Connect with us

Actualitate

De astăzi este LEGE: La o adresă de domiciliu pot fi înregistrate cu cartea de identitate MAXIMUM 10 persoane

Publicat

Publicitate

Legea pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, care stabileşte că la o adresă nu pot fi înregistrate cu cartea de identitate mai mult de zece persoane, a fost promulgată astăzi, miercuri, de preşedintele Klaus Iohannis, relatează agerpres.ro.

„Nu poate fi înscrisă în actul de identitate adresa de domiciliu dacă în Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor sunt înregistrate mai mult de 10 persoane la adresa respectivă. Limita nu se aplică în cazul titularului unui drept locativ asupra imobilului situat la adresă sau membrilor familiei extinse. Prin familie extinsă să înţelege titularul dreptului locativ, soţul, soţia acestuia, rudele titularului şi cele în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv”, prevede legea.

Nerespectarea acestei prevederi se sancţionează cu amendă de la 75 lei la 150 lei.

Potrivit actului normativ, pentru „persoanele defavorizate care nu pot face dovada adresei de domiciliu aceasta se înscrie în baza adeverinţei eliberate de către unitatea administrativ-teritorială din care rezultă adresa la care se stabileşte domiciliul”.

Legea mai prevede că „de la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cererea pentru eliberarea cărţii electronice de identitate se soluţionează de către orice serviciu public comunitar de Evidenţă a Persoanelor, indiferent de locul de domiciliu sau reşedinţa persoanelor fizice”.

Cei care găzduiesc alte persoane care nu au înscrise în actul de identitate adresa la care locuiesc efectiv, după trecerea termenelor prevăzute, vor avea obligaţia de a se prezenta împreună cu acestea la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul unde este situat imobilul, în vederea exprimării consimţământului de primire în spaţiu, cu excepţia cazurilor în care persoanele locuiesc în interesul serviciului sau în scop turistic.

Publicitate

În textul în vigoare, această obligaţie este stabilită în cazul în care persoanele găzduiesc alte persoane, în mod neîntrerupt, pe o perioadă mai mare de 30 de zile.

De asemenea, legea stabileşte că persoanele care, din diferite motive, locuiesc la alte adrese decât cea din actul de identitate vor fi obligate ca, în termen de 15 zile de la mutare, să solicite la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor schimbarea domiciliului sau înscrierea menţiunii privind stabilirea reşedinţei şi să ceară înscrierea în cartea de imobil.

În textul actual, persoanele care îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa sunt obligate doar să ceară în acest termen înscrierea în cartea de imobil la noua locuinţă.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Posibilitatea reluării turului doi al alegerilor prezidențiale este exclusă, spune președintele Curții Constituționale, (CCR) Marian Enache

Publicat

Publicitate

Președintele Curții Constituționale, (CCR) Marian Enache, a exclus posibilitatea reluării turului doi al alegerilor prezidențiale. Acesta a spus că cererile de revizuire a hotărârii din decembrie sunt în afara cadrului procesual, scrie alba24.ro.

Într-un interviu, acordat publicației Juridice.ro acesta a explicat că deciziile CCR sunt definitive și nu pot fi modificate prin erată.

Referitor la probele care au dus la anularea alegerilor, Enache a subliniat că CCR nu administrează probe în mod direct, ci verifică legalitatea procesului electoral pe baza informațiilor furnizate de instituțiile competente.

De asemenea, el a comentat declarațiile vicepreședintelui SUA, J.D. Vance, despre anularea alegerilor din România, interpretându-le ca un mesaj general despre necesitatea consolidării democrației în Europa. Enache a reafirmat importanța corectitudinii și transparenței alegerilor și a subliniat necesitatea unui dialog deschis pentru prevenirea manipulării proceselor electorale.

Hotărârile CCR sunt definitive

‘Hotărârile Curții Constituționale sunt definitive și general obligatorii și, astfel cum am arătat mai înainte, ‘cererile de revizuire’ a acestora sunt formulate în afara unui cadru procesual și, în consecință, în baza acestora, nu pot fi constituite dosare jurisdicționale. Regimul lor juridic este similar petițiilor și ele au fost soluționate în acest cadru juridic’, spune Enache.

Publicitate

În context, Marian Enache a fost întrebat dacă se poate da o erată pentru reluarea turului al doilea al alegerilor prezidențiale.

Exclus o erată. Ce vizează o erată

‘Exclus. Erata vizează doar îndreptarea unei erori materiale din cuprinsul unei hotărâri și nicidecum schimbarea sau modificarea soluției pronunțate de o autoritate jurisdicțională. A susține posibilitatea unei asemenea erate constituie o eroare grosieră și o intoxicare a alegătorilor’, explică Enache.

În legătură cu subiectul probelor în baza cărora au fost anulate alegerile, Enache spune că CCR nu verifică dovezile depuse de autoritățile statului sau de cei care depun contestații, ci se asigură că procesul electoral s-a realizat în parametrii legali și constituționali.

‘Nu este vorba despre o activitate de administrare de probe în sensul dreptului comun în care Curtea Constituțională să audieze sau să asculte persoane, ci de o verificare a corectitudinii desfășurării diverselor segmente ale procedurii de alegere a Președintelui României de către autoritățile și instituțiile publice cu competențe în asigurarea corectitudinii desfășurării procesului electiv.

Ce verifică CCR

Ca atare, Curtea Constituțională valorifică rezultatele demersurilor realizate de instituțiile statului cu competențe în domeniul furnizării concluziilor cu privire la încălcările regulilor procesului electiv.

Cu alte cuvinte, Curtea nu verifică direct și nemijlocit dovezile depuse de contestator, ci dispune ca autoritățile statului să îi transmită informațiile necesare pentru a se asigura că procesul electoral s-a realizat în parametrii legali și constituționali. În funcție de înscrisurile existente la instituțiile statului, Curtea va proceda la evaluarea lor și, în consecință, va infirma sau va confirma rezultatele alegerilor’, precizează Enache.

Un alt subiect abordat în interviu se referă la declarațiile vicepreședintelui SUA, J.D. Vance, potrivit cărora alegerile din România au fost anulate ‘pe baza suspiciunilor fragile ale unei agenții de informații și la presiunea enormă din partea vecinilor săi continentali’.

Ce spune despre J.D. Vance și discursul său

Marian Enache consideră că mesajul lui J.D. Vance este adresat întregii societăți europene.

‘Parafrazez din discursul vicepreședintelui SUA. Acesta spune, în esență, că anularea procesului electoral a fost consecința existenței unei societăți democratice slabe și nu spune că, în pronunțarea unei asemenea decizii, Curtea Constituțională a României și-ar fi încălcat competențele sale. Eu percep acest mesaj ca fiind unul transmis pentru întreaga societate europeană, în care se constată că democrația și statul de drept trebuie fortificate pentru apărarea cetățenilor și a valorilor fundamentale împărtășite la nivel internațional”, a arătat el.

În acest context, mai spune președintele CCR, ”corectitudinea și transparența alegerilor sunt valori centrale ale democrației votului, la care trebuie să concure statul, cetățenii alegători, precum și candidații”.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: O lebădă de vară a căzut victimă uneltelor de pescuit abandonate pe Iazul Icuseni, din Botoșani. Medicii de la Trio.vet au încercat să o salveze

Publicat

Publicitate
O lebădă de vară care a ales să cuibărescă pe Iazul Icuseni, din județul Botoșani, a fost ulterior victima uneltelor de pescuit abandonate sau pierdute. A fost găsită de un paznic de vânătoare, care a anunțat Garda de Mediu Botoșani.
Exemplarul de lebadă a fost preluat de comisarii de mediu și încredințat în custodie provizorie cabinetului veterinar Trio.vet până la atingerea stării fiziologice normale.
Starea de sănătate a lebedei a fost evaluată: traumatism esofagian cu hemoragie masivă, slăbiciune a organismului legată de o denutriție importantă (casexie).
Prognosticul este rezervat.
Următoarele zile sunt decisive pentru acest exemplar de lebădă.Mulțumim personalului din cadrul cabinetului veterinar Trio.vet pentru profesionalismul și generozitatea de care dau dovadă, și totodată, salvatorului care ne-a anunțat.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Apel urgent pentru donare de sânge! Orice ajutor contează

Publicat

Publicitate
Anunțul a fost făcut de Parohia Sfântul Ioan Botezătorul pe pagina de socializare. O femeie de 78 de ani, internată pe Secția Cardiologie a Spitalului Județean „Mavromati” din Botoșani, are nevoie de o intervenție chirurgicală de urgență, iar rudele cer ajutorul oamenilor cu suflet bun. 
„Se caută donatori pentru Timofte Floarea, 78 de ani, Salonul 7, Secția Cardiologie a **Spitalului Județean „Mavromati” din Botoșani.
Orice ajutor contează!
Vă rugăm să distribuiți acest mesaj.”, este textul apelului lanat pe Facebook.

Citeste mai mult

Economie

ANAF a actualizat formularele 101 privind impozitul pe profit. Care sunt noutățile pentru contribuabili

Publicat

Publicitate

ANAF a actualizat formularele 101 privind impozitul pe profit. Noile formulare au fost publicate în Monitorul Oficial, prin Ordinul 206/2025. Prin acest document sunt aprobate modelul, conținutul și instrucțiunile de completare a formularelor 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”, relatează alba24.ro.

Declarația privind impozitul pe profit se completează și se depune anual de către plătitorii de impozit pe profit, în funcție de caz:

  •  până la data de 25 martie inclusiv a anului următor celui pentru care se calculează impozitul
  • până la data de 25 februarie inclusiv a anului următor (agricultură, asociații)
  • până la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat

Declarația consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal se completează și se depune de către persoana juridică responsabilă pentru determinarea rezultatului fiscal consolidat al grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, până la data de 25 martie inclusiv a anului următor/până la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat.

Cele două declarații au fost actualizate pentru a cuprinde modificările fiscal din 2024.

Formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”

Potrivit instrucțiunilor de completare:

  • declarația se depune inclusiv în situația în care înregistrează numai venituri neimpozabile, respectiv cheltuieli nedeductibile.
  • persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul mai multor sedii permanente în România, sediul permanent desemnat în România calculează, declară și plătește impozitul pe profit, pe baza veniturilor și cheltuielilor înregistrate de toate sediile permanente care aparțin aceleiași persoane juridice străine
  • declarația se depune și de persoanele juridice rezidente întrun stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European, cu care este încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informații, respectiv rezidente într-un stat cu care România are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri, care optează pentru regularizarea impozitului plătit în România
  • persoanele juridice care, în cursul anului fiscal, se dizolvă cu lichidare, potrivit legii, au obligația să depună declarația anuală de impozit pe profit și să plătească impozitul până la data depunerii situațiilor financiare
  • persoanele juridice care, în cursul anului fiscal, se dizolvă fără lichidare au obligația să depună declarația anuală de impozit pe profit și să plătească impozitul până la închiderea perioadei impozabile
  • declarația se depune la organul fiscal competent pentru administrarea creanțelor fiscale datorate de către contribuabil.
  • declarația nu poate fi depusă și nu poate fi corectată după anularea rezervei verificării ulterioare, cu excepțiile legale
  • declarația privind impozitul pe profit se completează cu ajutorul programului de asistență și se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță
  • se completează și de membrii grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit

Formularul 101. Ce s-a schimbat

Una dintre modificări se referă la stabilirea impozitului pe profit datorat de către contribuabilii care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50 milioane de euro, la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, în situația în care impozitul pe profit este mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit startupcafe.ro.

Publicitate

Alte modificări:

  • se recuperează pierderea fiscală anuală stabilită prin declaraţia de impozit pe profit, în limita a 70% inclusiv, din profiturile impozabile realizate în următorii 5 ani consecutivi, începând cu anul 2024/anul fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz;
  • nu se mai aplică regulile privind deductibilitatea cheltuielilor cu bursele private, precum și a costului de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale, din impozitul pe profit.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending