Connect with us

Educație

Cursuri la gimnaziu de la ora 9.00, maxim 22 de elevi în clasă și artă și sport în toate școlile. Propuneri la Legea Educației

Publicat

Publicitate

Număr limitat la cel mult 22 de elevi într-o clasă, începerea cursurilor de la ora 9.00 sau predarea istoriei tutor religiilor la ora de Religie sunt câteva dintre propunerile la proiectul de Lege al învățământului, aflat în dezbatere publică.

Alianța “O voce pentru Educație” a depus peste 280 de amendamente la proiect. Schimbările propuse vizează o mare parte a prevederilor din proiectul de lege, de la chestiuni financiare la modul de desfășurare a școlii, de la burse la decontarea transportului elevilor sau digitalizare.

Alianța propune și reanalizarea procedurii ce permite Colegiilor naționale să organizeze examen de admitere în clasa a IX-a, dar și să se elimine prevederile ce obligă liceele să aleagă o singură filieră, potrivit edupedu.ro.

Cel mult 22 de elevi într-o clasă

Proiectul de lege prevede un număr maxim de 22 elevi în clasă, la nivelul școlii primare, numărul crescând la 26 pentru gimnaziu și 28 pentru liceu. Alianța propune ca numărul elevilor în clasă să fie stabilit la 22 și pentru gimnaziu și liceu, “în vederea creșterii calității actului educațional”. Aceeași limită este propusă și pentru învățământul dual.

Scade, totodată, și numărul mediu de elevi propus pentru o clasă: de la 18 la 16 în cazul gimnaziului și de la 22 la 18 în cazul liceului.

Liceele să nu fie obligate să-și aleagă o singură filieră

În proiect se arată că Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal într-una dintre cele trei filiere, teoretică, vocațională sau profesională prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.

Publicitate

Se cere și eliminarea prevederii potrivit căreia “Unităţile de învăţământ liceal profesional se organizează cu o singura filieră şi unul sau mai multe profiluri. În cadrul profilurilor se pot organiza una sau mai multe calificări profesionale sau specializări, conform legii.”

Alianța susține că nu există dovezi că s-ar încuraja astfel rezultate pozitive și atragerea de resurse. ”Dimpotrivă, afectează puternic accesul egal la educație în sate și orașe mici. Potențiale consecințe ar mai fi: determinarea elevilor să facă naveta sau să parcurgă o distanță mai mare până la un liceu care are filiera pe care și-o doresc, respectiv ar duce la desființarea unor clase cu rezultate bune în licee care au filiere mixte. (…)”

Cursuri la gimnaziu de la ora 9.00

Proiectul de lege prevede că la gimnaziu școala are loc, “de regulă, cu program de dimineață”. Alianța propune ca orele de curs, la clasele V-VIII, să înceapă cel mai devreme la ora 9.00.

“Multe studii au arătat beneficiile începerii mai târziu a școlii, inclusiv în ceea ce privește prezența mai bună a elevilor, scoruri mai mari la teste și durata îmbunătățită a somnului”, motivează sursa citată.

Istoria tututor marilor religii, predată la Religie

Alianța propune o completare a prevederilor privind disciplina Religie, așa încât “ În cadrul orei de religie se asigură și studierea istoria tuturor marilor religii”.

În plus, este propusă o nouă prevedere, care să specifice în mod clar că “La disciplina religie nu se realizează evaluare“.

Reanalizarea prevederilor pentru concursuri de admitere la Colegiile naționale

“Cât timp legea nu stabilește criteriile colegiilor naționale, posibilitatea ca acestea să organizeze admitere este arbitrară. De asemenea, precizăm că una dintre cele mai mari probleme evidențiate în nenumaratele rapoarte OECD din ultimii 20 de ani, de cand participă Romania la testele PISA, este „the achievement gap” între primii 25% și ultimii 25% dintre elevi, precum și procentul mare de insucces explicat de statutul socio-economic (top performerii sunt din medii avantajate; low achieverii sunt din medii dezavantajate)”, precizează reprezentanții organizației citate.

Alfabetizarea digitală – verificată în evaluările naționale de clasa a II-a, a IV-a și a VI-a

Se mai propune ca, pe lângă alfabetizarea funcțională, să fie verificată și alfabetizarea digitală a elevilor, prin itemi de literație specifici, la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a.

 “Utilizarea manualelor școlare nu este obligatorie”

Un alt amendament prevede să se stabilească, la nivel de lege, că “utilizarea manualelor școlare nu este obligatorie”. Această formulă este adăugată la un alineat de articol ce prevede că elevii și profesorii pot utiliza manualele aprobate de Minister.

Organizația se referă la o serie de manuale școlare din care elevii și cadrele didactice să aibă posibilitatea de alegere: ”nu trebuie să existe obligația de a folosi vreun manual școlar în timpul orei atât timp cât cadrul didactic respectă programa școlară”.

Elevii să-și poată alege disciplinele

Un amendament urmărește modificarea “principiului centrării educației pe beneficiarii acesteia”, astfel încât să apară și precizarea: “De asemenea, elevii au dreptul să își aleagă disciplinele pe care doresc să le studieze, în funcție de cariera pe care doresc să o urmeze, în cadrul curriculumului la decizia școlii”.

Grupe și clase formate prin distribuție aleatorie

Un articol nou propus să fie adăugat la lege prevede constituirea grupelor și claselor prin distribuție aleatorie a elevilor:

“(8) Formațiunile de studiu, grupe sau clase, se constituie, indiferent de nivelul educațional, prin distribuție aleatorie a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în formațiunile de studiu, în cazul în care există mai mult de una pe nivel educațional.”

Potrivit autorilor, “considerăm imperioasa prezenta adăugire la textul proiectului de lege, în vederea îmbunătățirii sistemului de instituții juridice care se asigură în concret de respectarea și punerea în practică a principiului desegregării școlare. ”

Învățământ de artă și sportiv – în toate școlile, nu doar în cele specializate

Se propune extinderea învățământului de artă și a învățământului sportiv, așa încât acesta să nu se desfășoare doar în școlile cu program dedicat și în clasele cu program specific, așa cum spune acum proiectul de lege, ci și în celelalte școli.

Potrivit amendamentului, “învăţământul de artă şi învăţământul sportiv integrat se organizează în şcolile şi liceele cu program de artă, respectiv sportiv, precum şi în celelalte unităţi de învăţământ primar, gimnazial şi liceal.”

Autorii apreciază că “performanța sportivă sau artistică nu trebuie să apară doar în școlile de profil, iar elevii care sunt la filiera teoretică dar se afla în situația de performanță nu trebuie să fie obligați să se transfere în astfel de clase speciale (…)”

Activități remediale în weekend

Un amendament vizează extinderea programului “învățare remedială”, care în proiectul de lege este destinat “elevilor cu decalaje în dobândirea competențelor-cheie”, așa încât să fie destinat și :celor care se încadrează în risc de abandon școlar sau părăsire timpurie a școlii, conform evaluării Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE)”.

O altă propunere vizează ca activitățile remediale să se desfășoare nu doar pe durata vacanței, cum menționează proiectul de lege, ci și “sâmbăta sau duminica”, la decizia consiliului de administrație al școlii.

Orientare școlară pentru elevi, de două ori pe an

O propunere este introducerea unui nou articol, potrivit căruia “Elevii vor beneficia de orientare școlară și consiliere vocațională în mod obligatoriu de cel puțin două ori pe an, începând cu clasa a V-a, fiind actualizat totodată portofoliul personal educațional al aceestora după fiecare sesiune.”

Măsura este justificată cu argumentul că “lipsa acestor forme de sprijin trimite elevii către o unitate de învățământ apropiată de casă, fără nicio legătură cu abilitățile sau personalitatea lor.”

Fără “Admis/Respins” la Educație pentru viață

Proiectul de lege prevede, în formula inițială, ca la disciplina “Educație pentru viață” rezultatele evaluării să se exprime prin calificative “Admis/Respins”.

Amendamentul propus acum prevede ca aceste calificative să se exprime prin calificative anuale, care să nu conducă la corigențe: “deși parcurgerea acestor module are caracter obligatoriu, acestea trebuie să fie plăcute elevilor, fără a produce un stres suplimentar.”

Disciplina “Istoria Comunismului” să fie prevăzută în lege

Actualul proiect prevede ca planurile-cadru pentru liceu să includă “Istoria Evreilor. Holocaustul” ca disciplină a trunchiului comun. “O voce” propune un amendament prin care, pe lângă aceasta, să fie menționată în lege, la același articol, “Istoria comunismului”, dar ambele să fie discipline școlare în cadrul curriculumului la decizia școlii.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Memorialul Ipotești: „Eminescu – postbiografii”, ediția a IV-a

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” a inițiat în acest an un proiect de discuții pe marginea biografiilor romanțate ale lui Mihai Eminescu. Prima dezbatere, organizată în parteneriat cu Colegiul Tehnic „Regele Ferdinand I” Rădăuți și Cercul Profesorilor de Limba și literatura română-zona Rădăuți, a avut loc în data de 4 aprilie 2025.

La această primă ediție, moderată de Mircea A. Diaconu, s-a discutat pe marginea romanelor „Mite” (1934) și „Bălăuca” (1935), autor Eugen Lovinescu, care îl au ca personaje centrale pe Eminecu, Veronica Micle și Mite Kremnitz.

Pe 23 mai, la a doua ediție, în cadrul Seminarului Eminescu, Daniela Petroșel a moderat discuția cu autorul cărții „Solomonarul. Romanul unei revoluții fără început și sfârșit” (Nemira, 2022), Florin Chirculescu.

La a treia ediție, pe 28 iunie, la a III-a ediție, organizată în cadrul Școlii doctorale de vară, a avut loc un dialog cu scriitoarea Florina Ilis, pornind de la volumul „Viețile paralele” (Editura Polirom, 2012), moderat de Lucia Țurcanu și Ala Sainenco.

A IV-a ediție a proiectului, organizată în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, va avea loc pe 28 noiembrie, începând cu ora 11:00, și își propune ca temă „Romanul lui Eminescu” de Cezar Petrescu, în moderarea lui Mircea A. Diaconu.

Discuțiile vor avea loc la sediul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani.

Publicitate

Invităm profesorii de limba și literatura română, dar și pe toți cei interesați de subiect, să ni se alăture.

Citeste mai mult

Eveniment

Trei persoane din Vârfu Câmpului, cercetate pentru trafic de droguri de risc

Publicat

Publicitate

*PERSOANE CERCETATE PENTRU TRAFIC DE DROGURI DE RISC*

 

Polițiștii Serviciului de Combatere a Criminalității Organizate Botoșani și cei ai Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Suceava, împreună cu procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Biroul Teritorial Botoșani, au documentat activitatea infracțională a mai multor persoane, cu vârste între 20 și 49 de ani, cercetate sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de trafic de droguri de risc și complicitate la trafic de droguri de risc.

 

La data de 21 noiembrie 2025, trei persoane au fost prinse în flagrant delict, în localitatea Vârfu Câmpului, din județul Botoșani, în timp ce ar fi transportat trei trolere în care s-ar fi aflat aproximativ 31 de kilograme de canabis. Această cantitate de drog de risc destinată comercializării ar fi fost ridicată anterior de persoanele cercetate de la un punct de lucru al unei societății de transport internațional.

 

Publicitate

Din materialul probator administrat a reieșit că, o altă persoană, de 49 de ani, destinatarul substanțelor interzise, s-ar fi aflat în zona de preluare a genților ce ar fi conținut drogul de risc și ar fi supravegheat transportul, din autoturismul său, până la momentul intervenției polițiștilor, când ar fi reușit să fugă și pentru scurt timp să se sustragă urmăririi penale.

 

La data de 21, respectiv 23 noiembrie 2025, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Biroul Teritorial Botoșani au dispus reținerea persoanelor cercetate.

 

Astăzi, 24 noiembrie, procurorii D.I.I.C.O.T. – Biroul Teritorial Botoșani urmează să sesizeze instanța cu propunere de arestare preventivă a persoanei reținute ieri, în timp ce, la data de 22 noiembrie 2025, judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Botoșani a dispus arestarea preventivă a două dintre persoanele reținute și măsura controlului judiciar față de o alta.

 

Acțiunea a beneficiat de sprijinul polițiștilor din cadrul brigăzilor de combatere a criminalității organizate Alba-Iulia și Târgu Mureș, serviciilor de combatere a criminalității organizate Covasna, Bistrița-Năsăud și Satu Mare, Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani – Serviciul Criminalistic, Secției de Poliție Rurală 5 Mihăileni, Inspectoratului de Poliție Județean Suceava – Serviciul pentru Acțiuni Speciale, al jandarmilor din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani și al polițiștilor de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Sighetu Marmației – Sectorul Poliției de Frontieră Petea.

 

Facem precizarea că, pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție.

Citeste mai mult

Eveniment

Contrabandă cu țigări, surprinsă de jandarmi în piața din Dorohoi

Publicat

Publicitate

În dimineața zilei de duminică, 23 noiembrie, un bărbat a fost depistat de un echipaj de jandarmerie în zona Pieței Centrale din municipiul Dorohoi, în timp ce se pregătea să comercializeze 190 de pachete de țigări de proveniență extracomunitară.
Bărbatul a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 20000 de lei, iar țigările au fost confiscate, conform prevederilor Codului Fiscal.
Misiunile Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani pe linia combaterii comerțului ilegal cu produse accizabile sunt executate periodic în piețele agroalimentare de pe raza județului, acesta fiind unul dintre obiectivele de acțiune ale inspectoratului în anul 2025.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pompierii au salvat o bovină dintr-o groapă de doi metri, la Ștefănești

Publicat

Publicitate

Rămasă captivă într-un cămin de apă din beton, aflat într-o gospodărie din orașul Ștefănești, o bovină a fost salvată de pompierii militari.

 

Animalul a căzut în groapa adâncă de aproximativ doi metri după ce capacul care o acoperea a cedat. Proprietarul a încercat să o scoată, însă eforturile sale au fost zadarnice.

 

Chemați în ajutor, pompierii din cadrul Gărzii de Intervenție Ștefănești au ajuns în cel mai scurt timp la fața locului, cu o autospecială de stingere și accesorii specifice.

 

Publicitate

Pentru a o salva, aceștia au săpat în jurul căminului, au spart unul dintre pereții de beton și au amenajat o rampă care să permită eliberarea animalului. Din fericire, bovina a fost scoasă nevătămată.

 

Intervenția, care s-a încheiat cu puțin timp în urmă, a durat mai puțin de o oră.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending