Connect with us

Educație

Cursuri la gimnaziu de la ora 9.00, maxim 22 de elevi în clasă și artă și sport în toate școlile. Propuneri la Legea Educației

Publicat

Publicitate

Număr limitat la cel mult 22 de elevi într-o clasă, începerea cursurilor de la ora 9.00 sau predarea istoriei tutor religiilor la ora de Religie sunt câteva dintre propunerile la proiectul de Lege al învățământului, aflat în dezbatere publică.

Alianța “O voce pentru Educație” a depus peste 280 de amendamente la proiect. Schimbările propuse vizează o mare parte a prevederilor din proiectul de lege, de la chestiuni financiare la modul de desfășurare a școlii, de la burse la decontarea transportului elevilor sau digitalizare.

Alianța propune și reanalizarea procedurii ce permite Colegiilor naționale să organizeze examen de admitere în clasa a IX-a, dar și să se elimine prevederile ce obligă liceele să aleagă o singură filieră, potrivit edupedu.ro.

Cel mult 22 de elevi într-o clasă

Proiectul de lege prevede un număr maxim de 22 elevi în clasă, la nivelul școlii primare, numărul crescând la 26 pentru gimnaziu și 28 pentru liceu. Alianța propune ca numărul elevilor în clasă să fie stabilit la 22 și pentru gimnaziu și liceu, “în vederea creșterii calității actului educațional”. Aceeași limită este propusă și pentru învățământul dual.

Scade, totodată, și numărul mediu de elevi propus pentru o clasă: de la 18 la 16 în cazul gimnaziului și de la 22 la 18 în cazul liceului.

Liceele să nu fie obligate să-și aleagă o singură filieră

În proiect se arată că Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal într-una dintre cele trei filiere, teoretică, vocațională sau profesională prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.

Publicitate

Se cere și eliminarea prevederii potrivit căreia “Unităţile de învăţământ liceal profesional se organizează cu o singura filieră şi unul sau mai multe profiluri. În cadrul profilurilor se pot organiza una sau mai multe calificări profesionale sau specializări, conform legii.”

Alianța susține că nu există dovezi că s-ar încuraja astfel rezultate pozitive și atragerea de resurse. ”Dimpotrivă, afectează puternic accesul egal la educație în sate și orașe mici. Potențiale consecințe ar mai fi: determinarea elevilor să facă naveta sau să parcurgă o distanță mai mare până la un liceu care are filiera pe care și-o doresc, respectiv ar duce la desființarea unor clase cu rezultate bune în licee care au filiere mixte. (…)”

Cursuri la gimnaziu de la ora 9.00

Proiectul de lege prevede că la gimnaziu școala are loc, “de regulă, cu program de dimineață”. Alianța propune ca orele de curs, la clasele V-VIII, să înceapă cel mai devreme la ora 9.00.

“Multe studii au arătat beneficiile începerii mai târziu a școlii, inclusiv în ceea ce privește prezența mai bună a elevilor, scoruri mai mari la teste și durata îmbunătățită a somnului”, motivează sursa citată.

Istoria tututor marilor religii, predată la Religie

Alianța propune o completare a prevederilor privind disciplina Religie, așa încât “ În cadrul orei de religie se asigură și studierea istoria tuturor marilor religii”.

În plus, este propusă o nouă prevedere, care să specifice în mod clar că “La disciplina religie nu se realizează evaluare“.

Reanalizarea prevederilor pentru concursuri de admitere la Colegiile naționale

“Cât timp legea nu stabilește criteriile colegiilor naționale, posibilitatea ca acestea să organizeze admitere este arbitrară. De asemenea, precizăm că una dintre cele mai mari probleme evidențiate în nenumaratele rapoarte OECD din ultimii 20 de ani, de cand participă Romania la testele PISA, este „the achievement gap” între primii 25% și ultimii 25% dintre elevi, precum și procentul mare de insucces explicat de statutul socio-economic (top performerii sunt din medii avantajate; low achieverii sunt din medii dezavantajate)”, precizează reprezentanții organizației citate.

Alfabetizarea digitală – verificată în evaluările naționale de clasa a II-a, a IV-a și a VI-a

Se mai propune ca, pe lângă alfabetizarea funcțională, să fie verificată și alfabetizarea digitală a elevilor, prin itemi de literație specifici, la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a.

 “Utilizarea manualelor școlare nu este obligatorie”

Un alt amendament prevede să se stabilească, la nivel de lege, că “utilizarea manualelor școlare nu este obligatorie”. Această formulă este adăugată la un alineat de articol ce prevede că elevii și profesorii pot utiliza manualele aprobate de Minister.

Organizația se referă la o serie de manuale școlare din care elevii și cadrele didactice să aibă posibilitatea de alegere: ”nu trebuie să existe obligația de a folosi vreun manual școlar în timpul orei atât timp cât cadrul didactic respectă programa școlară”.

Elevii să-și poată alege disciplinele

Un amendament urmărește modificarea “principiului centrării educației pe beneficiarii acesteia”, astfel încât să apară și precizarea: “De asemenea, elevii au dreptul să își aleagă disciplinele pe care doresc să le studieze, în funcție de cariera pe care doresc să o urmeze, în cadrul curriculumului la decizia școlii”.

Grupe și clase formate prin distribuție aleatorie

Un articol nou propus să fie adăugat la lege prevede constituirea grupelor și claselor prin distribuție aleatorie a elevilor:

“(8) Formațiunile de studiu, grupe sau clase, se constituie, indiferent de nivelul educațional, prin distribuție aleatorie a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în formațiunile de studiu, în cazul în care există mai mult de una pe nivel educațional.”

Potrivit autorilor, “considerăm imperioasa prezenta adăugire la textul proiectului de lege, în vederea îmbunătățirii sistemului de instituții juridice care se asigură în concret de respectarea și punerea în practică a principiului desegregării școlare. ”

Învățământ de artă și sportiv – în toate școlile, nu doar în cele specializate

Se propune extinderea învățământului de artă și a învățământului sportiv, așa încât acesta să nu se desfășoare doar în școlile cu program dedicat și în clasele cu program specific, așa cum spune acum proiectul de lege, ci și în celelalte școli.

Potrivit amendamentului, “învăţământul de artă şi învăţământul sportiv integrat se organizează în şcolile şi liceele cu program de artă, respectiv sportiv, precum şi în celelalte unităţi de învăţământ primar, gimnazial şi liceal.”

Autorii apreciază că “performanța sportivă sau artistică nu trebuie să apară doar în școlile de profil, iar elevii care sunt la filiera teoretică dar se afla în situația de performanță nu trebuie să fie obligați să se transfere în astfel de clase speciale (…)”

Activități remediale în weekend

Un amendament vizează extinderea programului “învățare remedială”, care în proiectul de lege este destinat “elevilor cu decalaje în dobândirea competențelor-cheie”, așa încât să fie destinat și :celor care se încadrează în risc de abandon școlar sau părăsire timpurie a școlii, conform evaluării Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE)”.

O altă propunere vizează ca activitățile remediale să se desfășoare nu doar pe durata vacanței, cum menționează proiectul de lege, ci și “sâmbăta sau duminica”, la decizia consiliului de administrație al școlii.

Orientare școlară pentru elevi, de două ori pe an

O propunere este introducerea unui nou articol, potrivit căruia “Elevii vor beneficia de orientare școlară și consiliere vocațională în mod obligatoriu de cel puțin două ori pe an, începând cu clasa a V-a, fiind actualizat totodată portofoliul personal educațional al aceestora după fiecare sesiune.”

Măsura este justificată cu argumentul că “lipsa acestor forme de sprijin trimite elevii către o unitate de învățământ apropiată de casă, fără nicio legătură cu abilitățile sau personalitatea lor.”

Fără “Admis/Respins” la Educație pentru viață

Proiectul de lege prevede, în formula inițială, ca la disciplina “Educație pentru viață” rezultatele evaluării să se exprime prin calificative “Admis/Respins”.

Amendamentul propus acum prevede ca aceste calificative să se exprime prin calificative anuale, care să nu conducă la corigențe: “deși parcurgerea acestor module are caracter obligatoriu, acestea trebuie să fie plăcute elevilor, fără a produce un stres suplimentar.”

Disciplina “Istoria Comunismului” să fie prevăzută în lege

Actualul proiect prevede ca planurile-cadru pentru liceu să includă “Istoria Evreilor. Holocaustul” ca disciplină a trunchiului comun. “O voce” propune un amendament prin care, pe lângă aceasta, să fie menționată în lege, la același articol, “Istoria comunismului”, dar ambele să fie discipline școlare în cadrul curriculumului la decizia școlii.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Haltere: Maia Delia Andrei (CS Botoșani) a cucerit trei medalii de aur la Europenele Under-15 și Under-17

Publicat

Publicitate

Sportivele române au cucerit, vineri, nu mai puțin de șapte medalii la Campionatele Europene de haltere Under-15 și Under-17 de la Madrid, dintre care trei de aur, trei de argint și una de bronz.

Maia Delia Andrei (CS Botoșani), componentă a Centrului Național Olimpic de Pregătire a Junioarelor, a cucerit trei medalii de aur la cat. 48 kg, Under-15, cu 67 kg la smuls, 85 kg la aruncat și 152 kg la total.


La cat. 53 kg, Under-17, Alexia Diana Șipoș (CSM Onești) a câștigat trei medalii de argint, cu 79 kg la smuls, 98 kg la aruncat și 177 kg la total.


La aceeași categorie, Adelina Maria Lorinț (CSM Bistrița) a obținut o medalie de bronz la total, cu 158 kg. La smuls, ea a ocupat locul al patrulea, cu 70 kg, iar la aruncat, tot patru, cu 88 kg.

Publicitate

Bilanțul delegației României este până acum de 11 medalii, dintre care cinci de aur, trei de argint, trei de bronz. Celelalte medalii au fost obținute de Lucian Florin Cambei la cat. 56 kg, Under-17, aur la smuls și total, bronz la aruncat, și una de bronz cucerită de Florin Ispilante, la cat. 56 kg, Under-15, la aruncat.
AGERPRES

* Sursa fotografiilor: Federatia Romana de Haltere – Romanian Weightlifting Federation / Facebook.com

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO Botoșani: Tânăr de 18 ani, prins cu zeci de doze de droguri de mare risc, pregătite pentru vânzare. A fost reținut de polițiști

Publicat

Publicitate

Polițiștii Serviciului de Combatere a Criminalității Organizate Botoșani, sub coordonarea procurorilor DIICOT – Biroul Teritorial Botoșani, desfășoară cercetări într-un dosar penal ce vizează un tânăr de 18 ani, bănuit de comiterea infracțiunilor de trafic de droguri de risc și mare risc, precum și efectuarea, fără drept, de operațiuni cu substanțe susceptibile de a avea efecte psihoactive.

Din probele administrate a rezultat că, în perioada martie – iulie 2025, acesta ar fi procurat, deținut și comercializat diverse cantități de substanțe vegetale și cristaline (MDMB-BUTINACA, MDMB-4en-PINACA, 2-MMC), încadrate în categoria produselor psihoactive și drogurilor de mare risc, către consumatori din județul Botoșani.

În urma percheziției domiciliare efectuate la locuința suspectului, polițiștii au descoperit și ridicat 34 de doze de substanță cristalină 3-CMC (drog de mare risc) și 37 de doze de canabis (drog de risc), pregătite pentru vânzare, precum și alte mijloace de probă relevante pentru cauză.

La data de 25 iulie 2025, procurorii DIICOT – BT Botoșani au dispus reținerea tânărului pentru 24 de ore, urmând a fi sesizat judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Botoșani cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.

Acțiunea a beneficiat de sprijinul luptătorilor Serviciului pentru Acțiuni Speciale Botoșani și al jandarmilor din cadrul IJJ Botoșani.

Facem precizarea că, pe întreg parcursul procesului penal, persoana cercetată beneficiază de prezumția de nevinovăție, precum și de toate drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de lege.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Sesiune de examene Cambridge English, susținută astăzi la Cambridge Star Botoșani

Publicat

Publicitate

Sesiune de examene Cambridge English, susținută astăzi la Cambridge Star Botoșani

73 de copii cu vârste între 7 și 12 ani au susținut astăzi, la Cambridge Star Botoșani, examenele Cambridge English din seria Young Learners English (YLE), corespunzătoare nivelurilor Pre A1 Starters, A1 Movers și A2 Flyers. Este ultima sesiune de examene Cambridge organizată în acest an școlar de centrul botoșănean, care și-a încheiat astfel calendarul de examinări 2024–2025.

Examenele YLE sunt concepute pentru a evalua progresul în limba engleză într-un mod pozitiv și motivant, fiind structurate astfel încât să reducă presiunea testărilor tradiționale. Candidații primesc un raport individualizat de performanță, fără note sau calificative de tip „admis” sau „respins”, ceea ce le permite să înțeleagă clar nivelul actual și pașii următori în dezvoltarea competențelor lingvistice.

Această sesiune încheie un an în care 789 de copii și adolescenți au susținut examene Cambridge la Botoșani, la toate nivelurile – de la YLE până la C1 Advanced și C2 Proficiency. Examinările au inclus atât cursanți ai centrului Cambridge Star, cât și candidați din afara instituției, provenind din școli publice și private din județ. În paralel, profesorii centrului au susținut examenele internaționale TKT (Teaching Knowledge Test), consolidându-și competențele de predare a limbii engleze și menținând un standard ridicat de profesionalism în activitatea educațională.

„Ne bucură numărul mare de copii și adolescenți care au ales să-și evalueze nivelul de engleză printr-un examen internațional. Este un semn clar că familiile și profesorii din Botoșani apreciază învățarea temeinică și orientată spre rezultate reale. Pentru copii, aceste examene sunt și o sursă importantă de motivație și încredere în sine”, a declarat Elisabeta Maxim, director general Cambridge Star.

Certificările Cambridge English pot facilita accesul în clase cu predare intensivă sau bilingvă și pot înlocui proba de competențe la bacalaureat pentru nivelurile B1–C2. În cazul copiilor de vârstă mică, evaluările Cambridge contribuie la dezvoltarea unei atitudini pozitive față de limba engleză și oferă un cadru clar și obiectiv pentru urmărirea progresului.

Publicitate

Toți candidații care au susținut un examen Cambridge English în anul școlar 2024–2025 la Cambridge Star Botoșani sunt invitați să sărbătorească rezultatele obținute în cadrul Festivității de Premiere Cambridge English, care va avea loc în data de 5 septembrie, la Sala Eminescu a Hotelului Rapsodia. Evenimentul va reuni elevii, părinții și profesorii care i-au pregătit, într-un moment festiv dedicat efortului și reușitei fiecărui participant.

Activitate continuă, chiar și în vacanță

Deși majoritatea instituțiilor de învățământ sunt în vacanță, Cambridge Star Botoșani își continuă activitatea educațională într-un ritm susținut. Centrul derulează în această perioadă:

activități interactive și tematice în cadrul școlii de vară de limba engleză,

cursuri de consolidare și recuperare pentru elevii care doresc să înceapă noul an școlar cu mai multă încredere,

module dedicate educatorilor și învățătorilor din sistemul public care vizează participarea în proiecte Erasmus sau alte programe internaționale,

precum și testări inițiale pentru viitorii cursanți, adresate familiilor care caută un cadru educațional structurat și cu rezultate demonstrate în pregătirea pentru examene Cambridge.

În paralel, echipa Cambridge Star desfășoară activități de planificare academică și logistică pentru anul școlar 2025–2026: revizuirea materialelor didactice, reamenajarea sălilor de curs, actualizarea programelor și calendarului de activități.

Cu un program care continuă și în vacanță, o rată ridicată de participare la examene internaționale și o ofertă educațională diversificată, Cambridge Star Botoșani rămâne unul dintre cele mai active centre lingvistice din nord-estul țării.

Citeste mai mult

Eveniment

Jandarmii botoșăneni, în misiuni speciale de weekend: Zilele comunei Frumușica, meciul F.C. Botoșani – Unirea Slobozia și Ziua Imnului Național

Publicat

Publicitate

În acest sfârșit de săptămână, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani va asigura ordinea și siguranța publică la Zilele comunei Frumușica și la evenimentul recreativ desfășurat în satul Tudor Vladimirescu din comuna Albești.

Jandarmii botoșăneni vor acționa în cooperare cu efective de poliție pentru desfășurarea în condiții de siguranță a acestor manifestări publice și vor lua măsurile necesare în cazul producerii unor eventuale fapte antisociale de natură penală și contravențională.

Luni, 28 iunie, efective din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani vor acorda sprijin Grupării de Jandarmi Mobile Bacău în cadrul misiunii de asigurare a ordinii și siguranței publice pe timpul meciului de fotbal de Liga I dintre echipele F.C. Botoșani și Unirea Slobozia, iar marți, 29 iulie, vor fi alături de participanții la sărbătorirea Zilei Imnului Național, în Piață 1 Decembrie din municipiul Botoșani, atât în dispozitivul de ordine publică, cât și cu un pluton de jandarmi în cadrul Detașamentului de defilare constituit cu această ocazie.

În afara acestor misiuni, jandarmii vor acționa proactiv pentru menținerea ordinii și liniștii publice în sistem integrat, împreună cu polițiștii botoșăneni, în special în zonele aglomerate și vor interveni la solicitările făcute de cetățeni prin apel la numărul unic de urgență 112.

Recomandăm participanților la manifestările publice să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile forțelor de ordine, să acorde atenția cuvenită minorilor care îi însoțesc și să aibă grijă de bunurile personale de valoare, iar în cazul sesizării unor fapte antisociale să solicite în cel mai scurt timp sprijinul jandarmilor aflați în dispozitivul de misiune.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending