Connect with us

Actualitate

De la 1 ianuarie, tichete pentru bone și menajere. Ce valoare vor avea voucherele de activități casnice

Publicat

Publicitate

Legea 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 402 din 27 aprilie 2022. Aceasta va intra în vigoare la 1 ianuarie 2024.Tichete pentru menajere și bone, de la 1 ianuarie 2024. Românii care prestează activități în gospodăriile unei familii sau ale unui persoane singure vor putea primi de anul viitor tichete casnice cu o valoare nominală de 15 lei, informează alba24.ro

Documentul prevede acordarea unui nou beneficiu extrasalarial pentru angajați. Pe lângă salariul propriu-zis, firmele private sau de stat vor putea oferi angajaților tichete de activități casnice în valoare de 15 lei.

Tichete pentru menajere și bone: ce prevede legea

Legea reglementează modul în care persoanele fizice pot desfășura activități casnice în schimbul unei remunerații acordate sub formă de tichete de activități casnice.

Activitatea casnică reprezintă activitatea ocazională, necalificată, desfășurată de un prestator casnic în legătură cu gospodăria/gospodăriile unei familii sau a/ale unei persoane singure, în calitate de beneficiar casnic.

Activitatea casnică include:

  • servicii de curățenie/igienizare,
  • spălatul/călcatul rufelor,
  • servicii de croitorie,
  • servicii de preparare a hranei,
  • servicii de îngrijire corporală,
  • hrănire,
  • supraveghere a beneficiarului casnic dependent.

Pot fi remunerate prin tichete de activități casnice și activitățile desfășurate de persoanele care exercită ocazional profesia de bonă, reglementată potrivit dispozițiilor Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bonă. În această situație, beneficiarul casnic este reprezentantul legal al copilului, acesta din urmă fiind beneficiar al serviciilor prestate.

Publicitate

Tichete de activități casnice: condiții pentru prestatori

Potrivit legii, prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului casnic. O persoană poate fi prestator casnic numai dacă a împlinit vârsta de cel puțin 16 ani.

Între prestatorul casnic și beneficiarul casnic se stabilește un raport juridic prin acordul de voință al părților, fără a avea o formă scrisă, în vederea prestării activităților casnice.

Beneficiarul casnic și prestatorul casnic convin asupra activităților și a numărului de ore sau a volumului de muncă. Plata prestatorului casnic se face cu tichete de activități casnic

Durata zilnică a prestării activităților casnice pentru un beneficiar casnic nu poate depăși 12 ore, respectiv 6 ore pentru prestatorii casnici cu vârsta cuprinsă între 16 și 18 ani.

Valoarea minimă a contribuției lunare pentru ca un prestator casnic să beneficieze de calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de stat, este contribuția aferentă a minimum 85 de tichete de activități casnice. De asemenea, valoarea minimă a contribuției lunare nu poate fi mai mică de 25% din valoarea salariului minim brut pe țară garantat în plată.

Drepturi și obligații ale prestatorilor casnici

Potrivit Legii nr. 111/2022, prestatorul casnic are următoarele drepturi:

  • la remunerație pentru activitatea prestată;
  • la respectarea demnității în desfășurarea activităților casnice;
  • la protecție împotriva oricărei forme de abuz, hărțuire sau violență;
  • de a fi informat verbal cu privire la utilizarea diferitelor ustensile și/sau aparate puse la dispoziție de către beneficiar în vederea realizării activității casnice, anterior prestării activității;
  • de a beneficia de calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale;
  • de a fi informat de către beneficiarul casnic cu privire la drepturile și obligațiile pe care le are.

Prestatorului casnic îi revin următoarele obligații:

  • de a realiza activitățile casnice pentru care este remunerat, conform înțelegerii cu beneficiarul casnic;
  • de a nu transmite unor terțe persoane date sau informații de care a luat cunoștință în timpul desfășurării activităților casnice;
  • de a informa beneficiarul casnic, prin orice mijloc de comunicare, în timp util, în situația în care nu poate respecta programul de desfășurare a activităților casnice, stabilit de
    comun acord cu beneficiarul casnic;
  • de a utiliza adecvat ustensilele și/sau aparatele necesare realizării activității casnice proprii sau puse la dispoziție de către beneficiarul casnic.

Drepturi și obligații ale beneficiarilor casnici

Beneficiarul casnic are următoarele drepturi:

  • să stabilească verbal cu prestatorul casnic activitățile casnice și programul de desfășurare a acestora, anterior începerii acestora;
  • să verifice modul de îndeplinire a activităților de către prestatorul casnic;
  • să utilizeze tichetele de activități casnice acordate de angajatorii prevăzuți la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, pentru și în folosul propriu.

Beneficiarului casnic îi revin următoarele obligații:

  • să asigure condiții corespunzătoare de desfășurare a activităților casnice;
  • să achiziționeze tichetele de activități casnice;
  • să folosească tichetele de activități casnice ca singura formă de retribuire pentru activitățile casnice prestate;
  • să asigure confidențialitatea datelor cu caracter personal ale prestatorului casnic;
  • să informeze prin orice mijloc de comunicare prestatorul casnic, în timp util, în situația în care modifică programul de desfășurare a activității stabilit de comun acord cu prestatorul casnic;
  • să informeze prestatorul casnic cu privire la utilizarea adecvată a ustensilelor și/sau aparatelor, în situația în care le pune la dispoziția acestuia în vederea realizării activităților
    casnice;
  • să completeze tichetele de activități casnice cu data acordării acestora, numele și prenumele prestatorului casnic și codul numeric personal al acestuia;
  • să completeze tichetele de activități casnice cu datele sale personale cu privire la nume, prenume și cod numeric personal;
  • să îl informeze pe prestatorul casnic cu privire la drepturile și obligațiile acestuia, potrivit dispozițiilor prezentei legi.

Tichete de activități casnice: cum vor arăta

Tichetul de activități casnice se va putea achiziționa de la oricare dintre agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene și a municipiului București, de la furnizorul de serviciu universal, sau de pe Platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice.

Platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice va putea fi accesată online și/sau prin intermediul unei aplicații mobile, de pe orice dispozitiv electronic. Modelul tichetului de activități casnice a fost stabilit prin Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, din 23 iunie 2022.

Tichetele de activități casnice pe suport hârtie sau pe suport electronic sunt valabile numai dacă au înscrise sau stocate, după caz, cel puțin următoarele elemente:

  • seria și numărul tichetului;
  • elementele specifice de siguranță;
  • valoarea nominală a tichetului;
  • rubrică pentru numele și prenumele prestatorului casnic în drept să utilizeze tichetul de activități casnice;
  • rubrică pentru numele și prenumele beneficiarului casnic;
  • rubrică pentru înscrierea datei de achiziție a tichetului;
  • rubrică pentru înscrierea datei la care au fost prestate activitățile casnice remunerate;
  • rubrică pentru semnătura sau acordul, după caz, a/al prestatorului casnic, prin care atestă faptul că a fost informat cu privire la drepturile și obligațiile pe care le are

Detalii despre tichetele de activități casnice

Valoarea nominală a tichetului de activități casnice este de 15 lei și poate fi actualizată anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Tichetele de activități casnice nu sunt transferabile, nu pot fi utilizate pentru achiziția altor bunuri și servicii și pot fi utilizate numai de către prestatorul casnic ale cărui date sunt
completate pe acestea.

Tichetele de activități casnice pot fi preschimbate în bani de către prestatorul casnic în maximum 12 luni de la data primirii acestora, în numerar, la oricare dintre agențiile pentru ocuparea forței de muncă sau la furnizorul de serviciu universal ori, după caz, prin ordin de plată/transfer în contul bancar indicat de către prestatorul casnic prin Platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice.

Plata în contul bancar indicat de către prestatorul casnic se face în maximum 5 zile de la data solicitării preschimbării.

Prestatorul casnic va datora impozit pe venit și contribuție de asigurări sociale (CAS) pentru veniturile realizate din desfășurarea activităților casnice.

În situaţia în care prestatorul casnic nu este asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate, acesta dobândeşte calitatea de asigurat, fără plata contribuţiei, şi are dreptul la pachetul de servicii medicale de bază, de la data la care a solicitat preschimbarea a cel puţin 85 de tichete de activităţi casnice.

Menţinerea calităţii de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate se face prin preschimbarea în bani a minimum 85 de tichete de activităţi casnice, lunar.

Beneficiarii casnici care au achiziţionat şi utilizat într-un an calendaristic un număr de cel puţin 600 de tichete de activităţi casnice pot beneficia gratuit, la cerere, în anul următor, de 75 de tichete de activităţi casnice.

Achiziția tichetelor de către beneficiar

La achiziția tichetelor de activități casnice, beneficiarul casnic suportă doar valoarea nominală a acestora, costul de tipărire și de distribuire fiind suportat de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă.

Beneficiarul casnic are obligația de a valorifica tichetele de activități casnice în termen de 12 luni de la data achiziționării acestora.

Beneficiarul casnic are posibilitatea de a returna tichetele de activități casnice achiziționate și neutilizate în 30 de zile de la împlinirea termenului de 12 luni de la data achiziționării, primind valoarea nominală a acestora din care se scade, în situația tichetelor de activități casnice emise în format fizic, pe suport hârtie, costul suportat de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă cu tipărirea și distribuirea acestora.

Valoarea tichetelor de activități casnice pierdute, deteriorate sau nereturnate în perioada prevăzută de lege nu se restituie beneficiarului casnic.

Platformă electronică de evidență a desfășurării activităților casnice

Potrivit legii, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale înființează, până la data de 1 ianuarie 2024, Platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice.

Prin intermediul platformei prevăzute se asigură:

  • înregistrarea de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă a datelor și informațiilor privind beneficiarii casnici și prestatorii casnici;
  • evidența, centralizarea, reținerea, calculul și plata obligațiilor fiscale;
  • achiziția, plata și distribuirea tichetelor de activități casnice emise;
  • evidența tichetelor de activități casnice achiziționate de beneficiarii casnici și preschimbate de prestatorii casnici.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Patru case din Săveni și Santa Mare au fost la un pas să fie distruse după ce gospodarii au dat foc la gunoaie

Publicat

Publicitate

Patru case din localitățile Săveni și Santa Mare au fost salvate de pompieri, după ce vegetația uscată din apropierea acestora s-a aprins de la focuri lăsate nesupravegheate.

 

Evenimentele s-au produs în această după-amiază.

 

Primul incendiu s-a înregistrat în localitatea Santa Mare. La caz au intervenit pompierii din cadrul Gărzii de Intervenție Ștefănești, cu o autospecială de stingere, precum și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Santa Mare. Aceștia au constatat faptul că ardea vegetația uscată pe o suprafață de aproximativ 500 de metri pătrați și au acționat rapid, astfel încât flăcările să nu se extindă la casă.

 

Publicitate

O oră mai târziu, trei case din orașul Săveni au fost puse în pericol din cauza unui incendiu de vegetație uscată. Pentru stingerea acestuia au acționat pompierii de la Stația Săveni și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Săveni. A ars vegetația uscată de pe aproximativ 800 de metri pătrați.

Reamintim faptul că potrivit legislației privind protecția mediului, este interzisă arderea miriștilor, a turbăriilor, a litierei pădurii, a stufului, a tufărișurilor sau a vegetației ierboase.

 

Atragem atenția asupra faptului că folosirea focului deschis pentru igienizarea terenurilor, arderea gunoaielor, a deșeurilor și a altor materiale combustibile pot avea consecințe grave, atât asupra mediului înconjurător, cât și asupra proprietății sau chiar vieții oamenilor.

 

În astfel de cazuri, flăcările se pot întinde cu repeziciune pe o suprafață mare, iar în condiții de vânt, incendiile de vegetație uscată sau de deșeuri menajere pot deveni și mai periculoase dacă se manifestă aproape de locuințe, de rețele de electricitate sau de locuri cu pericol de explozie.

 

Recomandăm fumătorilor să nu arunce resturile de la țigară la întâmplare (de exemplu pe geamul autoturismului) pentru că pot incendia vegetația uscată de pe marginea drumului sau copacii, iar incendiile pot ajunge la proprietăți sau, în cele mai grave situații, pot provoca și victime.

 

Fiți responsabili! Un gest aparent nevinovat poate avea urmări devastatoare. Protejați-vă pe voi, pe cei din jur și mediul înconjurător!

Pentru situații de urgență, apelați 112 !

Citeste mai mult

Eveniment

Vor fi acordate tichete sociale de 250 lei și tichete educaționale de 500 lei persoanelor vulnerabile

Publicat

Publicitate

Ministrul Investițiilor, Dragoș Pîslaru, a anunțat joi deblocarea programului „Sprijin pentru România”, prin care se vor acorda noi pachete de sprijin financiar pentru persoanele vulnerabile, prezentând categoriile care vor beneficia de bani de la stat, scrie Adevarul.

Ministrul Dragoș Pâslaru a anunțar reluarea programului „Sprijin pentru România”
Principalele declarații ale ministrului Dragoș Pîslaru privind categoriile care vor primi tichete sociale:

„Vorbim de tichete sociale și tichete educaționale. Guvernul a deblocat programul Sprijin pentru România. Pentru 2025 avem cadrul legal pentru a acorda sprijin pentru 1,3 milioane de beneficiari cu o valoare a programului de 372 milioane de lei”.

Guvernul a adoptat o Ordonanţă de urgenţă pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării fondurilor europene nerambursabile. Astfel, persoanele defavorizate vor beneficia în continuare de tichete sociale pentru produse alimentare şi mese calde în valoare de 250 lei până la finalul acestui an.

Acordarea se va face în două tranşe a câte 125 lei. Ordonanţa de urgenţă modifică o serie de acte normative cu impact in domeniul social, cuprinse în Programul Sprijin pentru România”.

Astfel, pentru anul 2025 numărul total de beneficiari estimat este 1.623.336 persoane, iar efortul bugetar pentru alimentarea acestor carduri este de 372 milioane lei.

Publicitate

Potrivit ministrului Investiilor, beneficiază de acest sprijin:

pensionarii cu vârsta de minimum 65 de ani, care beneficiază de indemnizaţie socială,
copiii şi adulţii cu grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri lunare proprii realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
familiile şi persoanele singure care beneficiază de venitul minim de incluziune ( 313 lei / lună / membru de familie respectiv, 456 lei pentru persoanele singure cu vârsta de cel puţin 65 de ani).
„Valoarea voucherelor este de 250 de lei în 2 tranșe și ajută la sprijinirea celor aflați în sărăcie. În luna septembrie vom face prima plată. În decembrie pe cea de a doua”, a declarat ministrul.

Finanţarea provine din bugetul de stat şi fonduri europene nerambursabile, prin Programul Incluziune şi Demnitate Socială.

Prin acelaşi act normativ, Guvernul a majorat bugetul destinat elevilor defavorizaţi din învăţământul preuniversitar de stat (preşcolar, primar, gimnazial), în contextul în care numărul beneficiarilor a crescut semnificativ, depăşind 674.000 de elevi în anul şcolar 2024–2025.

Aceştia vor primi un sprijin anual în valoare de 500 lei/elev, sub formă de tichete sociale, finanţate din fonduri externe nerambursabile. Măsura se implementează prin POIDS, Prioritatea 10 – Incluziune socială.

Alte declarații
– Este nevoie de servicii reale de sprijin pentru aceste persoane

– vor fi noi pachete de sprijin pentru persoanele vulnerabile

– vor fi 800 de milioane de euro pentru servicii integrate pentru persoanele vulnerabile. Am vorbit cu ministrul Manole.

– pe partea de tichete sociale ajungem la 1,4 milioane de români

– pe partea educațională 333 milioane de lei pentru peste 666.000 de elevi care pot primi pe card câte 500 de lei pentru a avea resurse acum la început de școală (video).

Guvernul a adoptat joi un proiect de Hotărâre pentru modificarea art. 1 alin. (2) din Mecanismul de implementare a măsurilor de acordare a unui sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, în perioada 2024-2027, regulile de acordare, modalitatea şi frecvenţa măsurilor de sprijin, precum şi instituţiile responsabile.

Potrivit acestuia, „Sprijinul material (…) are drept scop compensarea unei părţi din cheltuielile cu hrana pentru asigurarea traiului zilnic şi poate fi utilizat în perioada 2024-2027 pentru achiziţionarea de produse alimentare şi/sau mese calde. Sumele acordate sub forma tichetului social pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde pot fi utilizate în termen de 12 luni de la data fiecărei alimentări.”

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO Daruri și speranță pentru elevii din Tocileni și Victoria – Stăuceni

Publicat

Publicitate

În fiecare toamnă, pentru elevii din satele Tocileni și Victoria – Stăuceni, începutul anului școlar aduce nu doar caiete și creioane, ci și un dar plin de semnificație: sprijin și încurajare din partea comunității și a Bisericii.

Acest gest de generozitate este o continuare a moștenirii spirituale lăsate de Patriarhul Teoctist, care însuși a pășit, odinioară, pe aceste meleaguri liniștite, crescând „între colinele blânde ale Botoșanilor, cu datini frumoase și oameni credincioși, cu prunci sănătoși și tineri plini de virtuți”.

În fiecare an, zeci de elevi primesc ghiozdane și rechizite noi, împreună cu rugăciunea și urările celor care au inițiat acest proiect. Entuziasmul copiilor este molipsitor: ochii le strălucesc de bucurie, iar zâmbetele lor vorbesc mai mult decât orice cuvinte. Aceste daruri nu sunt doar obiecte, ci simboluri ale unui început de an școlar plin de speranță și motivație, îndemnându-i să învețe cu pasiune și să-și urmeze visele.

Proiectul este realizat cu sprijinul Sectorului de Asistență Socială și Medicală „Diaconia”, prin Fondul „Mitropoliții Moldovei”, fondat în 2015 la inițiativa Înaltpreasfințitului Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei. Activitățile sunt coordonate la nivel local de preoții Parohiei Tocileni, Pr. Volentiru Dumitru, și Parohiei Victoria – Stăuceni, Pr. Azamfirei Bogdan Ionuț, asigurând că fiecare copil se simte sprijinit și binevenit în noul an școlar.

Până acum, peste 425 de elevi au beneficiat de această inițiativă, simțind că nu sunt singuri în drumul lor spre cunoaștere.

„Îi îndemnăm pe tinerii învățăcei ca, la rândul lor, să-și sprijine semenii, după măsura posibilităților, urmând învățătura Mântuitorului: Fiți milostivi, precum şi Tatăl vostru cel Ceresc milostiv este”, subliniază Ioana Amaximoaiei, asistent social, care contribuie la organizarea proiectului.

Publicitate

Inițiativa reamintește că fiecare zâmbet, fiecare ghiozdan oferit, poate aprinde o lumină în sufletele copiilor  care face să rodească semințele unui viitor mai bun.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Programul „Rabla” pentru anul în curs ar putea fi lansat la începutul săptămânii viitoare

Publicat

Publicitate

Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) va demara, pe 19 iunie, sesiunea de înscriere a persoanelor fizice în programul Rabla Auto 2025 pe site-ul său, în acest sens fiind publicat un clip video informativ cu paşii de urmat, a anunţat instituţia, conform Agerpres.

„Am pus la dispoziţia cetăţenilor acum trei săptămâni un model demonstrativ al cererii de finanţare, iar astăzi completăm cu un clip video informativ cu paşii de urmat în vederea înscrierii persoanelor fizice în aplicaţia programului. Este pentru prima dată când persoanele fizice se înscriu direct pe site-ul instituţiei prin intermediul unei aplicaţii informatice, iar un astfel de material video devine cu atât mai util.”, a declarat președintele AFM, Florin Bănică

„Prin această iniţiativă, ne-am propus să asigurăm tuturor solicitanţilor un acces transparent şi simplificat la programele de finanţare, în beneficiul întregii comunităţi. Transparenţa

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending