Connect with us

Eveniment

Din 1 aprilie, noi reguli la plata facturilor la gaze și energie electrică: Criteriile de încadrare pentru eşalonare

Publicat

Publicitate

Noi reglementări privind plata facturilor la energie vor intra în vigoare de la 1 aprilie 2023. Vor fi acordate mai multe facilități pentru clienții vulnerabili. Printre tipurile de facilităţi asigurate clienţilor vulnerabili din motive de venituri reduse se va număra şi eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi.

Ordinul nr. 14/2023 privind modificarea şi completarea unor ordine ale preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei şi de abrogare a Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 96/2015 pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea de informare a clienţilor finali de energie electrică şi gaze naturale va intra în vigoare la 01 aprilie 2023.

Cum va fi eșalonată plata facturilor la energie

În cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura potrivit documentului citat de legestart.ro

De asemenea, conținutul facturii a fost simplificat, aceasta cuprinzând pe prima pagină următoarele informații prioritare:

  • datele de identificare şi de contact ale furnizorului şi ale clientului final,
  • data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată,
  • numărul şi data emiterii facturii,
  • data de începere şi de sfârşit a perioadei de facturare,
  • consumul de gaze naturale facturat,
  • termenul scadent de plată,
  • obligaţiile de plată neachitate, dacă este cazul,
  • valoarea totală de plată cu TVA.

Detaliile cu privire la factură, inclusiv defalcarea componentelor din care este format prețul final facturat de către furnizor clientului final, vor fi trecute pe a doua pagină, iar anexele la factură vor cuprinde o serie de informaţii adiţionale care nu se referă la facturare, dar care îi pot fi utile clientului final pe parcursul derulării contractului de furnizare a gazelor naturale și informaţii privind facturarea care îi oferă periodic o perspectivă cuprinzătoare asupra consumului efectiv realizat şi a costului actual cu gazele naturale, astfel încât să aibă posibilitatea de a-şi ajusta propriul consum.

Cum vor fi defalcate consumurile pe factură

De asemenea, clientul casnic va trebui să știe că suma de bani, oglindită în factură, pe care o datorează furnizorului de gaze naturale, va fi defalcată în funcție de costurile reprezentate de:

Publicitate
  • consumul de gaze naturale, exprimat în unităţi de energie, aferent perioadei de facturare stabilit conform prevederilor contractuale şi dispoziţiilor legale în vigoare;
  • preţul gazelor naturale stabilit prin contract sau, după caz, prin acte normative incidente pe perioada de aplicare a acestora;
  • tarifele pentru serviciile de transport și/sau distribuție a gazelor naturale în vigoare în perioada de facturare;
  • taxele, impozitele şi contribuţiile stabilite prin dispoziţii legale, în vigoare în perioada de facturare;
  • valoarea componentei fixe, dacă este prevăzută în contractul de furnizare a gazelor naturale şi dacă aplicarea acesteia nu contravine dispoziţiilor
  • actelor normative incidente, în vigoare;
  • alte servicii prevăzute în contractul de furnizare;
  • alte mărimi utilizate la facturare, conform reglementărilor specifice.

Facturile reclamate nu vor mai trebui plătite înainte de a fi soluționate

Consumatorul nu va mai fi obligat să plătească factura pentru care a depus o reclamație sau plângere, scrie avocatnet.ro

În cazul în care, după soluționarea reclamației, se dovedește că factura nu era corectă, se va emite una nouă, care să reflecte consumul real al clientului de gaze naturale. Dacă factura problematică s-a achitat deja, clientul va primi banii înapoi și i se va emite o nouă factură.

În cazul în care, însă, se dovedește că plângerea consumatorului este neîntemeiată, plata facturii emise va trebui făcută în termen de cinci zile.

Cum vor fi stabiliți clienții vulnerabili. Criteriile

Potrivit ANRE, clientul final aparţinând categoriei clienţilor casnici este înregistrat drept client vulnerabil dacă îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:

a) are venituri reduse, situate până la un prag stabilit de instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale;

b) la locul de consum locuieşte o persoană care din motive de sănătate/vârstă necesită condiţii speciale referitoare la activitatea de furnizare a gazelor naturale.

Dacă un client vulnerabil îndeplineşte ambele condiţii prevăzute la lit a) şi b),  acesta beneficiază de facilităţile corespunzătoare fiecărei categorii.

Criteriile de încadrare a unui client casnic în categoria clienţilor vulnerabili din motive de venituri reduse, facilităţile financiare şi modalităţile de implementare a acestora sunt stabilite de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale.

Criteriile de încadrare a unui client casnic în categoria clienţilor vulnerabili din motive de sănătate/vârstă sunt stabilite de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Pentru prima dată la Botoșani: Caravana Profilaxiei aduce educație dentară mai aproape de comunitate

Publicat

Publicitate

Pentru prima dată, în Botoșani, a fost organizată Caravana Profilaxiei, de către Colegiul Medicilor Stomatologi în parteriat cu Primăria Municipiului Botoșani. 

Evenimentul, care s-a desfășurat sâmbătă 31 mai- 1 iunie, pe Pietonalul Unirii, a fost unul dedicat sănătății orale, atât pentru copii cât și pentru adulți.

Caravana Profilaxiei a avut ca scop promovarea igienei orale și prevenirea afecțiunilor stomatologice, prin sesiuni de informare susținute de medici specializați. Participanții au beneficiat de sfaturi personalizate privind îngrijirea dinților, demonstrații practice pentru copiii care au  învățat tehnici corecte de periaj, precum și distribuirea de materiale educaționale.

 

“Ne dorim ca toți botoșănenii să conștientizeze importanța sănătății orale și să adopte obiceiuri care să prevină apariția problemelor dentare, atât la copii, cât și la adulți,” a declarat Dr. Luchieanciuc Cristian, președintele Colegiului Medicilor Stomatologi Botoșani.

“Caravana profilaxiei de pe Pietonalul Unirii, s-a desfășurat într-un cadru festiv care a coincis  cu Ziua Internațională a Copilului. A fost o ocazie minunată de a îmbina distracția cu educația pentru sănătate, oferind celor mici – dar și părinților – informații valoroase despre îngrijirea orală, prevenția afecțiunilor dentare și importanța controalelor regulate.

Publicitate

 

Această inițiativă reflectă angajamentul nostru comun – autoritate locală și profesioniști în sănătate – de a promova o cultură a prevenției și de a investi în sănătatea generațiilor viitoare.”

a declarat dr. Betenchi Dana, viceprimarul Municipiului Botoșani.

Comunicat de presă

 

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr din Vorniceni, cercetat pentru că ar fi atacat cu un cuțit trei consăteni. Procurorii l-au trimis în judecată pentru „tentativă de omor calificat”

Publicat

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani a dispus trimiterea în judecată în stare de libertate a inculpatului O.F.B., în vârstă de 24 de ani, din com. Vorniceni, jud. Botoșani, cercetat pentru săvârşirea infracţiunii de „tentativă de omor calificat”.

S-a reţinut că, în data de 15.08.2019, în jurul orei 23.00, în timp ce se afla pe un drum public din localitatea Vorniceni, jud. Botoșani, pe fondul unui conflict spontan, în cadrul unei altercații, a lovit de mai multe ori cu un cuțit în zone vitale persoanele vătămate U.I., U.F. și P.D., cauzându-le leziuni pentru vindecarea cărora au necesitat 14-15 (U.I. și U.F.), respectiv 23-25 (P.D.) zile de îngrijiri medicale.

Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale şi trimiterea rechizitoriului la instanţă spre judecare, situaţie care nu poate în niciun fel să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.

Citeste mai mult

Eveniment

Polițist din cadrul IPJ Botoșani a refuzat o mită de 1.000 de lei oferită pentru a evita confiscarea materialului lemnos

Publicat

Publicitate

Marți, un agent de poliție din cadrul Poliției Orașului Bucecea – IPJ Botoșani, a dat dovadă de integritate și profesionalism, refuzând suma de 1.000 de lei oferită cu titlu de mită de către un conducător auto.

În timp ce se afla în exercitarea atribuțiilor de serviciu pe raza localității Bucecea, polițistul a oprit în trafic un autoturism care transporta material lemnos fără documente legale de proveniență. Pentru a evita măsurile legale ce se impuneau – respectiv confiscarea lemnului – conducătorul auto i-a promis agentului de poliție suma de 1.000 de lei.

Agentul de poliție a refuzat categoric mită, iar momentul a fost înregistrat cu aparatura body-cam din dotare. Ulterior, polițistul a sesizat Direcția Generală Anticorupție prin apel la Call-centerul anticorupție 0800.806.806, linie telefonică gratuită și confidențială pusă la dispoziția cetățenilor și lucrătorilor MAI pentru semnalarea faptelor de corupție.

Ca urmare, polițiștii din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciului Județean Anticorupție Botoșani au sesizat de îndată Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoșani, în prezent fiind desfășurate cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de dare de mită.

Reamintim că Sistemul național Call-center anticorupție – 0800.806.806 – este disponibil permanent pentru semnalarea faptelor de corupție.

Integritatea personalului MAI și reacția promptă la faptele ilegale sunt esențiale pentru consolidarea încrederii publice în instituțiile statului.

Publicitate

BIROUL INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: 101 ani de viață și demnitate. Doamna Maria Ștefan, o lecție vie de curaj și înțelepciune

Publicat

Publicitate

Primarul municipiului Botoșani a vizitat-o, într-un moment cu totul special, pe doamna Maria Ștefan, botoșăneanca care a împlinit venerabila vârstă de 101 ani. Întâlnirea, marcată de emoție și respect, a fost un prilej de omagiu adus unei vieți trăite cu demnitate și curaj.

Viața sa nu a fost ușoară. A trăit vremuri grele, a trecut prin suferințe, dar și prin clipe de bucurie și speranță. Toate aceste amintiri le păstrează astăzi cu o blândețe aparte, ca pe niște comori de suflet. Fiecare poveste rostită cu calmul vârstei și claritatea memoriei devine o lecție de viață pentru oricine o ascultă.

Doamna Maria nu vorbește despre neajunsuri, ci despre recunoștință. Nu se plânge de anii grei, ci îi evocă cu seninătate, ca parte firească a unei existențe pline de sens.

„Am avut ocazia să întâlnesc o persoană demnă de respect în adevăratul sens al cuvântului, o doamnă ale cărei povești de viață sunt pe deplin fascinante!
În cei 101 ani, multe a trăit, și cu bune și cu rele, dar pe toate amintirile le îmbrățișează ca pe adevărate comori!
Doamnă Maria Ștefan, vă felicit și mă înclin!
La mulți ani!”, a spus primarul Cosmin Andrei.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending