Connect with us

Educație

Cursuri la gimnaziu de la ora 9.00, maxim 22 de elevi în clasă și artă și sport în toate școlile. Propuneri la Legea Educației

Publicat

Publicitate

Număr limitat la cel mult 22 de elevi într-o clasă, începerea cursurilor de la ora 9.00 sau predarea istoriei tutor religiilor la ora de Religie sunt câteva dintre propunerile la proiectul de Lege al învățământului, aflat în dezbatere publică.

Alianța “O voce pentru Educație” a depus peste 280 de amendamente la proiect. Schimbările propuse vizează o mare parte a prevederilor din proiectul de lege, de la chestiuni financiare la modul de desfășurare a școlii, de la burse la decontarea transportului elevilor sau digitalizare.

Alianța propune și reanalizarea procedurii ce permite Colegiilor naționale să organizeze examen de admitere în clasa a IX-a, dar și să se elimine prevederile ce obligă liceele să aleagă o singură filieră, potrivit edupedu.ro.

Cel mult 22 de elevi într-o clasă

Proiectul de lege prevede un număr maxim de 22 elevi în clasă, la nivelul școlii primare, numărul crescând la 26 pentru gimnaziu și 28 pentru liceu. Alianța propune ca numărul elevilor în clasă să fie stabilit la 22 și pentru gimnaziu și liceu, “în vederea creșterii calității actului educațional”. Aceeași limită este propusă și pentru învățământul dual.

Scade, totodată, și numărul mediu de elevi propus pentru o clasă: de la 18 la 16 în cazul gimnaziului și de la 22 la 18 în cazul liceului.

Liceele să nu fie obligate să-și aleagă o singură filieră

În proiect se arată că Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal într-una dintre cele trei filiere, teoretică, vocațională sau profesională prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.

Publicitate

Se cere și eliminarea prevederii potrivit căreia “Unităţile de învăţământ liceal profesional se organizează cu o singura filieră şi unul sau mai multe profiluri. În cadrul profilurilor se pot organiza una sau mai multe calificări profesionale sau specializări, conform legii.”

Alianța susține că nu există dovezi că s-ar încuraja astfel rezultate pozitive și atragerea de resurse. ”Dimpotrivă, afectează puternic accesul egal la educație în sate și orașe mici. Potențiale consecințe ar mai fi: determinarea elevilor să facă naveta sau să parcurgă o distanță mai mare până la un liceu care are filiera pe care și-o doresc, respectiv ar duce la desființarea unor clase cu rezultate bune în licee care au filiere mixte. (…)”

Cursuri la gimnaziu de la ora 9.00

Proiectul de lege prevede că la gimnaziu școala are loc, “de regulă, cu program de dimineață”. Alianța propune ca orele de curs, la clasele V-VIII, să înceapă cel mai devreme la ora 9.00.

“Multe studii au arătat beneficiile începerii mai târziu a școlii, inclusiv în ceea ce privește prezența mai bună a elevilor, scoruri mai mari la teste și durata îmbunătățită a somnului”, motivează sursa citată.

Istoria tututor marilor religii, predată la Religie

Alianța propune o completare a prevederilor privind disciplina Religie, așa încât “ În cadrul orei de religie se asigură și studierea istoria tuturor marilor religii”.

În plus, este propusă o nouă prevedere, care să specifice în mod clar că “La disciplina religie nu se realizează evaluare“.

Reanalizarea prevederilor pentru concursuri de admitere la Colegiile naționale

“Cât timp legea nu stabilește criteriile colegiilor naționale, posibilitatea ca acestea să organizeze admitere este arbitrară. De asemenea, precizăm că una dintre cele mai mari probleme evidențiate în nenumaratele rapoarte OECD din ultimii 20 de ani, de cand participă Romania la testele PISA, este „the achievement gap” între primii 25% și ultimii 25% dintre elevi, precum și procentul mare de insucces explicat de statutul socio-economic (top performerii sunt din medii avantajate; low achieverii sunt din medii dezavantajate)”, precizează reprezentanții organizației citate.

Alfabetizarea digitală – verificată în evaluările naționale de clasa a II-a, a IV-a și a VI-a

Se mai propune ca, pe lângă alfabetizarea funcțională, să fie verificată și alfabetizarea digitală a elevilor, prin itemi de literație specifici, la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a.

 “Utilizarea manualelor școlare nu este obligatorie”

Un alt amendament prevede să se stabilească, la nivel de lege, că “utilizarea manualelor școlare nu este obligatorie”. Această formulă este adăugată la un alineat de articol ce prevede că elevii și profesorii pot utiliza manualele aprobate de Minister.

Organizația se referă la o serie de manuale școlare din care elevii și cadrele didactice să aibă posibilitatea de alegere: ”nu trebuie să existe obligația de a folosi vreun manual școlar în timpul orei atât timp cât cadrul didactic respectă programa școlară”.

Elevii să-și poată alege disciplinele

Un amendament urmărește modificarea “principiului centrării educației pe beneficiarii acesteia”, astfel încât să apară și precizarea: “De asemenea, elevii au dreptul să își aleagă disciplinele pe care doresc să le studieze, în funcție de cariera pe care doresc să o urmeze, în cadrul curriculumului la decizia școlii”.

Grupe și clase formate prin distribuție aleatorie

Un articol nou propus să fie adăugat la lege prevede constituirea grupelor și claselor prin distribuție aleatorie a elevilor:

“(8) Formațiunile de studiu, grupe sau clase, se constituie, indiferent de nivelul educațional, prin distribuție aleatorie a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în formațiunile de studiu, în cazul în care există mai mult de una pe nivel educațional.”

Potrivit autorilor, “considerăm imperioasa prezenta adăugire la textul proiectului de lege, în vederea îmbunătățirii sistemului de instituții juridice care se asigură în concret de respectarea și punerea în practică a principiului desegregării școlare. ”

Învățământ de artă și sportiv – în toate școlile, nu doar în cele specializate

Se propune extinderea învățământului de artă și a învățământului sportiv, așa încât acesta să nu se desfășoare doar în școlile cu program dedicat și în clasele cu program specific, așa cum spune acum proiectul de lege, ci și în celelalte școli.

Potrivit amendamentului, “învăţământul de artă şi învăţământul sportiv integrat se organizează în şcolile şi liceele cu program de artă, respectiv sportiv, precum şi în celelalte unităţi de învăţământ primar, gimnazial şi liceal.”

Autorii apreciază că “performanța sportivă sau artistică nu trebuie să apară doar în școlile de profil, iar elevii care sunt la filiera teoretică dar se afla în situația de performanță nu trebuie să fie obligați să se transfere în astfel de clase speciale (…)”

Activități remediale în weekend

Un amendament vizează extinderea programului “învățare remedială”, care în proiectul de lege este destinat “elevilor cu decalaje în dobândirea competențelor-cheie”, așa încât să fie destinat și :celor care se încadrează în risc de abandon școlar sau părăsire timpurie a școlii, conform evaluării Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE)”.

O altă propunere vizează ca activitățile remediale să se desfășoare nu doar pe durata vacanței, cum menționează proiectul de lege, ci și “sâmbăta sau duminica”, la decizia consiliului de administrație al școlii.

Orientare școlară pentru elevi, de două ori pe an

O propunere este introducerea unui nou articol, potrivit căruia “Elevii vor beneficia de orientare școlară și consiliere vocațională în mod obligatoriu de cel puțin două ori pe an, începând cu clasa a V-a, fiind actualizat totodată portofoliul personal educațional al aceestora după fiecare sesiune.”

Măsura este justificată cu argumentul că “lipsa acestor forme de sprijin trimite elevii către o unitate de învățământ apropiată de casă, fără nicio legătură cu abilitățile sau personalitatea lor.”

Fără “Admis/Respins” la Educație pentru viață

Proiectul de lege prevede, în formula inițială, ca la disciplina “Educație pentru viață” rezultatele evaluării să se exprime prin calificative “Admis/Respins”.

Amendamentul propus acum prevede ca aceste calificative să se exprime prin calificative anuale, care să nu conducă la corigențe: “deși parcurgerea acestor module are caracter obligatoriu, acestea trebuie să fie plăcute elevilor, fără a produce un stres suplimentar.”

Disciplina “Istoria Comunismului” să fie prevăzută în lege

Actualul proiect prevede ca planurile-cadru pentru liceu să includă “Istoria Evreilor. Holocaustul” ca disciplină a trunchiului comun. “O voce” propune un amendament prin care, pe lângă aceasta, să fie menționată în lege, la același articol, “Istoria comunismului”, dar ambele să fie discipline școlare în cadrul curriculumului la decizia școlii.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Protestele nu sunt „supărări”, ci simptomul colapsului provocat de Legea Bolojan. Mesaj dur al sindicatelor din Învățământ pentru ministrul Daniel David

Publicat

Publicitate

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au reacționat vehement la declarațiile ministrului Educației, Daniel David, făcute într-un podcast, care a minimalizat protestele profesorilor, numindu-le „stări de supărare” limitate la „zona sindicală”.

„Ceea ce ministrul numește simplist «supărare» este manifestarea unei frustrări acumulate. Măsurile recente au lovit direct în fundamentul sistemului”, se arată în comunicatul comun semnat de președinții Simion Hancescu și Marius Ovidiu Nistor.

Sindicatele acuză că Legea nr. 141/2025 (cunoscută drept „Legea Bolojan”) a provocat un adevărat dezastru:

  • creșterea normei didactice și a numărului de elevi la clasă
  • reducerea veniturilor din plata cu ora
  • haosul comasărilor nejustificate de școli
  • impredictibilitate administrativă totală

„A afirma că «le va trece supărarea» înseamnă a trata cu superioritate și cinism o categorie profesională deja împovărată și umilită”, spun liderii sindicali.

Reacțiile nu vin doar din „zona sindicală”:

  • cadre didactice neafiliate sindical reclamă suprasolicitarea
  • părinți și elevi protestează public împotriva reorganizărilor forțate
  • lideri de opinie vorbesc despre un regres de trei decenii în educație

Sindicatele îl acuză pe ministru că folosește expertiza de psiholog pentru a aplica dictonul „dezbină și cucerește”, reducând criza sistemică la o „stare emoțională” trecătoare.

Publicitate

„Domnule ministru, după atâta dezbinare, s-ar putea să nu mai aveți ce să cuceriți!”, au transmis liderii sindicali.

În timp ce Europa reduce numărul de elevi la clasă pentru a combate analfabetismul funcțional, România face exact invers – aglomerează clasele și taie resursele.

FSLI și „Spiru Haret” solicită încetarea imediată a minimalizării și începerea corectării efectelor dezastruoase ale Legii 141/2025.

„ Educația nu se poate reforma prin negarea problemelor. Însă, reformele durabile se construiesc împreună cu profesioniștii din sistem, nu împotriva lor”, concluzionează cele două federații.

Citeste mai mult

Economie

Gala Turismului „Descoperă Nord-Est”, ediția a X-a, organizată la Botoșani

Publicat

Publicitate

Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est organizează, în data de 9 decembrie 2025, la Botoșani, în parteneriat cu Consiliul Județean Botoșani și Primăria Municipiului Botoșani, a X-a ediție a Galei Turismului „Descoperă Nord-Est”, unul dintre cele mai importante evenimente dedicate promovării turismului și patrimoniului cultural din regiune.

Evenimentul este organizat în parteneriat cu peste 50 de companii private din industria HORECA, industria alimentară  și sectorul transporturilor de turism, precum și cu instituții publice și este dedicat în mod exclusiv specialiștilor și operatorilor din turism. Accesul la eveniment se face doar pe bază de invitație prealabilă din partea organizatorilor și înscriere a participanților.

Din 2016, Gala a fost organizată în fiecare an într-unul dintre județele Regiunii Nord-Est a României ca urmare a
proiectelor turismului, derulate de Centrul EUROPE DIRECT Nord-Est și Centrul Regional de Studii Nord-Est, ale
ADR Nord-Est. Gala reunește anual peste 200 de participanți – reprezentanți ai sectorului HORECA, operatorilor de
turism, instituțiilor culturale, administrației publice și mediului academic de la nivelul regional și național din România, precum și din străinătate.

Anul acesta, evenimentul va reuni specialiști în turism din România, Republica Moldova, Ucraina, Italia, Letonia și
Grecia și va oferi un spațiu de dialog, colaborare și schimb de bune practici pentru dezvoltarea turismului regional și
transnațional.

Ediția aniversară 2025 va debuta la Complex Casa Lux din Botoșani cu Conferința „Descoperă Nord-Est”, care include dezbateri privind cooperarea transfrontalieră și finanțările europene, modele de bună practică în dezvoltarea turismului sustenabil și a diferitelor tipuri de turism din Regiunea Nord-Est România, lansarea Rutei Gastronomice Transnaționale România–Moldova și a unui nou proiect de documentare a Rutei Cultural-Turistice Europene Cucuteni–Trypillia (RO–MD–UA), o expoziție regională a gastronomiei locale și a destinațiilor turistice, precum și o bursă de contacte dedicată operatorilor din industrie.

Seara de gală va avea loc la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani și va cuprinde decernarea premiilor de excelență în turism, un spectacol artistic aniversar și un cocktail pentru invitați din partea organizatorilor. Evenimentul își propune să promoveze destinațiile autentice ale Regiunii Nord-Est și să consolideze identitatea turistică a acesteia în context național și european.

Publicitate

(COMUNICAT DE PRESA)

Citeste mai mult

Eveniment

Un copil de doi ani a rămas blocat într-o mașină parcată pe o stradă din municipiul Botoșani. Pompierii au spart un geam

Publicat

Publicitate

Un copil, în vârstă de doi ani, a rămas blocat într-un autoturism parcat pe o stradă din municipiul Botoșani, după ce, din joacă, a activat sistemul de închidere al ușilor. Cheia se afla în interior, iar mama nu a mai putut deschide vehiculul și a solicitat sprijinul pompierilor.

 

Un echipaj din cadrul Detașamentului de Pompieri Botoșani a intervenit prompt și a fost nevoit să spargă un geam pentru a debloca ușa. Copilul era speriat, dar s-a liniștit imediat în brațele mamei.

 

Recomandăm tuturor părinților să nu își lase copiii singuri în autoturisme, chiar și pentru perioade scurte. Aceștia pot acționa, fără intenție, diferite mecanisme ale vehiculului, inclusiv sistemul de blocare al ușilor, ceea ce poate duce la astfel de situații neprevăzute.

 

Publicitate

Pompierii militari sunt permanent pregătiți, 24 de ore din 24, pentru a interveni în situații de urgență și a acorda primul ajutor specializat. Evenimentele sunt monitorizate continuu de Centrul Operațional, pentru dispunerea măsurilor rapide și eficiente.

 

Informații utile privind comportamentul în situații de urgență pot fi accesate pe platforma națională de pregătire: fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu la Baranca! O casă s-a aprins din neglijența proprietarului

Publicat

Publicitate

O casă din localitatea Baranca a fost în pericol, în această dimineață, după ce funinginea depusă pe pereții interiori ai coșului de fum s-a aprins.

 

Pompierii militari de la Punctul de Lucru Darabani au intervenit prompt și au stins flăcările înainte de a produce pagube materiale însemnate.

 

Pentru prevenirea unor situații similare, ISU Botoșani vă reamintește:

 

Publicitate

– verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grunzi, astereală etc.);

 

– curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare;

 

– tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn: grinzi, bârne, suport acoperiş etc.);

 

– îngrășați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului;

 

– păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

 

Material de informare preventivă: https://youtu.be/ixUc6UmdzHY

 

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

 

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

 

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending