Connect with us

Eveniment

De ASTĂZI, 27 octombrie: Polițiștii pot amenda pe baza filmărilor făcute cu camere de bord sau de supraveghere

Publicat

Publicitate

Începând de duminică, 27 octombrie, polițiștii vor putea sancționa șoferii cu comportament agresiv în trafic, bazându-se pe înregistrările audio-video realizate de alți participanți la trafic. Totodată, pentru sancționarea șoferilor care încalcă regulile de circulație, polițiștii vor avea acces la datele captate de camerele de monitorizare a traficului de pe drumurile publice, relatează alba24.ro.

Astfel, începând cu data de 27 octombrie, pe aplicația M.A.I., hub.mai.gov.ro , la secțiunea E-SAR (sesizări abateri rutiere) se vor putea transmite informații despre comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.

Ordonanța de Urgență nr. 84/2024, publicată pe 29 iunie în Monitorul Oficial, introduce în Codul Rutier posibilitatea ca șoferii să fie sancționați de polițiști și în baza unor înregistrări surprise de alți participanți la trafic sau de administratorii drumurilor publice.

Prevederile menționate intră în vigoare la 120 de zile de la data publicării OUG în Monitorul Oficial, adică pe 27 octombrie.

Polițiștii vor putea folosi imaginile de pe camerele de monitorizare a traficului

Potrivit noilor reglementări, Poliția Română are dreptul de a prelucra datele de monitorizare a traficului rutier, colectate de administratorii drumurilor publice de interes județean și local cu ajutorul unor mijloace tehnice instalate pe drumurile pe care le administrează.

„Poliția Română primește de la administratorii drumurilor publice de interes județean și local, automat, prin intermediul unor sisteme de comunicații securizate, semnalări și datele de monitorizare a traficului aferente acestora care privesc posibila:

Publicitate
  • încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice;
  • prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară”, se precizează în OUG 84/2024.

Posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice vizează:

  • limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
  • interdicția sau restricția de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
  • semnificația culorii roșii a semaforului;
  • trecerea la nivel cu calea ferată;
  • interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
  • depășirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată.

Cerințele de compatibilitate și interconectare cu platformele software ale Poliției Române, inclusiv formatul semnalărilor și al datelor de monitorizare a traficului aferente acestora, se vor stabili, la nivel național, prin ordin al ministrului afacerilor interne.

Ce obligații au administratorii drumurilor publice

Administratorii drumurilor publice au următoarele obligații:

  • de a se asigura că mijloacele tehnice destinate măsurării vitezei care furnizează date către Poliția Română sunt omologate și verificate metrologic, potrivit normelor în vigoare;
  • de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la existența mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier;
  • de a asigura capabilități și/sau servicii de imprimare masivă și comunicare a documentelor întocmite în legătură cu încălcarea normelor de circulație pe drumurile publice;
  • de a implementa cerințele de compatibilitate și interconectare cu platformele software ale Poliției Române

Prelucrarea datelor de către polițiști se realizează în raport cu capacitatea tehnică și operațională a Poliției Române și numai în măsura în care sunt respectate obligațiile prevăzute. Poliția Română prelucrează automat semnalările și datele de monitorizare a traficului aferente acestora. Rezultatul prelucrării automate se procesează manual de către polițiștii rutieri în cadrul dispeceratelor de monitorizare aparținând Poliției Române.

Administratorii drumurilor publice de interes județean și local, precum și structurile Poliției Române au calitatea de operatori de date cu caracter personal pentru prelucrările efectuate.

Polițiștii îi vor putea amenda pe șoferi folosind filmări surprinse pe camerele de bord

Potrivit noilor reglementări, polițistul rutier va putea constata contravenția de adoptare a unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice și cu ocazia verificării sesizării formulate de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit și întâmplător efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul, a oricăreia dintre manevrele prevăzute de lege și a surprins aceste manevre agresive într-o înregistrare audio-video sau video, după caz.

Sesizarea participantului la trafic trebuie să conțină în mod obligatoriu:

  • datele acestuia de identificare – nume, prenume și cod numeric personal ori, după caz, codul unic de identificare,
  • datele de contact – număr de telefon și adresa de corespondență,
  • declarația pe propria răspundere cu privire la veridicitatea aspectelor percepute și a înregistrării audio-video sau video,
  • data, ora, locul sau orice elemente de natură să conducă la identificarea locului unde a fost percepută și surprinsă posibila faptă contravențională,
  • semnătura,
  • înregistrarea audio-video.

Comunicarea sesizării se realizează prin platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice.

Competența de verificare a sesizării aparține poliției rutiere pe raza căreia a fost percepută și surprinsă posibila faptă contravențională. Sesizarea greșit îndreptată se trimite poliției rutiere competente, considerându-se valabilă dacă a fost trimisă în termen.

Ce înseamnă comportament agresiv în trafic

Codul rutier interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.

Prin comportament agresiv se înţelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:

  • deplasarea succesivă de pe o bandă de circulaţie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens;
  • întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
  • pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roţilor motoare;
  • circulaţia cu vehiculul la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia;
  • folosirea repetată a semnalelor sonore şi/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în faţa sa să elibereze banda de circulaţie;
  • conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roţi;
  • mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalţi participanţi la trafic care circulă în spatele acestuia;
  • realizarea intenţionată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
  • conducerea intenţionată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.

Ce sancțiuni riscă șoferii care au un comportament agresiv în trafic

Sancțiunea pentru comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice este prevăzută de articolul 100/3/i din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Mai exact, șoferii care au un comportament agresiv în trafic vor primi 4-5 puncte de amendă (660-825 de lei).

Totodată, polițiștii vor aplica măsura complementară de reținere a permisului de conducere pentru 30 de zile.

Ce trebuie să cuprindă filmările făcute cu camerele de bord

Înregistrarea audio-video sau video trebuie să cuprindă următoarele elemente:

  • extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
  • data și ora când au fost surprinse manevrele agresive;
  • locul ori elemente de natură să conducă la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;
  • vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz;
  • semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevantă pentru constatarea contravenției.

În ce situații nu se vor lua în considerare sesizările

Sesizarea se clasează de către poliția rutieră competentă, fără altă formalitate, în oricare dintre următoarele situații:

  • se constată că aceasta nu este formulată de un participant la trafic;
  • persoana care a formulat sesizarea nu a perceput în mod nemijlocit și întâmplător manevrele agresive;
  • aceasta nu cuprinde elementele prevăzute de lege;
  • aceasta a fost transmisă după o perioadă mai mare de 30 de zile de la data surprinderii manevrelor agresive;
  • înregistrarea audio-video sau video lipsește ori nu cuprinde toate elementele prevăzute.

Se consideră că persoana care a formulat sesizarea nu a perceput în mod întâmplător manevrele agresive atunci când:

  • aceasta a sesizat, cu privire la același autovehicul, mai mult de o posibilă faptă contravențională săvârșită într-un interval de 24 de ore sau mai mult de trei posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 15 zile;
  • aceasta a sesizat, cu privire la același loc, mai mult de trei posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 24 de ore sau mai mult de șapte posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 15 zile.

Cât timp se păstrează înregistrările video

Înregistrarea audio-video sau video, împreună cu sesizarea, se păstrează pentru o perioadă de 1 an de la data sesizării. Fac excepție situațiile în care sunt utilizate în cadrul unei proceduri judiciare, caz în care acestea urmează regimul probelor. La împlinirea acestui termen înregistrările se distrug, prin proceduri ireversibile.

În cuprinsul procesului-verbal de constatare a contravenției, întocmit ca urmare a verificării sesizării, se consemnează obligatoriu împrejurările în care a fost constatată aceasta, inclusiv numărul de înregistrare al sesizării participantului la trafic ce a perceput cum s-a petrecut fapta contravențională și a surprins-o pe filmare.

Poliția rutieră va asigura confidențialitatea datelor cu caracter personal ale participantului la trafic ce a formulat sesizarea. Acestea vor fi puse la dispoziție, la cerere, exclusiv organelor de verificare și control sau organelor judiciare, după caz.

Procesul-verbal de constatare a contravenției se poate încheia și în lipsa contravenientului, după stabilirea identității conducătorului de vehicul. Acest lucru se va menționa în procesul-verbal, fără a fi necesară confirmarea faptelor de către martori.

Măsurile organizatorice și cerințele tehnice privind utilizarea platformelor informatice destinate furnizării de servicii electronice în scopul primirii și verificării sesizării se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FC Botoșani – Farul Constanța 1-1 în prima etapă a Superligii. Mailat a adus bucuria în tribune la Botoșani

Publicat

Publicitate

FC Botoșani și Farul Constanța au încheiat la egalitate, scor 1-1, partida disputată  luni seară, în prima etapă a noii ediții a Superligii României. Meciul a marcat debutul lui Ianis Zicu ca antrenor principal în Liga 1.

Partida s-a jucat pe stadionul din Botoșani și a început la ora 19.00. Gazdele au deschis scorul în minutul 61 prin Mailat, care a fost lansat excelent în adâncime, a scăpat de marcajul lui Maftei și l-a învins cu siguranță pe portarul Buzbuchi. Farul a restabilit egalitatea în minutul 73, prin Cojocaru, care a reluat cu capul centrarea perfectă trimisă din dreapta de David Maftei, profitând de o ieșire greșită a portarului Anestis.

Constănțenii au încheiat meciul în inferioritate numerică, după ce Dican a fost eliminat în minutul 86 pentru cumul de cartonașe galbene, ultimul dintre ele fiind acordat pentru un fault asupra lui Mailat.

Pe durata meciului, Farul a avut mai multe oportunități de a marca: Vînă a ratat prima mare ocazie în minutul 4, șutând pe lângă poartă, iar în minutul 22 Maftei a pătruns în careu, dar a tras pe lângă colțul lung. În minutul 39, Vojtus a reluat cu capul după un corner bătut de Grigoryan, dar nu a cadrat.

În sezonul trecut, FC Botoșani a avut un bilanț pozitiv cu Farul: patru puncte în sezonul regulat și o victorie spectaculoasă (4-3) în play-out, cu un hattrick reușit de Zoran Mitrov.

Până la acest meci, moldovenii nu mai pierduseră acasă din aprilie, când au cedat cu 0-1 în fața Oțelului, având ulterior trei victorii și cinci remize. În schimb, echipa de pe litoral venea după doar patru victorii în 19 partide oficiale.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Poliția oferă recompensă pentru prinderea bărbatului care, săptămâna trecută, și-ar fi ucis fosta iubită și i-ar fi dat foc

Publicat

Publicitate

Crima din județul Mureș. Parchetul de pe lângă Tribunalul Mureș a cerut, luni, un mandat de arestare în lipsă pe numele bărbatului care, săptămâna trecută și-a ucis fosta iubită și i-a dat foc. El este dat în urmărire generală. Surse apropiate anchetei confirmă că se oferă o recompensă de 5.000 de euro, informează alba24.ro.

Procurorul din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Mureş a formulat către Tribunalul Mureş o propunere de arestare preventivă în lipsă față de Emil Gânj.

Bărbatul este căutat de polițiști în toată țara, pentru o crimă comisă săptămâna trecută. El este cercetat, tot în lipsă, pentru infracțiuni de omor calificat, distrugere, profanare de cadavre, violarea de domiciliu şi încălcarea măsurilor dispuse prin ordinul de protecție.

 

Crima din județul Mureș: Precizările Parchetului

„La data de 08.07.2025, în jurul orei 08:30, inculpatului G.E., împotriva căruia era emis un ordin de protecție, pe o perioadă de 12 luni și care avea interdicția de a se apropia de persoana vătămată G.A.M. sau de domiciliul acesteia, s-a deplasat la locuința persoanei vătămate, unde a distrus mai multe geamuri și uşa de la intrare, a pătruns fără drept în imobil și a lovit-o pe aceasta cu toporul pe care îl avea asupra sa, de mai multe ori, în zona capului, provocându-i acesteia decesul. Apoi, cu scopul de a şterge urmele infracțiunilor comise, autorul a incendiat locuința respectivă.Inculpatul se sustrage urmării penale, fiind dat în urmărire generală”, a precizat Parchetul Mureș, potrivit Mediafax.

Publicitate

Sâmbătă seara mai multe persoane au fost audiate în cazul suspectului crimei din Mureș. Unii martori susțin că l-au văzut pe fugar. Tot sâmbătă unii dintre apropiații bărbatului din Mureș au început să colaboreze cu Poliția.

Surse apropiate anchetei confirmă că poliția a pregatit o recompensă de 5.000 de euro, pentru persoana care oferă informații ce duc la prinderea lui Emil Gânj.

Recompensa va fi primită pe loc, imediat după verificarea veridicității informațiilor oferite.

Emil Gânj a fost condamnat pentru omor și eliberat din închisoare în urmă cu peste cinci ani, înainte de termen. De asemenea, are dosare de violență în familie.

Citeste mai mult

Eveniment

Moțiunea de cenzură – respinsă de plenul reunit al Parlamentului

Publicat

Publicitate

Moțiunea de cenzură inițiată de Opoziție după ce Cabinetul Bolojan și-a angajat răspunderea pe pachetul de măsuri fiscale a fost respinsă luni de plenul reunit al Parlamentului.

S-au înregistrat 134 de voturi ‘pentru’ și 4 voturi ‘împotrivă’, dintr-un total de 138 de voturi exprimate.

Pentru ca moțiunea de cenzură să treacă era necesar un număr de 233 de voturi.

Senatorii și deputații au finalizat luni exprimarea votului la moțiunea de cenzură depusă de partidele de opoziție, după ce anterior au avut loc dezbateri în plenul reunit al Parlamentului.

Votul a fost secret cu bile.

Pentru ca moțiunea de cenzură să fie adoptată sunt necesare 233 de voturi ‘pentru’.

Publicitate

Moțiunea de cenzură intitulată ‘Au ruinat țara și acum îi obligă pe români să achite nota de plată – afară cu Guvernul ipocrit’, semnată de parlamentari AUR, POT, S.O.S. România și neafiliați, a fost dezbătută luni în plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului. AGERPRES

Citeste mai mult

Administratie

FOTO: Modernizare completă la Școala Gimnazială Nr. 13. Din toamnă, elevii se întorc într-un spațiu nou

Publicat

Publicitate

Primarul Municipiului Botoșani a efectuat astăzi o vizită de lucru pe șantierul Școlii Gimnaziale Nr. 13, unde lucrările de reabilitare și modernizare se apropie de final. Începând din toamna acestui an, elevii și cadrele didactice se vor întoarce în clădirea școlii, complet modernizată și adaptată standardelor educaționale actuale.

Lucrările avansează într-un ritm susținut, atât la interior, cât și la exterior. Instalațiile electrice și sanitare au fost deja montate, iar în această perioadă se finalizează montarea gresiei și a parchetului. Fațada clădirii este finalizată, iar tâmplăria exterioară a fost complet înlocuită.

În paralel, se desfășoară lucrări de modernizare și la sala de sport, astfel încât elevii să beneficieze nu doar de condiții excelente pentru învățare, ci și de un spațiu adecvat pentru activități fizice și sportive.

„Ne ținem de promisiune: investim în educație, în condiții moderne, eficiente energetic și sigure, pentru ca fiecare copil din Botoșani să învețe într-un mediu de calitate. Continuăm să construim un oraș al viitorului, în care școala este un spațiu primitor și motivant”, a declarat primarul municipiului Botoșani.

Proiectul de modernizare a Școlii Gimnaziale Nr. 13 face parte dintr-un program mai amplu de investiții în infrastructura educațională din municipiu, susținut de Primăria Botoșani, cu scopul de a crea condiții optime pentru dezvoltarea copiilor și tinerilor botoșăneni!

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending