori de câte ori sunt anunțate fenomene hidrologice sau meteorologice periculoase, pentru a dispune, din timp, măsurile necesare prevenirii unor evenimente nedorite, dar și asigurării unui răspuns rapid în cazul producerii unor situații de urgență.
În cadrul ședinței CJSU, s-a analizat situația actuală, au fost prezentate acțiunile întreprinse până în prezent de structurile responsabile și s-au stabilit măsuri suplimentare pentru gestionarea riscurilor din perioada următoare.
Astfel, în perioada de valabilitate a Codului Portocaliu de instabilitate atmosferică și a Codurilor Portocaliu și Galben de inundații, la nivelul județului Botoșani se aplică următoarele măsuri:
– instituirea serviciului de permanență la sediul tuturor primăriilor;
– monitorizarea atentă a persoanelor vulnerabile, în special cele cu dizabilități, care pot avea nevoie de sprijin;
– supravegherea cursurilor de apă și a zonelor cu risc istoric de inundații, mai ales pe durata avertizărilor nowcasting;
– asigurarea operativității echipamentelor și tehnicii de intervenție pentru inundații la nivelul UAT-urilor;
– creșterea capacității operaționale a ISU Botoșani și mobilizarea tuturor resurselor umane și tehnice disponibile;
– efectuarea de recunoașteri în teren în zonele cu potențial de risc;
– informarea populației cu privire la măsurile de autoprotecție, prin intermediul serviciilor voluntare pentru situații de urgență din cadrul primăriilor.
În sprijinul acestor măsuri, la toate subunitățile ISU Botoșani din județ s-a dispus verificarea și pregătirea mijloacelor de intervenție (motopompe, bărci, camioane etc.), pentru a asigura un răspuns rapid în eventualitatea apariției unor situații critice.
Publicitate
Populația este sfătuită să respecte indicațiile transmise prin canale oficiale și să se informeze constant din surse sigure, precum portalul www.fiipregatit.ro sau aplicația DSU, disponibilă gratuit în Google Play și AppStore.
Instituțiile din județul Botoșani rămân mobilizate, iar evoluția fenomenelor meteorologice și hidrologice este monitorizată în permanență prin Centrul Operațional al ISU Botoșani.
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a virat, în luna iulie, în conturile a opt partide – PSD, AUR, PNL, USR, S.O.S. România, POT, PMP, Forţa Dreptei – subvenţii în sumă totală de 19.006.564 lei.
Potrivit site-ului AEP, Partidul Social Democrat a primit 6.306.219 lei, Alianţa pentru Unirea Românilor – 3.728.967 lei, Partidul Naţional Liberal – 3.433.323 lei, Uniunea Salvaţi România – 2.436.945 lei, S.O.S. România – 1.621.023 lei şi Partidul Oamenilor Tineri – 1.306.147 lei.
De asemenea, au primit subvenţii Partidul Mişcarea Populară – 89.220 lei şi Forţa Dreptei – 84.720. lei.
ENACHE DUMITRIȚA, în vârstă de 25 de ani, din Flămânzi, județul Botoșani, a fost dată dispărută de familie după ce, pe data de 25 iulie 2025, a plecat de la domiciliu și nu a mai revenit. De atunci, nu se mai cunoaște nimic despre locul în care s-ar putea afla.
Dumitrița Enache este cetățean român, născută la data de 17 octombrie 1999, în orașul Flămânzi. La momentul dispariției, aceasta avea următoarele semnalmente: înălțime 155 cm, greutate aproximativ 55 kg, păr șaten și ochi căprui.
Dispariția a fost încadrată la categoria „alte fapte”, întrucât nu există până la această oră informații concrete despre circumstanțele în care tânăra a plecat.
Persoanele care pot oferi detalii relevante despre locul în care s-ar putea afla ENACHE DUMITRIȚA sunt rugate să contacteze de urgență cea mai apropiată unitate de Poliție sau să apeleze numărul unic de urgență 112.