Connect with us

Actualitate

Definitivat 2023: Proba scrisă are loc miercuri. Regulile de examen

Publicat

Publicitate

Proba scrisă de la Definitivat 2023 este organizată miercuri, 19 iulie, potrivit calendarului oficial. Profesorii au acces în sala de examen în intervalul orar 7:30 – 8:00, conform procedurii Ministerului Educației, relatează edupedu.ro. Examenul începe la ora 9, iar durata de rezolvare este de 4 ore. Vezi mai jos, în articol, care sunt regulile pentru proba scrisă, cum se redactează lucrurile și în ce situații pot candidați să solicite anularea lucrărilor.

Rezultatele profesorilor la inspecțiile la clasă au fost publicate de Ministerul Educației pe data de 4 iulie. Lista pe județe poate fi consultată aici.

În condițiile grevei generale din Învățământ, inspecțiile pentru Definitivat 2023 s-au putut susține „până la finalul cursurilor școlare”. Pe 31 mai ar fi fost ultima zi până la care să se susțină a doua inspecție de specialitate pentru profesorii care s-au înscris la concursul de Definitivat 2023, conform calendarului inițial. Prin ordinul de ministru nr. 4.396 din 2023, inspecțiile se pot susține „până la finalizarea cursurilor școlare, conform structurii anului școlar”, adică până pe 16 iunie, vineri, ultima zi de școală prevăzută în structura anului școlar.
În document se arată că în fiecare sală de examen se repartizează candidați care susțin examenul la cel puțin două discipline diferite. În cazul în care proba scrisă se desfășoară în două sau mai multe locații ale centrului de examen, candidații vor fi repartizați pe săli astfel încât acei candidați care susțin proba scrisă la aceeași disciplină să fie repartizați în aceeași locație.

Art. 6 – „(1) În data de 19 iulie 2023, în intervalul orar 8.00 – 8.50, responsabilii de sală:

verifică identitatea candidaților pe bază de buletin de identitate/carte de identitate/ carte de identitate provizorie, pașaport sau, în mod excepțional, pe baza permisului de conducere sau a cărții de alegător;
efectuează instructajul candidaților cu privire la:
a) modul de redactare a lucrării scrise: cu cerneală sau pix de culoare albastră, iar desenele/graficele – cu creion negru;

b) modul de corectare, de către candidați, a eventualelor greșeli: se taie fiecare rând din pasajul greșit cu o linie orizontală, iar schemele/desenele, cu o linie oblică;

Publicitate

c) modul de completare a disciplinei de examen pe foaia tipizată: denumirea disciplinei de examen va fi transcrisă întocmai, cu majuscule, de pe foaia cu subiecte pe prima pagină a lucrării scrise, în spațiul rezervat, de către candidați;

d) modul în care se sigilează cu etichete albe lucrarea scrisă și modul cum se utilizează setul de 10 etichete autocolante cu cod de bare, numerotate;

e) modul în care se realizează numerotarea paginilor scrise, în spațiul rezervat, preimprimat pe foaia tipizată de examen;

f) condițiile în care candidații se pot retrage de la proba scrisă;

g) situațiile în care candidații pot fi eliminați;

h) situațiile în care lucrările scrise pot fi anulate.

(2) Nu este permisă schimbarea disciplinei pentru care candidatul a optat atunci când s-a înscris la examen.

(3) Președintele împreună cu secretarul comisiei de examen distribuie în sălile de examen plicurile cu subiecte, astfel încât la ora 9.00 acestea să poată fi desfăcute în prezența candidaților.”

Candidații pot avea, în sala de examen, dicționare – pentru disciplinele latină sau greacă veche – și planuri de conturi – pentru disciplinele economice, conform art. 26 alin. (2) din metodologia-cadru din 31 august 2020.

După ce a fost deschis plicul cu subiectele, niciun candidat nu mai intră sau părăsește sala
Candidații care nu sunt prezenți în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susține proba scrisă, conform procedurii. În document se arată că, din momentul deschiderii plicului cu subiecte, niciun candidat nu mai poate intra sau părăsi sala, decât dacă predă lucrarea, subiectul primit, ciornele si semnează de predare.

În cazuri excepționale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoțit obligatoriu de unul dintre profesorii asistenți până la revenirea în sala de examen. În această situație, timpul alocat rezolvării subiectelor nu se prelungește, prevede procedura Ministerului Educației.

Profesorii care copiază sunt eliminați din examen
Art. 8 – „(8) Candidații care în timpul desfășurării probei scrise sunt surprinși copiind, transmiţând soluții cu privire la subiecte sau având asupra lor materiale nepermise, chiar dacă nu le utilizează în momentul în care sunt depistați, sunt eliminați din examen pentru tentativă de fraudă, prin decizie motivată a președintelui comisiei din centrul de examen, situație în care profesorii asistenți care asigură supravegherea sau membrii comisiei din centrul de examen încheie un proces-verbal. Aceeași măsură se aplică și pentru orice altă tentativă de fraudă.

Candidații eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă pierd dreptul de înscriere la examen în sesiunea imediat următoare, iar sesiunea în care au fost eliminați din examen este luată în considerare între cele 3 sesiuni fără taxă prevăzute de lege.”

Profesorii care solicită anularea lucrării
Art. 8 – „(9) Candidații care din motive de sănătate sunt obligați să părăsească sala de examen pot solicita anularea lucrării. În această situație se încheie un proces-verbal semnat de responsabilul de sală şi profesorii asistenți.

(10) Candidații care renunță din proprie inițiativă la examen pot solicita anularea lucrării, pe baza unei declarații și pot părăsi sala după cel puțin o oră, dar nu la mai mult de 3 ore de la deschiderea plicului cu subiecte.”

În situațiile de mai sus, lucrările scrise nu sunt evaluate, iar în statistici candidații respectivi se raportează retrați. Profesorii nu au dreptul de a părăsi sălile de examen având asupra lor subiecte de examen, foi tipizate, coduri de bare sau ciorne.

Art. 9 – „(2) Înscrierea numelui candidatului, a denumirii unei unități de învățământ sau a altor nume proprii, reale sau imaginare, care nu sunt solicitate explicit în cerințele subiectului, în afara spațiului care se sigilează, precum si orice alte semne distinctive pe foile de examen determină anularea lucrării scrise respective.”

După ce lucrarea a fost redactată
Art. 9 – „(1) După încheierea lucrării, candidații numerotează foile de examen cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în colțul din dreapta, în spațiul preimprimat în acest scop, indicând pagina curentă și numărul total de pagini scrise, de exemplu: 3/5 pentru pagina a treia din totalul de 5 pagini scrise. Se vor numerota toate paginile pe care candidatul a scris, inclusiv prima pagină și paginile incomplete. Etichetele conținând codurile de bare se aplică numai în spațiile rezervate.”
Primele rezultate și contestațiile
Rezultatele examenului se afişează la sediul si pe site-ul unității de învățământ în care s-a desfășurat proba scrisă, la data de 25 iulie. Contestațiile se înregistrează la centrul de examen în zilele de 25 iulie 2023 până la ora 20.00 și 26 iulie 2023 până la ora 12.00.

În contestație, candidatul precizează următoarele informații: numele, inițiala tatălui și prenumele; codul numeric personal; denumirea centrului de examen și județul unde a susținut examenul; disciplina la care a susținut examenul; nota contestată.

Contestația este însoțită de o copie după cartea de identitate/pașaport.

Definitivarea în învățământul preuniversitar
Concursul de definitivat reprezintă un examen de intrare și avansare în cariera didactică. Examenul poate fi susținut de cadrele didactice care au cel puțin un an vechime în învățământ și este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice. Procedura de acordare a definitivării și a titlului de profesor cu drept de practică în învățământul preuniversitar reprezintă recunoașterea competențelor necesare pentru exercitarea profesiei didactice.

Examenul naţional de definitivare în învăţământ cuprinde:

etapa I, eliminatorie – realizată de către inspectoratele şcolare în perioada stagiului practic cu durata de un an şcolar şi constând în evaluarea activităţii profesionale la nivelul unităţii de învăţământ, evaluarea portofoliului profesional personal şi în susţinerea a cel puţin două inspecţii la clasă;
etapa a II-a, finală – realizată la finalizarea stagiului practic cu durata de un an şcolar şi constând într-o examinare scrisă, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, pentru fiecare specialitate în parte.
Cadrele didactice care promovează examenul de definitivat dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.

Cadrelor didactice angajate cu contract de muncă pe o perioadă determinată, care au promovat examenul de definitivare în învăţământ, li se poate asigura continuitatea pe postul didactic/catedra ocupat(ă), prin hotărârea consiliului de administraţie din unitatea de învăţământ respectivă, în condiţiile legii.

Persoanele care nu promovează examenul de definitivare în învăţământ pot fi angajate în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rata şomajului înregistrat în evidenţele AJOFM Botoșani în luna noiembrie 2025

Publicat

Publicitate

La sfârșitul lunii noiembrie 2025, în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani erau înregistrați 4.023 șomeri (din care 1.779 femei), rata șomajului fiind de 3,66% în creștere ușoară față de luna octombrie cu 0,07 pp.

Din totalul de 4.023 persoane înregistrate în evidențele AJOFM Botoșani, 762 erau beneficiari de indemnizaţie de şomaj, iar 3.261 erau șomeri neindemnizați. În ceea ce privește mediul de rezidență 2.952 șomeri provin din mediul rural și 1.071 sunt din mediul urban.

Șomerii cu nivel de instruire gimnazial au ponderea cea mai mare în totalul şomerilor înregistraţi în evidenţele AJOFM Botoșani 42,68%, șomerii cu studii primare si fara studii ce reprezintă 20,36% din totalul șomerilor înregistrați, cei cu învățământ liceal 16,23%, cei cu învățământ profesional 16,11%,cei cu studii superioare sunt 3,38 % iar cei cu învățământ postliceal 1,24% .

Structura șomerilor înregistrați pe nivel de ocupabilitate, stabilit prin profilare, se prezintă astfel: 369 persoane foarte greu ocupabile, 2.640 greu ocupabile,993 mediu ocupabile, iar 21 sunt persoane ușor ocupabile. Încadrarea într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele noastre.

Informaţii detaliate despre structura şomajului la nivelul judeţului Botoșani sunt afişate pe pagina agenției la adresa : https://www.anofm.ro/botosani/programe-statistici/.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 25 de ani, din Leorda, dus cu escortă la locul de detenție

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Dorohoi au pus în aplicare un mandat de executare a pedepsei cu închisoare emis de către Judecătoria Botoșani, pe numele unui tânăr, de 25 de ani, din comuna Leorda.

 

Acesta a fost condamnat la un an și sapte luni de închisoare pentru săvârșirea infracțiunii de încredințarea unei persoane vehiculul, pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere pentru conducerea pe drumurile publice .

 

Tânărul a fost depistat în localitatea de domiciliu, fiind escortat către Penitenciarul Botoșani, în vederea încarcerării.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune de amploare a polițiștilor la Dorohoi

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi împreună cu alte subunități de profil din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au organizat o acțiune pentru menținerea unui climat de ordine și siguranță publică și prevenirea accidentelor rutiere, pe raza municipiului Dorohoi și a comunelor limitrofe.

 

În cadrul activităților desfășurate, au fost legitimate 280 de persoane și au fost oprite pentru control, aproximativ 240 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 163 de sancțiuni contravenționale în valoare de peste 95.000 de lei.

 

Dintre sancțiuni, 159 au fost aplicate pentru abaterile la regimul rutier.

 

Publicitate

Pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, polițiștii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice au verificat 13 unități economice, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 2 sancțiuni contravenționnale, în valoare de peste 20.000 de lei, pentru nerespectarea prevederilor legale privind obligația utilizării aparatelor de marcat electronice.

 

Polițiștii au reținut 7 permise de conducere și au retras 5 certificate de înmatriculare.

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune pentru siguranța elevilor la Flămânzi

Publicat

Publicitate

Marți, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Flămânzi au organizat o acțiune pentru prevenirea evenimentelor rutiere în care sunt implicați elevii, faptelor de natură penală în care sunt implicați elevii, identificarea elevilor care absentează nemotivat de la ore și reintegrarea celor predispuși la abandon școlar în unitățile de învățământ, pe raza comunei Frumușica.

 

La activitate au participat aproximativ 118 de persoane, dintre care elevi, părinți și cadre didactice.

 

Temele abordate cu elevii au fost prevenirea bullyingului și a violenței, cu accent pe rolul major al emoțiilor negative în apariția conflictului, precum și pe identificarea unor metode de gestionare a acestor emoții.

 

Publicitate

Pentru siguranța elevilor pe drumurile publice, polițiștii au verificat un microbuz școlar.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending