Connect with us

Educație

De anul viitor. Ce DISCIPLINE OPȚIONALE pot învăța la gimnaziu: gaming, design, rețete tradiționale

Publicat

Publicitate

Pentru completarea materiilor predate la clasă, școlile pot alege, pentru anul școlar viitor, mai multe discipline opționale. În Monitorul Oficial au fost publicate luni 21 de programe pentru astfel de discipline, dedicate elevilor de gimnaziu, relatează alba24.ro.

Este vorba despre discipline precum Educație pentru peisaj, EduGaming, Armonie corporală și socială, Istoralia, Desenul în viața cotidiană, Siguranță în situații de risc, Etică aplicată sau Migranți în lumea contemporană.

Acestea sunt integrate în curriculum la decizia școlii (CDȘ) adică „oferta educaţională propusă de şcoală, în concordanţă cu nevoile şi interesele de învăţare ale elevilor, cu specificul şcolii şi cu nevoile comunităţii locale”.

În luna noiembrie, după consultări cu profesorii, conducerea școlii trebuie să prezinte oferta de CDȘ elevilor/părinților/ reprezentanților legali ai elevilor, pentru a-și exprima opțiunile, potrivit edupedu.ro.

Programele se aplică începând cu anul școlar 2023—2024.

Programe – discipline opționale pentru elevii de gimnaziu

Publicitate

Educație pentru peisaj, clasa a V-a/a VI-a

  • o oră/săptămână: poate fi încadrată în aria curriculară Arte / Om și societate / Matematică și științe ale naturii
  • competențe-cheie: sensibilizare și exprimare culturală; spirit de inițiativă și antreprenoriat; sociale și civice; comunicare în limba maternă; competențe de bază în științe și tehnologii.
  • competențe generale: Investigarea impactului intervenției umane asupra peisajului /  Identificarea unor modalități de conștientizare a comunității cu privire la rolul peisajului în constituirea identității locale
  • pentru înțelegerea valorii cultural a peisajului, este necesar ca elevii să descopere: care sunt tradițiile comunității; care este specificul arhitectonic al zonei lor; ce presupune intervenția omului asupra mediului, la nivel local; care sunt modalitățile prin care comunitatea intră în legătură cu alte populații vecine; care poate fi influența turismul cultural asupra dezvoltării locale

Activități de învățare: observarea/clasificarea unor tipuri de peisaj, jocuri de recunoaștere a unor peisaje, expediții cu clasa, realizarea unor hărți, completare fișe cu date de pe teren, discuții de grup, postere

Conținuturi de învățare:

  • Peisajul natural: elemente naturale nevii – relief, roci, sol; apa, climă; forme de eroziune naturală / Elemente vii din peisajul local – vegetație; faună / Intervenția omului – modificări aduse de om; culturi agricole, exploatări miniere; căi de comunicație; meserii și forme de dezvoltare economică locală
  • Peisajul cultural: peisajul cultural urban, rural / importanța peisajului în ansamblul patrimoniului local, național, internațional / exemple de peisaje din lista patrimoniului UNESCO / elemente de arhitectură rurală/ urbană: case, grădini, parcuri etc.
  • Efectele intervenției umane: poluarea resurselor naturale; exploatare turistică improprie / peisaje rezultate din exploatări ale omului (exploatări; eroziune; construcții abandonate; deșeuri abandonate) / legăturile dintre peisaj și identitate, în perspectivă temporal
  • Se recomandă utilizarea unor metode bazate pe investigația de teren, rezolvare de probleme, studiu de caz, proiecte de promovare

Armonie corporală și socială, clasa a V-a

  • o oră pe săptămână, ariile curriculare Educație fizică și sport și Consiliere și orientare
  • exprimarea, exersarea, conștientizarea, înțelegerea relației corp – mișcare – exprimare – comunicare – conectare – stare de bine
  • elevii învață să aibă o relație sănătoasă cu mișcarea, ca izvor de cunoaștere, cu ei, cu ceilalți și cu lumea, potrivit documentului consultat de alba24.ro, prin: analizarea factorilor care influențează răspunsurile emoționale și a modului în care stările și trăirile influențează mișcarea și starea de bine personală, a celorlalți și a comunității / investigarea și adoptarea de strategii și practici de mișcare pentru îmbunătățirea sănătății și siguranței lor, a celorlalți și a comunității / evaluarea importanței mișcării asupra relațiilor și interacțiunilor, într-un context al diversității și incluziunii/ examinarea semnificației culturale și istorice a activităților fizice și a modului în care conectarea la mediu poate spori sănătatea și bunăstarea
  • elevii aplică abilități personale și sociale atât pentru a stabili și menține relații respectuoase, cât și pentru a promova siguranța, fairplay-ul și incluziunea. De asemenea, elevii sunt solicitați să exerseze abilitatea de a lua decizii, în cunoștință de cauză, să implementeze acțiuni care să promoveze sănătatea și siguranța proprie și a celorlalți.

Exemple de activități:

  • exersarea mișcărilor dintr-un top personal preferat al mișcărilor, sub formă de joc, cu identificarea schemei corporale și a lateralității
  • înregistrarea mișcărilor și a senzațiilor kinestezice experimentate de-a lungul unei zile, în diferite forme (jurnal, agendă specială, pe diverse aplicații, cum ar fi: jamboard, padlet, wordart etc.)
  • elaborarea unor postere, colaje, afișe, pliante despre aspecte specifice ale mișcării corpului la diferite vârste: 0-1 an, copilărie/antepubertate, pubertate/adolescență, valorificând informaţii colectate din diferite surse sau pe baza observării din viaţa proprie şi a celor din jur
  • prezentarea hărților conceptuale realizate individual, în pereche sau în echipă despre forme de mișcare din natură sau despre mișcarea preferată
  • vizionarea unor filme, desene animate sau documentare pentru observarea semnificațiilor culturale și istorice ale mișcării și activităților fizice
  • exerciţii de exprimare motrică în relație cu răspunsuri emoționale determinate de diferite situații (ex. primirea unor vești, pregătirea pentru concursuri, participarea la învățare)
  • exerciții de imitare a mișcărilor din natură (ex. căderea ghindelor sau a frunzelor din copaci, ploaia de vară, furtuna, dansul fulgilor de zăpadă, mișcarea valurilor, crivățul, mersul elefanților, pasul furnicii)
  • exerciții de reproducere a mersului în diferite medii (ex. mersul pe Lună, mersul pe teren înclinat, mersul pe gheață, mersul pe suprafață fierbinte) sau pentru exprimarea unor stări emoționale (ex. mersul pentru a nu deranja un fluture, mersul grăbit, mersul liniștit)
  • documentarea cu privire la abilitățile fizice/tipurile de mișcare solicitate în practicarea diverselor meserii/profesii prin: identificarea unor exemple în filme, ziare, reviste, media; realizarea unor interviuri cu membri ai familiei sau ai comunității locale; organizarea unor întâlniri cu angajator
  • exerciţii de salut prin mișcări originale, pe baza limbajului nonverbal, fără cuvinte, doar prin gesturi, mimică, postură
  • organizarea unor flashmob-uri după teme şi scenarii alese și negociate în grup, a unor dansuri tematice de grup cu mesajul: „Viața e mișcare!”
  • exerciții de intercunoaștere în perechi, de exemplu: mișcarea în oglindă, exerciții de anticipare și imitare a mișcării partenerului, continuarea mișcării partenerului, în mod cursiv și creativ

Desenul în viața cotidiană, clasa a V-a/a VI-a

  • o oră/săptămână; ariile curriculare Matematică și Științe ale naturii, Arte și Tehnologii; limbile străine, prin intermediul cărora pot fi explorate și documentate subiectele; concept de design
  • competențe generale: identificarea unor forme geometrice utilizate în arte și în viața cotidiană / realizarea unor proiecte creative simple, folosind achiziții specifice din domeniile geometriei, artei și tehnologiei

Exemple de activități:

  • realizarea unor fotografii/schițe ale spațiului din imediata apropiere, descompunerea imaginii în figuri/corpuri geometrice
  • schițarea unor obiecte pentru identificarea elementelor geometrice și a efectelor estetice pe care le produc acestea (din mediul construit, din locuință, din artă etc.; se recomandă utilizarea markerelor/cariocilor, acuarelelor sau a altor mijloace care facilitează compunerea/descompunerea rapidă a mai multor obiecte sau forme)
  • exerciții de identificare a formelor plane și a formelor spațiale în natură, în mediul construit, în artă, pentru a le analiza din punct de vedere al esteticii și al funcționalității
  • măsurarea dimensiunilor și verificarea unor proporționalități specifice din locuință sau clasă, din mediul construit etc.
  • discuţii de grup pe tema contribuției la calitatea vieții a unor aspecte referitoare la: ergonomie, relația formă-corp uman
  • realizarea unor desene la scară dată
  • analizarea mediului înconjurător din punctul de vedere al compoziției, al modului în care aranjamentul spațiului afectează comportamentul beneficiarilor, al proporțiilor, formelor simplificate/repetitive a culorilor, iluziilor optice etc.
  • realizarea unor machete folosind piese de Tangram (tanuri), piese de Lego sau materiale recuperate din deșeuri reciclabile, prin tehnici variate: colaje, programe de proiectare (Paint 3D) sau jocuri pe calculator (Minecraft, Sims)
  • realizarea unor prototipuri de obiect prin diferite procedee de reprezentare tridimensională, precum origami
  • documentarea cu privire la produse/obiecte cu design diferit (de exemplu, modele de telefoane din diverse epoci, computere, piese de mobilier, articole vestimentare, fiare de călcat, ornamente, motive tradiționale, sticlărie, cutii, vase ceramice etc.) și compararea lor din punct de vedere estetic și utilitar
  • identificarea unor principii artistice în opere de artă sau de design (cubism, pointilism, op art, Memphis etc.): descompunerea în forme geometrice, identificarea elementelor caracteristice
  • desene 3D pe trotuare, garduri, ziduri, prelate instalate pentru restaurarea unor fațade
  • discuții de grup despre modurile prin care arhitectura ambientală a clasei afectează comportamentul elevilor și al profesorilor (Care ar fi diferența dintre elevii care stau în bănci individuale și elevii care sunt grupați la mese mai mari? Ce exprimă modul în care este amplasată catedra? Cum ar arăta clasa ideală și ce diferență ar face un astfel de ambient?)

EduGaming, clasa a V-a/a VI-a

  • o oră pe săptămână; se poate încadra în orice arie curricular
  • învățarea în colaborare, comunicarea și rezolvarea de probleme în grup – în contextul aplicării unor jocuri de masă sau a unor jocuri digitale
  • competențe generale: utilizarea strategiilor de joc pentru o raportare eficientă și creativă la lumea înconjurătoare / aplicarea regulilor fairplay-ului în timpul jocului în vederea relaționării pozitive cu ceilalți
  • noțiuni despre jocuri: de acţiune; digitale, de aventură, de strategie; de simulare; de confruntare și sport

Exemple de activități:

  • exerciții de reflecție asupra etapelor parcurse în derularea unui joc de masă sau a unui joc video
  • exerciții de explicare către colegi, discutare și negociere în grup a unor reguli specifice anumitor jocuri
  • exerciții de elaborare a unor instrucțiuni pentru un joc de masă (boardgame), pentru a fi folosite în activități de recapitulare cu colegii de clasă sau cu elevi mai mici (exemple: căutarea unor indicii pentru completarea unor expresii, versuri, fragmente dintr-o poveste; balansarea mecanicilor de joc; un început captivant de poveste)
  • vizionarea unor fragmente din meciuri de fotbal, baschet etc. pentru a detecta prezența fairplay-ului sau absența acestuia; discutarea consecințelor și integrarea în experiențele personale de joc
  • urmărirea de interviuri cu jucători (de exemplu, conferințe de presă la încheierea unei competiții) și discutarea la nivelul grupului a elementelor de emoții și trăiri ale sportivilor, relaționate cu experiențele de joc
  • discuții despre ce înseamnă un consumator de jocuri (comportamente, echilibru/ dezechilibru, avantaje/dezavantaje)
  • studiu de caz pe tema exceselor care pot duce la eșec sau la efecte negative la nivel personal şi la nivelul grupului (consum mare de timp, lipsă de odihnă, alimentație defectuoasă, comportamente violente, depresive, lipsa de colaborare în grup, afectarae relaţiilor de prietenie cu partenerii de joc etc.)
  • mediul de joc face posibile diferite roluri prin care participanții pot înțelege ce ar face dacă ar fi într-o poziție de cheie, de putere (își asumă noi responsabilități); înțeleg modul în care atribuțiile și acțiunile personale îi influențează pe ceilalți membri ai grupului; pot exersa un rol pe care ar fi posibil să îl aibă în viitor și pentru care au nevoie de anumite abilități de relaționare, de observare a funcționării unui sistem; pot să se pună „în pielea altora”, pentru a înțelege motivațiile, modul de a gândi al celorlalți.

Istoralia, clasa a VI-a

  • o oră pe săptămână; proiect de istorie orală
  • competențe cheie: comunicare în limba maternă, sensibilizare și exprimare culturală, competențe sociale și civice, a învăța să înveți, spirit de inițiativă și antreprenoriat, competența digitală, competenț e de bază în științe și tehnologii
  • elevii au ocazia să lucreze în proiecte de grup pentru a explora amintirile din familie, meșteșugurile locale, obiceiurile și experiențele interesante din mediul lor de viață și multiple alte aspecte care constituie valori ale comunității locale
  • rezultatul proiectelor de grup se prezintă sub forma unor articole care sistematizează experiența de documentare/ învățare; acestea vor fi publicate în cadrul unei reviste sau al unui blog etc

Ideea opționalului este inspirată de rezultatele programul Foxfire, derulat vreme de mai multe decenii în SUA, într-o școală dintr-o comunitate defavorizată de la poalele munților Apalași și care a fost preluat și aplicat cu succes și în alte instituții de învățământ. Elevii au fost provocați de profesor să vorbească acasă, cu rude mai apropiate sau îndepărtate, cu vecinii, cu diverși cunoscuți din localitate, pentru a obține informații în vederea promovării culturii locale în cadrul unei reviste școlare trimestriale

  • Exemplu de proiect: „Specialități de toamnă”, pentru a promova rețete locale de conservare a alimentelor. După constituirea grupurilor, elevii încep explorarea „know-how”-ului gospodarilor din propria familie/din comunitate.

Siguranță în situații de risc, clasa a VI-a/a VII-a

  • o oră pe săptămână; ariile curricular Matematică și științe ale naturii / Om și societate și Tehnologii
  • propune elevilor reflectarea la situații de risc cu care se pot confrunta în viața lor, ce pot fi inițiate chiar de ei (de exemplu, comportamente teribiliste), pot fi consecințe ale unor fenomene fizice de tip hazard (de exemplu, cutremure, inundații) sau ale unor realități de tip antropic
  • își propune să dezvolte cunoștințe, abilități, atitudini și comportamente care să le permită elevilor să facă față unor situații cu potențial de risc din viața de zi cu zi
  • competențe generale: evaluarea corectă a posibilelor situații de risc, bazată pe cunoașterea prin investigare / adoptarea unor atitudini active și proactive în situații cu potențial periculos
  • noțiuni despre situații de risc și autoprotecție: riscuri naturale (fenomene meteo, cutremure, inundații, pandemie), casnice (electrocutare, scurgeri gaze, arsuri, loviri, răniri), în trafic, în joc și relaxare (ex: selfie/înot în zone periculoase; contact cu animale periculoase)

Exemple de activități:

  • interviuri și jocuri de rol cu specialiști din domeniul fenomenelor și/sau situațiilor de risc (meteorolog, seismolog, specialist de mediu, pompier, virusolog, etc.), pentru explorarea responsabilităților și activităților pe care le realizează aceștia
  • realizarea unor experimente pentru modelarea unor fenomene și situații cu potențial periculos, prin activități practice și prin aplicații specifice TIC
  • formularea unor întrebări de reflecție şi a răspunsurilor corespunzătoare: „Cum reacționez într-o situație specifică de risc? Care sunt punctele mele tari într-o situație de urgență?/ jocuri de rol
  • prezentarea instrucțiunilor de utilizare a telefonului de urgență
  • exersări/simulări: evacuarea în caz de incendiu, poziționarea corectă în caz de cutremur, trusa de prim-ajutor, comportamentul pe timp de furtună în spațiu deschis
  • studii de caz: efectele nerespectării măsurilor indicate de autorități în caz de pandemie
  • proiecte pentru campanii de ajutorare a persoanelor care au nevoie de sprijin în urma unei situații de dezastru: colectare de produse și donarea lor / activități de voluntariat privind igienizarea spațiilor verzi din străzile limitrofe școlii

Cultura copilăriei, clasa a VI-a/a VII-a

  • o oră pe săptămână; ariile curriculare Limbă și comunicare, Om și societate și Arte etc
  • competențe generale: explorarea unor modalități diverse de colectare a informațiilor pe tema copilăriei, pentru a înțelege/a conștientiza etapa de viață în care se află / participarea la proiecte de promovare a imaginarului copilăriei, în perspectiva diversității cultural

Exemple de activități:

  • arhivă de istorie orală privind copilăria: chestionare privind teme/preocupări ale elevilor (de exemplu, cu privire la locul preferat de joacă); interviuri pe tema copilăriei (cum se jucau părinții mei, cărțile preferate, vacanțele)
  • prezentarea unei experiențe inedite (de exemplu, un desen animat pe care a dorit să-l vadă de mai multe ori; de ce a făcut acest lucru?)
  • jurnale de grup (de exemplu, în format text scris, blog etc.)
  • vizite, excursii, pentru înțelegerea diversității experiențelor de viață cotidiană ale copiilor din școli diferite, din comunităţi diferite / identificarea de cântece și jocuri ale copiilor specifice altor culturi

Robotica și viața, clasa a VI-a/a VII-a

  • o oră pe săptămână; arie curricular Tehnologii și Matematică și științe ale naturii
  • integrează noțiuni de algoritmi, limbaje de programare, fizică și matematică; construirea roboților implică o înțelegere a modului în care robotul se mișcă și interacționează cu lumea exterioară; activitățile de învățare propuse în acest sens de prezenta programă pot fi realizate în mod real, în condițiile în care unitățile de învățământ dispun de kit-uri achiziționate, sau într-un mediu de programare online, care permite programarea roboților
  • Competențe generale: explicarea modului de funcționare a unor dispozitive fizico-cibernetice în contextul tranziției către industriile 4.0 și 5.0 / exersarea gândirii computaționale în contexte diverse de programare a roboților reali/virtuali / elaborarea creativă de produse STEM care valorifică și promovează conexiunile dintre roboți, viață și societate

Educație pentru patrimoniu, clasa a VI-a/a VII-a

  • o oră pe săptămână; aria curriculară Limbă și comunicare, Arte sau Om și societate
  • Obiectiv: sensibilizarea elevilor de gimnaziu pentru înțelegerea nevoii de păstrare a patrimoniului, ca valoare reprezentativă pentru comunitate, și de intervenție responsabilă

Exemple de activități:

  • expediții/studii de caz pentru identificarea elementelor de patrimoniu cultural local (de exemplu, arhitectură locală, peisajul cultural)
  • explorarea unor situri din România, în cadrul unor excursii educative sau prin vizite virtuale – ateliere de vizionare de documentare, filme (de exemplu, Patrimonito)
  • dezbateri privind importanța patrimoniului cultural
  • realizarea unei hărți/prezentări digitale de promovare a valorilor culturale din oraș/sat/regiune, semnalând vizitatorilor obiective culturale relevante atât pentru patrimonial local, cât și pentru acela național

Alte discipline opționale pentru gimnaziu:

  • Text, deschide-te!, clasa a VII-a
  • Etică aplicată, clasa a VII-a/a VIII-a
  • În jurul mesei. Stiluri de viață și cultura alimentației, clasa a VII-a
  • Migranți în lumea contemporană, clasa a VII-a
  • Educație pentru dezvoltare durabilă, clasa a VIII-a
  • Cultură digitală, clasa a VII-a/a VIII-a
  • Științele și patrimoniul, clasa a VIII-a
  • Lumea cotidiană într-un an, clasa a VIII-a

Vezi integral Discipline opționale, programe, Monitorul Oficial

Programul „A doua șansă” — învățământ secundar

  • Sănătate și integrare în familie și comunitate
  • Click SUCCES!
  • Știința și tehnologia mă ajută. Studiez, aplic, creez!
  • Cum mă înțeleg cu celălalt

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Județul Botoșani a fost plasat sub COD PORTOCALIU de vijelii

Publicat

Publicitate

❗️Atenție, Cod Portocaliu de vijelii, la Botoșani ❗️

 

Meteorologii au actualizat prognoza și anunță că județul Botoșani va fi sub o avertizare de tip cod portocaliu de instabilitate atmosferică accentuată, astăzi, între orele 12:00 – 19:00. În intervalul menționat, vor fi vijelii puternice (viteze ale vântului 70 …90 km/h), grindină de medii și mari dimensiuni, frecvente descărcări electrice și averse torențiale.

 

În intervale scurte de timp (1 – 3 ore) sau prin acumulare cantitățile de apă vor fi de 25…40 de l/mp și izolat peste 50 l/mp.

 

Publicitate

ISU Botoșani a înștiințat unitățile administrativ-teritoriale din județ cu privire la fenomenele meteorologice prognozate și a transmis măsurile ce trebuie luate pentru a preveni evenimentele care ar putea pune în pericol siguranța cetățenilor sau produce pagube materiale.

 

Evoluţia fenomenelor meteorologice prognozate este permanent monitorizată prin Centrul Operaţional al ISU Botoșani .

 

Echipajele de pompieri de la toate subunitățile din județ sunt pregătite să intervină, în cel mai scurt timp, în sprijinul cetățenilor.

 

Pentru a preveni situațiile de urgență, recomandăm cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

 

– fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;

 

– nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt;

 

– parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;

 

– îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;

 

– nu atingeți firele căzute la pământ;

 

– curățați șanțurile și rigolele de scurgere, pentru a permite evacuarea apelor pluviale;

 

– nu aruncați gunoaiele menajere sau resturile vegetale în albiile apelor curgătoare sau în șanțurile / canalele de colectare a apei.

 

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

 

https://fiipregatit.ro/ghiduri/inundatii-despre-8-9#despre-33

 

https://fiipregatit.ro/ghiduri/furtuna-despre-8-6#siguranta-in-caz-de-furtuna-23

Citeste mai mult

Eveniment

Țânțarii și căpușele vă pot îmbolnăvi! Protejați-vă de înțepăturile sau mușcăturile acestora

Publicat

Publicitate

Bolile transmise de vectori sunt afecțiuni cauzate de agenți patogeni (virusuri, bacterii, paraziți) care sunt transmiși de la un organism gazdă la altul prin intermediul unor organisme, numite vectori.

Vectorii sunt organisme vii, de obicei artropode (cum ar fi țânțarii, muștele, gândacii, căpușele) dar și unele animale (cum ar fi rozătoarele), care pot transmite agenți patogeni infecțioși între oameni sau de la animale la oameni.

Mulți dintre acești vectori se hrănesc cu sângele mamiferelor (inclusiv omul), păsărilor şi reptilelor, ingerând microorganisme patogene de la o gazdă infectată (umană sau animală) pe care le transmit apoi la o nouă gazdă, după ce agentul patogen s-a replicat. Odată ce un vector devine infecțios, acesta este capabil să transmită agentul patogen pentru tot restul vieții sale, în timpul fiecărei mușcături ulterioare, precizează Institutul Național de Sănătate Publică.

Bolile transmise de vectori sunt o problemă de sănătate publică globală, reprezentând mai mult de 17% din toate bolile infecțioase, provocând peste 700.000 de decese anual. Conform datelor Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), până la 80% din populația lumii este expusă riscului pentru una sau mai multe boli transmise prin vectori, cea mai importantă povară a acestor boli aflându-se în prezent în zonele tropicale și subtropicale, afectând în mod disproporționat cele mai sărace populații.

Din 2014, focare majore de febră Denga, malarie, febră Chikungunya, febră galbenă și Zika au afectat populații numeroase, curmând vieți și suprasolicitând sistemele de sănătate din multe țări. Alte boli precum leishmanioza și filariaza limfatică provoacă suferință cronică, dizabilitate și stigmatizare ocazională.

Malaria este o infecție parazitară transmisă de țânțarul anofel (Anopheles mosquitoes), cunoscut și ca „țânțarul malariei”. Se estimează că provoacă 249 de milioane de cazuri la nivel global și peste 60.8000 de decese în fiecare an, majoritatea deceselor apărând la copiii sub 5 ani.

Publicitate

Febra Denga este cea mai răspândită infecție virală transmisă de țânțarii Aedes. Peste 3,9 miliarde de persoane din peste 132 de țări sunt expuse riscului de a contacta Denga , cu aproximativ 96 de milioane de cazuri simptomatice și aproximativ 40000 de decese în fiecare an.

Alte boli virale transmise prin vectori includ infecția cu virusurile Chikungunya, Zika și West Nile, febra galbenă, encefalita japoneză (toate transmise de țânțari), encefalita transmisă de căpușe și febra hemoragică Crimeea-Congo.

Pe langă bolile virale, există și infecții bacteriene transmise de căpușe la om, precum boala Lyme, Rickettsiozele și Tularemia.

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a dezvoltat Răspunsul global pentru controlul vectorilor în perioada 2017–2030 (RGCV), oferind astfel o nouă strategie de consolidare a controlului vectorilor la nivel mondial, printr-o capacitate sporită, o supraveghere îmbunătățită, o mai bună coordonare și o acțiune integrată între sectoare și boli.

În România, modificările de ordin climatic (temperaturi ridicate, valurile de căldură ce urmează ploilor abundente), precum și intensificarea circulației de călători și mărfuri din zone endemice au reprezentat factori favorizanți pentru apariția unor cazuri de malarie, febră Denga și infecții cu virusul Zika.

În România sunt supravegheate epidemiologic urmatoarele boli:

 Malaria

 Meningita West-Nile

 Encefalita de căpuşă (TBE)

 Febra butonoasă

 Boala Lyme

Multe dintre aceste boli pot fi prevenite prin măsuri de autoprotecție și prin mobilizarea comunității.

Un element crucial în reducerea poverii bolilor transmise de vectori este schimbarea comportamentului uman, în sensul adoptării măsurilor preventive.

Îmbunătățirea gradului de conștientizare a populației este esențial, astfel încât, oamenii, să știe cum să se protejeze de țânțari, căpușe, insecte, muște și alți vectori.

Accesul la apă și canalizare este un factor foarte important în controlul și eliminarea bolilor. Măsurile de îmbunătățire a stocării apei și îmbunătățirea sistemelor de canalizare contribuie alături de adoptarea comportamentelor preventive la controlul acestor boli la nivel de comunitate.

Măsuri recomandate populației pentru a preveni bolile transmise prin țânțari:

 purtați îmbrăcăminte cu mâneci lungi și pantaloni lungi, dacă ieșiți seara din locuințe sau când mergeți în zone cu vegetație sau pe malul apelor;

 utilizați substanțe repelente împotriva țânțarilor, comercializate în farmacii (DEET, icaridin, IR 3535, para-metan-diol), care se aplică pe părţile descoperite ale corpului (în concordanță cu instrucțiunile de pe etichetă);

 împiedicați pătrunderea țânțarilor în casă prin folosirea de plase de protecție la ferestre/uși;

 utilizați substanțe insecticide în locuință/în jurul locuinței;

 utilizați sisteme de aer condiționat în locuință;

 utilizați plase împotriva țânțarilor în jurul paturilor în cazul în care nu sunt disponibile celelalte măsuri menționate anterior sau dacă dormiți în aer liber;

 acoperiți pătuțul sau căruciorul copilului cu plase împotriva țânțarilor.

Înmulțirea țânțarilor poate fi oprită prin:

 evacuarea apei din subsoluri;

 repararea instalațiilor de apă și canalizare din subsoluri și din apropierea locuințelor;

 evitarea aruncării la întâmplare a obiectelor care nu ne mai trebuie și în care apa poate stagna (cutii de conserve, cauciucuri de automobile, jucării etc);

 îndepărtarea gunoaielor menajere în care se pot adăposti țânțarii.

Măsuri recomandate populației pentru a preveni bolile transmise prin căpușe:

Măsuri de protecţie personală împotriva infestării cu căpuşe

 purtați haine deschise la culoare, cu mâneci lungi și pantaloni lungi;

 purtați pantofi sport deschişi la culoare fără orificii sau decupaje (nu este indicat să purtați papuci/sandale în zonele endemice);

 aplicați substanțe repelente (DEET-Dietiltoluamidă) pe pielea ce ar putea veni în contact cu căpuşele (mâini, braţ–antebraţ, etc) şi utilizați spray-uri cu repelenţi pe bază de permetrin pentru haine (în special pe pantofi, şosete, pantaloni, etc);

 tratați hainele purtate în aer liber, după activități desfășurate în zone cu potențial de infestare cu căpușe, prin spălare și uscare la aer cald sau fierbinte, timp de cel puțin o oră;

 inspectați corpul cu atenţie, deoarece căpuşele se pot fixa oriunde fără a provoca disconfort la ataşare sau în timpul hrănirii. Înlăturați prompt căpuşele în cazul în care sunt găsite pe corp (cu ajutorul unei pensete cu vârful bont prin prinderea cât mai aproape de piele şi tragerea în sus, astfel încât capul căpuşei să nu rămână în piele);

 după înlăturarea căpuşelor dezinfectați pielea cu acool (70%) şi aplicați un unguent cu antibiotic cu spectru larg.

Împiedicarea înmulțirii căpușelor se poate realiza prin:

1. Managementul habitatelor favorabile căpuşelor – în zonele rezidenţiale în care s-a constatat o infestare semnificativă cu ixodide trebuie luate următoarele măsuri:

 reduceți vegetația înaltă (ierburi, tufișuri);

 înlăturați frunzele moarte şi crengile căzute, distrugeți-le prin ardere;

 înlăturați vegetația din vecinătatea sau de pe pereții caselor;

 acoperiți găurile/crăpăturile din pereții caselor.

1. Managementul animalelor gazdă

 descurajați prezența rozătoarelor (depozitați corect gunoiul menajer, depozitați corect proviziile – inclusiv grâne, fân, etc., folosiți capcane, momeli otrăvite, etc);

 descurajați prezența unor animale sălbatice (căprioare, arici, porci mistreţi, urşi, etc.) în apropierea casei;

 aplicați tratamente cu acaricide adecvate asupra animalelor de companie (câini, pisici, etc) şi asupra celor domestice (oi, capre, vaci, cai şi păsări de curte).

1. Managementul aplicării de acaricide sau prin controlul chimic (cu acaricide) a populațiilor de căpușe

 aplicarea prin pulverizare de formule recomandate de acaricide pe zone restrânse şi în microfocare (nu se fac aplicări masive prin pulverizare / stropire din avion sau maşină);

 alegerea în funcţie de situaţie, de la caz la caz, a acaricidului şi a concentrațiilor celor mai potrivite.

Atenție – aplicarea acaricidelor trebuie efectuată de către personal calificat şi atestat în acest sens.

Sursa: Institutul Național de Sănătate Publică

Citeste mai mult

Eveniment

MAI: DGA va fi reorganizată în teritoriu pentru a corespunde noilor competențe stabilite prin decizia ÎCCJ

Publicat

Publicitate

Direcția Generală Anticorupție (DGA) va fi reorganizată în teritoriu prin gruparea mai multor servicii județene și centre operaționale zonale, pentru eficientizarea activității în contextul deciziei Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ) din 16 iunie prin care s-a stabilit că polițiștii DGA au voie să lucreze doar la cazuri cu inculpați care fac parte din structurile Ministerului Afacerilor Interne.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) face precizări că sunt stabilite direcțiile de reorganizare și modernizare a DGA, într-un comunicat transmis, joi, AGERPRES, în contextul recentelor comentarii din spațiul public referitoare la competențele DGA, după ce ÎCCJ a stabilit definitiv principiul conform căruia ofițerii DGA pot desfășura activități de urmărire penală exclusiv în dosare care implică personalul MAI – respectiv polițiști, jandarmi și pompieri.

Potrivit sursei citate, obiectivul strategic urmărit este întărirea luptei anticorupție, în cadrul competențelor legale, prin gruparea resurselor și cheltuirea eficientă a bugetului.

”Direcțiile de reorganizare și modernizare a DGA sunt teritorializarea substructurilor prin gruparea mai multor servicii județene și centre operaționale zonale; optimizarea bugetară, prin gruparea activităților și structurilor administrative și reducerea funcțiilor non-operaționale și menținerea actualului cadru de competență – nu se are în vedere extinderea atribuțiilor DGA în afara ariei definite de lege”, se arată în comunicatul MAI.

DGA va continua să colaboreze cu toate instituțiile competente pentru prevenirea și combaterea corupției, în interesul cetățenilor și al bunei funcționări a sistemului public, în cadrul competențelor și procedurilor legale.

”DGA nu este o instituție din cadrul sistemului judiciar, ci o importantă unitate în cadrul MAI cu rol de combatere a corupției și de consolidare a integrității în rândul cadrelor ministerului, valoare fundamentală pentru îndeplinirea misiunii MAI în toate armele și structurile. Ceea ce ne propunem prin această modernizare, inițiată acum câteva luni de zile, prealabil recentei decizii ÎCCJ incidente materiei, este concentrarea mai eficientă pe problematica pentru care a fost conceput și creat DGA, respectiv integritatea în spațiul instituțional al MAI”, se mai menționează în comunicatul transmis de MAI. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Evaluare Națională 2025: Elevii din partea minorităților naționale susțin proba la Limba maternă

Publicat

Publicitate

Elevii din partea minorităților naționale susțin vineri proba la Limba și literatura maternă din cadrul Evaluării Naționale, conform calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării.

Probele scrise din cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a au început luni.

Pentru fiecare probă scrisă sunt alocate două ore pentru rezolvarea subiectelor (120 de minute), calculate după completarea casetei de identificare.

Calendarul probelor a fost stabilit astfel: 23 iunie – Limba și literatura română; 25 iunie – Matematică; 27 iunie – Limba și literatura maternă.

Primele rezultate vor fi afișate (online și în școli/centre de examen) în data de 3 iulie, până la ora 12:00. Ulterior, în intervalul orar 14:00 – 18:00, pot fi vizualizate lucrările scrise și pot fi depuse contestațiile. Acest proces continuă și în zilele de 4 și 5 iulie.

Candidații pot solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor, în conformitate cu prevederile procedurii stabilite de către Comisia Națională. La vizualizarea lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoțit obligatoriu de un părinte/reprezentant legal. Depunerea contestațiilor nu este condiționată de vizualizarea lucrărilor. În aceeași măsură, vizualizarea lucrărilor nu obligă candidatul să depună contestație.

Publicitate

Elevii care depun/transmit contestații completează, semnează și depun/transmit și o declarație-tip în care se menționează că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Documentele sunt semnate și de către părinții/reprezentanții legali ai elevilor minori.

Rezultatele finale vor fi afișate pe 10 iulie.

Comunicarea rezultatelor se realizează anonimizat, prin coduri individuale, care înlocuiesc numele și prenumele, atât în centrele de examen, cât și pe site-ul evaluare.edu.ro, respectându-se Regulamentul general privind protecția datelor personale. Codurile individuale sunt distribuite elevilor pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending