Connect with us
Publicitate

Eveniment

Dacia, cătunul-model care sfidează sărăcia. „Sunt mulți copii. Oamenii au cu ce-i hrăni, au case mari, frumoase”

Publicat

Publicitate

Un cătun botoșănean izolat în mijlocul câmpiei sfidează sărăcia și depopularea rurală pentru care a devenit faimos nordul Moldovei. Oamenii prosperă de la an la an, muncind din greu în agricultură și zootehnie, iar noțiunea de ajutor social le este total străină, scrie ADEVĂRUL.

Județul Botoșani este considerat unul dintre cele mai sărace din România, în special în mediul rural. În prezent, sunt multe comune depopulate, cu sute de localnici plecați definitiv în străinătate și care au lăsat în urmă părinți și bunici, majoritatea bolnavi și săraci, doar cu pensii de CAP.

Potrivit statisticilor, mai există o mulțime de asistați social și oameni fără venituri, aproape jumătate din populația activă neavând nicio sursă de venit. În plus, natalitatea este în cădere liberă.

Publicitate

Cu toate acestea, într-o lume a satelor unde sărăcia este la ea acasă, există un cătun care sfidează această tendință nord-moldavă. Se numește Dacia, are aproximativ 300 de locuitori și, desi se află în mijlocul câmpiei, se poate mândri că este unul dintre cele mai prospere sate din regiune.

De la case cu stuf la conacul din mijlocul câmpului
Dacă nu esti localnic din zona Nicșeniului, este imposibil să știi de Dacia. În acest cătun se ajunge urmând drumul județean pe o porțiune de aproximativ 15 kilometri din municipiul Botoșani până în comuna Nicșeni. De aici, un indicator cu litere de-o șchioapă indică direcția către Dacia. Este un drum de pământ care cotește din șoseaua principală spre dreapta. Până la Dacia, urmează un drum de coșmar, care cu greu poate fi parcurs fără un autoturism mai înalt, de preferabil 4 X 4.

După cinci kilometri de drum agricol, în mijlocul câmpiei, dăm peste Dacia. Având în vedere drumul și poziția geografică a satului, oricine s-ar aștepta la sărăcie lucie, însă realitatea contrazice orice prejudecată. Dacia este un sat de vile în adevăratul sens al cuvântului, în curțile cărora se află cel puțin două-trei utilaje agricole, dar și multe grajduri pline cu animale și alte asemenea indicii ale bunăstării.

Publicitate

Pe un deal, un sătean mai avut, renumit pentru ferma sa, construiește un adevărat conac pentru fiul său.

„Îl face după cel al boierului Melek, din Răchiți, comuna învecinată. Pentru băiat, așa cum aveau boierii. Este om cu avere, cu multă muncă la fermă”, ne lămurește o săteancă.

La fel ca el mai sunt mulți în Dacia. „Aici sunt mulți oameni care au bani, câștigați din muncă grea, cu animalele, cu pământul. Oamenii sunt foarte gospodari. În ultimii ani, este vilă lângă vilă”, mărturisește Maria Șalgău, o săteancă din Dacia.

Publicitate

Mihai, un localnic de aproximativ 50 de ani, spune că Dacia a devenit un sat bogat de prin anii 2000.

„La început, era un cătun cu stuf. Ceaușescu aproape l-a desfințat. Se gândea să-l mute, la Roma, în comuna învecinată. După 2000, totul s-a schimbat. Mulți au devenit fermieri. Până și cei mai săraci din sat au plecat sezonier în străinătate și tot s-au achipuit”, spune bărbatul.

”Oriunde se poate, dacă vrei cu adevărat!”
Vlad are 35 de ani, o casă frumoasă, vite și oi. A lucrat la oraș, câțiva ani, dar, sătul de navetă, a decis să se întoarcă la munca pământului.

„Era greu cu naveta și a fost și așa un fel de chemare a pământului. Muncesc mult la animale, la pământ, dar satisfacția este pe măsură. Și așa fac mulți în satul ăsta, cu animalele și pământul. Secretul este să fii gospodar, să muncești, să investești o parte, nu să cheltui tot, să te strădui să-ți desfaci produsele muncii. Oriunde se poate, dacă vrei cu adevărat!”, spune săteanul.

Majoritatea localnicilor cresc vaci, oi și lucrează sute de hectare, pe câmpurile din jurul satului. Au început cu utilaje modeste, dar mai apoi au reinvestit și au și accesat fonduri europene, iar acum au ferme prospere.

„Doar 20% pleacă sezonier la muncă în străinătate. Și se întorc. Restul nu au plecat, au făcut bani din agricultură și animale. Aici, oamenii știu că trebuie să muncească pentru a avea ce mânca. Noi nu știm ce-s alea ajutoare sociale”, spune un alt fermier.

Odată cu prosperitatea s-a rezolvat și problema natalității.

„Sunt foarte mulți copii. Oamenii au cu ce-i hrăni, au case mari, frumoase. Nu le este teamă așa tare de ziua de mâine”, spune Maria Șalgău.

Satul vilelor lăsat în noroi și fără apă curentă
Dacă sătenii își dau toată silința să ducă un trai decent, chiar prosper, nu același lucru se poate spune și despre autorități. În Dacia, nu există nici apă curentă, nici drumuri asfaltate.

Deși au vile și exploatații agricole de success, trebuie să trăiască prin noroaie, asta în condițiile în care doar autoritățile publice pot interveni, legal, pentru modernizarea drumurilor. Apa o iau de la fântânile, multe dintre ele, săpate tot de localnici, scrie ADEVĂRUL.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Doi bărbați din Gorbănești au „tocat” în bătaie un consătean care a avut nevoie de 50 de zile de îngrijiri. Au fost trimiși în judecată. Începe procesul

Publicat

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani a dispus trimiterea în judecată în stare de arest preventiv a inculpaților:

– T.I., în vârstă de 31 de ani, din com. Gorbănești, jud. Botoşani, cercetat pentru săvârşirea a două infracţiuni de „tentativă la omor calificat” și o infracțiunea de „distrugere”;

– H.C., în vârstă de 43 de ani, din com. Gorbănești, jud. Botoşani, cercetat pentru săvârşirea unei infracţiuni de „tentativă de omor”.

Publicitate

S-a reţinut că, în data de 15.09.2024, în jurul orei 10.35, în timp ce se afla pe un teren din extravilanul satului Silișcani, com. Gorbănești, jud. Botoșani, pe fondul unui conflict spontan, inculpatul T.I., care a mai fost condamnat în trecut pentru o tentativă de omor, i-a aplicat pers. văt. Ș.V. multiple lovituri cu o bâtă în zona capului, mâinilor și picioarelor, cauzându-i leziuni pentru vindecarea cărora a necesitat 7-8 zile de îngrijiri medicale, împrejurare în care i-a distrus și un telefon mobil în valoare de 3200 lei; în ziua de 16.09.2024, în jurul orei 10.00, în timp ce se aflau în proximitatea stației peco Talpa din com. Gorbănești, jud. Botoșani, pe fondul unei stări conflictuale anterioare, inc. H.C. și T.I. i-au aplicat multiple lovituri cu un obiect contondent, cu pumnii și picioarele pers. văt. H.O., în zona capului și corpului, cauzându-i leziuni pentru vindecarea cărora a necesitat 45-50 zile de îngrijiri medicale.

Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale şi trimiterea rechizitoriului la instanţă spre judecare, situaţie care nu poate în niciun fel să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Prima zăpadă pune probleme șoferilor. Un TIR a derapat și a blocat drumul, după ce a lovit un stâlp, la Iași

Publicat

Publicitate
Accident rutier pe DN 2, Miroslovești, județul Iași. Pe fondul vitezei, un TIR a derapat și a lovit un stâlp de electricitate, blocând temporar carosabilul.
Echipele DRDP Iași sunt mobilizate în zonă, în încercarea de a tracta autotrenul și a restabili traficul.
„Circulați cu atenție!”, îndeamnă autoritățile.

Citeste mai mult

Eveniment

(P) PSD a publicat lista integrală a întrebărilor de interes public de care fuge președintele PNL Botoșani. Ce are de ascuns?

Publicat

Publicitate

Mai mulți reprezentanți ai PSD au prezentat, joi, pe rețelele sociale lista integrală a întrebărilor de interes public, rămase fără răspuns, pe care le-au adresat în ultima perioadă președintelui PNL Botoșani, Valeriu Iftime. 

Există o modă la PNL de a spune una în campania electorală și de a face pe dos când se văd cu voturile în căruță. Fostul președinte PNL Florin Vasile Cîțu ne spunea senin să facem distincție între promisiunea creșterii pensiilor din programul electoral al PNL din 2020 și decizia de înghețare a pensiilor pe care a luat-o ca premier în 2021.

La fel face și Valeriu Iftime: la alegerile locale trâmbița peste tot că va veni cu transparența în politică, iar după ce a primit voturile fuge mâncând pământul de întrebările incomode, dar legitime pentru interesul public.

Publicitate

Lista integrală de care fuge „transparentul” președinte al PNL Botoșani:

 

  • ⁠ Au fost sau nu amendate firmele lui Iftime de Consiliul Concurenței pentru că au vândut repartitoare la suprapreț cetățenilor disperați să-și reducă povara costurilor cu energia termică? Dacă da, cum mai poate acum să joace rolul celui care se sacrifică de grija cetățenilor?
  • De ce a pus-o pe avocata PNL, care candidează la Senat, să blocheze acțiunea Primăriei Botoșani de a-i evacua pe chiriașii agresivi din Centrul Vechi? Câte voturi speră să obțină PNL de la cei vizați de evacuare?
  • Cum a obținut fără licitație 90% din cele 7.800 de contracte pe bani publici din care firmele sale au încasat 15 miliarde de lei noi din taxele și impozitele plătite de dumneavoastră?
  • ⁠Câte miliarde de lei noi au încasat firmele sale de la administrațiile locale conduse de PNL, adică de la colegii săi de partid?
  • ⁠Cine sunt acum beneficiarii reali ai firmelor sale? Sunt sau nu rude ale sale până la gradul al II-lea, care nu au dreptul să încheie contracte cu instituția pe care o conduce acum în calitate de președinte?
  • Cum l-a pus Iftime pe fiul său la conducerea Camerei de Comerț Botoșani, pe care a controlat-o până și-a luat mandatul la Consiliul Județean?
  • ⁠De ce se enervează mereu când i se adresează aceste întrebări și își pune secunzii care candidează la Parlament să atace PSD? N-ar fi mai simplu fie transparent și să răspundă? Iar dacă nu răspunde, ce are de ascuns?

 

Publicitate

CMF11240017

Citeste mai mult

Eveniment

RAR eXpert: Cum poți afla ce probleme are mașina, înainte de a o cumpăra. Verifică kilometrajul, defecțiunile ascunse și istoricul

Publicat

Publicitate

RAR Cluj oferă celor care vor să își cumpere o mașină second-hand, un serviciu de verificare amănunțită cu privire la kilometraj, defecțiuni ascunse sau probleme de identificare a autovehiculului, scrie alba24.ro

Este vorba despre RAR eXpert, implementat în alte regiuni încă de acum doi ani.

”Dacă aduceți mașina în reprezentanță, inginerii îi vor face o verificare amănunțită prin serviciul “RAR eXpert”.

Publicitate

Experiența ne-a arătat cât de vulnerabili pot fi unii cumpărători atunci când cred că au găsit autovehiculul mult așteptat și, pentru că nu au pregătirea de specialitate necesară, pot fi ușor păcăliți de cei care, cu rea credință, pun la vânzare mașini cu defecțiuni ascunse, cu kilometrajul modificat sau, și mai grav, cu probleme de identificare.

Și, uite așa, apar situațiile nefericite în care cumpărați mașini pe care nu le puteți folosi.

Centrul țării este o zonă în care ajung frecvent autovehicule importate din UE, iar acesta este motivul pentru care ne-am asumat și rolul de consultant oficial în materie de achiziții auto și considerăm că sfatul nostru și verificarea pe care o primiți la RAR pot cântări semnificativ la decizia de a cumpăra o mașină” precizează reprezentanții RAR Cluj.

Publicitate

Prin efectuarea verificării RAR eXpert puteți afla și dacă mașina pe care vreți să o cumpărați a fost în trecut implicată în accidente ale căror reparații nu au fost făcute ca la carte și nu mai corespunde criteriilor de fabricație, dacă sunt probleme la geometria roților și la sistemele de frânare și direcție, insesizabile pentru necunoscători, dar care neremediate în timp pot face diferența între o manevră sigură și una cu riscuri.

Sunt verificate elementele de identificare, bazele de date cu vehicule date în urmărire, geometria caroseriei, toate sistemele vitale ale vehiculului și elementele care prezintă deformări, tăieturi sau suduri care ridică semne de întrebare.
Serviciile prin RAR eXpert costă între 270 de lei (identificare) și 400 de lei (evaluarea detaliată a stării tehnice).

FOTO: RAR Cluj – Facebook

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending