De mai bine de un secol, în întreaga lume pe 8 Martie se marchează Ziua Internațională a Femeii. Cum apărut această zi, când a fost ea sărbătorită pentru prima dată şi de ce este necesar să existe o astfel de zi? Citiți mai departe pentru a afla toate aceste răspunsuri, îndeamnă ADEVĂRUL.
Femeile şi-au câştigat drepturile prin greve şi proteste, foto arhivă
În anul 1908, 15.000 de femei au participat la un marş organizat în New York, cerând reducerea programului de lucru, salarii mai bune și dreptul la vot. A fost un pas important în mişcarea internaţională de emancipare a femeii şi, un an mai târziu, ca urmare a acestui eveniment, Partidul Socialist din America a fost cel care a declarat prima Zi Națională a Femeii.
Aşadar, Ziua Femeii, cunoscută și sub denumirea prescurtată IWD, a luat naștere din mișcarea sindicală a femeilor şi iniţial ea s-a sărbătorit doar în Statele Unite ale Americii, potrivit BBC.
Publicitate
De ce 8 Martie?
Ideea de a face această zi internațională a venit de la o femeie pe nume Clara Zetkin. Ea a sugerat ideea în 1910, la o Conferință internațională a femeilor muncitoare de la Copenhaga, la care participau 100 de femei din 17 țări. Bineînţeles că iniţiativa s-a bucurat imediat de unanimitate şi, ulterior, a devenit un eveniment anual recunoscut de Organizația Națiunilor Unite (ONU).
La început, Ziua Internațională a Femeii nu avea o dată fixă.
În anul 1917, în timpul unei greve, femeile din Rusia au cerut „pâine și pace”. După patru zile de grevă a femeilor, țarul a fost forțat să abdice, iar guvernul provizoriu le-a acordat femeilor dreptul de vot. În calendarul gregorian, data la care a început această grevă a fost 8 martie.
Publicitate
Aşadar 8 Martie, Ziua Internațională a Femeii, nu e doar despre flori şi cadouri din partea celor dragi, ci este o zi-manifest, o zi în care femeile sărbătoresc cât de departe au ajuns, între timp, în societate, în politică și în economie.
Tema anului 2024: „Investiți în femei: Accelerarea progresului”
Ziua Femeii a fost sărbătorită în afara graniţelor SUA pentru prima dată în 1911, în Austria, Danemarca, Germania și Elveția, dar ea a devenit oficială în 1975, când ONU a trecut-o în agenda sa, iar mai târziu a hotărât ca în fiecare an aceasta să aibă o tematică specifică. Prima temă adoptată de ONU (în 1996) a fost „Celebrarea trecutului, planificarea viitorului”.
Anul acesta, când lumea se confruntă cu numeroase crize, de la conflicte geopolitice până la creșterea nivelului de sărăcie și la impactul tot mai mare al schimbărilor climatice, tema propusă de ONU pentru 8 martie este „Investiți în femei: Accelerarea progresului”.
Publicitate
Culorile-simbol ale zilei de 8 Martie
Violetul, verdele și albul sunt culorile Zilei Internaționale a Femeii, potrivit site-ului dedicat Zilei Internaționale a Femeii.
„Violetul semnifică dreptatea și demnitatea. Verdele simbolizează speranța. Albul reprezintă puritatea, deși este un concept controversat. Culorile își au originea în Uniunea Socială și Politică a Femeilor (WSPU) din Marea Britanie, în 1908”, precizează sursa citată.
8 Martie în lume
Ziua Internațională a Femeii este o sărbătoare națională în multe țări.
În China, multe femei beneficiază de o jumătate de zi liberă de la locul de muncă de 8 Martie, conform recomandărilor Consiliului de Stat, deși mulți angajatori nu acordă întotdeauna această jumătate de zi și angajatelor lor.
În Italia, Ziua Internațională a Femeii, La Festa della Donna, este sărbătorită prin oferirea de flori de mimoză. Originea acestei tradiții este neclară, dar se crede că a început la Roma, după cel de-Al Doilea Război Mondial.
În SUA, luna martie este Luna istoriei femeilor. O proclamație prezidențială emisă în fiecare an onorează realizările femeilor americane.
Cuantificate, activități de îngrijire neplătite ar reprezenta peste 40% din PIB
Existenţa unei zile oficiale în care atenţia guvernanţilor să fie îndreptă spre femei este justificată de faptul că toate statisticile confirmă că ele rămân în continuare o categorie vulnerabilă, problema egalităţii în drepturi nefiind în totalitate rezolvată.
Experţii ONU avertizează că, „dacă tendințele actuale continuă, peste 342 de milioane de femei și fete ar putea trăi în sărăcie extremă până în 2030. (…) Factorii de decizie politică trebuie să aprecieze, să recunoască și să ia în considerare contribuția vitală pe care femeile o aduc economiilor din întreaga lume prin munca de îngrijire plătită și neplătită. Femeile petrec de aproximativ trei ori mai mult timp decât bărbații în activități de îngrijire neplătite, iar dacă acestor activități li s-ar atribui o valoare monetară, ele ar reprezenta peste 40% din PIB”.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
De astăzi, toate loturile montane de pe secțiunea montană de pe A8 sunt în licitație de Proiectare și Execuție, odată cu lansarea de astăzi în SEAP a lotului Grințieș-Pipirig. Anunțul a fost făcut de președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.
1.Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – Publicat în SEAP.
Termen pentru depunere ofertelor : 16.12. 2024
Publicitate
2.Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) – Publicat în SEAP.
Termen pentru depunerea ofertelor : 18.12.2024
3.Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – Publicat în SEAP.
Publicitate
Termen pentru depunerea ofertelor : 19.12.2024
4.Lotul 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km) – Publicat în SEAP.
Termen pentru depunerea ofertelor: 15 Ianuarie 2025
Publicitate
La aceste patru loturi se adaugă loturile Miercurea Nirajului-Sărățeni și Pipirig-Leghin care sunt în licitație de Proiectare și Execuție la CNAIR, care după finalizarea acestei etape vor trece la CNIR.
“Odată cu finalizarea acestei etape, pot să răspund celor care m-au întrebat în ultima perioadă de ce secțiunea montană și nu Motca-Leţcani-Ungheni?
Deoarece secțiunea montană este mult mai dificilă din toate punctele de vedere, iar strategia pe care am gândit-o împreună cu cei din asociația #HaiCaSePoate în februarie 2022 și pe care am prezentat-o domnului ministru Sorin Grindeanu și premierului Marcel Ciolacu a fost ca până în noiembrie 2024 să avem acest tronson de la Miercurea Nirajului la Leghin în licitație de Proiectare și Execuție!
Dar asta nu înseamnă că am abandonat tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni, iar vineri este pe ordinea de zi a Consiliului de Administrație CNIR pe care îl conduc din poziția de președinte și în care urmează să fie aprobată necesitatea și oportunitatea demarării licitației de Proiectare și Execuție!
Închei spunând doar atât: Tot respectul pentru ministrul transporturilor Sorin Grindeanu care s-a ținut de cuvânt în acești aproape trei ani de zile cu privire la Autostrada UNIRII-A8! Urmează o perioadă complicată, cea a licitației, dar o vom depăși! În perioada Decembrie 2026 – Decembrie 2030 va fi predată etapizat această autostradă!”, a transmis președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.
În cel mai scurt timp operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul. Prevederea se regăsește într-un proiect adoptat luni de plenul Camerei Deputaţilor.
Propunerea legislativă a fost adoptată cu 163 de voturi „pentru” şi 51 de abţineri.
Publicitate
Proiectul are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea art.1 din OUG nr.28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Soluţiile legislative preconizate au în vedere eliminarea obligaţiei utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale de a elibera, din oficiu, bon fiscal pentru încasările realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit.
Obiectivul este optimizarea operaţiunilor şi reducerea costurilor aferente, consecutiv stimulării inovaţiei şi dezvoltării tehnologice.
Publicitate
În cazul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul, aparatul de marcat electronic fiscal nu este obligatoriu.
Scutire de la emiterea facturii pentru mai multe operațiuni
Deputaţii au adoptat un amendament, iniţial respins, care modifică articolul 319 (referitor la facturare), alin.(10) lit.a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, potrivit căruia:
persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru mai multe operaţiuni, cu excepţia cazului în care beneficiarul solicită factura.
Publicitate
Între aceste operațiuni sunt:
livrările de bunuri prin magazinele de comerţ cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale
livrările de bunuri şi prestările de servicii către populaţie efectuate prin echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul,
conform OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Scopul acestui ultim amendament este acela de a simplifica operaţiunile comerciale aferente tranzacţiilor efectuate prin carduri de credit sau debit, potrivit Agerpres.
De ce au fost aprobate modificările legislative
În contextul modificării legislaţiei care elimină obligaţia de a emite bon fiscal pentru aceste tranzacţii, ”este necesar să eliminăm şi obligaţia de a emite factură, pentru a evita suprapunerea unor proceduri administrative inutile”, arată în motivare iniţiatoarea acestuia, deputata USR Cristina Prună.
Emiterea unei facturi în locul bonului fiscal ar crea o povară birocratică suplimentară pentru comercianţi, contrară obiectivului de simplificare pe care proiectul de lege îl urmăreşte. În acest sens, amendamentul propus urmăreşte să asigure o fluidizare a tranzacţiilor realizate prin carduri, menţinând posibilitatea emiterii unei facturi doar la cererea expresă a clientului, în conformitate cu bunele practici comerciale şi cerinţele de transparenţă fiscală.
„Acest amendament se aliniază eforturilor de modernizare şi digitalizare a economiei, sprijinind atât comercianţii, cât şi consumatorii prin simplificarea proceselor asociate tranzacţiilor electronice”, precizează motivarea.
Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă în şedinţa din 9 octombrie 2023, Camera Deputaţilor fiind for decizional.
La Botoșani există un ceas care funcționează perfect de aproape 140 de ani și care arată și acum ora exactă. Practic, într-un colț liniștit al județului Botoșani, timpul pare să curgă mai încet, dar cu aceeași precizie ca în urmă cu aproape 140 de ani.
În gara din Hlipiceni, o clădire istorică inaugurată în 1886, funcționează un ceas elvețian care continuă să indice ora exactă, neîntrerupt, din 1888. Acest mecanism impresionant a fost instalat odată cu darea în folosință a căii ferate Dorohoi – Iași și este un simbol al măiestriei și durabilității ceasurilor elvețiene, ne-a spus profesorul de istorie de la școala din localitate Ovidiu Ioan Cherniciuc, cel care a și documentat prezența ceasului în gara din localitate.
Ceasurile elvețiene sunt renumite în întreaga lume pentru calitatea, precizia și designul lor impecabil. De-a lungul timpului, ele au devenit sinonime cu excelența tehnologică și luxul. Fabricarea unui astfel de ceas este un proces meticulos, care implică sute de componente asamblate manual și testate riguros. În plus, multe dintre ele sunt echipate cu mecanisme complexe, cum ar fi tourbillonul, concepute pentru a reduce erorile cauzate de gravitație.
Publicitate
Ceasul din gara Hlipiceni este o mărturie a acestui standard de excelență. Deși au trecut mai bine de un secol de la instalarea sa, continuă să funcționeze fără cusur, oferind localnicilor și vizitatorilor un reper temporal și istoric. Această relicvă a trecutului reamintește de vremurile când infrastructura feroviară era considerată un simbol al progresului, iar fiecare detaliu, inclusiv ceasurile din gări, era proiectat să reziste în timp.
Astăzi, ceasurile elvețiene rămân o alegere de top pentru cei care apreciază arta orologeriei. Însă, ceasul din gara Hlipiceni dovedește că adevărata valoare a unui astfel de mecanism nu constă doar în prestigiu, ci și în capacitatea de a sfida timpul, păstrându-și utilitatea și farmecul de-a lungul generațiilor.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat astăzi că miercuri va deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7, pe ruta Buzău – Focșani.
Este vorba despre lotul 2, care măsoară 30,8 kilometri, între nodurile Buzău Nord (Vadu Pașii) și Râmnicu-Sărat, precum și despre 8 kilometri de drumuri de legătură de pe lotul 1, esențiale pentru funcționalitatea acestuia.
“Mâine, 20 noiembrie 2024, la ora 16.00, deschidem circulația pe încă 32 de km din A7 (secțiunea de autostradă Buzău – Focșani)!
Publicitate
Sectorul de autostradă cuprins între Buzău și Râmnicu Sărat se adaugă celor 11 km dintre Mândrești Munteni și Focșani, deschiși în urmă cu două săptămâni”, a transmis Directorul General al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA, Cristian Pistol.
Lotul, construit de compania lui Umbrărescu, UMB, va fi inaugurat cu mult înaintea termenului contractual stabilit pentru finalul lunii aprilie 2025.