Connect with us

Actualitate

De la mijlocul acestei săptămâni a crescut suma pentru AJUTORUL de deces. Cum se acordă și cine sunt beneficiarii acestui ajutor

Publicat

Publicitate

Ajutorul de deces a crescut începțnd cu data de 13 februarie 2025, anunță Casa de Pensii Botoșani.

Acesta se va acorda în cazul decesului pensionarului sau asiguratului, respectiv cazul decesului unui membru de familie neasigurat.

A crescut suma pentru AJUTORUL de deces

Potrivit reprezentanților Casei de Pensii Botoșani, cuantumul ajutorului de deces este de:

  • 8.620 lei (în cazul decesului pensionarului sau asiguratului)
  • 4.310 lei (în cazul decesului unui membru de familie neasigurat).

Pentru perioada 1 ianuarie – 12 februarie 2025, se vor avea în vedere cuantumurile ajutorului de deces, aprobate prin Legea nr. 422/2023, respectiv: 7.567 lei, în cazul decesului pensionarului sau asiguratului și 3.784 lei, în cazul decesului unui membru de familie neasigurat.

Cum se acordă ajutorul de deces

Ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
  • persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu;
  • unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

Cine sunt beneficiarii ajutorului de deces

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și care poate fi, după caz:

Publicitate
  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • oricare persoană fizică/juridică.

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului, al pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului – ajutorul de deces se acordă asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, al cărui membru de familie a decedat.

Membru de familie, în sensul legii, poate fi:

  • soţul/soţia;
  • copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani sau copiii indiferent de vârstă dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil în vârstă de până la 18 ani inclusiv, ajutorul de deces se acordă indiferent dacă era sau nu la studii;
  • în cazul decesului copilului cu vârsta de peste 18 ani, fără a depăşi 26 ani, ajutorul de deces se acordă dacă se afla în continuarea studiilor.
  • părinţii (socrii) şi bunicii oricăruia dintre soţi .

Cuantumul ajutorului de deces

Cuantumul ajutorului de deces este egal cu valoarea câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurări sociale de stat. Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, astfel:

  • în situația decesului asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana decedata;
  • în situația decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului – de către casa teritorială de pensii  în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul sau persoana aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie.

Ajutorul de deces poate fi solicitat în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data emiterii certificatului de deces.

Actele necesare solicitării ajutorului de deces

În situația în care ajutorul de deces este solicitat de persoana fizică, în cazul decesului asiguratului, pensionarului, unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului  sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,

Actele necesare, după caz, sunt:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces
  • certificat de deces, în original și copie;
  • act de identitate al solicitantului, în original şi copie;
  • actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii, în original, după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • declarație olografă pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces că membrul de familie, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar, după caz;
  • procură specială, după caz;
  • extras de cont, după caz.

Acte necesare în cazul decesului în timpul concediului pentru creșterea copilului

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate al reprezentantului legal/împuternicitului al persoanei juridice;
  • dovada că persoana juridică a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces, după caz;
  • dovada că persoana care a mandatat persoana juridică a suportat cheltuielile de deces, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat, după caz;
  • extras de cont.

Acte necesare în cazul decesului unui membru de familie neasigurat

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,  ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces;
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate reprezentant legal/împuternicit al persoanei juridice;
  • actele de stare civilă ale asiguratului/pensionarului al cărui membru de familie a decedat din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • dovada că asiguratul/pensionarul, al cărui membru de familie a decedat, a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • declaraţie olografă pe propria răspundere că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • extras de cont.

Plata se poate face și prin virament bancar

După efectuarea plății ajutorului de deces, la sediul casei teritoriale de pensii, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „ACHITAT”, data, semnătura și ștampila.

În situația în care plata ajutorului de deces se face prin virament bancar sau prin mandat poștal, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „PLĂTIT prin virament bancar/mandat poștal”, data, semnătura și ștampila.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Tânăr de 30 de ani, din Vorona, dat jos de la volan după ce a fost prins beat

Publicat

Publicitate

Vineri, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 1 Botoșani au oprit pentru control pe drumul public, din  comuna Corni, un autoturism condus de un tânăr de 30 de ani, din comuna Vorona.

În urma testării cu aparatul alcooltest, valoarea rezultată a fost de 0,69 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, acesta a fost condus la o unitate spitalicească pentru recoltarea de probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

Cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere fără permis.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Un bărbat de 53 de ani, din municipiul Botoșani, prins beat la volan, a refuzat să meargă la spital pentru probe de sânge. S-a ales cu dosar penal

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Botoșani – Biroul Rutier au oprit, vineri,  pentru control, pe strada General Gheorghe Avrămescu, un autoturism condus de un bărbat, de 53 de ani, din municipiul Botoșani.

 

Întrucât emana halenă alcoolică, a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezutată fiind de 0, 67 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, bărbatul a refuzat să-i fie recoltate probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

 

Polițiștii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de refuz de prelevare de mostre biologice de sânge.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Dosar penal pentru un bărbat din Ștefănești care avea acasă un pistol, cu destinația de tir sportiv și muniția aferentă

Publicat

Publicitate

Acțiuni pentru prevenirea și combaterea nerespectării regimului arme explozivi și substanțe periculoase

Polițiștii din cadrul Serviciului Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase desfășoară, în această perioadă, o acțiune de amploare ce vizează identificarea persoanelor care încalcă prevederile legale privind regimul armelor și al munițiilor.

 

În cadrul activităților desfășurate până în prezent, au fost întocmite 10 dosare penale pentru nerespectarea regimului armelor și munițiilor, iar ca măsuri complementare, au fost ridicate în vederea continuării cercetărilor 10 arme – 5 de tip airsoft și 5 de tir sportiv –, toate fiind încadrate în categoria armelor supuse autorizării.

 

Verificările efectuate au stabilit că persoanele care dețineau aceste arme nu erau autorizate, conform legii, să le dețină, să le poarte sau să le folosească, încălcând astfel prevederile Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor.

Publicitate

 

Exemplu:

La data de 2 mai 2025, polițiștii din cadrul Serviciului Arme Explozivi și Substanțe Periculoase au identificat la locuința unui bărbat, din orașul Ștefănești, o armă, tip pistol, cu destinația de tir sportiv și o cutie metalică ce conținea muniția aferentă.

 

În urma verificărilor s-a stabilit faptul că bărbatul nu este autorizat să deţină, să poarte și să folosească arme letale/neletale și muniția aferentă acestora.

 

Polițiștii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de nerespectarea regimului armelor și al munițiilor.

Acțiunile polițiștilor vor continua și în perioada următoare, în vederea menținerii climatului de ordine și siguranță publică și prevenirii incidentelor generate de utilizarea nelegală a armelor.

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 400 de sancțiuni aplicate de polițiștii botoșăneni în ultimele două zile

Publicat

Publicitate

În ultimele două zile, polițiștii botoșăneni au intensificat activitățile de supraveghere și control al traficului rutieri, fiind  organizate 12 acțiuni punctuale, atât pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale, cât și pentru reducerea accidentelor rutiere.

 

Polițiștii au acționat în sistem integrat, împreună cu jandarmii și au intervenit la 100 de evenimente, majoritatea sesizate prin apel la 112.

 

Activitățile desfășurate au avut drept scop asigurarea climatului de ordine și siguranță publică, creșterea gradului de disciplină rutieră și prevenirea și combaterea traficului și consumului de droguri sau alte substanțe interzise.

 

Publicitate

Totodată, au fost vizați conducătorii auto care conduc sub influența băuturilor alcoolice, fiind efectuate 118 .testări cu aparatul etilotest, iar în cazul a 6 dintre conducătorii auto, rezultatele au fost pozitive pozitive.

 

În urma neregulilor constatate au fost aplicate peste 400 de sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 230.000 de lei. Dintre sancțiuni, cele mai multe au fost aplicate pentru abateri la regimul rutier și nerespectarea normelor de conviețuire socială.

 

De asemenea, au fost reținute în vederea suspendării dreptului de a conduce 25 de permise de conducere și 10 de certificate de înmatriculare.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending