Pentru completarea materiilor predate la clasă, școlile pot alege, pentru anul școlar viitor, mai multe discipline opționale. În Monitorul Oficial au fost publicate luni 21 de programe pentru astfel de discipline, dedicate elevilor de gimnaziu, relatează alba24.ro.
Este vorba despre discipline precum Educație pentru peisaj, EduGaming, Armonie corporală și socială, Istoralia, Desenul în viața cotidiană, Siguranță în situații de risc, Etică aplicată sau Migranți în lumea contemporană.
Acestea sunt integrate în curriculum la decizia școlii (CDȘ) adică „oferta educaţională propusă de şcoală, în concordanţă cu nevoile şi interesele de învăţare ale elevilor, cu specificul şcolii şi cu nevoile comunităţii locale”.
În luna noiembrie, după consultări cu profesorii, conducerea școlii trebuie să prezinte oferta de CDȘ elevilor/părinților/ reprezentanților legali ai elevilor, pentru a-și exprima opțiunile, potrivit edupedu.ro.
Programele se aplică începând cu anul școlar 2023—2024.
Programe – discipline opționale pentru elevii de gimnaziu
Publicitate
Educație pentru peisaj, clasa a V-a/a VI-a
o oră/săptămână: poate fi încadrată în aria curriculară Arte / Om și societate / Matematică și științe ale naturii
competențe-cheie: sensibilizare și exprimare culturală; spirit de inițiativă și antreprenoriat; sociale și civice; comunicare în limba maternă; competențe de bază în științe și tehnologii.
competențe generale: Investigarea impactului intervenției umane asupra peisajului / Identificarea unor modalități de conștientizare a comunității cu privire la rolul peisajului în constituirea identității locale
pentru înțelegerea valorii cultural a peisajului, este necesar ca elevii să descopere: care sunt tradițiile comunității; care este specificul arhitectonic al zonei lor; ce presupune intervenția omului asupra mediului, la nivel local; care sunt modalitățile prin care comunitatea intră în legătură cu alte populații vecine; care poate fi influența turismul cultural asupra dezvoltării locale
Activități de învățare: observarea/clasificarea unor tipuri de peisaj, jocuri de recunoaștere a unor peisaje, expediții cu clasa, realizarea unor hărți, completare fișe cu date de pe teren, discuții de grup, postere
Conținuturi de învățare:
Peisajul natural: elemente naturale nevii – relief, roci, sol; apa, climă; forme de eroziune naturală / Elemente vii din peisajul local – vegetație; faună / Intervenția omului – modificări aduse de om; culturi agricole, exploatări miniere; căi de comunicație; meserii și forme de dezvoltare economică locală
Peisajul cultural: peisajul cultural urban, rural / importanța peisajului în ansamblul patrimoniului local, național, internațional / exemple de peisaje din lista patrimoniului UNESCO / elemente de arhitectură rurală/ urbană: case, grădini, parcuri etc.
Efectele intervenției umane: poluarea resurselor naturale; exploatare turistică improprie / peisaje rezultate din exploatări ale omului (exploatări; eroziune; construcții abandonate; deșeuri abandonate) / legăturile dintre peisaj și identitate, în perspectivă temporal
Se recomandă utilizarea unor metode bazate pe investigația de teren, rezolvare de probleme, studiu de caz, proiecte de promovare
Armonie corporală și socială, clasa a V-a
o oră pe săptămână, ariile curriculare Educație fizică și sport și Consiliere și orientare
exprimarea, exersarea, conștientizarea, înțelegerea relației corp – mișcare – exprimare – comunicare – conectare – stare de bine
elevii învață să aibă o relație sănătoasă cu mișcarea, ca izvor de cunoaștere, cu ei, cu ceilalți și cu lumea, potrivit documentului consultat de alba24.ro, prin: analizarea factorilor care influențează răspunsurile emoționale și a modului în care stările și trăirile influențează mișcarea și starea de bine personală, a celorlalți și a comunității / investigarea și adoptarea de strategii și practici de mișcare pentru îmbunătățirea sănătății și siguranței lor, a celorlalți și a comunității / evaluarea importanței mișcării asupra relațiilor și interacțiunilor, într-un context al diversității și incluziunii/ examinarea semnificației culturale și istorice a activităților fizice și a modului în care conectarea la mediu poate spori sănătatea și bunăstarea
elevii aplică abilități personale și sociale atât pentru a stabili și menține relații respectuoase, cât și pentru a promova siguranța, fairplay-ul și incluziunea. De asemenea, elevii sunt solicitați să exerseze abilitatea de a lua decizii, în cunoștință de cauză, să implementeze acțiuni care să promoveze sănătatea și siguranța proprie și a celorlalți.
Exemple de activități:
exersarea mișcărilor dintr-un top personal preferat al mișcărilor, sub formă de joc, cu identificarea schemei corporale și a lateralității
înregistrarea mișcărilor și a senzațiilor kinestezice experimentate de-a lungul unei zile, în diferite forme (jurnal, agendă specială, pe diverse aplicații, cum ar fi: jamboard, padlet, wordart etc.)
elaborarea unor postere, colaje, afișe, pliante despre aspecte specifice ale mișcării corpului la diferite vârste: 0-1 an, copilărie/antepubertate, pubertate/adolescență, valorificând informaţii colectate din diferite surse sau pe baza observării din viaţa proprie şi a celor din jur
prezentarea hărților conceptuale realizate individual, în pereche sau în echipă despre forme de mișcare din natură sau despre mișcarea preferată
vizionarea unor filme, desene animate sau documentare pentru observarea semnificațiilor culturale și istorice ale mișcării și activităților fizice
exerciţii de exprimare motrică în relație cu răspunsuri emoționale determinate de diferite situații (ex. primirea unor vești, pregătirea pentru concursuri, participarea la învățare)
exerciții de imitare a mișcărilor din natură (ex. căderea ghindelor sau a frunzelor din copaci, ploaia de vară, furtuna, dansul fulgilor de zăpadă, mișcarea valurilor, crivățul, mersul elefanților, pasul furnicii)
exerciții de reproducere a mersului în diferite medii (ex. mersul pe Lună, mersul pe teren înclinat, mersul pe gheață, mersul pe suprafață fierbinte) sau pentru exprimarea unor stări emoționale (ex. mersul pentru a nu deranja un fluture, mersul grăbit, mersul liniștit)
documentarea cu privire la abilitățile fizice/tipurile de mișcare solicitate în practicarea diverselor meserii/profesii prin: identificarea unor exemple în filme, ziare, reviste, media; realizarea unor interviuri cu membri ai familiei sau ai comunității locale; organizarea unor întâlniri cu angajator
exerciţii de salut prin mișcări originale, pe baza limbajului nonverbal, fără cuvinte, doar prin gesturi, mimică, postură
organizarea unor flashmob-uri după teme şi scenarii alese și negociate în grup, a unor dansuri tematice de grup cu mesajul: „Viața e mișcare!”
exerciții de intercunoaștere în perechi, de exemplu: mișcarea în oglindă, exerciții de anticipare și imitare a mișcării partenerului, continuarea mișcării partenerului, în mod cursiv și creativ
Desenul în viața cotidiană, clasa a V-a/a VI-a
o oră/săptămână; ariile curriculare Matematică și Științe ale naturii, Arte și Tehnologii; limbile străine, prin intermediul cărora pot fi explorate și documentate subiectele; concept de design
competențe generale: identificarea unor forme geometrice utilizate în arte și în viața cotidiană / realizarea unor proiecte creative simple, folosind achiziții specifice din domeniile geometriei, artei și tehnologiei
Exemple de activități:
realizarea unor fotografii/schițe ale spațiului din imediata apropiere, descompunerea imaginii în figuri/corpuri geometrice
schițarea unor obiecte pentru identificarea elementelor geometrice și a efectelor estetice pe care le produc acestea (din mediul construit, din locuință, din artă etc.; se recomandă utilizarea markerelor/cariocilor, acuarelelor sau a altor mijloace care facilitează compunerea/descompunerea rapidă a mai multor obiecte sau forme)
exerciții de identificare a formelor plane și a formelor spațiale în natură, în mediul construit, în artă, pentru a le analiza din punct de vedere al esteticii și al funcționalității
măsurarea dimensiunilor și verificarea unor proporționalități specifice din locuință sau clasă, din mediul construit etc.
discuţii de grup pe tema contribuției la calitatea vieții a unor aspecte referitoare la: ergonomie, relația formă-corp uman
realizarea unor desene la scară dată
analizarea mediului înconjurător din punctul de vedere al compoziției, al modului în care aranjamentul spațiului afectează comportamentul beneficiarilor, al proporțiilor, formelor simplificate/repetitive a culorilor, iluziilor optice etc.
realizarea unor machete folosind piese de Tangram (tanuri), piese de Lego sau materiale recuperate din deșeuri reciclabile, prin tehnici variate: colaje, programe de proiectare (Paint 3D) sau jocuri pe calculator (Minecraft, Sims)
realizarea unor prototipuri de obiect prin diferite procedee de reprezentare tridimensională, precum origami
documentarea cu privire la produse/obiecte cu design diferit (de exemplu, modele de telefoane din diverse epoci, computere, piese de mobilier, articole vestimentare, fiare de călcat, ornamente, motive tradiționale, sticlărie, cutii, vase ceramice etc.) și compararea lor din punct de vedere estetic și utilitar
identificarea unor principii artistice în opere de artă sau de design (cubism, pointilism, op art, Memphis etc.): descompunerea în forme geometrice, identificarea elementelor caracteristice
desene 3D pe trotuare, garduri, ziduri, prelate instalate pentru restaurarea unor fațade
discuții de grup despre modurile prin care arhitectura ambientală a clasei afectează comportamentul elevilor și al profesorilor (Care ar fi diferența dintre elevii care stau în bănci individuale și elevii care sunt grupați la mese mai mari? Ce exprimă modul în care este amplasată catedra? Cum ar arăta clasa ideală și ce diferență ar face un astfel de ambient?)
EduGaming, clasa a V-a/a VI-a
o oră pe săptămână; se poate încadra în orice arie curricular
învățarea în colaborare, comunicarea și rezolvarea de probleme în grup – în contextul aplicării unor jocuri de masă sau a unor jocuri digitale
competențe generale: utilizarea strategiilor de joc pentru o raportare eficientă și creativă la lumea înconjurătoare / aplicarea regulilor fairplay-ului în timpul jocului în vederea relaționării pozitive cu ceilalți
noțiuni despre jocuri: de acţiune; digitale, de aventură, de strategie; de simulare; de confruntare și sport
Exemple de activități:
exerciții de reflecție asupra etapelor parcurse în derularea unui joc de masă sau a unui joc video
exerciții de explicare către colegi, discutare și negociere în grup a unor reguli specifice anumitor jocuri
exerciții de elaborare a unor instrucțiuni pentru un joc de masă (boardgame), pentru a fi folosite în activități de recapitulare cu colegii de clasă sau cu elevi mai mici (exemple: căutarea unor indicii pentru completarea unor expresii, versuri, fragmente dintr-o poveste; balansarea mecanicilor de joc; un început captivant de poveste)
vizionarea unor fragmente din meciuri de fotbal, baschet etc. pentru a detecta prezența fairplay-ului sau absența acestuia; discutarea consecințelor și integrarea în experiențele personale de joc
urmărirea de interviuri cu jucători (de exemplu, conferințe de presă la încheierea unei competiții) și discutarea la nivelul grupului a elementelor de emoții și trăiri ale sportivilor, relaționate cu experiențele de joc
discuții despre ce înseamnă un consumator de jocuri (comportamente, echilibru/ dezechilibru, avantaje/dezavantaje)
studiu de caz pe tema exceselor care pot duce la eșec sau la efecte negative la nivel personal şi la nivelul grupului (consum mare de timp, lipsă de odihnă, alimentație defectuoasă, comportamente violente, depresive, lipsa de colaborare în grup, afectarae relaţiilor de prietenie cu partenerii de joc etc.)
mediul de joc face posibile diferite roluri prin care participanții pot înțelege ce ar face dacă ar fi într-o poziție de cheie, de putere (își asumă noi responsabilități); înțeleg modul în care atribuțiile și acțiunile personale îi influențează pe ceilalți membri ai grupului; pot exersa un rol pe care ar fi posibil să îl aibă în viitor și pentru care au nevoie de anumite abilități de relaționare, de observare a funcționării unui sistem; pot să se pună „în pielea altora”, pentru a înțelege motivațiile, modul de a gândi al celorlalți.
Istoralia, clasa a VI-a
o oră pe săptămână; proiect de istorie orală
competențe cheie: comunicare în limba maternă, sensibilizare și exprimare culturală, competențe sociale și civice, a învăța să înveți, spirit de inițiativă și antreprenoriat, competența digitală, competenț e de bază în științe și tehnologii
elevii au ocazia să lucreze în proiecte de grup pentru a explora amintirile din familie, meșteșugurile locale, obiceiurile și experiențele interesante din mediul lor de viață și multiple alte aspecte care constituie valori ale comunității locale
rezultatul proiectelor de grup se prezintă sub forma unor articole care sistematizează experiența de documentare/ învățare; acestea vor fi publicate în cadrul unei reviste sau al unui blog etc
Ideea opționalului este inspirată de rezultatele programul Foxfire, derulat vreme de mai multe decenii în SUA, într-o școală dintr-o comunitate defavorizată de la poalele munților Apalași și care a fost preluat și aplicat cu succes și în alte instituții de învățământ. Elevii au fost provocați de profesor să vorbească acasă, cu rude mai apropiate sau îndepărtate, cu vecinii, cu diverși cunoscuți din localitate, pentru a obține informații în vederea promovării culturii locale în cadrul unei reviste școlare trimestriale
Exemplu de proiect: „Specialități de toamnă”, pentru a promova rețete locale de conservare a alimentelor. După constituirea grupurilor, elevii încep explorarea „know-how”-ului gospodarilor din propria familie/din comunitate.
Siguranță în situații de risc, clasa a VI-a/a VII-a
o oră pe săptămână; ariile curricular Matematică și științe ale naturii / Om și societate și Tehnologii
propune elevilor reflectarea la situații de risc cu care se pot confrunta în viața lor, ce pot fi inițiate chiar de ei (de exemplu, comportamente teribiliste), pot fi consecințe ale unor fenomene fizice de tip hazard (de exemplu, cutremure, inundații) sau ale unor realități de tip antropic
își propune să dezvolte cunoștințe, abilități, atitudini și comportamente care să le permită elevilor să facă față unor situații cu potențial de risc din viața de zi cu zi
competențe generale: evaluarea corectă a posibilelor situații de risc, bazată pe cunoașterea prin investigare / adoptarea unor atitudini active și proactive în situații cu potențial periculos
noțiuni despre situații de risc și autoprotecție: riscuri naturale (fenomene meteo, cutremure, inundații, pandemie), casnice (electrocutare, scurgeri gaze, arsuri, loviri, răniri), în trafic, în joc și relaxare (ex: selfie/înot în zone periculoase; contact cu animale periculoase)
Exemple de activități:
interviuri și jocuri de rol cu specialiști din domeniul fenomenelor și/sau situațiilor de risc (meteorolog, seismolog, specialist de mediu, pompier, virusolog, etc.), pentru explorarea responsabilităților și activităților pe care le realizează aceștia
realizarea unor experimente pentru modelarea unor fenomene și situații cu potențial periculos, prin activități practice și prin aplicații specifice TIC
formularea unor întrebări de reflecție şi a răspunsurilor corespunzătoare: „Cum reacționez într-o situație specifică de risc? Care sunt punctele mele tari într-o situație de urgență?/ jocuri de rol
prezentarea instrucțiunilor de utilizare a telefonului de urgență
exersări/simulări: evacuarea în caz de incendiu, poziționarea corectă în caz de cutremur, trusa de prim-ajutor, comportamentul pe timp de furtună în spațiu deschis
studii de caz: efectele nerespectării măsurilor indicate de autorități în caz de pandemie
proiecte pentru campanii de ajutorare a persoanelor care au nevoie de sprijin în urma unei situații de dezastru: colectare de produse și donarea lor / activități de voluntariat privind igienizarea spațiilor verzi din străzile limitrofe școlii
Cultura copilăriei, clasa a VI-a/a VII-a
o oră pe săptămână; ariile curriculare Limbă și comunicare, Om și societate și Arte etc
competențe generale: explorarea unor modalități diverse de colectare a informațiilor pe tema copilăriei, pentru a înțelege/a conștientiza etapa de viață în care se află / participarea la proiecte de promovare a imaginarului copilăriei, în perspectiva diversității cultural
Exemple de activități:
arhivă de istorie orală privind copilăria: chestionare privind teme/preocupări ale elevilor (de exemplu, cu privire la locul preferat de joacă); interviuri pe tema copilăriei (cum se jucau părinții mei, cărțile preferate, vacanțele)
prezentarea unei experiențe inedite (de exemplu, un desen animat pe care a dorit să-l vadă de mai multe ori; de ce a făcut acest lucru?)
jurnale de grup (de exemplu, în format text scris, blog etc.)
vizite, excursii, pentru înțelegerea diversității experiențelor de viață cotidiană ale copiilor din școli diferite, din comunităţi diferite / identificarea de cântece și jocuri ale copiilor specifice altor culturi
Robotica și viața, clasa a VI-a/a VII-a
o oră pe săptămână; arie curricular Tehnologii și Matematică și științe ale naturii
integrează noțiuni de algoritmi, limbaje de programare, fizică și matematică; construirea roboților implică o înțelegere a modului în care robotul se mișcă și interacționează cu lumea exterioară; activitățile de învățare propuse în acest sens de prezenta programă pot fi realizate în mod real, în condițiile în care unitățile de învățământ dispun de kit-uri achiziționate, sau într-un mediu de programare online, care permite programarea roboților
Competențe generale: explicarea modului de funcționare a unor dispozitive fizico-cibernetice în contextul tranziției către industriile 4.0 și 5.0 / exersarea gândirii computaționale în contexte diverse de programare a roboților reali/virtuali / elaborarea creativă de produse STEM care valorifică și promovează conexiunile dintre roboți, viață și societate
Educație pentru patrimoniu, clasa a VI-a/a VII-a
o oră pe săptămână; aria curriculară Limbă și comunicare, Arte sau Om și societate
Obiectiv: sensibilizarea elevilor de gimnaziu pentru înțelegerea nevoii de păstrare a patrimoniului, ca valoare reprezentativă pentru comunitate, și de intervenție responsabilă
Exemple de activități:
expediții/studii de caz pentru identificarea elementelor de patrimoniu cultural local (de exemplu, arhitectură locală, peisajul cultural)
explorarea unor situri din România, în cadrul unor excursii educative sau prin vizite virtuale – ateliere de vizionare de documentare, filme (de exemplu, Patrimonito)
dezbateri privind importanța patrimoniului cultural
realizarea unei hărți/prezentări digitale de promovare a valorilor culturale din oraș/sat/regiune, semnalând vizitatorilor obiective culturale relevante atât pentru patrimonial local, cât și pentru acela național
Alte discipline opționale pentru gimnaziu:
Text, deschide-te!, clasa a VII-a
Etică aplicată, clasa a VII-a/a VIII-a
În jurul mesei. Stiluri de viață și cultura alimentației, clasa a VII-a
Migranți în lumea contemporană, clasa a VII-a
Educație pentru dezvoltare durabilă, clasa a VIII-a
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Într-o atmosferă de profundă rugăciune și bucurie duhovnicească, comunitatea din satul Icușeni Vale și-a serbat, în data de 20 iulie, ocrotitorul spiritual, Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul. Ca în fiecare an, hramul bisericii a devenit un prilej de comuniune, recunoștință și întărire în credință pentru credincioșii locului, dar și pentru oaspeții veniți din împrejurimi.
Biserica din Icușeni Vale, cu hramul „Sfântul Ilie”, frumos împodobită ca o mireasă a lui Hristos, se înalță ca o candelă vie în inima satului, păstrând vie flacăra credinței moștenită din străbuni. În această zi sfântă, biserica și curtea s-au umplut de glasuri smerite, de chipuri luminate și de rugăciuni rostite cu lacrimi în ochi. Sfântul Ilie, cunoscut ca „focul ceresc” al dreptei credințe, a fost invocat cu nădejde pentru ploaie binecuvântată, sănătate și pace în lume.
Sărbătoarea a început sâmbătă seară, cu slujba Vecerniei Mari cu Litie în cinstea ocrotitorului bisericii, popasul duhovnicesc extrem de emoționant aducând împreună zeci de credincioși și slujitori ai Altarului. Din soborul care a slujit au făcut parte pr. Mădălin Gîlcă, din Parohia Şendreni, secretar la Sectorul Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor, pr. Ionuț Simionică, pr. Andrei Anușca, pr. Teodor Cenușă și părintele paroh Dumitru Anușca. La lumina lumânărilor, atmosfera de rugăciune și înaltă trăire duhovnicească a fost țesută de cântăreții de la strană, printre aceștia regăsindu-se arhidiaconul Adrian Matei, de la Catedrala Arhiepiscopală din Suceava și Simon Petru Mihai, de la Biserica Izvorul Tămăduirii Botoșani. Pe parcursul slujbei s-au alăturat la strană frații preoți Dumitru și Andrei Anușca, redând un adevărat „program” duhovnicesc în cel mai pur stil bizantin, reușind să facă inimile să vibreze.
La finalul slujbei, părintele Ionuț Simionică a binecuvântat, prin rugăciunea Litiei, pâinea, grâul, vinul și untdelemnul, elemente folosite în cultul divin public, după care a ținut un frumos cuvânt de învățătură în care a îndemnat credincioșii să fie fie curajoși și neclintiți în credință, așa cum a fost Sfântul Ilie.
Duminică, în ziua prăznuirii sfântului, după slujba liturgică, tradiția a fost cinstită printr-o agapă frățească, pregătită cu grijă de femeile satului, dar și prin obiceiuri locale păstrate cu sfințenie. Copiii au primit iconițe și dulciuri, iar bătrânii au fost înconjurați cu cinste și grijă, semn că în Icușeni sărbătoarea nu este doar un prilej de evlavie, ci și de înnoire a legăturilor dintre oameni. Pașii credincioșilor, care au plecat acasă cu sufletele pline, mărturisesc că hramul nu e doar o zi în calendar, ci o întâlnire cu sfințenia.
Un sfânt cu glas de tunet și inimă de foc
Publicitate
Pentru comunitatea din Icușeni, Sfântul Ilie este mai mult decât un nume din calendar: este ocrotitorul grădinilor, al ogoarelor, dar mai ales al sufletelor încercate. Cu tunetul dreptății, dar și cu blândețea care s-a arătat în pustie, el rămâne un exemplu de curaj, rugăciune și ascultare de Dumnezeu.
„Ce învățăm de la Sf. Ilie? De ce e atât de mare acest bărbat?
Fierbinteala, efervescența, tăria credinței lui, zelul misionar, supraomenesc, neostoit și nedrămuit.
Faptul că Dumnezeu și adevărata credință au însemnat totul pentru el, faptul că a trăit ca să dea mărturie dreaptă, ca să transmită cuvântul Domnului nealterat și necosmetizat oamenilor din vremea lui, indiferent de statutul lor social, fără a-și prețui egoist securitatea, timpul individual, confortul etc. Este fascinantă afierosirea și loialitatea deplină față de Dumnezeu. E rarisimă. De asta și strălucește atât de tare Sf. Ilie într-o lume a inconsecvenței, a dublei măsuri, a duplicităților de tot felul. El, ascetul, profetul, sfântul, alesul Domnului, şi-a dăruit Domnului toată viața, cu un patos şi o fervoare rarisime. De fapt, omenește este imposibil să facem asta. Doar cu putere de la Dumnezeu putem să ardem și noi de credință şi iubire jertfelnică. Inima aprinsă de focul harului, îndulcindu-se continuu din Adevăr, are o repulsie şi o intransigență radicală față de tot ce înseamnă minciună, ipocrizie, neorânduială”, a rostit în predica sa părintele profesor Dumitru Anușca, parohul Bisericii din Icușeni Vale.
Un sătuc cu rădăcini adânci în cer
Icușeni Vale nu e doar un punct pe hartă, ci o comunitate care și-a păstrat vie legătura cu cerul. Într-o lume grăbită și uneori lipsită de sens, zilele de hram ca aceasta devin oaze de liniște duhovnicească și un prilej perfect pentru ca enoriașii să se întoarcă la ceea ce e cu adevărat important. „O comunitate cu 65 de familii devenite o singură suflare şi mare familie parohială, adunați în jurul Potirului Euharistic, întru slava Preasfintei Treimi: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, Treimea cea de o ființă și nedespărțită”, a descris părintele paroh Dumitru Anușca.
Dezvoltarea aplicației informatice destinate acordării voucherelor de energie se află într-un stadiu avansat, aceasta urmând să fie operaționalizată înainte de termenul de 60 de zile stabilit prin legislație, conform informațiilor furnizate de Biroul de presă al Serviciului de Telecomunicații Speciale, relatează agerpres.ro.
‘Procesul de dezvoltare a aplicației informatice destinate acordării voucherelor de plată a facturilor la energie (EPIDS) se află într-un stadiu avansat, urmând să fie operaționalizată înainte de termenul de 60 de zile stabilit prin legislație. În cursul acestei săptămâni, echipa de dezvoltare a STS a primit acces pentru a integra o parte dintre serviciile electronice ale instituțiilor responsabile de verificarea identității și a contractelor la locurile de consum de energie. Pe măsură ce va exista acces pentru toate interconectările stabilite prin legislație și necesare verificării condițiilor de eligibilitate, va fi posibilă testarea de performanță și de securitate, iar apoi lansarea aplicației’, se menționează în răspunsul transmis de STS la solicitarea AGERPRES.
Potrivit sursei citate, EPIDS este dezvoltată sub forma unei aplicații web, care presupune accesarea unui link, fără a fi necesară descărcarea sau instalarea. Aplicația poate fi utilizată de pe orice dispozitiv cu browser – calculator, laptop, smartphone sau tabletă.
Actul normativ ce reglementează condițiile acordării mecanismului de sprijin financiar a fost aprobat în data de 30 iunie 2025, fiind stabilit termenul de 60 de zile pentru dezvoltarea sistemului informatic.
‘Astfel, Serviciul de Telecomunicații Speciale dezvoltă aplicația într-un timp extrem de scurt, nefiind înregistrate întârzieri. Precizăm că aplicația dezvoltată de către instituția noastră va permite înscrierea tuturor persoanelor eligibile. Verificarea, validarea și stabilirea beneficiarilor de vouchere se realizează automat prin interogarea bazelor de date puse la dispoziție de autoritățile stabilite prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 35/2025 privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică’, precizează sursa citată.
Cererile de obținere a voucherului vor putea fi depuse online de către titular sau un membru al familiei în aplicația EPIDS. De asemenea, solicitările vor putea fi depuse și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal ori al reprezentanților primăriilor unde solicitantul declară locul de consum.
Publicitate
Potrivit legislației, acordarea sprijinului financiar nu este condiționată de emiterea tichetului în format tipărit întrucât, prin automatizările realizate de aplicație, datele aferente beneficiarilor sunt preluate automat din aplicația EPIDS în sistemul electronic de plată a facturilor, subliniază reprezentanții STS.
OUG 35/2025 stabilește măsuri de protecție socială acordate consumatorilor casnici de energie electrică afectați de sărăcie energetică, ulterior expirării mecanismelor de sprijin prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienților finali din piața de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările și completările ulterioare, pentru consumul de energie electrică.
Măsurile de protecție socială se aplică în perioada 1 iulie 2025-31 martie 2026 și constau în acordarea unui sprijin financiar consumatorilor casnici care îndeplinesc condițiile legale, sub forma unui tichet electronic de energie ce poate fi utilizat de beneficiar numai pentru a efectua plăți pentru consumul de energie electrică înregistrat la locul de consum pentru care se acordă acest sprijin.
Beneficiază de sprijin sub forma tichetului electronic de energie următoarele categorii de persoane și familii: persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei; familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei.
Sprijinul este în valoare de 50 lei/lună și se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru al familiei care este major. Solicitarea se depune online, în aplicația EPIDS. Tichetul electronic de energie se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar datele de identificare ale membrilor familiei declarați de solicitant nu se regăsesc înregistrate la alt loc de consum.
Solicitările de acordare a sprijinului se înregistrează începând cu data operaționalizării aplicației. Pentru a beneficia de sprijin începând cu luna iulie 2025, solicitanții au obligația de a se înscrie în aplicație în termen de 30 de zile de la data operaționalizării aplicației. După expirarea acestui termen, sprijinul se va acorda din luna depunerii solicitării în aplicația EPIDS, dacă sunt îndeplinite condițiile de acordare.
O femeie în vârstă de 37 de ani, din județul Suceava, a fost sancționată drastic după ce a fost surprinsă de radar circulând cu o viteză amețitoare pe DN 29C, în localitatea Vârful Câmpului, județul Botoșani.
Polițiștii din cadrul Serviciului Rutier au înregistrat autoturismul condus de aceasta rulând cu aproximativ 200 km/h, într-o zonă unde limita de viteză era mult mai redusă. Oamenii legii au efectuat semnalul regulamentar de oprire, însă conducătoarea auto nu a oprit și și-a continuat deplasarea, forțând autoritățile să pornească în urmărirea sa.
Cursa s-a încheiat în localitatea Cucorăni, unde femeia a pierdut controlul volanului și a ieșit în decor, oprindu-se în șanțul de pe marginea drumului. Din fericire, impactul nu a fost grav – femeia era singură în mașină și a suferit leziuni minore, fiind transportată la spital pentru îngrijiri medicale.
Verificările efectuate de polițiști au stabilit că nu consumase alcool sau alte substanțe interzise, iar actele autoturismului erau în regulă.
Cu toate acestea, comportamentul extrem de periculos din trafic i-a adus o sancțiune severă: amendă contravențională în valoare de 8.100 de lei și reținerea permisului de conducere pentru o perioadă de 300 de zile.
Poliția Rutieră atrage din nou atenția asupra riscurilor majore generate de viteza excesivă și de refuzul de a respecta semnalele polițiștilor, subliniind că astfel de comportamente pun în pericol nu doar viața conducătorului auto, ci și a celorlalți participanți la trafic.