Connect with us
Publicitate

Educație

Din 2024, atestat de informatică pentru elevii de liceu. Vor fi organizate probe la clasa a XII-a. Calendarul examenului

Publicat

Publicitate

Elevii din clasa a XII-a care urmează să absolve liceul în 2024, la specializarea matematică-informatică, au posibilitatea de a obține atestatul de informatică. Probele pentru acest atestat vor avea loc în luna mai, iar subiectele sunt în curs de elaborare în prezent, relatează alba24.ro.

Atestatul confirmă pregătirea de specialitate/ profesională dobândită de absolvenții de liceu, cursuri de zi.

Actul se eliberează absolvenților claselor de matematică-informatică și matematică-informatică, intensiv informatică.

Publicitate

Atestatul se obține după susținerea și promovarea de către candidați a unei probe de specialitate.

Eliberarea atestatului nu este condiționată de promovarea examenului de bacalaureat, potrivit metodologiei.

Competențe certificate prin atestatul de informatică

Competențele certificate în urma promovării examenului de atestare profesională sunt:

Publicitate

Pentru absolvenții claselor de matematică informatică, intensiv informatică:

  • realizarea design-ului și structurii produselor soft necesare implementării de: sisteme software, aplicații software, baze de date, pagini WEB. (software orientat client)
  • particularizarea, configurarea și modificarea aplicațiilor software, în scopul adaptării sistemelor informaționale ale clientului.

Pentru absolvenții claselor de matematică-informatică:

  • realizarea managementului site-urilor WEB, sistemelor de operare a calculatoarelor
  • furnizarea facilităților de procesare a datelor, inclusiv a serviciilor suport

Proba de specialitate – atestatul de informatică

Proba de specialitate constă în:

Publicitate

– probă practică: realizarea practică pe calculator a cerințelor din biletul extras în ziua probei.

Biletul va cuprinde trei subiecte:

  • un subiect privind Sistemele de Gestiune a Bazelor de Date
  • un subiect de Programare
  • un subiect vizând Sisteme de Operare sau abilități de tehnoredactare, calcul tabelar sau prezentări PowerPoint.

– proiect: prezentarea și motivarea teoretică a unui proiect (produs soft) realizat în timpul orelor de laborator, al ultimului an de studiu; produsele pot fi realizate și în echipă (2 – 3 elevi) în funcție de complexitatea proiectului.

Durata probei de specialitate trebuie să fie de maximum două ore, astfel:

  • proba practică – maximum 90 de minute/candidat. Membrii comisiei evaluează lucrările respective și acordă o notă fiecărui candidat, pentru fiecare subiect în parte
  • susținerea proiectului – maximum 30 de minute/candidat. Membrii comisiei pot adresa candidatului întrebări, fără a depăși acest timp.

Subiectele la proba practică – atestatul de informatică

Subiectele pentru proba practică se elaborează la nivelul județului/ municipiului București, în cadrul consiliului consultativ al disciplinei și sunt avizate de inspectorul de specialitate.

Modelele de subiecte se transmit către unitățile de învățământ de nivel liceal, până în 15 ianuarie.

Organizarea examenului – atestatul de informatică

Coordonarea examenului de atestare a competențelor profesionale pentru absolvenții claselor de matematică-informatică și matematică-informatică, intensiv informatică se asigură de Comisia Națională de Evaluare și Certificare care se constituie anual și funcționează în Ministerul Educației, Cercetării și Inovării.

În cazul promovării examenului de atestare a competențelor profesionale candidatul primește un atestat. Atestatul se eliberează de secretariatul liceului, în care a fost susținut examenul, după promovarea de către candidat a clasei a XII-a. Eliberarea atestatului nu este condiționată de promovarea examenului de bacalaureat.

Comisiile de examinare din unitățile de învățământ au următoarea componență:

  • a) preşedinte – directorul, directorul adjunct (fără drept de notare)
  • b) vicepreşedinte – metodist al ISJ/ISMB sau profesor de specialitate având cel puțin gradul II, din afara unității şcolare (fără drept de notare);
  • c) secretar – responsabilul catedrei de specialitate/comisiei metodice din unitatea şcolară respectivă (fără drept de notare);
  • d) membri – doi profesori de specialitate, de regulă din aceeaşi unitate şcolară în care învață elevii, cu drept de notare.
  • O comisie de examinare la nivelul unității de învățământ se constituie pentru un număr de maximum 90 de candidați (de regulă trei clase).

Comisiile de examinare din unitățile de învățământ au următoarele atribuții:

  • a) întocmesc graficul de acțiuni privind organizarea şi desfăşurarea probei şi îl afişează cu cel puțin două zile înainte de începerea acesteia;
  • b) pregătesc documentația tehnică, sălile, aparatele, echipamentele şi asigură condițiile normale de desfăşurare a probei;
  • c) stabilesc criteriile de evaluare pentru lucrările practice;
  • d) organizează şi efectuează examinarea, evaluarea şi notarea candidaților;
  • e) afişează rezultatele probelor în fiecare zi, la sfârşitul etapei;
  • f) înaintează Comisiei Județene/municipiului Bucureşti, în termen de trei zile de la încheierea examenului, un raport asupra modului de desfăşurare a examenului, care să conțină şi propuneri cu privire la optimizarea desfăşurării examenului pentru obținerea atestatului;
  • g) în cadrul comisiei de examinare preşedintele şi vicepreşedintele monitorizează examenul şi urmăresc respectarea metodologiei de examen.

Calendarul examenului

Examenul se desfăşoară în perioada 1 – 30 mai. Comisia de examen din fiecare unitate şcolară va elabora graficul propriu de desfăşurare a examenului de atestare a competențelor profesionale.

Se stabilește data pentru susținerea probelor, în cadrul unității de învățământ.

Perioada pentru înscrierea candidaților şi depunerea proiectelor: cu 10 zile înainte de data desfăşurării examenului.

Proba de specialitate se desfăşoară în afara orelor de curs. Proba de specialitate se susține în cabinete sau laboratoare de specialitate, în unitățile şcolare liceale.

Cum se evaluează candidații – atestatul de informatică

La proba practică, nota acordată de către fiecare evaluator va fi calculată ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute la cele trei subiecte din biletul extras în ziua probei.

Nota finală pentru proba practică se calculează ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare evaluator.

Nota finală pentru proba practică trebuie să fie minim 6 (şase) pentru promovarea examenului.

La prezentarea şi motivarea proiectului fiecare evaluator va acorda câte o notă conform criteriilor stabilite de comisia de examinare. Nota finală pentru proiect se calculează ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare evaluator.

Nota finală pentru proiect trebuie să fie minim 7 (şapte) pentru promovarea examenului.

În situația în care diferența dintre notele acordate de membrii comisiei, la oricare dintre probe, este mai mare de un punct, vicepreşedintele va stabili nota finală, prin reevaluarea probei.

Media finală este media aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor finale pe fiecare probă. Examenul se consideră promovat dacă media finală este cel puțin 7 (șapte).

Nu se admit contestații la nici una dintre probe.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Sistemul de Garanție-Returnare tot mai ACCESIBIL și micilor comercianți. Noi îmbunătățiri anunțate de RetuRO

Publicat

Publicitate

Se împlinește un an de când Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) a devenit parte din viața noastră, după ce a fost lansat pe 30 noiembrie 2023. SGR s-a dovedit un instrument important pentru un viitor mai bun și schimbarea obiceiurilor de consum, încurajând responsabilitatea față de mediu pentru fiecare dintre noi.

Sistemul de Garanție-Returnare este o premieră pentru România, iar pentru provocările întâmpinate în faza inițială, inerente unui program de o asemenea complexitate și anvergură, s-au căutat permanent soluții prin colaborare între toți actorii implicați.

Publicitate

Încă de la început, RetuRO, administratorul sistemului, a susținut un dialog direct și constant cu toate părțile implicate pentru a le înțelege nevoile și a găsi împreună soluții eficiente care să facă sistemul deopotrivă ușor de utilizat de către consumatori și simplu de adoptat de către comercianți.

În ceea ce privește comercianții, aceștia sunt o verigă cheie în sistem, întrucât reprezintă liantul între SGR și consumatori. În efortul de a susține adoptarea sistemului de către comercianți, RetuRO le-a oferit constant sprijin personalizat, a organizat periodic întâlniri cu aceștia, oferindu-le ocazia să adreseze întrebări și să împărtășească dificultățile întâmpinate, și a demarat o amplă campanie de informare pentru a prezenta pașii necesari pentru înscrierea în sistem.

Publicitate

De asemenea, RetuRO a adus îmbunătățiri permanente sistemului, adaptând fluxurile operaționale și simplificând procedurile în aspecte cheie.

Un exemplu în acest sens îl reprezintă adaptarea frecvenței și a modalității de preluare a ambalajelor colectate, astfel încât ele să nu devină o povară pentru operatorii din HoReCa și micii comercianți, care au semnalat adesea lipsa spațiului de depozitare.

Astfel, începând cu cea de-a doua comandă de ridicare a ambalajelor SGR, ele sunt preluate de către transportatorii RetuRO în maximum 2 zile. La prima comandă sunt necesare 7 zile pentru a putea adăuga adresa magazinului pe ruta transportatorilor. Prin îmbunătățirea timpilor de ridicare a sacilor cu ambalaje de la comercianți, punctele de returnare pot funcționa fără întreruperi cauzate de lipsa spațiului de depozitare.

Publicitate

O altă veste bună este aceea că, în  curand, sacii necesari colectării vor fi oferiți gratuit comercianților și operatorilor HoReCa, fără a mai fi facturați de către Administratorul SGR, conform noii metodologii de calcul publicate pentru calculul tarifului de gestionare.

Această măsură vine ca un real avantaj pentru micii comercianți, întrucât ei sunt mai predispuși să resimtă presiunea costurilor operaționale. Aceștia nu vor mai trebui să aloce resurse pentru achiziționarea sacilor SGR, ceea ce le va permite să-și concentreze bugetele pe alte nevoi importante pentru afacerea lor. Practic, devine mult mai simplu și accesibil pentru aceștia să intre în Hora Reciclării, ceea ce poate crește în mod semnificativ numărul punctelor de colectare disponibile pentru consumatori.

Rolul comercianților în SGR și principalele beneficii

Indiferent de dimensiunea afacerii, comercianții joacă un rol esențial în funcționarea Sistemului de Garanție-Returnare, întrucât fiecare ambalaj colectat este un pas înainte spre un mediu mai curat.

Restaurantele, cafenelele, magazinele de cartier și micii retaileri devin, astfel, parteneri activi în eforturile de a reduce cantitatea de deșeuri din natură.

Cu mai multe puncte de colectare în rețea, se reduce aglomerația și timpul de așteptare în fiecare punct de colectare, iar asta înseamnă o experiență mai plăcută atât pentru consumatori, cât și pentru comercianți.

Înscrierea în SGR și organizarea unui punct de colectare poate însemna pentru micii comercianți și o oportunitate de a atrage noi clienți, care caută soluții simple, în proximitatea casei, pentru a returna ambalajele SGR, și implicit o creștere a vânzărilor, ajutând afacerea să prospere.

Înscrierea în SGR, o obligație legală

Conform legislației în vigoare, toți comercianții care vând produse ambalate în recipiente precum sticle de plastic, doze de aluminiu sau ambalaje din sticlă care fac parte din Sistemul de Garanție-Returnare sunt obligați să se înregistreze pe platformă, să semneze contractul cu administratorul sistemului și să colecteze ambalajele returnate de către consumatori. Măsura vizează  atât marii retaileri, cât și micii comercianți, în timp ce reprezentanții HoReCa trebuie să colecteze ambalajele SGR ale produselor consumate în unitatea lor.

Calea spre o țară mai curată

Pornit de la zero, în doar 10 luni de la lansare, SGR a înregistrat o performanță impresionantă – românii au returnat peste 2,3 miliarde de ambalaje, cu volume în creștere de la o lună la alta. Zilnic, zeci de milioane de ambalaje sunt recuperate prin SGR și trimise spre cele 7 centre regionale RetuRO de numărare și sortare din țară, cu scopul de a fi pregătite pentru reciclare. Astăzi, SGR este un element central al politicii de mediu din România, cu impact semnificativ în reducerea deșeurilor de ambalaje și îmbunătățirea calității mediului.

Trebuie avut în vedere că implementarea unui nou sistem, așa cum este SGR, are nevoie de timp pentru a intra pe un făgaș normal. Este important să privim evoluția pe termen lung și să recunoaștem că schimbările durabile necesită timp și efort, sprijinul și implicarea tuturor.

Citeste mai mult

Eveniment

Marius Budăi a prezentat soluțiile PSD pentru a opri plecarea tinerilor din țară și a criticat PNL că doar îi atacă pe alții fără să spună ce pot face ei pentru cetățeni (P)

Publicat

Publicitate

Prim-vicepreședintele PSD Botoșani, Marius Budăi, a prezentat o parte dintre soluțiile PSD pentru a opri plecarea tinerilor din țară. Social-democratul a făcut o comparație cu măsurile luate în trecut de PSD care au oprit plecarea medicilor din țară, arătând că soluția este de a da posibilitatea tinerilor de a obține un venit decent în România. În acest sens, Budăi a prezentat mai multe propuneri din Programul PSD:

  1. Primă de 1.000 de lei/lună, pe lângă salariu, pentru tinerii botoșăneni care se angajează prima oară sau pentru cei care se întorc în țară!
  2. Primă de 12.500 de lei pentru botoșănenii care se întorc în România și se angajează pe perioadă nedeterminată.
  3. Vouchere de până la 800 de euro, pentru botoșănenii care vor să învețe o meserie mai bine plătită.
  4. Finalizarea Autostrăzii Moldovei până la Botoșani, astfel încât să aducem investiții și locuri de muncă mai bine plătite în județul nostru!

Budăi a mai precizat că oricât de mult îl vor ataca cei de la PNL în această campanei, va continua să prezinte soluțiile din programul PSD. „Datoria candidaților e să spună ce sunt ei în stare să facă pentru oameni, nu să-i atace pe ceilalți candidați. […] Știți de ce PNL nu prezintă soluțiile lor? Pentru că e mai comod să-i ataci pe alții decât să construiești un program coerent. Vă amintesc doar că în programul electoral, PNL nu a scris nimic despre sistemul public de pensii”, a precizat Budăi.

https://www.facebook.com/100057810201244/posts/984163606853970/?rdid=N6ndophqcLZzFvr0#

Publicitate

CMF11240017

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Ierarh Grigorie Taumaturgul, Episcopul Neocezareei

Publicat

Publicitate

Sfântul Grigorie a trăit în zilele împăratului Aurelian (214-275) şi era din părinţi elini şi de tânăr a ales partea cea bună, cunoscând adevărata credinţă în Hristos. Crescând el în vârsta, creştea şi dreapta credinţă într-însul.

Iar din pricina mărimii şi mulţimii minunilor ce făcea, a dobândit numele său, căci a fost chemat făcător de minuni. Aflându-se încă la scoală în Alexandria, după obicei învăţând filozofia, a venit la el o femeie desfrânată cu gândul ca apoi să-l clevetească, îndemnată fiind de alţi ucenici ce erau cu dânsul. Însă cuprinsă fiind de demon care o zbuciuma, sfântul a tămăduit-o cu rugăciunea sa. A văzut sfântul şi pe Preasfânta Născătoarea de Dumnezeu, împreună cu Ioan cuvântătorul de Dumnezeu, aievea învăţându-l taina Sfintei Treimi.

Şi după ce a fost hirotonit episcop al Neocezareii de Fedim, episcopul Amasiei, şi după ce a mers la biserica ce i s-a dat, se spune că a făcut multe minuni, care nu s-au auzit, şi mai mari decât se pot crede. Că a pornit cu rugăciunea o piatră mare cât un munte şi a mutat-o în altă parte. Şi fiind sfântul călător s-a abătut de a intrat într-o capişte idolească, unde a gonit demonii de acolo şi după ce s-a dus sfântul, n-au mai cutezat să intre demonii acolo. Aceasta aflând cel ce purta grija capiştei, s-a mâniat pe sfântul. Iar sfântul a scris pe o hârtie: „Eu, Grigorie, poruncesc ţie, satano, intră”, şi punând-o în capişte, au intrat iarăşi demonii în ea. Iar mai-marele capiştei s-a îngrozit de această minune şi a devenit ucenic lui Hristos, apropiindu-se de marele Grigorie. Şi un lac mare, ce făcea valuri ca marea, l-a secat şi l-a făcut uscat, secând împreună şi vrajba pe care doi fraţi o aveau între dânşii, zicând fiecare că a fost lacul lui. Oprit-a şi calea unui râu, rugat fiind de locuitorii de acolo, înfigându-şi toiagul în udătura pământului cea repede, făcând atunci minuni peste minuni.

Publicitate

Căci se vedea unde se întorcea apa înapoi, ca şi cum s-ar fi temut a se atinge de toiag, care toiag, uscat fiind şi lipsit fiind de firească umezeală, s-a făcut copac verde şi frumos, şi nici îndelungarea vremii n-a stricat minunea, ci şi acum, precum se spune, apa ocoleşte pe departe, iar copacul stând de atâţia ani propovăduieşte puterea lui Hristos arătată prin marele Grigorie.  Afară de aceasta, pe un evreu, ce se prefăcea că este mort zăcând răsturnat, l-a făcut cu adevărat mort, precum el se prefăcea. Altădată iarăşi făcând rugăciune în munte, s-a arătat ca fiind copac celor ce căutau să-i facă rău.

Deci, venind vremea trecerii către Domnul, a mulţumit lui Dumnezeu că, primind cetatea sa cu mulţi oameni şi fiind plină de necredincioşi şi păgânătate, a lăsat-o cu toţi aşezaţi în credinţă.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

(P) Cătălin Silegeanu și Ariadna Cîrligeanu: Angajament și Speranță pentru Viitorul României

Publicat

Publicitate

Într-o atmosferă de solidaritate și energie pozitivă, Cătălin Silegeanu, candidat AUR la Senat, și Ariadna Cîrligeanu, candidată pentru Camera Deputaților, au petrecut o zi plină de întâlniri și discuții cu cetățenii din județul Botoșani. Aceștia au confirmat că vizitele lor au fost nu doar necesare, ci și revigorante, oferindu-le oportunitatea de a se conecta direct cu nevoile și aspirațiile comunităților locale.

Ziua a debutat cu o vizită la Săveni, unde cei doi candidați au fost întâmpinați de localnici dornici să își exprime opiniile și preocupările. „Astăzi, am trăit din nou bucuria de a fi alături de oameni, așa cum este firesc într-o comunitate unită și plină de viață”, a declarat Silegeanu, subliniind importanța dialogului direct cu cetățenii.

După Săveni, membrii AUR s-a îndreptat spre piața din Ungureni, un loc vibrant, unde Cătălin Silegeanu și Ariadna Cîrligeanu au discutat cu oamenii despre provocările și speranțele lor pentru viitor. „Am întâlnit oameni harnici și plini de energie, care ne-au împărtășit dorința lor de schimbare și de un trai mai bun”, a adăugat Cîrligeanu.

Publicitate

Spre seară, candidații s-au deplasat în municipiul Botoșani, vizitând zone precum ANL Bucovina și strada Pacea, continuând cu pietonalul Unirii. În toate aceste locuri, au simțit susținerea puternică a comunității față de președintele George Simion și candidații AUR la Parlament. „Am avut oportunitatea de a prezenta #PlanulSimion și viziunea noastră pentru viitorul României, construind pe valori de unitate și acțiuni concrete”, a subliniat Silegeanu.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending