Connect with us

Actualitate

Declarația Unică 2025: Cine trebuie să o depună și care sunt principalele modificări anunțate de ANAF

Publicat

Publicitate

Declarația unică 2025 vine cu noutăți pentru cei care obțin venituri din activități independente sau investiții. ANAF a eliminat obligația de a declara veniturile estimate și a propus modificări privind plata impozitelor și contribuțiilor sociale, scrie alba24.ro.

Formularul 212 trebuie depus până pe 23 mai 2025.

În mod normal termenul limită pentru depunerea declaraţiei unice este 25 mai. Totuşi, cum în acest an 25 mai pică într-o zi de duminică, cel mai probabil termenul limită va fi vineri, 23 mai.

Noua declarație unică poate fi folosită de persoanele fizice pentru a declara veniturile și contribuțiile sociale datorate pentru anul 2024 (CAS și CASS).

De asemenea, formularul 212 permite și declararea CASS pentru cei care trebuie să o plătească în anul 2025. În acest caz, baza de calcul este fixă, echivalentă cu 6 salarii minime brute pe țară, indiferent când se face opțiunea, potrivit digi24.ro.

Ce este declarația unică și cine trebuie să o depună?

Declarația unică (formular 212) este folosită de persoanele care au obținut venituri din activități independente, drepturi de autor, investiții, cum ar fi dividende, chirii, criptomonede sau dobânzi.

Publicitate

De asemenea, formularul trebuie completat și de cei care nu au venituri, dar aleg să plătească contribuția pentru asigurările de sănătate. Termenul limită pentru depunere este 23 mai.

Potrivit ANAF, declarația poate fi depusă astfel:

  • În termen de 30 de zile de la începerea activității sau încheierea contractului, dacă începi o activitate în timpul anului fiscal sau obții venituri din închirierea bunurilor personale (altele decât cele din arendă).
  • Până pe 23 mai a anului următor, pentru a declara veniturile realizate și a stabili impozitul și contribuțiile sociale datorate.
  • Până pe 23 mai a fiecărui an, pentru declararea veniturilor estimate sau normei de venit, precum și a contribuțiilor sociale.
  • Până pe 23 mai, pentru direcționarea a 3,5% din impozitul datorat, dacă dorești să alegi această opțiune.
  • În termen de 30 de zile de la încetarea activității sau rezilierea contractului, dacă activitatea se încheie în timpul anului fiscal.
  • Cei care realizează venituri independente sau din agricultură, silvicultură și piscicultură și își încetează ori suspendă activitatea în timpul anului, trebuie să depună declarația în termen de 30 de zile de la eveniment.

Schimbări fiscale propuse pentru declarația unică

Creșterea salariului minim pe economie

Cotele de impozitare și contribuții 

  • Impozitul pe venit: 10%
  • Contribuția pentru pensie (CAS): 25% (pentru venituri nete egale sau mai mari cu 12/24 salarii minime).
  • Contribuția pentru sănătate (CASS): 10%, calculată pe venitul net, dar plafonată la 60 de salarii minime (maximum 24.300 lei anual în 2025).

Venituri din chirii declarate în formularul 212

  • Deducere fixă: Se scad 20% din venitul brut.
  • Reținere la sursă: Pentru chirii plătite de firme sau entități contabile, impozitul se reține la sursă și este final.
  • Eliminarea sistemului real: Nu se mai permite calcularea venitului net pe baza contabilității.
  • Regula celor 5 contracte: A fost eliminată, iar veniturile din mai mult de 5 contracte de închiriere nu mai sunt considerate activități independente.

Noutăți în declarația unică 2025

Fără declararea veniturilor estimate

Nu va mai fi nevoie să declari veniturile estimate și obligațiile fiscale pe parcursul anului.

Termen extins pentru declararea veniturilor realizate

Dacă proiectul este aprobat, veniturile efective din 2025 vor putea fi declarate până pe 25 mai 2026.

Eliminarea unor deduceri și facilități fiscale

  • Fără deducerea pentru aparate de marcat electronice: Costul achiziției acestora nu mai poate fi scăzut din impozitul anual.
  • Fără direcționarea a 3,5% din impozit: Nu se mai poate aloca această sumă către organizații nonprofit, unități de cult sau burse private din alte venituri decât cele salariale.

Cum se depune declarația unică 2025

Declarația unică poate fi depusă astfel:

  • Online, prin „Spațiul Privat Virtual” de pe www.anaf.ro.
  • Online, prin „Depunere declarații” pe www.e-guvernare.ro, folosind un certificat digital.
  • Pe hârtie, la sediul ANAF sau prin poștă, cu confirmare de primire.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


LIFESTYLE

Trei persoane din Dorohoi, care vindeau detergent contrafăcut, luate la întrebări de jandarmi în Piața Centrală

Publicat

Publicitate

Trei persoane depistate de jandarmi cu detergenți posibil contrafăcuți

 

În dimineața zilei de sâmbătă, 13 decembrie a.c., în zona Pieței Centrale din municipiul Dorohoi, jandarmii botoșăneni au depistat trei persoane care ofereau spre comercializare aproximativ 150 de litri de detergent de rufe, pentru care nu au putut prezenta certificate de conformitate, existând suspiciuni privind autenticitatea acestora.

Cele 25 de bidoane purtând etichetele unor mărci cunoscute au fost ridicate în vederea confiscării, iar vânzătorilor le-au fost întocmite actele de sesizare a organelor de urmărire penală sub aspectul săvârșirii infracțiunii de punere în circulație a unui produs purtând o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată, conform prevederilor Legii nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice.

Actele procedurale întocmite de jandarmi vor fi înaintate către Serviciul de Investigare a Criminalității Economice din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, în vederea continuării cercetărilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Momente de panică la ieșirea din Botoșani: Copil de 11 ani, rănit într-un accident rutier

Publicat

Publicitate

O persoană a avut nevoie de îngrijiri medicale în urma unui accident rutier care s-a produs, în urmă cu puțin timp, la ieșirea din municipiul Botoșani spre Suceava. În eveniment au fost implicate două autoturisme și o autoutilitară.

La fața locului s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare, precum și un echipaj aparținând Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

Aceștia au constatat faptul că nu erau persoane încarcerate. Un copil, în vârstă de 11 ani, a fost preluat de echipajul SAJ Botoșani și transportat la spital pentru îngrijiri de specialitate.

Pompierii au asigurat măsurile de prevenire a incendiilor și au deconectat bornele bateriilor .

Citeste mai mult

Eveniment

Rabla Auto 2025: o nouă sesiune a programului pentru persoane fizice începe marți, 16 decembrie. Valoarea ecotichetelor

Publicat

Publicitate

Rabla Auto 2025: Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat o nouă sesiune de înscrieri în program pentru persoane fizice. Aceasta începe marți, 16 decembrie, la ora 10.00, scrie alba24.ro.

Sesiunea de înscrieri este deschisă până în 31 decembrie ora 23.59 sau până la epuizarea fondurilor disponibile.

Persoanele fizice care nu au reușit să se înscrie anterior vor avea posibilitatea de a se înscrie în Programul Rabla Auto 2025.

Cererea de finanțare rămâne activă și este disponibilă în aplicația informatică, potrivit AFM.

Rabla Auto 2025: buget pentru noua sesiune de înscrieri

Bugetul disponibil pentru noile înscrieri provine din dosarele respinse, precum și din sumele rezervate pentru care nu au fost parcurși toți pașii procedurali prevăzuți în ghidul de finanțare, precizează AFM:

  • 22.264.000 lei pentru achiziția de autovehicule noi cu motorizare termică
  • 14.510.000 lei lei pentru achiziția de autovehicule electrice noi.

Rabla Auto 2025: valoarea ecotichetelor

Valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoanele fizice este următoarea:

Publicitate
  • 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen
  • 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plugin hibrid sau a unei motociclete electrice
  • 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Rabla Auto 2025: înscrieri

La finalizarea procesului de înscriere în program a solicitantului, persoană fizică, aplicaţia generează automat un număr de înregistrare şi rezervă valoarea ecotichetelor solicitate, în limita bugetului disponibil.

În termen de 10 zile zile de la obţinerea numărului de înregistrare, solicitantul completează seria de şasiu a autovehiculului uzat şi încarcă în aplicaţie documentele prevăzute în ghidul de finanțare.

De asemenea, în termen de maximum 10 zile de la obţinerea numărului de înregistrare, solicitanţii sunt obligaţi să selecteze un producător validat, prin intermediul aplicaţiei.

Citeste mai mult

Eveniment

Vehicul cu document fals descoperit la Frontiera Stânca

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Stânca efectuează cercetări în privința unui cetățean R. Moldova care a încercat să intre în țară cu un autoturism având certificat de înmatriculare fals.

 În data de 12 decembrie a.c., în jurul orei 21.10, în Punctul de Trecere a Frontierei Stânca-ITPF Iaşi s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de control, pentru a intra în țară, un bărbat, cu cetățenie Republica Moldova, în vârstă de 28 de ani, în calitate de conducător auto al unui microbuz înmatriculat în R. Moldova.

La controlul de frontieră, persoana a prezentat pentru mijlocul de transport un certificat de înmatriculare cu însemnele autorităților din R. Moldova, pentru care polițiștii de frontieră au avut suspiciuni cu privire la autenticitatea lui.

În urma verificărilor efectuate s-a constatat că documentul nu îndeplinește condițiile de formă și fond ale unui document autentic, fiind fals. Conducătorul auto a declarat polițiștilor de frontieră că a achiziționat certificatul de înmatriculare în schimbul sumei de 200 de euro, deoarece documentul original a fost reținut de către autoritățile din Italia.

Polițiștii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracțiunilor de uz de fals și fals material în înscrisuri oficiale, la finalizare urmând a fi luate măsurile legale care se impun.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending