Connect with us

Eveniment

Din 1 aprilie, noi reguli la plata facturilor la gaze și energie electrică: Criteriile de încadrare pentru eşalonare

Publicat

Publicitate

Noi reglementări privind plata facturilor la energie vor intra în vigoare de la 1 aprilie 2023. Vor fi acordate mai multe facilități pentru clienții vulnerabili. Printre tipurile de facilităţi asigurate clienţilor vulnerabili din motive de venituri reduse se va număra şi eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi.

Ordinul nr. 14/2023 privind modificarea şi completarea unor ordine ale preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei şi de abrogare a Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 96/2015 pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea de informare a clienţilor finali de energie electrică şi gaze naturale va intra în vigoare la 01 aprilie 2023.

Cum va fi eșalonată plata facturilor la energie

În cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura potrivit documentului citat de legestart.ro

De asemenea, conținutul facturii a fost simplificat, aceasta cuprinzând pe prima pagină următoarele informații prioritare:

  • datele de identificare şi de contact ale furnizorului şi ale clientului final,
  • data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată,
  • numărul şi data emiterii facturii,
  • data de începere şi de sfârşit a perioadei de facturare,
  • consumul de gaze naturale facturat,
  • termenul scadent de plată,
  • obligaţiile de plată neachitate, dacă este cazul,
  • valoarea totală de plată cu TVA.

Detaliile cu privire la factură, inclusiv defalcarea componentelor din care este format prețul final facturat de către furnizor clientului final, vor fi trecute pe a doua pagină, iar anexele la factură vor cuprinde o serie de informaţii adiţionale care nu se referă la facturare, dar care îi pot fi utile clientului final pe parcursul derulării contractului de furnizare a gazelor naturale și informaţii privind facturarea care îi oferă periodic o perspectivă cuprinzătoare asupra consumului efectiv realizat şi a costului actual cu gazele naturale, astfel încât să aibă posibilitatea de a-şi ajusta propriul consum.

Cum vor fi defalcate consumurile pe factură

De asemenea, clientul casnic va trebui să știe că suma de bani, oglindită în factură, pe care o datorează furnizorului de gaze naturale, va fi defalcată în funcție de costurile reprezentate de:

Publicitate
  • consumul de gaze naturale, exprimat în unităţi de energie, aferent perioadei de facturare stabilit conform prevederilor contractuale şi dispoziţiilor legale în vigoare;
  • preţul gazelor naturale stabilit prin contract sau, după caz, prin acte normative incidente pe perioada de aplicare a acestora;
  • tarifele pentru serviciile de transport și/sau distribuție a gazelor naturale în vigoare în perioada de facturare;
  • taxele, impozitele şi contribuţiile stabilite prin dispoziţii legale, în vigoare în perioada de facturare;
  • valoarea componentei fixe, dacă este prevăzută în contractul de furnizare a gazelor naturale şi dacă aplicarea acesteia nu contravine dispoziţiilor
  • actelor normative incidente, în vigoare;
  • alte servicii prevăzute în contractul de furnizare;
  • alte mărimi utilizate la facturare, conform reglementărilor specifice.

Facturile reclamate nu vor mai trebui plătite înainte de a fi soluționate

Consumatorul nu va mai fi obligat să plătească factura pentru care a depus o reclamație sau plângere, scrie avocatnet.ro

În cazul în care, după soluționarea reclamației, se dovedește că factura nu era corectă, se va emite una nouă, care să reflecte consumul real al clientului de gaze naturale. Dacă factura problematică s-a achitat deja, clientul va primi banii înapoi și i se va emite o nouă factură.

În cazul în care, însă, se dovedește că plângerea consumatorului este neîntemeiată, plata facturii emise va trebui făcută în termen de cinci zile.

Cum vor fi stabiliți clienții vulnerabili. Criteriile

Potrivit ANRE, clientul final aparţinând categoriei clienţilor casnici este înregistrat drept client vulnerabil dacă îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:

a) are venituri reduse, situate până la un prag stabilit de instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale;

b) la locul de consum locuieşte o persoană care din motive de sănătate/vârstă necesită condiţii speciale referitoare la activitatea de furnizare a gazelor naturale.

Dacă un client vulnerabil îndeplineşte ambele condiţii prevăzute la lit a) şi b),  acesta beneficiază de facilităţile corespunzătoare fiecărei categorii.

Criteriile de încadrare a unui client casnic în categoria clienţilor vulnerabili din motive de venituri reduse, facilităţile financiare şi modalităţile de implementare a acestora sunt stabilite de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale.

Criteriile de încadrare a unui client casnic în categoria clienţilor vulnerabili din motive de sănătate/vârstă sunt stabilite de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Lecții de siguranță susținute de pompieri în cadrul „Grădiniței de vară în domeniul situațiilor de urgență”, la Grădinița „Albă ca Zăpada” Dorohoi

Publicat

Publicitate

„Siguranța nu intra în vacanță” – de acest lucru s-au asigurat pompierii botoșăneni care au desfășurat mai multe activități, în această săptămână, cu copiii de la Grădinița cu Program Prelungit „Albă ca Zăpada” din Dorohoi, în cadrul proiectului „Grădinița de vară în domeniul situațiilor de urgență”.

 

Salvatorii le-au vorbit celor mici despre ce trebuie să facă să nu ajungă în situații critice, fie că sunt în concediu cu părinții, în tabere, la bunici sau acasă. Pentru o mai bună înțelegere a noțiunilor discutate, copiii au participat la exerciții de evacuare în caz de incendiu, concursuri interactive și au făcut o vizită la Detașamentul de Pompieri Dorohoi.

 

Acolo, au avut ocazia să vadă îndeaproape autospecialele folosite în misiuni și au aflat cum acționează pompierii în situații de urgență. Totodată, au participat la concursuri interactive cu rol educativ în domeniul situațiilor de urgență și au răspuns la întrebări despre prevenirea incendiilor.

 

Publicitate

Pentru ca cei mici să rămână în siguranță pe durata vacanței, pompierii le-au oferit o serie de recomandări importante:

 

– nu vă jucați cu chibrituri, brichete sau lumânări;

 

– evitați scăldatul în locuri neamenajate;

 

– nu vă cățărați în copacii din apropierea liniilor de înaltă tensiune – pericol de electrocutare;

 

– stați departe de liniile de cale ferată electrificată și nu urcați pe vagoane, nici măcar pentru fotografii;

 

– dacă vedeți cabluri electrice căzute sau panouri electrice deschise, îndepărtați-vă imediat și anunțați un adult;

 

– spuneți-le mereu părinților unde mergeți și cu cine sunteți.

 

Nu știm încă dacă micii participanți vor alege, în viitor, meseria de pompier, dar suntem siguri că lecțiile învățate îi vor ajuta să recunoască pericolele și să ia decizii corecte.

 

Activitățile au fost realizate în baza unui protocol de colaborare între Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani și unitatea de învățământ.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Muniție distrusă prin explozie controlată în poligonul militar Copălău

Publicat

Publicitate

Astăzi, în poligonul militar Copălău au fost distruse, prin explozie controlată, 901 muniții și elemente de muniție. Este vorba de o grenadă de mână defensivă, un proiectil exploziv trasor cal. 76,2 mm, un proiectil perforant trasor calibru 57 mm, un proiectil exploziv cal. 105 mm, un proiectil exploziv cal. 152 mm, 892 cartușe infanterie cal. 7,92 mm și patru carcase proiectil.

Operațiunea a fost executată de echipa de pirotehnicieni a Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani.

Muniția a fost descoperită, în ultima perioadă, pe raza localităților Viforeni, Mășcăteni, Băiceni, Rădăuți Prut și Ungureni.

Pe timpul misiunii de distrugere, pentru prevenirea unor incidente, un echipaj de jandarmi s-a asigurat ca nu sunt persoane în zonă, iar un echipaj SMURD a supravegheat întreaga activitate.

Informare preventivă

Muniția neexplodată este foarte periculoasă și de aceea oamenii trebuie să știe ce să facă atunci când găsesc obiecte metalice ce seamănă cu proiectile, grenade, bombe, cartușe sau altele asemănătoare.

Publicitate

În primul rând, nu trebuie să le atingă sau să le lovească, indiferent dacă sunt parțial îngropate în pământ sau se află la suprafață. Nu trebuie să le ridice pentru că nu au de unde să știe în ce stadiu se află acestea. Dacă nu sunt siguri ce fel de obiecte sunt, nu trebuie să le taie și nici să le folosească pentru improvizarea unor unelte sau ornamente.

Din curiozitate, unii oameni ar putea fi tentați să demonteze focoasele sau alte elemente componente, iar acest lucru este interzis pentru că o astfel de acțiune poate provoca explozii.

Tot ce trebuie să facă cetățenii este să apeleze numărul de urgență 112 dacă descoperă obiecte metalice cilindrice sau de altă formă ce prezintă suspiciunea că ar fi elemente de muniţie neexplodată.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: Stâlp doborât de vânt peste o mașină, la Orășeni Deal

Publicat

Publicitate

Stâlp doborât de vânt peste un autoturism, la Orășeni Deal

 

În urmă cu puțin, pompierii au fost solicitați să intervină pe DJ 208 C, în localitatea Orășeni Deal, unde un stâlp de telefonie a fost doborât de vânt și a căzut peste o autoutilitară. În momentul producerii evenimentului, autovehiculul se deplasa pe direcția Botoșani -Vorona. Din fericire, nu au fost persoane rănite.

 

La fața locului s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de descarcerare, una de stingere, o ambulanță SMURD, o ambulanță SAJ, dar și un echipaj de poliție. Aceștia au constatat faptul că un stâlp de telefonie era căzut pe remorca autoutilitarei. Pompierii au acționat pentru degajarea acestuia. Conducătorul autoutilitarei, în vârstă de 38 de ani, a fost evaluat de echipajele medicale, dar nu a avut nevoie ajutor din partea acestora.

 

Publicitate

Pentru prevenirea unor situații nedorite în timpul unei furtuni, ISU Botoșani recomandă cetățenilor:

 

▪️să evite deplasările pe durata avertizării meteorologice;

 

▪️să întrerupă orice activitate desfășurată în aer liber și să se adăpostească în imobile sau spaţii închise, care să le asigure protecţia, în situația manifestării vântului puternic;

 

▪️să încuie uşile casei şi să protejează ferestrele pentru a nu fi sparte de vânturi puternice, de curenţii de apă sau de obiectele duse de curenţii de apă.

 

▪️să fie prudenți atunci când se află pe stradă și să evite deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;

 

– să nu treacă prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt;

 

– să parcheze autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;

 

– să îndepărteze copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;

 

– să nu atingă firele căzute la pământ;

 

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

 

https://fiipregatit.ro/ghiduri/inundatii-despre-8-9#despre-33

 

https://fiipregatit.ro/ghiduri/furtuna-despre-8-6#siguranta-in-caz-de-furtuna-23

o

Citeste mai mult

Eveniment

ANAF: 30 iunie, termen limită de depunere a Formularului 397 privind Uber, Bolt și alte platforme de ridesharing

Publicat

Publicitate

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) reamintește 30 iunie este termen limită de raportare pentru Formularul 397, „Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală”.

Acesta este reglementat prin OPANAF nr. 382/2025.

Primul termen de raportare a „Declarației informative privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală” este 30 iunie 2025.

Toate informațiile din declarațiile primite vor fi analizate în mod integrat în vederea efectuării de analize de risc și selectării pentru controlul antifraudă a acelor contribuabili la care riscul fiscal evaluat este semnificativ.

Reamintim operatorilor de transport alternativ obligația de a respecta legislația fiscală, inclusiv cea care vizează utilizarea forței de muncă, respectiv de a declara și plăti la bugetul general consolidat al statului creanțele fiscale corespunzătoare activității desfășurate”, transmite ANAF.

Sunt vizate activitățile Uber, Bolt și ale altor platforme de ridesharing.

Publicitate

ANAF: Direcția Antifraudă face verificări

Potrivit sursei citate, Direcția generală antifraudă fiscală continuă acțiunile de control în domeniul ride-sharing, având ca obiectiv prevenirea și combaterea evaziunii fiscale care se manifestă în acest domeniu specific.

În prima parte a anului 2025, ca urmare a acțiunilor de control antifraudă efectuate la contribuabili care au desfășurat activitate de transport alternativ de persoane, au fost constatate creanțe fiscale suplimentare în sumă totală de 151,28 milioane de lei și au fost aplicate sancțiuni contravenționale de 4,6 milioane de lei.

Mai multe informații aici: https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/20250627111122_656_com_f pot397.pdf

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending