Connect with us

Eveniment

DOCUMENT: MĂSURILE FISCALE care intră în vigoare din 1 august 2025. Două cote TVA, CASS pentru pensii mari și alte prevederi

Publicat

Publicitate

Măsurile fiscale ce intră în vigoare din 1 august. Legea 141/2025 cu primul pachet de măsuri fiscale pe care Guvernul Bolojan și-a asumat răspunderea a fost publicată în Monitorul Oficial, relatează alba24.ro

Noile prevederi includ schimbări privind cota TVA, contribuția la asigurările sociale de sănătate și impozitare.

Măsurile fiscale ce intră în vigoare din 1 august

Cote de TVA 21% si 11%

De la 1 august intră în vigoare două cote de TVA.

Cota standard se aplică asupra bazei de impozitare pentru operaţiunile impozabile care nu sunt scutite de taxă sau care nu sunt supuse cotei reduse, iar nivelul acesteia este 21%.

Cota redusă de 11% se aplică asupra bazei de impozitare pentru anumite prestări de servicii şi/sau livrări de bunuri.

Cota redusă de 11% TVA. Pentru ce servicii sau livrări de bunuri se aplică

Cota redusă de 11% se aplică pentru:

Publicitate
  • livrarea de medicamente de uz uman
  • livrarea de alimente, inclusiv băuturi, destinate consumului uman şi animal, animale şi păsări vii din specii domestice

Excepție: băuturile alcoolice; băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202; alimentele cu zahăr adăugat, al căror conţinut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, altele decât laptele praf pentru nou-născuţi, sugari şi copii de vârstă mică; suplimentele alimentare

  • serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare
  • livrarea apei pentru irigaţii în agricultură
  • livrarea de îngrăşăminte şi pesticide de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă, altele decât cele prevăzute la lit. f), seminţe şi alte produse agricole destinate însămânţării sau plantării
  • prestările de servicii de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă
  • livrarea de îngrăşăminte chimice şi de pesticide chimice de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă
  • livrarea de manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, pe suport fizic şi/sau pe cale electronică, cu excepţia celor care au, în totalitate sau în mod predominant, un conţinut video sau un conţinut muzical audio şi a celor destinate exclusiv sau în principal publicităţii
  • serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice, grădini zoologice şi botanice

Cota redusă de 11% TVA. Lemn de foc

  • livrarea către persoanele fizice de:
    • lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00,
    • rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 31 00 şi 4401 32 00
  • livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 şi 4401 49 00, realizată către persoanele fizice în calitate de utilizatori finali
    • pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului
  • livrarea către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv şcoli, spitale, dispensare medicale şi unităţi de asistenţă socială, de lemn de foc şi de rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn, aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare
  • livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 şi 4401 49 00, realizată către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului
  • livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată următoarelor categorii de consumatori: populaţie; spitale publice şi private; unităţi de învăţământ publice şi private; organizaţii neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum şi unităţile de cult; furnizori de servicii sociale, publici şi privaţi, acreditaţi, care prestează servicii sociale

Cota redusă de 11% TVA. Alte livrări de produse

  • livrarea locuinţelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construită locuinţa include şi amprenta la sol a locuinţei.
  • Prin locuinţă livrată ca parte a politicii sociale se înţelege:
    • livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni şi de pensionari
    • livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii şi centre de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap
  • cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcţie similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping
  • serviciile de restaurant şi de catering, cu excepţia băuturilor alcoolice, precum şi a băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202.

CASS la pensii mai mari de 3000 de lei

De la 1 august 2025 se introduce obligația de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru veniturile din pensii, pentru partea care depășește suma de 3.000 lei lunar. Se va aplica temporar, până la 1 ianuarie 2028.

Contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată se stabilește prin deducerea din venitul brut a plafonului lunar de 3.000 de lei, pentru fiecare drept de pensie.

Coasigurați CASS: declarație de venit și plata contribuției în 2 tranșe

Se elimină din asigurarea CASS fără contributie toți coasigurații (soț, soție, copii). Aceștia vor mai fi asigurați până în 1 septembrie 2025. Dacă aceste persoane vor să fie asigurate în sistemul de stat depun declarație unică și plătesc CASS 10% la nivelul a 6 salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la data de 1 ianuarie a anului în care se exercită opţiunea.

Plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de către aceștia se efectuează în 2 tranşe, după cum urmează:

  • 25% din contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată, la data depunerii declaraţiei prin care se exercită opţiunea
  • 75% din contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opţiunea.

Indemnizația pentru concediu medical

Indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă, din cauza unor boli obișnuite sau accidente în afara muncii (concediu medical) scade la:

  • 55% din baza de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru 1-7 zile de incapacitate temporară de muncă
  • 65% din baza de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru 8-14 zile
  • 75% din baza de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru peste 15 zile.

Accize

De la 1 august, accizele cresc cu 10% la carburanți și băuturi alcoolice și cu 3% pentru produse din tutun.

Cotă redusă 9% de TVA pentru achiziția de locuințe. Condiții

Persoana fizică, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, poate achiziţiona în perioada 1 august 2025-31 iulie 2026 inclusiv o singură locuinţă cu cota redusă de TVA de 9%, dacă se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:

  • locuinţa are o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, şi o valoare, inclusiv a terenului pe care este construită, care nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată
  • locuinţa în momentul livrării, care nu poate depăşi data de 31 iulie 2026, să poată fi locuită ca atare, conform condiţiilor legale în vigoare la data încheierii actelor juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe.
  • nu a achiziţionat o altă locuinţă cu cotă redusă de TVA începând cu 1 ianuarie 2023, conform informaţiilor din „Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA”
  • a încheiat până la data de 1 august 2025 un act juridic între vii care are ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe.

Pentru actele juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei locuinţe, încheiate în perioada 3 iulie-31 iulie 2025 inclusiv, la data livrării locuinţei trebuie să facă dovada achitării unui avans de 20% din valoarea locuinţei exclusiv TVA, achitat integral până la data de 31 iulie 2025 inclusiv.

Cotă redusă de TVA de 9% pentru livrarea de clădiri pentru închiriere

Până la data de 1 august 2026 se aplică o cotă redusă de TVA de 9% pentru livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, către primării:

în vederea atribuirii de către acestea cu chirie subvenţionată unor persoane sau familii a căror situaţie economică nu le permite accesul la o locuinţă în proprietate

sau închirierea unei locuinţe în condiţiile pieţei,

dacă au fost încheiate până la data de 1 august 2025 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea acestora.

Stabilirea impozitului pentru unele venituri din dobânzi

Veniturile sub formă de dobânzi plătite de societatea emitentă şi înregistrate în contul contribuabilului în cursul anului fiscal se impun cu o cotă de 10% din suma acestora.

Impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi se calculează de contribuabili pe baza declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, depusă potrivit prevederilor art. 122.

Impozitul pe dividende. Din 1 ianuarie 2026

De la 1 ianuarie 2026: Impozitul pe dividende se stabileşte prin aplicarea unei cote de impozit de 16% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române. Impozitul pe dividende se declară şi se plăteşte la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se plăteşte dividendul

Impozitul crește de la 10% la 16%.

Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv, se impozitează cu o cotă de 16% din suma acestora, impozitul fiind final.

Obligaţia calculării şi reţinerii impozitului pe veniturile sub formă de dividend revine persoanelor juridice, odată cu plata dividendelor/sumelor reprezentând câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare de către acţionari/asociaţi/investitori.

Termenul de virare a impozitului este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se face plata.

În cazul dividendelor/câştigurilor obţinute ca urmare a deţinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost plătite acţionarilor/asociaţilor/investitorilor până la sfârşitul anului în care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende/câştig se plăteşte până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor distribuirii. Impozitul datorat se virează integral la bugetul de stat.

Impozitare suplimentară, pe cifra de afaceri, pentru bănci

Instituţiile de credit – persoane juridice române şi sucursalele din România ale instituţiilor de credit – persoane juridice străine datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare:

2%, pentru perioada 1 ianuarie 2025-30 iunie 2025 inclusiv, respectiv 4%, pentru perioada 1 iulie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv

  • 4%, pentru perioada 1 ianuarie 2026-31 decembrie 2026 inclusiv
  • 2%, pentru perioada 1 iulie 2025-31 decembrie 2026 inclusiv, prin excepţie de la lit. a) şi b), pentru instituţiile de credit – persoane juridice române şi sucursalele din România ale instituţiilor de credit – persoane juridice străine, care deţin o cotă de piaţă mai mică de 0,2% din totalul activelor nete ale sectorului bancar din România, calculată ca medie aritmetică a cotelor de piaţă ale instituţiei de credit/sucursalei, din anul precedent celui de calcul. Cota de piaţă reprezintă procentul aferent activelor instituţiei de credit/sucursalei în totalul activelor sectorului bancar şi se calculează ca raport între totalul activelor contabile nete ale instituţiei de credit/sucursalei şi totalul activelor contabile nete agregate pentru sectorul bancar, inclusiv sucursalele din România ale instituţiilor de credit persoane juridice străine.

Impozitarea veniturilor din jocuri de noroc

Veniturile din jocuri de noroc se impozitează prin reţinere la sursă. Impozitul datorat se determină la fiecare plată, prin aplicarea următorului barem de impunere asupra fiecărui venit brut primit de un participant de la un organizator sau plătitor de venituri din jocuri de noroc:

Tranşe de venit brut lei / Impozit lei

  • până la 10.000: inclusiv 4%
  • peste 10.000 (66.750 inclusiv): 400  + 20% pentru ceea ce depăşeşte suma de 10.000 lei
  • peste 66.750: 11.750 + 40% pentru ceea ce depăşeşte suma de 66.750 lei

Impozitul datorat în cazul veniturilor obţinute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine şi lozuri, cu valoare mai mare decât plafonul neimpozabil de 66.750 lei, se determină prin aplicarea baremului prevăzut la alin. (2) asupra fiecărui venit brut primit de un participant, iar din rezultatul obţinut se scade suma de 11.750 lei.

Impozitarea jocurilor de noroc crește astfel: pentru operatori de la 21% la 30%/ pentru jucători de la 3% la 4% (taxa de retragere a banilor). Crește cu 30% taxa pe aparat.

Se introduce obligativitatea producătorilor de a instala GPS-uri în toate aparatele.

AICI, integral, Legea 141/2025 

Iată toate măsurile fiscale din Legea nr. 141/2025 care intră în vigoare începând din 1 august 2025

1. Creșterea impozitului pe dividende

Ce se schimbă:

  • Cota de impozitare a dividendelor crește de la 8% la 16%, atât pentru persoane fizice cât și pentru juridice.

Ce înseamnă:

  • Dacă primești dividende dintr-o firmă, vei plăti un impozit dublu față de prezent.
  • Impozitul este final și se plătește până în 25 a lunii următoare distribuirii dividendului.

2. Impozit nou pentru dobânzile la obligațiuni emise în străinătate

Ce se schimbă:

  • Se introduce o cotă de impozit de 10% pentru dobânzile plătite de companiile românești pentru obligațiuni emise pe burse externe.

Ce înseamnă:

  • Dacă deții astfel de obligațiuni, va trebui să plătești un impozit de 10% pe dobânda încasată, prin declarație unică.

3. Impozit progresiv pe jocurile de noroc

Ce se schimbă:

Se aplică următorul barem progresiv:

  • până la 10.000 lei: 4%
  • între 10.000 – 66.750 lei: 400 lei + 20% pe ce depășește 10.000
  • peste 66.750 lei: 11.750 lei + 40% pe ce depășește

Ce înseamnă:

  • Jucătorii la cazino, păcănele, pariuri etc. vor plăti mai mult dacă retrag sume mari.

4. TVA – Modificări majore

Ce se schimbă:

  • Cota standard de TVA crește de la 19% la 21%.
  • Cota redusă aplicabilă alimentelor, apei, lemnului de foc, cărților etc. devine 11%.

Ce înseamnă:

  • Prețurile vor crește în general, inclusiv la bunuri de bază.
  • Exceptate de la TVA redusă sunt: băuturi alcoolice, băuturi nealcoolice (ex. sucuri carbogazoase), alimente cu mult zahăr, suplimente alimentare.

5. Contribuția la sănătate (CASS) – Extindere masivă

Ce se schimbă:

Se vor plăti contribuții la sănătate pentru:

  • Pensii peste 3.000 lei/lună
  • Pensiile din străinătate
  • Drepturi speciale: revoluționari, deportați, veterani etc.
  • Indemnizații de șomaj, creșterea copilului, ajutor de incluziune

Ce înseamnă:

  • Pensionarii cu venituri mari sau multiple vor suporta 10% CASS pentru partea care depășește 3.000 lei/lună.
  • Statul elimină multe scutiri la CASS, afectând și ajutoarele sociale sau indemnizațiile speciale.

6. Reglementări speciale pentru pensii și fonduri private

Ce se schimbă:

  • Se introduce impozit și CASS pentru plăți unice sau eșalonate din fonduri de pensii private, facultative și ocupaționale.

Ce înseamnă:

  • Atât la plata integrală cât și la plata în rate, veniturile care depășesc contribuțiile nete vor fi impozitate și vor suporta contribuții de sănătate (după depășirea pragului de 3.000 lei lunar).

7. Impozit pe veniturile din reciclare și deșeuri

Ce se schimbă:

  • Se introduc în sfera impozitării veniturile din predarea metalelor feroase și neferoase din patrimoniul personal.

Ce înseamnă:

  • Persoanele care duc fier vechi la centrele de colectare vor fi impozitate pentru sumele încasate.

8. Impozit suplimentar pentru bănci

Ce se schimbă:

  • Băncile vor plăti un impozit de 4% pe cifra de afaceri, începând cu 1 iulie 2025.
  • Cele cu cotă de piață sub 0,2% vor plăti doar 2%.

Ce înseamnă:

  • Se așteaptă o eventuală creștere a comisioanelor bancare pentru a compensa noua taxă.

9. Accize majorate

Ce se schimbă:

  • Creșteri semnificative ale accizelor la:
    • bere (+14%)
    • vinuri spumoase
    • băuturi fermentate (ex: cidru, hidromel)

Ce înseamnă:

  • Prețurile la băuturile alcoolice vor crește.

10. Opțiune de plată CASS pentru persoanele întreținute

Ce se schimbă:

  • Persoanele fizice pot opta să plătească CASS pentru cei aflați în întreținere (ex: copii majori, părinți).

Ce înseamnă:

  • Plata se face pe baza a 6 salarii minime brute/an, în două tranșe (25% la depunerea declarației, 75% până la 25 mai anul următor).

11. Modificări administrative și de declarații

Ce se schimbă:

  • Se clarifică obligațiile de reținere CASS pentru toți plătitorii: case de pensii, ANOFM, AJPIS, etc.
  • Se introduc reguli clare pentru calculul CASS aferent sumelor retroactive (ex: recalculări de pensii).

12. Condiții pentru personalitatea juridică a școlilor

Modificare la art. 16 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:

Unitățile de învățământ de stat pot avea personalitate juridică doar dacă îndeplinesc una dintre următoarele condiții minime:

  • 500 de elevi (sau elevi + preșcolari/antepreșcolari)

  • 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari

  • 200 de antepreșcolari

  • 300 de elevi în cazul școlilor postliceale

  • 50 de elevi (sau elevi + preșcolari) în școli speciale

Explicație: Această reglementare urmărește comasarea școlilor mici și creșterea eficienței administrative.

13. Redimensionarea claselor și grupelor

Modificare la art. 23 alin. (1):

Se stabilesc noi limite pentru efectivele din clase și grupe:

  • Antepreșcolar: 7–11 copii/grupă (medie 9)

  • Preșcolar: 12–22 copii/grupă (medie 17)

  • Primar: 12–24 elevi/clasă (medie 18)

  • Gimnazial: 12–28 elevi (medie 20)

  • Liceal: 16–30 elevi (medie 23)

  • Postliceal: 20–32 elevi (medie 26)

  • Special: între 3 și 10 elevi, în funcție de gradul de sprijin

Explicație: Se urmărește optimizarea resurselor și standardizarea grupelor de elevi în funcție de nivelul de studii.

14. Reguli speciale pentru clasele subdimensionate

Alin. (6), (11)-(13):

  • Se permite depășirea limitelor cu ±2–4 elevi în cazuri excepționale.

  • Clase simultane sunt permise în zone izolate sau minoritare.

  • În școlile cu predare în limbile minorităților, clasele și școlile pot funcționa cu 60–80% din efectivele normale.

Explicație: Se asigură flexibilitate în zonele cu populație redusă sau cu specific etnic.

15. Transportul elevilor – extindere și clarificări

Modificări la art. 83:

  • Se decontează transportul pentru toți elevii (primar, gimnazial și liceal) care învață în altă localitate.

  • Elevii din școli vocaționale sau speciale beneficiază și ei de transport plătit.

  • Decontarea se face direct de către stat, prin inspectoratele școlare, către transportatori.

Explicație: Se extinde gratuitatea transportului pentru mai multe categorii de elevi.

16. Burse pentru elevi (Art. 108¹ – intră în vigoare de la 1 septembrie 2025)

Tipuri de burse acordate:

  • Bursă de merit

  • Bursă socială

  • Bursă tehnologică (pentru elevii din profesional)

Noutăți importante:

  • Se acordă și elevilor din școlile particulare fără taxe.

  • Bursele sociale se acordă inclusiv fără verificarea veniturilor, în cazuri speciale: boli grave, orfani, cazuri sociale, etc.

  • Mamele minore care merg la școală primesc 700 lei lunar.

  • Bursele nu sunt impozabile și nu se iau în calcul pentru alte ajutoare sociale.

Explicație: Sistemul burselor este lărgit și adaptat pentru a include cazuri sociale sensibile și elevi din sistemul privat.

17. Plata cu ora începând cu 1 septembrie 2025

Art. 183 alin. (5¹):

Calculul tarifului pentru plata cu ora se va face ținând cont de:

  • salariul de bază

  • gradații și vechime

  • sporuri pentru învățământ special, predare simultană, zone izolate etc.

Explicație: Se creează un sistem mai echitabil pentru plata muncii suplimentare.

18. Primă de instalare pentru profesori în mediul rural

Art. 190 alin. (6):

Cadrele didactice repartizate ca titulari în zone defavorizate primesc:

  • o primă de instalare neimpozabilă = 1 salariu minim brut

  • obligația de a rămâne minimum 5 ani în acea școală

Explicație: Se încearcă stimularea ocupării posturilor în zone greu accesibile.

 19. Activități suplimentare pentru profesori seniori

Art. 207:

  • Cadrele didactice cu gradul I sau titlul de profesor emerit pot participa la cluburi STEM, mentorat, diseminare de bune practici.

  • Se poate reduce norma didactică cu 2 ore pentru cei cu vechime peste 25 ani și performanțe.

 Explicație: Se valorifică experiența profesorilor seniori pentru susținerea excelenței.

20. Burse pentru studenți (începând cu 1 august 2025)

Art. LX:

  • Fondul de burse este 10% din salariul minim net/lună/student

  • Acordate doar pentru studenții de la zi, pe locuri bugetate

Explicație: Este o plafonare a bursei pentru studenți, legată direct de salariul minim.

21. Alte prevederi și derogări

  • Degrevare de normă pentru directori și inspectori (max. 50%)

  • Profesorii degrevați nu pot primi ore suplimentare cu plată, decât în zone izolate

  • Normele didactice pentru învățământul special, profesional și mentorat au fost clarificate

22. Normele didactice în sistemul preuniversitar

Norma maximă generală

  • Norma didactică standard este de 18 ore convenționale pe săptămână.

Norma în perioada 2025-2030 – derogări temporare

Pentru anii școlari 2025-2026 până la 2029-2030:

  • Învățători/învățătoare: 1 post/clasă, obligatoriu cu 2 ore/săptămână de pregătire remedială.

  • Profesori gimnaziu/liceu: 20 ore/săptămână.

  • Profesori cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit + mentorat: 18 ore/săptămână.

  • Profesori instruire practică și maiștri-instructori:

    • 26 ore (cu licențiere în cariera didactică)

    • 22 ore (cu grad didactic I și activitate de mentorat)

  • Învățământ special:

    • Predare și terapii: 18 ore/săptămână

    • Educație și instruire practică: 22 ore/săptămână

23. Degrevarea de normă didactică pentru personalul de conducere

În anul școlar 2025–2026:

  • Degrevare de până la 30% pentru: case ale corpului didactic, centre județene, centre de excelență.

  • Degrevare de până la 50% pentru: directori de școli, inspectori, alți conducători din sistemul preuniversitar.

  • Degrevare parțială pentru reprezentanți ai federațiilor sindicale care monitorizează calitatea educației.

Restricții:

  • Personalul degrevat nu poate preda cu plata pe oră sau cumul.

  • Excepție: se permite plata cu ora în zone izolate, cu aprobarea inspectoratului școlar.

24. Termene de aplicare și prorogări în educație

Intră în vigoare:

  • Articolul 108¹ din Legea nr. 198/2023 – de la 1 septembrie 2025

  • Reorganizarea rețelei școlare: în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a Legii 141/2025

Prorogări:

  • Art. 229 alin. (14) din Legea 198/2023 se amână până la începutul anului școlar 2026–2027

TABEL COMPARATIV: Înainte și după 1 august 2025

Taxa de drum de la 1 august 2025

Amenda pentru neplata rovinietei

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Black Friday: ANPC recomandă verificarea magazinului online și alegerea unei metode sigure de plată

Publicat

Publicitate

Verificarea magazinului online, a prețului produsului, alegerea unei metode sigure de plată și folosirea garanției legale sunt câteva dintre recomandările Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) pentru perioada de reduceri Black Friday.

‘Black Friday, Vinerea Neagră, indiferent de denumire și de durată, în România se desfășoară, de câțiva ani, pe tot parcursul lunii noiembrie, în special la începutul lunii, deși, în mod tradițional, în Uniunea Europeană acest eveniment este derulat la sfârșitul lunii. Indiferent de pe ce site doriți să faceți cumpărături, mai ales că frumoasele și așteptatele sărbători de iarnă sunt aproape, recomandările Centrului European al Consumatorilor (ECC Romania) – Direcție în cadrul ANPC – menite să vă atragă atenția asupra posibilelor pericole ascunse în online și să transforme acest moment într-unul plin de bucurie, cu siguranță vor fi utile’, se arată într-un comunicat al ANPC.

Primul sfat al specialiștilor este verificarea structurii magazinului online și a termenilor și condițiilor generale, care trebuie să fie accesibile consumatorului și complete și să conțină denumirea comerciantului care deține site-ul sau în numele căruia acționează, adresa poștală, numărul de telefon și adresa de poștă electronică la care acesta poate fi efectiv contactat, politica de retur și condițiile de vânzare (livrare, plată, returnare produs și rambursare).

Consumatorul trebuie să sune, ulterior, la numărul de telefon afișat pentru a verifica dacă funcționează și răspunde cineva și să consulte recenziile privitoare la produs sau comerciant, pentru a vedea dacă alți utilizatori au avut probleme cu magazinul sau, dimpotrivă, au lăsat recenzii pozitive.

ANPC susține că, în perioadele de reducere, trebuie afișate atât prețul redus, cât și prețul fără reducere, iar prețul înainte de reducere trebuie să fie cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile, conform legislației europene.

‘Nu dați curs mesajelor comerciale care creează presiune. Sintagme de genul ‘alte 20 de persoane se uită la acest articol’ sau ‘au mai rămas doar trei articole’ sunt doar câteva exemple folosite deseori de site-uri sau aplicații mobile, rețele de socializare sau chiar motoare de căutare, pentru a pune presiune pe decizia de achiziție a consumatorului’, avertizează ANPC.

Publicitate

O altă modalitate prin care se încearcă influențarea comportamentului de cumpărare al consumatorului este afișarea unei numărători inverse.

ANPC recomandă, de asemenea, alegerea unei metode sigure de plată. ‘Dacă plătiți online, asigurați-vă că aveți o conexiune la internet securizată. Asigurați-vă că adresa site-ului este marcată cu ‘https’ și simbolul lacătului închis. Nu salvați detaliile bancare pe telefonul mobil, pe computer sau pe orice platformă de cumpărături. Setați o sumă maximă pentru plățile unice, pentru cardul dvs. Evitați plățile prin transfer bancar (în această situație, nu există procedură de refuz la plată)’, se mai arată în comunicat.

Specialiștii consideră ca fiind importantă folosirea garanției legale.

‘Pentru toate bunurile, la preț întreg sau cu preț redus și, de asemenea, pentru produsele digitale (de exemplu, ceasul sau frigiderul inteligent), precum și pentru serviciile și conținutul digital (softuri, jocuri online etc.) achiziționate de la un vânzător cu sediul în România sau în Uniunea Europeană, beneficiați de o garanție legală de conformitate de minimum doi ani. Dacă produsul dvs. este defect, puteți cere vânzătorului să repare sau să schimbe produsul ori, dacă aceste două soluții nu sunt posibile, să vă ramburseze sumele plătite pentru acesta. Atunci când cumpărați online, aveți la dispoziție o perioadă de 14 zile pentru a vă răzgândi și a returna produsul’, a avertizat ANPC.

ECC Romania face parte din Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia. Centrele oferă informații, consiliere și asistență gratuite și personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacțiile transfrontaliere efectuate într-o altă țară din cadrul Rețelei. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

INSP: 49 de cazuri de infecție cu virusul West Nile, înregistrate de la începutul lunii iunie. Trei decese

Publicat

Publicitate

Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) a anunțat că în perioada 2 iunie – 30 octombrie au fost înregistrate 49 de cazuri de infecție cu virusul West Nile în România.

Dintre acestea, 41 sunt cazuri confirmate, iar opt sunt cazuri probabile. Potrivit INSP, în aceeași perioadă au fost înregistrate trei decese cauzate de infecția cu virusul West Nile, câte unul în județele Brăila, Dâmbovița și Timiș.

Cazurile au fost raportate în: București (16) și în județele Alba (1), Brăila (5), Botoșani (1), Cluj (2), Dolj (1), Dâmbovița (1), Galați (6), Ilfov (4), Iași (2), Prahova (1), Sibiu (1), Sălaj (1), Timiș (3), Teleorman (1), Tulcea (1), Vâlcea (1) și Vrancea (1).

Este vorba despre 22 de persoane din grupa de vârstă 70-79 de ani, 10 din grupa 60-69 de ani, opt din grupa 50-59 de ani, două din grupa 40-49 de ani, patru de peste 80 de ani, două din grupa 30-39 de ani și una din grupa 10-19 ani.

În acest context, specialiștii INSP fac mai multe recomandări pentru populație:

* să evite expunerea la țânțari, purtând îmbrăcăminte cu mâneci lungi și pantaloni lungi;

Publicitate

* să utilizeze substanțe chimice repelente pentru țânțari;

* să împiedice pătrunderea țânțarilor în casă (prin plase de protecție la ferestre);

* să asigure desecarea bălților de apă din jurul gospodăriei;

* să îndepărteze recipientele de apă stătută și gunoiul menajer din gospodărie. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Peste 260 de elevi și profesori au fost evacuați în timpul orelor de curs, în cadrul unui exercițiu ISU

Publicat

Publicitate

Peste 260 de elevi, cadre didactice și personal auxiliar au participat, astăzi, la exerciții de evacuare care s-au desfășurat la școlile gimnaziale din localitățile Dângeni și Iacobeni.

 

Activitățile au avut ca scop verificarea modului de gestionare a unei situații de urgență provocate de incendiu, dar și instruirea elevilor și a cadrelor didactice cu privire la pașii ce trebuie urmați pentru a rămâne în siguranță.

 

La semnalul de alarmă, elevii au părăsit sălile de clasă în ordine, sub îndrumarea profesorilor, și s-au adunat în locurile de evacuare stabilite anterior. Acolo s-a făcut prezența, verificându-se dacă toți participanții au reușit să evacueze clădirile conform planului.

 

Publicitate

De asemenea, persoanele responsabile la nivelul școlilor au fost instruite cu privire la măsurile ce trebuie adoptate în cazul unei situații de urgență reale, astfel încât elevii și cadrele didactice să fie protejați și coordonați eficient.

 

La acțiune au participat pompierii de la Garda de Intervenție Trușești, precum și membrii Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Dângeni, care au sprijinit desfășurarea exercițiilor și au oferit explicații privind modul de intervenție în caz de incendiu.

 

La finalul exercițiilor, copiii au avut ocazia să vadă îndeaproape o autospecială folosită în misiunile operative, au probat echipamentele de protecție utilizate de pompieri și au aflat cum se folosește fiecare accesoriu în parte.

 

Activitățile s-au desfășurat în cadrul programului național „Școala Altfel”, oferindu-le elevilor o experiență educativă și interactivă despre importanța prevenirii și gestionării situațiilor de urgență.

 

Specialiștii din cadrul Inspecției de Prevenire le-au transmis elevilor următoarele sfaturi, în caz de incendiu:

 

· anunțați imediat incidentul primului adult pe care îl întâlniți;

 

· păstrați-vă calmul și evitați panica;

 

· părăsiți clădirea doar sub supravegherea și îndrumarea cadrelor didactice;

 

· urmați căile de evacuare marcate și nu vă întoarceți pentru a lua obiecte personale – viața este mai importantă;

 

· după evacuare, îndreptați-vă spre locul de adunare stabilit, unde se va face prezența;

 

· așteptați intervenția pompierilor și respectați indicațiile acestora.

 

Mai multe informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.

Citeste mai mult

Eveniment

Surpriză la Rădăuți Prut: O tânără a vrut să treacă frontiera cu o asigurare falsă și o mașină radiată

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Rădăuți Prut efectuează cercetări în privința unei tinere care a prezentat la control, pentru autovehiculul radiat din circulație, pe care îl conducea, o poliță de asigurare obligatorie ce s-a dovedit a fi falsă.

 

În data de 01 noiembrie a.c., în jurul orei 07.40, în Punctul de Trecere a Frontierei Rădăuți Prut – ITPF Iaşi s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de control, necesare trecerii frontierei, o tânără, cu cetățenie română și Republica Moldova, în vârstă de 31 de ani, în calitate de conducător al unui autoturisn înmatriculat în Franța.

La controlul de frontieră, persoana în cauză a prezentat o asigurare obligatorie, iar în urma verificărilor efectuate s-a constatat că aceasta nu îndeplinește condițiile de formă și fond ale uneia autentice, fiind falsă. Totodată, colegii noștri au stabilit faptul că autoturismul este radiat din circulație de către autoritățile din Franța.

Polițiștii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracțiunilor de punerea în circulație sau conducerea pe drumurile publice a unui vehicul neînmatriculat, uz de fals și fals în înscrisuri sub semnătură privată, la finalizare urmând a fi luate măsurile legale care se impun.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending