Începând de duminică, 27 octombrie, polițiștii vor putea sancționa șoferii cu comportament agresiv în trafic, bazându-se pe înregistrările audio-video realizate de alți participanți la trafic. Totodată, pentru sancționarea șoferilor care încalcă regulile de circulație, polițiștii vor avea acces la datele captate de camerele de monitorizare a traficului de pe drumurile publice, relatează alba24.ro.
Astfel, începând cu data de 27 octombrie, pe aplicația M.A.I., hub.mai.gov.ro , la secțiunea E-SAR (sesizări abateri rutiere) se vor putea transmite informații despre comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.
Ordonanța de Urgență nr. 84/2024, publicată pe 29 iunie în Monitorul Oficial, introduce în Codul Rutier posibilitatea ca șoferii să fie sancționați de polițiști și în baza unor înregistrări surprise de alți participanți la trafic sau de administratorii drumurilor publice.
Prevederile menționate intră în vigoare la 120 de zile de la data publicării OUG în Monitorul Oficial, adică pe 27 octombrie.
Polițiștii vor putea folosi imaginile de pe camerele de monitorizare a traficului
Potrivit noilor reglementări, Poliția Română are dreptul de a prelucra datele de monitorizare a traficului rutier, colectate de administratorii drumurilor publice de interes județean și local cu ajutorul unor mijloace tehnice instalate pe drumurile pe care le administrează.
„Poliția Română primește de la administratorii drumurilor publice de interes județean și local, automat, prin intermediul unor sisteme de comunicații securizate, semnalări și datele de monitorizare a traficului aferente acestora care privesc posibila:
Publicitate
încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice;
prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară”, se precizează în OUG 84/2024.
Posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice vizează:
limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
interdicția sau restricția de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
semnificația culorii roșii a semaforului;
trecerea la nivel cu calea ferată;
interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
depășirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată.
Cerințele de compatibilitate și interconectare cu platformele software ale Poliției Române, inclusiv formatul semnalărilor și al datelor de monitorizare a traficului aferente acestora, se vor stabili, la nivel național, prin ordin al ministrului afacerilor interne.
Ce obligații au administratorii drumurilor publice
Administratorii drumurilor publice au următoarele obligații:
de a se asigura că mijloacele tehnice destinate măsurării vitezei care furnizează date către Poliția Română sunt omologate și verificate metrologic, potrivit normelor în vigoare;
de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la existența mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier;
de a asigura capabilități și/sau servicii de imprimare masivă și comunicare a documentelor întocmite în legătură cu încălcarea normelor de circulație pe drumurile publice;
de a implementa cerințele de compatibilitate și interconectare cu platformele software ale Poliției Române
Prelucrarea datelor de către polițiști se realizează în raport cu capacitatea tehnică și operațională a Poliției Române și numai în măsura în care sunt respectate obligațiile prevăzute. Poliția Română prelucrează automat semnalările și datele de monitorizare a traficului aferente acestora. Rezultatul prelucrării automate se procesează manual de către polițiștii rutieri în cadrul dispeceratelor de monitorizare aparținând Poliției Române.
Administratorii drumurilor publice de interes județean și local, precum și structurile Poliției Române au calitatea de operatori de date cu caracter personal pentru prelucrările efectuate.
Polițiștii îi vor putea amenda pe șoferi folosind filmări surprinse pe camerele de bord
Potrivit noilor reglementări, polițistul rutier va putea constata contravenția de adoptare a unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice și cu ocazia verificării sesizării formulate de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit și întâmplător efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul, a oricăreia dintre manevrele prevăzute de lege și a surprins aceste manevre agresive într-o înregistrare audio-video sau video, după caz.
Sesizarea participantului la trafic trebuie să conțină în mod obligatoriu:
datele acestuia de identificare – nume, prenume și cod numeric personal ori, după caz, codul unic de identificare,
datele de contact – număr de telefon și adresa de corespondență,
declarația pe propria răspundere cu privire la veridicitatea aspectelor percepute și a înregistrării audio-video sau video,
data, ora, locul sau orice elemente de natură să conducă la identificarea locului unde a fost percepută și surprinsă posibila faptă contravențională,
semnătura,
înregistrarea audio-video.
Comunicarea sesizării se realizează prin platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice.
Competența de verificare a sesizării aparține poliției rutiere pe raza căreia a fost percepută și surprinsă posibila faptă contravențională. Sesizarea greșit îndreptată se trimite poliției rutiere competente, considerându-se valabilă dacă a fost trimisă în termen.
Ce înseamnă comportament agresiv în trafic
Codul rutier interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.
Prin comportament agresiv se înţelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:
deplasarea succesivă de pe o bandă de circulaţie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens;
întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roţilor motoare;
circulaţia cu vehiculul la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia;
folosirea repetată a semnalelor sonore şi/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în faţa sa să elibereze banda de circulaţie;
conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roţi;
mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalţi participanţi la trafic care circulă în spatele acestuia;
realizarea intenţionată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
conducerea intenţionată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.
Ce sancțiuni riscă șoferii care au un comportament agresiv în trafic
Sancțiunea pentru comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice este prevăzută de articolul 100/3/i din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.
Mai exact, șoferii care au un comportament agresiv în trafic vor primi 4-5 puncte de amendă (660-825 de lei).
Totodată, polițiștii vor aplica măsura complementară de reținere a permisului de conducere pentru 30 de zile.
Ce trebuie să cuprindă filmările făcute cu camerele de bord
Înregistrarea audio-video sau video trebuie să cuprindă următoarele elemente:
extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
data și ora când au fost surprinse manevrele agresive;
locul ori elemente de natură să conducă la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;
vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz;
semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevantă pentru constatarea contravenției.
În ce situații nu se vor lua în considerare sesizările
Sesizarea se clasează de către poliția rutieră competentă, fără altă formalitate, în oricare dintre următoarele situații:
se constată că aceasta nu este formulată de un participant la trafic;
persoana care a formulat sesizarea nu a perceput în mod nemijlocit și întâmplător manevrele agresive;
aceasta nu cuprinde elementele prevăzute de lege;
aceasta a fost transmisă după o perioadă mai mare de 30 de zile de la data surprinderii manevrelor agresive;
înregistrarea audio-video sau video lipsește ori nu cuprinde toate elementele prevăzute.
Se consideră că persoana care a formulat sesizarea nu a perceput în mod întâmplător manevrele agresive atunci când:
aceasta a sesizat, cu privire la același autovehicul, mai mult de o posibilă faptă contravențională săvârșită într-un interval de 24 de ore sau mai mult de trei posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 15 zile;
aceasta a sesizat, cu privire la același loc, mai mult de trei posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 24 de ore sau mai mult de șapte posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 15 zile.
Cât timp se păstrează înregistrările video
Înregistrarea audio-video sau video, împreună cu sesizarea, se păstrează pentru o perioadă de 1 an de la data sesizării. Fac excepție situațiile în care sunt utilizate în cadrul unei proceduri judiciare, caz în care acestea urmează regimul probelor. La împlinirea acestui termen înregistrările se distrug, prin proceduri ireversibile.
În cuprinsul procesului-verbal de constatare a contravenției, întocmit ca urmare a verificării sesizării, se consemnează obligatoriu împrejurările în care a fost constatată aceasta, inclusiv numărul de înregistrare al sesizării participantului la trafic ce a perceput cum s-a petrecut fapta contravențională și a surprins-o pe filmare.
Poliția rutieră va asigura confidențialitatea datelor cu caracter personal ale participantului la trafic ce a formulat sesizarea. Acestea vor fi puse la dispoziție, la cerere, exclusiv organelor de verificare și control sau organelor judiciare, după caz.
Procesul-verbal de constatare a contravenției se poate încheia și în lipsa contravenientului, după stabilirea identității conducătorului de vehicul. Acest lucru se va menționa în procesul-verbal, fără a fi necesară confirmarea faptelor de către martori.
Măsurile organizatorice și cerințele tehnice privind utilizarea platformelor informatice destinate furnizării de servicii electronice în scopul primirii și verificării sesizării se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Piața de producători locali „De aici, de aproape. Din Moldova” ajunge în Botoșani, în cadrul proiectului lansat de Grupul Agrointeligența, în parteneriat cu Carrefour România și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale anul acesta. Timp de 3 zile, între 19-21 noiembrie, hipermarketului Carrefour Botoșani (Bd. Eminescu, nr 6) găzduiește 17 producători români din regiune.
Cea de-a patra ediție a Pieței de producători locali ajunge acum la Botoșani, după succesul înregistrat anterior în Târgu Mureș, Craiova și Constanța. Acesta face parte dintr-o serie de evenimente care aduc producătorii locali mai aproape de clienți, oferindu-le produse proaspete chiar în incinta hipermarketului.
La deschiderea târgului au fost alături de vizitatori și reprezentanți ai autorităților locale: Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani,Alexandru Bociu, președintele Autorității Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), precum și Gilles Ballot, CEO-ul Carrefour România.
„De 24 de ani, Carrefour este prezent în România, construind mai mult decât o rețea de magazine: un ecosistem care sprijină producătorii locali și le oferă clienților acces la produse proaspete din diverse regiuni. Prin această inițiativă, continuăm să susținem micii producători din județul Moldova, oferindu-le o platformă reală de dezvoltare și aducând produsele mai aproape de consumatori. Impactul activității noastre se vede și în cifre: în 2024, contribuția Carrefour România la bugetul de stat a fost de aproape 1 miliard de lei, o confirmare a angajamentului nostru continuu față de comunitățile locale și economia țării”, a declarat Gilles Ballot, CEO Carrefour.
În perioada 19-21 noiembrie, producătorii din rețeaua Agrointeligența și partenerii Carrefour oferă publicului o gamă variată de produse: lactate, ouă bio și cașcaval de Săveni, alături de preparate din carne și pește, proaspăt, afumat sau conservat. De asemenea, publicul are ocazia să descopere alimente locale precum pâine, mere, verdețuri, ciuperci, precum și produse din lavandă.
Preparate deosebite din Moldova, care așteaptă să fie descoperite
Publicitate
Agricultorii din Moldova își prezintă bunătățile cu aceeași grijă care îi definesc, iar cei prezenți sunt invitați să exploreze o gamă diversă de produse locale. Five Continents, Dorolact și Lacto Solomonescu oferă o varietate de produse lactate, care satisface toate gusturile.
Pasionații de pește vor regăsi la Moldfish și Piscicola Botoșani pește proaspăt, afumat sau conservat, iar ouăle bio de la Ferma 7 Dubina aduc un plus de proteine în alimentație.
„Ne bucurăm în mod deosebit de colaborarea pe care o avem cu Carrefour, chiar de la deschiderea primului magazin în România. Produsele noastre lactate din gama Five Continents sunt prezente pe rafturile magazinelor Carrefour, oferind clienților o varietate mare de sortimente de înaltă calitate, precum cașcaval, telemea și o varietate de produse proaspete, atent selecționate pentru a satisface gusturile diverse ale clienților noștri. Toate acestea vin în completarea ofertei de pe rafturile Carrefour și contribuie la aprecierea de care acest brand se bucură în rândul cumpărătorilor”, a declarat Hani Khalil, Director general FIVE CONTINENTS TRADING COMPANY 1993 SRL.
Iubitorii de panificație pot gusta pâinea rumenă și produsele de brutărie de la Agropan și MOPAN, în timp ce merele aromate de la furnizorul Ailincai Gavril și verdețurile de sezon de la Vlădeanu Alexandru aduc un strop de prospețime. Ciupercile alese de la Natur Champ și produsele din lavandă de la Acatrinei Marius Petru completează oferta.
Cei care apreciază preparatele din carne vor găsi sortimente variate la SAMCOM, INVICTA Grup Est și Balky Com, iar cașcavalul de Săveni de la Viofanny Lact Prodcom se remarcă prin gustul său distinct. MARSAT completează oferta cu mălai fin, obținut din porumb cultivat local, perfect pentru preparatele gătite acasă.
***
Despre Carrefour
Carrefour România le oferă clienților săi un univers de posibilități de a face cumpărături. Primul retailer omnichannel din România, Carrefour le oferă clienților experiențe de cumpărături cu ajutorul aplicației mobile și a caselor de marcat Self Service, în magazine, prin serviciile de online shopping cu livrare acasă, prin BRINGO, Glovo, Wolt, Bolt Food și Trendyol sau pe baza comenzii pe www.carrefour.ro.
Odată cu achiziția operațiunilor Romania Hypermarche SA, Carrefour ajunge la peste 450 de magazine, în 113 orașe din țară și ajunge în top trei jucători de pe piața de retail din România, fiind un angajator de top certificat (2023, 2024, 2025).
Compania susține comunitățile în care activează prin programe și inițiative naționale pe termen lung, cu impact pozitiv în societate: Deschidem Vinul Românesc, Creștem România BIO, Grădina Noastră și Poftim Brânză Românească. Platforma Act For Good transformă cumpărăturile într-o experiență personalizată cu impact social. Fiecare sesiune de shopping le poate aduce utilizatorilor puncte de loialitate, prin care pot face fapte bune, dar pot și beneficia de reduceri și oferte personalizate.
Unul dintre cei mai mari angajatori din România, companiile aparținând Grupului Carrefour în România fac parte din categoria celor ce contribuie semnificativ prin impozitele și taxele datorate către stat. Astfel, în 2024, Carrefour a plătit la bugetul de stat prin toate companiile prin care este prezent pe piața locală (Carrefour Romania S.A., România Hypermarche S.A., Supeco Investment SRL și Columbus Active SRL) impozite și taxe de aproape un 1 Miliard de lei, în creștere cu peste 20% față de 2023.
Carrefour România operează în România prin trei entități juridice principale: Carrefour România S.A., Supeco Investment SRL și, din noiembrie 2023, Romania Hypermarche S.A.
Impozitul auto în 2026. Noul impozit care se va aplica de anul viitor pentru autovehicule va suferi modificări semnificative și va fi calculat în baza unei formule care va ține cont atât de capacitatea motorului, cât și nivelul de poluare al mașinii, informează alba24.ro.
Vor exista majorări importante pentru anumite categorii de mașini. Schimbările privind impozitul auto vor afecta mașinile mild hybrid și full hybrid, care vor avea un impozit aproape cât autovehiculele pe benzină sau motorină.
Mașinile electrice vor avea un impozit de 40 de lei/an (redus de la 80 de lei în prezent), iar pentru autoturismele cu motoare de până la 1.600 cmc, impozitul se va dubla.
Impozitul auto în 2026. Cum se calculează
Potrivit legii, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia și norma de poluare, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu o anumită sumă, în funcție de norma de poluare.
Astfel, în cazul motocicletelor, triciclurilor, cvadriciclurilor și autoturismelor cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 19,5 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 18,8 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 17,6 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 16,5 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 16,2 lei
În prezent, pentru categoriile de autovehicule menționate, impozitul pe mijlocul de transport se calculează prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma de 8 lei, indiferent de norma de poluare.
Publicitate
În cazul motocicletelor, triciclurilor și cvadriciclurilor cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cmc, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 22,1 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 21,3 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 19,9 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 18,7 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 18,4 lei
Pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică între 1.601 cmc și 2.000 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 29,7 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 28,5 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 27,6 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 25,1 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 24,6 lei
În prezent, entru categoriile de autovehicule menționate, impozitul pe mijlocul de transport se calculează prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma de 18 lei, indiferent de norma de poluare.
În cazul autoturismelor cu capacitatea cilindrică între 2.001 cmc și 2.600 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 92,2 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 88,6 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 82,8 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 77,8 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 76,4 lei
În cazul autoturismelor cu capacitatea cilindrică între 2.601 cmc și 3.000 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 182,9 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 172,8 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 154,1 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 151,2 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 149,8 lei
Pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cmc, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 319,0 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 297,3 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 294,4 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 290,0 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 275,5 lei
În cazul autobuzelor, autocarelor și microbuzelor, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 31,2 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 30,0 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 28,1 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 26,4 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 25,9 lei
Pentru alte vehicule cu tracțiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 39,0 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 37,5 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 35,1 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 33,0 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 32,4 lei
Valoarea impozitului pentru mașini electrice, tractoare și alte categorii de vehicule
Potrivit noii legi, în cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma corespunzătoare din lista de mai jos:
Vehicule fără capacitate cilindrică evidențiată – 50-150 lei/an
În cazul mijloacelor de transport hibride cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 50g/km, impozitul se poate reduce cu maximum 30%, prin hotărâre a consiliului local/Consiliului General al municipiului București, după caz.
În cazul autovehiculelor acționate electric, impozitul pe mijloacele de transport este în valoarea de 40 lei/an.
Impozitul auto în 2026: Exemple de calcul
Spre exemplu, în cazul unei mașini cu o capacitate cilindrică de 1.600 cmc, încadrate la Non-Euro, (E0 – E3), impozitul auto va fi în anul 2026 de:
1.600 cmc : 200 cmc = 8
8 x 19,5 lei = 156 lei/an
În prezent, pentru aceeași mașină impozitul este de 64 lei/an.
Pentru aceeași capacitate cilindrică, impozitul anual în 2026 va fi de 132 de lei pentru norma Euro 6, 140,8 lei pentru Euro 5 și de 150 lei pentru cele încadrate la Euro 4.
În cazul unei mașini cu capacitatea cilindrică de 2.000 cmc, Euro 5, impozitul auto în 2026 va fi de:
2.000 cmc : 200 cmc = 10
10 x 27,6 lei = 276 lei/an
Pentru aceeași capacitate cilindrică, impozitul anual va fi de 251 de lei pentru norma Euro 6, 285 de lei pentru Euro 4 și 297 de lei pentru Non-Euro, (E0 – E3).
În cazul unei mașini cu o capacitate cilindrică de 3.000 cmc, Euro 6, impozitul auto va fi în 2026 de:
3.000 cmc : 200 cmc = 15
15 x 151,2 lei = 2.268 lei/an
În cazul unui autoturism hibrid, cu motor de 2.000 cmc, cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km, impozitul auto va fi anul viitor de:
2.000 cmc : 200 cmc = 10
10 x 24,6 lei = 246 lei/an
Categoriile de mijloace de transport pentru care nu se datorează impozit
Potrivit legii, nu se datorează impozitul pe mijloacele de transport pentru:
a) mijloacele de transport ale instituțiilor publice;
b) mijloacele de transport ale persoanelor juridice, care sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri în regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri în afara unei localități, dacă tariful de transport este stabilit în condiții de transport public;
c) vehiculele istorice definite conform prevederilor legale în vigoare;
d) autovehiculele second-hand înregistrate ca stoc de marfă și care nu sunt utilizate în folosul propriu al operatorului economic, comerciant auto sau societate de leasing
e) un mijloc de transport aflat în proprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare, și a persoanelor fizice
prevăzute la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la alegerea contribuabilului;
f) mijloacele de transport aflate în proprietatea veteranilor de război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, pentru un singur mijloc de transport.
Consiliile locale pot acorda scutirea sau reducerea impozitului auto
Conform legii adoptate de Parlament, Consiliile locale/Consiliul General al municipiului București pot/poate hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport pentru:
a) mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol. În cazul scutirii sau reducerii impozitului pe mijloacele de transport acordate persoanelor juridice se vor avea în vedere prevederile legale în vigoare privind acordarea ajutorului de stat;
b) navele fluviale de pasageri, bărcile și luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei și Insula Balta Ialomiței, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%;
c) mijloacele de transport ale fundațiilor înființate prin testament constituite conform legii, cu scopul de a întreține, dezvolta și ajuta instituții de cultură națională, precum și de a susține acțiuni cu caracter umanitar, social și cultural;
d) mijloacele de transport ale organizațiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unități specializate care asigură găzduire, îngrijire socială și medicală, asistență, ocrotire, activități de recuperare, reabilitare și reinserție socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum și pentru alte persoane aflate în dificultate, în condițiile legii;
e) un mijloc de transport în cazul celor aflate în proprietatea persoanelor care locuiesc efectiv în localitățile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 323/1996, cu modificările și completările ulterioare și în Hotărârea Guvernului nr. 395/1996, cu modificările ulterioare, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%.
Prin hotărârea prin care s-a stabilit să se acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport, se dispune și cu privire la documentele justificative pentru fiecare situație în parte, după caz.
Scutirea sau reducerea se aplică, persoanelor care dețin documente justificative ce sunt depuse la organul fiscal local în termenul stabilit prin hotărârea consiliului local/Consiliului General al municipiului București și care și-au îndeplinit obligația de plată a impozitului/taxei pentru anul fiscal anterior în termenele prevăzute de lege, începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor celui în care a fost emisă hotărârea consiliului local/Consiliului General al municipiului București.
Medicul pneumolog Flavia Groșan, devenită în timpul pandemiei o figură controversată pentru pozițiile anti-vaccin și teoriile conspirației promovate online, a murit după ce a fost internată în stare gravă la Spitalul Județean din Oradea. Potrivit presei locale, suferea de cancer în stadiu avansat, cu multiple metastaze.
Flavia Groșan era internată de la jumătatea lunii octombrie în secția de Terapie Intensivă a Spitalului Județean din Oradea, în comă profundă. Surse medicale citate de Digi24 au precizat că medicul avea metastaze cerebrale, pulmonare, hepatice și suprarenale. Potrivit acelorași informații, aceasta „avea convulsii, a făcut stop-cardiorespirator și a fost resuscitată”.
Pe 10 octombrie, chiar Flavia Groșan publica un mesaj pe pagina de Facebook PneumoMed, unde activa ca pneumolog, în care mărturisea că suferea de „tuse epuizantă” și o „durere atroce la întreg plămân”.
Controversată pentru teoriile din pandemie
Medicul devenise cunoscut în mediul online prin promovarea unor teorii conspiraționiste despre COVID-19, vaccinare și tratamente neconvenționale. Într-una dintre postările criticate de specialiști și verificate ulterior ca fiind fără dovezi, Groșan susținea că o persoană vaccinată ar putea îmbolnăvi o persoană nevaccinată „prin relații intime”. Declarația a determinat Colegiul Medicilor din România să deschidă o anchetă disciplinară.
În altă ocazie, după ce fostul președinte american Donald Trump a afirmat că ar exista o legătură între paracetamol și autism, Flavia Groșan a reacționat susținând că ea nu a prescris niciodată acest medicament, adăugând: „Știința? Poate. Intuiție, sigur”.
Încă din perioada pandemiei, Groșan s-a remarcat prin opinii contrare recomandărilor medicale oficiale, contestând protocoalele de tratament, vaccinurile și strategiile de sănătate publică.
Publicitate
Moartea ei a fost anunțată marți, presa locală relatând că încercările medicilor de a o stabiliza au eșuat, pe fondul agravării bolii oncologice.
Botoșani: Asociația H.A.P.P.Y. deschide înscrierile la cursurile de Empatie, Comunicare și Voluntariat pentru generația Z. „Educația începe cu inima. Restul vine de la sine”
Asociația H.A.P.P.Y. lansează un nou program educațional dedicat copiilor, menit să dezvolte abilități esențiale într-o lume în continuă schimbare: empatia, comunicarea și implicarea comunitară. Proiectul propune o abordare „cu suflet”, așa cum spun organizatorii, punând accent pe formarea copiilor ca oameni capabili să înțeleagă, să ajute și să contribuie la binele colectiv.
„Educația începe cu inima. Restul vine de la sine”, transmit inițiatorii programului, care își propun să creeze un spațiu în care copiii învață nu prin tehnici rigide, ci prin interacțiune umană autentică. Cursurile sunt gândite pentru copii din generația Z care vor să își dezvolte inteligența emoțională și spiritul civic. Indiferent dacă sunt timizi sau extrovertiți, energici sau liniștiți, participanții sunt încurajați să își descopere potențialul interior și să își exprime propriile trăiri.
Ce vor învăța copiii?
Programul include activități care îi ajută pe cei mici să înțeleagă mai bine atât propriile emoții, cât și pe ale celor din jur. Printre competențele dezvoltate se numără:
identificarea și gestionarea emoțiilor;
implicarea în situații reale de ajutor și sprijin;
lucrul în echipe de voluntari;
exersarea responsabilității și a bunătății în contexte practice;
dezvoltarea abilitaților de dialog, ascultare activă și empatie.
Cum se desfășoară cursurile
Publicitate
Metodologia pune accent pe joc și experiență directă. Copiii participă la povești, activități interactive, exerciții practice și acțiuni de voluntariat organizate de Asociația H.A.P.P.Y. Nu există note și nici presiune, doar un mediu sigur în care cei mici pot învăța să devină adulți responsabili și empatici.
De ce este important acest program?
Organizatorii subliniază că empatia nu este o materie, ci o valoare, iar valorile se formează timpuriu. Într-o societate în care comunicarea autentică și responsabilitatea devin tot mai necesare, programele de acest tip pot contribui la crearea unei generații care să influențeze pozitiv comunitatea.
Înscrieri
Părinții interesați pot solicita detalii despre program, grupele de vârstă și calendarul activităților trimițând un mesaj pe WhatsApp la 0749 707 038.
Programul este coordonat de Corina Macsim, profesor de logică, comunicare, filosofie și socio-umane.