Contractele de închiriere vor trebui înregistrate la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), de la 1 ianuarie 2023. Ordinul pentru aprobarea procedurii de înregistrare a contractelor de locațiune, precum și a modelului și conținutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune” a fost publicat recent în Monitorul Oficial, relatează alba24.ro.
Potrivit OG nr. 16 din 15 iulie 2022, pentru contractele încheiate începând cu 1 ianuarie 2023, contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare şi cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, au obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent.
Începând cu 1 ianuarie 2023 în cazul contractelor de închiriere aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2023, înregistrarea, la organul fiscal competent, a contractului încheiat între părţi şi a modificărilor survenite se efectuează în termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligaţia înregistrării acestora.
Dacă bunul a cărui folosință se cedează este deținut în comun, fiecare coproprietar are obligația înregistrării contractului de închiriere la organul fiscal competent.
Pentru înregistrarea contractului de închiriere, contribuabilii vor depune „Cererea de înregistrare a contractelor de locaţiune”.
Vezi AICI modelul cererii de înregistrare a contractelor de locațiune (.pdf)
Instrucțiuni de completare a formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune”
Depunerea cererii
Cererea de înregistrare a contractelor de locațiune se completează și se depune de către:
- persoanele fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor și care au obligația înregistrării contractului la organul fiscal, potrivit legii;
- locatorii care solicită înregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele și modalitățile stabilite în contract sau, în lipsa
acestora, prin lege.
Cererea se depune, direct sau prin împuternicit, la registratura organului fiscal competent, prin poștă cu scrisoare recomandată sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță, după caz, la termenele stabilite de legislația în vigoare.
Cererea se completează în două exemplare, înscriindu-se cu majuscule, citeț și corect, toate datele prevăzute de formular.
Un exemplar al cererii, însoțit de copia contractului de locațiune, se depune la organul fiscal competent și un exemplar se păstrează de contribuabil.
Organul fiscal competent este:
a) organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana fizică rezidentă are domiciliul fiscal, potrivit legii;
b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află bunul imobil care face obiectul contractului de închiriere, în cazul persoanelor fizice nerezidente/organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului, după caz, pentru persoanele fizice nerezidente;
c) organul fiscal în raza căruia se face constatarea închirierii bunului mobil, conform dispozițiilor legale fiscale, în cazul persoanelor fizice nerezidente;
d) organul fiscal în a cărui evidență este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe și contribuții locatorul persoană juridică/altă entitate fără personalitate juridică.
Dacă bunul a cărui folosință se cedează este deținut în comun, fiecare coproprietar persoană fizică are obligația depunerii cererii la organul fiscal competent, în vederea înregistrării contractului de închiriere, potrivit legii.
Completarea cererii
Caseta „Anul” – se completează anul calendaristic în care se depune cererea.
Caseta „Cerere rectificativă” — se completează cu X în cazul cererilor rectificative.
Casetele „Modificare/Încetare” — se completează cu X în cazul mențiunilor privind modificarea sau încetarea contractului de locațiune.
Secțiunea A „Date despre locator”
Subsecțiunea a. „Date de identificare a locatorului”
Caseta „Denumire/Nume și prenume” – se completează cu numele și prenumele persoanei fizice care obține venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal. În cazul locatorilor, persoane juridice și alte entități fără personalitate juridică, se înscrie denumirea locatorului.
Caseta „Cod de identificare fiscală”- se completează cu codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală al persoanei fizice care obține venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal. În cazul locatorilor, persoane juridice și alte entități fără personalitate juridică, se completează codul de înregistrare fiscală al contribuabilului care are calitatea de locator.
Casetele „Județ”, „Localitate”, „Sector”, „Strada”, „Număr”, „Bloc”, „Scară”, „Etaj”, „Apartament”, „Țară”, „Cod poștal”, „Telefon”, „Fax” și „E-mail” – se completează cu informații privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilită potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică, după caz.
Subsecțiunea b. „Cota-parte deținută” – se completează cu cota-parte deținută de locator din bunul mobil sau imobil (procent sau fracție).
Secțiunea B „Date de identificare a locatarului (chiriașului)”
Caseta „Nume și prenume/Denumire” – se completează cu numele și prenumele/denumirea persoanei care are calitatea de locatar.
Caseta „Cod de identificare fiscală” – se completează cu codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală al persoanei fizice care are calitatea de locatar sau codul de înregistrare fiscală al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică care are calitatea de locatar, după caz.
Casetele „Județ”, „Localitate”, „Sector”, „Strada”, „Număr”, „Bloc”, „Scară”, „Etaj”, „Apartament”, „Țară”, „Cod poștal”, „Telefon”, „Fax” și „E-mail” – se completează cu informații privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilită potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică, după caz.
În situația în care într-un contract de locațiune sunt mai mulți locatari se completează câte o secțiune „date de identificare” pentru fiecare locatar.
Secțiunea C „Date despre contractul de locațiune”
Subsecțiunea a. „Contractul de locațiune inițial”
Casetele „Nr.”, „Data”, „Perioada contractului”, „Cuantumul chiriei lunare”, „Moneda”, „Adresa bunului imobil care face obiectul contractului” și „Date de identificare ale bunului mobil
care face obiectul contractului” – se completează cu informații conform contractului de închiriere.
Casetele „Data” și „Perioada contractului” – se completează sub forma zz/ll/aaaa.
Caseta „Moneda” – se completează cu codul ISO al monedei [RON (LEU), EUR].
Caseta „Adresa bunului imobil care face obiectul contractului” – se completează cu adresa completă a bunului imobil.
Caseta „Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului” – se completează cu date de identificare ale bunului mobil (exemplu: număr de înmatriculare, serie șasiu,
serie certificat etc.).
Subsecțiunea b. „Modificări ale contractului de locațiune” – se completează numai în cazul în care s-a bifat caseta „Modificare”.
Casetele „Contract conex nr. ”, „Data”, „Perioada contractului”, „Cuantumul chiriei lunare” și „Moneda” – se completează cu informații conform actului adițional al contractului de închiriere.
Subsecțiunea c. „Încetarea contractului de locațiune” – se completează numai în cazul în care s-a bifat caseta „Încetare”.
Casetele „Documentul care atestă încetarea”, „Nr.”, „Data” și „Motivul încetării” – se completează cu informații conform actului de încetare a contractului de închiriere.
Declarația este însoțită în mod obligatoriu de copia contractului de închiriere.
În cazul modificării/încetării, după caz, a contractului de locațiune, toate casetele de la secțiunea A. „Date de identificare a locatorului” și B „Date despre contractul de locațiune” se
completează în mod obligatoriu.
Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News