Connect with us

Economie

De la 1 ianuarie 2025: Ministerul Finanţelor impune OBLIGATORIU facturarea electronică pentru relaţia între companii şi consumatorii finali (B2C)

Publicat

Publicitate

Ministerul Finanţelor extinde utilizarea sistemului de facturare electronică şi pentru tranzacţiile între afaceri şi consumatorii finali (B2C), în mod opţional în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 şi obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025, conform unui comunicat de presă al instituţiei, relatează agerpres.ro.

În consecinţă, toate persoanele impozabile care emit facturi către consumatori vor trebui să le raporteze în sistemul RO e-Factura.

„La nivelul UE este în discuţie introducerea facturării electronice obligatorii, bazat pe standardul european, atât în relaţia B2B, cât şi în relaţia B2C, astfel că această măsură creează premisele pentru implementare. În contextul digitalizării ANAF, informaţiile cuprinse în aceste facturi sunt necesare pentru reflectarea cât mai exactă în decontul precompletat RO e-TVA a operaţiunilor economice realizate de persoanele impozabile. Introducerea acestei măsuri nu generează nicio obligaţie pentru persoanele fizice, însă va asigura în viitor posibilitatea persoanelor fizice de a accesa toate informaţiile raportate de furnizori. Pentru noi este un instrument vital în lupta cu evaziunea fiscală şi implicit pentru capacitatea Guvernului de a finanţa investiţiile în serviciile publice esenţiale”, a transmis ministrul Marcel Boloş, în comunicat.

Potrivit MF, vor fi exceptate de la obligaţia utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura persoanele impozabile care emit facturi pentru operaţiuni care nu sunt supuse TVA-ului, sau sumele care nu se includ în baza de impozitare a TVA, conform Codului fiscal, pentru care nu există obligaţia emiterii unei facturi conform art. 319 din Codul fiscal, precum şi misiunile diplomatice şi oficiile consulare, Comunitatea Europeană, Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, Banca Centrală Europeană, Banca Europeană de Investiţii, Comisia Europeană sau alte organisme internaţionale, forţele armate ale statelor membre NATO, cu excepţia situaţiei în care acestea optează pentru utilizarea sistemului.

Asociaţiile, fundaţiile şi agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori vor fi exceptaţi temporar de la utilizarea sistemului RO e-Factura până la 30 iunie 2025, în vederea adaptării la sistem. Aceştia vor avea posibilitatea de a opta pentru utilizarea sistemului înainte de această dată, devenind obligatoriu pentru toate aceste categorii începând cu 1 iulie 2025.

În cazul în care beneficiarii nu primesc facturile prin sistemul naţional RO e-Factura în termenul prevăzut, pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii plătite la momentul livrării/prestării, aceştia vor putea notifica organele fiscale competente.

Publicitate

Organele de executare silită, inclusiv executorii judecătoreşti şi Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate vor avea obligaţia de a transmite facturile prin/în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura atunci când emit facturi în numele şi în contul furnizorilor – persoane impozabile stabilite în România conform Codului fiscal, în situaţia în care furnizorul ar avea obligaţia de transmitere a facturilor prin sistem sau de raportare a acestora în sistem, şi a organizării unui registru în care să figureze aceste organe de executare silită.

Conform sursei citate, sunt aduse completări ale OUG nr.28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Potrivit MF, se reglementează înscrierea, la cerere, pe bonul fiscal, a codului de identificare fiscală, în locul codului de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului, aşa cum este prevăzut în prezent. Codul de identificare fiscală este o informaţie absolut necesară pentru generarea formularelor electronice precompletate cu informaţii disponibile în bazele de date ale ANAF, lipsa acestor date fiind de natură să impieteze asupra procesului de transformare digitală a serviciilor publice din domeniul fiscal.

Totodată, se stabileşte obligaţia tipăririi pe bonul fiscal a datei şi orei emiterii bonului, a numărului de identificare al bonului fiscal, precum şi seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal şi sub formă de cod QR, cu scopul de a facilita preluarea automată de date de către aplicaţii informatice, în vederea verificării de către contribuabili, inclusiv de pe dispozitive mobile, a realităţii emiterii, cu un aparat de marcat fiscalizat, a bonurilor fiscale primite de la operatorii economici, măsură care contribuie la combaterea evaziunii fiscale.

De asemenea, în situaţia în care, în urma testării la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti, se constată că, din punct de vedere tehnic, nu este posibilă tipărirea sub formă de cod QR a datei şi orei emiterii bonului fiscal, a numărul de identificare al bonului fiscal, precum şi seriei fiscale a aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorii acestor aparate de marcat electronice fiscale au obligaţia de a se conforma dispoziţiilor legale în termen de maximum doi ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

MF precizează că se modifică şi se completează Ordonanţa Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul excluderii accizelor din procedura de restructurare a obligaţiilor bugetare, măsură care vine în sprijinul contribuabililor de bună credinţă, întrucât aceste taxe speciale sunt percepute direct sau indirect asupra consumului produselor accizabile şi sunt plătite de către cumpărător, iar plătitorul de accize are obligaţia să le declare şi să le plătească la bugetul de stat.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

UE anunță că a transferat Ucrainei 4,05 miliarde de euro

Publicat

Publicitate

Uniunea Europeană a transferat un ajutor financiar suplimentar de 4,05 miliarde de euro către Ucraina, cu puțin timp înaintea Zilei Independenței acestui stat (24 august), transmite dpa.

”Solidaritatea UE cu Ucraina este de neclintit”, a scris vineri președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pe rețeaua socială X.

 

 


Acest transfer de peste 4 miliarde de euro demonstrează angajamentul puternic al UE în favoarea redresării și a viitorului țării.

Potrivit Comisiei, 3,05 miliarde de euro provin din Facilitatea pentru Ucraina, un program de ajutor de până la 50 miliarde de euro pentru perioada 2024-2027. Restul de 1 miliard de euro provine dintr-un împrumut de asistență macrofinanciară, care se înscrie în cadrul unei inițiative a G7 care însumează circa 45 miliarde de euro.

Publicitate

Comisia a mai precizat că eliberarea fondurilor a fost făcută posibilă de retragerea unei legi care ar fi restrâns independența autorităților centrale ucrainene de luptă împotriva corupției. Ea a salutat acest demers și a subliniat că reformele în materie de stat de drept și combatere a corupției rămân cruciale pentru continuarea drumului Ucrainei către aderarea la Uniunea Europeană.

De la declanșarea invaziei ruse în 2022, UE și statele membre au promis Ucrainei ajutoare de aproape 169 miliarde de euro, mergând de la sprijin militar și financiar până la ajutoare pentru refugiați. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Ministrul care nu a știut ce e jobul part-time, dar îi trimite pe studenți la muncă. Cum a trăit Daniel David în facultate

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a stârnit controverse după ce a recunoscut că în timpul facultății nu a lucrat niciodată, fiind susținut financiar de părinți, dar îi trimite pe studenții rămași fără burse la muncă, scrie cluj24.ro.

Declarația a fost făcută în podcast-ul lui Gojira, unde ministrul a povestit despre experiența sa personală ca student și a răspuns întrebărilor legate de joburile part-time pentru studenți.

„Nu am avut nevoie atunci de slujbă part-time fiindcă am fost susținut de părinți. Eu am spus iarăși întrebare a fost așa dacă te afli în situația respectivă și nu te pot susține, ce pot face? Și am spus că pe lângă cele trei or fi și altele, care nu vin acum minte. Deci n-a fost o soluție de sistem, n-a fost soluția la redimensionare a burselor. A fost un punct personal din trei”, a explicat David, subliniind că experiența sa este diferită de cea a multor studenți din România, care îmbină studiile cu munca pentru a-și acoperi cheltuielile.

Ministrul nu a știut ce e jobul part-time, dar îi trimite pe studenți la muncă

Această mărturisire vine la scurt timp după ce ministrul a sugerat unui student afectat de tăierile de burse să își caute un loc de muncă part-time. Mulți dintre cei care au auzit declarația au reacționat, subliniind contrastul între realitatea economică a studenților și sfaturile venite din partea unui oficial care nu a trecut prin această experiență.

David a precizat ulterior că, în cazul în care ar fi fost nevoit să își câștige singur banii în facultate, ar fi căutat sprijin prin mecanismele existente la universitate sau prin participarea la proiecte de cercetare. El a mai adăugat că, în alte țări, munca part-time pentru studenți este o practică obișnuită, dar în România aceasta nu este răspândită.

Reacțiile studenților nu au întârziat să apară. Mulți au subliniat că, în timp ce în vestul Europei joburile part-time sunt frecvente și bine integrate în parcursul universitar, în România combinarea studiilor cu munca este adesea dificilă din cauza cerințelor ridicate de prezență la cursuri și a resurselor limitate ale universităților.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Mucenic Lup

Publicat

Publicitate

Sfântul Mucenic Lup a viețuit la sfârșitul secolului al III lea și începutul celui de-al IV lea, în cetatea Novae, de lângă Dunărea de Jos, că sclav. Localitatea Novae era așezată în provincia Moesia Inferior, unde este astăzi orașul Svistov, în Bulgaria, pe malul drept al Dunării, în dreptul localității Zimnicea. Din acest motiv, sunt persoane care susțîn că Sfântul Lup ar fi din același neam cu noi.

Sfântul Lup a fost servitorul Sfântului Mare Mucenic Dimitrie din Tesalonic. După uciderea Sfântului Dimitrie, Lup a înmuiat marginea vesmântului în sângele lui și i-a luat inelul. Cu acest strai și inel, Sfântul Lup a săvârșit multe minuni, aducând vindecare pentru multe boli și neputințe.

Pentru că nu primise botezul, s-a rugat lui Dumnezeu să-l învrednicească de botez, înainte de a-și da duhul. După această rugăciune, a început să plouă peste acest mucenic. Astfel, în chip minunat a primit botezul.

Din relatarea vieții sale aflăm că într-o zi a zdrobit idolii păgânilor, motiv pentru care închinătorii la idoli căutau să-l omoare. Este păzit în chip minunat de furia acestora, iar după ce primește botezul în chip miraculos, s-a predat de bunăvoie în mâinile păgânilor. După nenumărate chinuri, a fost osândit la tăiere cu sabia, astfel încât, pe 23 august, anul 304, Sfântul Lup a trecut la cele veșnice.

Troparul Sfântului Mucenic Lup

Mucenicul Tău Doamne, Lup, întru nevoință să, cununa nestricăciunii a dobândit de la Ține, Dumnezeul nostru; că având puterea Ta pe chinuitori a învins; zdrobit-a și ale demonilor neputincioasele indrazniri. Pentru rugăciunile lui mantuieste sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pisică salvată de pompieri, în municipiul Botoșani, dintr-un copac înalt de peste nouă metri

Publicat

Publicitate

În această seară, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani au intervenit pentru salvarea unei pisici dintr-un copac, aflată la o înălțime de aproximativ nouă metri. Acțiunea a avut loc pe aleea Constantin Gane din municipiul Botoșani.

Chiar proprietarul a fost cel care a apelat la ajutorul pompierilor. Folosind o scară, unul dintre pompieri a urcat până aproape de vârful copacului și a reușit să coboare pisica în siguranță. Aceasta a fost predată înapoi stăpânului ei.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă și acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending