Connect with us

Educație

Cursuri la gimnaziu de la ora 9.00, maxim 22 de elevi în clasă și artă și sport în toate școlile. Propuneri la Legea Educației

Publicat

Publicitate

Număr limitat la cel mult 22 de elevi într-o clasă, începerea cursurilor de la ora 9.00 sau predarea istoriei tutor religiilor la ora de Religie sunt câteva dintre propunerile la proiectul de Lege al învățământului, aflat în dezbatere publică.

Alianța “O voce pentru Educație” a depus peste 280 de amendamente la proiect. Schimbările propuse vizează o mare parte a prevederilor din proiectul de lege, de la chestiuni financiare la modul de desfășurare a școlii, de la burse la decontarea transportului elevilor sau digitalizare.

Alianța propune și reanalizarea procedurii ce permite Colegiilor naționale să organizeze examen de admitere în clasa a IX-a, dar și să se elimine prevederile ce obligă liceele să aleagă o singură filieră, potrivit edupedu.ro.

Cel mult 22 de elevi într-o clasă

Proiectul de lege prevede un număr maxim de 22 elevi în clasă, la nivelul școlii primare, numărul crescând la 26 pentru gimnaziu și 28 pentru liceu. Alianța propune ca numărul elevilor în clasă să fie stabilit la 22 și pentru gimnaziu și liceu, “în vederea creșterii calității actului educațional”. Aceeași limită este propusă și pentru învățământul dual.

Scade, totodată, și numărul mediu de elevi propus pentru o clasă: de la 18 la 16 în cazul gimnaziului și de la 22 la 18 în cazul liceului.

Liceele să nu fie obligate să-și aleagă o singură filieră

În proiect se arată că Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal într-una dintre cele trei filiere, teoretică, vocațională sau profesională prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.

Publicitate

Se cere și eliminarea prevederii potrivit căreia “Unităţile de învăţământ liceal profesional se organizează cu o singura filieră şi unul sau mai multe profiluri. În cadrul profilurilor se pot organiza una sau mai multe calificări profesionale sau specializări, conform legii.”

Alianța susține că nu există dovezi că s-ar încuraja astfel rezultate pozitive și atragerea de resurse. ”Dimpotrivă, afectează puternic accesul egal la educație în sate și orașe mici. Potențiale consecințe ar mai fi: determinarea elevilor să facă naveta sau să parcurgă o distanță mai mare până la un liceu care are filiera pe care și-o doresc, respectiv ar duce la desființarea unor clase cu rezultate bune în licee care au filiere mixte. (…)”

Cursuri la gimnaziu de la ora 9.00

Proiectul de lege prevede că la gimnaziu școala are loc, “de regulă, cu program de dimineață”. Alianța propune ca orele de curs, la clasele V-VIII, să înceapă cel mai devreme la ora 9.00.

“Multe studii au arătat beneficiile începerii mai târziu a școlii, inclusiv în ceea ce privește prezența mai bună a elevilor, scoruri mai mari la teste și durata îmbunătățită a somnului”, motivează sursa citată.

Istoria tututor marilor religii, predată la Religie

Alianța propune o completare a prevederilor privind disciplina Religie, așa încât “ În cadrul orei de religie se asigură și studierea istoria tuturor marilor religii”.

În plus, este propusă o nouă prevedere, care să specifice în mod clar că “La disciplina religie nu se realizează evaluare“.

Reanalizarea prevederilor pentru concursuri de admitere la Colegiile naționale

“Cât timp legea nu stabilește criteriile colegiilor naționale, posibilitatea ca acestea să organizeze admitere este arbitrară. De asemenea, precizăm că una dintre cele mai mari probleme evidențiate în nenumaratele rapoarte OECD din ultimii 20 de ani, de cand participă Romania la testele PISA, este „the achievement gap” între primii 25% și ultimii 25% dintre elevi, precum și procentul mare de insucces explicat de statutul socio-economic (top performerii sunt din medii avantajate; low achieverii sunt din medii dezavantajate)”, precizează reprezentanții organizației citate.

Alfabetizarea digitală – verificată în evaluările naționale de clasa a II-a, a IV-a și a VI-a

Se mai propune ca, pe lângă alfabetizarea funcțională, să fie verificată și alfabetizarea digitală a elevilor, prin itemi de literație specifici, la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a.

 “Utilizarea manualelor școlare nu este obligatorie”

Un alt amendament prevede să se stabilească, la nivel de lege, că “utilizarea manualelor școlare nu este obligatorie”. Această formulă este adăugată la un alineat de articol ce prevede că elevii și profesorii pot utiliza manualele aprobate de Minister.

Organizația se referă la o serie de manuale școlare din care elevii și cadrele didactice să aibă posibilitatea de alegere: ”nu trebuie să existe obligația de a folosi vreun manual școlar în timpul orei atât timp cât cadrul didactic respectă programa școlară”.

Elevii să-și poată alege disciplinele

Un amendament urmărește modificarea “principiului centrării educației pe beneficiarii acesteia”, astfel încât să apară și precizarea: “De asemenea, elevii au dreptul să își aleagă disciplinele pe care doresc să le studieze, în funcție de cariera pe care doresc să o urmeze, în cadrul curriculumului la decizia școlii”.

Grupe și clase formate prin distribuție aleatorie

Un articol nou propus să fie adăugat la lege prevede constituirea grupelor și claselor prin distribuție aleatorie a elevilor:

“(8) Formațiunile de studiu, grupe sau clase, se constituie, indiferent de nivelul educațional, prin distribuție aleatorie a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în formațiunile de studiu, în cazul în care există mai mult de una pe nivel educațional.”

Potrivit autorilor, “considerăm imperioasa prezenta adăugire la textul proiectului de lege, în vederea îmbunătățirii sistemului de instituții juridice care se asigură în concret de respectarea și punerea în practică a principiului desegregării școlare. ”

Învățământ de artă și sportiv – în toate școlile, nu doar în cele specializate

Se propune extinderea învățământului de artă și a învățământului sportiv, așa încât acesta să nu se desfășoare doar în școlile cu program dedicat și în clasele cu program specific, așa cum spune acum proiectul de lege, ci și în celelalte școli.

Potrivit amendamentului, “învăţământul de artă şi învăţământul sportiv integrat se organizează în şcolile şi liceele cu program de artă, respectiv sportiv, precum şi în celelalte unităţi de învăţământ primar, gimnazial şi liceal.”

Autorii apreciază că “performanța sportivă sau artistică nu trebuie să apară doar în școlile de profil, iar elevii care sunt la filiera teoretică dar se afla în situația de performanță nu trebuie să fie obligați să se transfere în astfel de clase speciale (…)”

Activități remediale în weekend

Un amendament vizează extinderea programului “învățare remedială”, care în proiectul de lege este destinat “elevilor cu decalaje în dobândirea competențelor-cheie”, așa încât să fie destinat și :celor care se încadrează în risc de abandon școlar sau părăsire timpurie a școlii, conform evaluării Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE)”.

O altă propunere vizează ca activitățile remediale să se desfășoare nu doar pe durata vacanței, cum menționează proiectul de lege, ci și “sâmbăta sau duminica”, la decizia consiliului de administrație al școlii.

Orientare școlară pentru elevi, de două ori pe an

O propunere este introducerea unui nou articol, potrivit căruia “Elevii vor beneficia de orientare școlară și consiliere vocațională în mod obligatoriu de cel puțin două ori pe an, începând cu clasa a V-a, fiind actualizat totodată portofoliul personal educațional al aceestora după fiecare sesiune.”

Măsura este justificată cu argumentul că “lipsa acestor forme de sprijin trimite elevii către o unitate de învățământ apropiată de casă, fără nicio legătură cu abilitățile sau personalitatea lor.”

Fără “Admis/Respins” la Educație pentru viață

Proiectul de lege prevede, în formula inițială, ca la disciplina “Educație pentru viață” rezultatele evaluării să se exprime prin calificative “Admis/Respins”.

Amendamentul propus acum prevede ca aceste calificative să se exprime prin calificative anuale, care să nu conducă la corigențe: “deși parcurgerea acestor module are caracter obligatoriu, acestea trebuie să fie plăcute elevilor, fără a produce un stres suplimentar.”

Disciplina “Istoria Comunismului” să fie prevăzută în lege

Actualul proiect prevede ca planurile-cadru pentru liceu să includă “Istoria Evreilor. Holocaustul” ca disciplină a trunchiului comun. “O voce” propune un amendament prin care, pe lângă aceasta, să fie menționată în lege, la același articol, “Istoria comunismului”, dar ambele să fie discipline școlare în cadrul curriculumului la decizia școlii.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Programul PSD – investiții și locuri de muncă pentru dezvoltarea Moldovei

Publicat

Publicitate

România are nevoie de investiții care să creeze locuri de muncă și să stimuleze dezvoltarea regională. Prin Programul Național de Relansare propus de PSD, județele din Moldova pot deveni un pol de creștere economică durabilă.

La capitolul „Investiții”, Programul PSD propune opt măsuri principale, menite să aducă valoare adăugată economiei, să stimuleze producția și să creeze locuri de muncă, cu impact direct asupra bugetului de stat.

„Reducerea deficitului bugetar este necesară, dar nu suficientă. Trebuie să schimbăm abordarea. Avem nevoie, în paralel, și de măsuri care să creeze valoare economică, locuri de muncă și exporturi. Investițiile reprezintă cheia dezvoltării Moldovei și a județului nostru. Programul PSD oferă cadrul și instrumentele necesare pentru recuperarea decalajelor de către regiunile mai puțin dezvoltate”, a declarat Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Programul PSD prevede dezvoltare echilibrată în întreaga țară astfel încât și zonele mai puțin dezvoltate să devină atractive pentru investitori. Stimularea investițiilor de producție devine prioritară în aceste zone. „Susținerea investițiilor de minim 5 milioane de euro în activități de producție în aceste zone va genera locuri de muncă și creștere economică. Propunem o schemă de sprijinire a investițiilor care să nu afecteze bugetul statului, ci, dimpotrivă, să genereze venituri suplimentare din TVA și impozite. Programul PSD vine cu o reformă reală și nu doar cu măsuri de austeritate, care, în definitiv, ar conduce la contracția PIB-ului și la noi presiuni fiscale pentru menținerea deficitului într-o zonă sustenabilă”, a declarat deputatul Marius Budăi, prim-vicepreședintele PSD Botoșani.

Programul mai include: susținerea investițiilor în sectoarele strategice, tehnologii moderne, cercetare-dezvoltare, debirocratizare prin ghișeu unic pentru autorizații, garanții pentru IMM-uri și instrumente de cofinanțare prin fonduri europene. „Toate aceste măsuri au un obiectiv clar: investiții eficiente, creștere economică și locuri de muncă durabile în Moldova și nu numai”, a conchis Doina Federovici.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Să ne amintim de Dinu Buceceanu, avocatul copiilor: „Un om normal, care a luptat pentru dreptate”

Publicat

Publicitate

Astăzi, 15 septembrie, Dinu Buceceanu ar fi împlinit 57 de ani. Au trecut opt ani de când a plecat dintre noi, dar amintirea sa rămâne la fel de vie și puternică în inimile celor care l-au cunoscut.

Soț, tată și avocat dedicat, Dinu Buceceanu a lăsat în urmă nu doar o familie iubitoare, ci și un adevărat drum deschis în justiție pentru drepturile mamelor și ale copiilor. Lupta sa pentru ca mamele cu nașteri multiple să primească indemnizație pentru fiecare copil născut este doar una dintre mărturiile faptului că a fost, în adevăratul sens al cuvântului, „avocatul copiilor”.

Cei care l-au cunoscut îl descriu ca pe un om modest, care prețuia mai mult decât orice somnul liniștit și normalitatea unei vieți trăite în familie. „Nu se temea de nimic altceva decât de păcatul ridicolului – ridicolul de a poza în mai mult decât era”, își amintește soția sa. „Nu a dorit să fie important pentru lume, ci doar pentru familia lui. Se descria simplu: un om normal.”

Dinu Buceceanu a fost și un model de comportament pentru cei înzestrați cu minte: „Mai greu decât să fii inteligent este să te porți și să vorbești ca un om inteligent. Ne-a arătat că păcatul cel mare al oamenilor înzestrați cu minte este să nu se comporte pe măsura ei.”

A rămas în urma sa demnitatea – demnitatea unui avocat care a știut că „pentru nimic în lume nu merită să fii nici măcar o secundă de partea cealaltă”, adică în locul celui acuzat de necinste sau infracțiune.

Astăzi, îl pomenim cu respect și recunoștință: un om modest, demn, un soț și tată iubitor, un apărător al dreptății. În memoria lui, continuăm să prețuim liniștea, normalitatea și adevărul.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Polițiștii din Botoșani acționează împotriva pirateriei auto

Publicat

Publicitate

Pe 13 septembrie 2025, polițiștii rutieri din județul Botoșani au organizat o acțiune pentru prevenirea și descurajarea fenomenului de piraterie auto.

În cadrul controalelor, au fost verificate 28 de autovehicule. Doi șoferi au fost depistați efectuând transport de persoane fără autorizație. Aceștia au fost sancționați contravențional cu amendă, iar dreptul de a folosi autovehiculul a fost suspendat pentru șase luni.

Pe parcursul acțiunii, polițiștii au aplicat în total 22 de sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 9.000 de lei, pentru diferite abateri de la regimul rutier.

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat reținut după ce a condus beat pe drumurile din Ripiceni

Publicat

Publicitate

Pe 13 septembrie 2025, polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 10 Ștefănești au emis o ordonanță de reținere pentru 24 de ore pe numele unui bărbat de 47 de ani, din comuna Ripiceni. Acesta este cercetat pentru conducere sub influența alcoolului.

Potrivit anchetei, la data de 12 septembrie 2025, bărbatul ar fi condus un autoturism în comuna Ripiceni fiind sub influența alcoolului. Aparatul etilotest a indicat o valoare de 0,95 mg/l alcool pur în aerul expirat.

După efectuarea procedurilor legale, bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, urmând ca cercetările să continue.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending