Connect with us

Actualitate

Definitivat 2023: Proba scrisă are loc miercuri. Regulile de examen

Publicat

Publicitate

Proba scrisă de la Definitivat 2023 este organizată miercuri, 19 iulie, potrivit calendarului oficial. Profesorii au acces în sala de examen în intervalul orar 7:30 – 8:00, conform procedurii Ministerului Educației, relatează edupedu.ro. Examenul începe la ora 9, iar durata de rezolvare este de 4 ore. Vezi mai jos, în articol, care sunt regulile pentru proba scrisă, cum se redactează lucrurile și în ce situații pot candidați să solicite anularea lucrărilor.

Rezultatele profesorilor la inspecțiile la clasă au fost publicate de Ministerul Educației pe data de 4 iulie. Lista pe județe poate fi consultată aici.

În condițiile grevei generale din Învățământ, inspecțiile pentru Definitivat 2023 s-au putut susține „până la finalul cursurilor școlare”. Pe 31 mai ar fi fost ultima zi până la care să se susțină a doua inspecție de specialitate pentru profesorii care s-au înscris la concursul de Definitivat 2023, conform calendarului inițial. Prin ordinul de ministru nr. 4.396 din 2023, inspecțiile se pot susține „până la finalizarea cursurilor școlare, conform structurii anului școlar”, adică până pe 16 iunie, vineri, ultima zi de școală prevăzută în structura anului școlar.
În document se arată că în fiecare sală de examen se repartizează candidați care susțin examenul la cel puțin două discipline diferite. În cazul în care proba scrisă se desfășoară în două sau mai multe locații ale centrului de examen, candidații vor fi repartizați pe săli astfel încât acei candidați care susțin proba scrisă la aceeași disciplină să fie repartizați în aceeași locație.

Art. 6 – „(1) În data de 19 iulie 2023, în intervalul orar 8.00 – 8.50, responsabilii de sală:

verifică identitatea candidaților pe bază de buletin de identitate/carte de identitate/ carte de identitate provizorie, pașaport sau, în mod excepțional, pe baza permisului de conducere sau a cărții de alegător;
efectuează instructajul candidaților cu privire la:
a) modul de redactare a lucrării scrise: cu cerneală sau pix de culoare albastră, iar desenele/graficele – cu creion negru;

b) modul de corectare, de către candidați, a eventualelor greșeli: se taie fiecare rând din pasajul greșit cu o linie orizontală, iar schemele/desenele, cu o linie oblică;

Publicitate

c) modul de completare a disciplinei de examen pe foaia tipizată: denumirea disciplinei de examen va fi transcrisă întocmai, cu majuscule, de pe foaia cu subiecte pe prima pagină a lucrării scrise, în spațiul rezervat, de către candidați;

d) modul în care se sigilează cu etichete albe lucrarea scrisă și modul cum se utilizează setul de 10 etichete autocolante cu cod de bare, numerotate;

e) modul în care se realizează numerotarea paginilor scrise, în spațiul rezervat, preimprimat pe foaia tipizată de examen;

f) condițiile în care candidații se pot retrage de la proba scrisă;

g) situațiile în care candidații pot fi eliminați;

h) situațiile în care lucrările scrise pot fi anulate.

(2) Nu este permisă schimbarea disciplinei pentru care candidatul a optat atunci când s-a înscris la examen.

(3) Președintele împreună cu secretarul comisiei de examen distribuie în sălile de examen plicurile cu subiecte, astfel încât la ora 9.00 acestea să poată fi desfăcute în prezența candidaților.”

Candidații pot avea, în sala de examen, dicționare – pentru disciplinele latină sau greacă veche – și planuri de conturi – pentru disciplinele economice, conform art. 26 alin. (2) din metodologia-cadru din 31 august 2020.

După ce a fost deschis plicul cu subiectele, niciun candidat nu mai intră sau părăsește sala
Candidații care nu sunt prezenți în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susține proba scrisă, conform procedurii. În document se arată că, din momentul deschiderii plicului cu subiecte, niciun candidat nu mai poate intra sau părăsi sala, decât dacă predă lucrarea, subiectul primit, ciornele si semnează de predare.

În cazuri excepționale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoțit obligatoriu de unul dintre profesorii asistenți până la revenirea în sala de examen. În această situație, timpul alocat rezolvării subiectelor nu se prelungește, prevede procedura Ministerului Educației.

Profesorii care copiază sunt eliminați din examen
Art. 8 – „(8) Candidații care în timpul desfășurării probei scrise sunt surprinși copiind, transmiţând soluții cu privire la subiecte sau având asupra lor materiale nepermise, chiar dacă nu le utilizează în momentul în care sunt depistați, sunt eliminați din examen pentru tentativă de fraudă, prin decizie motivată a președintelui comisiei din centrul de examen, situație în care profesorii asistenți care asigură supravegherea sau membrii comisiei din centrul de examen încheie un proces-verbal. Aceeași măsură se aplică și pentru orice altă tentativă de fraudă.

Candidații eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă pierd dreptul de înscriere la examen în sesiunea imediat următoare, iar sesiunea în care au fost eliminați din examen este luată în considerare între cele 3 sesiuni fără taxă prevăzute de lege.”

Profesorii care solicită anularea lucrării
Art. 8 – „(9) Candidații care din motive de sănătate sunt obligați să părăsească sala de examen pot solicita anularea lucrării. În această situație se încheie un proces-verbal semnat de responsabilul de sală şi profesorii asistenți.

(10) Candidații care renunță din proprie inițiativă la examen pot solicita anularea lucrării, pe baza unei declarații și pot părăsi sala după cel puțin o oră, dar nu la mai mult de 3 ore de la deschiderea plicului cu subiecte.”

În situațiile de mai sus, lucrările scrise nu sunt evaluate, iar în statistici candidații respectivi se raportează retrați. Profesorii nu au dreptul de a părăsi sălile de examen având asupra lor subiecte de examen, foi tipizate, coduri de bare sau ciorne.

Art. 9 – „(2) Înscrierea numelui candidatului, a denumirii unei unități de învățământ sau a altor nume proprii, reale sau imaginare, care nu sunt solicitate explicit în cerințele subiectului, în afara spațiului care se sigilează, precum si orice alte semne distinctive pe foile de examen determină anularea lucrării scrise respective.”

După ce lucrarea a fost redactată
Art. 9 – „(1) După încheierea lucrării, candidații numerotează foile de examen cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în colțul din dreapta, în spațiul preimprimat în acest scop, indicând pagina curentă și numărul total de pagini scrise, de exemplu: 3/5 pentru pagina a treia din totalul de 5 pagini scrise. Se vor numerota toate paginile pe care candidatul a scris, inclusiv prima pagină și paginile incomplete. Etichetele conținând codurile de bare se aplică numai în spațiile rezervate.”
Primele rezultate și contestațiile
Rezultatele examenului se afişează la sediul si pe site-ul unității de învățământ în care s-a desfășurat proba scrisă, la data de 25 iulie. Contestațiile se înregistrează la centrul de examen în zilele de 25 iulie 2023 până la ora 20.00 și 26 iulie 2023 până la ora 12.00.

În contestație, candidatul precizează următoarele informații: numele, inițiala tatălui și prenumele; codul numeric personal; denumirea centrului de examen și județul unde a susținut examenul; disciplina la care a susținut examenul; nota contestată.

Contestația este însoțită de o copie după cartea de identitate/pașaport.

Definitivarea în învățământul preuniversitar
Concursul de definitivat reprezintă un examen de intrare și avansare în cariera didactică. Examenul poate fi susținut de cadrele didactice care au cel puțin un an vechime în învățământ și este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice. Procedura de acordare a definitivării și a titlului de profesor cu drept de practică în învățământul preuniversitar reprezintă recunoașterea competențelor necesare pentru exercitarea profesiei didactice.

Examenul naţional de definitivare în învăţământ cuprinde:

etapa I, eliminatorie – realizată de către inspectoratele şcolare în perioada stagiului practic cu durata de un an şcolar şi constând în evaluarea activităţii profesionale la nivelul unităţii de învăţământ, evaluarea portofoliului profesional personal şi în susţinerea a cel puţin două inspecţii la clasă;
etapa a II-a, finală – realizată la finalizarea stagiului practic cu durata de un an şcolar şi constând într-o examinare scrisă, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, pentru fiecare specialitate în parte.
Cadrele didactice care promovează examenul de definitivat dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.

Cadrelor didactice angajate cu contract de muncă pe o perioadă determinată, care au promovat examenul de definitivare în învăţământ, li se poate asigura continuitatea pe postul didactic/catedra ocupat(ă), prin hotărârea consiliului de administraţie din unitatea de învăţământ respectivă, în condiţiile legii.

Persoanele care nu promovează examenul de definitivare în învăţământ pot fi angajate în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Guvernul a decis să suspende aplicarea unor sancțiuni din sistemul RO e-Transport până la sfârșitul anului 2025.

Publicat

Publicitate

Guvernul a suspendat aplicarea unor sancțiuni din sistemul RO e-Transport până la 31 decembrie 2025. Prin Ordonanța de urgență nr. 29/2025, se amână aplicarea anumitor prevederi din Ordonanța de urgență nr. 41/2022, care reglementează funcționarea Sistemului național de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri (RO e-Transport). Măsura va rămâne valabilă până la sfârșitul anului 2025, relatează alba24.ro.

Decizia vine ca răspuns la solicitările mediului de afaceri, care a semnalat dificultăți în implementarea și testarea completă a noilor cerințe tehnologice impuse de sistem. Guvernul motivează suspendarea prin necesitatea asigurării unei perioade de adaptare pentru contribuabili, evitării blocajelor la frontiere în contextul aderării României la spațiul Schengen, și prevenirii afectării activității operatorilor economici din domeniul transporturilor.

În mod concret, suspendarea vizează aplicarea sancțiunilor pentru nerespectarea prevederilor referitoare la dotarea vehiculelor de transport cu dispozitive de geolocalizare și transmiterea datelor în timp real, prevăzute la art. 131 alin. (1) lit. d) și e) și alin. (3) și (4) din OUG nr. 41/2022.

Ordonanța a fost publicată în Monitorul Oficial pe 24 aprilie 2025 și este semnată de prim-ministrul Ion-Marcel Ciolacu și de miniștrii de resort.

  • Implicatiile suspendării: Suspendarea aplicării unor dispoziții permite autorităților să remedieze eventualele neajunsuri identificate după aplicarea inițială, să ajusteze măsuri care ar putea avea un impact negativ asupra operatorilor din domeniul transporturilor și să asigure un echilibru între nevoile de monitorizare și respectarea drepturilor tuturor părților implicate.

  • Autoritățile guvernamentale subliniază că această decizie nu reprezintă o renunțare la obiectivele de securitate și transparență în transporturi, ci mai degrabă o ajustare a cadrului normativ pentru a facilita o implementare eficientă și echitabilă a sistemului de monitorizare.

    Sancțiunile care au fost suspendate în aplicarea sistemului GPS e-Transport
    • Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.

    Publicitate

    • Operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit Prevederile nu se aplică în cazul în care datele de poziţionare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia.

    • Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziţia conducătorului auto codul UIT primit.

    Nerespectarea obligațiilor anterior menționate de către operatorul de transport rutier constituie contravenții (dacă nu sunt săvârșite în condiții încât să fie considerate infracțiuni) și se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.

    Obligații ale conducătorul vehiculului de transport:

    În cazul transporturilor rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri, conducătorul vehiculului de transport are obligaţia să pornească dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv să oprească dispozitivul de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional.

    De asemenea acesta este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ori din cadrul Autorităţii Vamale Române, respectiv la solicitarea ofiţerilor şi agenţilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române, documentele care însoţesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT pus la dispoziţie.

    Nerespectarea obligațiilor anterior menționate de către conducătorul vehiculului de transport constituie contravenții (dacă nu sunt săvârșite în condiții încât să fie considerate infracțiuni) și se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.

     

 

 

Citeste mai mult

Administratie

Prima ediţie a Zilelor Spitalului Judeţean de Urgenţă „Mavromati” din Botoşani va aborda interdisciplinaritatea terapeutică în era inteligenţei artificiale

Publicat

Publicitate

În aproximativ o lună, în perioada 20-24 mai 2025, cel mai mare spital din estul ţării va da startul ediţiei inaugurale a Zilelor Spitalului Judeţean de Urgenţă “Mavromati” din Botoşani, prima ediţie a conferinţei medicale organizate de această instituţie desfăşurându-se sub titulatura ştiinţifică “Abordarea terapeutică interdisciplinară în era inteligenţei artificiale”.

 

Evenimentul este organizat în parteneriat cu Consiliul Judeţean Botoşani, Colegiul Medicilor Botoşani şi Ordinul Asistenţior Medicali Generalişti Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, filiala Botoşani şi va avea loc sub înaltul patronaj al Universităţii de Medicină şi Farmacie “Grigore T. Popa” din Iaşi. De asemenea, manifestarea beneficiază de sprijinul direct şi nemijlocit al mediului de afaceri local.

Peste 400 de medici din diferite specialităţi (medicina de urgenţă, chirurgie generală, neurochirurgie, ortopedie, neonatologie, psihiatrie, gastroenterologie, cardiologie, medicină internă, urologie, dermatologie, oncologie, chirurgie plastică şi reparatorie, pediatrie), dar şi fizioterapeuţi, psihologi, audiologi şi asistenţi medicali din toată ţara sunt asteptaţi la lucrările conferintei. Cei care încă nu s-au înregistrat, pot face acest lucru prin accesarea website-ului manifestării, zilele-spitalului-mavromati.ro. Răsplata va fi un program medical de excepţie, ce va putea fi accesat atat în format onsite, dar şi online, care va fi evaluat cu numeroase credite EMC (educaţie medicală continuă).

„Suntem încântaţi că odată cu prima ediţie a Zilelor Spitalului Judeţean de Urgenţă “Mavromati” creem la Botoşani o modalitate importantă de asigurare a unui proces continuu şi sustenabil de formare medicală la nivelul tuturor categoriilor de personal din cadrul spitalului, cu consecinţe benefice în funcţionarea instituţiei pe termen lung şi, pe cale de consecinţă, în beneficiul pacienţilor arondaţi.”, a declarat dl. Corneliu Prepeliţă, managerul spitalului.

Dintre lectorii invitaţi, putem aminti pe Prof. Dr. Anca Trifan, Prof. Dr. Camelia Cojocariu, Prof. Dr. Ana-Maria Sîngeap, Prof. Dr. Cătălin Sfarti de la Institutul de Gastroenterologieşi Hepatologie din Iaşi, pe Prof. Dr. Romeo Dobrin, Dr. Ovidiu Alexinschi de la Institutul de Psihiatrie “Socola” din Iaşi, Prof. Dr. Ingrith Miron, Prof. Dr. Laura Trandafir, Prof. Dr. Cristina Gavrilovici, Prof. Dr. Alina Luca, Prof. Dr. Valeriu Lupu , Conf. Dr. Magdalena Starcea, Conf. Dr. Ileana Katerina Ioniuc , Conf. Dr. Solange Tamara Roșu , Şef Lucrări Maria Adriana Mocanu, Şef Lucrări Dr. Otilia Frăsinariu , Dr. Ioana Grigore, Dr. Camelia Ivănescu de la Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii “Sfânta Maria” din Iaşi, Prof. Dr. Dana Turliuc de la Spitalul Clinic de Urgență “Prof. Dr. N. Oblu”din Iași, Șef lucrări Dr Horațiu Stan de la Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca, Prof. Dr. Ovidiu Alexa, Prof. Dr. Irina Iuliana Costache-Enache, Dr. Daniela Crişu de la Spitalul Clinic Județean de Urgență “Sf. Spiridon” din Iasi. Preşedintele de onoare al manifestării este Prof. Univ. Dr. Viorel Scripcariu, Rectorul Universităţii de Medicină şi Farmacie “Grigore T. Popa” din Iaşi.

Publicitate

Operatorul manifestării este SC Focus Event SRL din Iaşi, iar website-ul evenimentului poate fi găsit la adresa  www.zilele-spitalului-mavromati.ro

 

Citeste mai mult

Eveniment

Se întrerupe furnizarea apei în municipiul Dorohoi și localitatea Corlăteni. Anunțul Nova Apaserv

Publicat

Publicitate

În cursul zilei de astăzi, 28 aprilie 2025, S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani anunță desfășurarea unor lucrări programate de întreținere pe conducta de transport apă Leorda -Dorohoi.

Pe durata acestor intervenții, există posibilitatea întreruperii temporare a furnizării apei potabile pentru utilizatorii din municipiul Dorohoi și localitatea Corlăteni.

„În acest moment, alimentarea cu apă este asigurată din rezervoarele de înmagazinare, însă pentru orice eventualitate, recomandăm consumatorilor să își facă  rezerve de apă necesare pentru consumul de bază”, transmit reprezentanții Nova APaserv.

Citeste mai mult

Cultura

Memorialul Ipotești invită liceenii la concursul de proiecte „Eminescu, azi”

Publicat

Publicitate

Cum îl mai citim pe Eminescu; ce știm despre el; cum îi prezentăm textele sau biografia, contextul istoric, social sau literar în care a activat; cum a fost sau este receptat; cum îi citim poezia, proza, publicistica, traducerile; cum putem integra textele sau biografia într-un program informatic, cum îl prezentăm într-un joc de lumini și sunet, într-un spectacol, într-un reportaj imaginar sau unul real cu cititori; cum putem discuta cu personajele din textele lui; cum putem crea un rețetar al bucatelor din epocă, un album despre vestimentația timpului; cum putem urmări itinerarul biografic al poetului sau al personajelor; cum putem urmări edițiile Eminescu – acestea sunt doar câteva sugestii, deloc restrictive, de teme de proiect, de întrebări la care sunt invitați să răspundă liceenii, uzând de toată creativitatea lor.

Concursul se va desfășura în două etape:

  • la prima etapă, care se va încheia în data de 30 mai, participanții vor trimite pe adresa Memorialului Ipotești – ipotesti@gmail.com – descrierea conceptului cu o prezentare video de 3-5 minute; juriul va selecta 5 cele mai bune proiecte;
  • la etapa a doua, participanții vor fi invitați, pentru perioada 12-15 iunie, la Ipotești pentru prezentarea publică a proiectelor; în baza jurizării va fi desemnat câștigătorul; premierea și prezentarea proiectului câștigător va avea loc pe data de 15 iunie.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending