Connect with us

Actualitate

De la 1 ianuarie, tichete pentru bone și menajere. Ce valoare vor avea voucherele de activități casnice

Publicat

Publicitate

Legea 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 402 din 27 aprilie 2022. Aceasta va intra în vigoare la 1 ianuarie 2024.Tichete pentru menajere și bone, de la 1 ianuarie 2024. Românii care prestează activități în gospodăriile unei familii sau ale unui persoane singure vor putea primi de anul viitor tichete casnice cu o valoare nominală de 15 lei, informează alba24.ro

Documentul prevede acordarea unui nou beneficiu extrasalarial pentru angajați. Pe lângă salariul propriu-zis, firmele private sau de stat vor putea oferi angajaților tichete de activități casnice în valoare de 15 lei.

Tichete pentru menajere și bone: ce prevede legea

Legea reglementează modul în care persoanele fizice pot desfășura activități casnice în schimbul unei remunerații acordate sub formă de tichete de activități casnice.

Activitatea casnică reprezintă activitatea ocazională, necalificată, desfășurată de un prestator casnic în legătură cu gospodăria/gospodăriile unei familii sau a/ale unei persoane singure, în calitate de beneficiar casnic.

Activitatea casnică include:

  • servicii de curățenie/igienizare,
  • spălatul/călcatul rufelor,
  • servicii de croitorie,
  • servicii de preparare a hranei,
  • servicii de îngrijire corporală,
  • hrănire,
  • supraveghere a beneficiarului casnic dependent.

Pot fi remunerate prin tichete de activități casnice și activitățile desfășurate de persoanele care exercită ocazional profesia de bonă, reglementată potrivit dispozițiilor Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bonă. În această situație, beneficiarul casnic este reprezentantul legal al copilului, acesta din urmă fiind beneficiar al serviciilor prestate.

Publicitate

Tichete de activități casnice: condiții pentru prestatori

Potrivit legii, prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului casnic. O persoană poate fi prestator casnic numai dacă a împlinit vârsta de cel puțin 16 ani.

Între prestatorul casnic și beneficiarul casnic se stabilește un raport juridic prin acordul de voință al părților, fără a avea o formă scrisă, în vederea prestării activităților casnice.

Beneficiarul casnic și prestatorul casnic convin asupra activităților și a numărului de ore sau a volumului de muncă. Plata prestatorului casnic se face cu tichete de activități casnic

Durata zilnică a prestării activităților casnice pentru un beneficiar casnic nu poate depăși 12 ore, respectiv 6 ore pentru prestatorii casnici cu vârsta cuprinsă între 16 și 18 ani.

Valoarea minimă a contribuției lunare pentru ca un prestator casnic să beneficieze de calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de stat, este contribuția aferentă a minimum 85 de tichete de activități casnice. De asemenea, valoarea minimă a contribuției lunare nu poate fi mai mică de 25% din valoarea salariului minim brut pe țară garantat în plată.

Drepturi și obligații ale prestatorilor casnici

Potrivit Legii nr. 111/2022, prestatorul casnic are următoarele drepturi:

  • la remunerație pentru activitatea prestată;
  • la respectarea demnității în desfășurarea activităților casnice;
  • la protecție împotriva oricărei forme de abuz, hărțuire sau violență;
  • de a fi informat verbal cu privire la utilizarea diferitelor ustensile și/sau aparate puse la dispoziție de către beneficiar în vederea realizării activității casnice, anterior prestării activității;
  • de a beneficia de calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale;
  • de a fi informat de către beneficiarul casnic cu privire la drepturile și obligațiile pe care le are.

Prestatorului casnic îi revin următoarele obligații:

  • de a realiza activitățile casnice pentru care este remunerat, conform înțelegerii cu beneficiarul casnic;
  • de a nu transmite unor terțe persoane date sau informații de care a luat cunoștință în timpul desfășurării activităților casnice;
  • de a informa beneficiarul casnic, prin orice mijloc de comunicare, în timp util, în situația în care nu poate respecta programul de desfășurare a activităților casnice, stabilit de
    comun acord cu beneficiarul casnic;
  • de a utiliza adecvat ustensilele și/sau aparatele necesare realizării activității casnice proprii sau puse la dispoziție de către beneficiarul casnic.

Drepturi și obligații ale beneficiarilor casnici

Beneficiarul casnic are următoarele drepturi:

  • să stabilească verbal cu prestatorul casnic activitățile casnice și programul de desfășurare a acestora, anterior începerii acestora;
  • să verifice modul de îndeplinire a activităților de către prestatorul casnic;
  • să utilizeze tichetele de activități casnice acordate de angajatorii prevăzuți la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, pentru și în folosul propriu.

Beneficiarului casnic îi revin următoarele obligații:

  • să asigure condiții corespunzătoare de desfășurare a activităților casnice;
  • să achiziționeze tichetele de activități casnice;
  • să folosească tichetele de activități casnice ca singura formă de retribuire pentru activitățile casnice prestate;
  • să asigure confidențialitatea datelor cu caracter personal ale prestatorului casnic;
  • să informeze prin orice mijloc de comunicare prestatorul casnic, în timp util, în situația în care modifică programul de desfășurare a activității stabilit de comun acord cu prestatorul casnic;
  • să informeze prestatorul casnic cu privire la utilizarea adecvată a ustensilelor și/sau aparatelor, în situația în care le pune la dispoziția acestuia în vederea realizării activităților
    casnice;
  • să completeze tichetele de activități casnice cu data acordării acestora, numele și prenumele prestatorului casnic și codul numeric personal al acestuia;
  • să completeze tichetele de activități casnice cu datele sale personale cu privire la nume, prenume și cod numeric personal;
  • să îl informeze pe prestatorul casnic cu privire la drepturile și obligațiile acestuia, potrivit dispozițiilor prezentei legi.

Tichete de activități casnice: cum vor arăta

Tichetul de activități casnice se va putea achiziționa de la oricare dintre agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene și a municipiului București, de la furnizorul de serviciu universal, sau de pe Platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice.

Platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice va putea fi accesată online și/sau prin intermediul unei aplicații mobile, de pe orice dispozitiv electronic. Modelul tichetului de activități casnice a fost stabilit prin Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, din 23 iunie 2022.

Tichetele de activități casnice pe suport hârtie sau pe suport electronic sunt valabile numai dacă au înscrise sau stocate, după caz, cel puțin următoarele elemente:

  • seria și numărul tichetului;
  • elementele specifice de siguranță;
  • valoarea nominală a tichetului;
  • rubrică pentru numele și prenumele prestatorului casnic în drept să utilizeze tichetul de activități casnice;
  • rubrică pentru numele și prenumele beneficiarului casnic;
  • rubrică pentru înscrierea datei de achiziție a tichetului;
  • rubrică pentru înscrierea datei la care au fost prestate activitățile casnice remunerate;
  • rubrică pentru semnătura sau acordul, după caz, a/al prestatorului casnic, prin care atestă faptul că a fost informat cu privire la drepturile și obligațiile pe care le are

Detalii despre tichetele de activități casnice

Valoarea nominală a tichetului de activități casnice este de 15 lei și poate fi actualizată anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Tichetele de activități casnice nu sunt transferabile, nu pot fi utilizate pentru achiziția altor bunuri și servicii și pot fi utilizate numai de către prestatorul casnic ale cărui date sunt
completate pe acestea.

Tichetele de activități casnice pot fi preschimbate în bani de către prestatorul casnic în maximum 12 luni de la data primirii acestora, în numerar, la oricare dintre agențiile pentru ocuparea forței de muncă sau la furnizorul de serviciu universal ori, după caz, prin ordin de plată/transfer în contul bancar indicat de către prestatorul casnic prin Platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice.

Plata în contul bancar indicat de către prestatorul casnic se face în maximum 5 zile de la data solicitării preschimbării.

Prestatorul casnic va datora impozit pe venit și contribuție de asigurări sociale (CAS) pentru veniturile realizate din desfășurarea activităților casnice.

În situaţia în care prestatorul casnic nu este asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate, acesta dobândeşte calitatea de asigurat, fără plata contribuţiei, şi are dreptul la pachetul de servicii medicale de bază, de la data la care a solicitat preschimbarea a cel puţin 85 de tichete de activităţi casnice.

Menţinerea calităţii de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate se face prin preschimbarea în bani a minimum 85 de tichete de activităţi casnice, lunar.

Beneficiarii casnici care au achiziţionat şi utilizat într-un an calendaristic un număr de cel puţin 600 de tichete de activităţi casnice pot beneficia gratuit, la cerere, în anul următor, de 75 de tichete de activităţi casnice.

Achiziția tichetelor de către beneficiar

La achiziția tichetelor de activități casnice, beneficiarul casnic suportă doar valoarea nominală a acestora, costul de tipărire și de distribuire fiind suportat de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă.

Beneficiarul casnic are obligația de a valorifica tichetele de activități casnice în termen de 12 luni de la data achiziționării acestora.

Beneficiarul casnic are posibilitatea de a returna tichetele de activități casnice achiziționate și neutilizate în 30 de zile de la împlinirea termenului de 12 luni de la data achiziționării, primind valoarea nominală a acestora din care se scade, în situația tichetelor de activități casnice emise în format fizic, pe suport hârtie, costul suportat de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă cu tipărirea și distribuirea acestora.

Valoarea tichetelor de activități casnice pierdute, deteriorate sau nereturnate în perioada prevăzută de lege nu se restituie beneficiarului casnic.

Platformă electronică de evidență a desfășurării activităților casnice

Potrivit legii, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale înființează, până la data de 1 ianuarie 2024, Platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice.

Prin intermediul platformei prevăzute se asigură:

  • înregistrarea de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă a datelor și informațiilor privind beneficiarii casnici și prestatorii casnici;
  • evidența, centralizarea, reținerea, calculul și plata obligațiilor fiscale;
  • achiziția, plata și distribuirea tichetelor de activități casnice emise;
  • evidența tichetelor de activități casnice achiziționate de beneficiarii casnici și preschimbate de prestatorii casnici.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Fostul primar din Concești, Costel Nazare, suspect într-un dosar de evaziune fiscală cu cherestea

Publicat

Publicitate

Fostul primar al comunei Concești din județul Botoșani, Costel Nazare, actualmente om de afaceri cunoscut în nordul țării, este vizat într-un dosar penal care vizează fapte grave de evaziune fiscală și constituirea unui grup infracțional organizat.

IPJ Botoșani a transmis în această seară că, potrivit Inspectoratului General al Poliției Române, pe 16 iunie 2025, Costel Nazare a fost condus de polițiști la sediul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, unde, în prezența avocatului, a fost informat cu privire la calitatea de suspect în cauză.

IPJ Botoșani a precizat că Nazare este cercetat pentru aderare la un grup infracțional organizat și complicitate la evaziune fiscală în formă continuată. Ancheta relevă că, în calitate de administrator în fapt al unei societăți comerciale, alături de soția sa – administrator în drept – ar fi participat activ la un mecanism de fraudare a statului, prejudiciind bugetul consolidat.

Conform IPJ Botoșani, concret, în perioada iunie – septembrie 2022, firma administrată de soții Nazare ar fi intermediat 12 livrări ilegale de cherestea – 755,88 metri cubi, fără a emite documente justificative (facturi, avize), în relație cu un furnizor din județul Suceava. Prejudiciul estimat de autorități se ridică la 129.519 lei, reprezentând impozitul pe profit neplătit.

Pe lângă această sumă, s-au calculat dobânzi și penalități în valoare de 227.692 lei, astfel încât valoarea totală a prejudiciului reținut în cauză este de 357.211 lei. În acest context, a fost instituit sechestru asigurător asupra mai multor bunuri imobile aflate în proprietatea celor doi suspecți, mai relevă aceeași sursă.

Cercetările sunt în plină desfășurare și sunt coordonate de procurori ai Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 19 iunie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 19 iunie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 19 iunie 2025:

Loto 6/49: 25, 28, 32, 23, 42, 39

Loto 5/40: 27, 31, 24, 29, 7, 13

Joker: 44, 38, 29, 24, 9 +4

Noroc: 2, 3, 8, 8, 5, 7, 1

Publicitate

Noroc Plus: 2, 1, 3, 2, 2, 8

Super Noroc: 6, 2, 8, 2, 3, 7

Citeste mai mult

Educație

Educația, mai puternică decât gratiile: 85 de deținuți au absolvit anul școlar la Penitenciarul Botoșani

Publicat

Publicitate

În spatele zidurilor reci ale Penitenciarului Botoșani, ziua de marți a marcat nu doar încheierea unui an școlar, ci începutul unui nou drum – al speranței, al demnității regăsite și al unei vieți posibile dincolo de greșelile trecutului.

În anul școlar 2024–2025, nu mai puțin de 117 persoane private de libertate s-au înscris la cursurile organizate în penitenciar, iar dintre aceștia, 85 au reușit să finalizeze cu succes anul de studiu, obținând statutul de absolvenți.

Orele de curs s-au desfășurat în parteneriat cu Școala Specială „Sfântul Stelian” din Botoșani, iar oferta educațională a acoperit ciclurile primar, gimnazial și liceal, cu profil tehnician în confecții. Fiecare zi de școală a fost, pentru acești oameni, o confruntare cu renunțarea, dar și o investiție în propria devenire.

Festivitatea de încheiere a anului școlar a fost onorată de prezența unor reprezentanți importanți ai Inspectoratului Școlar Județean Botoșani: prof. Bogdan Gheorghe Suruciuc, inspector școlar general, prof. Ciprian Manolache, inspector școlar general adjunct, și prof. Loredana Secrieru, directorul Școlii „Sfântul Stelian”.

Pentru cei prezenți, momentul festiv a fost mai mult decât o simplă ceremonie – a fost o reafirmare a puterii educației de a transforma vieți, chiar și în cele mai limitative condiții.

„Un caiet poate fi mai puternic decât o cheie”, au transmis organizatorii pe pagina de socializare, subliniind ideea că educația nu cunoaște gratii și că fiecare om merită o a doua șansă, dacă își dorește să devină mai bun decât ieri.

Publicitate

Într-un loc unde timpul pare suspendat, școala oferă direcție. Pentru unii, poate fi chiar începutul libertății – nu neapărat fizice, ci interioare. Iar viitorul, așa cum au învățat marți cei din Penitenciarul Botoșani, nu este o linie de sosire, ci un drum care se construiește pas cu pas, alegere cu alegere.

Citeste mai mult

Eveniment

CNAS: Rețeta pe hârtie nu mai este obligatorie pentru ridicarea medicamentelor compensate

Publicat

Publicitate

Asigurații pot primi medicamente compensate din farmacii fără să mai prezinte rețeta în format tipărit sau electronic. Anunțul a fost făcut joi de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), care a precizat că, în cazul în care medicamentele sunt prescrise online, prin sistemul de rețetă electronică, nu mai este necesară prezentarea rețetei de către pacient, relatează alba24.ro.

Această măsură se aplică atât pentru medicamentele cu, cât și pentru cele fără contribuție personală. Practic, dacă medicul utilizează sistemul electronic și emite rețeta în format online, farmaciile pot accesa direct informațiile necesare pentru eliberarea tratamentului.

„Farmaciștii pot elibera medicamentele prin utilizarea Sistemului Informatic al Prescripției Electronice (SIPE), pe baza cardului național de asigurări sociale de sănătate sau a documentului înlocuitor pe care pacientul asigurat trebuie să-l prezinte la farmacie”, susține CNAS într-un comunicat.

Prescripția electronică, valabilă doar în farmaciile care au contract cu CNAS

Potrivit sursei citate, prescripția electronică este valabilă doar în farmaciile care au contract cu o casă de asigurări de sănătate, de aceea beneficiarii sunt rugați să verifice dacă farmacia căreia i se adresează este parteneră a CNAS.

„CNAS a luat măsuri de reinformare a farmaciilor și a medicilor prescriptori despre prevederile Contractului-cadru și ale normelor metodologice de aplicare a acestuia referitoare la procedura de prescriere și de eliberare a medicamentelor cu și fără contribuție personală (compensate).

Disponibilă din 2023, dar insuficient cunoscută de către medici și pacienți, această reglementare stă la baza setului de măsuri la care se lucrează în acest moment la CNAS, pentru implementarea obiectivului <zero hârtie> în cabinetele medicale, prin care se dorește eliminarea tuturor formularelor imprimate”, susține CNAS.

Publicitate

Instituția precizează că această măsură vine în sprijinul pacienților, simplifică procesul de eliberare a medicamentelor, reduce birocrația și consumul de hârtie, oferind totodată medicului timp suplimentar pentru activitatea medicală propriu-zisă.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending