Connect with us

Educație

Din 2024, atestat de informatică pentru elevii de liceu. Vor fi organizate probe la clasa a XII-a. Calendarul examenului

Publicat

Publicitate

Elevii din clasa a XII-a care urmează să absolve liceul în 2024, la specializarea matematică-informatică, au posibilitatea de a obține atestatul de informatică. Probele pentru acest atestat vor avea loc în luna mai, iar subiectele sunt în curs de elaborare în prezent, relatează alba24.ro.

Atestatul confirmă pregătirea de specialitate/ profesională dobândită de absolvenții de liceu, cursuri de zi.

Actul se eliberează absolvenților claselor de matematică-informatică și matematică-informatică, intensiv informatică.

Atestatul se obține după susținerea și promovarea de către candidați a unei probe de specialitate.

Eliberarea atestatului nu este condiționată de promovarea examenului de bacalaureat, potrivit metodologiei.

Competențe certificate prin atestatul de informatică

Competențele certificate în urma promovării examenului de atestare profesională sunt:

Publicitate

Pentru absolvenții claselor de matematică informatică, intensiv informatică:

  • realizarea design-ului și structurii produselor soft necesare implementării de: sisteme software, aplicații software, baze de date, pagini WEB. (software orientat client)
  • particularizarea, configurarea și modificarea aplicațiilor software, în scopul adaptării sistemelor informaționale ale clientului.

Pentru absolvenții claselor de matematică-informatică:

  • realizarea managementului site-urilor WEB, sistemelor de operare a calculatoarelor
  • furnizarea facilităților de procesare a datelor, inclusiv a serviciilor suport

Proba de specialitate – atestatul de informatică

Proba de specialitate constă în:

– probă practică: realizarea practică pe calculator a cerințelor din biletul extras în ziua probei.

Biletul va cuprinde trei subiecte:

  • un subiect privind Sistemele de Gestiune a Bazelor de Date
  • un subiect de Programare
  • un subiect vizând Sisteme de Operare sau abilități de tehnoredactare, calcul tabelar sau prezentări PowerPoint.

– proiect: prezentarea și motivarea teoretică a unui proiect (produs soft) realizat în timpul orelor de laborator, al ultimului an de studiu; produsele pot fi realizate și în echipă (2 – 3 elevi) în funcție de complexitatea proiectului.

Durata probei de specialitate trebuie să fie de maximum două ore, astfel:

  • proba practică – maximum 90 de minute/candidat. Membrii comisiei evaluează lucrările respective și acordă o notă fiecărui candidat, pentru fiecare subiect în parte
  • susținerea proiectului – maximum 30 de minute/candidat. Membrii comisiei pot adresa candidatului întrebări, fără a depăși acest timp.

Subiectele la proba practică – atestatul de informatică

Subiectele pentru proba practică se elaborează la nivelul județului/ municipiului București, în cadrul consiliului consultativ al disciplinei și sunt avizate de inspectorul de specialitate.

Modelele de subiecte se transmit către unitățile de învățământ de nivel liceal, până în 15 ianuarie.

Organizarea examenului – atestatul de informatică

Coordonarea examenului de atestare a competențelor profesionale pentru absolvenții claselor de matematică-informatică și matematică-informatică, intensiv informatică se asigură de Comisia Națională de Evaluare și Certificare care se constituie anual și funcționează în Ministerul Educației, Cercetării și Inovării.

În cazul promovării examenului de atestare a competențelor profesionale candidatul primește un atestat. Atestatul se eliberează de secretariatul liceului, în care a fost susținut examenul, după promovarea de către candidat a clasei a XII-a. Eliberarea atestatului nu este condiționată de promovarea examenului de bacalaureat.

Comisiile de examinare din unitățile de învățământ au următoarea componență:

  • a) preşedinte – directorul, directorul adjunct (fără drept de notare)
  • b) vicepreşedinte – metodist al ISJ/ISMB sau profesor de specialitate având cel puțin gradul II, din afara unității şcolare (fără drept de notare);
  • c) secretar – responsabilul catedrei de specialitate/comisiei metodice din unitatea şcolară respectivă (fără drept de notare);
  • d) membri – doi profesori de specialitate, de regulă din aceeaşi unitate şcolară în care învață elevii, cu drept de notare.
  • O comisie de examinare la nivelul unității de învățământ se constituie pentru un număr de maximum 90 de candidați (de regulă trei clase).

Comisiile de examinare din unitățile de învățământ au următoarele atribuții:

  • a) întocmesc graficul de acțiuni privind organizarea şi desfăşurarea probei şi îl afişează cu cel puțin două zile înainte de începerea acesteia;
  • b) pregătesc documentația tehnică, sălile, aparatele, echipamentele şi asigură condițiile normale de desfăşurare a probei;
  • c) stabilesc criteriile de evaluare pentru lucrările practice;
  • d) organizează şi efectuează examinarea, evaluarea şi notarea candidaților;
  • e) afişează rezultatele probelor în fiecare zi, la sfârşitul etapei;
  • f) înaintează Comisiei Județene/municipiului Bucureşti, în termen de trei zile de la încheierea examenului, un raport asupra modului de desfăşurare a examenului, care să conțină şi propuneri cu privire la optimizarea desfăşurării examenului pentru obținerea atestatului;
  • g) în cadrul comisiei de examinare preşedintele şi vicepreşedintele monitorizează examenul şi urmăresc respectarea metodologiei de examen.

Calendarul examenului

Examenul se desfăşoară în perioada 1 – 30 mai. Comisia de examen din fiecare unitate şcolară va elabora graficul propriu de desfăşurare a examenului de atestare a competențelor profesionale.

Se stabilește data pentru susținerea probelor, în cadrul unității de învățământ.

Perioada pentru înscrierea candidaților şi depunerea proiectelor: cu 10 zile înainte de data desfăşurării examenului.

Proba de specialitate se desfăşoară în afara orelor de curs. Proba de specialitate se susține în cabinete sau laboratoare de specialitate, în unitățile şcolare liceale.

Cum se evaluează candidații – atestatul de informatică

La proba practică, nota acordată de către fiecare evaluator va fi calculată ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute la cele trei subiecte din biletul extras în ziua probei.

Nota finală pentru proba practică se calculează ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare evaluator.

Nota finală pentru proba practică trebuie să fie minim 6 (şase) pentru promovarea examenului.

La prezentarea şi motivarea proiectului fiecare evaluator va acorda câte o notă conform criteriilor stabilite de comisia de examinare. Nota finală pentru proiect se calculează ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare evaluator.

Nota finală pentru proiect trebuie să fie minim 7 (şapte) pentru promovarea examenului.

În situația în care diferența dintre notele acordate de membrii comisiei, la oricare dintre probe, este mai mare de un punct, vicepreşedintele va stabili nota finală, prin reevaluarea probei.

Media finală este media aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor finale pe fiecare probă. Examenul se consideră promovat dacă media finală este cel puțin 7 (șapte).

Nu se admit contestații la nici una dintre probe.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

„Paștele din sufletul copiilor”. O sărbătoare a tradiției, a culorii și a bucuriei la Vlădeni

Publicat

Publicitate

Într-o atmosferă plină de lumină, culoare și emoție, sâmbătă, 10 mai 2025, Școala Gimnazială Nr. 1 Vlădeni a devenit locul în care tradiția a prins viață prin mâinile și inimile a peste 80 de copii talentați, participanți la Concursul Interjudețean de Creație Artistică și Plastică „Paștele din sufletul copiilor”, secțiunea „Încondeierea ouălor”.

Elevi din școli din județele Botoșani, Suceava, Bistrița-Năsăud, dar și din Republica Moldova – Drochia – s-au întâlnit pentru a reda, prin migală și culoare, esența celei mai luminoase sărbători creștine. Pe fiecare ou încondeiat s-au așternut gânduri curate, simboluri ale renașterii și ale bucuriei pascale, într-un gest de respect profund pentru tradițiile strămoșești.

Evenimentul nu a fost doar o competiție artistică, ci și o adevărată sărbătoare a sufletului românesc. Fiecare participant a adus cu sine nu doar pricepere, ci și o părticică din patrimoniul cultural al comunității din care provine. A fost un schimb autentic de experiență, în care tradiția nu s-a învățat din cărți, ci s-a transmis prin gesturi, zâmbete și povești rostite cu emoție.

Meșteșugul încondeierii ouălor, practicat de generații întregi, a fost celebrat cu mândrie și dăruire, demonstrând că identitatea culturală românească este vie, frumoasă și duce mai departe valori care nu se uită.

“Felicitări tuturor copiilor care au transformat culoarea în poveste, dar și organizatorilor care, prin această inițiativă, au reușit să reunească suflete și tradiții într-o armonie perfectă. La Vlădeni, tradiția nu doar că trăiește – ea renaște în fiecare copil care învață să încondeieze cu inima”, a transmis inspectorul școlar general al ISJ Botoșani, prof. Bogdan Gheorghe Suruciuc, pe pagina sa de socializare.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Pentru șoferii de TIR care tranzitează Suedia: Autoritățile reintroduc controlul la frontiere până în noiembrie

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Externe anunță că, începând cu 12 mai 2025, autoritățile din Regatul Suediei vor reintroduce controlul la frontierele interne. Măsura va fi valabilă până pe 11 noiembrie 2025 și vizează toate persoanele care intră sau ies din Suedia, inclusiv șoferii de transport internațional de marfă, relatează mediafax.ro.

Pentru numeroșii șoferi de TIR români care lucrează sau tranzitează această țară, este esențial să aibă asupra lor, în permanență, un act de identitate valabil — fie pașaport, fie carte de identitate națională. Verificările vor fi aplicate inclusiv la frontierele considerate „interne” în cadrul spațiului Schengen.

MAE recomandă tuturor cetățenilor români să se informeze din timp cu privire la traseul și documentele necesare, pentru a evita întârzieri sau probleme la trecerea frontierei. În cazul unor situații deosebite, cetățenii pot apela la sprijinul Ambasadei României din Stockholm.

Pentru asistență consulară, românii din Suedia pot contacta misiunea diplomatică la numărul de telefon afișat pe site-ul oficial al MAE. Autoritățile române reamintesc că respectarea acestor reguli este importantă pentru a evita eventuale sancțiuni sau blocaje în trafic.

Citeste mai mult

Eveniment

Rusia și Ucraina, mai aproape de PACE ca niciodată în ultimii ani. Putin propune negocieri directe la Istanbul

Publicat

Publicitate

După trei ani de conflict devastator, Rusia și Ucraina par, pentru prima dată, mai aproape de o posibilă cale diplomatică.

Astăzi, duminică, președintele rus Vladimir Putin a declarat că este pregătit pentru negocieri „directe” și „fără condiții prealabile” cu Ucraina, propunând ca acestea să aibă loc pe 15 mai, la Istanbul, relatează agerpres.ro. Propunerea a fost făcută public în cadrul unei declarații susținute la Kremlin, în prezența jurnaliștilor internaționali.

Inițiativa vine în contextul în care Ucraina și aliații săi europeni au cerut, sâmbătă, o încetare completă a focului pentru 30 de zile, începând de luni, 12 mai. Deși Putin a refuzat instituirea unui armistițiu înainte de negocieri, el a lăsat deschisă posibilitatea unei „veritabile încetări a focului”, care să fie agreată în cadrul discuțiilor și respectată de ambele părți.

La Kiev, președintele Volodimir Zelenski a salutat deschiderea Rusiei față de ideea de a opri războiul, însă a insistat că primul pas trebuie să fie o încetare a focului imediată, „deplină, de durată și credibilă”. El a adăugat că Ucraina este pregătită pentru orice format de negociere, dacă Moscova demonstrează sinceritate.

În paralel, liderii Franței, Germaniei, Marii Britanii și Poloniei, reuniți la Kiev, au susținut apelul la pace și au avertizat că refuzul Rusiei de a răspunde favorabil va atrage sancțiuni coordonate cu SUA.

Pe fondul acestor mișcări diplomatice intense, semnalele transmise duminică arată o schimbare de ton rară. În ciuda continuării luptelor pe linia frontului, spirala violenței ar putea fi, în sfârșit, oprită. Pașii mici spre dialog sunt, pentru moment, cel mai clar semn că drumul spre pace nu mai pare imposibil.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Jandarmii botoșăneni, în mijlocul tinerilor: Alege un viitor sigur în echipa noastră! Campanie de promovare a carierei militare

Publicat

Publicitate

Profitând de vremea frumoasă de sâmbătă după-amiază și de atmosfera animată de la Zilele municipiului Botoșani, jandarmii botoșăneni au fost prezenți în mijlocul tinerilor cu un mesaj clar și motivant: „Alege un viitor sigur în echipa noastră!”.

Activitatea face parte din campania națională de promovare a carierei în Jandarmeria Română și vizează atragerea de candidați pentru instituțiile de învățământ militar care pregătesc ofițeri și subofițeri jandarmi, a anunțat într-un comunicat IJJ Botoșani.

Pe lângă dialogurile directe cu adolescenții curioși sau dornici de afirmare într-un cadru disciplinat și valoros, jandarmii au distribuit pliante informative referitoare la admiterea în Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” din București și în școlile de subofițeri de la Fălticeni și Drăgășani. Au fost oferite detalii și despre instituțiile militare de învățământ ale Ministerului Apărării Naționale care pregătesc personal pentru structurile Ministerului Afacerilor Interne.

Tinerii interesați au fost îndrumați către site-ul oficial al Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani – www.jandarmeriabotosani.ro, secțiunea „Carieră”, unde pot consulta anunțul de concurs și toate informațiile necesare pentru înscrierea în sesiunea de recrutare, care este deschisă până pe 18 mai.

Jandarmii le-au vorbit celor prezenți nu doar despre condițiile de admitere, ci și despre avantajele unei cariere în acest domeniu: evoluție profesională, stabilitate, diversitate de specializări – de la ordine publică și pază, la logistică, IT, financiar, resurse umane sau relații publice. De asemenea, au fost prezentate și exigențele legale ale profesiei, într-un demers sincer și transparent.

Campania „Alege un viitor sigur în echipa noastră!” se va derula pe tot parcursul anului 2025, fiind desfășurată atât în licee, cât și în spațiul public, în cadrul misiunilor curente, printr-un contact direct cu tinerii care pot deveni viitorii jandarmi.

Publicitate

Obiectivul este clar: recrutarea unei resurse umane de calitate, bine informate și motivate să contribuie activ la misiunile Jandarmeriei Române, în sprijinul cetățenilor și al ordinii publice.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending