Connect with us

Actualitate

De la 1 septembrie, cei care primesc cetăţenia română vor avea un card de cetăţenie. Precizările MAI

Publicat

Publicitate

De la 1 septembrie, cei care primesc cetăţenia română vor avea un card de cetăţenie. Ministerul Afacerilor Interne a anunțat sâmbătă, 3 august, intrarea în vigoare a unor modificări legislative în procesul de acordare/redobândire a cetățeniei române, respectiv punerea în circulație a cardului de cetățenie română, scrie alba24.ro.

Potrivit MAI, la data de 25 iulie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 100 pentru modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative, care introduce modificări atât în ceea ce privește procesul de acordare/redobândire a cetățeniei române, prin creșterea nivelului de securitate a documentelor ce dovedesc această calitate, respectiv prin punerea în circulație a cardului de cetățenie română, cât și în procesul de soluționare a cererilor de eliberare a pașapoartelor românești.

De la 1 septembrie, cei care primesc cetăţenia română vor avea un card de cetăţenie
Astfel, cererile de acordare / redobândire a cetățeniei române soluționate favorabil, începând cu data de 1 septembrie 2024, vor avea ca rezultat eliberarea cardului de cetățenie română, document care va fi personalizat de Centrul Național Unic de Personalizare a Pașapoartelor Electronice din cadrul Direcției Generale de Pașapoarte.

Totodată, conform ordonanței citate mai sus, cererile de eliberare a pașapoartelor românești cu menționarea țării de domiciliu, depuse de persoanele care au dobândit/ redobândit cetățenia română și care nu au mai deținut, ulterior obținerii cetățeniei române, un pașaport românesc sau un act de identitate românesc, trebuie să fie însoțite și de certificatul de cetățenie, respectiv de cardul de cetățenie română.

Pentru informații suplimentare privind documentele necesare obținerii pașaportului românesc cu menționarea țării de domiciliu, accesați Direcția Generală de Pașapoarte | Cetățeni români cu domiciliul în străinătate (gov.ro)

De asemenea, persoanele cărora, începând cu 1 septembrie 2024, li se va elibera cardul de cetățenie română și care vor dori să își stabilească domiciliul în străinătate, vor avea obligația să solicite, în termen de 3 ani de la data dobândirii/ redobândirii cetățeniei române, eliberarea unui pașaport românesc cu menționarea țării de domiciliu.

Publicitate

Prin modificările legislative pe care le reglementează, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.100/2024 asigură continuarea procesului de digitalizare a serviciilor  publice oferite cetățenilor care necesită verificarea statutului juridic al persoanelor față de statul român.

Astfel, specialiștii Direcției Generale de Pașapoarte și ai Direcției Generale pentru Tehnologia Informației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne constituie prima platformă de cetățenie ce va fi integrată în platforma HUB de servicii a Ministerului Afacerilor Interne, până la operaționalizarea de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie a sistemului informatic de evidență a cardurilor de cetățenie română.

O altă modificare importantă adusă de ordonanța sus-menționată vizează reglementarea Sistemului informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul Național de Evidență a Pașapoartelor Simple, sistem administrat de Direcția Generală de Pașapoarte și constituit pe baza:

datelor și documentelor cu privire la cetățenia română, în cazul persoanelor care au parcurs procedura de redobândire a cetățeniei, conform Decretului-lege nr.137/ 1990 privind unele dispoziții referitoare la cetățenie română și art.37/ art.35 din Legea cetățeniei române nr.21 /1991, în forma în vigoare până la data de 18 iunie 2002;
datelor și documentelor cu privire la cetățenia română, în cazul persoanelor care se regăsesc în evidențele Direcției Generale de Pașapoarte și care, începând cu anul 1949, au urmat proceduri administrative de competența Direcției Generale de Pașapoarte.
Platforma de cetățenie va conține, atât datele din Sistemul informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul Național de Evidență a Pașapoartelor Simple, cât și datele despre acordarea, redobândirea, retragerea cetățeniei române, respectiv renunțarea la cetățenia română, generate de Ministerul Justiției, Autoritatea Națională pentru Cetățenie și misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate, până la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 100/2024, și care se regăsesc doar în evidențele informatice ale Direcției Generale de Pașapoarte.

De la data asigurării infrastructurii tehnice necesare, datele de pe Platforma de cetățenie vor putea fi accesate, în timp real, de autoritățile competente în materie de stare civilă, documente de identitate și pașapoarte, dar și de alte autorități care, conform atribuțiilor legale, au nevoie de datele despre cetățenia română, aspect care va conduce la optimizarea timpilor de furnizare a serviciilor publice care presupun confirmarea statutului de cetățean român în cazul persoanelor care nu dețin un document valabil care să facă dovada cetățeniei române, conform Legii nr.21/1991 a cetățeniei române, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Reprezentanții MAI reamintesc cetățenilor faptul că, în situația în care descendenții cetățenilor români sau foștii cetățeni români doresc să obțină, după caz, acte de stare civilă, documente de identitate sau de călătorie românești ori redobândirea cetățeniei române, este necesar să se adreseze direct instituțiilor competente să elibereze astfel de documente, respectiv să soluționeze cererile de redobândire a cetățeniei române, fără să solicite, în prealabil, Direcției Generale de Pașapoarte, furnizarea datelor despre cetățenia română din Registrul Național de Evidență a Pașapoartelor Simple.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 19 iunie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 19 iunie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 19 iunie 2025:

Loto 6/49: 25, 28, 32, 23, 42, 39

Loto 5/40: 27, 31, 24, 29, 7, 13

Joker: 44, 38, 29, 24, 9 +4

Noroc: 2, 3, 8, 8, 5, 7, 1

Publicitate

Noroc Plus: 2, 1, 3, 2, 2, 8

Super Noroc: 6, 2, 8, 2, 3, 7

Citeste mai mult

Educație

Educația, mai puternică decât gratiile: 85 de deținuți au absolvit anul școlar la Penitenciarul Botoșani

Publicat

Publicitate

În spatele zidurilor reci ale Penitenciarului Botoșani, ziua de marți a marcat nu doar încheierea unui an școlar, ci începutul unui nou drum – al speranței, al demnității regăsite și al unei vieți posibile dincolo de greșelile trecutului.

În anul școlar 2024–2025, nu mai puțin de 117 persoane private de libertate s-au înscris la cursurile organizate în penitenciar, iar dintre aceștia, 85 au reușit să finalizeze cu succes anul de studiu, obținând statutul de absolvenți.

Orele de curs s-au desfășurat în parteneriat cu Școala Specială „Sfântul Stelian” din Botoșani, iar oferta educațională a acoperit ciclurile primar, gimnazial și liceal, cu profil tehnician în confecții. Fiecare zi de școală a fost, pentru acești oameni, o confruntare cu renunțarea, dar și o investiție în propria devenire.

Festivitatea de încheiere a anului școlar a fost onorată de prezența unor reprezentanți importanți ai Inspectoratului Școlar Județean Botoșani: prof. Bogdan Gheorghe Suruciuc, inspector școlar general, prof. Ciprian Manolache, inspector școlar general adjunct, și prof. Loredana Secrieru, directorul Școlii „Sfântul Stelian”.

Pentru cei prezenți, momentul festiv a fost mai mult decât o simplă ceremonie – a fost o reafirmare a puterii educației de a transforma vieți, chiar și în cele mai limitative condiții.

„Un caiet poate fi mai puternic decât o cheie”, au transmis organizatorii pe pagina de socializare, subliniind ideea că educația nu cunoaște gratii și că fiecare om merită o a doua șansă, dacă își dorește să devină mai bun decât ieri.

Publicitate

Într-un loc unde timpul pare suspendat, școala oferă direcție. Pentru unii, poate fi chiar începutul libertății – nu neapărat fizice, ci interioare. Iar viitorul, așa cum au învățat marți cei din Penitenciarul Botoșani, nu este o linie de sosire, ci un drum care se construiește pas cu pas, alegere cu alegere.

Citeste mai mult

Eveniment

CNAS: Rețeta pe hârtie nu mai este obligatorie pentru ridicarea medicamentelor compensate

Publicat

Publicitate

Asigurații pot primi medicamente compensate din farmacii fără să mai prezinte rețeta în format tipărit sau electronic. Anunțul a fost făcut joi de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), care a precizat că, în cazul în care medicamentele sunt prescrise online, prin sistemul de rețetă electronică, nu mai este necesară prezentarea rețetei de către pacient, relatează alba24.ro.

Această măsură se aplică atât pentru medicamentele cu, cât și pentru cele fără contribuție personală. Practic, dacă medicul utilizează sistemul electronic și emite rețeta în format online, farmaciile pot accesa direct informațiile necesare pentru eliberarea tratamentului.

„Farmaciștii pot elibera medicamentele prin utilizarea Sistemului Informatic al Prescripției Electronice (SIPE), pe baza cardului național de asigurări sociale de sănătate sau a documentului înlocuitor pe care pacientul asigurat trebuie să-l prezinte la farmacie”, susține CNAS într-un comunicat.

Prescripția electronică, valabilă doar în farmaciile care au contract cu CNAS

Potrivit sursei citate, prescripția electronică este valabilă doar în farmaciile care au contract cu o casă de asigurări de sănătate, de aceea beneficiarii sunt rugați să verifice dacă farmacia căreia i se adresează este parteneră a CNAS.

„CNAS a luat măsuri de reinformare a farmaciilor și a medicilor prescriptori despre prevederile Contractului-cadru și ale normelor metodologice de aplicare a acestuia referitoare la procedura de prescriere și de eliberare a medicamentelor cu și fără contribuție personală (compensate).

Disponibilă din 2023, dar insuficient cunoscută de către medici și pacienți, această reglementare stă la baza setului de măsuri la care se lucrează în acest moment la CNAS, pentru implementarea obiectivului <zero hârtie> în cabinetele medicale, prin care se dorește eliminarea tuturor formularelor imprimate”, susține CNAS.

Publicitate

Instituția precizează că această măsură vine în sprijinul pacienților, simplifică procesul de eliberare a medicamentelor, reduce birocrația și consumul de hârtie, oferind totodată medicului timp suplimentar pentru activitatea medicală propriu-zisă.

Citeste mai mult

Educație

„Eu sunt stăpânul furiei mele”. Lecția de viață pe care elevii de la Școala „Sfântul Nicolae” Botoșani nu o vor uita niciodată

Publicat

Publicitate

La Școala Gimnazială „Sfântul Nicolae” din Botoșani, finalul anului școlar a venit cu mai mult decât medii încheiate și festivități de absolvire. A venit cu o lecție de viață: cum să ne înțelegem emoțiile, cum să ne controlăm furia și, mai ales, cum să ne regăsim pe noi înșine în relație cu ceilalți.

Toate acestea au fost posibile prin proiectul „Eu sunt stăpânul furiei mele”, derulat din martie până în iunie 2025, cu sprijinul Fundației Botnar – School of Health.

Cu un buget de 14.000 de lei, proiectul a adus împreună elevi, profesori și părinți într-un efort comun de educație emoțională și dezvoltare personală. Au fost organizate lecții despre autocunoaștere, empatie, gestionarea furiei și fotografii din viitor – activități care i-au ajutat pe copii să-și înțeleagă reacțiile și emoțiile într-un mod profund și constructiv.

Unul dintre momentele-cheie ale proiectului a fost excursia organizată pentru toți elevii din ciclul gimnazial – 39 de copii însoțiți de 6 cadre didactice. Departe de școală, într-un mediu relaxant și deschis, copiii au învățat prin joacă, observație și dialog ce înseamnă respectul față de sine și față de ceilalți.

„Pentru mulți dintre ei, această ieșire a fost o evadare necesară din rutina și, uneori, din tensiunile zilnice. Le-am oferit o experiență de învățare altfel – una care se trăiește, nu se notează”, a precizat coordonatorul activităților.

De Ziua Copilului, școala a oferit fiecărui elev o masă caldă – un gest simbolic dar profund emoționant. „Pentru mulți copii, o masă caldă înseamnă mai mult decât mâncare. Înseamnă siguranță, apartenență, grijă. Le-am arătat că școala e o a doua casă”, a declarat consilierul școlar Baciu Ecaterina.

Publicitate

În paralel, au fost achiziționate o tablă interactivă și materiale didactice pentru cabinetul de asistență psihopedagogică, instrumente care vor susține pe termen lung activitatea de consiliere și sprijin emoțional.

Proiectul a implicat 36 de cadre didactice și a avut un impact direct asupra a 55 de elevi și tot atâția părinți. Valoarea educației emoționale a fost trăită, nu doar predată. Copiii au învățat despre comunicare, adaptabilitate, colaborare și respect – abilități care nu se regăsesc în manuale, dar care le vor folosi întreaga viață.

Coordonat de directorul Ana-Lăcrămioara Sandu și o echipă de profesori dedicați, proiectul „Eu sunt stăpânul furiei mele” a devenit un model de bună practică în educația socio-emoțională la nivel județean.

Școala „Sfântul Nicolae” demonstrează, încă o dată, că dincolo de lecții și teze, și în ciuda tuturor obstacolelor, rolul educației este de a forma oameni – echilibrați, empatici, pregătiți pentru viață.

Iată și câteva imagini surprinse în cadrul acestui proiect:

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending