Connect with us

Actualitate

Despre MÂNDRIA de a fi român: 12 mai – Ziua Naţională a Portului Tradiţional din România

Publicat

Publicitate

La 12 mai 2024 este sărbătorită Ziua Naţională a Portului Tradiţional din România. Marcarea acestei zile a fost instituită prin Legea 102/2015, relatează agerpres.ro.

”Tradiţia reprezintă un element primordial în identificarea existenţei şi evoluţiei istorice şi socio-culturale a unei naţiuni. Portul tradiţional, alături de alte elemente culturale ca muzica, dansul popular, meşteşugurile populare reprezintă un etalon real în ceea ce priveşte specificitatea poporului român, popor care în arealul său cultural îmbrăţişează cu aceeaşi căldură toate identităţile etnice existente pe teritoriul României. (…) În ceea ce priveşte portul popular, acesta este recunoscut în mod unanim de comunitatea ştiinţifică şi culturală din ţară şi din străinătate ca fiind unul din elementele definitorii ale culturii naţionale, şi implicit, un element al identităţii naţionale. Prin unitatea în diversitate de care dă dovadă structura portului popular se poate consolida ideea că realizarea unei convieţuiri şi cooperări interstatale este posibilă. (…) În ceea ce priveşte necesitatea de a se stabili o zi naţională a portului popular aceasta va marca importanţa acordată de statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv România, păstrării identităţii naţionale şi, pe ansamblu, educaţiei multiculturale a cetăţenilor lor.”, conform expunerii de motive a iniţiatorilor proiectului de lege, 39 de deputaţi şi senatori, indică portalul https://www.cdep.ro.

”De asemenea, prin instituirea unei zile a portului popular se marchează importanţa şi din punct de vedere a al valorii culturale pentru fiecare popor a portului şi tradiţiilor proprii şi se evidenţiază modul în care cetăţenii europeni pot trăi în unitate prin diversitate, diferenţele dintre grupuri ducând la evoluţie şi îmbogăţire culturală.”, se mai menţionează în expunerea de motive a iniţiatorilor, conform https://www.cdep.ro.

La 22 aprilie 2015, Camera Deputaţilor a adoptat cu 296 de voturi favorabile, niciun vot împotrivă, 6 abţineri, iar un deputat nu a votat, propunerea legislativă privind marcarea Zilei naţionale a Portului Tradiţional din România, conform https://www.cdep.ro. Legea 102/2015 privind instituirea Zilei Naţionale a Costumului Tradiţional din România a fost promulgată de preşedintele României Klaus Iohannis prin Decret nr 448/2015 la data de 6 mai 2015, iar la 7 mai 2015 a devenit Legea nr. 102/2015. Legea a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 323 din data de 13 mai 2015.

Pentru a celebra această zi sunt organizate evenimente cultural-artistice, sociale şi educative, pentru a se evidenţia ”valorile inestimabile pe care le reprezintă costumele tradiţionale specifice fiecărei zone”. Organizarea activităţilor dedicate acestei zile sunt sprijinite de autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi de serviciile publice din subordinea acestora, cu atribuţii în domeniile educaţiei, culturii, cercetării, turismului, protecţiei mediului, sănătăţii şi finanţelor. Pot fi instituite distincţii specifice, înmânate persoanelor cu merite deosebite în promovarea tradiţiilor populare. Potrivit acestei legi, în luna mai, în curricula şcolară pentru clasele IV-XII, la disciplina educaţie civică sau la disciplinele echivalente, sunt prevăzute două ore dedicate portului tradiţional al zonei sau al minorităţilor naţionale, evidenţiind semnificaţia acestora în păstrarea identităţii naţionale.

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Vacanță cu mașina în Grecia: Ghid complet al limitelor de viteză și amenzilor rutiere

Publicat

Publicitate

Românii care aleg să meargă cu mașina în Grecia, în această vară, trebuie să respecte cu strictețe regulile de circulație, atât pe teritoriul elen, cât și pe parcursul călătoriei până la destinație.

Pentru a ajunge în Grecia cu mașina, românii pot alege între două rute principale: una prin Bulgaria și alta prin Serbia și Macedonia de Nord.

Ruta prin Bulgaria

Odată intrați în Bulgaria, șoferii trebuie să adapteze viteza la limitele locale:

  • 50 km/h în localitate,
  • 90 km/h în afara localităților,
  • 120 km/h pe drumuri expres,
  • 130 km/h pe autostrăzi.

Autoritățile bulgare folosesc radare fixe și mobile frecvent, iar amenzile se plătesc rapid, uneori chiar pe loc.

Începând cu anul 2025, limita de viteză pe autostrăzile din Bulgaria a fost redusă de la 140 km/h la 130 km/h, ca parte a unor reforme legislative menite să îmbunătățească siguranța rutieră.

Publicitate

Ruta prin Serbia și Macedonia de Nord

Dacă traseul include Serbia, limitele sunt:

  • 50 km/h în localitate,
  • 80 km/h în afara localităților,
  • 100 km/h pe drumuri expres,
  • 130 km/h pe autostrăzi.

În Serbia, toleranța față de încălcările regulilor de circulație este scăzută, iar sancțiunile pot include suspendarea permisului sau chiar reținerea vehiculului în unele cazuri grave.

Pentru cei care trec prin Macedonia de Nord, regulile sunt similare:

  • 50 km/h în localitate,
  • 80 km/h în afara localităților,
  • 110 km/h pe drumuri expres,
  • 130 km/h pe autostrăzi.

În Grecia, destinația de vacanță pentru mulți turiști români, legislația rutieră prevede limite de:

  • 50 km/h în localitate,
  • 90 km/h în afara localităților,
  • 110 km/h pe drumuri expres,
  • 130 km/h pe autostrăzi.

Grecia aplică sancțiuni severe pentru încălcarea acestor limite, iar amenzile pot ajunge la câteva sute de euro, mai ales dacă viteza este depășită cu peste 30 km/h.

Potrivit Playtech, amenzile pentru depășirea vitezei legale sunt următoarele, în funcție de cât de mult este depășită limita:

  • Până la 20 km/h peste limită – amendă de 100 euro
  • Între 21 și 30 km/h peste limită – amendă de 350 euro, plus suspendarea permisului pentru 60 de zile
  • Peste 30 km/h – amendă de 700 euro, suspendarea permisului pentru 90 de zile și reținerea certificatului de înmatriculare

În plus, amenzile trebuie plătite în termen de 10 zile lucrătoare pentru a beneficia de o reducere de 50%. După această perioadă, se achită suma integrală.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Cuvios Onufrie cel Mare

Publicat

Publicitate

Tot ceea ce știm despre Sfântul Onufrie cel Mare se datorează mărturiei unui alt monah numit Pafnutie care l-a întâlnit pe marele ascet și i-a cunoscut viața și petrecerea. Pafnutie, el însuși un monah îmbunătățit, dorind să cunoască mai desăvârșit tainele vieții de rugăciune în singurătate, și-a părăsit mânăstirea unde era monah și s-a îndepărtat în pustie.

Aici a întâlnit pe Sfântul Onufrie, un pustnic înfricoșător la vedere, acoperit doar cu părul bărbii sale lungi care cobora până la pământ. Speriindu-se în primă instanță, a cunoscut apoi bunătatea lui Onufrie și a început să-l întrebe despre viața sa. Onufrie se afla în deșert în singurătate aproape totală de șaptezeci de ani. Nevoile de hrană și le astâmpăra cu plantele din jur.

Se odihnea în funcție de vreme pe coline, în văile dimprejurul său sau în peșteri. Însă Onufrie nu se nevoise așa tot timpul de când se lepădase de lume. La începutul viețuirii sale monahale a stat într-o mânăstire a Tebaidei, la Hermopolis. Aici, în viața de obște, a învățat pentru prima dată rigorile vieții monastice. Auzind tot timpul de exemplul lui Ilie sau al Sfântului Ioan Botezătorul, a hotărât să se îndrepte spre pustiul adânc pentru a se dedica nevoinței în singurătate. Îndepărtându-se mult a dat peste o peșteră locuită de un pustnic numit Hermes căruia i-a cerut să îl învețe cum se trăiește în pustie și să îl inițieze în tainele acestei viețuiri. După câteva zile de sfat, acel pustnic a plecat împreună cu Onufrie să îi găsească loc de nevoință.

Ajungând în locul ales, Hermes a mai stat aproape o lună cu Onufrie pentru a-l învăța în continuare și apoi s-a înapoiat. În fiecare an îl vizita o dată pe Onufrie până când, la ultima vizită l-a anunțat că va trece la Domnul. Onufrie i-a îngropat cinstitul trup undeva în apropiere. Fiind întrebat cum se împărtășește cu Sfintele Taine, Onufrie a răspuns că îi sunt aduse de un înger al Domnului. Viața sa era înconjurată de fapte minunate. Minunat de cele ce se întâmpla cu el lui Pafnutie i-a fost dat să audă și profeția lui Onufrie, care l-a anunțat că motivul pentru care se afla acolo era să îngroape trupul lui Onufrie a cărui viață se apropia de sfârșit. Așa a făcut.

Însă Pafnutie ne-a transmis și viața Sfântului Onufrie cel Mare, un sfânt aflat la mare cinste în rândul monahilor și laicilor deopotrivă. Antonie, arhiepiscopul Novgorodului, în cartea sa de pelerinaj, atestă faptul că în vremea sa, adică pe la anul 1200, parte din sfintele moaște ale Sfântului Onufrie se aflau la Constantinopol.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (359)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

EMINESCU PEDAGOG (VII)

 

Interesant este că pe Eminescu l-au preocupat și diferite obiecte de învățământ, cum ar fi limba română, limbile clasice, geografia, istoria și religia.  Toma Chirticuță găsește în manuscrisele 22/58 de la Academie,  ale lui Eminescu,  însemnări despre limbile clasice și despre limba  maternă: „Alăturăm observarea cum că limba, alegerea și cursivitatea expresiunei în expunerea vorbită sau scrisă e un element esențial, ba chiar un criteriu al culturii… Stilul e omul, fiindcă nu e numai forma limbistică și fiindcă nu consistă numai în cunoștința limbei, ci fiindcă exprimă totodată maniera de cugetare și percepțiune a omului. Cum descrie cineva un lucru așa l-a văzut și l-a priceput”.  Vorbind despre intuiție, necesară în actul învățării, Eminescu  va considera că limba va fi suportul principal al acesteia. Se știe că  Maiorescu i-a cerut lui Eminescu să-și ia doctoratul, poetul chiar apucându-se de lucru, printre obiective fiind și traducerea „Criticii rațiunii pure” a lui Kant. Răspunzându-i lui Maiorescu,  notează Eminescu: „Dinspre partea mea, eu m-am apucat de lucru, deși limba română îmi îmburuenează multe distincțiuni de noțiuni din limba germană. Ea are și un bine: că silește pe oricine să fie limpede și intuitiv, mai ales atunci când e vorba de a face expunerea unor idei abstracte”.

Un accent deosebit pune Eminescu pe elementul stilistic, considerat important în educație și învățământ. Rapoartele sale conțineau și referiri la manuale, Toma Chiricuță  constatând  o ironie mușcătoare.în comentariile sale. Despre  manualul lui A. Gorian, „Noul metod de geografie elementară”, notează: „Cele mai însemnate neajunsuri mi se par greșelile de definiție și cele gramaticale”. Despre manualul lui Gr. Cristescu, „Istoria românilor”(partea I), adaugă: „Stilul cărții e mai narativ decât al altor manuale, limba mai populară, deci mai bună”.

Publicitate

Privinde limbile clasice, Toma Chiricuță face trimitere la un articol al lui Eminescu de pe când era ziarist. Reține autorul studiului: „Cultura clasică are calitatea determinată de a crește, ea este în esență educativă, și iată ce a lipsit școalelor noastre până acum și le va lipsi încă mult timp înainte. A învăța vocabule latine pe dinafară, fără a fi pătruns de acel adânc spirit de adevăr, de pregnanță și de frumusețe a antichității clasice, a învăța regule gramaticale fără a fi pătruns acea simetrie intelectuală a cugetării antice, este o muncă zadarnică, o literă fără înțeles. Țările culte își datoresc cultura influenței clasicismului asupra spiritului cetățenilor”. Manuscrisele studiate de Toma Chiricuță îl îndreptățesc să concluzioneze: „Și de aceea Eminescu nimic nu detestă mai mult în judecarea primelor impresii, pe care i le produce o școală, decât învățarea mecanică de definiții, fără să aibă și „cunoștința vie și concretă a părților cuvântului”. Învățarea pe de rost de cuvinte goale e semnul caracteristic al unei școli moarte. Întrebuințarea de cuvinte neauzite sau al căror înțeles nu îl cunoaște pe deplin e peceția deosebitoare a unei generații scolastice bine determinate, care e bogată în cuvinte și stearpă în idei. Ori,  pentru aceia Eminescu pretinde ca școala să-i dea copilului cuvinte vii, concrete, bazate pe intuiții clare și bine legate, și judecăți pe deplin înțelese, fără umbră de îndoială, fără umbră de nesiguranță”.

Eminescu mai vine cu  propunerea ca doar cei care vor să fie „învățați de profesie, juriști sau clerici”  să se îndrepte către învățământul clasic, iar celelalte clase se pot dispensa de cunoașterea antichității, dar să se pună accent pe limba maternă și pe cunoașterea spiritului național. Într-un articol intitulat „Cultura clasică”, Eminescu vine cu o propunere: „împuținarea liceelor clasice și înmulțirea școlilor reale”. 

Privind atitudinea lui Eminescu față de didactică și metodică,  Toma Chiricuță, autorul studiului pe care îl avem în atenție și  publicat în volumul  „Activitatea celor dintâi 7 ani ai Școalei Normale de Învățători „M. Eminescu” din Botoșani (1919 – 1926)”, scrie: În acest caz el, poetul, omul cu totul nepractic și visător,  cum ni-l zugrăvesc încă unii biografi ai lui, se dovedește a fi și din acest punct de vedere, cu totul special și practic, a fi unul din cele mai bine orientate spirite îndrumătoare ale culturii noastre”. (VA URMA)

 

Citeste mai mult

Actualitate

Ministrul Muncii: Vrem să ajutăm persoanele vulnerabile, după încetarea plafonării la energie; propunere – tichet de 71 lei/lună

Publicat

Publicitate

Ministrul Muncii, Simona Bucura-Oprescu, afirmă că se lucrează la o modalitate de sprijinire a persoanelor vulnerabile după încetarea, la 1 iulie, a plafonării prețurilor la energie, iar în acest moment există ca propunere introducerea unui tichet de 71 de lei pe lună.

‘Astăzi, când discutăm, suntem într-o fază matură cu privire la tichetele de energie, fiindcă obiectivul pe care noi, Ministerul Muncii îl avem, având în vedere că noi suntem cei care ne ocupăm de protejarea consumatorilor vulnerabili, de cei care ar putea fi în sărăcie energetică, obiectivul nostru este ca după 1 iulie, când nu vom mai avea plafonare, să venim cu o variantă care să îi ajute în continuare pe români să-și mențină posibilitatea de a-și plăti facturile la energie’, a declarat, miercuri, Simona Bucura-Oprescu.

Aceasta a adăugat că varianta existentă este ca după 1 iulie să fie acordate tichete, iar propunerea este de 71 de lei pe tichet.

‘Împreună cu colegii noștri de la Ministerul Energiei, de la STS, de la Poșta Română și cu colegii noștri de la ANPIS, s-a lucrat la o formă consolidată, astfel încât după 1 iulie să venim cu tichete care vor fi oferite consumatorilor care îndeplinesc condițiile. În zilele următoare, intenția noastră este de a finaliza acest act normativ și de a veni cu acesta în transparență, astfel încât imediat ce noul guvern va fi învestit, să dăm posibilitatea ca până în 1 iulie actul normativ să fie aprobat de guvern. Valoarea la care este gândit actul normativ în acest moment, dar repet, și azi și mâine vor fi întâlniri pe acesta și sigur aici este și o componentă de impact financiar, valoarea la care colegii noștri au făcut în momentul acesta propunerea de act normativ este de 71 de lei pe tichet. Acordat lunar’, a precizat ministrul Muncii.

Ministrul Muncii, Simona Bucura-Oprescu, s-a aflat, miercuri, împreună cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, în vizită de lucru pe șantierul secțiunii 5 a Autostrăzii Sibiu – Pitești, unde cei doi oficiali au făcut declarații de presă. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending