Connect with us

Educație

Cursuri la gimnaziu de la ora 9.00, maxim 22 de elevi în clasă și artă și sport în toate școlile. Propuneri la Legea Educației

Publicat

Publicitate

Număr limitat la cel mult 22 de elevi într-o clasă, începerea cursurilor de la ora 9.00 sau predarea istoriei tutor religiilor la ora de Religie sunt câteva dintre propunerile la proiectul de Lege al învățământului, aflat în dezbatere publică.

Alianța “O voce pentru Educație” a depus peste 280 de amendamente la proiect. Schimbările propuse vizează o mare parte a prevederilor din proiectul de lege, de la chestiuni financiare la modul de desfășurare a școlii, de la burse la decontarea transportului elevilor sau digitalizare.

Alianța propune și reanalizarea procedurii ce permite Colegiilor naționale să organizeze examen de admitere în clasa a IX-a, dar și să se elimine prevederile ce obligă liceele să aleagă o singură filieră, potrivit edupedu.ro.

Cel mult 22 de elevi într-o clasă

Proiectul de lege prevede un număr maxim de 22 elevi în clasă, la nivelul școlii primare, numărul crescând la 26 pentru gimnaziu și 28 pentru liceu. Alianța propune ca numărul elevilor în clasă să fie stabilit la 22 și pentru gimnaziu și liceu, “în vederea creșterii calității actului educațional”. Aceeași limită este propusă și pentru învățământul dual.

Scade, totodată, și numărul mediu de elevi propus pentru o clasă: de la 18 la 16 în cazul gimnaziului și de la 22 la 18 în cazul liceului.

Liceele să nu fie obligate să-și aleagă o singură filieră

În proiect se arată că Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal într-una dintre cele trei filiere, teoretică, vocațională sau profesională prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.

Publicitate

Se cere și eliminarea prevederii potrivit căreia “Unităţile de învăţământ liceal profesional se organizează cu o singura filieră şi unul sau mai multe profiluri. În cadrul profilurilor se pot organiza una sau mai multe calificări profesionale sau specializări, conform legii.”

Alianța susține că nu există dovezi că s-ar încuraja astfel rezultate pozitive și atragerea de resurse. ”Dimpotrivă, afectează puternic accesul egal la educație în sate și orașe mici. Potențiale consecințe ar mai fi: determinarea elevilor să facă naveta sau să parcurgă o distanță mai mare până la un liceu care are filiera pe care și-o doresc, respectiv ar duce la desființarea unor clase cu rezultate bune în licee care au filiere mixte. (…)”

Cursuri la gimnaziu de la ora 9.00

Proiectul de lege prevede că la gimnaziu școala are loc, “de regulă, cu program de dimineață”. Alianța propune ca orele de curs, la clasele V-VIII, să înceapă cel mai devreme la ora 9.00.

“Multe studii au arătat beneficiile începerii mai târziu a școlii, inclusiv în ceea ce privește prezența mai bună a elevilor, scoruri mai mari la teste și durata îmbunătățită a somnului”, motivează sursa citată.

Istoria tututor marilor religii, predată la Religie

Alianța propune o completare a prevederilor privind disciplina Religie, așa încât “ În cadrul orei de religie se asigură și studierea istoria tuturor marilor religii”.

În plus, este propusă o nouă prevedere, care să specifice în mod clar că “La disciplina religie nu se realizează evaluare“.

Reanalizarea prevederilor pentru concursuri de admitere la Colegiile naționale

“Cât timp legea nu stabilește criteriile colegiilor naționale, posibilitatea ca acestea să organizeze admitere este arbitrară. De asemenea, precizăm că una dintre cele mai mari probleme evidențiate în nenumaratele rapoarte OECD din ultimii 20 de ani, de cand participă Romania la testele PISA, este „the achievement gap” între primii 25% și ultimii 25% dintre elevi, precum și procentul mare de insucces explicat de statutul socio-economic (top performerii sunt din medii avantajate; low achieverii sunt din medii dezavantajate)”, precizează reprezentanții organizației citate.

Alfabetizarea digitală – verificată în evaluările naționale de clasa a II-a, a IV-a și a VI-a

Se mai propune ca, pe lângă alfabetizarea funcțională, să fie verificată și alfabetizarea digitală a elevilor, prin itemi de literație specifici, la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a.

 “Utilizarea manualelor școlare nu este obligatorie”

Un alt amendament prevede să se stabilească, la nivel de lege, că “utilizarea manualelor școlare nu este obligatorie”. Această formulă este adăugată la un alineat de articol ce prevede că elevii și profesorii pot utiliza manualele aprobate de Minister.

Organizația se referă la o serie de manuale școlare din care elevii și cadrele didactice să aibă posibilitatea de alegere: ”nu trebuie să existe obligația de a folosi vreun manual școlar în timpul orei atât timp cât cadrul didactic respectă programa școlară”.

Elevii să-și poată alege disciplinele

Un amendament urmărește modificarea “principiului centrării educației pe beneficiarii acesteia”, astfel încât să apară și precizarea: “De asemenea, elevii au dreptul să își aleagă disciplinele pe care doresc să le studieze, în funcție de cariera pe care doresc să o urmeze, în cadrul curriculumului la decizia școlii”.

Grupe și clase formate prin distribuție aleatorie

Un articol nou propus să fie adăugat la lege prevede constituirea grupelor și claselor prin distribuție aleatorie a elevilor:

“(8) Formațiunile de studiu, grupe sau clase, se constituie, indiferent de nivelul educațional, prin distribuție aleatorie a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în formațiunile de studiu, în cazul în care există mai mult de una pe nivel educațional.”

Potrivit autorilor, “considerăm imperioasa prezenta adăugire la textul proiectului de lege, în vederea îmbunătățirii sistemului de instituții juridice care se asigură în concret de respectarea și punerea în practică a principiului desegregării școlare. ”

Învățământ de artă și sportiv – în toate școlile, nu doar în cele specializate

Se propune extinderea învățământului de artă și a învățământului sportiv, așa încât acesta să nu se desfășoare doar în școlile cu program dedicat și în clasele cu program specific, așa cum spune acum proiectul de lege, ci și în celelalte școli.

Potrivit amendamentului, “învăţământul de artă şi învăţământul sportiv integrat se organizează în şcolile şi liceele cu program de artă, respectiv sportiv, precum şi în celelalte unităţi de învăţământ primar, gimnazial şi liceal.”

Autorii apreciază că “performanța sportivă sau artistică nu trebuie să apară doar în școlile de profil, iar elevii care sunt la filiera teoretică dar se afla în situația de performanță nu trebuie să fie obligați să se transfere în astfel de clase speciale (…)”

Activități remediale în weekend

Un amendament vizează extinderea programului “învățare remedială”, care în proiectul de lege este destinat “elevilor cu decalaje în dobândirea competențelor-cheie”, așa încât să fie destinat și :celor care se încadrează în risc de abandon școlar sau părăsire timpurie a școlii, conform evaluării Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE)”.

O altă propunere vizează ca activitățile remediale să se desfășoare nu doar pe durata vacanței, cum menționează proiectul de lege, ci și “sâmbăta sau duminica”, la decizia consiliului de administrație al școlii.

Orientare școlară pentru elevi, de două ori pe an

O propunere este introducerea unui nou articol, potrivit căruia “Elevii vor beneficia de orientare școlară și consiliere vocațională în mod obligatoriu de cel puțin două ori pe an, începând cu clasa a V-a, fiind actualizat totodată portofoliul personal educațional al aceestora după fiecare sesiune.”

Măsura este justificată cu argumentul că “lipsa acestor forme de sprijin trimite elevii către o unitate de învățământ apropiată de casă, fără nicio legătură cu abilitățile sau personalitatea lor.”

Fără “Admis/Respins” la Educație pentru viață

Proiectul de lege prevede, în formula inițială, ca la disciplina “Educație pentru viață” rezultatele evaluării să se exprime prin calificative “Admis/Respins”.

Amendamentul propus acum prevede ca aceste calificative să se exprime prin calificative anuale, care să nu conducă la corigențe: “deși parcurgerea acestor module are caracter obligatoriu, acestea trebuie să fie plăcute elevilor, fără a produce un stres suplimentar.”

Disciplina “Istoria Comunismului” să fie prevăzută în lege

Actualul proiect prevede ca planurile-cadru pentru liceu să includă “Istoria Evreilor. Holocaustul” ca disciplină a trunchiului comun. “O voce” propune un amendament prin care, pe lângă aceasta, să fie menționată în lege, la același articol, “Istoria comunismului”, dar ambele să fie discipline școlare în cadrul curriculumului la decizia școlii.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

VIDEO: Ziua Națională a României, sărbătorită cu emoție la Școala Gimnazială Miorcani din Rădăuți Prut

Publicat

Publicitate

Ziua Națională a României a fost marcată astăzi într-un mod aparte la Școala Gimnazială din Miorcani – Rădăuți Prut, unde elevii și profesorii au transformat sărbătoarea într-un moment plin de emoție, culoare și respect pentru identitatea românească.

Clasele școlii au prins viață sub steagurile tricolore, iar copiii au demonstrat, încă o dată, că patriotismul adevărat se învață din familie și se consolidează în școală.

Atmosfera festivă a fost creată de elevii din toate clasele, care s-au pregătit pentru această zi cu poezii, cântece patriotice și scenete dedicate Marii Uniri. Momentele artistice oferite de copiii de la Rădăuți Prut și Miorcani au surprins prin naturalețe, autenticitate și implicare. Sub privirile părinților și ale cadrelor didactice, micii artiști au transmis emoție și recunoștință față de înaintașii care au contribuit la formarea României moderne.

Profesorii au apreciat dedicarea copiilor și au subliniat că astfel de activități au un rol esențial în dezvoltarea spiritului civic și în înțelegerea valorilor naționale.

„Este important ca elevii să cunoască trecutul, să înțeleagă simbolurile țării și să fie mândri că sunt români. Școala are un rol decisiv în formarea unei societăți unite, puternice și responsabile”, a explicat directorul unității de învățământ, profesor Oana Gavrilescu.

Întreaga comunitate școlară s-a bucurat de această zi specială, iar evenimentul a devenit un nou prilej de apropiere și colaborare între elevi, profesori și părinți. Activitatea s-a încheiat cu o horă a unirii, în care toți participanții au fost invitați să se prindă de mâini, simbolizând unitatea și continuitatea spiritului românesc.

Publicitate

În cadrul evenimentului s-a derulat și acțiunea „Săptămâna legumelor și fructelor donate”, un gest de solidaritate prin care elevii au sprijinit persoanele vulnerabile din comunitate. Zeci de kilograme de legume și fructe aduse de copii au fost donate unor familii din Miorcani, întărind astfel spiritul de voluntariat și grijă față de cei aflați în nevoie.

Școala Gimnazială Miorcani – Rădăuți Prut demonstrează încă o dată că tradițiile sunt vii și că tânăra generație păstrează cu cinste și bucurie valorile care ne definesc ca națiune.

Iată și câteva imagini surprinse astăzi:

Citeste mai mult

Eveniment

1 decembrie: Slujbe de Te Deum în toate bisericile ortodoxe din țară și din Diaspora, de Ziua Națională a României

Publicat

Publicitate

Slujbe de Te Deum vor fi oficiate luni, 1 decembrie, după Sfânta Liturghie, în semn de recunoștință pentru libertate, unitate și pentru cinstirea eroilor care au înfăptuit Marea Unire națională în anul 1918.

Potrivit Patriarhiei Române, de Ziua Națională a României, luni, 1 decembrie 2025, după Sfânta Liturghie, în catedralele eparhiale, lăcașurile de cult parohiale și cele mănăstirești din țară și de peste hotare va fi oficiată slujba de Te Deum.

Slujba va fi oficiată în semn de recunoștință pentru libertatea și unitatea neamului românesc, precum și de cinstire a eroilor care au înfăptuit Marea Unire națională în anul 1918.

De asemenea, în vederea cinstirii memoriei eroilor români a fost edificată și Catedrala Națională din București, cu hramurile Înălțarea Domnului – Ziua eroilor și Sfântul Apostol Andrei cel întâi chemat, Ocrotitorul României.

Te Deum este o slujbă de mulțumire adusă lui Dumnezeu, în anumite ocazii festive, fără caracter de cerere, ci de recunoștință.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Doi ofițeri și șapte subofițeri jandarmi au fost înaintați în grad înainte de termen, cu ocazia Zilei Naţionale a României

Publicat

Publicitate

Astăzi, 28 noiembrie, în cadrul unei ședinţe festive organizate la sediul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani, a avut loc acordarea de recompense pentru cadrele militare cu ocazia sărbătoririi Zilei Naționale a României.

Cu această ocazie, au fost prezentate ordinele de înaintare în gradul militar următor, înainte de expirarea stagiului minim, pentru doi ofițeri și șapte subofițeri, care au îndeplinit condiţiile legale şi au obținut rezultate foarte bune în activitate.
Potrivit prevederilor legale în vigoare, înaintarea în gradul următor a jandarmilor, înainte de îndeplinirea stagiului minim în grad, se poate face cu ocazia Zilei Naţionale a României sau a Zilei Jandarmeriei Române.
Felicitări tuturor colegilor înaintați în grad!

Citeste mai mult

Administratie

Mandatul primarului orașului Flămânzi a încetat înainte de termen. Prefectul județului Botoșani a emis ordinul de constatare

Publicat

Publicitate

Prefectul județului Botoșani, Raluca-Ștefania Curelariu, a emis astăzi, 28 noiembrie 2025, Ordinul prin care se constată încetarea de drept, înainte de termen, a mandatului de primar al orașului Flămânzi, deținut de Dan Oloeriu.

Decizia vine după împlinirea termenului de șase luni în care edilul s-a aflat în imposibilitatea exercitării funcției, ca urmare a instituirii măsurii controlului judiciar începând cu data de 15 mai 2025. Pe durata acestei măsuri, lui Dan Oloeriu i-a fost impusă obligația de a nu îndeplini funcția de primar și de a nu se deplasa în incinta Primăriei Flămânzi, restricții prevăzute în cadrul controlului judiciar.

Emiterea Ordinului prefectului are la bază prevederile art. 160 alin. (1) lit. g și alin. (7) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, care reglementează situațiile în care mandatul unui ales local încetează de drept.

Conform legislației în vigoare, Dan Oloeriu poate contesta Ordinul prefectului la instanța de contencios administrativ în termen de 10 zile de la comunicare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending