Connect with us
Publicitate

Eveniment

De ce nu este bine să înăbuşim un STRĂNUT. Poate provoca multe daune, unele chiar GRAVE

Publicat

Publicitate

Reţinerea unui strănut poate provoca multe daune, chiar grave. Un expert explică de ce înăbuşirea unui strănutar trebui să fie întotdeauna evitată, relatează mediafax.ro.

Strănutul este un reflex care nu depinde în totalitate de voinţa noastră şi care constă într-o emisie rapidă, bruscă şi zgomotoasă de aer prin nas şi gură. Este provocat de stimularea şi iritarea terminaţiilor nervoase ale mucoasei nazale.

Este o acţiune de protecţie care are rolul de a elibera căile respiratorii de particulele iritante cu care au intrat în contact. Mai mult, poate fi asociată şi cu alergiile sezoniere sau poate fi un simptom al unei gripe sau al unei infecţii virale sau bacteriene.

„În timpul unui strănut”, explică Theresa Larkin, profesor de neuroştiinţe la Universitatea din Wollongong (Australia), „presiunea din căile respiratorii este de peste 30 de ori mai mare decât în timpul unei activităţi fizice. De asemenea, se estimează că viteza cu care aerul iese pe nas în timpul unui strănut este de 5 metri pe secundă, la peste 150 de kilometri pe oră”.

Având în vedere viteza cu care se strănută, s-ar putea să nu fie o idee bună să îl “înăbuşiţi”.

Ceea ce induce un strănut este activarea senzorilor nervoşi din nas. În interiorul cavităţilor nazale se află fibrele sensibile ale nervului trigemen care, atunci când sunt stimulate de o substanţă iritantă (alergeni, viruşi, bacterii şi chiar lichide) sau de alţi stimuli, sunt activate şi transmit un semnal către centrul respirator din creier. Aici, impulsurile declanşează strănutul.

Publicitate

Aerul expulzat prin nas elimină iritanţii care au provocat strănutul.

Nervul trigemen este una dintre cele 12 perechi de nervi cranieni care îşi au originea la baza creierului şi este unul dintre cei mai mari nervi senzoriali din organism. “Rolul său”, explică Dr. Larkin, “este de a transporta informaţiile senzoriale de la faţă la creier.

Nervii senzoriali ajung la creier prin măduva spinării şi pot transmite semnale de durere sau de iritaţie sau informaţii tactile. În măduva spinării, aceşti nervi comunică între ei prin intermediul “interneuronilor” înainte de a trimite mesajul către creier.

Publicitate

“Interneuronii”, explică Dr. Larkin, “sunt “porţile” teoriei controlului durerii. Un nerv care transportă un semnal de durere îi spune interneuronului să “deschidă uşa” pentru ca semnalul de durere să ajungă la creier. Dar nervii mai mari care transportă informaţii tactile pot “închide poarta” şi bloca mesajele de durere să ajungă la creier.

În acest sens, un studiu a arătat că stimularea nervului trigemen prin mişcarea maxilarului poate reduce durerea de dinţi. Acest proces este evident la copii atunci când aceştia muşcă instinctiv lucruri sau îşi trag urechea în timp ce le ies dinţii. Aceste acţiuni pot stimula nervii tactili trigeminali şi pot reduce semnalele de durere prin mecanismul de “închidere a porţii”, conform Science Alert.

Deşi strănutul poate fi nepotrivit în anumite contexte, “blocarea” acestui reflex prin închiderea gurii sau a nasului poate fi foarte periculoasă. Dacă înăbuşim un strănut, presiunea din căile respiratorii creşte de cinci până la 20 de ori mai mult decât în cazul unui strănut normal, iar aerul presurizat care caută o cale de scăpare ar putea provoca o serie de daune: probleme ale sinusurilor, ruperea capilarelor din ochi, leziuni ale urechii medii şi interne, ruperea timpanelor şi infecţii.

„Deşi riscul este scăzut, au fost raportate cazuri de anevrism cerebral sau colapsul plămânilor”, subliniază cercetătorul.

Un caz clinic raportat în British Medical Journal descrie leziunile unui britanic de 34 de ani care evitase toată viaţa să strănute. După ce şi-a reţinut un strănut, tânărul a simţit o senzaţie ciudată în gât, ca şi cum ceva ar fi explodat. Câteva ore mai târziu, însă, a început să simtă dureri în gât, care între timp se umflase, iar vocea i se schimbase şi ea.

La spital, medicii au sesizat adevărate „dâre de aer” în regiunea retrofaringiană, emfizem şi o mică gaură în faţa traheei. Din fericire, perforaţia era foarte mică şi nu a fost nevoie de o intervenţie chirurgicală. Cu toate acestea, tânărul a rămas spitalizat timp de două săptămâni, aşteptând ca ţesuturile să înceapă să se repare.

Potrivit experţilor, acest tip de rană după un strănut reţinut este foarte rar, dar nu imposibil.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Cod Rutier 2024. Este LEGAL să depășești pe linia continuă dacă nu vine nicio mașină din sens opus?

Publicat

Publicitate

În România, multe dintre accidentele rutiere se produc din cauza infrastructurii. Adică, a drumurilor amenajate ca acum 100 de ani, cu o singură bandă pe sens, sinuoase, fără vizibilitate. Cu toate că regulile de circulație și regulile au fost permanent adaptate, sunt în continuare șoferi care nu țin cont de aceste obligații. Probabil că toți șoferii au întâlnit, cel puțin o dată, pe drumurile din România o căruță, un tractor sau o altă mașină care circulă foarte lent. Și, ca un făcut, aceste obstacole erau exact în locul unde nu e permisă depășirea. Ei bine, dacă din sens opus nu vine nicio mașină, este legal să depășești pe linia continuă? În România, multe dintre accidentele rutiere se produc din cauza infrastructurii. Adică, a drumurilor amenajate ca acum 100 de ani, cu o singură bandă pe sens, sinuoase, fără vizibilitate, scrie realitatea.net.

Cu toate că regulile de circulație și regulile au fost permanent adaptate, sunt în continuare șoferi care nu țin cont de aceste obligații.

Astfel că, această combinație de șoferi indisciplinați și infrastructură subdezvoltată, duce la producerea a mii de accidente grave în fiecare an.

Reguli de depășire

Codul Rutier stabilește o serie de reguli de depășire, care trebuie respectate de toți șoferii.

Depășirea este manevră prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe același sens de circulație, prin schimbarea direcției de mers și ieșirea de pe banda de circulație sau din șirul de vehicule în care s-a aflat inițial”, se arată în legea circulației.

Conducătorul de vehicul care efectuează depăşirea este obligat:

Publicitate
  • să se asigure că acela care îl urmează sau îl precedă nu a semnalizat intenţia începerii unei manevre similare şi că poate depăşi fără a pune în pericol sau fără a stânjeni circulaţia din sens opus;
  • să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii;
  • să păstreze în timpul depăşirii o distanţă laterală suficientă faţă de vehiculul depăşit;
  • să reintre pe banda sau în şirul de circulaţie iniţial după ce a semnalizat şi s-a asigurat că poate efectua această manevră în condiţii de siguranţă pentru vehiculul depăşit şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.

De asemenea, depășirea este interzisă în mai multe situații.

În ce situații este interzisă depășirea

Se interzice depășirea vehiculelor când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar și parțial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spațiul de interzicere”, conform Art. 120, alin. 1, lit. (i), din Codul Rutier.

În plus, la întâlnirea indicatorului  de interzicere a depășirii, nu poți pătrunde pe contrasens pentru a efectua această manevră.

Publicitate

Iar în apropierea intersecțiilor, trecerilor de pietoni sau a trecerilor de cale ferată, de asemenea, e interzisă această manevră.

Poți să depășești pe linia continuă dacă nu vine nicio mașină din sens opus?

Nu există nicio justificare pentru a încălca marcajul continuu, chiar dacă nu circulă nicio mașină din sens opus.

Însă, mulți șoferi nu țin cont de această regulă. Și, chiar dacă sunt într-o zonă unde e marcaj continuu, intră în depășire. Uneori chiar și când nu au vizibilitate, bazându-se pe experiența în conducere, pe cunoașterea drumului sau pe semnalele date de alți șoferi.

Numărul de kilometri (chiar și cu spatele) nu sunt o virtute. Virtute pentru un șofer profesionist înseamnă disciplină, înseamnă respect pentru ceilalți participanți la trafic și, mai cu seamă, înseamnă conștiință pentru respectarea normelor rutiere”, a scris pe contul său de Facebook polițistul Daniel Zontea, la descrierea unui clip.

În imagini se poate observa cum conducătorul unei mașini de mare tonaj depășește cu o viteză semnificativă mai multe mașini:

  • în zona cu indicator „Depășire interzisă”;
  • prin încălcarea liniei continue;
  • într-o curbă cu vizibilitate redusă;
  • în zona cu viteză limitată la 30 km/h.

Pe înregistrare se pot auzi alți conducători de tir care îl admonestează, prin radio, pentru depășirea riscantă. Chiar îi atrag atenția că poate oricând să omoare pe cineva. Însă, acesta nu consideră că a greșit cu nimic.

Dacă voi vreți să mergeți cu 30 pe oră, bine. Dar nu te mai lua de oameni aiurea. Ți se pare că am omorât pe cineva?! Taci, dr**u și vezi-ți de volanul tău”, spune șoferul care a făcut depășirea riscantă.

După această replică, a urmat o „ploaie” de înjurături din partea celorlalți șoferi de tir.

Polițistul Daniel Zontea a punctat, pe imagini, câteva dintre reguli de circulație încălcate de șoferul inconștient:

  • depășire neregulamentară;
  • încălcarea limitei inferioare de viteză.

Poți încălca linia continuă dacă banda proprie de circulație este blocată?

Teoretic, încălcarea marcajului longitudinal continuu e interzisă. Însă, există câteva excepții.

Se interzice depășirea vehiculelor pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri și în tuneluri. Prin excepție, pot fi depășite în aceste locuri vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele și bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanță mai mare de 20 m, iar lățimea drumului este de cel puțin 7 m”, stabilește legea circulației.

În afară de aceste situații, se poate întâmpla ca banda pe care circuli să fie blocată parțial sau total de un obstacol. Adică, o mașină oprită, un pom căzut, o groapă, etc.

Într-o astfel de situație, poți ocoli acel obstacol prin încălcarea marcajului continuu, dar numai dacă ai vizibilitate suficientă și nu vine nimeni din sens opus. Sau dacă ceilalți participanți la trafic, aflați pe contrasens, opresc pentru a-ți permite să efectuezi depășirea.

În cazul producerii unui accident rutier, dacă se constată că ai încălcat linia continuă, e foarte probabil ca întreaga vină să îți aparțină.

Citeste mai mult

Educație

Elevii din clasele primare ar trebui să știe să comunice online și să salveze date pe dispozitive

Publicat

Publicitate

Competențe digitale în școli. Una dintre cerințele privind competențele digitale se referă la elevii claselor primare. Aceștia ar trebui să știe să comunice online, pe mesagerie sau pe rețelele de socializare. De asemenea, ar trebui să poată salva poze, adrese web sau alte informații, pe dispozitive portabile. Toate acestea, cu sprijinul unui adult.

Cerințele sunt prevăzute de Ordinul ministrului Educației nr. din 30 august 2024 privind aprobarea Cadrului de competențe digitale pentru elevi, publicat recent în Monitorul Oficial, potrivit edupedu.ro

Documentul reglementează competențele digitale pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal.

Competența digitală reprezintă ansamblul competențelor-cheie care au ca scop pregătirea absolvenților pentru a face față provocărilor actuale atât în plan personal, cât și profesional.

Competențe digitale în școli. Învățământ primar

Potrivit ordinului citat, elevii din clasele primare trebuie să:

Publicitate
  • cunoască funcțiile de bază și înțeleagă date digitale simple (de exemplu, text, imagine, video)
  • identifice asemănări/deosebiri între obiecte din lumea reală și virtuală
  • știe să caute și să acceseze date, informații și conținut în mediile digitale, cu sprijinul unui adult
  • știe să aleagă surse de date, informații, conținut, cu sprijinul unui adult
  • salveze poze, informații, adrese web pe dispozitive portabile, cu sprijinul unui adult
  • găsească un film de o platformă video publică, o adresă favorită salvată în propriul dispozitiv, cu sprijinul unui adult
  • utilizeze tehnologiile digitale și mijloace de comunicare simplă (de exemplu, mesagerie telefonică, rețele de socializare) , cu sprijinul unui adult
  • să-și verifice propria identitate digital (acces la contul de pe platform de încățare a școlii)
  • editeze conținut digital în diferite formate
  • înțeleagă drepturile de autor și licențele și să le respecte, cu sprijinul unui adult

Citeste mai mult

Eveniment

BLOCADA Botoșani: Peste 150 de amenzi date de polițiști, în ultimele 24 de ore

Publicat

Publicitate

În ultimele 24 de ore, polițiștii botoșăneni au organizat 3 acțiuni punctuale, în cadrul planului de activitate BLOCADA, acționând în sistem integrat, împreună cu jandarmii și au intervenit la 53 de evenimente, majoritatea sesizate prin apel la 112.

 

Activitățile desfășurate au avut drept scop asigurarea climatului de ordine și siguranță publică, creșterea gradului de disciplină rutieră și prevenirea și combaterea traficului și consumului de droguri sau alte substanțe interzise, în cadrul acestora fiind aplicate 157 de sancțiuni contravenționale, în valoare de 64.405 lei.

 

De asemenea, au fost reținute în vederea suspendării dreptului de a conduce 14 permise de conducere și 5 certificate de înmatriculare.

 

Publicitate

Cele mai multe dintre sancțiuni au fost aplicate pentru abateri la regimul rutier și nerespectarea normelor de conviețuire socială.

Citeste mai mult

Eveniment

Beat și fără permis, așa s-a plimbat cu mașina prin sat un tânăr de 20 de ani prin Dângeni. A fost arestat

Publicat

Publicitate

Marți, instanța de judecată și-a însușit propunerea organelor judiciare și a dispus măsura arestării preventive pentru 30 de zile, față de un tânăr, de 20 de ani, din comuna Dângeni, pentru săvârșirea infracțiunilor de punerea în circulație sau conducerea unui autovehicul neînmatriculat, conducerea unui vehicul fără permis de conducere și conducerea unui vehicul sub influența băuturilor alcoolice sau a altor substanțe.

 

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, la data de 17 octombrie a.c, ar fi condus un autoturism, pe drumul public, din comuna Dângeni, fără a deține permis de conducere, fără ca autoturismul să fie înmatriculat și cu o alcoolemie de 0,84 mg/l.

 

Tânărul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani, cercetările fiind continuate pentru stabilirea întregii situații de fapt.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending