Connect with us

Actualitate

Definitivat 2023: Detalii pentru candidați. Evaluarea portofoliului profesional și finalizarea inspecțiilor la clasă. Reguli

Publicat

Publicitate

Definitivat 2023: În această perioadă, se desfășoară a doua inspecție la clasă, până în 31 mai, în cadrul concursului de definitivat. Concomitent, este evaluat și portofoliul profesional individual al candidatului.

Potrivit metodologiei, portofoliul este evaluat cu note de la 1 la 10, iar aceste note nu pot fi contestate.

În etapa a doua a concursului, va fi proba scrisă, programată pentru 19 iulie. Rezultate finale vor fi cunoscute în 1 august.

Definitivat 2023: concursul de avansare în cariera didactică

Prin concursul de definitivat, cadrele didactice cu cel puțin un an de vechime în învățământ dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.

Examenul este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice.

În prima etapă a concursului, sunt evaluate activitatea profesională la nivelul unităţii de învăţământ și portofoliul profesional personal. Se susțin cel puţin două inspecţii la clasă.

Publicitate

În etapa a doua, la finalizarea stagiului practic cu durata de un an şcolar, este proba scrisă, pe discipline/specialități.

Candidații care promovează definitivatul pot fi angajați de școli ca profesor debutant, pe perioadă determinată.

Definitivat 2023 – calendar

  • până la 31 mai 2023: efectuarea inspecțiilor de specialitate: prima inspecție de specialitate până la 5 februarie / a doua inspecție de specialitate până la 31 mai
  • 6-16 iunie 2023: completarea dosarelor și validarea datelor de înscriere existente în aplicația informatică specifică
  • 19 iulie 2023: proba scrisă
  • 25 iulie 2023: afişarea rezultatelor inițiale; 25-26 iulie: contestații, apoi până în 31 iulie soluționarea acestora
  • 1 august 2023: afişarea rezultatelor finale
  • 1-4 august 2023: transmiterea la Ministerul Educației a tabelelor nominale cu rezultatele candida­ţilor promovați
  • 7-18 august 2023: validarea rezultatelor examenului prin ordin al ministrului educației

Portofoliul profesional personal și evaluarea activității la clasă

Potrivit metodologiei, perioada în care candidatul elaborează portofoliul începe după validarea înscrierii la examen.

Acesta include:

  • curriculum vitae
  • scrisoare de intenţie, având între 200 şi 400 de cuvinte, în care se prezintă motivaţia participării la examenul de definitivat, obiectivele şi aşteptările proprii în formarea personală ca profesor, autoaprecierea activităţii /experienţei câştigate pe parcursul desfășurării activității didactice, autoaprecierea portofoliului şi propuneri de ameliorare, inclusiv aprecieri privind strategii/ metode/ instrumente de predare–învăţare–evaluare în sistem blended learning/ online
  • raport de progres școlar, însoțit de următoarele documente-suport: planificările calendaristice anuale, pe unități de învățare; minimum 10 proiecte didactice, pentru tipuri de lecții diferite; instrumente de evaluare (un test predictiv, cu baremul aferent, rezultatele testării, măsuri); catalogul profesorului; resursele didactice adaptate nivelului clasei/grupei
  • autoevaluarea portofoliului

Grila de evaluare a portofoliului profesional personal

Date personale

  • Prezentare candidat (0,5 puncte): date de identificare candidat, încadrarea, orarul,  Curriculum Vitae (Europass) – 0,25 puncte, scrisoare de intentie- 0,25 puncte

Documente suport

Activitate la catedră (6,5 puncte): proiectarea/ planificarea materiei -2 puncte, planificarea calendaristică anuală, planificarea pe unități de învățare adaptată nivelului clasei; proiecte didactice (minim 10, pentru diferite tipuri de lecții, folosind inclusiv resurse de tehnologie digitală) – 2,5 puncte; instrumente de evaluare, inclusiv digitale-1,5 puncte; testul predictiv cu baremele aferente, rezultatele testării și observațiile/concluziile, măsurile/planul de acțiune; catalogul profesorului (0,5 puncte)

Resurse materiale (2 puncte): resurse didactice adaptate nivelului clasei: fișe de lucru (pe nivel de performanță vizat; cărți, culegeri, texte, teste, resurse educaționale deschise, etc; folii retroproiector, prezentări, aplicații informatice utilizate

Raport de progres școlar-Raport de progres școlar (1 punct)

Nota finală: maximum 10 puncte

Sunt evaluate:

  • proiectarea activităţilor (creativitate în conceperea lecţiilor/activităţilor, corelaţia dintre componentele actului didactic, strategii didactice şi evaluare);
  • desfăşurarea activităţilor (comportamentul cadrului didactic, utilizarea strategiilor didactice, integrarea mijloacelor de învăţământ în lecţie, creativitate în conducerea lecţiilor şi în orientarea acţiunilor şi gândirii elevilor, gestionarea timpului didactic, atingerea performanţei)inclusiv a activităţilor de învăţare în care sunt utilizate dispozitive digitale, resurse sau strategii de informare digitală;
  • evaluarea randamentului şcolar – metode şi tehnici de evaluare,  inclusiv  tehnologii digitale, a rezultatelor învăţării;
  • nivelul pregătirii elevilor, apreciat pe baza observaţiei directe, a probelor de control aplicate şi a evaluării longitudinale, folosind inclusiv tehnologii digitale
  • cunoaşterea elevilor (strategii de diferenţiere şi individualizare)
  • competenţe psihorelaţionale (în raporturile cu elevii, cu părinţii, cu cadrele didactice şi cu comunitatea locală)
  • autoevaluarea (capacitatea de a raporta propriul comportament didactic la exigenţele unui stil didactic elevat)
  • activitatea educativă în şcoală şi în afara ei
  • activitatea de perfecţionare (metodică şi ştiinţifică, inclusiv pentru utilizarea aplicațiilor informatice)
  • aprecierea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ cu privire la activitatea didactică şi la conduita în cadrul şcolii şi al comunităţii şcolare

Condiții de prezentare a candidaților la proba scrisă

Pentru a participa la proba scrisă, candidații trebuie să aibă media finală la inspecțiile la clasă și portofoliu de cel puțin 8, dar nu mai puțin de 7 la fiecare dintre acestea.

De asemenea, trebuie să aibă calificativ ”bine” sau ”foarte bine” la activitatea derulată în anul școlar curent.

În ziua examenului, subiectele vor fi distribuite candidaților la ora 9.00.

Nota la proba scrisă are o pondere de 70% în calculul mediei finale, care, pentru promovarea examenului, trebuie să fie de cel puțin 8 (opt).

Pentru proba scrisă, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie elaborează 3 variante de subiecte şi baremele de evaluare aferente.

Proba scrisă se desfăşoară începând cu ora 9.o0, durata de redactare a lucrării fiind de 4 ore.

Definitivat 2023 – proba scrisă pe discipline

Proba scrisă a examenului se susţine la:

  • disciplina de specialitate şi metodica predării acesteia – pentru profesori din învăţământul de masă şi din învăţământul special, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii superioare
  • limba şi literatura română şi matematică, metodica predării limbii şi literaturii române/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare română
  • limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, matematică, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba maternă, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale, având studiile finalizate în limba respectivă
  • limba română şi literatura pentru copii şi metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu predare în limba română
  • limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, metodica predării activităţilor în limba maternă şi metodica predării activităţilor în limba română în învăţământul preşcolar – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale, având studiile finalizate în limba respectivă
  • limba şi literatura română şi matematică, metodica predării limbii şi literaturii române/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru învăţători-educatori, învăţători, învăţători-itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în limba română
  • limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, matematică, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba maternă, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru învăţători, învăţători- itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor, având studiile finalizate în limba respectivă
  • limba română şi literatura pentru copii şi metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în limba română
  • limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, metodica predării activităţilor în limba maternă şi metodica predării activităţilor în limba română în învăţământul preşcolar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor, având studiile finalizate în limba respectivă
  • disciplina de specialitate şi didactica acesteia – pentru maiştri-instructori, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii medii

Definitivat 2023 – modele de subiecte și bareme pe specializări/ discipline

Limba şi literatura ROMÂNĂ, metodică – educatori/ cresă, grădiniță – Definitivat 2023

Limba și literatura ROMÂNĂ, MATEMATICĂ, metodică – învățământul primar – Definitivat 2023

Limba şi literatura ROMÂNĂ – profesori – Definitivat 2023

MATEMATICĂ – profesori – Definitivat 2023

ISTORIE – Definitivat 2023

BIOLOGIE – Definitivat 2023

CHIMIE – Definitivat 2023

FIZICĂ – Definitivat 2023

INFORMATICĂ – Definitivat 2023

GEOGRAFIE – Definitivat 2023

Limba și literatura ENGLEZĂ – Definitivat 2023

Limba și literatura FRANCEZĂ – Definitivat 2023

Limba și literatura GERMANĂ – Definitivat 2023

EDUCAȚIE FIZICĂ și SPORT – profesori – Definitivat 2023

RELIGIE ortodoxă – Definitivat 2023

Kinetoterapie – Definitivat 2023

Estetica și Igiena Corpului Uman – Definitivat 2023

Educație muzicală – Definitivat 2023

Economic, Administrativ, Poștă – Definitivat 2023

Industrie Alimentară – Definitivat 2023

Mecanică – Definitivat 2023

Electrotehnică, electromecanică – Definitivat 2023

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Un bărbat, de 54 de ani, din Românești, a dispărut în drum spre casă. Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Botoșani efectuează verificări pentru localizarea unui bărbat, de 54 de ani, din satul Dămideni, comuna Românești, care la data de 20 aprilie a.c. a plecat de la o fermă, din județul Suceava, spre domiciliul său din județul Botoșani, însă, până în prezent nu a ajuns și nici nu și-a contactat familia.
COJOCARU GHEORGHE DANUT are următoarele semnalmente: 1,70 m înălțime, 80 de kg, păr grizonat, ochi căprui.

Nu se cunoaște vestimentația de la momentul plecării.

Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană să apeleze 112 sau să se se adreseze cei mai apropiate unități de poliție!

Citeste mai mult

Eveniment

O tânără de 38 de ani, din Stăuceni, parcă a intrat în pământ! Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Botoșani efectuează verificări pentru localizarea unei femei, de 38 de ani, din comuna Stăuceni, care la data de 19 aprilie a.c. a părăsit în mod voluntar domiciliul, iar până în prezent nu a revenit și nici nu și-a contactat familia.
Ungureanu Irina Mihaela are următoarele semnalmente: 1,72 m înălțime, 55 de kg, păr blond, ochi căprui.

Nu se cunoaște vestimentația de la momentul plecării.

Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană să apeleze 112 sau să se se adreseze cei mai apropiate unități de poliție!

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat de 69 de ani, din Lozna, salvat din flăcări în ultima clipă. Eroul este șeful Serviciul pentru Situații de Urgență Lozna

Publicat

Publicitate

Lozna: Bărbat salvat, în ultima clipă, din casa cuprinsă de flăcări

Un bărbat, în vârstă de 69 de ani, a fost salvat, în ultima clipă, din casa cuprinsă de flăcări, de șeful Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Lozna. S-a întâmplat seara trecută, în localitatea Lozna. Vecinii au observat flăcările și au anunțat autoritățile.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu două autospeciale de stingere, o ambulanță aparținând Serviciului Județean de Ambulanță, dar și SVSU Lozna. Primii care au ajuns la fața locului au fost pompierii voluntari. Proprietarul, care are și probleme locomotorii, a fost găsit într-una dintre încăperi. Acesta a fost preluat de echipajul medical și transportat la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate întrucât a suferit un atac de panică.

Pentru stingerea incendiului și înlăturarea efectelor, pompierii au intervenit mai bine de două ore. Au fost salvate celelalte construcții din gospodărie, dar și casa vecinilor.

Cauza probabilă de producere a incendiului a fost scurtcircuitul.

Pentru înlăturarea riscului de incendiu, ISU Botoșani recomandă:

Publicitate

▪ verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat. Orice modificare a acesteia poate fi făcută doar cu avizul distribuitorului de energie şi numai de specialiști în domeniu;

▪ nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

▪ la suplimentarea receptoarelor asiguraţi-vă că instalaţia existentă poate prelua consumul adiţional;

▪ verificaţi periodic cordoanele de legătură ale aparatelor electrice şi înlocuiţi-le atunci când sunt uzate;

▪ nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective. De asemenea, acordaţi atenţie modului în care introduceţi sau extrageţi cablurile de alimentare din priză;

▪ nu suprasolicitaţi o priză deoarece unele incendii se produc din cauza solicitării excesive a unei surse de curent. Avertismentul vizează alimentarea mai multor electrocasnice de putere electrică mare (frigider, maşină de spălat etc.) de la aceeași priză. Alocaţi, pe cât posibil, fiecărui aparat câte o priză. În cazul în care folosiți mai multe aparate la o singură sursă, aceasta se poate încălzi și provoca un incendiu;

▪ instalaţi şi utilizaţi aparatura electrocasnică respectând indicaţiile producătorului din prospectul produsului. În cazul în care sesizaţi că produsul respectiv şi-a schimbat parametri de funcţionare, se încălzește foarte repede sau emană un miros de ars, scoateţi-l imediat din funcţiune şi adresaţi-vă unui specialist. În cazul aparatelor mari, asigurați un spaţiu de aerisire pentru a se putea emana căldura acumulată în timpul funcţionării;

▪ amplasaţi şi utilizaţi aparatele electrice departe de mediile umede. Unele accidente de natură electrică se produc din cauza folosirii curentului electric în apropierea sau la contactul cu apa.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Administratie

Botoșani: Secția de drumuri unde sunt mai mulți economiști decât drumari. Cum a fost pusă pe butuci o instituție esențială pentru siguranța rutieră

Publicat

Publicitate

Secția de Drumuri Naționale din Botoșani a fost pusă pe butuci de o schimbare de organigramă în cadrul CNAIR, ajungând să funcționeze cu patru economiști și un singur drumar, scrie ADEVARUL

Statul român își pune singur piedică. Iar cel mai bun exemplu este ceea ce se întâmplă la Secția de Drumuri Naționale Botoșani, cea care se ocupă de întreținerea, semnalizarea corespunzătoare, dar și de deszăpezirea drumurilor naționale din nordul României. Adică o muncă vitală pentru circulația în condiții de siguranță pentru zeci de mii de șoferi.  Secția de Drumuri Naționale (SDN) Botoșani a fost pusă pe chituci de la 1 aprilie, în urma unei organigrame implementată de CNAIR, care a dorit reorganizarea și probabil eficientizarea activității drumarilor. A ieșit un soi de reorganizare, dar fără urmă de eficientizare. Din contră, CNAIR s-a sabotat singură pe rețeaua de drumuri naționale din nordul extrem al României. Cel puțin asta declară șefii SDN de la Botoșani, disperați că nu mai au cum să-și facă treaba.

Drumarii de la Botoșani decimați și lăsați fără specialiști

Secția de Drumuri Naționale Botoșani a avut probleme de personal încă din anul 2023, atunci când zăpezile de primăvară au făcut ravagii în județ, iar unul dintre angajați a murit din cauza suprasolicitării. Șefii de la SDN Botoșani spun însă că de la 1 aprilie au primit lovitura de grație. Mai precis, conform noii organigrame implementată de CNAIR la nivel central, dar și la nivel teritorial, SDN Botoșani a rămas fără cinci specialiști. Au fost desființate trei posturi de șef de sector și două de șef de formație, toate cinci ocupate de ingineri specialiști în căi ferate, drumuri și poduri. Unii au fost mutați la DRDP Iași. „Începând cu data de 1 aprilie CNAIR a implementat o nouă organigramă atât la nivel central, cât și la nivelul celor din teritoriu. Din patru ingineri de specialitate pentru drumuri pe care îi aveam înainte, acum mai am doar unul activ. Un post nici nu mi l-a mai scos la concurs (…) Acele posturi au fost desființate, ele nu mai există”, declară Dumitru Clipaciuc, șeful SDN Botoșani.

„De pe data de 1 aprilie până astăzi, eu n-am făcut nimic”

În plus, reorganizarea a adus și cazuri paradoxale, de-a dreptul hilare. Adică angajați a căror posturi au fost desființate sunt detașați cu atribuțiile prin alte localități, fără să existe însă posibilitatea că aceștia să le și poată îndeplini. În această situație este și Andrei Bucșă, fost șef de sector și lider de sindicat SDN, care s-a trezit mutat la DRDP Iași. Dar numai pe hârtie. În realitate, locul de muncă este tot la Botoșani, dar fără să aibă posibilitatea de a ieși la muncă în teren. „De pe data de 1 aprilie până astăzi, eu n-am făcut nimic. Eu sunt mutat la Iași, dar cu loc de muncă la Botoșani. În fișa postului am activități pe Iași. Eu m-am prezentat la serviciu, dar SSM-ul (securitatea și sănătatea în muncă) nu mi l-a făcut nimeni și nu pot să ies pe drum. Eu eram responsabil cu SSM la nivel de unitate, dar de la 1 aprilie mi s-a schimbat fișa postului. Deci, de la 1 aprilie, SDN Botoșani nu mai are inspector pe linie de SSM, nu mai avem personal autorizat”, precizează Andrei Bucșă.

Publicitate

Incapabili să mai intervină în cazuri de urgență

În această situație, Secția de Drumuri Naționale Botoșani  a ajuns pe chituci. Fără specialiști și coordonatori cu experiență, oamenii de la SDN Botoșani spun că este dificil să mai treacă următoarea iarnă sau să-și mai îndeplinească cum trebuie atribuțiile. Și asta în condițiile în care au aceleași responsabilități, dar fără specialiști în domeniu și cu mai puțini oameni.

„Procedurile nu au fost schimbate, eu oamenii nu îi mai am și zi de zi mă lovesc de aceleași probleme, iar eu când sunt anchetat sunt anchetat conform normativului. De ce nu am luat măsuri conform normativului? (….) Nu am cum să trec următoarea iarnă.(…) Este de datoria mea să atrag atenția că nu mai am personal calificat care să intervină în caz de catastrofe, cum a fost în aprilie 2023 cu acel Cod Roșu. Am avut un coleg decedat, nu am să uit niciodată.(…) Lipsă de personal atunci, lipsă de personal acum”, adaugă Clipaciuc. „A pus SDN pe chituci, nu mai putem să facem nimic”, adaugă și Andrei Bucșă, inginer cu nouă ani de experiență.

Deszăpezire și întreținere drumuri cu economiști 

Reprezentanții SDN Botoșani s-au plâns prefectului de Botoșani, în cadrul unei comisii de dialog social, solicitând demersuri pentru remedierea situației. Inginerii de la SDN spun că s-a ajuns la situații absolut aberante, având mai mulți economiști decât drumari. Mai precis, instituția care trebuie să întrețină drumurile și să facă deszăpezirea funcționează cu patru economiști, specialiști în relații publice și un singur inginer drumar.

„La Botoșani au preferat să păstreze specialistul pe relații publice care nu știu ce face, noi funcționăm cu patru economiști și un inginer. Secția de Drumuri funcționează cu patru economiști”, adaugă Andrei Bucșă. Prefectul de Botoșani spune că va prezenta această situație la nivelul CNAIR, mai ales că lipsa specialiștilor și a bunei funcționări a SDN poate pune în pericol siguranța în trafic. „Punctul nostru de vedere este să păstrăm specialiștii pe drumurile din județul nostru, așa cum s-a procedat și în alte județe”, precizează Dan Nechifor, prefectul Botoșaniului.

Sursa: ADEVARUL

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending