Connect with us

Actualitate

Declarația Unică 2025: Cine trebuie să o depună și care sunt principalele modificări anunțate de ANAF

Publicat

Publicitate

Declarația unică 2025 vine cu noutăți pentru cei care obțin venituri din activități independente sau investiții. ANAF a eliminat obligația de a declara veniturile estimate și a propus modificări privind plata impozitelor și contribuțiilor sociale, scrie alba24.ro.

Formularul 212 trebuie depus până pe 23 mai 2025.

În mod normal termenul limită pentru depunerea declaraţiei unice este 25 mai. Totuşi, cum în acest an 25 mai pică într-o zi de duminică, cel mai probabil termenul limită va fi vineri, 23 mai.

Noua declarație unică poate fi folosită de persoanele fizice pentru a declara veniturile și contribuțiile sociale datorate pentru anul 2024 (CAS și CASS).

De asemenea, formularul 212 permite și declararea CASS pentru cei care trebuie să o plătească în anul 2025. În acest caz, baza de calcul este fixă, echivalentă cu 6 salarii minime brute pe țară, indiferent când se face opțiunea, potrivit digi24.ro.

Ce este declarația unică și cine trebuie să o depună?

Declarația unică (formular 212) este folosită de persoanele care au obținut venituri din activități independente, drepturi de autor, investiții, cum ar fi dividende, chirii, criptomonede sau dobânzi.

Publicitate

De asemenea, formularul trebuie completat și de cei care nu au venituri, dar aleg să plătească contribuția pentru asigurările de sănătate. Termenul limită pentru depunere este 23 mai.

Potrivit ANAF, declarația poate fi depusă astfel:

  • În termen de 30 de zile de la începerea activității sau încheierea contractului, dacă începi o activitate în timpul anului fiscal sau obții venituri din închirierea bunurilor personale (altele decât cele din arendă).
  • Până pe 23 mai a anului următor, pentru a declara veniturile realizate și a stabili impozitul și contribuțiile sociale datorate.
  • Până pe 23 mai a fiecărui an, pentru declararea veniturilor estimate sau normei de venit, precum și a contribuțiilor sociale.
  • Până pe 23 mai, pentru direcționarea a 3,5% din impozitul datorat, dacă dorești să alegi această opțiune.
  • În termen de 30 de zile de la încetarea activității sau rezilierea contractului, dacă activitatea se încheie în timpul anului fiscal.
  • Cei care realizează venituri independente sau din agricultură, silvicultură și piscicultură și își încetează ori suspendă activitatea în timpul anului, trebuie să depună declarația în termen de 30 de zile de la eveniment.

Schimbări fiscale propuse pentru declarația unică

Creșterea salariului minim pe economie

Cotele de impozitare și contribuții 

  • Impozitul pe venit: 10%
  • Contribuția pentru pensie (CAS): 25% (pentru venituri nete egale sau mai mari cu 12/24 salarii minime).
  • Contribuția pentru sănătate (CASS): 10%, calculată pe venitul net, dar plafonată la 60 de salarii minime (maximum 24.300 lei anual în 2025).

Venituri din chirii declarate în formularul 212

  • Deducere fixă: Se scad 20% din venitul brut.
  • Reținere la sursă: Pentru chirii plătite de firme sau entități contabile, impozitul se reține la sursă și este final.
  • Eliminarea sistemului real: Nu se mai permite calcularea venitului net pe baza contabilității.
  • Regula celor 5 contracte: A fost eliminată, iar veniturile din mai mult de 5 contracte de închiriere nu mai sunt considerate activități independente.

Noutăți în declarația unică 2025

Fără declararea veniturilor estimate

Nu va mai fi nevoie să declari veniturile estimate și obligațiile fiscale pe parcursul anului.

Termen extins pentru declararea veniturilor realizate

Dacă proiectul este aprobat, veniturile efective din 2025 vor putea fi declarate până pe 25 mai 2026.

Eliminarea unor deduceri și facilități fiscale

  • Fără deducerea pentru aparate de marcat electronice: Costul achiziției acestora nu mai poate fi scăzut din impozitul anual.
  • Fără direcționarea a 3,5% din impozit: Nu se mai poate aloca această sumă către organizații nonprofit, unități de cult sau burse private din alte venituri decât cele salariale.

Cum se depune declarația unică 2025

Declarația unică poate fi depusă astfel:

  • Online, prin „Spațiul Privat Virtual” de pe www.anaf.ro.
  • Online, prin „Depunere declarații” pe www.e-guvernare.ro, folosind un certificat digital.
  • Pe hârtie, la sediul ANAF sau prin poștă, cu confirmare de primire.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Bărbat accidentat, ajutat de un jandarm la ieșirea din serviciu

Publicat

Publicitate

În această seară, in jurul orei 19.20, după ce a predat serviciul de pază și protecție instituțională la Serviciul Județean Botoșani al Arhivelor Naționale și pleca spre casă, un jandarm a auzit în apropierea obiectivului asigurat cu pază o persoană care striga după ajutor.

Jandarmul s-a îndreptat spre locul de unde se auzeau strigătele și a găsit un bărbat în vârstă de aproximativ 65 de ani, căzut pe trotuar.

Bărbatul i-a explicat jandarmului că s-a accidentat la un picior după ce s-a dezechilibrat în mers și nu se mai poate deplasa fără a fi sprijinit de altcineva.

Deoarece bărbatul acuza dureri la picior, jandarmul a solicitat prin apel 112 prezența unei ambulanțe, iar la sosirea acesteia a ajutat la urcarea bărbatului în vederea transportării la Unitatea de Primire a Urgențelor din cadrul Spitalului Mavromati, pentru acordarea îngrijirilor medicale de specialitate.

Având în vedere temperaturile negative prognozate pe timpul nopții în următoarele câteva zile, recomandăm celor care observă persoane în dificultate să solicite sprijinul autorităților prin apel la numărul unic de urgență 112, pentru a fi evitate posibilele cazuri de hipotermie, care pot avea consecințe grave asupra sănătății.

Serviciul Judeţean Botoşani al Arhivelor Naționale este unul din cele 18 obiective asigurate cu pază de efectivele structurilor specializate din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Învățământ cu frecvență redusă: Cum se poate organiza, condiții și actele necesare pentru înscriere

Publicat

Publicitate

Învățământ cu frecvență redusă. Metodologia care reglementează organizarea și funcționarea învățământului obligatoriu la forma de învățământ cu frecvență redusă a fost publicată recent în Monitorul Oficial, scrie alba24.ro.

Ordinul pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea și funcționarea învățământului obligatoriu la forma de învățământ cu frecvență redusă a fost publicat în Monitorul Oficial vineri, 10 ianuarie.

Metodologia reglementează organizarea și funcționarea învățământului obligatoriu la forma de învățământ cu frecvență redusă.

Învățământul cu frecvență redusă implică participarea beneficiarilor primari în spațiul școlar doar la o parte dintre activitățile didactice prevăzute în planurile-cadru de învățământ, altă parte dintre acestea fiind înlocuită cu activități de studiu individual, în formele și contextele stabilite de unitatea de învățământ.

Învățământul obligatoriu cuprinde învățământul preșcolar, învățământul primar, învățământul gimnazial și învățământul liceal.

Învățământul obligatoriu este învățământ cu frecvență.

Publicitate

Pentru persoanele care au depășit cu mai mult de 3 ani vârsta clasei în învățământul primar, cu mai mult de 4 ani vârsta clasei în învățământul gimnazial, respectiv cu mai mult de 5 ani vârsta clasei în învățământul liceal, învățământul obligatoriu se poate organiza și în forma de învățământ cu frecvență redusă.

Persoanele care au promovat un număr de clase din învățământul preuniversitar obligatoriu, forma cu frecvență, zi, respectiv seral, se pot înscrie la forma cu frecvență redusă în clasa imediat următoare celei promovate, pe baza actelor doveditoare (foaia matricolă în original și adeverință eliberată de școală).

Organizarea învățământului la forma cu frecvență redusă

Învățământul primar se poate organiza la forma cu frecvență redusă, cu durata de 5 ani, cuprinzând clasa pregătitoare și clasele I-IV.

Învățământul gimnazial se poate organiza la forma cu frecvență redusă, cu durata de 4 ani, cuprinzând clasele V-VIII.

Învățământul liceal se poate organiza la forma cu frecvență redusă, pentru filiera teoretică, cu durata de 5 ani.

Învățământ cu frecvență redusă. Actele necesare pentru înscriere și perioada de înscriere

Înscrierea în învățământul obligatoriu cu frecvență redusă se face, în perioada stabilită de consiliul de administrație al unității de învățământ, la secretariatul acesteia.

Absolvenții clasei a VIII-a din seriile anterioare care împlinesc 20 de ani până la data de 31 august inclusiv se pot înscrie în învățământul liceal, la cursuri cu frecvență redusă.

Pentru înscrierea la învățământul obligatoriu cu frecvență redusă, solicitanții depun următoarele documente:

  • cerere de înscriere;
  • certificat de naștere în copie, conform cu originalul;
  • copie de pe cartea de identitate (după caz);
  • copie de pe cartea de identitate a părintelui/reprezentantului legal, în cazul beneficiarilor primari minori;
  • certificat de căsătorie în copie, conform cu originalul (după caz);
  • acte de studii care să ateste anii de școală absolviți anterior (după caz);
  • adeverință medicală tip, eliberată de medicul de familie

Evaluarea

Potrivit metodologiei, evaluarea elevilor din învățământul obligatoriu cu frecvență redusă se efectuează prin examinări orale, scrise și practice.

Numărul de note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de specialitate, este stabilit de cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul-cadru.

La fiecare disciplină numărul de note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.

În cazul curriculumului organizat modular, numărul de note acordate trebuie să fie corelat cu numărul de ore alocate fiecărui modul în planul de învățământ, precum și cu structura modulului, de regulă, o notă la un număr de 25 de ore. Numărul minim de note acordate elevului la un modul este de două.

Elevii aflați în situație de corigență vor avea cu cel puțin o notă în plus față de numărul de note prevăzut, ultima notă fiind acordată, de regulă, în ultimele trei săptămâni ale anului școlar.

Durata probei de evaluare scrise este de maximum 50 de minute.

Notele acordate elevilor se trec în catalog imediat după încheierea activității de evaluare. Situația școlară se încheie conform prevederilor de la învățământul cu frecvență zi.

Citeste mai mult

Eveniment

Doi polițiști pe patul de spital, după accidentul grav de la Vorona. Ce spune Inspectoratul de Poliție Botoșani

Publicat

Publicitate

Potrivit unui comunicat transmis de IPJ Botoșani, ambii conducători autoimplicați în accidentul de la Vorona au fost testați alcoolscopic, rezultatele fiind negative.

„Astăzi, 13 ianuarie, pe drumul județean DJ 208C, în comuna Vorona s-a produs un accident rutier în care a fost implicată o autospecială de poliție și un ansamblu de vehicule.

În urma impactului au rezultat trei victime, doi polițiști de 40 și 22 de ani și conducătorului celuilalt autovehicul, un tânăr de 27 de ani. Toți sunt conștienți și transportați la spital.

Este efectuată cercetarea la fața locului pentru a se stabili cu exactitate cauza și împrejurările producerii accidentului rutier.

Polițiștii sunt din cadrul Sectiei de Politie Rurlă nr. 1 Botoșani și se aflau în timpul serviciului.

Traficul este închis în acest moment pe ambele sensuri”, scrie alba24.ro.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident la Vorona: Mașină de poliție făcută praf de un tir. Trei persoane au ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Trei persoane au fost rănite în urma unui accident rutier produs, în urmă cu puțin timp, pe DJ 208 C, în localitatea Vorona Mare. În eveniment au fost implicate un autoturism și un tir, în care erau, în total, trei persoane.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani cu o autospecială de stingere, una de descarcerare, dar și trei ambulanțe aparținând SAJ Botoșani.
Forțele de intervenție au constatat faptul că toate persoanele erau ieșite din autovehicule. Acestea sunt conștiente și au fost preluate de echipajele medicale.

Pompierii au asigurat măsurile de prevenire a incendiilor, fiind deconectate bornele bateriilor.

Circulația în zonă este blocată.

Cazul a fost preluat de polițiștii.

Pentru a preveni astfel de evenimente, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să dea dovadă de prudență la volan, să respecte toate regulile de circulație pentru propria lor siguranță, dar și a celorlalți participanți la trafic.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending