Connect with us

Economie

Cum se vor face de acum controalele ANAF. Reguli schimbate pentru inspectorii fiscului. Ce nu mai au voie să facă

Publicat

Publicitate

Regulile pentru controlul fiscal se schimbă odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 188/2022, prin care se modifică și se completează Codul de procedură fiscală, adoptată în contextul reformei administrației fiscale din România, relatează alba24.ro.

Noile prevederi, care vizează în principal derularea controalelor fiscale, au drept scop eficientizarea activității de control, prin concentrarea pe zonele veritabile de risc fiscal și pe efectuarea verificărilor preponderent de la distanță, în detrimentul inspecțiilor fiscale exhaustive sau cvasi-exhaustive utilizate majoritar în prezent.

De asemenea, ordonanța conține măsuri de îmbunătățire a comunicării între fisc și contribuabil și, nu în ultimul rând, de încurajare a conformării voluntare, arată într-un material Bogdan Mărculeț, Senior Managing Associate, și Ștefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.

Organul fiscal poate fi obligat să pună la dispozitia contribuabilului dosarul administrativ al acțiunii de control fiscal

Definițiile dosarului fiscal și dosarului administrativ al acțiunii de control fiscal vor fi prevăzute expres în Codul de procedură fiscală, pentru a facilita respectarea dreptului la apărare al contribuabilului, astfel cum a fost recunoscut prin hotărârile Curții de Justiție a Uniunii Europene.

Potrivit noii reglementări, organul fiscal va fi obligat ca, la cererea scrisă a contribuabilului/plătitorului supus unei acțiuni de control fiscal, să pună la dispoziția acestuia dosarul administrativ al acțiunii de control fiscal.

Publicitate

Comunicarea către contribuabil a clasei/subclasei de risc în care se află

O regulă cu impact semnificativ pentru contribuabil prevede că acesta poate solicita organului fiscal comunicarea clasei sau subclasei de risc fiscal în care a fost încadrat conform analizei de risc.

Informațiile vor fi transmise prin orice mijloc de comunicare care asigură dovada primirii, cu excepția cazului în care obiective de interes general justifică restrângerea accesului la aceste informații. Însă această prevedere se aplică de la 1 ianuarie 2026.

Dublarea solicitărilor pentru furnizarea de informații

Conform OUG nr. 188/2022, dacă sunt necesare documente sau informații pentru clarificarea situației fiscale, organul fiscal le va putea solicita de la contribuabil doar pe acelea pe care nu le deținea anterior.

În acest fel, se va evita dublarea solicitărilor venite din partea mai multor organe fiscale sau chiar din partea aceleiași instituții pentru furnizarea acelorași informații sau documente care se află deja în posesia autorităților fiscale.

Modificări privind inspecția fiscală

O altă modificare importantă prevede că, în cazul creanțelor administrate de organul fiscal central, selectarea contribuabililor pentru efectuarea acțiunii de inspecție fiscală se va efectua la nivelul aparatului central al ANAF, pe baza analizei de risc, iar organele de inspecție fiscală vor avea competență de efectuare a inspecției fiscale pe întreg teritoriul țării.

Prin excepție de la regula selectării contribuabililor pentru inspecție în funcție de nivelul riscului stabilit pe baza analizei de risc, se introduce posibilitatea selectării aleatorii a contribuabililor pentru o acțiune de inspecție fiscală.

Abatere disciplinară: depășirea procentului maxim de contribuabili selectați pentru inspecție fiscală

Reglementarea vizează strict creanțele fiscale administrate de organul fiscal central și limitează procentul maxim de contribuabili selectați în mod aleatoriu, într-un an calendaristic, la 10% din totalul celor selectați pentru inspecție fiscală în anul respectiv. Depășirea acestui procent reprezintă abatere disciplinară.

Reguli pentru desfășurarea inspecției fiscale

Prealabil selectării contribuabililor pentru inspecție, organul de inspecție fiscală va trimite acestora o notificare de conformare, care va cuprinde riscurile fiscale identificate, pentru a le acorda posibilitatea să își corecteze situația fiscală, în termen de 30 de zile de la data comunicării notificării.

În cadrul acestui termen, organul de inspecție fiscală nu va întreprinde nicio acțiune în vederea selectării pentru efectuarea inspecției fiscale. După trecerea termenului de 30 de zile, contribuabilii cu risc fiscal ridicat care nu au remediat riscurile fiscale pentru care au fost notificați sunt supuși obligatoriu unei inspecții fiscale sau unei verificări documentare.

Pe de altă parte, chiar dacă se conformează în termen, contribuabilul nu scapă de riscul de a fi selectat, ulterior, pentru inspecție fiscală.

Referitor la locul desfășurării inspecției, se remarcă o schimbare de optică a legiuitorului, în sensul că inspecția se va desfășura, ca regulă, la sediul organului de inspecție fiscală și doar prin excepție la sediul contribuabilului.

Trebuie însă precizat că o mare parte din modificările referitoare la inspecția fiscală vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2026.

Schimbări în verificarea documentelor

Din perspectiva competenței, se prevede expres în Codul de procedură fiscală că verificarea documentară se efectuează, alături de organele de inspecție fiscală, inclusiv de organele de control antifraudă fiscală și de organele fiscale competente să exercite verificarea situației fiscale personale. Competența acestora se întinde pe întreg teritoriul țării.

În ceea ce privește obiectul acestui tip de control, vor putea fi supuse verificării documentare perioade determinate din cadrul uneia sau mai multor perioade impozabile.

Totodată, operațiunile și documentele ce sunt supuse verificării documentare se selectează de organul fiscal competent, acesta putând să verifice una sau mai multe operațiuni realizate într-o perioadă de timp determinată, conform analizei de risc.

Ce se întâmplă dacă documentele nu sunt corecte și incomplete

În cazul în care contribuabilul nu prezintă documentele corecte și complete solicitate de organul fiscal în termenul acordat în cadrul procedurii de control sau dacă documentele furnizate confirmă diferențele identificate de organul fiscal, acesta din urmă va emite o decizie de impunere prin care stabilește diferențele de creanțe fiscale datorate.

Decizia de impunere rezultată în urma verificării documentare nu poate fi emisă în mod legal, ca regulă, în lipsa audierii contribuabilului, fiind lovită de nulitate. De asemenea, contribuabilul are dreptul să își prezinte în scris punctul de vedere și, după caz, să conteste decizia respectivă.

Modificări privind controlul antifraudă

În noua reglementare au fost prevăzute expres anumite drepturi ale contribuabilului pe durata controlului antifraudă, printre cele mai importante fiind cel de a beneficia de asistență de specialitate, de a fi informat pe parcursul desfășurării controlului asupra constatărilor efectuate, de a-i fi cât mai puțin afectată activitatea etc.

Aceste drepturi ale contribuabililor erau și anterior recunoscute în practică, dar nu erau expres prevăzute în legislație.

Reguli noi și pentru verificarea situației fiscale personale

Aspectele precizate mai sus, referitoare la notificarea de conformare anterioară inspecției fiscale, vor fi aplicabile și în cazul verificării situației fiscale personale, pentru încurajarea conformării voluntare.

De asemenea, în mod similar inspecției, efectuarea analizei de risc pentru identificarea persoanelor fizice care prezintă risc fiscal de neconformare se va face de structura competentă la nivelul central al ANAF.

Nu în ultimul rând, se reglementează posibilitatea selectării aleatorii a persoanelor fizice pentru efectuarea unei verificări a situației fiscale personale.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Precizări oficiale după ce a apărut informația că prostituția ar fi fost introdusă ca activitate. Actualizare Coduri CAEN 2025

Publicat

Publicitate

Actualizare Coduri CAEN 2025: O informație potrivit căreia prostituția ar fi fost introdusă printre activitățile legale din România a apărut în spațiul public și a fost chiar publicată de unele presa centrală, relatează alba24.ro.

Acest lucru s-ar fi întâmplat odată cu actualizarea codurilor CAEN, de la 1 ianuarie 2025. Registrul Comerțului a transmis miercuri seară o serie de precizări legate de acest lucru.

”Nu toate activitățile care sunt incluse în Nomenclator CAEN Rev.3 pot fi înregistrate ca obiecte de activitate în registrului comerțului, deoarece unele dintre acestea sunt interzise de actele normative care reglementează activitățile economice din România”, precizează reprezentanții Registrului Comerțului.

Actualizare Coduri CAEN 2025: Precizările oficiale ale Registrului Comerțului

Având în vedere informațiile apărute în spațiul public referitoare la structura versiunii actualizate a Clasificării Activităților din Economia Națională, CAEN Rev.3 (aprobată prin Ordinul Președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/17.04.2024), vă informăm că profesioniștii trebuie să țină cont de prevederile legale în vigoare la nivel național atunci când solicită înregistrarea unui cod CAEN în registrul comerțului.

Această nouă versiune a Nomenclatorului CAEN este conform cu Nomenclatorul de activități utilizat în cadrul Comunității Europene – Rev.2.1 (implementat la nivel european începând cu 1.01.2025), potrivit REGULAMENTULUI DELEGAT (UE) 2023/137 AL COMISIEI din 10 octombrie 2022 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităților economice NACE a doua revizuire.

Publicitate

Menționăm că nu toate activitățile care sunt incluse în Nomenclator CAEN Rev.3 pot fi înregistrate ca obiecte de activitate în registrului comerțului, deoarece unele dintre acestea sunt interzise de actele normative care reglementează activitățile economice din România.

Cu privire la afirmațiile vehiculate în spațiul public referitoare la introducerea prostituției ca obiect de activitate al unei firme, precizăm că aceasta nu poate fi înregistrată ca obiect de activitate în registrul comerțului întrucât nu este legalizată în România.

Clasificarea activităților din economia națională nu a fost elaborată de către Ministerul Justiției și nici de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), ci de către Institutul Național de Statistică (INS), instituție care urmează să facă publice și Notele explicative pentru CAEN Rev.3.

ONRC, instituție aflată în subordinea Ministerului Justiției, doar înregistrează obiectul de activitate al persoanelor juridice și al persoanelor fizice (persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale) care solicită înregistrarea în registrul comerțului.

Informații suplimentare cu privire la încadrarea corectă a activităților economice în structura CAEN Rev.3, precum și referitoare la corespondența CAEN Rev.2 – CAEN Rev.3 puteți afla adresându-vă Institutului Național de Statistică la acest LINK.

Subliniem importanța ca toți reprezentanții mediului de afaceri să se bazeze pe informațiile furnizate prin intermediul instituțiilor și autorităților publice.

Citeste mai mult

Eveniment

Deplasări de tehnică militară în cadrul exercițiului „STEADFAST DART 25”

Publicat

Publicitate

În vederea participării la exercițiul multinațional ‘STEADFAST DART 25’ (STDT’25), pe teritoriul României sunt programate, începând de miercuri, 22 ianuarie, deplasări de tehnică militară și personal aparținând forțelor armate ale Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.

Exercițiul face parte din seria de activități de instruire planificate la nivel aliat și are ca obiectiv principal consolidarea capacității de reacție și a interoperabilității forțelor participante.

Unitățile britanice vor tranzita și desfășura activități în diverse zone din țara noastră, în cooperare cu forțele naționale și cu cele ale altor state aliate dislocate în România. Principalele axe rutiere de deplasare sunt Nădlac – Cincu – Smîrdan și Negru Vodă – Constanța – Smîrdan.

De asemenea, tehnica militară aparținând forțelor armate franceze participante la acest exercițiu va sosi pe calea ferată, pe traseul Carcassonne (Franța) – Voila (România), cel mai probabil pe data de 2 februarie.

În perioada 28 ianuarie – 9 februarie vor avea loc, totodată, deplasări ale militarilor și tehnicii Brigăzii 15 Mecanizată ‘Podu Înalt’ din orașele Iași, Piatra Neamț, Bacău, Botoșani, Dej și Turda, către poligonul Smârdan.

Pentru buna desfășurare a STDT’25, autoritățile naționale, împreună cu aliații NATO, vor lua toate măsurile necesare pentru a minimiza impactul asupra comunităților locale și traficului rutier, deplasările urmând a fi executate, cu preponderență, pe timp de noapte.

Publicitate

Exercițiile NATO precum STDT’25 sunt defensive și transparente, fiind desfășurate cu respect deplin față de obligațiile internaționale ale României.

Mulțumim cetățenilor pentru înțelegere și adresăm rugămintea participanților la trafic să respecte indicațiile reprezentanților autorităților competente pe durata deplasării tehnicii militare.

Pentru informații suplimentare, vă rugăm să urmăriți canalele oficiale de comunicare ale Ministerului Apărării Naționale.

‘STEADFAST DART 25’ este un exercițiu planificat în 2024, în cadrul căruia, în premieră de la înființare (1 iulie 2024), Forța de Reacție Aliată va exersa o desfășurare de efective și tehnică militară în context operațional. Exercițiul va demonstra capacitatea NATO de a activa Forța de Reacție Aliată și de a coordona tranziția rapidă a acesteia.

Exercițiul se va desfășura în Bulgaria, Grecia și România, cu participarea a peste 10.000 de militari din Bulgaria, Franța, Grecia, Italia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, România, Slovenia, Spania și Turcia.

Biroul presă

Citeste mai mult

Eveniment

Gramul de aur s-a scumpit și a atins o valoare record. La ce preț a ajuns

Publicat

Publicitate

Gramul de aur s-a scumpit miercuri cu 2,0595 lei (0,49%), până la o cotație de 422,4014 lei, de la 420,3419 lei, cât anunțase marți Banca Națională a României (BNR). Este o nouă valoare record, informează alba24.ro.

Moneda națională s-a depreciat, miercuri, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 4,9768 lei, în creștere cu 0,04 bani (+0,01%) față de cotația precedentă, de 4,9764 lei.

În schimb, leul a câștigat teren în fața dolarului american, care a fost cotat la 4,7609 lei, în scădere cu 4,65 bani (-0,97%), comparativ cu marți, când s-a situat la 4,8074 lei, potrivit Agerpres.

De asemenea, moneda națională s-a apreciat și în raport cu francul elvețian, calculat de BNR la 5,2692 lei, în scădere cu 0,86 bani (-0,16%), față de 5,2778 lei, cotația anterioară.

Citeste mai mult

Economie

Declarația unică. Modificările din 2025 pentru persoanele fizice. Cum se fac raportările către ANAF

Publicat

Publicitate

Declarația unică. În 2025, au intrat în vigoare mai multe modificări la Formularul 212 privind raportările veniturilor obținute de către persoanele fizice, din activități independente, chirii și alte surse, scrie alba24.ro.

Termenul pentru depunerea Declarației unice – Formular 212 este 25 mai, însă anul acesta va fi 23 mai (vineri).

Aceasta trebuie depusă de către persoanele fizice cu venituri obținute din:

  • activități independente
  • chirii
  • drepturi de autor
  • investiții
  • alte surse similare (de exemplu criptomonede, dobânzi)

Formularul trebuie completat și de cei care nu au venituri, dar aleg să plătească contribuția pentru asigurările de sănătate

Declarația unică. Noutăți în 2025

A fost eliminată obligația de estimare a veniturilor și contribuțiile pentru anul curent. Contribuabilii declară doar veniturile realizate în anul precedent.

Publicitate

Persoanele care înregistrează pierderi sau venituri zero nu mai datorează CASS. Acestea pot opta pentru asigurare.

Veniturile din chirii vor fi calculate simplificat, deducând 20% din venitul brut.

ANAF va introduce anul viitor Declarația precompletată. Redirecționarea impozitului de până la 3,5% va fi posibilă doar pentru veniturile din salarii și pensii, potrivit ziare.com.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending