Connect with us

Actualitate

Data la care intră banii pentru plata facturilor. Anunţ pentru românii care primesc card de energie

Publicat

Publicitate

Poşta Română va fi cea care va face plăţile pentru ajutorul de încălzire al celor cu venituri mici, pentru că această companie are structuri în mediul rural, a precizat ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Euopene, Marcel Boloş, citat de Antena3.ro.

Plăţile vor fi făcute prin cititoare optice cu care vor fi dotaţi poştaşii, iar banii pentru ajutorul de încălzire vor ajunge la oameni pe 20 februarie.

Citește și: A fost aprobat: Cum arată cardul de energie prin care se vor acorda ajutoare de 1400 de lei pentru milioane de români

„Sunt peste 7.200 de cititoare optice pentru care este în curs de încheiere contractul de achiziţie, termenul de livrare este de 20 de zile.

Deci, practic, tot ce înseamnă echipamentele necesare pentru ca această citire a facturilor să aibă loc direct de către poştaşi şi să nu mai avem nevoie ca beneficiarul să meargă la oficiul poştal.

E nedrept să creăm cozi la oficiile poştale. Am gândit în detaliu aceste mecanisme pentru ca oamenii să aibă acces la bani”, a afirmat Marcel Boloş, duminică seara.

Publicitate

În ce priveşte data virării banilor pe cardul de energie, oficialul precizează că 20 februarie este termenul-limită.

Marcel Boloş: „Data de 20 februarie este termenul-limită”
„Data de 20 februarie este termenul. Aceste cititoare vor fi la dispoziţia oficianţilor poştali.

Vineri am fost la Poşta Română, am stat de vorbă personal inclusiv cu directorii teritoriali pentru a înţelege ce probleme mai sunt pentru ca mecanismul să funcţioneze”, a precizat Boloş, potrivit digi24.ro.

Întrebat de ce a fost aleasă Poşta Română pentru acest serviciu, Boloş a explicat că instituţia are structuri în mediul rural.

 

„Este singura instituţie, entitate din România care are structuri în mediul rural. Gânditi-vă câţi oameni puteau să rămână fără acest sprijin.

Al doilea lucru foarte important, este singura entitate care prin serviciile de mandat poştal are posibilitatea ca orice factură care se emite de furnizorul de energie să fie plătită.

De la factura de curent, de gaz, lemne de foc, gazul lichefiat. De aceea am ales la Poşta Română să deruleze acest mecanism”, a adăugat Boloş.

Cum iau românii cardul de energie pentru plata facturii. Marcel Boloş: „E nevoie de trei documente”

Oamenii sunt puși din nou pe drumuri. Ca să își poată lua cardul pentru ajutorul la plata facturilor la energie, românii trebuie să treacă mai întâi pe la administratorii de blocuri.

Deși trebuia să fie un sistem simplu de ajutorare a statului pentru oamenii care încă sunt racordați la sistemul public de încălzire, noua modalitate de decontare a facturilor la energie a dat peste cap atât administratorii de blocuri, cât și locuitorii care încă beneficiază de acest serviciu.

Pe de o parte, administratorii de blocuri trebuie să scoată din factura de întreținere costul la încălzire pe fiecare apartament în parte și pe fiecare beneficiar.

Mai apoi, trebuie să facă o declarație prin care se arată faptul că aceștia beneficiază de ajutorul statului în valoare de 1400 de lei și cu acea declarație, cu acel card primit din partea statului, dar și cu buletinul, oamenii trebuie să meargă la un ghișeu poștal.

Acolo, românii depun toate documentele și, prin mandat poștal, statul își recuperează banii din contul fiecărei persoane alocat.

„Acest certificat de validare a datoriilor este specific numai pentru încălzirea în sistem centralizat. Pentru căldura de la bloc avem peste 190.000 de asociații de proprietari.

E nevoie de trei documente: cartea de identitate, cardul de energie și acest certificat de validare a datoriilor, care se prezintă oficiantului poștal.

Se eliberează apoi o dovadă privind operațiunile de servicii de mandat poștal”, a explicat ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

„Dorohoiul, inima Țării de Sus a Moldovei vreme de două secole (1550-1750)”, conferință susținută la Biblioteca Județeană „M. Eminescu” Botoșani

Publicat

Publicitate

Institutul de Istorie ‘A.D. Xenopol’ – Academia Română, filiala Iași împreună cu Biblioteca Județeană ‘M. Eminescu’ din Botoșani invită la la conferința „Dorohoiul, inima Țării de Sus a Moldovei vreme de două secole (1550-1750)” susținută de prof. univ. dr. Petronel Zahariuc (director al Institutul de Istorie ‘A.D. Xenopol’).

Evenimentul va avea loc joi, 20 noiembrie a.c, de la ora 14.00 și se vă desfășura în Sala de Lectură a Bibliotecii Județene ‘M. Eminescu’.

Conferința continuă seria „De la istoria universală la istoria locală”. Conferințele Institutului „A.D. Xenopol” la Botoșani au început în 2023.

Citeste mai mult

Administratie

Aproape gata: Lucrările la Palatul Administrativ al județului Botoșani se termină în decembrie

Publicat

Publicitate

Lucrările de modernizare la Palatul Administrativ al județului Botoșani au intrat pe ultima sută de metri. Autoritățile au anunțat astăzi că șantierul va fi închis până la sfârșitul lunii decembrie, iar angajații Instituției Prefectului și ai Consiliului Județean se vor putea muta înapoi în clădire la finalul lunii ianuarie sau, cel târziu, la începutul lunii februarie.

Prefectul județului, Raluca Curelariu, a confirmat faptul că lucrările se desfășoară conform noului grafic și că echipele de intervenție sunt pe teren pentru ultimele finisaje. „Lucrările sunt aproape gata, iar la finalul lunii ianuarie, cel târziu la începutul lunii februarie, angajații vor începe să lucreze în noul sediu”, a explicat prefectul Raluca Curelariu, subliniind că instituțiile vor reveni într-un spațiu adaptat standardelor moderne de lucru.

Proiectul de reabilitare a inclus atât intervenții la exterior, cât și modernizări ample la interior. Fațada a fost recondiționată cu respectarea arhitecturii originale, iar zona exterioară a fost repavată. La interior, clădirea a fost complet refăcută: tavanele au fost schimbate, instalațiile electrice și termice au fost înlocuite, iar ușile și ferestrele au fost montate din nou, în totalitate.

De asemenea, au fost realizate lucrări importante de eficientizare energetică: izolarea termică a subsolului, a terasei și a pereților interiori, înlocuirea tâmplăriei exterioare, instalarea unui sistem de climatizare pe bază de pompe de căldură și montarea de panouri fotovoltaice, respectiv panouri solare pentru producerea apei calde. Clădirea beneficiază acum și de un sistem inteligent de management energetic, precum și de un sistem modernizat de alarmare și protecție la incendii.

Constructorul a primit o prelungire de trei luni a termenului de execuție, după ce pe parcursul lucrărilor au apărut intervenții neprevăzute care necesitau soluții tehnice suplimentare.

Publicitate

Palatul Administrativ, una dintre clădirile-emblemă ale județului Botoșani, își va recăpăta astfel funcționalitatea după un proces amplu de modernizare început în 2023, menit să redea patrimoniului arhitectural local strălucirea de odinioară și care a necesitat lucrări în valoare de nu mai puțin de 18 milioane de lei.

Citeste mai mult

Eveniment

Sporul natural al populației României s-a menținut negativ și în septembrie (statistică)

Publicat

Publicitate

Sporul natural al populației României s-a menținut negativ în luna septembrie a acestui an (-4.213), cu un număr al deceselor mai mare de 1,3 ori decât cel al născuților-vii, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), publicate luni.

Astfel, în perioada analizată, numărul certificatelor de naștere pentru născuți-vii înregistrat a fost mai mare cu 1.328 (+10%) comparativ cu luna septembrie a anului 2024, în timp ce numărul certificatelor de deces a crescut cu 424 (+2,3%) față de luna septembrie 2024, iar cel pentru copiii cu vârsta sub un an care au decedat a fost cu 23 mai mic.

La nivel general, sporul natural a fost negativ atât în luna septembrie 2025 (-4.213 persoane) cât și în luna septembrie 2024 (-5.117 persoane).

Potrivit statisticii, în luna septembrie 2025, în mediul urban s-a înregistrat decesul a 9.553 persoane (5.047 persoane de sex masculin și 4.506 persoane de sex feminin), iar în mediul rural decesul a 9.280 persoane (4.884 persoane de sex masculin și 4.396 persoane de sex feminin). Față de aceeași lună din anul 2024, numărul deceselor înregistrate a crescut cu +2,5% în mediul urban (+4% în cazul persoanelor de sex masculin și +0,8% în cazul persoanelor de sex feminin) și cu +2,1% în mediul rural, +0,8% în cazul persoanelor de sex masculin și +3,6 în cazul persoanelor de sex feminin).

În luna septembrie 2025, numărul nașterilor și cel al deceselor a crescut atât față de luna septembrie a anului trecut, cât și față de luna precedentă (august 2025).

În septembrie 2025 s-au înregistrat certificatele de naștere pentru 14.620 copii, în creștere cu 675 (+4,8%) față de luna august 2025.
Numărul certificatelor de deces înregistrate în luna septembrie 2025 a fost de 18.833 (9.931 pentru persoane de sex masculin și 8.902 pentru persoane de sex feminin), mai mult cu 1.278 decese față de luna august 2025, ceea ce reprezintă o creștere de 7,3% (+8,3% persoane de sex masculin și +6,1% persoane de sex feminin). Numărul de certificate de deces înregistrat pentru copiii cu vârsta de sub un an în luna septembrie 2025 a fost de 63, în scădere cu 6 față de luna august 2025.

Publicitate

În luna septembrie 2025, 41,3% (7.781 decese) din totalul numărului de decese s-a înregistrat la persoanele în vârstă de 80 ani și peste, 27,9% (5.251 decese) la persoanele de 70-79 ani și 16,1%, reprezentând 3.031 decese, la persoanele în vârstă de 60-69 ani. La polul opus, cele mai puține decese au fost înregistrate la grupele de vârstă 0-4 ani (78 decese), 5-19 ani (51 decese) și 20-29 ani (93 decese).

În septembrie 2025, la oficiile de stare civilă s-au înregistrat 11.810 căsătorii. Numărul divorțurilor pronunțate prin hotărâri judecătorești definitive și prin acordul soților (pe cale administrativă sau prin procedură notarială) a fost de 2.565 în luna septembrie 2025. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Sărbătoarea celor mai mici luptători! Prematuritatea: O realitate prezentă în fiecare zi. La Maternitatea Botoșani aproape 10% dintre nou-născuți vin pe lume înainte de termen

Publicat

Publicitate

Prematuritatea rămâne una dintre cele mai mari provocări ale medicinei neonatale, iar cifrele arată că nu este deloc un fenomen rar. 30–40% dintre nașterile premature apar spontan, fără niciun avertisment. Alte 25–30% sunt asociate ruperii premature a membranelor, iar 30–35% au cauze ce pot fi prevenite în timpul sarcinii. Există însă și situații în care medicii nu pot identifica nicio explicație. Se întâmplă pur și simplu.

În spatele fiecărui procent se află un copil care luptă pentru mâine. Un copil pentru care fiecare zi petrecută în uter contează enorm, crescând șansele la viață.

Situația prematurității la Botoșani, în 2025

La Secția de Neonatologie a Spitalului Județean de Urgență Mavromati, în primele 10 luni ale anului 2025 au venit pe lume 1.897 de copii. Dintre aceștia, 185 au fost prematuri, reprezentând 9,7% din totalul nou-născuților.

Peste 500 de copii au avut nevoie de îngrijiri în Terapie Intensivă Neonatală.
20 de nou-născuți au necesitat ventilație mecanică, dintre care 10 au fost prematuri.

Cel mai mic prematur născut anul acesta a cântărit 870 de grame. Recordul secției rămâne însă un copil îngrijit în trecut, care la naștere a avut 460 de grame, ajungând la un minim de 390 de grame pe durata spitalizării.

Publicitate

Cea mai lungă spitalizare a unui copil prematur în acest an a durat 76 de zile, iar cel mai mare decont pentru un nou-născut prematur a ajuns la 104.681 de lei – o măsură a complexității și intensității îngrijirilor necesare.

Sărbătoarea celor mai mici luptători

Duminică, 16 noiembrie, cu o zi înainte de Ziua Internațională a Prematurității, personalul Secției de Neonatologie i-a sărbătorit pe acești mici învingători.

La parterul secției, spațiul s-a umplut de baloane, jucării, cadouri și multe fotografii, un moment de bucurie pentru copiii care au trecut prin încercări grele încă din primele clipe ale vieții.

Cu această ocazie, a fost marcat și un an de viață al micuței Elena Maria, considerată „prematurul special” al secției.

Ziua de 17 noiembrie – un omagiu pentru mame și pentru cei din linia întâi

Ziua Internațională a Prematurității este și despre mamele care stau ore în șir lângă incubatoare uriașe, privind prin sticlă către copilul lor fragil, legat la aparate și înconjurat de cabluri. Ele trăiesc în fiecare zi cu speranța unui miracol.

Alături de ele se află medicii și asistentele. Pentru personalul medical, fiecare nou-născut prematur devine „copilul lor”. Trăiesc emoțiile părinților, se roagă, plâng și suferă alături de ei. Pe unii dintre acești copii îi poartă în minte toată viața, iar reîntâlnirile întâmplătoare, peste ani, pot trezi amintiri puternice: zile întregi petrecute numărând respirații și bătăi mici de inimă.

„Câteodată nu mai putem. Uneori plângem în drum spre casă sau oriunde. Dar a doua zi o luăm de la capăt cu alte vieți micuțe”, mărturisește dr. Carmen Zaboloteanu, șeful Secției de Neonatologie a Spitalului Județean de Urgență Mavromati.

Luna noiembrie este dedicată conștientizării prematurității și identificării factorilor care pot fi preveniți încă din timpul sarcinii. Pentru că, dincolo de statistici și procente, prematuritatea înseamnă vieți fragile, familii speriate, dar și miracole.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending