Connect with us
Publicitate

Actualitate

De la 1 ianuarie 2023 CONTRACTELE DE ÎNCHIRIERE trebuie înregistrate obligatoriu la ANAF. MODELUL cererii

Publicat

Publicitate

Contractele de închiriere vor trebui înregistrate la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), de la 1 ianuarie 2023. Ordinul pentru aprobarea procedurii de înregistrare a contractelor de locațiune, precum și a modelului și conținutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune” a fost publicat recent în Monitorul Oficial, relatează alba24.ro. 

Potrivit OG nr. 16 din 15 iulie 2022, pentru contractele încheiate începând cu 1 ianuarie 2023, contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare şi cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, au obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent.

Începând cu 1 ianuarie 2023 în cazul contractelor de închiriere aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2023, înregistrarea, la organul fiscal competent, a contractului încheiat între părţi şi a modificărilor survenite se efectuează în termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligaţia înregistrării acestora.

Publicitate

Dacă bunul a cărui folosință se cedează este deținut în comun, fiecare coproprietar are obligația înregistrării contractului de închiriere la organul fiscal competent.

Pentru înregistrarea contractului de închiriere, contribuabilii vor depune „Cererea de înregistrare a contractelor de locaţiune”.

Vezi AICI modelul cererii de înregistrare a contractelor de locațiune (.pdf)

Instrucțiuni de completare a formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune”

Depunerea cererii

Cererea de înregistrare a contractelor de locațiune se completează și se depune de către:

Publicitate
  • persoanele fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor și care au obligația înregistrării contractului la organul fiscal, potrivit legii;
  • locatorii care solicită înregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele și modalitățile stabilite în contract sau, în lipsa
    acestora, prin lege.

Cererea se depune, direct sau prin împuternicit, la registratura organului fiscal competent, prin poștă cu scrisoare recomandată sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță, după caz, la termenele stabilite de legislația în vigoare.

Cererea se completează în două exemplare, înscriindu-se cu majuscule, citeț și corect, toate datele prevăzute de formular.

Un exemplar al cererii, însoțit de copia contractului de locațiune, se depune la organul fiscal competent și un exemplar se păstrează de contribuabil.

Publicitate

Organul fiscal competent este:

a) organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana fizică rezidentă are domiciliul fiscal, potrivit legii;

b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află bunul imobil care face obiectul contractului de închiriere, în cazul persoanelor fizice nerezidente/organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului, după caz, pentru persoanele fizice nerezidente;

c) organul fiscal în raza căruia se face constatarea închirierii bunului mobil, conform dispozițiilor legale fiscale, în cazul persoanelor fizice nerezidente;

d) organul fiscal în a cărui evidență este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe și contribuții locatorul persoană juridică/altă entitate fără personalitate juridică.

Dacă bunul a cărui folosință se cedează este deținut în comun, fiecare coproprietar persoană fizică are obligația depunerii cererii la organul fiscal competent, în vederea înregistrării contractului de închiriere, potrivit legii.

Completarea cererii

Caseta „Anul” – se completează anul calendaristic în care se depune cererea.

Caseta „Cerere rectificativă” — se completează cu X în cazul cererilor rectificative.

Casetele „Modificare/Încetare” — se completează cu X în cazul mențiunilor privind modificarea sau încetarea contractului de locațiune.

Secțiunea A „Date despre locator”

Subsecțiunea a. „Date de identificare a locatorului”

Caseta „Denumire/Nume și prenume” – se completează cu numele și prenumele persoanei fizice care obține venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal. În cazul locatorilor, persoane juridice și alte entități fără personalitate juridică, se înscrie denumirea locatorului.

Caseta „Cod de identificare fiscală”- se completează cu codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală al persoanei fizice care obține venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal. În cazul locatorilor, persoane juridice și alte entități fără personalitate juridică, se completează codul de înregistrare fiscală al contribuabilului care are calitatea de locator.

Casetele „Județ”, „Localitate”, „Sector”, „Strada”, „Număr”, „Bloc”, „Scară”, „Etaj”, „Apartament”, „Țară”, „Cod poștal”, „Telefon”, „Fax” și „E-mail” – se completează cu informații privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilită potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică, după caz.

Subsecțiunea b. „Cota-parte deținută” – se completează cu cota-parte deținută de locator din bunul mobil sau imobil (procent sau fracție).

Secțiunea B „Date de identificare a locatarului (chiriașului)”

Caseta „Nume și prenume/Denumire” – se completează cu numele și prenumele/denumirea persoanei care are calitatea de locatar.

Caseta „Cod de identificare fiscală” – se completează cu codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală al persoanei fizice care are calitatea de locatar sau codul de înregistrare fiscală al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică care are calitatea de locatar, după caz.

Casetele „Județ”, „Localitate”, „Sector”, „Strada”, „Număr”, „Bloc”, „Scară”, „Etaj”, „Apartament”, „Țară”, „Cod poștal”, „Telefon”, „Fax” și „E-mail” – se completează cu informații privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilită potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică, după caz.

În situația în care într-un contract de locațiune sunt mai mulți locatari se completează câte o secțiune „date de identificare” pentru fiecare locatar.

Secțiunea C „Date despre contractul de locațiune”

Subsecțiunea a. „Contractul de locațiune inițial”

Casetele „Nr.”, „Data”, „Perioada contractului”, „Cuantumul chiriei lunare”, „Moneda”, „Adresa bunului imobil care face obiectul contractului” și „Date de identificare ale bunului mobil
care face obiectul contractului” – se completează cu informații conform contractului de închiriere.

Casetele „Data” și „Perioada contractului” – se completează sub forma zz/ll/aaaa.

Caseta „Moneda” – se completează cu codul ISO al monedei [RON (LEU), EUR].

Caseta „Adresa bunului imobil care face obiectul contractului” – se completează cu adresa completă a bunului imobil.

Caseta „Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului” – se completează cu date de identificare ale bunului mobil (exemplu: număr de înmatriculare, serie șasiu,
serie certificat etc.).

Subsecțiunea b. „Modificări ale contractului de locațiune” – se completează numai în cazul în care s-a bifat caseta „Modificare”.

Casetele „Contract conex nr. ”, „Data”, „Perioada contractului”, „Cuantumul chiriei lunare” și „Moneda” – se completează cu informații conform actului adițional al contractului de închiriere.

Subsecțiunea c. „Încetarea contractului de locațiune” – se completează numai în cazul în care s-a bifat caseta „Încetare”.

Casetele „Documentul care atestă încetarea”, „Nr.”, „Data” și „Motivul încetării” – se completează cu informații conform actului de încetare a contractului de închiriere.

Declarația este însoțită în mod obligatoriu de copia contractului de închiriere.

În cazul modificării/încetării, după caz, a contractului de locațiune, toate casetele de la secțiunea A. „Date de identificare a locatorului” și B „Date despre contractul de locațiune” se
completează în mod obligatoriu.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Card european unic pentru persoanele cu dizabilități. Va permite accesul la servicii și facilități, în toate țările UE

Publicat

Publicitate

Card european unic pentru persoanele cu dizabilități. O directivă europeană recent oficializată prevede instituirea cardului european pentru dizabilitate și a cardului european de parcare pentru persoanele cu dizabilități. Acestea vor facilita accesul persoanelor cu dizabilități la diverse servicii publice și private, la tratament preferențial sau la facilități de parcare, în mod egal, în toate țările Uniunii Europene, scrie alba24.ro

Statele membre vor trebui să transpună noua directiva în legislațiile naționale până la data de 5 iulie 2027. Dispozițiile acesteia ar urma să fie aplicate începând cu data de 5 iunie 2028.

Directiva (UE) 2024/2841 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2024 de instituire a cardului european pentru dizabilitate și a cardului european de parcare pentru persoanele cu dizabilități a fost publicată joi, 14 noiembrie, în Jurnalul Oficial al UE.

Publicitate

Potrivit documentului, fiecare stat membru va introduce versiunea fizică a cardului european pentru dizabilitate respectând formatul standardizat și accesibil comun. De asemenea, statele vor introduce în versiunea fizică a cardului un cod QR și alte caracteristici digitale care utilizează mijloace electronice pentru a preveni și combate frauda.

Recunoașterea reciprocă a cardului european pentru dizabilitate și a cardului european de parcare pentru persoanele cu dizabilități va facilita accesul persoanelor accesul la condițiile speciale sau la tratamentul preferențial oferite de autorități publice sau de operatori privați într-o gamă largă de servicii, activități și facilități, inclusiv atunci când acestea sunt furnizate fără plată, precum și accesul la condițiile și facilitățile de parcare rezervate persoanelor cu dizabilități și, după caz, persoanelor care îi însoțesc sau îi asistă, inclusiv asistenții personali.

Card european unic pentru persoanele cu dizabilități

Cardul european pentru persoanele cu dizabilități va fi un document unic recunoscut în toate statele membre ale Uniunii Europene, care va facilita accesul egal la condiții speciale și tratament preferențial în servicii publice și private, cum ar fi transportul, evenimentele culturale și centrele de agrement. Acesta va completa documentele naționale existente și va fi emis de autoritățile naționale competente.

Publicitate

De asemenea, cardul european de parcare pentru persoanele cu dizabilități va avea un format standardizat, recunoscut în întreaga Uniune, și va oferi drepturi de parcare similare în toate statele membre. Acesta va înlocui cardurile naționale de parcare.

Facilități de care vor beneficia persoanele cu dizabilități, în toate statele Uniunii Europene

Printre exemplele de condiții speciale sau tratamente preferențiale se numără:

  • accesul gratuit,
  • taxele sau tarifele reduse,
  • taxele de utilizare reduse pentru drumuri, poduri sau tuneluri care fac obiectul taxării rutiere,
  • accesul prioritar,
  • accesul în zone cu trafic restricționat și zone pietonale,
  • locuri prioritare în transportul public,
  • locuri desemnate și accesibile în transportul public, în parcuri și în alte zone publice,
  • locuri accesibile în cadrul evenimentelor culturale sau publice,
  • asistență personală,
  • animale de asistență, cum ar fi câini-ghid sau câini de asistență pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv cu deficiențe de vedere,
  • asistență pe plajă pentru intrarea în apă,
  • sprijin cum ar fi accesul la Braille,
  • ghiduri audio,
  • interpretare în limbajul semnelor,
  • acordarea de ajutoare sau asistență,
  • împrumutarea unui fotoliu rulant,
  • împrumutarea unui fotoliu rulant plutitor,
  • obținerea de informații turistice în formate accesibile și utilizarea unui scuter de mobilitate pe carosabil sau a unui fotoliu rulant pe benzile pentru biciclete fără amendă.

Printre exemplele de condiții și facilități de parcare se numără:

Publicitate
  • parcarea gratuită sau prelungită sau spațiile de parcare rezervate,
  • accesul în zonele în care traficul este restricționat pentru anumite vehicule în conformitate cu dreptul intern, cum ar fi zonele cu emisii scăzute.

În ceea ce privește serviciile de transport de pasageri cu mijloace de transport aerian, feroviar, naval sau cu autobuzul și autocarul, pe lângă condițiile speciale sau tratamentul preferențial oferite persoanelor cu dizabilități, animalele de asistență, cum ar fi câinii-ghid sau câinii de asistență pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv cu deficiențe de vedere, asistenții personali, interpreții în limbajul semnelor sau alte persoane care însoțesc sau asistă persoanele cu dizabilități sau cu mobilitate redusă călătoresc gratuit sau la un preț redus și se așază, dacă este posibil, lângă persoana cu dizabilități pe care o însoțesc sau o asistă.

Persoanele care însoțesc sau asistă persoanele cu dizabilități sunt desemnate de persoanele cu dizabilități însele sau de tutorele lor legal și se pot schimba ad-hoc, în funcție de cerințele persoanei cu dizabilități.

 

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Cătălin Silegeanu și Ariadna Cîrligeanu: „Împreună pentru un Viitor Mai Bun”

Publicat

Publicitate

Într-un moment crucial pentru viitorul României, Cătălin Silegeanu și Ariadna Cîrligeanu se prezintă în fața electoratului cu un mesaj puternic de unitate și speranță. Candidând pentru Senat și, respectiv, Camera Deputaților, cei doi politicieni aduc în prim-plan importanța implicării civice și a alegerilor informate.

Un Apel la Acțiune

„Dragi cetățeni, viitorul nostru este în mâinile noastre,” declara Cătălin Silegeanu într-un discurs recent. „Haideți la vot! Împreună putem scrie istorie și decide soarta noastră, a copiilor noștri, a părinților și a bunicilor noștri. Gândiți-vă la ei, la dorințele și nevoile lor. Împreună, putem transforma visele în realitate și să construim un viitor mai bun pentru toți!”

Publicitate

Acest mesaj de unitate și responsabilitate civică a fost bine primit de public, subliniind că schimbarea începe cu fiecare vot și că fiecare cetățean are puterea de a influența direcția în care se îndreaptă țara.

O Viziune Comună pentru Progres

Ariadna Cîrligeanu, candidată la Camera Deputaților, completează viziunea colegului său, punând accent pe proiecte concrete care să răspundă nevoilor imediate ale comunităților. „Este momentul să ascultăm și să acționăm. Împreună putem aduce soluții reale pentru problemele cu care se confruntă cetățenii noștri. Ne dorim o Românie în care fiecare voce să conteze și unde fiecare cetățean să aibă șansa la o viață mai bună.”

Publicitate

Angajamentul față de Comunitate

Amândoi candidații sunt dedicați să reprezinte interesele oamenilor, să promoveze politici care să sprijine dezvoltarea economică și socială, și să îmbunătățească standardele de viață în întreaga țară. Cu un angajament ferm față de transparență și responsabilitate, Cătălin Silegeanu și Ariadna Cîrligeanu invită cetățenii să participe activ la construirea unei Românii mai prospere și echitabile.

Un Apel la Participare

Publicitate

Cei doi candidați subliniază că alegerile nu sunt doar despre a alege lideri, ci despre a defini un drum comun. „Haideți să ne implicăm, să votăm și să fim parte din schimbarea pe care o dorim,” îndeamnă Ariadna Cîrligeanu. „Viitorul este al nostru și împreună putem să-l facem strălucitor.”

Acest apel la unitate și acțiune este esențial în contextul actual, unde fiecare vot poate contribui la modelarea viitorului țării. Cătălin Silegeanu și Ariadna Cîrligeanu se prezintă nu doar ca lideri, ci ca reprezentanți ai unei mișcări care își propune să transforme aspirațiile în realitate. CMF 11240014

Citeste mai mult

Eveniment

Din nou, în Centrul Vechi din Botoșani: S-a prefăcut că îl îmbrățișează și i-a furat telefonul

Publicat

Publicitate

În noaptea de 14 spre 15 noiembrie a.c., puțin după ora 24:00, polițistul local aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu – monitorizare și supraveghere video a municipiului, a alarmat patrulele de poliție locală, cu privire la faptul că în Centrul Istoric, un furt se află în plină desfășurare.

Numitului R.C. de sex masculin, în vârstă de 50 de ani, domiciliat în Jud. Botoșani, sat Oneaga, în timp ce se odihnea pe treptele din fața sediului unui agent economic din zona literelor volumetrice cu inscripția – “Botoșani”, i-a fost furat telefonul mobil, de către un tânăr de etnie romă.

Practic, numitul T.P., în vârstă de 18 ani, domiciliat în Piața 1 Decembrie, a observat starea de ebrietate în care se afla respectiva persoană și intrând în discuție cu aceasta, prefăcându-se că îl îmbrățișează, i-a sustras din buzunar telefonul mobil. În doar 1 minut, la fața locului, au ajuns patrulele de Poliție Locală, care efectuând control corporal persoanei indicate de săvârșirea infracțiunii de furt, au găsit asupra sa telefonul mobil, acesta susținând că l-a găsit pe jos.

Publicitate

În vederea efectuării cercetărilor cu privire la săvârșirea infracțiunii de furt și a dispunerii măsurilor legale, cei doi au fost conduși la sediul Poliției Municipiului Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Un copil în vârstă de 13 ani a murit, vineri seară, după ce scuterul pe care se afla a lovit un tractor

Publicat

Publicitate

Un copil în vârstă de 13 ani a murit, vineri seară, după ce scuterul pe care se afla a lovit un tractor aflat în mers pe raza localităţii Bosanci, un al doilea adolescent aflat pe moped, în vârstă de 15 ani, fiind rănit, au anunţat reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Suceava.

Potrivit sursei citate, al doilea copil, în vârstă de 15 ani, a fost rănit şi transportat la Spitalul Judeţean de Urgenţă Suceava.

„Au intervenit pompierii militari ai Detaşamentului Suceava cu o autospecială pentru descarcerare şi două ambulanţe SMURD (B2 şi TIM). Pe moped se aflau două persoane, una dintre acestea este în stare de inconştienţă şi se aplică manevrele de resuscitare. Cea de a doua persoană este conştientă şi i se acorda primul ajutor de către echipajul SMURD B2. Persoana preluată de echipajul SMURD B2 este transportată la spital pentru investigaţii suplimentare şi tratament de specialitate (…) Din nefericire, pentru tânărul în vârstă de 13 ani, medicul de pe ambulanţa SMURD TIM (Terapie Intensivă Mobilă) a declarat decesul”, au precizat oficialii ISU Suceava.

Publicitate

Conducătorul utilajului agricol nu a necesitat îngrijiri medicale. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending