Connect with us

Actualitate

De la mijlocul acestei săptămâni a crescut suma pentru AJUTORUL de deces. Cum se acordă și cine sunt beneficiarii acestui ajutor

Publicat

Publicitate

Ajutorul de deces a crescut începțnd cu data de 13 februarie 2025, anunță Casa de Pensii Botoșani.

Acesta se va acorda în cazul decesului pensionarului sau asiguratului, respectiv cazul decesului unui membru de familie neasigurat.

A crescut suma pentru AJUTORUL de deces

Potrivit reprezentanților Casei de Pensii Botoșani, cuantumul ajutorului de deces este de:

  • 8.620 lei (în cazul decesului pensionarului sau asiguratului)
  • 4.310 lei (în cazul decesului unui membru de familie neasigurat).

Pentru perioada 1 ianuarie – 12 februarie 2025, se vor avea în vedere cuantumurile ajutorului de deces, aprobate prin Legea nr. 422/2023, respectiv: 7.567 lei, în cazul decesului pensionarului sau asiguratului și 3.784 lei, în cazul decesului unui membru de familie neasigurat.

Cum se acordă ajutorul de deces

Ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
  • persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu;
  • unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

Cine sunt beneficiarii ajutorului de deces

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și care poate fi, după caz:

Publicitate
  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • oricare persoană fizică/juridică.

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului, al pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului – ajutorul de deces se acordă asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, al cărui membru de familie a decedat.

Membru de familie, în sensul legii, poate fi:

  • soţul/soţia;
  • copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani sau copiii indiferent de vârstă dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil în vârstă de până la 18 ani inclusiv, ajutorul de deces se acordă indiferent dacă era sau nu la studii;
  • în cazul decesului copilului cu vârsta de peste 18 ani, fără a depăşi 26 ani, ajutorul de deces se acordă dacă se afla în continuarea studiilor.
  • părinţii (socrii) şi bunicii oricăruia dintre soţi .

Cuantumul ajutorului de deces

Cuantumul ajutorului de deces este egal cu valoarea câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurări sociale de stat. Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, astfel:

  • în situația decesului asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana decedata;
  • în situația decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului – de către casa teritorială de pensii  în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul sau persoana aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie.

Ajutorul de deces poate fi solicitat în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data emiterii certificatului de deces.

Actele necesare solicitării ajutorului de deces

În situația în care ajutorul de deces este solicitat de persoana fizică, în cazul decesului asiguratului, pensionarului, unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului  sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,

Actele necesare, după caz, sunt:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces
  • certificat de deces, în original și copie;
  • act de identitate al solicitantului, în original şi copie;
  • actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii, în original, după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • declarație olografă pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces că membrul de familie, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar, după caz;
  • procură specială, după caz;
  • extras de cont, după caz.

Acte necesare în cazul decesului în timpul concediului pentru creșterea copilului

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate al reprezentantului legal/împuternicitului al persoanei juridice;
  • dovada că persoana juridică a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces, după caz;
  • dovada că persoana care a mandatat persoana juridică a suportat cheltuielile de deces, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat, după caz;
  • extras de cont.

Acte necesare în cazul decesului unui membru de familie neasigurat

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,  ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces;
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate reprezentant legal/împuternicit al persoanei juridice;
  • actele de stare civilă ale asiguratului/pensionarului al cărui membru de familie a decedat din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • dovada că asiguratul/pensionarul, al cărui membru de familie a decedat, a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • declaraţie olografă pe propria răspundere că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • extras de cont.

Plata se poate face și prin virament bancar

După efectuarea plății ajutorului de deces, la sediul casei teritoriale de pensii, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „ACHITAT”, data, semnătura și ștampila.

În situația în care plata ajutorului de deces se face prin virament bancar sau prin mandat poștal, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „PLĂTIT prin virament bancar/mandat poștal”, data, semnătura și ștampila.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Copil de 4 ani, găsit de polițiști pe stradă, după ce ar fi căzut de la etajul 1

Publicat

Publicitate

Polițiștii rutieri din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au intervenit prompt astăzi, după ce au observat, pe o stradă din municipiu, un copil de aproximativ 4 ani, dezorientat și parțial îmbrăcat.

Din discuțiile purtate cu minorul, polițiștii au aflat că acesta ar fi căzut de la etajul 1 al blocului în care locuiește, iar ulterior, speriat, a plecat de acasă și nu mai știa cum să se întoarcă.

Copilul nu prezenta leziuni grave, având doar câteva zgârieturi vizibile. Polițiștii au solicitat de urgență intervenția unui echipaj medical, pentru a-i fi acordate îngrijiri de specialitate.

Între timp, aceștia au reușit să identifice familia copilului, urmând ca împrejurările exacte ale incidentului să fie verificate de polițiști, în colaborare cu specialiști din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului.

Citeste mai mult

Eveniment

Restricții pentru minori pe rețelele sociale: Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, vizate de o nouă lege la Senat. Amenzi uriașe

Publicat

Publicitate

Restricții pentru minori pe rețelele sociale: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, vizate de o nouă lege la Senat. Platformele sociale cu milioane de utilizatori vor fi obligate să protejeze minorii de conținutul nociv distribuit online, potrivit unui proiect legislativ depus recent la Senat.

Platformele care nu respectă noile reguli riscă amenzi de până la 3% din cifra de afaceri globală.

Restricții pentru minori pe rețelele sociale

Propunerea legislativă privind protecţia minorilor sub 18 ani în faţa conţinutului nociv distribuit pe platformele online de tip very large online platforms (vlop) a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere pe 29 mai. Unul dintre inițiatorii proiectului este deputatul PNL de Alba, Florin Roman.

„Deşi marile platforme online au implementat politici declarative pentru protecţia minorilor, studiile şi investigaţiile recente evidenţiază lacune semnificative în aplicarea şi eficienţa acestor măsuri. Această discrepanţă subliniază necesitatea unei intervenţii legislative ferme pentru a asigura un mediu digital sigur pentru copii şi adolescenţi”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului.

Potrivit inițiatorilor, protecţia minorilor în mediul digital reprezintă o urgenţă legislativă în contextul actualei dinamici informaţionale, unde platformele online mari (VLOP) joacă un rol central în fomarea comportamentului, valorilor şi percepţiilor minorilor.

Publicitate

Potrivit Raportului EU Kids Online 2023, peste 72% dintre minorii europeni cu vârsta sub 16 ani petrec zilnic mai mult de 3 ore pe platforme online. Studiile efectuate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (2022) indică o creştere semnificativă a simptomelor de anxietate, depresie şi tulburări de alimentaţie, asociate cu consumul de conţinut nociv în mediul digital.

Ce este considerat conținut dăunător pentru minori

Scopul proiectului este protejarea minorilor cu vârsta sub 18 ani de conţinutul nociv distribuit pe platfomele online de tip VLOP (Very Large Online Platforms).

Prin „conţinut nociv” se înţelege orice material care:

instigă la violenţă sau comportamente autodistructive;
promovează tulburări de alimentaţie, ură de sine sau idei suicidare;
conţine nuditate, pornografie sau exploatare sexuală;
conţine scene de cruzime, agresiune sau violenţă extremă;
promovează comportamente ilegale, consum de droguri sau alcool;
afectează dezvoltarea emoţională şi cognitivă a minorului.

Potrivit proiectului, platfomele VLOP vor avea obligaţia de a implementa un mecanism verificabil de vârstă pentru toţi utilizatorii noi şi existenţi, cu scopul de a restricţiona accesul minorilor la conţinutul menţionat.

Platformele trebuie să trimită lunar rapoarte părinților
Potrivit proiectului, platformele VLOP vor fi obligate să asigure control parental activ şi personalizabil pentru conturile minorilor, precum şi rapoarte lunare automate către părinţi/tutori privind activitatea online a minorului.

De asemenea, se va interzice monetizarea conţinutului live în care sunt implicaţi minori, fără consimţământul scris al reprezentantului legal.

Platfomele VLOP vor avea obligaţia de a oferi acces la un serviciu de mediere digitală în limba română şi în limbile minorităţilor naţionale recunoscute oficial.

De asemenea, platformele trebuie să răspundă în temen de maximum 2 ore la orice notificare emisă de o autoritate competentă privind conţinutul nociv accesat de un minor.

Ce amenzi riscă platformele care nu respectă regulile

Platfomele care vor încalca prevederile legii vor putea fi sancţionate cu amendă între 0,5% şi 3% din cifra de afaceri anuală globală.

Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Supravegherea Comunicaţiilor (ANCOM), în colaborare cu Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), va fi responsabilă cu aplicarea
legii.

Program național de educație media și alfabetizare digitală pentru elevi
De asemenea, Ministerul Educaţiei, Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) şi Departamentul pentru Relaţii interetnice, împreună cu ONG-urile acreditate în domeniul protecţiei copiilor, vor elabora, implementa şi promova un program naţional de educaţie media şi alfabetizare digitală adresat elevilor cu vârste între 8 şi 18 ani.

Programul naţional va include:

module obligatorii în curriculumul şcolar privind educaţia digitală, discernământul critic, protecţia datelor personale şi identificarea conţinutului nociv
campanii publice naţionale pentru părinţi şi cadre didactice
materiale educaţionale disponibile şi în limbile minorităţilor naţionale
În cazul minorilor aparţinând minorităţii maghiare sau altor minorităţi naţionale, toate materialele informative şi educaţionale vor fi traduse integral în limba maternă, în parteneriat cu organizaţiile reprezentative.

Citeste mai mult

Cultura

Zeci de adolescenți din Botoșani, Suceava și Brăila au participat la proiectul Capsule „Exprimă ce ești. Ideo Ideis”

Publicat

Publicitate

Proiectul ‘Exprimă ce ești. Ideo Ideis’ a adus la finalul lunii aprilie o parte din Ideo Ideis la Suceava, Botoșani și Brăila. 90 de adolescenți au fost selectați în urma înscrierilor pentru participarea la un program intensiv de dezvoltare personală prin teatru și arte alăturate.

La Suceava, atelierele au avut loc între 22 și 27 aprilie, adolescenții fiind îndrumați de formatorii Mara Oprea (regizor, trainer de teatru tânăr), Tudor Platon (trainer atelier de film) și Theodora Dumitrică (atelierele In a Relationship with Love).

La Botoșani, adolescenții au lucrat cu Carla Oncescu (trainer de teatru tânăr), care i-a încurajat să fie mai încrezători și curioși prin exerciții inspirate din artele spectacolului, Șteff Chelaru (trainer atelier de reinterpretare a costumelor), care le-a stimulat creativitatea și expresivitatea, și Silvia Ciubotaru, care a susținut atelierele In a Relationship with Love, concentrându-se pe modele de relaționare sănătoasă și înțelegerea primelor relații de dragoste.

La Brăila, în aceeași perioadă, 22-27 aprilie, liceenii au participat la o experiență artistică complexă alături de Elena Tudorache (trainer de teatru tânăr), care a lucrat cu ei prin exerciții inspirate din artele spectacolului, Danina Arsene (coordonatoarea atelierelor In a Relationship with Love), care a deschis discuții despre relații și comunicare, și Lavinia Cioacă, care a completat experiența cu un atelier de fotografie documentară dedicat explorării personale și autenticității.

Fiecare Capsulă s-a încheiat cu susținerea unor spectacole pe scenele Teatrului ‘Mihai Eminescu’ Botoșani, Teatrului Municipal ‘Matei Vișniec’ Suceava și a Teatrului ‘Maria Filotti’ Brăila!

‘Am încercat să comprimăm experiența festivalului într-o capsulă de 5-7 zile și să replicăm acest model de bune practici în mai multe comunități din țară. Avem deja experiența anilor trecuți, așa că ne dorim să ajungem în cât mai multe orașe din România și să intrăm în contact cu cât mai mulți liceeni. În felul acesta creștem impactul în societate și punem bazele unor grupuri de dezvoltare prin artă. ‘ declară Bogdan Bogdănoiu, Coordonatorul Capsulelor Ideo Ideis.

Publicitate

Festivalul Ideo Ideis ajunge în acest an la ediția cu numărul 20 și va avea loc la Alexandria între 31 iulie și 5 august.

Mai multe detalii despre toate proiectele Ideo Ideis se regăsesc pe platforma online a fenomenului.

***

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția administrației fondului cultural național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Parteneri: Teatrul ‘Mihai Eminescu’ Botoșani, Teatrul Municipal ‘Matei Vișniec’ Suceava & Teatrul ‘Maria Filotti’ Brăila, Colegiul Național A. T. Laurian Botoșani și Colegiul Național Petru Rareș Suceava

Parteneri media: LiterNet.ro, Zile și Nopți, Revista BIZ, Haute Culture, Happ.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Jandarmii botoșăneni vor sta cu ochii pe manifestările prilejuite de Ziua Internațională a Copilului

Publicat

Publicitate

În perioada 30 mai – 07 iunie, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani va asigura ordinea și siguranța publică la manifestările cu participare numeroasă, prilejuite de sărbătorirea Zilei Internaționale a Copilului.

În acest sens, jandarmii vor fi în preajma copiilor și vor acționa pentru prevenirea faptelor antisociale de natură penală și contravențională în municipiile Botoșani și Dorohoi, precum și în orașele Darabani și Săveni, la multitudinea de activități dedicate celor mici, din care menționăm Carnavalul Personajelor de Poveste în municipiul Botoșani, Crosul ,,Împreună mișcăm Dorohoiul” și Parada Sportivilor în municipiul Dorohoi.

De asemenea, efectivele de jandarmerie vor fi prezente și pe Stadionul orășenesc Darabani, unde, pe lângă activitățile organizate de primărie pentru copii în ziua de 1 iunie, se vor desfășura activitățile cultural-artistice și distractive la Ziua orașului Darabani.

În vederea îndeplinirii acestor misiuni, jandarmii vor fi sprijiniți de efective de poliție, pompieri și poliție locală, care vor acționa conform competențelor instituționale.

Având în vedere că la unele activități desfăsurate pe drumurile publice vor fi dispuse măsuri de restricționare progresivă a circulației de către polițiștii rutieri, recomandăm conducătorilor auto să manifeste răbdare și înțelegere față de măsurile luate pentru siguranța participanților.

Totodată, recomandăm participanților la manifestările publice din această perioadă să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile forțelor de ordine, să acorde atenția cuvenită minorilor care îi însoțesc, bunurilor personale de valoare și să solicite sprijinul jandarmilor în mod direct în cazul sesizării unor fapte antisociale care îi afectează pe ei sau pe cei din jur.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending